Bob Sweden
New member
Nu var det faktiskt inte någon speciell jag tänkte på när jag skrev inlägget det var alltså inte riktat till dig.
Jag håller med dig i det mesta du säger om att det är mycket som borde förbättras.
Jag förstår din frustration men jag håller inte med om att ingenting någonsin händer även om det är bra nära.
Ibland vinner man en liten seger, inte ofta men ibland. var då glad för det lilla.
Du verkar misstolka trafikverket som en levande enhet men det är egentligen bara en massa människor.
Dessa människor reagerar precis som alla andra människor när de blir tilltalade, tala till dem snällt och trevligt med förståelse för deras situation med ett leende så kommer de flesta av dem att försöka göra sitt bästa inom de gränser de har för att hjälpa till, inte alla men de flesta.
Var antagonistisk och påträngande eller bara obehaglig i största allmänhet så kommer de försöka undvika eller ge igen vilket i vissa fall kommer att generera inget svar tillbaks och i de flesta fallen kommer det bli en mindre bra kommunikation där de inte alls vill hjälpa dig.
Det är så vi människor fungerar, inte alla, men den stora majoriteten.
Du kan välja att slåss mot den mänskliga naturen eller använda dig av det för att försöka få fram de resultat du vill ha.
Det betyder inte att man inte skall anmäla eller berätta när de bryter mot sina egna regler självklart skall man det men kanske utan en underton av "att du din värdelösa fan nu skal du minsann fixa det här som är fel"
skriv det sakligt och utan en negativ underton. man kan säga saker på många sätt och du har ett val i hur du bemöter folk.
När det gäller det som jag citerar dig ovan så antar jag att du menar att jag inte anmäler och därmed skall hålla käften.
så eftersom du inte vet vad eller hur mkt jag anmäler eller inte så gör jag det, håller käften alltså. åtminstone till dig.
Jag hade en gång en chef som använde sig av ett uttryck i situationer när kunder av olika anledningar var missnöjda:
Det är bra att få på käften ibland, då håller man sig pigg och vaken.
Det finns två olika personalkategorier som tar emot "skäll och gnäll";
1: Kundtjänstmedarbetare
(inte jag som gjort något fel / konstruerat / inte sopat etc., jag slutar jobbet kl 16. )
2: Utföraren / ägaren.
(Aj tusan, det här är inte bra, jag riskerar att förlora både tid, pengar och i slutänden kunden, nu blir det minskade intäkter och övertid!)
Efter att ha arbetat snart 20 år med kundtjänst och support har jag som kund ändrat mitt agerande.
Jag tror numera på principen att "droppen urholkar stenen".
Men;
Är det lite sand blandat i vattnet går det ofta många gånger fortare.
Alltså: Sand, inte tre ton tegelsten.
Det ska vara lite som en liten sten i skon, den där vetskapen om att gör jag inget åt det kommer det snart att göra mycket ondare och till slut blir det ett öppet sår, bättre att jag fixar det nu så undviker jag problem i framtiden.
Men åter till grundfrågan;
Anmälningar till Trafikverket.
Det blev ett litet stickspår där ett tag "lämpliga formuleringar för att inte stöta sig med forummedlemmar och / eller kundtjänstmedarbetare".
Jag har en teori:
Väghållare X vinner en upphandling avseende "löpande underhåll av väg Y".
Hur skulle du agera om du var X?
1: Slita hårt på egen utrustning och personal genom att alltid vara ute och patrullera, sopa vare sig det behövs eller inte, helt enkelt pyssla med vägunderhåll bara för att det är kul. Klart det kostar mer än det smakar men vad tusan, så är det och det brukar ju gå ett par tre år mellan mina konkurser iallafall...
2: Så lite som möjligt, så billigt som möjligt. Vi är ju ett vinstdrivande företag.
Och någonstans här tror jag att vi närmar oss en inte helt obetydlig del av den egentliga problematiken.
Det är iallafall min teori.