Anmälningar till Trafikverket 2014

Hampe

Skriver massor!
Gäller Trafikförordning (1998:1276) 3 kap §11?

View attachment 7246

11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.

Precis det (fetade) har jag funderat över i det nya diffusa sättet att måla linjer isamband med vägarbeten:

Vad menar man egentligen? Att det under en begränsad period är okay att byta körfält från höger till vänster, men inte från vänster och till höger?
Är det det man vill visa?




H
 

Bob Sweden

New member
Har Trafikverket själva insett åt vilket håll det lutar?
View attachment 7243

Eller flaggas det på halv stång för att hedra det fordon som sedan ett par veckor stannat till här på sin resa mot den sista vilan?
View attachment 7244

Båda bilderna;
Mjölby, rastplats Albacken 2014-10-15, ca 16:15.

Det kom ett svar:
Hej!

Jag har tagit ärendet vidare till vår entreprenör i driftområde Mjölby. Jag kan tillägga att vi inte får flytta på fordon hur som helst. Egenmäktigt förfarande är nämligen olagligt. Då fordon är placerade trafikfarligt har vi vissa befogenheter som stöds juridiskt för att vi ska få bärga bort fordonen men då de står på en rastplats tar det normalt längre tid då det måste fastställas en del saker innan vi får flytta på fordonet.

Förhoppningsvis är det åtgärdat snart.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

V***********
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se
 

Bob Sweden

New member
Gäller Trafikförordning (1998:1276) 3 kap §11?

View attachment 7246

11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.

Eller?


Komplettering:
Frågan skickad till trafikverket via formulär på sidan https://dka.vv.se/kundtjanstext/
Ärendenummer TRVKT 2014/12504

Det kom ett svar:
Hej!

Du har via Trafikverkets webbplats registrerat ett ärende. Då ärendet inte ligger inom Trafikverkets ansvarsområde utan Transportstyrelsens måste vi därför hänvisa dig till att ta kontakt med dem.

På Transportstyrelsens webbplats, http://www.transportstyrelsen.se/, hittar du kontaktuppgifter till dem.

Ärendet avslutas och stängs hos Trafikverket.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

A****
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se



Åter till ruta 1 alltså...


Komplettering:
Jag var inte helt nöjd med det där svaret och skickade därför en förfrågan om att öppna upp ärendet igen samt en fråga om när markeringen ska tas bort. Alltså ett rent tillägg till den första frågan.
Med vändande post kom svaret att den tas bort när vägen asfalteras om, vilket tydligen ska ske ganska så snart.
Snabbt och korrekt, uppskattas!!

Men grundfrågan, den får vi allt ta med Transportstyrelsen...
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Fråga till Transportstyrelsen:

Fråga ställd via formulär http://transportstyrelsen.se/sv/Kon...eller-information/Trafikregler-och-vagmarken/

Ankomstregistrerad som TSMS 2014/11550


Och så själva frågeställningen:
Gäller Trafikförordning (1998:1276) 3 kap §11 på E4 där det för dagen är målat en heldragen gul linje?

Se bild.
Bilden tagen 2014-10-16 ca kl 12:50 från bro vid avfart 107, riktning norrgående.

Enligt Trafikförordningen:
11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.


Det blir en aning förvirrande när Trafikverkets entreprenörer slarvar med att ta bort tillfälliga linjer.
Vilka regler gäller avseende tillfälliga linjer, ersätter dom gula linjerna dom vita eller kompletterar dom bara dom vita?
Gäller i första hand gul, sedan vit?
Jag har letat en hel del men inte hittat något entydigt svar på just den frågan.

Tack på förhand för svaren.

/B


Den bifogade bilden:
View attachment 7249
 

Hampe

Skriver massor!
Det kom ett svar:
Hej!

Jag har tagit ärendet vidare till vår entreprenör i driftområde Mjölby. Jag kan tillägga att vi inte får flytta på fordon hur som helst. Egenmäktigt förfarande är nämligen olagligt. Då fordon är placerade trafikfarligt har vi vissa befogenheter som stöds juridiskt för att vi ska få bärga bort fordonen men då de står på en rastplats tar det normalt längre tid då det måste fastställas en del saker innan vi får flytta på fordonet.

