Anmälningar till Trafikverket 2014

Maria Nordqvist

Super Moderator
Åtgärd ska ske väldigt snart, först i form av varningsskyltning, reparation inom visst antal dagar beroende på vägens klass, d v s hur många fordon som passerar varje dag.
 

timm

New member
Minsann! "Min" korsning var snyggt sopad igår e.m. (14/7). Det får man ju såklart tacka för. (Naturligtvis bara åtgärd där jag fotograferat. Den andra änden, någon kilometer bort, är fortfarande grusad - dock inte alls i samma utsträckning. Man ska ju inte ta i alldeles.)

Man undrar ju dock varför ingen som jobbar med vägunderhåll noterar sånt här och de andra saker som denna tråden uppbringat. Att ingen ens funderar tanken att "någon borde göra något"? Jag möter bilar på vägen jag felanmält som är märkta "Svevia" och liknande, åtminstone någon gång per vecka, så någon borde ju ha sett eländet.

Trist, när man tänker efter.
 

Hampe

Skriver massor!
Minsann! "Min" korsning var snyggt sopad igår e.m. (14/7). Det får man ju såklart tacka för. (Naturligtvis bara åtgärd där jag fotograferat. Den andra änden, någon kilometer bort, är fortfarande grusad - dock inte alls i samma utsträckning. Man ska ju inte ta i alldeles.)

Man undrar ju dock varför ingen som jobbar med vägunderhåll noterar sånt här och de andra saker som denna tråden uppbringat. Att ingen ens funderar tanken att "någon borde göra något"? Jag möter bilar på vägen jag felanmält som är märkta "Svevia" och liknande, åtminstone någon gång per vecka, så någon borde ju ha sett eländet.

Trist, när man tänker efter.

Trevligt att det funkar (efter anmälan, visserligen) i södra Halland.
I norra änden funkar det INTE!

Detta dubbelärende har varit uppe tidigare i tråden:
7 veckor sedan ursprungsanmälan nu, och 2 veckor sedan påminnelse och kompletterande anmälan.
Inte tillstymmelse till reaktion från Trafikverket "kundtjänst" i Borlänge

Gammal post från tidigare i tråden skrev:
Äsch!
Vi kör en till när vi ändå har ångan uppe:

Citat Ursprungligen postat av Anmälan till Trafikverket
Natten till idag 27/5 har vägar kring Fjärås lagats genom att tjära och lösgrus hälls ut på vägen - så kallad snabelsbilslagning.

Skyltar som varnar trafikanter finns uppsatta på vissa delsträckor, men inte konsekvent utplacerade.

Ett exempel: Jag svängde av E6 norrgående vid avfart 58 och fortsatte norrut längs N916 "gamla E6".
Utan att bli varnad av skyltar hamnade jag i stora mängder lösgrus och tjära på väg till bensinstation Shell Fjärås.

Det gick att se skyltar uppsatta några hundra meter längre bort mot Kungsbacka till, men då är skadan redan skedd.

Lösgruslagningar som inte varnas för skapar skador på bilar och är livsfarliga för motorcyklister. Extra allvarligt att slarva med skyltningen här kan det sägas vara eftersom den aktuella bensinstationen skyltas från E6 och att Trafikverket alltså aktivt leder in genomgående trafik från motorvägen.

Skyltar mitt i en sträcka som gjorts farlig hjälper föga när bilar svänger av motorvägen för att tanka utan att kunna se en enda varning.




Hampe


Denna anmälan har jag inte fått något svar på, och det hela blir bara konstigare och konstigare.
Sträckan man för en månad sedan snabellagade, utan korrekt skyltning har man nu fräst ner och asfalterat istället.
Inte mig emot - men det är ju hål i huvudet att först snabellaga och sedan fräsa bort!

Noll koll kummiboll.

Läge nu att påminna för den gamla anmälan, och fylla på med ny:
ännu inga vägmarkeringar målade, och heller ingen varning att det saknas.

