biltemas nya mc produkter

P-O Noren

New member
Skulle vara mycket intressant att få nys på vilka hjälmar som tillverkas tillsammans med biltemahjälmarna. Om man studerar biltemahjälmarnas materialval i inredning och skal så har jag mina gissningar. Men jag kan inte säga säkert.
:)

Men den person dom har som ansvarig för sortimentet, Jacob Atthage, tävlar själv i roadracing. Detta är i sig ingen garanti, men tanken med att få in honom som ansvarig var att säkra kvaliteten på produkterna. En personlig reflektion är att han gör ett bra jobb i att ta in vettiga och bra produkter i sortimentet.

.

Last edited:

MC tanten

New member
Innan du bestämmer dig så se till att du provkör hjälmarna du tänkt köpa.
Detta vet jag inte om Bitema tillåter men dom flesta seriösa Mc-handlare tillåter detta.
.

Vilka MC-handlare tillåter provkörning av hjälmar? De MC-handlare jag besökt i Malmö området är mycket restrektiva i sin hjälmhantering... det är knappt att man får prova dem i butiken... i princip samtliga butiker gäller regeln att om man hanterar hjälmen ovarsamt så måste man "köpa" den...

P-O Noren

New member
Vilka MC-handlare tillåter provkörning av hjälmar? De MC-handlare jag besökt i Malmö området är mycket restrektiva i sin hjälmhantering... det är knappt att man får prova dem i butiken... i princip samtliga butiker gäller regeln att om man hanterar hjälmen ovarsamt så måste man "köpa" den...

De flesta handlare låter en prova hjälmen, om du är seriöst intresserad av att köpa.

Hur ska du annars kunna bedöma ljudnivå och ventilation i hjälmen?
En bra handlare vill ha nöjda kunder...

MC tanten

New member
De flesta handlare låter en prova hjälmen, om du är seriöst intresserad av att köpa.

Hur ska du annars kunna bedöma ljudnivå och ventilation i hjälmen?
En bra handlare vill ha nöjda kunder...

Visst... har varit runt till de flesta MC-butiker i Malmöområdet för att skaffa en bra hjälm... fick visst prova hjälmen i butiken... men ingen har erbjudit provkörning...
Kanske det beror på att man inte tar en mogen dam för en seriös hjälmköpare...:confused:
Har däremot fått höra en massa snack om att plasthjälmar är inget att ha... studsar om man släpper dem mot golvet... är inte huvudet värt en dyr hjälm... och annat ovetenskapligt... slutade med att jag kollade in sharptesterna och köpte en Lazerhjälm som fått högsta betyg och som satt som gjuten på min skalle... :)
Vad gäller ljudnivå... vet ej... har inget att jämföra med... har dock inte upplevt några problem heller...

-ah

New member
Visst... har varit runt till de flesta MC-butiker i Malmöområdet för att skaffa en bra hjälm... fick visst prova hjälmen i butiken... men ingen har erbjudit provkörning...
Kanske det beror på att man inte tar en mogen dam för en seriös hjälmköpare...:confused:
Har däremot fått höra en massa snack om att plasthjälmar är inget att ha... studsar om man släpper dem mot golvet... är inte huvudet värt en dyr hjälm... och annat ovetenskapligt... slutade med att jag kollade in sharptesterna och köpte en Lazerhjälm som fått högsta betyg och som satt som gjuten på min skalle... :)
Vad gäller ljudnivå... vet ej... har inget att jämföra med... har dock inte upplevt några problem heller...

20060406120541.jpg

;)

P-O Noren

New member
Tyvärr måste man försiktigt fråga om möjligheter till att prova hjämen. Har bara en gång blivit erbjuden möjligheten, utan att jag har frågat först.

Hur effektiv hjälmen är på att ventilera sig med öppna ventilationsluckor varma sommardagar går ju inte att testa på annat sätt. Ljudnivån är alltid hög på alla hjälmar är min upplevelse, endast öronproppar funkar.

Från det ena till det andra:
är det någon som har en aning om denna typ av nackskydd fungerar i praktiken? (klicka på länken)

Proffsen kör väl med dyrare varianter, och dessa har ju visat sig fungera väl, men ack så opraktiska... BMW har ju lanserat ett dessutom, kallat neck brace system. (s70)

Finns det kunskap* om hur mycket de enklare varianterna påverkar?
(*tester och vetenskapliga undersökningar)

MC tanten

New member
Hur effektiv hjälmen är på att ventilera sig med öppna ventilationsluckor varma sommardagar går ju inte att testa på annat sätt. Ljudnivån är alltid hög på alla hjälmar är min upplevelse, endast öronproppar funkar.

Har inte haft några problem med ventilationen på sommaren... men nu på försäsongen under kalla dagar har jag haft desto stööre problem med imma på insidan av visiret...