Förhoppningsvis är det åtgärdat snart.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

V***********
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se


Åh så enkelt att gömma sig bakom det fetade i inlägget ovan: "Egenmäktigt förfarande".
Sanningen är dock en annan: "Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall"
bjuder på en lång räcka med möjligheter att bärga bort en bil som står uppställd på det där viset.
I detta fallet kan man troligen röra runt i gottepåsen och slumpa fram en anledning:

1. Om det är uppställt på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs.
2. Om det är uppställt i strid mot föreskrifter om stannande eller parkering och

a) försvårar snöröjning, renhållning eller annat arbete på väg,
b) det finns stor risk för att fara uppstår, eller
c) fordonet varit fortlöpande uppställt på samma plats under minst tre dygn.

a) Check! Snön kan vara här när som helst. Väck med den!
b) Check! Om någon tuttar på vraket så blir det minst av allt skador på asfalten omkring, Väck med den!
c) Check! Flera veckor enligt Bob

Men det finns mer:

3. Om det är uppställt i strid mot föreskrifter om stannande eller parkering och

a) fordonet enligt uppgift i vägtrafikregistret är belagt med körförbud enligt fordonsförordningen (2009:211) eller enligt den upphävda fordonsförordningen (2002:925),
b) det för fordonet enligt uppgift i vägtrafikregistret gäller brukandeförbud enligt lagen (2001:558) om vägtrafikregister eller motsvarande förbud enligt vägtrafikskattelagen (2006:227) eller enligt lagen (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt,
c) fordonet är trafikförsäkringspliktigt enligt trafikskadelagen (1975:1410) och enligt uppgift i vägtrafikregistret saknar föreskriven trafikförsäkring,
d) fordonet ska vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen,
e) det till stöd för uppställningen har åberopats ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade som hos polisen har anmälts stulet eller förlorat, eller
f) fordonets ägare har skulder avseende avgifter enligt lagen (1976:206) om felparkeringsavgift som uppgår till mer än 5 000 kronor.

a)
b)
c)
vet vi inget om eftersom
d) är uppfyllt. Check! Någon, troligen den som dumpade bilen där har ryckt skyltarna - och tror sig därför vara straffimmun.
...eftersom ingen någonsin orkar lägga två strån i kors och köra uppgifterna i Bilregistret baklänges genom att fråga på chassinummer istället för bilnummer. Troligen är alla fyra villkoren uppfyllda var för sig - men skitsamma: bärga bort den på det faktum att skyltarna saknas!

Och - Oh yes! det är Trafikverket som skall dra undan liken:

18 § Beslut om att flytta ett fordonsvrak får meddelas och verkställas av
1. kommunen, och
2. Trafikverkets region om vraket finns inom vägområde för allmän väg där staten är väghållare. Förordning (2010:279).


Den handläggare på Trafikverket som kommer dragande med ett mopsigt "Egenmäktigt förfarande är nämligen olagligt" är antingen ruskigt korkad - eller också tror han att den han talar med är det.

Problemet är som alltid att det finns en prislapp kopplad på samtalet till bärgaren som måste göra jobbet.
Den som beställer måste betala. Surt.
Men lösningen är inte att låta bli att ringa. Eller vänta tills det brinner.

Håll rent i trafiken, Trafikverket; Det är ert ansvar!
...men när ni inte ens kan hålla rent på era egna rastplatser och P-fickor, hur ser det ut då?



Hampe


Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820198.htm
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Update på en update:

Tidigare anmälan till Trafikverket skrev:
I tisdags 7/10 anmälde jag under ärendenummer TRVKT 2014/12130 att det sitter en felaktig skylt uppe på E6 sedan i somras.

I går, fredags 10/10 fick jag mail att denna vägskylt var nedtagen.
Riktigt - men stolpe och fästelement ligger kvar på platsen, och en ytterligare metalldel - trasig, som är till för att fästa skylten mot stolpen ligger nu slängd på asfalten mellan räcke och körbanan på motorvägen.

Varför? Skall skyltmaterialet återanvändas på just denna platsen snart igen? Är det inte risk att grejerna blir bortglömda? Vem bär kostnaden för skyltmaterial - är det entreprenöreren, eller har denne tillgång till en utrustningspool som egentligen tillhör Vägverket?

Vad var tanke med att dumpa stolpe och fästen bakom räcket? Skulle det vara en liten överraskning för den entreprenör som skall slå gräset där nästa sommar, kanske...?

Frågor som jag faktiskt vill ha svar på - tillsammans med de frågor som jag ställde i förra anmälan TRVKT 2014/12130 - som ni tycks ha registrerad som TRVKT 2014/12129 av någon anledning.