011_zpsf0fc2f53.jpg




Ny anmälan till Trafikverket skrev:
Hej!

27/5 anmälde jag att Trafikverket fusklagat vägsträckor i norra Halland med så kallad snabelbil utan att skylta korrekt.

Kopia på anmälan:
Citat Ursprungligen postat av Anmälan till Trafikverket
Natten till idag 27/5 har vägar kring Fjärås lagats genom att tjära och lösgrus hälls ut på vägen - så kallad snabelsbilslagning.

Skyltar som varnar trafikanter finns uppsatta på vissa delsträckor, men inte konsekvent utplacerade.

Ett exempel: Jag svängde av E6 norrgående vid avfart 58 och fortsatte norrut längs N916 "gamla E6".
Utan att bli varnad av skyltar hamnade jag i stora mängder lösgrus och tjära på väg till bensinstation Shell Fjärås.

Det gick att se skyltar uppsatta några hundra meter längre bort mot Kungsbacka till, men då är skadan redan skedd.

Lösgruslagningar som inte varnas för skapar skador på bilar och är livsfarliga för motorcyklister. Extra allvarligt att slarva med skyltningen här kan det sägas vara eftersom den aktuella bensinstationen skyltas från E6 och att Trafikverket alltså aktivt leder in genomgående trafik från motorvägen.

Skyltar mitt i en sträcka som gjorts farlig hjälper föga när bilar svänger av motorvägen för att tanka utan att kunna se en enda varning.

Trots att mer än en månad gått så hart jag inte fått något svar från er.
Varför?


Jag har fler frågor:

Precis denna sträcka har nu blivit fräst och asfalterad, mindre än en månad senare.
Är detta ett lämpligt arbetssätt - först snabellaga, och sedan fräsa bort lagningarna och asfaltera över alltihop?

För mig låter detta som en omständig procedur, och kostsam. Har Trafikverket så bra resurser att ni kan nöjeslaga?
...eller är det så att Trafikverket inte vet vad som sker ute i distrikten?
Att ni betalar flera gånger för att få samma sträcka reparerad på olika vis?

Jag som skattebetalare vänder mig mot detta arbetssätt!

Jag vänder mig även mot det trafikfarliga slarvet med nödvändig skyltning!

Entreprenören på plats tycks ha satt i system att negligera kraven på skyltning:

Sedan sträckan asfalterades så saknas både vägmarkeringar - och skyltar som varnar för att väglinjer saknas.
Skall det inte finnas sådant?
Det blir väldigt svart när man går från vitmålade linjer och slitbeläggning med kvartsitsten över till kolsvart nylagd asfalt utan vägmarkering alls.

Platsen är exakt där jag utan gehör anmält bristande skyltning:
Norrut längs N916 "gamla E6" med start vid avfart 58 från E6. Fotografier finns.


Mvh

Hampe


...så det är dags att bumpa dem igen:



Påminnelse till Trafikverket skrev:
Hej igen!

Nu har det gått ytterligare 2 veckor sedan förra påpekandet, och totalt 7 veckor sedan ursprungsanmälan.
Många frågor, inga svar.
Inte ens en kommentar kring huruvida ni arbetar med ärendet.

Behöver ni kompletterande uppgifter? Fotografier...?
Jag är lite orolig att ni kan få besvärligt att i efterhand försöka reda ut vad som hänt eller inte hänt.
Få svårt att näpsa den skyldige och kratta manegen för att slippa sådana här framtiden helt enkelt.

Vad tror ni? Är det bättre att ta saker medans det är färskt, eller skall man gräva ner det och låta det gosa till sig lite?



mvh

Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Jobbet ute på E6an är egentligen klart, förbifarten är som sagt avgrävd och trafiken löper rakt fram i de vanliga spåren.

Verkligen, alltså...

001_zps48836823.jpg


Jag trodde nog att man skulle härskna till när jag var så sällsynt spydig och otrevlig förra veckan när skylten inte ens stod upp en dag, men inte då. Denna stackaren har legat ner sedan dess, över hela helgen och in på denna vecka.

