Maria Nordqvist
Super Moderator
Åtgärd ska ske väldigt snart, först i form av varningsskyltning, reparation inom visst antal dagar beroende på vägens klass, d v s hur många fordon som passerar varje dag.
Minsann! "Min" korsning var snyggt sopad igår e.m. (14/7). Det får man ju såklart tacka för. (Naturligtvis bara åtgärd där jag fotograferat. Den andra änden, någon kilometer bort, är fortfarande grusad - dock inte alls i samma utsträckning. Man ska ju inte ta i alldeles.)
Man undrar ju dock varför ingen som jobbar med vägunderhåll noterar sånt här och de andra saker som denna tråden uppbringat. Att ingen ens funderar tanken att "någon borde göra något"? Jag möter bilar på vägen jag felanmält som är märkta "Svevia" och liknande, åtminstone någon gång per vecka, så någon borde ju ha sett eländet.
Trist, när man tänker efter.
Gammal post från tidigare i tråden skrev:Äsch!
Vi kör en till när vi ändå har ångan uppe:
Citat Ursprungligen postat av Anmälan till Trafikverket
Natten till idag 27/5 har vägar kring Fjärås lagats genom att tjära och lösgrus hälls ut på vägen - så kallad snabelsbilslagning.
Skyltar som varnar trafikanter finns uppsatta på vissa delsträckor, men inte konsekvent utplacerade.
Ett exempel: Jag svängde av E6 norrgående vid avfart 58 och fortsatte norrut längs N916 "gamla E6".
Utan att bli varnad av skyltar hamnade jag i stora mängder lösgrus och tjära på väg till bensinstation Shell Fjärås.
Det gick att se skyltar uppsatta några hundra meter längre bort mot Kungsbacka till, men då är skadan redan skedd.
Lösgruslagningar som inte varnas för skapar skador på bilar och är livsfarliga för motorcyklister. Extra allvarligt att slarva med skyltningen här kan det sägas vara eftersom den aktuella bensinstationen skyltas från E6 och att Trafikverket alltså aktivt leder in genomgående trafik från motorvägen.
Skyltar mitt i en sträcka som gjorts farlig hjälper föga när bilar svänger av motorvägen för att tanka utan att kunna se en enda varning.
Hampe
Denna anmälan har jag inte fått något svar på, och det hela blir bara konstigare och konstigare.
Sträckan man för en månad sedan snabellagade, utan korrekt skyltning har man nu fräst ner och asfalterat istället.
Inte mig emot - men det är ju hål i huvudet att först snabellaga och sedan fräsa bort!
Noll koll kummiboll.
Läge nu att påminna för den gamla anmälan, och fylla på med ny:
ännu inga vägmarkeringar målade, och heller ingen varning att det saknas.
Ny anmälan till Trafikverket skrev:Hej!
27/5 anmälde jag att Trafikverket fusklagat vägsträckor i norra Halland med så kallad snabelbil utan att skylta korrekt.
Kopia på anmälan:
Citat Ursprungligen postat av Anmälan till Trafikverket
Natten till idag 27/5 har vägar kring Fjärås lagats genom att tjära och lösgrus hälls ut på vägen - så kallad snabelsbilslagning.
Skyltar som varnar trafikanter finns uppsatta på vissa delsträckor, men inte konsekvent utplacerade.
Ett exempel: Jag svängde av E6 norrgående vid avfart 58 och fortsatte norrut längs N916 "gamla E6".
Utan att bli varnad av skyltar hamnade jag i stora mängder lösgrus och tjära på väg till bensinstation Shell Fjärås.
Det gick att se skyltar uppsatta några hundra meter längre bort mot Kungsbacka till, men då är skadan redan skedd.
Lösgruslagningar som inte varnas för skapar skador på bilar och är livsfarliga för motorcyklister. Extra allvarligt att slarva med skyltningen här kan det sägas vara eftersom den aktuella bensinstationen skyltas från E6 och att Trafikverket alltså aktivt leder in genomgående trafik från motorvägen.
Skyltar mitt i en sträcka som gjorts farlig hjälper föga när bilar svänger av motorvägen för att tanka utan att kunna se en enda varning.
