biltemas nya mc produkter

mudder

Member
......jag tänker köpa ny hjälm innan säsongen drar igång igen, då jag blivit "lurad" av handelsboden i karlstad att köpa en hjälm, som efter 20 mil "blev" för stor......

Jag har också en hjälm från Handelsboden som efter några månader blev för stor. Är detta vanligt förekommande med billiga hjälmar?

Min senaste hjälm är en Arai tourX som efter 3 säsonger och ca. 5000 mil fortfarande passar perfekt.

fredda78

New member
Jag har också en hjälm från Handelsboden som efter några månader blev för stor. Är detta vanligt förekommande med billiga hjälmar?

Min senaste hjälm är en Arai tourX som efter 3 säsonger och ca. 5000 mil fortfarande passar perfekt.

Jag tror inte att det handlar om att billigare hjälmar har sämre passform på det sättet.
Utan de är okunniga på att hjälpa folk att få rätt storlek från början. Och är man själv novis/nybörjare så hjälper det ju inte direkt.

constructor

New member
inte konstigt

tänk på hur stora partier biltema kan köpa in på en gång och sen vilken liten vinstmarginal de behöver för att "överleva" eftersom det är en stor kedja som inte bara säljer mc-kläder och lite olja.

Klart MC butiker har många gånger väldigt mkt högre priser på grejer för att "överleva" och gå med vinst.

Samtidigt är det skönt med kunnigt folk att snacka med och man vet att de inte säljer skit, vilket jag inte tror alltid är fallet hos Biltema...
men man har ju erfarenhet av att vissa grejer på Biltema faktiskt håller låg kvalitet, men oftast är det okej.
De har väl inte allt för stort utbud av MC grejer men jag kör iaf med deras regnställ och det funkar helt okej.

Tror säkert att det kan vara i stort sett identiska produkter som andra handlare köper, fast till ett helt annat pris...

men som sagt... Man vill inte svika våra MC butiker som även ger oss service och säljer cyklar! ;)

Jojye

New member
Ang att hjälmarna blir för stora så är det oftast att stoppningen blivigt anpassad efter huvet bättre än från börja, det är bara o byta stoppning så bör den passa igen, hände mig med min också passade fint tills det blev lite kallare sen börja jag köra med huva under hjälmen nu sitter den inte som innan.

-ah

New member
Ang att hjälmarna blir för stora så är det oftast att stoppningen blivigt anpassad efter huvet bättre än från börja, det är bara o byta stoppning så bör den passa igen, hände mig med min också passade fint tills det blev lite kallare sen börja jag köra med huva under hjälmen nu sitter den inte som innan.

Om det är frigoliten som ger med sig, och inte vadderingen närmast huvudet, KAN det ju vara ett tecken på att det viktigaste skyddet inte längre fungerar som avsedd.
Om du använder hjälmen som en sorts te-huv, kan det väl vara detsamma, men som skydd är hjälmen antagligen sämre än tilltänkt. ;)

Jojye

New member
Om det är frigoliten som ger med sig, och inte vadderingen närmast huvudet, KAN det ju vara ett tecken på att det viktigaste skyddet inte längre fungerar som avsedd.
Om du använder hjälmen som en sorts te-huv, kan det väl vara detsamma, men som skydd är hjälmen antagligen sämre än tilltänkt. ;)

Jo visst men troligast är det nog stoppningen på en 8 månader gammal hjälm :D

fredda78

New member
Jo visst men troligast är det nog stoppningen på en 8 månader gammal hjälm :D

åtta månader ?? Nu ja, men min blev så efter 20 mil=2 dagar + att jag har en hjälm som liknas en vindtunnel= alla ventiler stängda och ändå blåser det satan in vid hakan o förbi öronen. o det är fruktansvärt hög tyngdpunkt på den: vid landsvägfart känns det som om nån försöker trycka hjälmen bakåt,över skallen.

"
Om det är frigoliten som ger med sig, och inte vadderingen närmast huvudet, KAN det ju vara ett tecken på att det viktigaste skyddet inte längre fungerar som avsedd "

du har självklart helt rätt, har lärt mig mkt mer nu o tar min säkerhet på allvar nu.

P-O Noren

New member
Jag epostade Jakob Atthage, ansvarig för inköp av mc-sortimentet och fick svar. Har sett utdrag ur testresultaten och det är testat och verifierat att det är glasfiberhjälm, samt EPS inredning.
Hjälmen klarade uppenbarligen både ECE 22:05 och Dot med goda marginaler.

Han var inte främmande för att skicka hjälmen för tester, exempelvis sharp, så dom skulle överväga det iaf.

Vidare så säger han:
Nu är det ju ingen "kvalitets-sänkning" som möjliggör våra lägre priser. Förklaringen ligger framför allt i vår kostnadseffektiva inköps organisation där vi har en policy som säger att vi endast använder oss utav tillverkare och med eget varunamn. Produkterna går därefter i relativt stora volymer raka vägen från fabrik via vårt centrallager till varuhusen med en betydligt lägre marginal.