Trafikverket har sannerligen gett upp.

Inse att det är 110-begränsat förbi här nu, men denna skylten ligger kullvräkt ute vid räcket i omkörningsfilen.
Även om det är illa att skylten inte varnar för det som den är tänkt att varna för så är den ju en risk i sig själv!
Den är helt mörklagd, reflekterar inget ljus och väger en hel del - trots att den är otillräckligt nedtyngd för sitt ändamål.

Tänk att tvingas väja ut under omkörning för en Facebookfåne som påbörjar en omkörning utan att försäkra sig om att det är klart snett bakom - och nästan, nästan klara livhanken.
...tills man kraschar in i Trafikverkets omkullvälta varningsskylt! Fy tusan.
Vecka efter vecka, vecka efter vecka ligger den där, skylten.
Trots anmälningar och påstötningar.

Nytillkommet:

När man grävde av förbifarten så ställde man ut en stålbarriär.
Stålbarriären behöver man varna för, genom att använda "markeringsskärm för temporärt sidohinder"

Synd bara att...

002_zpsc02b1141.jpg


...man använde sig av hobbymodellen med ett gångjärn vid foten som fäller ihop sig så fort en bil passerar med mer än 70 km/h!
Detta är dom därna markörena man ibland ser fram i ett ställ påbyggt framför lastbilarna som sätter ut skyltar vid målningsjobb i stan.
Lättjobbade, snabbjobbade, ergonomiska - det finns massa argument för att använda sådana avdelare.
I stan.

Men, dom har inte ute på en motorväg att göra! Dom viker ner sig på samma sätt som Trafikverket och deras entreprenörer gör så fort det börjar blåsa lite.
Hur tänker man när man inleder skyltningen med de två minst lämpade flärparna ur materialet man har att jobba med?
Svaret är att man inte tänker alls. Man har ingen insikt i riskerna vid ett vägarbete, inget intresse för sin roll i trafiksamspelet, ingen förståelse för materialet man jobbar med.

...så nu står det en stålbarriär på vägrenen längs en 110-sträcka med de två inledande markeringsskärmarna liggandes platt mot marken.

"Platt mot marken" - är det måhända en synonym för Trafikverkets uppträdande gentemot sina entreprenörer?


Fortsatt (envägs)kommunikation med Trafikverket skrev:
Hej!

Trodde nog att ni skulle ut och visa vad ni gick för när jag bankar på er så hårt, men inget händer.

Samma skylt ligger omkullblåst ute på 110-sträckan sedan förra veckan, över hela helgen med all semestertrafik.

Om ni inte tycker att skyltarna behövs, är det inte bättre att plocka in dem då...?

Eller visst! Det MÅSTE vara skyltat, och om ni bara ställer ut dem så har ni "gjort ert jobb".

Att dom sedan blåser omkull direkt när ni vänder ryggen till, det är ju inte ert fel.

Är det så det fungerar?

Nya brister har uppstått på platsen.

De "halvserganter" som med korrekt terminologi heter "markeringsskärm för temporärt sidohinder" och är uppsatta att varna för sidobarriären av stål i sydgående riktning är delvis av felaktig typ och har lagt sig ned och tjänar inte längre något syfte.

Man har alltså använt sig av den lättjobbade "cityvarianten" med inbyggd, vikbar fot som funkar bra på 30 och 50-sträckor, men som
är helt fel att använda på 110-väg.

Till yttermera visso - för att verkligen demonstrera sin oskicklighet, eller ointresse för arbetet har dessa två olämpliga markeringsskärmar sats upp vid inledningen av det dom skall varna för.
Hade man satt dom sist så hade skadan varit mindre, men nu ligger de första varningsskyltarna platt ner på marken.
Foto finns.

