Anmälningar till Trafikverket 2014

Bob Sweden

New member
Nu var det faktiskt inte någon speciell jag tänkte på när jag skrev inlägget det var alltså inte riktat till dig.
Jag håller med dig i det mesta du säger om att det är mycket som borde förbättras.
Jag förstår din frustration men jag håller inte med om att ingenting någonsin händer även om det är bra nära.
Ibland vinner man en liten seger, inte ofta men ibland. var då glad för det lilla.

Du verkar misstolka trafikverket som en levande enhet men det är egentligen bara en massa människor.
Dessa människor reagerar precis som alla andra människor när de blir tilltalade, tala till dem snällt och trevligt med förståelse för deras situation med ett leende så kommer de flesta av dem att försöka göra sitt bästa inom de gränser de har för att hjälpa till, inte alla men de flesta.

Var antagonistisk och påträngande eller bara obehaglig i största allmänhet så kommer de försöka undvika eller ge igen vilket i vissa fall kommer att generera inget svar tillbaks och i de flesta fallen kommer det bli en mindre bra kommunikation där de inte alls vill hjälpa dig.
Det är så vi människor fungerar, inte alla, men den stora majoriteten.
Du kan välja att slåss mot den mänskliga naturen eller använda dig av det för att försöka få fram de resultat du vill ha.

Det betyder inte att man inte skall anmäla eller berätta när de bryter mot sina egna regler självklart skall man det men kanske utan en underton av "att du din värdelösa fan nu skal du minsann fixa det här som är fel"
skriv det sakligt och utan en negativ underton. man kan säga saker på många sätt och du har ett val i hur du bemöter folk.

När det gäller det som jag citerar dig ovan så antar jag att du menar att jag inte anmäler och därmed skall hålla käften.
så eftersom du inte vet vad eller hur mkt jag anmäler eller inte så gör jag det, håller käften alltså. åtminstone till dig.


Jag hade en gång en chef som använde sig av ett uttryck i situationer när kunder av olika anledningar var missnöjda:

Det är bra att få på käften ibland, då håller man sig pigg och vaken.


Det finns två olika personalkategorier som tar emot "skäll och gnäll";
1: Kundtjänstmedarbetare
(inte jag som gjort något fel / konstruerat / inte sopat etc., jag slutar jobbet kl 16. )

2: Utföraren / ägaren.
(Aj tusan, det här är inte bra, jag riskerar att förlora både tid, pengar och i slutänden kunden, nu blir det minskade intäkter och övertid!)

Efter att ha arbetat snart 20 år med kundtjänst och support har jag som kund ändrat mitt agerande.
Jag tror numera på principen att "droppen urholkar stenen".

Men;
Är det lite sand blandat i vattnet går det ofta många gånger fortare.
Alltså: Sand, inte tre ton tegelsten.
Det ska vara lite som en liten sten i skon, den där vetskapen om att gör jag inget åt det kommer det snart att göra mycket ondare och till slut blir det ett öppet sår, bättre att jag fixar det nu så undviker jag problem i framtiden.


Men åter till grundfrågan;
Anmälningar till Trafikverket.
Det blev ett litet stickspår där ett tag "lämpliga formuleringar för att inte stöta sig med forummedlemmar och / eller kundtjänstmedarbetare".

Jag har en teori:

Väghållare X vinner en upphandling avseende "löpande underhåll av väg Y".
Hur skulle du agera om du var X?

1: Slita hårt på egen utrustning och personal genom att alltid vara ute och patrullera, sopa vare sig det behövs eller inte, helt enkelt pyssla med vägunderhåll bara för att det är kul. Klart det kostar mer än det smakar men vad tusan, så är det och det brukar ju gå ett par tre år mellan mina konkurser iallafall...

2: Så lite som möjligt, så billigt som möjligt. Vi är ju ett vinstdrivande företag.


Och någonstans här tror jag att vi närmar oss en inte helt obetydlig del av den egentliga problematiken.
Det är iallafall min teori.
 

Hampe

Skriver massor!
Först tänkte jag att det logiska skulle vara att patrullbilen som rapporterar brister som behöver åtgärdas skulle opereras av det företag som kom tvåa i upphandlingen - det borde givit lite studs och puts längs vägarna. :)

...men sedan kom jag på att alla dom som budar på vägunderhållet är väl på ena eller andra sättet kopplade till de olika asfaltsmaffior och marknadssamarbeten som upptäcks, så att det funkar väl inte det heller.


