biltemas nya mc produkter

Efoo

New member
Jag tänker inte fördjupa mig i detta, det ända jag ville påpeka är att även om det är samma tillverkare är det inte med säkerhet en identisk produkt.
Eftersom många tror att det som tillverkas i en speciell fabrik, så är allt likadant som kommer ut.

Visst finns det olika sortering på prylarna, men det är så små marginaler som man inte märker av. Men vill man betala flera hundringar eller tusenlappar extra för en tusendels millimeter så varsågod, jag gör det inte.
 

flex

New member
Såg ett prog på tv där dom tillverkade kopplingar till Mercedes, exakt likadana kopplingar åkte fram på ett band ,bandet delade sig o en viss del åkte till hö resp vä ,de som åkte till vä målades o skickades till biltillbehörs butiker dom andra till märkesvekstäderna.Sk orginal kostade 4700 kr, sk icke orgi halva priset. många år sen jag såg det men tycker det är bluff o båg när man tar så olika mkt för samma prudukt.:mad:
 

Roma55

New member
Såg ett prog på tv där dom tillverkade kopplingar till Mercedes, exakt likadana kopplingar åkte fram på ett band ,bandet delade sig o en viss del åkte till hö resp vä ,de som åkte till vä målades o skickades till biltillbehörs butiker dom andra till märkesvekstäderna.Sk orginal kostade 4700 kr, sk icke orgi halva priset. många år sen jag såg det men tycker det är bluff o båg när man tar så olika mkt för samma prudukt.:mad:

Jo detta är ett dj-a illtyg, det som bilfabrikanterna försvarar sig med hä är att dom gjort en långvarig test av produkterna och kommit fram till att denna tillverkares kvalitet motsvarar deras förväntningar.
Man godkänner alltså inte förrän man testat på sina egna bilar.
Detta vill dom ha betalt för och därför ett högre pris.
Trygghet för konsumenten :).
 

-ah

New member
Jo detta är ett dj-a illtyg, det som bilfabrikanterna försvarar sig med hä är att dom gjort en långvarig test av produkterna och kommit fram till att denna tillverkares kvalitet motsvarar deras förväntningar.
Man godkänner alltså inte förrän man testat på sina egna bilar.
Detta vill dom ha betalt för och därför ett högre pris.
Trygghet för konsumenten :).



Hmmm.
Låter som en rejäl efterkonstruktion.
Antagligen lämnar biltillverkaren en kravspecifikation som ska uppfyllas ut på anbud. Test och verifikation låter man nog underleverantören stå för. Sen upphandlas mest förmånliga anbud. Bilfabrikens roll blir kvalitetskontroll i efterhand. Punkt slut.
Överpriset betingas av vinstkrav och liten marginal på nybilsförsäljningen.
 

Roma55

New member
Hmmm.
Låter som en rejäl efterkonstruktion.
Antagligen lämnar biltillverkaren en kravspecifikation som ska uppfyllas ut på anbud. Test och verifikation låter man nog underleverantören stå för. Sen upphandlas mest förmånliga anbud. Bilfabrikens roll blir kvalitetskontroll i efterhand. Punkt slut.
Överpriset betingas av vinstkrav och liten marginal på nybilsförsäljningen.

Jo det är så man tycker det skall gå till.
Kan vara som du säger efterkonstruktion.
Sen utförs givetvis tester även på fabrikerna av egna delar och piratdelar. Har själv varit med på dessa tester, men det är ju inget man skall ta extra betalt för.
 