Dessa frågor har fått förnyad aktualitet nu efter det att Vägverket har haft folk ute för att plocka ner den skylten dom själva inte uppmärksammat under 2,5 månader.

Det är nämligen så att mindre än 100 meter nedströms platsen där skylten stod ligger sedan nu 3 veckor en komplett slitbana till ett lastbilsdäck. Denna ca 20 kg tunga slitbana har kastats runt i trafiken under en tid innan den hamnade ute på vägrenen och kommer så fort den blir påkörd på nytt att kastas tillbaka i trafiken.

En sådan här slitbana som tillåts ligga ute på vägen vecka efter vecka utgör en risk för alla sorts trafikanter - men en DÖDLIG risk för oss motorcyklister.

Min ursprungliga fråga kvarstår: Hur fungerar Trafikverkets patrullering av E6an genom Halland - en TEN-T väg?

Nu tillkommer ännu en: Hur är det möjligt att ett arbetsgäng kör ut på en fredag för att plocka ner en skylt, men fuskar så till den grad att man skapar en större fara för trafikanterna genom att slänga fästelement ute på vägrenen och dessutom negligerar ett påtagligt hinder i trafiken mindre än 100 meter från platsen?

Efter vad jag sett i år vid detta arbetsställe i Vägverkets regi, så påstår jag att Vägverket förlorat helhetssynen på hur arbeten längs vägen skall skyltas, avgränsas och skyddas - och man har dessutom samtidigt förlorat blicken för detaljer.

Trafikverkets (brist på) agerande är en fara för trafikanterna - och då främst de oskyddade, och samtidigt en risk för dom som skall arbeta på vägen.

Bry er inte om att skicka ut någon som tar hand om slitbanan - den har jag redan bärgat och hängt

Lägg kraften på att fundera över mina frågor, ställ till ett räfts och rättarting inom organisationen och se till att svara mig istället.

Bilder från platsen i denna tråden:

http://forum.svmc.se/showthread.php?...l=1#post122205



mvh



Hampe


Under veckan som gått har Trafikverket skickat ut en ny patrull med uppdrag att ta in de kvarlämnade grejerna.

004_zpsfcc77b85.jpg


Endast avtrycket i gräset berättar var stolpen tidigare låg, och det trasiga fästelementet ute på asfalten är också borta.

Till och med slitbanan som jag lyfte ut på säker sida räcket är borta.

006_zps7bfba0ec.jpg


Bra?
Jovars, men jag kan inte låta bli att fundera över kostnaden att ha ett skyltgäng som tar betalt för att sätta upp skyltar - som inte syns för att dom välter omkull, och sedan betala samma skyltgäng för att dom skall ta in skyltar - som dom inte tar in.
Därefter betala ytterligare folk för att plocka ner och gömma skyltar bakom ett räcke - för att till sist tvingas betala nya människor för att åka ut och hämta in de grejer som gömt undan.

På mig verkar det som ett kostsamt och ineffektivt sätt att arbeta på - speciellt när man väver in lite trafiksäkerhet i det hela: Skyltar som inte syns för trafikanterna, patruller som måste ut och ränna på vägen gång på gång helt i onödan.

Men framförallt funderar jag på bristen i helhetssyn hos Trafikverket.
Uppdraget var denna gång uppenbarligen att hämta in det först kvarglömda, sedermera undangömda skyltmaterialet, samt en styck fotografiskt avbildad och i omedelbar närhet stående slitbana. Det och ingenting annat.

Det måste vara därför man körde rakt förbi denna lilla ormen

002_zpsce0b02ca.jpg


som ligger på vägrenen några kilometer tidigare, sedan mer än en vecka nu.
Oh yes! Mellan avfart 57 och 58 i nordgående riktning. Det finns inget sätt att ta sig till platsen för skyltdumpningen utan att passera dessa däckrester.
Men ser man något? Bryr man sig? Trafikverkets regelbundna patrullering av sträckan...? Ha!
Visst, en gång om året är e n slags regelbundenhet, men det var nog inte så det var tänkt från början...

Det är i vart fall inte det jag betalar för! Det ger mig sannerligen inte den rensning av faror längs vägen jag har rätt att vänta mig från leverantören av "Den goda resan".