H
 

Hampe

Skriver massor!
Det går rasande snabbt med svar just nu:



Hampe skrev:
Hej!
När jag försökte rengöra min bil efter att ha råkat ut för hönsgödsel på vägen (TRVKT 2014/8495, ännu ej besvarat efter mer än 2 veckor)
så märker jag att hela sidorna på bilen är svartprickiga av tjära.

Jag härleder detta till ett vägarbete i Örebro län, längs E 20 i västgående riktning mellan avfarterna 108 och vidare ner mot 107 och 106. Datum jag körde här var 14/6 och sedan igen 15/6.

Det som skett är att man varit ute och försökt fusklaga med sk. "snabelbil" ute på motorvägen. Sträckan var skyltad med "varning för stenskott" men det hjälper föga när kladdet blöder igenom och sölar ner. Dagarna var måttligt varma, men tjäran trängde upp och drogs med av bilarna, och det "klafsade" om hjulen när man körde igenom lagningarna.

Nej, jag tänker inte begära någon ersättning nu så här långt i efterhand, men jag måste ifrågasätta:

Är det tillåtet att göra denna typen av fuskreparationer ute på 110-sträckor med rinntjära och lösgrus?

Är det lämpligt...?


Nu körde jag vid detta tillfället bil, så jag märkte inte av någon försämring utav friktionen, men rimligen så bör den väl bli påverkad om man kör igenom sjok med tjära som är så pass löst rinnande att det stänker upp på bilen?

Vad händer med motorcyklisternas säkerhet...?
Alldeles bortsett från att dom får kläder och motorcykel nedstänkta?


Förutom allt arbete som denna fuskmetod vältrar över på den enskilde bil- eller MC-ägaren så finns det även en miljöaspekt här:

Man tvingas att använda mer och starkare rengöringsmedel än nödvändigt för att återställa sitt fordon efter en snabellagning.
2 liter Prickbort som jag aldrig hade behövt använda om arbetet utförts på ett riktigt sätt, och där på omvaxning av de ytor som behandlats.

Miljöbelastning helt i onödan, Trafikverket.
Har ni med det i er miljökonsekvensbeskrivning av arbetsmetoden...?


Mvh

Hampe



Svar idag redan:




Hampe!



Tack för dina synpunkter även om det är tråkigt att du inte tycker vårt underhåll fungerar.



Det är tillåtet att göra det du kallar ”fuskreparationer” på vägar med hastighet 110 km/h. Vi ställer naturligtvis krav på vår entreprenör dels att trafikanterna uppmärksammas på att arbetet pågår men även att det finns risk för stenskott. I vägtrafiken faller därmed ett stort ansvar på trafikanten att anpassa körningen efter omständigheten.



Vi ställer även krav på att lagade ytor sopas, sopning sker normalt inom pågående dygn, efter 3 dygn och efter en vecka. Detta garanterar inte att det inte ”släpper” stenar men vi bedömer att det är tillräckligt då trafikanter samtidigt varnas.



Själva ”tjäran” innehåller ca 40% vatten vilket innebär att det alltid tar en stund innan vattnet har dunstat och härdning sker. Eftersom dessa arbeten sker under pågående trafik är det samma här att det är omöjligt att garantera att det inte ”kladdar” eller stänker upp. Naturligtvis måste vi hela tiden se till att begränsa detta.



Vi har även friktionskrav som gäller lite olika beroende på årstid. Under pågående arbete kan detta inte uppfyllas och därför är det helt nödvändigt att skylta/varna trafikanter. Principen gäller oavsett fordonstyp.



Om detta är en ”fuskmetod” eller inte har jag svårt att avgöra, oavsett är det en mycket viktig åtgärd för att hålla beläggningen vid liv i väntan på större beläggningsåtgärder. Så långt jag känner till har vi i dagsläget ingen bättre metod, men jag är inte expert på beläggningsåtgärder.



Miljöpåverkan följer av detta men sammantaget har vi bedömt att det är tillräckligt bra (och vi har inget bättre att erbjuda idag).



Jag har ingen kunskap om just det aktuella arbetet, men alltid gäller att du har möjlighet att begära ersättning om du tycker vi har orsakat skador.



Hör gärna av dig igen om du har synpunkter eller frågor!



Trevlig sommar!



Hälsningar




J**** B****

Telefonnummer borttagna


Som sagt, snabbt och korrekt svarat.
Jag gillar inte metoden, och absolut inte det sätt den genomförs på - men ett svar är man ju inte bortskämd med direkt.



Hampes kommentar skrev:
Tack för det snabba och utförliga svaret.


Som du förstår tycker jag illa om metoden, och min erfarenhet är att entreprenörerna slarvar otroligt mycket med utförandet, och då framför allt skyltning innan och sopning efteråt.