Trots att mer än en månad gått så hart jag inte fått något svar från er.
Varför?
Jag har fler frågor:
Precis denna sträcka har nu blivit fräst och asfalterad, mindre än en månad senare.
Är detta ett lämpligt arbetssätt - först snabellaga, och sedan fräsa bort lagningarna och asfaltera över alltihop?
För mig låter detta som en omständig procedur, och kostsam. Har Trafikverket så bra resurser att ni kan nöjeslaga?
...eller är det så att Trafikverket inte vet vad som sker ute i distrikten?
Att ni betalar flera gånger för att få samma sträcka reparerad på olika vis?
Jag som skattebetalare vänder mig mot detta arbetssätt!
Jag vänder mig även mot det trafikfarliga slarvet med nödvändig skyltning!
Entreprenören på plats tycks ha satt i system att negligera kraven på skyltning:
Sedan sträckan asfalterades så saknas både vägmarkeringar - och skyltar som varnar för att väglinjer saknas.
Skall det inte finnas sådant?
Det blir väldigt svart när man går från vitmålade linjer och slitbeläggning med kvartsitsten över till kolsvart nylagd asfalt utan vägmarkering alls.
Platsen är exakt där jag utan gehör anmält bristande skyltning:
Norrut längs N916 "gamla E6" med start vid avfart 58 från E6. Fotografier finns.
Mvh
Hampe
Påminnelse till Trafikverket skrev:Hej igen!
Nu har det gått ytterligare 2 veckor sedan förra påpekandet, och totalt 7 veckor sedan ursprungsanmälan.
Många frågor, inga svar.
Inte ens en kommentar kring huruvida ni arbetar med ärendet.
Behöver ni kompletterande uppgifter? Fotografier...?
Jag är lite orolig att ni kan få besvärligt att i efterhand försöka reda ut vad som hänt eller inte hänt.
Få svårt att näpsa den skyldige och kratta manegen för att slippa sådana här framtiden helt enkelt.
Vad tror ni? Är det bättre att ta saker medans det är färskt, eller skall man gräva ner det och låta det gosa till sig lite?
mvh
Hampe
Fortsatt (envägs)kommunikation med Trafikverket skrev:Hej!
Trodde nog att ni skulle ut och visa vad ni gick för när jag bankar på er så hårt, men inget händer.
Samma skylt ligger omkullblåst ute på 110-sträckan sedan förra veckan, över hela helgen med all semestertrafik.
Om ni inte tycker att skyltarna behövs, är det inte bättre att plocka in dem då...?
Eller visst! Det MÅSTE vara skyltat, och om ni bara ställer ut dem så har ni "gjort ert jobb".
Att dom sedan blåser omkull direkt när ni vänder ryggen till, det är ju inte ert fel.
Är det så det fungerar?
Nya brister har uppstått på platsen.
De "halvserganter" som med korrekt terminologi heter "markeringsskärm för temporärt sidohinder" och är uppsatta att varna för sidobarriären av stål i sydgående riktning är delvis av felaktig typ och har lagt sig ned och tjänar inte längre något syfte.
Man har alltså använt sig av den lättjobbade "cityvarianten" med inbyggd, vikbar fot som funkar bra på 30 och 50-sträckor, men som
är helt fel att använda på 110-väg.
Till yttermera visso - för att verkligen demonstrera sin oskicklighet, eller ointresse för arbetet har dessa två olämpliga markeringsskärmar sats upp vid inledningen av det dom skall varna för.
Hade man satt dom sist så hade skadan varit mindre, men nu ligger de första varningsskyltarna platt ner på marken.
Foto finns.
Trafikverket! När skall ni styra upp skyltningen på denna platsen?
Mer fel än rätt från dag ett, and the saga continues!
mvh
Hampe
Tack för att ni tar er tid att anmäla trots att det inte ger så mycket! :tummenupp
Trafikverket skrev:Här ska asfalten blomma!
Väg 155 brukar beskrivas som en av Sveriges farligaste och fulaste vägar. Nu byggs vägen om så att den inte bara blir säkrare utan också snyggare.
Broar och trafikplatser får mjuka, rundade linjer och björkplanteringar och blomsterängar kommer att lysa upp vägen för resenärerna.