Hampe
 
Last edited:

Kapten Stofil

New member
Hampe, Bob Sweden och andra, jag har ett förslag:

När ni skriver inlägg av den har arten, särskilt om ni kan peka på lagrum som Hampe gjort ovan, ta en kopia på texten och klistra in den i ett mail till cheferna för Underhåll och Kommunikation på Trafikverket: Anna Lundman (Underhåll), anna.lundman@trafikverket.se och Christer Hårrskog (Kommunikation), christer.harrskog@trafikverket.se :

http://www.trafikverket.se/Om-Trafikverket/Trafikverket/Organisation/Ledningsgrupp/

Särskilt Hårrskog snackar hela tiden om Trafikverkets varumärke, han borde väl bli rätt störd av att få sådant hela tiden ;) dessutom är inkomna mail allmän handling och ska diarieföras, så de går inte att sopa under mattan. Annars är det väl mest Anna Lundmans område. Jag kan mycket väl tänka mig att hon inte får någon som helst information om hur illa det faktiskt ser ut på fältet, det finns nog rejäla filter på vägen upp från fotfolket. Så hon borde rimligen uppskatta att få reda på problemen så att hon kan se till att det blir ändring.
 

Hampe

Skriver massor!
Tack för förslaget och kontaktuppgifterna.
Bob och Hampe rycker just nu fram mot Borlänge längs två andra spår - vi hoppas kunna skaka om lite grann.
Svar om någon vecka eller så. "Don't touch that dial..."


Hampe
 

Bob Sweden

New member
Fråga ställd via formulär http://transportstyrelsen.se/sv/Kon...eller-information/Trafikregler-och-vagmarken/

Ankomstregistrerad som TSMS 2014/11550


Och så själva frågeställningen:
Gäller Trafikförordning (1998:1276) 3 kap §11 på E4 där det för dagen är målat en heldragen gul linje?

Se bild.
Bilden tagen 2014-10-16 ca kl 12:50 från bro vid avfart 107, riktning norrgående.

Enligt Trafikförordningen:
11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.


Det blir en aning förvirrande när Trafikverkets entreprenörer slarvar med att ta bort tillfälliga linjer.
Vilka regler gäller avseende tillfälliga linjer, ersätter dom gula linjerna dom vita eller kompletterar dom bara dom vita?
Gäller i första hand gul, sedan vit?
Jag har letat en hel del men inte hittat något entydigt svar på just den frågan.

Tack på förhand för svaren.

/B


Den bifogade bilden:
View attachment 7249



Det kom ett svar:
Svar: De gula vägmarkeringarna är tillfälliga och gäller framför de vita markeringarna. Detta för att man inte ska behöva fräsa bort de vanliga vita markeringarna under tiden ett vägarbete pågår. Då de gula markeringarna inte längre behövs ska de ovillkorligen tas bort! Om det inte sköts kan entreprenören få erlägga vite till Trafikverket som beställt arbetet. Om du upptäcker att man glömt kvar tillfälliga markeringar som uppenbarligen inte längre ska leda trafiken tar man nog tacksamt emot tips om detta hos Trafikverket.


Med vänliga hälsningar
G*****

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Tack!
 

Bob Sweden

New member
Det kom ett svar:
Hej!

Jag har tagit ärendet vidare till vår entreprenör i driftområde Mjölby. Jag kan tillägga att vi inte får flytta på fordon hur som helst. Egenmäktigt förfarande är nämligen olagligt. Då fordon är placerade trafikfarligt har vi vissa befogenheter som stöds juridiskt för att vi ska få bärga bort fordonen men då de står på en rastplats tar det normalt längre tid då det måste fastställas en del saker innan vi får flytta på fordonet.

Förhoppningsvis är det åtgärdat snart.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

V***********
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se

Jag skickade det till Trafikverket igen, denna gång med hänvisning till Hampes inlägg och det kom ett svar till:

Hej igen!

Jag pratade med vår entreprenör idag som skickat ärendet till Trafik Stockholm som sköter beställning av bärgning. Det är alltså på gång.

Fordonet flyttas med grund i det utklipp ur förordningen som benämns 2 c. 2a och 2b är definitivt tolkningsbara, exempelvis måste "stor risk" definieras och bedömas. Därmed inte sagt att Hampe har fel, bara att en del av punkterna är tolkningsbara. Huruvida du vill vidarebefordra det här meddelandet eller ej är upp till dig, jag har inget egenintresse i det.

