biltemas nya mc produkter

P-O Noren

New member
Bevis på att körkort har utfärdats kan fås via radio. Det finns rättsfall i tinget och är prejudikat. Så om man bara har ID men ej KK, följer man lagen enligt "2".

Som sagt det du pratar om är en rapporteftergift.
Fel polisman och du får betala böter för det. Du är skyldig att ha med dig körkortet. Tingsrätten kan inte utfärda prejudikat, bara HD

Molgan

New member
Biltemas ledade knäskydd för 99:- paret, suveränt. Inte nåt att köra motorcross i kanske, men alla ni som åker omkring med insydda knäskydd i allvädersbrallorna borde skaffa dessa istället. Köp en grabbnäve.

Red Bandit

New member
Biltemas ledade knäskydd för 99:- paret, suveränt. Inte nåt att köra motorcross i kanske, men alla ni som åker omkring med insydda knäskydd i allvädersbrallorna borde skaffa dessa istället. Köp en grabbnäve.

Jag tvekade länge inför dessa knäskyd. Jag kunde inte hitta något CEmärke. Men när jag läst ditt inlägg for jag iväg till butiken. Tyvärr så hadde många fler kommit till samma slutsats, för där var hyllorna tomma. Bra produkter säljer sej självt kan man tänka. Undrar om det blir någon påfyllning. Asienimport brukar ta lång tid.

evve

=)
Biltema ha en del sjyssta grejor även om jag inte skulle köpa allt där,som packningar,oljor,filter ect.
Jag köpte ett fatbar styre 300kr,eller rättare sagt "MiniMX" med samma aluminiumbeteckning T6blabla osv som finnas på andra fatbar-styren för en 500-1000kr Bara det att dom "dyra" säljs på märkes-ställen o liknande. Det kanske trots allt är lite finare aluminium i dem då.:rolleyes:

Men en del saker kan man däremot inte gämföra. Uppenbar kavlitets skillnad gentemot pirat.

kenta

New member
ang produktursprung....

köpte knappcellsbatterier:
Stod Biltema på emballaget.....
På batterierna stod det instansat "panasonic"

GS1000E

New member
Men håller Biltema sin vanliga (låga) kvalitet så är de ändå inget alternativ. Det är en mycket liten del av Biltemas sortiment som jag ens överväger att använda på min bil, mest en del "sällananvändningsverktyg". Reservdelar och komponenter från Biltema existerar helt enkelt inte i min värld. Har jag råd att köpa en kvalitetsbil (eller kvalitetshoj) så byter jag inte bort den bit för bit med undermåliga piratgrejor. Att försöka spara några tior på delar som direkt påverkar säkerhet, driftsäkerhet eller livslängd tycker jag är enbart korkat.
Jag har lärt mig läxan att det i längden är mycket dyrt att handla billigt.

Jag misstänker att det existerar betydligt mera ”Biltema-produkter” i din värld än vad du kan ana.
Du tror väl ändå inte att samtliga delar tillverkas av samma bolag, som skruvar ihop din bil eller MC? För i så fall kan jag upplysa dig om att du säkert slänger ut en massa pengar helt i onödan när du godtroget går in i ”Originalbutiken” och låter dig luras av en munvig försäljare.

Som exempel kan nämnas att många biltillverkare köper både bromsbelägg och drivremmar från en och samma firma. Givetvis stämplas delarna som ”originaldelar”, och jag blir inte speciellt förvånad om man även levererar till Biltema.

Om du går in på någon av nedanstående länkar så inser du att ordet ”original” ofta är en avancerad lek med sanningen.

http://www.roulunds-braking.dk/

http://www.roulunds.biz/roulunds_dk/index.asp

http://www.roulundsrubber.contitech.de/

På Rolunds hemsida kan man även läsa följande:

A large number of the European and Japanese car park is equipped with automotive belts from Roulunds Rubber. Some of our references include Volvo Car, VW, Scania, GM, Renault, Ford, Nissan and Mazda.

Även jag anser mig lyckligt lottad, men jag ser ingen mening i att slänga ut pengar på ett dyrt emballage, när ändå innehållet är det samma. :rolleyes:

Efoo

New member
Jag misstänker att det existerar betydligt mera ”Biltema-produkter” i din värld än vad du kan ana.
Du tror väl ändå inte att samtliga delar tillverkas av samma bolag, som skruvar ihop din bil eller MC? För i så fall kan jag upplysa dig om att du säkert slänger ut en massa pengar helt i onödan när du godtroget går in i ”Originalbutiken” och låter dig luras av en munvig försäljare.

Som exempel kan nämnas att många biltillverkare köper både bromsbelägg och drivremmar från en och samma firma. Givetvis stämplas delarna som ”originaldelar”, och jag blir inte speciellt förvånad om man även levererar till Biltema.

Om du går in på någon av nedanstående länkar så inser du att ordet ”original” ofta är en avancerad lek med sanningen.

A large number of the European and Japanese car park is equipped with automotive belts from Roulunds Rubber. Some of our references include Volvo Car, VW, Scania, GM, Renault, Ford, Nissan and Mazda.

Även jag anser mig lyckligt lottad, men jag ser ingen mening i att slänga ut pengar på ett dyrt emballage, när ändå innehållet är det samma. :rolleyes:

Kan inte annat än att hålla med dig. En kompis till köpte bromsskivor på Biltema till sin opel, på dom var det opels orginalstämpel på skivan.

-ah

New member
Kan inte annat än att hålla med dig. En kompis till köpte bromsskivor på Biltema till sin opel, på dom var det opels orginalstämpel på skivan.