Bosse H

New member
Ett inlägg i den här gamla tråden. Testade Biltemas mc-handskar i går i ösregn. Kan rekommenderas. Fullständigt torr om händerna. Känns litet väl tjocka först, men fungerar ypperligt i verkligheten. Känns som om de dessutom dämpar vibrationer bra.
Är man torr om händer och fötter, fryser man inte i första taget...
View attachment 3533
 

Bighoj

New member
Dämpar vibrationer ? Jag har inte en vibration på min GL 1800,men kanske dom är något för dom som kör BMW eller HD:D
 

DearHunter

New member
Dämpar vibrationer ? Jag har inte en vibration på min GL 1800,men kanske dom är något för dom som kör BMW eller HD:D

Nä, det är väl klart. Sätter man i en Fiat Uno motor i en buss så får man inga vibrationer. Goldwingägare är dom ända => ()() som kan somna bakom styret.......:D:D
;)
 

Bosse H

New member
Litet vibrerar det allt. Sist jag var ute i fint väder och körde i 2-3 timmar i tunnare handskar, kände jag mig litet "trött" i fingrarna. Inte denna gång, trots körning i regn, då jag säkert spände mig litet mer. Inte vet jag om det var handskarna. Trodde det... Eller så är det nåt fel på min hoj...?
 

Ove 60+

Active member
Ett inlägg i den här gamla tråden. Testade Biltemas mc-handskar i går i ösregn. Kan rekommenderas. Fullständigt torr om händerna. Känns litet väl tjocka först, men fungerar ypperligt i verkligheten. Känns som om de dessutom dämpar vibrationer bra.
Är man torr om händer och fötter, fryser man inte i första taget...
View attachment 3533

:) Tack för tipset. Ska köpa ett par bara jag kommer till butiken. Mina inte så väldigt gamla, av känt, svenskt, dyrt och rekommenderat märke har släppt i allt för många sömmar nu. Biltemas grejer är oftast väldigt bra om man kan överse med att dom är billiga. ;)
 

påK-en

New member
Litet vibrerar det allt. ..................................... Eller så är det nåt fel på min hoj...?

Tyvärr får du nog leva med vibrationerna, jag hade Vt 750 i 1,5 mån och hade samma problem som du :(, det är ju positivt om det räcker med att byta handskar.
 

Tyrannosaurus

New member
Vad har du nu för belägg för detta påstående, då? Inte att sur olja inte är bra för motorn, men att just syntetolja skulle vara speciellt utsatt, och tåla föroreningar sämre - än vaddå? Mineralolja? Vilken syntetolja? Frågorna hopar sig, spänningen är olidlig......
Jag har tidigare missat att det har kommit svar på den här tråden, men men, här kommer iaf mitt svar (efter 2 år typ ;) )

Belägg... Tja? Inget jag kan redovisa här eftersom det är muntligt från min oljeleverantör där jag köper Pennzoil (dom har ju både mineral och syntet) som är grossist och har berättat just detta för mig.
Just den aktuella personen har nu gått i pension.

Föresten, när jag snackar om oljor i det här fallet så snackar jag om kvalitetsoljor. Olja från Biltema, Rusta, Lidl, något postorderföretag eller vad som helst kommer inte över min tröskel. Sen kan folk få bedyra att dom är bäst i världen om dom vill, jag kommer inte köra på dom ändå, varken i hojen eller bilen :p
 

påK-en

New member
...................................Föresten, när jag snackar om oljor i det här fallet så snackar jag om kvalitetsoljor. ....................... :p

En oljeexpert som hade kurs hos en bildelsleverantör (säljer Castrol oljor) påstod att det inte är märket på oljan som är det viktiga utan kvalitetsklassmärkningen.
Rätt eller fel? Jag vet inte. :confused:
 

MvM

New member
Äsch olja är bara en annan religion. Man får välja själv om man vill tro på gud fader, robert lind eller scanraff...
 

Bosse H

New member
En oljeexpert som hade kurs hos en bildelsleverantör (säljer Castrol oljor) påstod att det inte är märket på oljan som är det viktiga utan kvalitetsklassmärkningen.
Rätt eller fel? Jag vet inte. :confused:

Det där lärde jag mig också på en kurs. Mineralolja är oförstörbar i sig, det är tillsatserna som bryts ned. De billiga oljorna man kan köpa, är så kallade regenererade oljor. Det innebär vad jag förstår, att man avlägsnar alla tillsatser. Det där görs i flera steg, tills bara den ursprungliga mineraloljan är kvar. Därefter tillför man nya tillsatser så att den önskade kvalitetsmärkningen uppfylles. Bara man iakttar de rekommenderade bytesintervallen och använder den olja som minst uppfyller den kvailtetsmärkning som rekommenderas av motortillverkaren, kan man alltså använda olja av vilket fabrikat som helst. Regenererad eller ej, spelar ingen roll.
Det här är ju ett gammalt kärt trätoämne inom alla kretsar där man handskas med motorer. Inte minst bland båtfolk, går känslosvallen höga när frågan kommer på tal...
 