*bortklippt del som inte har med ärendet att göra*

För övrigt kan sägas att omm fordonet stått där i flera veckor så kan jag hålla med om att det är onödigt lång tid, tyvärr kan jag inte svara på varför den inte tagits hand om tidigare.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

V***
Kundtjänsthandläggare

Snyggt och korrekt svar, vilket jag också kommenterat till den enskilde medarbetaren.
Det är inte person som ifrågasätts, det är rutiner och system.
Viktigt att kunna skilja på det.
Men i dag på morgonen (ca 07:00) stod den iallafall fortfarande kvar.
 
Last edited:

TMax500

Member
En kommentar, bara.

Att ni orkar hålla igång och jaga på Trafikverket m fl är värt en stor applåd.
Inget blir någonsin förändrat om inte eldsjälar driver på och jagar myndigheter och makthavare när de underpresterar.

Jag bugar mig djupt!
 

Bob Sweden

New member
Vad tusan gäller?

Trafiksäkert?
För den som undrar: Det är 120 som gäller här, förbi oskyddad arbetare på E4 genom Östergötland.

View attachment 7270
E4 norrgående, avfart 107, 2014-10-27 ca kl 16:00

View attachment 7271
E4 norrgående, avfart 107, 2014-10-27 ca kl 16:00


Så hur seriöst är Trafikverkets arbete med säkra arbetsplatser?

Vi frågar:
TRVKT 2014/12957
Enligt det jag läst mig till i pressen är säkerheten för de arbetare som utför arbete åt Trafikverket av högsta priritet.
För inte så länge sedan kunde vi läsa i pressen om "stand down för säkerhet".

Då blir jag en aning överraskad när det visar sig att det pågår vägarbeten där den högsta tillåtna ahstigheten är 120 km/tim och det finns oskyddade vägarbetare på vägbanan.

Det här är enligt mig gränsande till arbetsmiljöbrott, jag tycker inte det känns som om arbetsgivaren vidtagit dom mått och steg som krävs för att garantera arbetaren en säker arbetsmiljö.

Bilder som dokumenterar den aktuella händelsen finns här:
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=122552&viewfull=1#post122552

Skulle det vara av intresse finns också film.

Jag ser fram emot ert skriftliga svar.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Usch vad det svider att klicka "gilla" för ett sådant här inlägg, men ni vet vad jag menar.

Det är helt vettlöst det som sker ute på våra vägar nu. Är detta samma byggställe som andra trafikanter ringt in till Corren om och varit förtvivlade över säkerheten på?
Trafikverket hänger INTE med på vad som händer i verkligheten, så mycket är säkert.



Obehaglig illustration till det krig på vägarna som pågår:

GT skrev:
Det var vid halv tio-tiden på tisdagen som olyckan ägde rum på Stenungsön vid Myggenäs korsväg vid ett pågående vägbygge.
En personbil körde på den flaggvakt som dirigerade trafiken.
Enligt polis på plats fördes den skadade flaggvakten till sjukhus för vård. Han var vid medvetande men i övrigt är det inte känt vilka skador han fick.
http://www.expressen.se/gt/vakt-vid-vagbygge-pakord-av-bilforare/

Okay okay - nu var detta ute på Tjörn, så det är ju inte Sverige direkt - men ändå! Snart har vi samma hänsynslöshet här på fastlandet.




Hampe
 

Bob Sweden

New member
Trafiksäkert?
För den som undrar: Det är 120 som gäller här, förbi oskyddad arbetare på E4 genom Östergötland.

View attachment 7270
E4 norrgående, avfart 107, 2014-10-27 ca kl 16:00

View attachment 7271
E4 norrgående, avfart 107, 2014-10-27 ca kl 16:00


Så hur seriöst är Trafikverkets arbete med säkra arbetsplatser?

Vi frågar:
TRVKT 2014/12957
Enligt det jag läst mig till i pressen är säkerheten för de arbetare som utför arbete åt Trafikverket av högsta priritet.
För inte så länge sedan kunde vi läsa i pressen om "stand down för säkerhet".

Då blir jag en aning överraskad när det visar sig att det pågår vägarbeten där den högsta tillåtna ahstigheten är 120 km/tim och det finns oskyddade vägarbetare på vägbanan.

Det här är enligt mig gränsande till arbetsmiljöbrott, jag tycker inte det känns som om arbetsgivaren vidtagit dom mått och steg som krävs för att garantera arbetaren en säker arbetsmiljö.

Bilder som dokumenterar den aktuella händelsen finns här:
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=122552&viewfull=1#post122552

Skulle det vara av intresse finns också film.