Och frågan var om jag jobbar där, nej absolut inte. Men jag gillar tanken på att kunna köpa hög kvalitet till ett lågt pris. Bryr mig 0 och inget om hjälmen är snygg. Den skall vara bekväm och säker.

Jojye

New member
åtta månader ?? Nu ja, men min blev så efter 20 mil=2 dagar + att jag har en hjälm som liknas en vindtunnel= alla ventiler stängda och ändå blåser det satan in vid hakan o förbi öronen. o det är fruktansvärt hög tyngdpunkt på den: vid landsvägfart känns det som om nån försöker trycka hjälmen bakåt,över skallen.

"
Om det är frigoliten som ger med sig, och inte vadderingen närmast huvudet, KAN det ju vara ett tecken på att det viktigaste skyddet inte längre fungerar som avsedd "

du har självklart helt rätt, har lärt mig mkt mer nu o tar min säkerhet på allvar nu.

Ta tillbaka den till butiken o försök få ett återköp då skulle jag säga

Jobio

New member
Ang, Biltemas olja så har den avhandlats i hundratals trådar på nätet. Biltemas racingolja är exakt samma som Statoils raceway. Kör själv på Texaco "Bilolja" ej jasogodkänd i Texacoflaska. Men säljs under annat märke,Motex där Jasogodkänd men till ett annat betydligt dyrare pris.

Sen skulle jag rekommendera billig olja och täta byten istället för en dyr olja och glesa byten. Garanterat bättre för en motor.

Olle Å

New member
Biltema i all ära. När det gäller deras mc-produkter har jag inte testat så många ännu så där vet jag inte om kvalitén. Då det gäller deras verktyg kan jag säga att det är stor sakillnad mellan deras lågpris och de verktyg som de säljer med 10 års garanti. Det har jag märkt eftersom jag mekar mycket.
Har någon använt deras enduro och crossdäck? De är ju väldigt billiga men håller de?

är vägen för dålig, byt hoj

Ansod

New member
Biltema i all ära. När det gäller deras mc-produkter har jag inte testat så många ännu så där vet jag inte om kvalitén. Då det gäller deras verktyg kan jag säga att det är stor sakillnad mellan deras lågpris och de verktyg som de säljer med 10 års garanti. Det har jag märkt eftersom jag mekar mycket.
Har någon använt deras enduro och crossdäck? De är ju väldigt billiga men håller de?

är vägen för dålig, byt hoj

Kolla på www.soe.se

Gixxer-86

New member
Biltema mc tillbehör

Hej!

Har testat Biltemas verktyg i många år utan att bli besviken, de håller inte verkstadsklass men har å andra sidan mycket lägre pris.

Testat följande mc tbh:
Touring stövel: ok men smalt skaft och något mjuk sula utan klack,
sport stöveln, också ok, blixtlåset känns lite klent, plastig med smalt skaft.

Depå stöd bak: helt ok mycket billigt.
Depå stöd fram: helt ok, också billigt, kräver dock en fördjupning under framgaffelns nedre del för att passa, finns en adpter som jag inte testat.
Packväskorna: Dåliga, kan funka som nödlösning, köp nåt annat.

//Gixxer-86

glider

New member
Och jag har precis inhandlat deras MC ställ! Klämde och provade grundligt innan jag slog till och jag måste säga att kvalitén är helt jämförbart med det gore-tex ställ som jag haft i 9 år nu. Möjligen något mjukare skydd på armbågar och knän än mitt gamla, men inget jag bedömer skulle vara sämre vid en olycka.

Verkar rejält och välbyggt, hoppas att det förblir så några säsonger framöver.

MickeE

New member
Var inne på Biltema idag och klämde på hjälmen...

Hjälmen satt mycket bra på min skalle och såg rätt anonym ut vilket jag tycker bäst om, inte en massa färgplotter med andra ord.

Tyvärr så var det väldigt bökigt att knäppa fast visiret efter att jag lossat det under min grundliga undersökning. Fick även känslan av att plastbitarna som håller fast visiret kommer gå sönder efter inte allt för många visirbyten. Exemplaret jag tittade på hade även en ca 5 cm lång spricka på baksidan vilket med största sannolikhet beror på att någon kund tappat den på golvet.

Det jag såg gjorde att jag fick lite dåliga vibbar av den. Den är garanterat säkrare vid en vurpa än Nolan N42 hjälmen jag har idag, men jag tror nog jag kikar runt ett tag till innan jag bestämmer mig...

Så här skrev jag tidigare och det blev som sagt ingen Biltemahjälm.
Jag och min sambo var runt och provade en drös med hjälmar och till slut så bestämde vi oss för en snordyr Arai trots allt (snordyr eftersom vi skulle ha två st plus ett par mörkare visir för soliga dagar). Vi köpte två Chaser (givetvis utan den apfula döskallen). Att vi valde den hjälmen var för att den satt mycket bättre än dom flesta andra hjälmar, samt att det var den lättaste hjälmen att knöla in glasögonen i.

Jag kommer dock garanterat inte tveka att åka till Biltema först och titta när nästa pryl ska inhandlas. Jag använder redan sen förra året deras ryggskydd. Ryggskydet har ju inte fått allt för bra kritik men den sitter baske mig bra mycket bättre än sambons Halvarsson skydd. Det känns trots allt som att Biltemas ryggskydd måste vara bättre än att ha en ryggplatta i jackan.

Esquire

New member
Packväskorna: Dåliga, kan funka som nödlösning, köp nåt annat.
De mjuka sidoväskorna? De är väldigt oblyga kopior av Silver Tripoli, som säljs genom Duells för 895kr. :D

30-1820.jpg

Jag har Silver-väskorna. Och som sagt var så fungerar de som en nödlösning. Kanske om man ska åka iväg en helg per år eller så. Men inte mera.

Vad det gäller Biltemas mc-prylar i övrigt så har jag inte så stor koll. Jag vet inte riktigt om jag skulle våga lita på några "viktiga" delar därifrån. Däremot så finns det ju en uppsjö mindre viktiga delar i deras sortiment som jag gärna skulle vilja lägga vantarna på. Såna saker som de kan hålla en fjärdedel av konkurrenternas priser på och som bara avser att göra livet lite enklare eller vackrare.

Oljefilter köper jag hos min lokale handlare för ungefär samma pris som vad Biltema tar. Och olja köper jag OKQ8s SBK Racing 15W-50 på 20L-dunk för ungefär samma literpris som Biltemas smörja.

Tyrannosaurus

New member
Biltemas racingolja är exakt samma som Statoils raceway.
Samma tillverkare, Ja. Exakt samma, Nej. Det handlar om specar, du får vad du betalar för. Gå till ett verkstadsföretag och beställ något med mikrotolerans så får du det, men det kostar... Gå till samma företag och beställ något med millimetertolerans så får du det också, men betydligt billigare.
Det handlar om noggrannhet i tillverkning, vad man använder för basprodukter mm. mm. Det behöver inte betyda att Biltemaoljan är dålig utan mer om vad man vill ge sig ögonsten. Det går att leva på gröt också... ;)

Men köper man en hoj för +100,000 som man har tänkt att behålla ett tag så tycker iaf jag att olja för ett par hundringar extra inte är speciellt mycket att bråka om.

Kör själv på Texaco "Bilolja" ej jasogodkänd i Texacoflaska. Men säljs under annat märke,Motex där Jasogodkänd men till ett annat betydligt dyrare pris.
Den känner jag inte till så jag uttalar mig inte om den, men jag kan tänka mig att förhållandet är liknande.

Sen skulle jag rekommendera billig olja och täta byten istället för en dyr olja och glesa byten. Garanterat bättre för en motor.
Varför inte bra olja och byta ofta? Ska man vara snäll mot motorn så ska man byta på ca. 500 mil oavsett vad man kör på eftersom oljan både slits och förorenas. Speciellt syntetolja då den egentligen inte tål föroreningar utan får en väldigt lågt ph-värde och blir sur vilket inte är bra för motorn.

Olja som kallas "longlife" vet jag egentligen inte vad det innebär förutom att sådana enbart finns som synteter. Det är möjligt att dom har lyckats göra molekylföreningarna starkare, man vad gör dom med föroreningarna som sot, koks, bränslerester mm.?
En gissning är att sådan olja inte renar lite bra, annars skulle den nog inte vara "longlife". Man får nog i det läget välja mellan "longlife"-olja eller "longlife"-motor :rolleyes:

Då det gäller deras verktyg kan jag säga att det är stor sakillnad mellan deras lågpris och de verktyg som de säljer med 10 års garanti. Det har jag märkt eftersom jag mekar mycket.
Det där håller jag fullständigt med om. Biltemas vertyg med 10-års garanti är helt ok. Jag använder dom och är hur nöjd som helst.
Det är möjligt att t.ex Kamaza är ett par snäpp bättre med finare inpassning, tunnare material osv. men det ser jag som lite "overkill" för hobbybruk om man inte behöver något smidigare för att komma åt. Skulle jag ha en hojverkstad så skulle jag kanske ha dyrare verktyg.

Last edited:

Öjje

New member
Hjälm från biltema

Har läst flertal inlägg om biltemas hjälmar, men är ändå tveksam till kvaliteten.
det billiga priset måste ju märkas nånstans.Kanske man kan läsa om en test i mc-folket framöver,om biltemas produkter för hojåkare.

-ah

New member
Varför inte bra olja och byta ofta? Ska man vara snäll mot motorn så ska man byta på ca. 500 mil oavsett vad man kör på eftersom oljan både slits och förorenas. Speciellt syntetolja då den egentligen inte tål föroreningar utan får en väldigt lågt ph-värde och blir sur vilket inte är bra för motorn.

Alltid lika roligt att läsa om tycken och tankar om olja; om vilket de flesta har en åsikt men kanske inte alltid vetande.

Vad har du nu för belägg för detta påstående, då? Inte att sur olja inte är bra för motorn, men att just syntetolja skulle vara speciellt utsatt, och tåla föroreningar sämre - än vaddå? Mineralolja? Vilken syntetolja? Frågorna hopar sig, spänningen är olidlig......