I tisdags 7/10 anmälde jag under ärendenummer TRVKT 2014/12130 att det sitter en felaktig skylt uppe på E6 sedan i somras.
I går, fredags 10/10 fick jag mail att denna vägskylt var nedtagen.
Riktigt - men stolpe och fästelement ligger kvar på platsen, och en ytterligare metalldel - trasig, som är till för att fästa skylten mot stolpen ligger nu slängd på asfalten mellan räcke och körbanan på motorvägen.
Varför? Skall skyltmaterialet återanvändas på just denna platsen snart igen? Är det inte risk att grejerna blir bortglömda? Vem bär kostnaden för skyltmaterial - är det entreprenöreren, eller har denne tillgång till en utrustningspool som egentligen tillhör Vägverket?
Vad var tanke med att dumpa stolpe och fästen bakom räcket? Skulle det vara en liten överraskning för den entreprenör som skall slå gräset där nästa sommar, kanske...?
Frågor som jag faktiskt vill ha svar på - tillsammans med de frågor som jag ställde i förra anmälan TRVKT 2014/12130 - som ni tycks ha registrerad som TRVKT 2014/12129 av någon anledning.
Dessa frågor har fått förnyad aktualitet nu efter det att Vägverket har haft folk ute för att plocka ner den skylten dom själva inte uppmärksammat under 2,5 månader.
Det är nämligen så att mindre än 100 meter nedströms platsen där skylten stod ligger sedan nu 3 veckor en komplett slitbana till ett lastbilsdäck. Denna ca 20 kg tunga slitbana har kastats runt i trafiken under en tid innan den hamnade ute på vägrenen och kommer så fort den blir påkörd på nytt att kastas tillbaka i trafiken.
En sådan här slitbana som tillåts ligga ute på vägen vecka efter vecka utgör en risk för alla sorts trafikanter - men en DÖDLIG risk för oss motorcyklister.
Min ursprungliga fråga kvarstår: Hur fungerar Trafikverkets patrullering av E6an genom Halland - en TEN-T väg?
Nu tillkommer ännu en: Hur är det möjligt att ett arbetsgäng kör ut på en fredag för att plocka ner en skylt, men fuskar så till den grad att man skapar en större fara för trafikanterna genom att slänga fästelement ute på vägrenen och dessutom negligerar ett påtagligt hinder i trafiken mindre än 100 meter från platsen?
Efter vad jag sett i år vid detta arbetsställe i Vägverkets regi, så påstår jag att Vägverket förlorat helhetssynen på hur arbeten längs vägen skall skyltas, avgränsas och skyddas - och man har dessutom samtidigt förlorat blicken för detaljer.
Trafikverkets (brist på) agerande är en fara för trafikanterna - och då främst de oskyddade, och samtidigt en risk för dom som skall arbeta på vägen.
Bry er inte om att skicka ut någon som tar hand om slitbanan - den har jag redan bärgat och hängt
Lägg kraften på att fundera över mina frågor, ställ till ett räfts och rättarting inom organisationen och se till att svara mig istället.
Bilder från platsen i denna tråden:
http://forum.svmc.se/showthread.php?...l=1#post122205
mvh
Hampe