Jag ser fram emot ert skriftliga svar.

Och ett svar kom det:

Svar från Trafikverket skrev:
From: kundtjanst@trafikverket.se
To: b*****
Date: Thu, 30 Oct 2014 16:10:01 +0100
Subject: Angående ditt ärende TRVKT 2014/12957

Hej B*****!

Beläggningsjobbet på sträckan är godkänd enligt Trafikverket regelverk och enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

För att ett vägarbete ska få göras behövs en godkänd trafikanordningsplan som beskriver arbetet och hur det ska märkas ut. De arbetena som du beskriver har en godkänd sådan som bland annat säger att arbetet ska skyltas med varningsmärken och med skyltar för rekommenderad lägre hastiget. Skyltarna innebär att man som trafikant ska vara extra uppmärksam och försiktigt samt att är lämpligt att köra med en lägre hastighet den den högsta tillåtna till följd av förhållandena på vägen.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

A***********
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se

Jaså?
Att ett vägarbete har en trafiksäkerhetsplan innebär alltså med automatik att det är en säker arbetsplats?

Nja, nu tar vi det här ett varv till:

Svar till Trafikverket skrev:
Hej,

Tack för svaret.
Men jag blir ändå inte klok på det här:

Att något är "rekommenderat" och anses "lämpligt" innebär inte att t.ex. polisen har någon som helst möjlighet att övervaka och eventuellt bötfälla överträdelser, inte sant?

Vi talar ju trots allt om säkerhet för dom arbetare som håller våra vägar i bra skick, jag är full av reskpekt och beundran för dessa yrkesmänniskor men jag störs av det faktum att det emellanåt tummas på säkerheten.

Enligt IFS 2009:4, eller snarare bilaga Dnr: AL45A 2009:24547 anges att:
Vid intermittenta drift- och underhållsarbeten på motorvägar ska den faktiska hastigheten förbi väghållningsfordonen/arbetsplatsen vara högst 70 kilometer i timmen.

Det jag påpekar i det aktuella fallet (se bifogade bilder) är det faktum att alla former av hastighetssänkande åtgårder saknas, detta helt oavsett vad entreprenören har sagt eller gjort i teorin.

Det är alltså det klassiska fallet: Vad stämmer, trafikordningsplan eller verkligheten?

Se bifogade bilder, dom är tagna från en film och visar de sista 4 kantstolparna (50 meters avstånd?) fram till det aktuella arbetet.
Det finns inga som helst fysiska hinder för att säkra att faktiskt hastighet är 70 km/tim eller lägre.

Mitt ursprungliga påstående förblir således oemotsagt:
Det här är enligt mig gränsande till arbetsmiljöbrott, jag tycker inte det känns som om arbetsgivaren vidtagit dom mått och steg som krävs för att garantera arbetaren en säker arbetsmiljö.

Visa mig gärna att jag har fel, visa mig på vilket sätt Trafikverket i samarbete med entreprenören vidtagit åtgärder för att säkerställa en högsta faktisk hastighet förbi arbetsplatsen på 70 km/tim.

Tack på förhand för svaret.

Hälsningar

/B****

Bild 200 meter före arbetsplatsen:
View attachment 7282

Bild 150 meter före arbetsplatsen:
View attachment 7283

Bild 100 meter före arbetsplatsen:
View attachment 7284

Bild 50 meter före arbetsplatsen:
View attachment 7285

Bild 0 meter före arbetsplatsen:
View attachment 7286

Bild 50 meter in i arbetsplatsen:
View attachment 7287

Skickat 2014-10-30.
 

Bob Sweden

New member
Ni minns den där bilen på rastplatsen?

Har Trafikverket själva insett åt vilket håll det lutar?
View attachment 7288

Eller flaggas det på halv stång för att hedra det fordon som sedan ett par veckor stannat till här på sin resa mot den sista vilan?
View attachment 7289


Båda bilderna;
Mjölby, rastplats Albacken 2014-10-15, ca 16:15.

Bilen var borta redan i tisdags, inte hann den bli sönderslagen heller så inget att städa upp.
Grattis Trafikverket, där sparade ni in ett par kronor! :eek:
View attachment 7296

Men den där flaggan då, hur gick det med den?
Jodå, den är också borta... :confused:
Men det är säkert ett annat konto som ansvarar för den lilla detaljen. :wink:
View attachment 7297
 
Last edited:
Top