Trafikverket! När skall ni styra upp skyltningen på denna platsen?
Mer fel än rätt från dag ett, and the saga continues!


mvh

Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Tack för att ni tar er tid att anmäla trots att det inte ger så mycket! :tummenupp

Tack för uppmuntran från dig och andra.
Här och var i landet ger det snabba och bra resultat, på andra ställen är det rena natta.

Min uppfattning att Trafikverket centralt inte har någon styr på sina entreprenörer stärks för varje anmälan, det handlar helt och hållet om dagsform och handläggare ute i distrikten om det skall hända något eller ej. Knappast någon enhetlig syn på hur saker och ting skall hanteras.

Det Bob, jag och många andra gjort är bara att tittat lite mer kritiskt längs de sträckor vi kör till vardags.
Jag kan lova att ni alla har samma, liknande eller helt nya och spännande brister längs era vardagsvägar.
Brister som förtjänar att uppmärksammas och anmälas.
...eftersom Trafikverket inte har en aaaning om dem utan inbillar sig att allt är lika rosenrött som en .pps-presentation.

Vi kan kolla på "Vädermotet" längs LV 155 som byggts om under en eevviigghheett, men som öppnades i Januari 2014 i sin nuvarande skepnad:
http://www.trafikverket.se/Privat/P...55-Torslandavagen/Syrahalamotet---Vadermotet/

Det är fina ord i Trafikverkets presentationer:
Trafikverket skrev:
Här ska asfalten blomma!

Väg 155 brukar beskrivas som en av Sveriges farligaste och fulaste vägar. Nu byggs vägen om så att den inte bara blir säkrare utan också snyggare.
Broar och trafikplatser får mjuka, rundade linjer och björkplanteringar och blomsterängar kommer att lysa upp vägen för resenärerna.

Harmoni i vägrummet
Landskapsanalysen ligger till grund för gestaltningsprogrammet, det vill säga den plan som anger hur vägen och vägrummet ska se ut och knyta an till det omgivande landskapet.

Utgår från naturen


Gestaltningsmässigt är utgångspunkten den omgivande naturen på Hisingen, en natur som växlar från björkdungar och öppna ängar till bergiga skogspartier och exploaterad industrimark.



Trafikplats med blomsteräng


Vid Ytterhamnsmotet, som ska ersätta det gamla Oljemotet, byggs en stor trafikplats – med en svensk sommaräng mitt inne i motet!
Mitt inne i det nya Ytterhamnsmotet kommer det att finnas stora ängsytor som står i blom från tidig vår till sen höst. Här ska det planteras allt från vårblommor som krokus, tulpaner, och porslinshyacint till sommarblomster som blåklocka, smörblomma och smörblomma.

Belysningen spelar också en viktig roll i gestaltningen av nya väg 155. Det blir inga långa korridorer av lyktstolpar utan i stället några få men desto högre ljusramper vid trafikplatserna.

Hur det blev i verkligheten...?
# En veritabel rännarbana fram till Vikanmotet - som nu fått sin redan tidigare alldeles för lilla avkörningsficka mot Arendal ytterligare förminskad.
Där väntar vi bara på första riktiga dundersmällen när porrfilmstittande lastbilsratthållare brakar rakt in i den 100 meter långa stillastående kön av bilar som inte får plats att ta sig undan när dom skall svänga till vänster.

# Traditionsenliga Göteborgska krav på massiva sidoförflyttningar mellan körfält på kort sträcka för att inte hamna i en heelt annan stadsdel än planerat.

# ...och ogräs i schaktmassor är ju också en slags blomsteräng, om man säger.


Men, utanför Koppartrans spretar räcket isär:

005_zps0c4cebc2.jpg

Man har helt enkelt inte lyckats knyta ihop säcken, utan blivit sittande med Svarte Petter at the end of the line där räckesänden förankras ner i marken.

009_zpsa47e69b4.jpg


Motet ansågs öppnat för mer än ett halvår sedan, men denna nöten klarar man inte knäcka.

006_zpse908f160.jpg


Muttrar och brickor ligger kvar på backen sedan det senaste (sista?) försöket och entreprenörer har sedan länge dragit vidare till nya, enklare och mer givande arbeten.