Vid direkt konfrontation med personer som kör snabelbilar så uppger dom sig vara helt ovetande till kravet på både skyltning och sopning. "Vi behöver inte skylta, och överflödssanden blåser trafiken bort på några dagar" har jag fått höra vid flera tillfällen.

På det aktuella arbetet längs E20 i juni så var det skyltat "Varning för stenskott" och det ger ju förvisso en indikation till den uppmärksamme bilisten att något är på gång. Men, det var nog mer "Varning för hal vägbana" som hade behövt sättas upp - inget grus fanns kvar, men en otrolig smetig sörja av tjära.

Vid tillfället valde jag att försöka zig-zagga så gott som möjligt och trodde att jag klarat mig bra från stänk.
Vid ett tankstopp senare samma dag tittade jag som hastigast och såg inget anmärkningsvärt, men det visar sig nu efter tvätt och närmare inspektion att det ligger som sträva mikrodoppar längs sidorna. Bilen är ny och det retar mig att jag inte anmälde detta tidigare, men jag tänker inte tjafsa om ersättning nu en månad senare.

Däremot kommer jag att vara mycket mer uppmärksam nästa gång jag tvingas färdas genom ett sådant här område - jag gillar verkligen inte metoden, och det det är sannerligen en fusklagning.


mvh


Hampe



Trist att man kan få svar från övriga landet, men att ingen på västkusten bemödar sig att svara. Eller rätta till bristerna.





Hampe
 

namn

New member
Uppdatering 20140720 tid 1000

dea7mf.jpg


Har inte hänt mycket ...:mad:
 

Hampe

Skriver massor!
Kul att andra ser samma sak.
En sak har dock hänt:
Man har satt upp viltstängslet i veckan, och därför tagit in varningsskyltarna för just det i fredags.
Bara det. Man har alltså haft folk ute på vägen - i bägge riktningar, men inte rättat till denna brist som du plåtat.
 

cleaner

New member
Bara det. Man har alltså haft folk ute på vägen - i bägge riktningar, men inte rättat till denna brist som du plåtat.

De som var ute och fixade hade nog inte att rätta till sidomarkeringar i sitt kontrakt.

I sthlm har det funnits bolag som bara haft saltning i sitt kontrakt = man åker med plogen uppe och saltar på 15 cm nysnö, 10 minuter senare kommer företaget som har plogningen och plogar bort snön+saltet...
 

Bob Sweden

New member
Angånende: Hur ska man rapportera till Trafikverket

Hej, igen.

Om du ringer får du inget ärendenummer per automatik. Är du angelägen om att få ett ärendenummer är det bättre att du i så fall skriver eller mailar enligt http://www.trafikverket.se/Kontakta-oss/Skicka-e-post/



Med vänlig hälsning

M****

Trafikverkets Kundtjänst


Så då är cirkeln sluten.
2014-07-01 skickade jag via E-post in ett ärende.

Med automatik kom ett svar:
Trafikverket har mottagit ditt meddelande.
Vi återkommer med ett svar på ditt ärende

The Swedish Transport Administration has received your message.
We will respond to your query as soon as possible.


Inget ärendenummer.
Ingen kontakt sedan dess.

Det började så bra med automatgenererade ärendenummer och allt men sedan försvann formuläret (från den sökbara delen av trafikverket.se) och nu hänvisas vi till telefon och mail där spårbarheten blir obetydlig.
Synd, mycket synd.
 

Hampe

Skriver massor!
Vi fortsätter med Vädermotet.
Denna känner ni igen?


Hej!

Anledningen till att räcket på väg 155, Vädermotet inte är riktigt ihopfogat än är att man väntar på material för att kunna utföra arbetet.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

P***** J********
Kundtjänsthandläggare

Trafikverket

Okay, "väntar på material" alltså. Snäppet över "kvalitetssäkra indata" i mina ögon.

Men, hur lång tid skall det ta att få fram 4 bult? Muttrar och brickor är ju redan där...
Veckor? Månader...? Really?

Vi frågar:
Jag
Till kundtjanst@trafikverket.se
jul 17 vid 4.28 PM
Där ser man!

Hur länge har man fått vänta på material hittills?
När släpptes trafiken på längs sträckan?


mvh


Hampe


Här kommer ett förtydligande från lite tidigare i veckan:
Trafikverket kompletterar skrev:
kundtjanst@trafikverket.se
Till Hampe
jul 23 vid 12.27 PM
Hej!

Nu har jag mer upplysningar angående det skadade räcket på väg 155.
En bilist körde på räcket på grund av ett plötsligt sjukdomsfall för ca en månad sedan och efter det gjordes en beställning av nya delar, en skarvdel och en jordningsdel. Leveranstiden på dessa delar är minst sju veckor så det dröjer några veckor till tills man får delarna och kan åtgärda skadan.
Driftentreprenören ska försöka att förstärka skyltningen på plats under dagen så att det blir tydligare att räcket är skadat.


Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

P**** J********
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-
Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se



Cool! Lite engagemang.
Trist bara att vi förmodligen pratar om olika ställen på samma trafikplats:



Hampe svarer skrev:
Hej igen!

Det känns som vi är på olika ställen av Vädermotet, Det finns en uppenbar påkörningsskada i västlig riktning.

Låter visserligen märkligt att det skulle behöva ta 7 veckor att få fram delar till en enkel påkörning, men det är väl ett val som Trafikverket har gjort när man utsåg leverantör...?

Hur som helst är nog 7 veckor en nanosekund i förhållande till den brist jag anmält i östlig riktning.
Det finns inget som är skadat, och inget tyder heller på någon påkörning.

Det är helt enkelt rördelar som inte (aldrig?) fogats ihop, utan är delvis najade till markstånderen med ett spännband - medans rörändar sticker ut naket mot trafikens riktning som grillspett som väntar på att bli trädda,
Det enda som saknas är 4 skruvar - muttrar och brickor ligger kvar på platsen sedan lång tid tillbaka,

Ingen förbättring av skyltningen har skett under veckla 30

Foto finns, om det skulle underlätta.

mvh

Hampe


Detta är bristen jag anmält:
005_zps0c4cebc2.jpg



Detta skulle kunna vara den påkörningen som Trafikverket har kännedom om
001_zps2528547d.jpg



Bilden togs fredag 25/7, skyltningen har inte förändrats. Men, det är liksom ändå inte skyltningen som är det stora problemet...
002_zps4f1618aa.jpg


Nej, jag klev inte ut för att ta några nya närbilder...






Hampe
 

hobbe

New member
Skönt absurd inställning av den som är underleverantör och ansvarig för detta vägasvnittet.
Det är anmält att 4 vägs korsningen innehåller grus och trafikverket ber sin underleverantör att åka ut o sopa.

Det verkar som att ingenting händer medan trafikverkets ansvariga lovar o svär och blir allt mer trötta på klagomålen varje gång man ringer.
nu har vi iaf svaret på vad som är felet.
jovisst åker den som är ansvarig för vägasvnittet ut och sopar, det är ju faktiskt sant.
men det kanske inte var såhär det var menat att det skall ske.
View attachment 7095
Här har altså underleverantören valt att sopa rent den stora vägen (där nästan inget grus fanns redan tidigare) och sopa ut det på den andra vägen i korsningen, gruset har då fortfarande befunnit sig i korsningen men korsat asfaltskanten som skiljer den ena vägens asfalt från den andra.
kan man misstänka att det kanske är en annan leverantör som handhar den andra vägen ?

Hur i helvete kan trafikverket betala för sådant här ?
Detta är ju ett direkt resultat av att det är för få riktiga kontroller av underleverantörerna från trafikverkets sida.
 

Bob Sweden

New member
Hampe,

Du som begriper, vad är så speciellt med det här räcket?

View attachment 7096

En bilist körde på räcket på grund av ett plötsligt sjukdomsfall för ca en månad sedan och efter det gjordes en beställning av nya delar, en skarvdel och en jordningsdel. Leveranstiden på dessa delar är minst sju veckor så det dröjer några veckor till tills man får delarna och kan åtgärda skadan.

Trafiksäkerhetsutrustning ur funktion i sju (7) veckor!!
Snälla någon som begriper, var har det gått snett?

I ett tidigare svar jag fick från Trafikverket angavs att skador ska säkras "skyndsamt" och reparation göras inom en vecka.
1 vecka. Inte 7.

/B
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Nej, ledsen - jag förstår inte.
Det är det som gör mig så förbannad. Det, och attityden hos somliga inom Trafikverket.

Snubben som svarar mig här känns ändå som han försöker inte bara vända på stenar, utan även lägga dom tillrätta.
Vi vet ännu inte om vi talar förbi varandra om vilken brist det gäller, men 7 veckor för två slanor och en stolpe eller 7 veckor för 4 skruvar kan kvitta - det är galet, galet, galet.

Den ursprungliga bristen jag anmälde - "grillspettet in spe" är livsfarligt där det spretar ut inte bara oskyddade trafikanter utan även för bilister.



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Ni minns den här?

Hampe länge sedan skrev:
Detta dubbelärende har varit uppe tidigare i tråden:
7 veckor sedan ursprungsanmälan nu, och 2 veckor sedan påminnelse och kompletterande anmälan.
Inte tillstymmelse till reaktion från Trafikverket "kundtjänst" i Borlänge

Gammal post från tidigare i tråden skrev:
Äsch!
Vi kör en till när vi ändå har ångan uppe:

Citat Ursprungligen postat av Anmälan till Trafikverket
Natten till idag 27/5 har vägar kring Fjärås lagats genom att tjära och lösgrus hälls ut på vägen - så kallad snabelsbilslagning.

Skyltar som varnar trafikanter finns uppsatta på vissa delsträckor, men inte konsekvent utplacerade.

Ett exempel: Jag svängde av E6 norrgående vid avfart 58 och fortsatte norrut längs N916 "gamla E6".
Utan att bli varnad av skyltar hamnade jag i stora mängder lösgrus och tjära på väg till bensinstation Shell Fjärås.

Det gick att se skyltar uppsatta några hundra meter längre bort mot Kungsbacka till, men då är skadan redan skedd.

Lösgruslagningar som inte varnas för skapar skador på bilar och är livsfarliga för motorcyklister. Extra allvarligt att slarva med skyltningen här kan det sägas vara eftersom den aktuella bensinstationen skyltas från E6 och att Trafikverket alltså aktivt leder in genomgående trafik från motorvägen.

Skyltar mitt i en sträcka som gjorts farlig hjälper föga när bilar svänger av motorvägen för att tanka utan att kunna se en enda varning.




Hampe


Denna anmälan har jag inte fått något svar på, och det hela blir bara konstigare och konstigare.
Sträckan man för en månad sedan snabellagade, utan korrekt skyltning har man nu fräst ner och asfalterat istället.
Inte mig emot - men det är ju hål i huvudet att först snabellaga och sedan fräsa bort!

Noll koll kummiboll.

Läge nu att påminna för den gamla anmälan, och fylla på med ny:
ännu inga vägmarkeringar målade, och heller ingen varning att det saknas.

011_zpsf0fc2f53.jpg




Ny anmälan till Trafikverket skrev:
Hej!

27/5 anmälde jag att Trafikverket fusklagat vägsträckor i norra Halland med så kallad snabelbil utan att skylta korrekt.

Kopia på anmälan:
Citat Ursprungligen postat av Anmälan till Trafikverket
Natten till idag 27/5 har vägar kring Fjärås lagats genom att tjära och lösgrus hälls ut på vägen - så kallad snabelsbilslagning.

Skyltar som varnar trafikanter finns uppsatta på vissa delsträckor, men inte konsekvent utplacerade.

Ett exempel: Jag svängde av E6 norrgående vid avfart 58 och fortsatte norrut längs N916 "gamla E6".
Utan att bli varnad av skyltar hamnade jag i stora mängder lösgrus och tjära på väg till bensinstation Shell Fjärås.

Det gick att se skyltar uppsatta några hundra meter längre bort mot Kungsbacka till, men då är skadan redan skedd.

Lösgruslagningar som inte varnas för skapar skador på bilar och är livsfarliga för motorcyklister. Extra allvarligt att slarva med skyltningen här kan det sägas vara eftersom den aktuella bensinstationen skyltas från E6 och att Trafikverket alltså aktivt leder in genomgående trafik från motorvägen.

Skyltar mitt i en sträcka som gjorts farlig hjälper föga när bilar svänger av motorvägen för att tanka utan att kunna se en enda varning.

Trots att mer än en månad gått så hart jag inte fått något svar från er.
Varför?


Jag har fler frågor:

Precis denna sträcka har nu blivit fräst och asfalterad, mindre än en månad senare.
Är detta ett lämpligt arbetssätt - först snabellaga, och sedan fräsa bort lagningarna och asfaltera över alltihop?

För mig låter detta som en omständig procedur, och kostsam. Har Trafikverket så bra resurser att ni kan nöjeslaga?
...eller är det så att Trafikverket inte vet vad som sker ute i distrikten?
Att ni betalar flera gånger för att få samma sträcka reparerad på olika vis?

Jag som skattebetalare vänder mig mot detta arbetssätt!

Jag vänder mig även mot det trafikfarliga slarvet med nödvändig skyltning!

Entreprenören på plats tycks ha satt i system att negligera kraven på skyltning:

Sedan sträckan asfalterades så saknas både vägmarkeringar - och skyltar som varnar för att väglinjer saknas.
Skall det inte finnas sådant?
Det blir väldigt svart när man går från vitmålade linjer och slitbeläggning med kvartsitsten över till kolsvart nylagd asfalt utan vägmarkering alls.

Platsen är exakt där jag utan gehör anmält bristande skyltning:
Norrut längs N916 "gamla E6" med start vid avfart 58 från E6. Fotografier finns.


Mvh

Hampe



...så det är dags att bumpa dem igen:



Påminnelse till Trafikverket skrev:
Hej igen!

Nu har det gått ytterligare 2 veckor sedan förra påpekandet, och totalt 7 veckor sedan ursprungsanmälan.
Många frågor, inga svar.
Inte ens en kommentar kring huruvida ni arbetar med ärendet.

Behöver ni kompletterande uppgifter? Fotografier...?
Jag är lite orolig att ni kan få besvärligt att i efterhand försöka reda ut vad som hänt eller inte hänt.
Få svårt att näpsa den skyldige och kratta manegen för att slippa sådana här framtiden helt enkelt.

Vad tror ni? Är det bättre att ta saker medans det är färskt, eller skall man gräva ner det och låta det gosa till sig lite?



mvh

Hampe

Usch, det börjar bli långt nu - men det är sannerligen inte mitt fel!:angel:


Jag fick ett litet märkligt svar på min bumpning redan förra veckan:

Trafikverket svarar skrev:
kundtjanst@trafikverket.se
Till Hampe
18 jul

Hej Anders!



Vi på kundtjänst har gjort vad vi kan, dvs hänvisa frågan till den som är ansvarig. I ditt fall visade det sig vara Niclas Malm. Du har haft mailkonversation med honom och därför ber jag dig ta kontakt med honom igen om du känner att du inte får något gehör.



Med vänliga hälsningar

A********* V********

Trafikverket kundtjänst


Jaha...? Ett "I told you once-moment" för att tala Pythonska.
Jag var tvungen att vända upp och ner på inboxen och skura ur spamfiltret för att vara på den säkra sidan - men inte.
Inte en rad i ärendet, alltså. Troligen har Kundtjänst slentrianmässigt tagit för givet att jag den tjôtige jäveln bara kan mala på om vägarbetet ute på E6, men app-app-app: här gäller det att läsa anmälningarna, inte bara slaska dom för att dom kommer från en svartlistad avsändare.


Hampe svarar skrev:
Hej!

Nej, jag har inte fått någon återrapportering, kommentar eller ens meddelande kring att ni arbetar med någon av anmälningarna längs denna sträcka.

Däremot har jag sent om sidor fått meddelande från Niklas Malm i ett annat ärende, för en annan vägsträcka.

Meddelande, alltså. De faktiska, fysiska bristerna som jag anmält kvarstår där ute på motorvägen...

Detta är dock ett helt annat ärende, och det daterar sig ända bak till 27/5 i år utan åtgärd från er,

med ytterligare tillskott. Frågan har nu blivit 5-delad:

1. Snabellagning med bristfällig skyltning 27/5

2. Snabellagning fräses bort några veckor senare, delar av sträckan asfalteras om. Anmält 30/6

3. Den nyasfalterade sträckan lämnas under veckor utan linjer målade.
Inga skyltar sätts upp för att uppmärksamma trafikanterna på detta. Även detta anmält 30/6

4. Inga svar, inga kommentarer - ingenting, till dags dato. Det blir en punkt i sig som jag vill ha svar på:

Hur kan Trafikverkets rapporteringsservice fungera så illa?
Hur kan ni nöja er med att "gjort vad ni kunnat?" Är det inte resultat som räknas? När det handlar om trafiksäkerhet...?
Jag hade hoppats på ett rakt och redigt svar från er, men er undfallenhet gentemot era entreprenörer och er (spelade?) ovilja att ta tag i saker och ting gör att jag överväger en korruptionsanmälan mot Trafikverket enligt min punkt 2 här ovan.

Jag vill veta: är det omedveten inkompetens eller medveten korruption som ligger bakom att Trafikverket godkänner snabellagning som sedan skall fräsas bort bara några veckor senare?

Om inte trafiksäkerhetsfrågan med den bristande skyltningen får er att ta detta på allvar så kanske en korruptionsanmälan gör det?

Slutligen - en ny punkt:

5. Längs sträckan N916 "gamla E6" med start vid avfart 58 från E6 och norrut mot Kungsbacka - alltså den sträcka som i tur och ordning snabellagades, frästes och därefter asfalterades under maj och juni finns fortfarande hastighetsskyltar i bägge riktningar som är övertäckta med blå plastsäckar. Hur länge skall dom sitta kvar? Eller, det är bara somliga som lyckats sitta kvar så här länge. Några har blåst loss och ligger ute och flaxar runt på böndernas gärden.

Vad betyder det för trafiksäkerheten att Trafikverket döljer trafikskyltar veckovis efter det att arbetet är avslutat?

Fotografier finns.

mvh

Hampe


...och så här ser det ut på gamla E6, en månad efter det att jobbet är klart:

Söderut mot Fjärås
005_zps7ff7120f.jpg



Norrut mot Stegatorp
003_zpsf81e6896.jpg




Börjar det bli segt?

Vi piffar till det hela med en bild på en gigant från den tiden "Enduro" hette "Tillförlitlighet"

kg01.jpg


Kurt Gustavsson! :tummenupp
Långsökt...? Inte då! Han bor precis intill.

1970, MCB fabrikshoj, Graningekängor, kletställ och Sverigehjälm. Visst är det vackert?

Bilden snodd från Göran Roséns underbara sida om Monark/MCBs satsning på en ISDT / ISDE-hoj
http://www.varberg.se/~igro/ Spill en stund på sidan "historik" och bara njut av hur det en gång var.




Hampe
 
Last edited:

Fredrik-s

New member
Nu har man sopat rent gruset i Sandvadskrysset i Sätila/Hyssna.

Skulle tro att det ser likadant ut efter några dagar.
Fortsättning följer.

Fredrik
 

Hampe

Skriver massor!


Ny vecka, ny månad banne mig.
Händer det något?

Nä, inte något.
074_zps50297ca4.jpg


060_zps89dc5db1.jpg



Den utlovade förbättringen av skyltningen har uteblivit och rören spretar fortfarande ut mot trafiken på ena stället (4 skruvar behövs) och på det andra stället har inget skett (rördelar och stolpar krävs, påstått 7 veckors leveranstid för material)




Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Här då? Evighetsföljetången...?


Så hur går det ute på E6...?


001_zpsa8b33d26.jpg


010_zpsc5eb7d58.jpg



012_zpsf1e2569d.jpg


För precis 1 månad sedan nu så satte man upp stängslet, och tog bort dom olycksaliga varningsskyltarna som bara blåste omkull och låg ner mer än dom stod. Tittade man till den övriga skyltningen...?

Nej, det är nog som Cleaner säger:

De som var ute och fixade hade nog inte att rätta till sidomarkeringar i sitt kontrakt.

I sthlm har det funnits bolag som bara haft saltning i sitt kontrakt = man åker med plogen uppe och saltar på 15 cm nysnö, 10 minuter senare kommer företaget som har plogningen och plogar bort snön+saltet...


Man har i uppgift att sätta upp viltstaketet och plocka ner sina skyltar. Resten skiter man i.
Man kklliivveerr över dom liggande hindermarkeringarna på väg ut för att sätta staketet, men man lägger inte 2 minuter på att resa det som blåst omkull. "Inte mitt bord" kan tänka.

Och likadant ser det ut nu, en månad senare:

075_zps03e2c868.jpg


Trafikverket har folk på plats igen, från denna veckan.
Men, dom är på andra sidan viltstaketet och håller på att schakta bort den temporära förbifarten. Inte deras bord heller...?

Men vems är det då?
Har inte den som satt upp skyltarna något ansvar att titta till sin arbetsplats...?
Skall det inte finnas patruller som kör vägarna för att upptäcka avvikelser?
Har dom inte kört på en månad...? Eller snarare: Har dom inte kört på hela sommaren - ända sedan maj månad när jag först anmälde bristerna i skyltning på just detta vägbygget?

Och - ja just det: denna bristen är ju också anmäld till Trafikverket!
15/7 för att vara exakt. Ingen reaktion på mer än en månad. Ingen åtgärd ute i trafiken.
Inte ens ett idiotsvar om att man sitter och kvalitetssäkrar sina indata.

Ingenting, Trafikverket. Är inte det lite svagt? Rent av sämre än ni brukar prestera?


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Här då; bristande skyltning för snabellagning, med påföljande bortfräsning av asfalt och då även samma nygjorda snabellagning, avsaknad av skyltning när målade linjer därefter saknas, och till sist sopsäckar över vägskyltar en månad efter avslutat arbete ?

Jaha...? Ett "I told you once-moment" för att tala Pythonska.
Jag var tvungen att vända upp och ner på inboxen och skura ur spamfiltret för att vara på den säkra sidan - men inte.
Inte en rad i ärendet, alltså. Troligen har Kundtjänst slentrianmässigt tagit för givet att jag den tjôtige jäveln bara kan mala på om vägarbetet ute på E6, men app-app-app: här gäller det att läsa anmälningarna, inte bara slaska dom för att dom kommer från en svartlistad avsändare.