Harmoni i vägrummet
Landskapsanalysen ligger till grund för gestaltningsprogrammet, det vill säga den plan som anger hur vägen och vägrummet ska se ut och knyta an till det omgivande landskapet.
Utgår från naturen
Gestaltningsmässigt är utgångspunkten den omgivande naturen på Hisingen, en natur som växlar från björkdungar och öppna ängar till bergiga skogspartier och exploaterad industrimark.
Trafikplats med blomsteräng
Vid Ytterhamnsmotet, som ska ersätta det gamla Oljemotet, byggs en stor trafikplats – med en svensk sommaräng mitt inne i motet!
Mitt inne i det nya Ytterhamnsmotet kommer det att finnas stora ängsytor som står i blom från tidig vår till sen höst. Här ska det planteras allt från vårblommor som krokus, tulpaner, och porslinshyacint till sommarblomster som blåklocka, smörblomma och smörblomma.
Belysningen spelar också en viktig roll i gestaltningen av nya väg 155. Det blir inga långa korridorer av lyktstolpar utan i stället några få men desto högre ljusramper vid trafikplatserna.
Anmälan till Trafikverket skrev:Vädermotet på väg 155 invigdes tidigare i år, men på en plats i östgående riktning, utanför Koppartransraffinaderiet är inte räcket ihopfogat.
Istället spretar räckesdelar ut mot trafikriktningen, och det ser inte ut som det handlar om någon påkörningsskada, utan faktiskt mer som om man helt enkelt inte klarat av att montera räcket korrekt - utan struntat i det och begett sig hem istället. På marken ligger muttrar och brickor slängda som understryker den teorin, och räcket är nödtorftigt upphängt med ett numer solblekt spännband.
På platsen är också några plastflärpar uppsatta ("Markeringsskärm för temporärt sidohinder") men vad för nytta är det tänkt att dom skall kunna göra...?
En oskyddad trafikant, exvis mopedist eller motorcyklist som blir trängd eller tacklad av en bil kan inte välja vart färden går härnäst.
Visst, plastflärparna gör att man ser är något är fel - men vad hjälper det när man tacklas upp i det defekta räcket?
Istället blir man spetsad på denna defekt i trafikmiljön som tillåts finnas kvar vecka efter vecka, månad efter månad.
Jag undrar:
Hur länge har bristen funnits?
Sedan räckena sattes upp...?
Hur länge hade ni tänkt låta det se ut så här?
Är entreprenaden slutbesiktigad?
Hur kan det isf fortfarande finnas så här allvarliga brister som slår extra hårt mot oskyddade trafikanter?
mvh
Hampe
Uppdatering 13/7 ca 20: Gruset kvar, inga skyltar.
Det betyder inte att vi kan alienera de vi skall anmäla till och att bete sig mot dem som tar emot våra anmälningar kommer bara leda till att anmälningar försvinner eller hamnar mellan stolarna. Se det såhär, de som vi anmäler till tycker givetvis ur deras synpunkt att de är helt oskyldiga osv.
Om vi då vänder på det hela, skulle du arbeta bättre/hårdare/vara mer medgörlig/försöka mer om någon kom förbi och var spydig och nedlåtande eller om de visade att de förstod din situation men att vad det nu än är vi anmäler behövde förändras och att vi inte kommer att ge oss på den punkten.
Det gamla talesättet fånga fler flugor med honung än med vinäger.
Så varför anmäler vi ? för att om vi inte gör det så sker ingen förändring av saker o ting som kostar oss eller våra bröder och systrar lem och liv.
Då är det kontraproduktivt att bli förbannade eller snarare visa att vi blir förbannade för förbannade blir vi, iaf jag.
så om vi håller blicken på bollen så kanske vi kan se förbi vårt personliga frustration över att inte de sköter sig ens enligt sina egna regler och vara droppen som urholkar stenen.
Tror det kan vara bra att tänka på att de som tar emot anmälan i borlänge eller var det nu råkar vara bara sitter där som mellanhand mellan dig och den som är ansvarig för den vägsträckan. De har inte heller en lätt situation klämda mellan en förbannad och frustrerad person och en person som inte tycker sig behöva bry sig om det som den förbannade och frustrerade personen har att säga.