Räcket får sitta uppe med ett numer solblekt spännband
007_zpsc57ee137.jpg


och några av dom ständigt närvarande plastflärparna får simulera handlingskraft och ge sken av att verksamhet pågår...

003_zps4b73ff89.jpg



Avgjort mer dödsräcke än vad det skulle behöva vara.
Vecka efter vecka, månad efter månad...?

Varför, Trafikverket?




Anmälan till Trafikverket skrev:
Vädermotet på väg 155 invigdes tidigare i år, men på en plats i östgående riktning, utanför Koppartransraffinaderiet är inte räcket ihopfogat.

Istället spretar räckesdelar ut mot trafikriktningen, och det ser inte ut som det handlar om någon påkörningsskada, utan faktiskt mer som om man helt enkelt inte klarat av att montera räcket korrekt - utan struntat i det och begett sig hem istället. På marken ligger muttrar och brickor slängda som understryker den teorin, och räcket är nödtorftigt upphängt med ett numer solblekt spännband.

På platsen är också några plastflärpar uppsatta ("Markeringsskärm för temporärt sidohinder") men vad för nytta är det tänkt att dom skall kunna göra...?

En oskyddad trafikant, exvis mopedist eller motorcyklist som blir trängd eller tacklad av en bil kan inte välja vart färden går härnäst.
Visst, plastflärparna gör att man ser är något är fel - men vad hjälper det när man tacklas upp i det defekta räcket?
Istället blir man spetsad på denna defekt i trafikmiljön som tillåts finnas kvar vecka efter vecka, månad efter månad.

Jag undrar:
Hur länge har bristen funnits?
Sedan räckena sattes upp...?

Hur länge hade ni tänkt låta det se ut så här?

Är entreprenaden slutbesiktigad?
Hur kan det isf fortfarande finnas så här allvarliga brister som slår extra hårt mot oskyddade trafikanter?


mvh

Hampe
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Uppdatering 13/7 ca 20: Gruset kvar, inga skyltar.

Uppdatering igen, 16/7 ca 09:45.
Fortfarande inga skyltar men som av en händelse hamnade jag bakom NCC's "patrullbil"!!
Så nu är det i varje fall bevisat: Sträckan ÄR patrullerad.
Ja, jag körde så jag såg att föraren körde runt hela trafikplatsen, finns ingen anledning att göra det om man inte patrullerar.
Vore intressant att se protokollet från den kontrollrundan.

View attachment 7080

Nu NCC är det upp till bevis; Gör ni vad ni får betalt för?
Om jag ska gissa: Inte ett skit kommer hända.
Ni kör ju nästan varje dag förbi grejor som ligger mindre än 500 meter från ert kontor, vecka efter vecka efter vecka...
Jag gissar att den som körde kontrollbilen i dag är samma person som plockat upp stolparna efter den där räckespåkörningen, för i dag var dom stolparna borta.
View attachment 7086
Återstår bara att se hur lång tid det tar innan nya stolpar kommit på plats.


Om mitt antagande stämmer så har "patrullbilsföraren" passerat dom här avvikelserna på väg dit:
Kontoret ligger här:
View attachment 7085

Brädlappar mitt i vägen sedan ett par dagar.
View attachment 7082

Nerkörd "gummistolpe" och grus.
View attachment 7083

Ytterkurva med grus sedan vägen invigdes för, tja vad kan det vara, 2 år sedan?
View attachment 7084


Trafikverket har kontroll på sina entreprenörer?
Tillåt mig hånskratta...