...och så här ser det ut på gamla E6, en månad efter det att jobbet är klart:

Söderut mot Fjärås
005_zps7ff7120f.jpg



Norrut mot Stegatorp
003_zpsf81e6896.jpg



Ingenting. Tyst som i graven.
Har Trafikverket tagit långsemester?



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
...nej för tusan: dom, och deras entreprenör Svevia är igång på andra ställen och härjar,

I fredags stod det en orange skylt mitt fram i korsningen efter avfarten från motorvägen:

Hmm... Orange tavla - trafikomläggning? Viktig information om sprängning...?

072_zps8b895940.jpg


Inte precis:

071_zps3c0fc528.jpg



Hoppsan!
Om vi för enkelhetens skull bortser från miljöproblematiken med dikningsmassor och alla dom tungmetaller, pah-rester och andra miljögifter dom innehåller, och dessutom blundar för det oetiska i att försöka "skänka bort" något som man egentligen skulle behöva lägga upp på en täckt och kontrollerad deponi - eller rent av trucka till SAKAB i Kvarntorp för kostsam upparbetning så kan vi nöja oss med det här med skylten och dess placering, okay?

Om jag som företagare skulle vilja använda mig av det här med landsvägsaffischering så är det jäddrigt tuffa krav kring det.
Rent generellt kan man säga att jag skulle bli nekad för ganska så precis vad som helst jag skulle vilja sätta upp,

Detta är Trafikverkets egna regler och rekommendationer:

Trafikverket skrev:
Ingen reklam utan tillstånd

Det krävs någon form av tillstånd för att få sätta upp reklamanordningar intill en allmän väg. Inom vägområdet är det väghållningsmyndigheten som beslutar med stöd av väglagen

Trafikverket skrev:
Vår grundinställning är att reklam inte ska tillåtas inom vägområdet.

Trafikverket skrev:
Trafikmiljöer som redan är komplexa och som ställer höga krav på förarna ska inte kompliceras ytterligare med onödig information. Exempel på sådana miljöer är korsningar, trafikplatser eller strax före tunnlar. Reklam får inte heller sitta så att den skymmer sikten eller kan blända förarna.

Trafikverket skrev:
Det är viktigt att reklam intill vägar har så kort text som möjligt. Telefonnummer och webbadresser bör helst undvikas. Man ska ha tittat färdigt på mindre än en sekund.



Här har jag hämtat Trafikverkets egna guidelines

http://www.trafikverket.se/Privat/V.../Mer-information-om-reklam-intill-allman-vag/

Då kan vi jämföra Svevias skylt här ovan med Trafikverkets egen "Don't!-lista":

Man har satt upp den "inom vägområdet".
Minst sagt! Den står ute på en refug mitt i trafiken! Check!

Den står i en korsning som sannerligen kräver en del av sina förare.
"Komplex trafikmiljö" Check!

Den skymmer sikten när man väl svängt ut, och kan dölja cyklister, mopedister och - Häpp! Motorcyklister.
Check!

Enda sättet att komma i kontakt med den givmilda Trafikverksentreprenören är att ringa telefonnumret på skylten. CHECK!


Kan det bli mer fel? Skall respekten för officiellt skyltmaterial urholkas på detta viset?
Har Trafikverket prövat och godkänt denna vildannonsering, eller är entreprenören ute och sladdar på egen hand?

Om det är det sista, så uppstår nästa intressanta spörsmål:

Trafikverket skrev:
Om reklam sätts upp inom vägområdet utan tillstånd har Trafikverket rätt att ta bort den. Trafikverket förvarar reklamskylten i minst tre månader, och ägaren kan hämta ut den. Om reklamanordningen kan betraktas som skräp utan värde kastas den.

Kommer Svevia att debitera Trafikverket för att dom åker ut och plockar ner sin egen skylt nu när jag anmäler?




Hampe




Edit:

Anmälan till Trafikverket skrev:
Vid avfart 57 från E6 i Halland - just i korsningen med N905 har Trafikverkets entreprenör satt upp två stycken skyltar om "Dikningsmassor bortskänkes" som är i strid med Trafikverkets alla regler och riktlinjer.
Bilder finns på http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=121186&viewfull=1#post121186

Har Trafikverket lämnat sitt godkännande till denna skyltplacering?
Om "ja", så undrar jag vart jag kan vända mig för att sätta upp en del andra skyltar på samma ställe och samma plats när Trafikverket är klar med sin annonsering.



mvh


Hampe
 
Last edited:
Top