Jag förstår frustrationen som finns här och delar den men samtidigt måste ju priset vara åtgärden inte att vår personliga frustration bemöts.
PS
när ni anmäler ta alltid bilder om det går
då kan de inte slingra sig.
DS
Dom är oskyldiga!Det betyder inte att vi kan alienera de vi skall anmäla till och att bete sig mot dem som tar emot våra anmälningar kommer bara leda till att anmälningar försvinner eller hamnar mellan stolarna. Se det såhär, de som vi anmäler till tycker givetvis ur deras synpunkt att de är helt oskyldiga osv.
Om vi då vänder på det hela, skulle du arbeta bättre/hårdare/vara mer medgörlig/försöka mer om någon kom förbi och var spydig och nedlåtande eller om de visade att de förstod din situation men att vad det nu än är vi anmäler behövde förändras och att vi inte kommer att ge oss på den punkten.
Det gamla talesättet fånga fler flugor med honung än med vinäger.
Så varför anmäler vi ? för att om vi inte gör det så sker ingen förändring av saker o ting som kostar oss eller våra bröder och systrar lem och liv.
Då är det kontraproduktivt att bli förbannade eller snarare visa att vi blir förbannade för förbannade blir vi, iaf jag.
så om vi håller blicken på bollen så kanske vi kan se förbi vårt personliga frustration över att inte de sköter sig ens enligt sina egna regler och vara droppen som urholkar stenen.
Tror det kan vara bra att tänka på att de som tar emot anmälan i borlänge eller var det nu råkar vara bara sitter där som mellanhand mellan dig och den som är ansvarig för den vägsträckan. De har inte heller en lätt situation klämda mellan en förbannad och frustrerad person och en person som inte tycker sig behöva bry sig om det som den förbannade och frustrerade personen har att säga.
Texten som du har skrivit in är för lång (10434 tecken). Var vänlig och korta ner den till maximalt 10000 tecken.
Följande fel inträffade när detta meddelande skickades
Det här forumet kräver att du väntar 30 sekunder mellan postning av inlägg. Vänligen försök igen om 11 sekunder.
*bortklippt då det itne längre är aktuellt*
Kopia på rapporten, ärendenummer TRVKT 2014/8870:
Rapportering av skada på vägräcke, RV50, norr om Mjölby, södergående samt förekomst av farliga lösa föremål i vägkant (demonterade räckesstolpar).
Mina bilder från platsen, ca 6 timmar efter olyckstillfället, komplett med karta som pekar ut platsen:
http://forum.svmc.se/showthread.php?7848-Säkrare-vägräcken-äntligen!&p=120647&viewfull=1#post120647
Direkt efter olyckan plockades de skadade stolparna bort, oklart av vem, och placerades i vägkanten.
I dag ligger stolparna fortfarande kvar i vägkanten så det verkar inte som om någon reagerat så jag rapporterar det här.
Fråga:
Vad säger föreskrifterna till udnerhållsentreprenör, hur snart ska reparation av mitträcke ske på väg med trafikintensitet ÅDT 4000-8000?
En kopia av denna anmälan läggs även in i Sveriges Motorcyklisters onlinearkiv:
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=120693&viewfull=1#post120693
Med förhoppning om snar åtgärd.
Hälsningar
B*
Tack för dina synpunkter!
Det krav som gäller vid räckesskador utgår från räckets funktion.
I det fall då räcket/vire är ur funktion, t ex ligger på marken är kravet omedelbar reparation.
I det nu aktuella fallet fanns enligt mina uppgifter funktionen kvar, dvs vire hängde sträckt i ursprungligt läge, i detta fall är kravet att reparation sker inom 1 vecka.
Vad gäller stolpar som låg kvar i vägkant var det en snabb åtgärd för att få vägen "ren" och släppa på trafik. Möjligen kan man tycka att stolparna kunde tagits "med hem" direkt men så blev inte fallet.
Nu ska området vara städat och slutlig reparation/återställning sker inom de närmaste dagarna.
Hör gärna av dig igen om du har synpunkter eller frågor.
Kör försiktigt på våra (enligt min uppfattning) fina östgötska vägar!