Så du menar att bromsskivorna på min Skoda är OPEL. Tänk att man kan sjunka så lågt!!!:cool:

H

honda cbf 500

Guest
Jag har köpt mitt mcställ inklusive stövlar där. Stället håller förvånansvärt bra kvalite tycker jag medan stövlarna är inte lika bra. De läcker in vatten som ett såll från fotsulan vid regn samt att den tappar formen efter ett års använding.

Roma55

New member

Även om det är samma tillverkare är det inte säkert att det är samma kvalitet.
Nu var det längesedan jag jobbade på Volvo men där sattes ett kvalitetskrav hos tillverkaren om det skulle säljas som originaldel. Detta kravet var alltid högre än det som tillverkaren hade på egna produkter. Gällde t.ex en sån enkel sak som bilbatteri som Tudor gjorde till Volvo.
I avtalet stod också att man inte fick sälja dessa delar i eget namn.
Men kvaliteten på piratdelar idag är ju mycket bättre än dom var förr.

P-O Noren

New member
Nu var det längesedan jag jobbade på Volvo men där sattes ett kvalitetskrav hos tillverkaren om det skulle säljas som originaldel. Detta kravet var alltid högre än det som tillverkaren hade på egna produkter. Gällde t.ex en sån enkel sak som bilbatteri som Tudor gjorde till Volvo.

Om vi vänder på resonemanget så är det inte säkert att det är bästa kvalitet för att det är en orginaldel.

Ingen har väl missat volvos orginaltändstift på plus...
:p:p:rolleyes:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=1300895

http://medlem.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?showResults1519926=true&a=1268949&d=7856

tyvärr går det inte längre att se ursprungliga inslaget

GS1000E

New member

Ordet kvalitet är inte alltid = med hållbarhet. Tillverkas en vara enligt ett kvalitetssystem, som T.ex. ISO 9000, innebär detta enbart att tillverkningen följer en fastställd procedur, för att säkerställa att samtliga produkter är identiska. Men i princip kan en produkt, som är tillverkad enligt ett kvalitetssystem vara relativt kortlivad, om kunden har specificerat detta i sin kvalitetsmanual.
Med andra ord betyder inte alltid ordet ”Kvalitet” att varan håller längre än någon annan. Följaktligen är det rent av korkat att påstå att man är beredd att betala för kvalitet, om man inte samtidigt vet vad som står i tillverkarens kvalitetsmanual.
Givetvis är även "icke- originaldelar" tillverkade enligt ett kvalitetssystem, eftersom företag, som Biltema aldrig skulle överleva om inte varorna höll samma standard.
Man slutar aldrig att förvåna sig över folks okunnighet och det skulle inte förvåna mig om det fortfarande finns stollar, som alltid tankar en viss sorts bensin, i tron att detta märke håller ”högre kvalitet”. ;)

hamre

Member
Man slutar aldrig att förvåna sig över folks okunnighet och det skulle inte förvåna mig om det fortfarande finns stollar, som alltid tankar en viss sorts bensin, i tron att detta märke håller ”högre kvalitet”. ;)

Det finns det många av där ute.
"Biltemas oljor är ju alldeles för billiga" alltså måste dom va skit, det är det många som tror nej dom VET det:D.

77mats

New member
Köpte Biltemas packsäck och efter 11 dagar i Norge (nordkap, Lofoten) och 3 dagar i ösregn kan jag inte annat än att rekommendera den. Billig/prisvärd!
:) Kanonnöjd med denna!
Enda jag inte är nöjd med är väl just 3 dagar i regn då :rolleyes:

Så det är ju bara bra att Biltema satsar på lite sånt "bra att ha"-prylar för mc-bruk... Stödplattan och gashjälpen är ju kanon också!
Billigt men alldeles utmärkta prylar.

P-O Noren

New member
Det finns det många av där ute.
"Biltemas oljor är ju alldeles för billiga" alltså måste dom va skit, det är det många som tror nej dom VET det:D.

Håller med om att det är pinsamt vad hårt indoktrinerade hela generationer av köpare är med varumärken och gamla reklamslogans...

Försöka resonera med en sådan person med FAKTA är ju som att snacka omkull en betongmur. Allt man får tillbaka är gamla slogans, som personen på fullt allvar har accepterat som sanning.

Roma55

New member
Ordet kvalitet är inte alltid = med hållbarhet. Tillverkas en vara enligt ett kvalitetssystem, som T.ex. ISO 9000, innebär detta enbart att tillverkningen följer en fastställd procedur, för att säkerställa att samtliga produkter är identiska. Men i princip kan en produkt, som är tillverkad enligt ett kvalitetssystem vara relativt kortlivad, om kunden har specificerat detta i sin kvalitetsmanual.
Med andra ord betyder inte alltid ordet ”Kvalitet” att varan håller längre än någon annan. Följaktligen är det rent av korkat att påstå att man är beredd att betala för kvalitet, om man inte samtidigt vet vad som står i tillverkarens kvalitetsmanual.
Givetvis är även "icke- originaldelar" tillverkade enligt ett kvalitetssystem, eftersom företag, som Biltema aldrig skulle överleva om inte varorna höll samma standard.

Jag tänker inte fördjupa mig i detta, det ända jag ville påpeka är att även om det är samma tillverkare är det inte med säkerhet en identisk produkt.
Eftersom många tror att det som tillverkas i en speciell fabrik, så är allt likadant som kommer ut.

Roma55

New member
Köpte Biltemas packsäck och efter 11 dagar i Norge (nordkap, Lofoten) och 3 dagar i ösregn kan jag inte annat än att rekommendera den. Billig/prisvärd!
:) Kanonnöjd med denna!
Enda jag inte är nöjd med är väl just 3 dagar i regn då :rolleyes:

Ja du ser, hade du köpt din packsäck någon annanstans riktigt dyrt så hade solen strålat varje dag :D.