Tyrannosaurus

New member
En oljeexpert som hade kurs hos en bildelsleverantör (säljer Castrol oljor) påstod att det inte är märket på oljan som är det viktiga utan kvalitetsklassmärkningen.
Rätt eller fel? Jag vet inte. :confused:
Stämmer delvis. Märket i sig har mindre betydelse utan det är kvalitén på basoljan och tillsatserna. Kvalitetsklassmärkningen (API) är viktig, men det är där kvalitén ligger.
Även dålig kvalité kan ge bra API-värde för frågan är hur fort den slits och länge den håller det värdet och det är där skillnaden ligger mellan bra och dålig lågprisolja.

Egentligen är det rätt meningslöst att testa ny olja, testet borde istället göras efter att den har gått i en motor 500-1000 mil, först får man fram den verkliga oljekvalitén. Men någon sådan test har vad jag vet ingen gjort.

Äsch olja är bara en annan religion. Man får välja själv om man vill tro på gud fader, robert lind eller scanraff...
Stämmer också ;)
 

990 Adventure

New member
Ang vad man får när man köper !

Det är inte klokt att betala för mycket för en vara, det är också oklokt att betala för lite! Betalar ni för mycket, förlorar ni en del pengar, men det är också allt ni förlorar. Betalar ni för lite, kan ni ibland förlora alltsammans. Det ni köpte dög inte till det ni köpte det för.

Räkna inte med att betala nästan ingenting och få nästan allting - det går inte. Skall ni köpa det allra billigaste, reservera något för risken ni tar. Gör ni det, har ni också råd att betala lite mer för det som är bättre.

Fritt efter John Ruskin, 1819-1900

Säger inte att allt billigt är Skit men allt som oftast får man vad man betalar för,min Schubert C3 läckte in vatten,detta reklamerades och rättades till omedelbart, likaså en Halvarsson byxa som trots att den skulle tåla en del vatten läckte,vips så fick jag en ny som funka, det tror jag är skillnaden på att köpa erkänd kvalitet eller billigare typ kopior.
Vi behöver ju inte leta länge på forum för mc utan att hitta folk som är irriterade på lågpriskedjor för deras sätt att hantera reklamationer.
 

SuperRetard

New member
Något många verkar snåla på är olja, vilket är ett strålande exempel på hur viktigare det är VAR man handlar än VAD.

Jag köper Q8 SBK racing-olja, vilken enl. alla som verkar kunna något är riktigt bra för högprestanda motorer, för 70:-/ liter. Hur? På 20-litersdunk från den lokala smörjmedelsspecialisten.

Detsamma gäller många saker, tar man reda på vad man egentligen är ute efter. så går det att göra kap!
 

SGM

Moderator
Något många verkar snåla på är olja, vilket är ett strålande exempel på hur viktigare det är VAR man handlar än VAD.

Jag köper Q8 SBK racing-olja, vilken enl. alla som verkar kunna något är riktigt bra för högprestanda motorer, för 70:-/ liter. Hur? På 20-litersdunk från den lokala smörjmedelsspecialisten.

Detsamma gäller många saker, tar man reda på vad man egentligen är ute efter. så går det att göra kap!

Gammalt räääsetrix, ok's sbk på 20-litersdunk, billigare än biltema, du har alltid olja hemma, och det är en bra olja.
Jag har kört med den sedan forna glansdagar på fyrtakts geggmopeder, och det har lirat bra i alla typer av hojar.

På plussidan har man en bra tomdunk sedan att transportera spillolja till återbruket med.
 
Top