Hälsningar
J**
Ny anmälan till Trafikverket skrev:Hej!
När jag försökte rengöra min bil efter att ha råkat ut för hönsgödsel på vägen (TRVKT 2014/8495, ännu ej besvarat efter mer än 2 veckor)
så märker jag att hela sidorna på bilen är svartprickiga av tjära.
Jag härleder detta till ett vägarbete i Örebro län, längs E 20 i västgående riktning mellan avfarterna 108 och vidare ner mot 107 och 106. Datum jag körde här var 14/6 och sedan igen 15/6.
Det som skett är att man varit ute och försökt fusklaga med sk. "snabelbil" ute på motorvägen. Sträckan var skyltad med "varning för stenskott" men det hjälper föga när kladdet blöder igenom och sölar ner. Dagarna var måttligt varma, men tjäran trängde upp och drogs med av bilarna, och det "klafsade" om hjulen när man körde igenom lagningarna.
Nej, jag tänker inte begära någon ersättning nu så här långt i efterhand, men jag måste ifrågasätta:
Är det tillåtet att göra denna typen av fuskreparationer ute på 110-sträckor med rinntjära och lösgrus?
Är det lämpligt...?
Nu körde jag vid detta tillfället bil, så jag märkte inte av någon försämring utav friktionen, men rimligen så bör den väl bli påverkad om man kör igenom sjok med tjära som är så pass löst rinnande att det stänker upp på bilen?
Vad händer med motorcyklisternas säkerhet...?
Alldeles bortsett från att dom får kläder och motorcykel nedstänkta?
Förutom allt arbete som denna fuskmetod vältrar över på den enskilde bil- eller MC-ägaren så finns det även en miljöaspekt här:
Man tvingas att använda mer och starkare rengöringsmedel än nödvändigt för att återställa sitt fordon efter en snabellagning.
2 liter Prickbort som jag aldrig hade behövt använda om arbetet utförts på ett riktigt sätt, och där på omvaxning av de ytor som behandlats.
Miljöbelastning helt i onödan, Trafikverket.
Har ni med det i er miljökonsekvensbeskrivning av arbetsmetoden...?
Mvh
Hampe
Prövar att dra miljökortet, det måste väl generera ett blixtsnabbt svar...?
Kör du via formuläret https://dka.vv.se/kundtjanstext/ ?
Där får du ett automatiskt "ärendenummer" och kan således hänvisa till samma ärende.
Lägger du sedan in ärendenumret här så kan ju SMC centralt i efterhand hänvisa till exakt samma ärende i sina diskussioner med Trafikverket.
Bara en tanke alltså.
/B
Gällande det rapporteringsformulär jag nu fyller i (https://dka.vv.se/kundtjanstext/), var hittar man det på er hemsida?
Jag letar och letar men lyckas inte hitta någon länk till det.
Tack för ert svar.
Hälsningar
/B*
Jag tror att man skall vara lite varsam med att vara spydig osv. Visst vi är irriterade och vi har all rätt att vara det och vi har rätt i sak.
Det betyder inte att vi kan alienera de vi skall anmäla till och att bete sig mot dem som tar emot våra anmälningar kommer bara leda till att anmälningar försvinner eller hamnar mellan stolarna. Se det såhär, de som vi anmäler till tycker givetvis ur deras synpunkt att de är helt oskyldiga osv.
Om vi då vänder på det hela, skulle du arbeta bättre/hårdare/vara mer medgörlig/försöka mer om någon kom förbi och var spydig och nedlåtande eller om de visade att de förstod din situation men att vad det nu än är vi anmäler behövde förändras och att vi inte kommer att ge oss på den punkten.
Det gamla talesättet fånga fler flugor med honung än med vinäger.
Så varför anmäler vi ? för att om vi inte gör det så sker ingen förändring av saker o ting som kostar oss eller våra bröder och systrar lem och liv.
Då är det kontraproduktivt att bli förbannade eller snarare visa att vi blir förbannade för förbannade blir vi, iaf jag.
så om vi håller blicken på bollen så kanske vi kan se förbi vårt personliga frustration över att inte de sköter sig ens enligt sina egna regler och vara droppen som urholkar stenen.
Tror det kan vara bra att tänka på att de som tar emot anmälan i borlänge eller var det nu råkar vara bara sitter där som mellanhand mellan dig och den som är ansvarig för den vägsträckan. De har inte heller en lätt situation klämda mellan en förbannad och frustrerad person och en person som inte tycker sig behöva bry sig om det som den förbannade och frustrerade personen har att säga.
Jag förstår frustrationen som finns här och delar den men samtidigt måste ju priset vara åtgärden inte att vår personliga frustration bemöts.
PS
när ni anmäler ta alltid bilder om det går
då kan de inte slingra sig.
DS
Forts:
Men, tycker man att det är för jobbigt att anmäla själv, så får man kanske nöja sig med det sätt på vilket anmälarna anmäler...?
Hampe
Vi kan kolla på "Vädermotet" längs LV 155 som byggts om under en eevviigghheett, men som öppnades i Januari 2014 i sin nuvarande skepnad:
http://www.trafikverket.se/Privat/P...55-Torslandavagen/Syrahalamotet---Vadermotet/
Det är fina ord i Trafikverkets presentationer:
Hur det blev i verkligheten...?
# En veritabel rännarbana fram till Vikanmotet - som nu fått sin redan tidigare alldeles för lilla avkörningsficka mot Arendal ytterligare förminskad.
Där väntar vi bara på första riktiga dundersmällen när porrfilmstittande lastbilsratthållare brakar rakt in i den 100 meter långa stillastående kön av bilar som inte får plats att ta sig undan när dom skall svänga till vänster.
# Traditionsenliga Göteborgska krav på massiva sidoförflyttningar mellan körfält på kort sträcka för att inte hamna i en heelt annan stadsdel än planerat.
# ...och ogräs i schaktmassor är ju också en slags blomsteräng, om man säger.
Men, utanför Koppartrans spretar räcket isär:
Man har helt enkelt inte lyckats knyta ihop säcken, utan blivit sittande med Svarte Petter at the end of the line där räckesänden förankras ner i marken.
Motet ansågs öppnat för mer än ett halvår sedan, men denna nöten klarar man inte knäcka.
Muttrar och brickor ligger kvar på backen sedan det senaste (sista?) försöket och entreprenörer har sedan länge dragit vidare till nya, enklare och mer givande arbeten.
Räcket får sitta uppe med ett numer solblekt spännband
och några av dom ständigt närvarande plastflärparna får simulera handlingskraft och ge sken av att verksamhet pågår...
Avgjort mer dödsräcke än vad det skulle behöva vara.
Vecka efter vecka, månad efter månad...?
Varför, Trafikverket?
Hej!
Anledningen till att räcket på väg 155, Vädermotet inte är riktigt ihopfogat än är att man väntar på material för att kunna utföra arbetet.
Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning,
P***** J********
Kundtjänsthandläggare
Trafikverket
Jag
Till kundtjanst@trafikverket.se
jul 17 vid 4.28 PM
Där ser man!
Hur länge har man fått vänta på material hittills?
När släpptes trafiken på längs sträckan?
mvh
Hampe
Förlåt, självklart använder du inte formuläret, det går ju inte att hitta på Trafikverkets hemsida.
Troligen ett rent misstag från Trafikverkets sida så det är bäst att jag rapporterar det.
https://dka.vv.se/kundtjanstext/
Gällande det rapporteringsformulär jag nu fyller i (https://dka.vv.se/kundtjanstext/), var hittar man det på er hemsida?
Jag letar och letar men lyckas inte hitta någon länk till det.
Tack för ert svar.
Hälsningar
/B*
Trafikverket har nu tagit emot ditt meddelande.
Det har fått ärendenummer TRVKT 2014/8946
Hej!
Vi kan för närvarande inte ta emot vissa frågor via vårt formulär. Har du frågor eller synpunkter om väg, färja eller järnväg rekommenderar vi att du istället ringer till vår kundtjänst som har öppet dygnet runt på 0771-921 921.
Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning,
M*
Kundtjänsthandläggare
Telefon: 0771-921 921
Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se
Hej och tack för ert snabba svar.
En följdfråga:
Om jag ringer in ett ärende, får jag då ett ärendenummer?
Hälsningar
/B*