Red Bandit

New member
Södkrage

Har samma fundering... hur är det tänkt att fungera... värt att lägga pengar på...

Hej
Dena grejen påminner mycket om den stödkrage vi använde när jag körde Folkrace. Det är då en obligatorisk säkerhetsdetalj som krävs för att få starta i en tävling. Ska skydda mot whiplash mm.

jan-olovj

Active member
Det där med nackskydd är nog jättebra men fy tusan vad varmt att ha på sommaren när en halduk kan vara svettigt. Jag handlar hoss Verona motor och hos dem får jag prova i alla fall, lämna körkortet i pant så skall det väll inte vara några problem.

P-O Noren

New member
Hej
Dena grejen påminner mycket om den stödkrage vi använde när jag körde Folkrace. Det är då en obligatorisk säkerhetsdetalj som krävs för att få starta i en tävling. Ska skydda mot whiplash mm.

Jo, det var det jag tänkte. Men är whiplash ett problem på MC?

Vi blir ju sällan påkörda bakifrån, och när vi blir det så har vi inget ryggstöd som skapar rotationen av huvudet.

Man kan ju tänka sig att den hjälper om man landar i backen med huvudet först, men finns det några undersökningar på detta?

Blomqvist

New member
Jo, det var det jag tänkte. Men är whiplash ett problem på MC?

Vi blir ju sällan påkörda bakifrån, och när vi blir det så har vi inget ryggstöd som skapar rotationen av huvudet.

Man kan ju tänka sig att den hjälper om man landar i backen med huvudet först, men finns det några undersökningar på detta?

Man behöver inte landa med huvudet före för att riskera whiplashskador.
Om man börjar rulla runt på vägen efter en vurpa är risken stor för whiplash eftersom huvudet och kroppen riskerar att utsättas för olika stora påfrestningar och krafter.

mikekop

New member
Skulle vara mycket intressant att få nys på vilka hjälmar som tillverkas tillsammans med biltemahjälmarna. Om man studerar biltemahjälmarnas materialval i inredning och skal så har jag mina gissningar. Men jag kan inte säga säkert.

.

Eftersom du förde ämnet på tal, så gjorde jag ett seriöst google-försök, men gav upp då antalet kina-fabriker som gör hjälmar är till synes oändligt. Vill du dela med dig av dina tankar? Ta det gärna på pm om du vill.

Stötte på nåt jag tyckte var ganska roligt dock! Kolla här: http://www.yohe.cc/en/main.php
Ganska skamlös kopia av Shoei-loggan eller?:D

-ah

New member
Det där med nackskydd är nog jättebra men fy tusan vad varmt att ha på sommaren när en halduk kan vara svettigt. Jag handlar hoss Verona motor och hos dem får jag prova i alla fall, lämna körkortet i pant så skall det väll inte vara några problem.

-fast utan att medföra körkort får du ju inte köra hojen, hur ska det då gå till ?....:D

P-O Noren

New member
Jo det får man. Det är inget lagkrav på det. Ett leg duger.

Tyvärr inte, du måste ha antingen:
1. Körkort
eller
2. ett bevis på att körkort har utfärdats och en handling som styrker förarens identitet

Kolla själv i lagen.
Körkortslagen 3 kapitlet 15§

Det räcker således inte med vanlig ID-handling endast...
;)

Sen är risken att polisen skulle bötfälla helt obefintlig. Med det är en sk. straffeftergift.

P-O Noren

New member
Stötte på nåt jag tyckte var ganska roligt dock! Kolla här: http://www.yohe.cc/en/main.php
Ganska skamlös kopia av Shoei-loggan eller?:D

Det är nog helt medvetet om du tittar på formen på etiketten dessutom.
:D

Visst, japaner står ju inte så högt i kurs i Kina efter folkmordet. Mellan 1937-1945 beräknar man att japanska myndigheter är ansvariga för kanske såpass många dödsfall som 6 000 000 kineser. Dom bråkar fortfarande om vissa ögrupper?
Shoei är ju ett japanskt företag, så det är nog ingen slump att dom medvetet plagierat loggan.

Olsson

New member
Tyvärr inte, du måste ha antingen:
1. Körkort
eller
2. ett bevis på att körkort har utfärdats och en handling som styrker förarens identitet

Kolla själv i lagen.
Körkortslagen 3 kapitlet 15§

Det räcker således inte med vanlig ID-handling endast...
;)

Sen är risken att polisen skulle bötfälla helt obefintlig. Med det är en sk. straffeftergift.

Bevis på att körkort har utfärdats kan fås via radio. Det finns rättsfall i tinget och är prejudikat. Så om man bara har ID men ej KK, följer man lagen enligt "2".

Last edited: