fredda78
New member
Man behöver ingen dubbel D-ring för att gå SMC-kurs.
okej, trodde d eftersom de görs på bana, men är väl dock ändå säkrare med D
Man behöver ingen dubbel D-ring för att gå SMC-kurs.
......jag tänker köpa ny hjälm innan säsongen drar igång igen, då jag blivit "lurad" av handelsboden i karlstad att köpa en hjälm, som efter 20 mil "blev" för stor......
Jag har också en hjälm från Handelsboden som efter några månader blev för stor. Är detta vanligt förekommande med billiga hjälmar?
Min senaste hjälm är en Arai tourX som efter 3 säsonger och ca. 5000 mil fortfarande passar perfekt.
Ang att hjälmarna blir för stora så är det oftast att stoppningen blivigt anpassad efter huvet bättre än från börja, det är bara o byta stoppning så bör den passa igen, hände mig med min också passade fint tills det blev lite kallare sen börja jag köra med huva under hjälmen nu sitter den inte som innan.
Om det är frigoliten som ger med sig, och inte vadderingen närmast huvudet, KAN det ju vara ett tecken på att det viktigaste skyddet inte längre fungerar som avsedd.
Om du använder hjälmen som en sorts te-huv, kan det väl vara detsamma, men som skydd är hjälmen antagligen sämre än tilltänkt.
Jo visst men troligast är det nog stoppningen på en 8 månader gammal hjälm
Nu är det ju ingen "kvalitets-sänkning" som möjliggör våra lägre priser. Förklaringen ligger framför allt i vår kostnadseffektiva inköps organisation där vi har en policy som säger att vi endast använder oss utav tillverkare och med eget varunamn. Produkterna går därefter i relativt stora volymer raka vägen från fabrik via vårt centrallager till varuhusen med en betydligt lägre marginal.
åtta månader ?? Nu ja, men min blev så efter 20 mil=2 dagar + att jag har en hjälm som liknas en vindtunnel= alla ventiler stängda och ändå blåser det satan in vid hakan o förbi öronen. o det är fruktansvärt hög tyngdpunkt på den: vid landsvägfart känns det som om nån försöker trycka hjälmen bakåt,över skallen.
"
Om det är frigoliten som ger med sig, och inte vadderingen närmast huvudet, KAN det ju vara ett tecken på att det viktigaste skyddet inte längre fungerar som avsedd "
du har självklart helt rätt, har lärt mig mkt mer nu o tar min säkerhet på allvar nu.
Biltema i all ära. När det gäller deras mc-produkter har jag inte testat så många ännu så där vet jag inte om kvalitén. Då det gäller deras verktyg kan jag säga att det är stor sakillnad mellan deras lågpris och de verktyg som de säljer med 10 års garanti. Det har jag märkt eftersom jag mekar mycket.
Har någon använt deras enduro och crossdäck? De är ju väldigt billiga men håller de?
är vägen för dålig, byt hoj
Var inne på Biltema idag och klämde på hjälmen...
Hjälmen satt mycket bra på min skalle och såg rätt anonym ut vilket jag tycker bäst om, inte en massa färgplotter med andra ord.
Tyvärr så var det väldigt bökigt att knäppa fast visiret efter att jag lossat det under min grundliga undersökning. Fick även känslan av att plastbitarna som håller fast visiret kommer gå sönder efter inte allt för många visirbyten. Exemplaret jag tittade på hade även en ca 5 cm lång spricka på baksidan vilket med största sannolikhet beror på att någon kund tappat den på golvet.
Det jag såg gjorde att jag fick lite dåliga vibbar av den. Den är garanterat säkrare vid en vurpa än Nolan N42 hjälmen jag har idag, men jag tror nog jag kikar runt ett tag till innan jag bestämmer mig...
De mjuka sidoväskorna? De är väldigt oblyga kopior av Silver Tripoli, som säljs genom Duells för 895kr.Packväskorna: Dåliga, kan funka som nödlösning, köp nåt annat.
Samma tillverkare, Ja. Exakt samma, Nej. Det handlar om specar, du får vad du betalar för. Gå till ett verkstadsföretag och beställ något med mikrotolerans så får du det, men det kostar... Gå till samma företag och beställ något med millimetertolerans så får du det också, men betydligt billigare.Biltemas racingolja är exakt samma som Statoils raceway.
Den känner jag inte till så jag uttalar mig inte om den, men jag kan tänka mig att förhållandet är liknande.Kör själv på Texaco "Bilolja" ej jasogodkänd i Texacoflaska. Men säljs under annat märke,Motex där Jasogodkänd men till ett annat betydligt dyrare pris.
Varför inte bra olja och byta ofta? Ska man vara snäll mot motorn så ska man byta på ca. 500 mil oavsett vad man kör på eftersom oljan både slits och förorenas. Speciellt syntetolja då den egentligen inte tål föroreningar utan får en väldigt lågt ph-värde och blir sur vilket inte är bra för motorn.Sen skulle jag rekommendera billig olja och täta byten istället för en dyr olja och glesa byten. Garanterat bättre för en motor.
Det där håller jag fullständigt med om. Biltemas vertyg med 10-års garanti är helt ok. Jag använder dom och är hur nöjd som helst.Då det gäller deras verktyg kan jag säga att det är stor sakillnad mellan deras lågpris och de verktyg som de säljer med 10 års garanti. Det har jag märkt eftersom jag mekar mycket.
Varför inte bra olja och byta ofta? Ska man vara snäll mot motorn så ska man byta på ca. 500 mil oavsett vad man kör på eftersom oljan både slits och förorenas. Speciellt syntetolja då den egentligen inte tål föroreningar utan får en väldigt lågt ph-värde och blir sur vilket inte är bra för motorn.