/B
 

hobbe

New member
Jag tror att man skall vara lite varsam med att vara spydig osv. Visst vi är irriterade och vi har all rätt att vara det och vi har rätt i sak.
Det betyder inte att vi kan alienera de vi skall anmäla till och att bete sig mot dem som tar emot våra anmälningar kommer bara leda till att anmälningar försvinner eller hamnar mellan stolarna. Se det såhär, de som vi anmäler till tycker givetvis ur deras synpunkt att de är helt oskyldiga osv.
Om vi då vänder på det hela, skulle du arbeta bättre/hårdare/vara mer medgörlig/försöka mer om någon kom förbi och var spydig och nedlåtande eller om de visade att de förstod din situation men att vad det nu än är vi anmäler behövde förändras och att vi inte kommer att ge oss på den punkten.
Det gamla talesättet fånga fler flugor med honung än med vinäger.

Så varför anmäler vi ? för att om vi inte gör det så sker ingen förändring av saker o ting som kostar oss eller våra bröder och systrar lem och liv.
Då är det kontraproduktivt att bli förbannade eller snarare visa att vi blir förbannade för förbannade blir vi, iaf jag.
så om vi håller blicken på bollen så kanske vi kan se förbi vårt personliga frustration över att inte de sköter sig ens enligt sina egna regler och vara droppen som urholkar stenen.

Tror det kan vara bra att tänka på att de som tar emot anmälan i borlänge eller var det nu råkar vara bara sitter där som mellanhand mellan dig och den som är ansvarig för den vägsträckan. De har inte heller en lätt situation klämda mellan en förbannad och frustrerad person och en person som inte tycker sig behöva bry sig om det som den förbannade och frustrerade personen har att säga.

Jag förstår frustrationen som finns här och delar den men samtidigt måste ju priset vara åtgärden inte att vår personliga frustration bemöts.

PS
när ni anmäler ta alltid bilder om det går
då kan de inte slingra sig.
DS
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Det betyder inte att vi kan alienera de vi skall anmäla till och att bete sig mot dem som tar emot våra anmälningar kommer bara leda till att anmälningar försvinner eller hamnar mellan stolarna. Se det såhär, de som vi anmäler till tycker givetvis ur deras synpunkt att de är helt oskyldiga osv.
Om vi då vänder på det hela, skulle du arbeta bättre/hårdare/vara mer medgörlig/försöka mer om någon kom förbi och var spydig och nedlåtande eller om de visade att de förstod din situation men att vad det nu än är vi anmäler behövde förändras och att vi inte kommer att ge oss på den punkten.
Det gamla talesättet fånga fler flugor med honung än med vinäger.

Så varför anmäler vi ? för att om vi inte gör det så sker ingen förändring av saker o ting som kostar oss eller våra bröder och systrar lem och liv.
Då är det kontraproduktivt att bli förbannade eller snarare visa att vi blir förbannade för förbannade blir vi, iaf jag.
så om vi håller blicken på bollen så kanske vi kan se förbi vårt personliga frustration över att inte de sköter sig ens enligt sina egna regler och vara droppen som urholkar stenen.

Tror det kan vara bra att tänka på att de som tar emot anmälan i borlänge eller var det nu råkar vara bara sitter där som mellanhand mellan dig och den som är ansvarig för den vägsträckan. De har inte heller en lätt situation klämda mellan en förbannad och frustrerad person och en person som inte tycker sig behöva bry sig om det som den förbannade och frustrerade personen har att säga.

Jag förstår frustrationen som finns här och delar den men samtidigt måste ju priset vara åtgärden inte att vår personliga frustration bemöts.

PS
när ni anmäler ta alltid bilder om det går
då kan de inte slingra sig.
DS

Åkay, jag är ju den otrevligaste jäveln av dom alla, så jag svarar gärna - för mig i vart fall.


En sak gör mig irriterad, och det är inkompetens.
När man sedan parar inkompetens med arrogans så börjar det komma ånga.

När slutligen denna inkompetenta arrogans konvergerar med något jag omfattas av dagligen, och folk dessutom dör av med jämna mellanrum då spiller det över. Så enkelt är det.

Jag har under flera år anmält brister i trafikmiljön och brister mot Trafikverkets egna regler till Trafikverket själva, på det sätt och i det format dom vill att man skall anmäla. Jag kan berätta att det spelar absolut ingen roll om jag är neutral, servil, lismande eller spydig som ett svin. Det händer absolut ingenting.

Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting



Ingenting


Efter några veckor så kan det komma ett intetsägande goddagyxskaft-svar om att man skall ta upp det med sin entreprenör, men lika gärna kan svaret utebli. Oavsett hur jag uttrycker mig.

Men framförallt händer

Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting


ute på vägarna. Där ute där folk dör. Av Trafikverkets tillkortakommanden.
Trafikverket har ingen styr på sina entreprenörer, och det värsta är att dom försöker mörka situationen genom att hålla sina entreprenörer om ryggen, trots att Trafikverket blir blåsta gång på gång på gång.
Blåser OSS! Vi som betalt för säkra vägar flera gånger om. Vi motorcyklister, som betalar med död och invaliditet.
För Trafikverkets otillräcklighet och inkompetens.

Jag spyr på Trafikverket!

E4 I = Lögner
E4 II = Mörkläggning
Sedan plötsligt:
"Handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar" Wow!
Veckan därpå:
E4 III = bara kilometer från E4 II

Inte ett enda moment från Kejsarens nya kläder/"Handlingsplan mot låg friktion..." hade kommit till användning där vid E4 III
Så vad är meningen med alla dessa ord, om dom inte kommer i verkligt bruk...?

Ord för ordens skull?
Ord för att skapa en illusion av handlingskraft?
Ord för att rädda rumpan på tjänstemännen i Borlänge...?

Det är handling som krävs!
Det är engagemang som fodras!


Jag ser inget sådant hos Trafikverket. Det jag ser är noll vision, och den sker på bekostnad av vår säkerhet, vi oskyddade trafikanter.


Det betyder inte att vi kan alienera de vi skall anmäla till och att bete sig mot dem som tar emot våra anmälningar kommer bara leda till att anmälningar försvinner eller hamnar mellan stolarna. Se det såhär, de som vi anmäler till tycker givetvis ur deras synpunkt att de är helt oskyldiga osv.
Dom är oskyldiga!
...ända fram till det ögonblick dom tar emot min anmälan. Då är det deras jobb att processa denna anmälan enligt det system Trafikverket har.
Men, om processen inte fungerar, om inget resultat kommer ut i från anmälan, om Trafikverket inte fungerar som det var tänkt - ja, då är man skyldig!

Skyldig till att arbeta i en ickefungerande organisation. Och vara nöjd med det!
Eller kanske inte nöjd - men vart skall man rikta ilska/engagemang/frustration?
Svära i mjugg åt anmälaren?
...eller gå till botten med varför systemet inte fungerar?

Jag vet precis hur jag skulle gjort, och jag spyr på hela "jag gör bara mitt jobb-doktrinen".
Gör man bara sitt jobb då skall man fan bara ha sin lön.

Det krävs folk som gör mer än sitt jobb för att det skall bli något resultat i slutändan!
Det krävs engagemang, arbetsglädje, stolthet, sammanhållning, utvecklingsmöjligheter, vidareutbildning, uppmuntran, insikt, helhetssyn, chans till bättre lön - en helvittes massa ingredienser för att skapa en fungerande organisation.
Ingredienser som inte bara skall tillhandahållas av verksledningen - utan mätas upp, blandas till, röras runt, tillåtas jäsa, gräddas, svalna, skäras upp, serveras - om och om igen och igen.
Det är så man bakar en fungerade organisation.




Om vi då vänder på det hela, skulle du arbeta bättre/hårdare/vara mer medgörlig/försöka mer om någon kom förbi och var spydig och nedlåtande eller om de visade att de förstod din situation men att vad det nu än är vi anmäler behövde förändras och att vi inte kommer att ge oss på den punkten.
Det gamla talesättet fånga fler flugor med honung än med vinäger.

Hypotetisk situation.
Jag skulle AALLDDRRIIGG satt mig i den sitsen att jag riskerat att få en sådan utskällning, men låt oss leka med tanken att någon skällt ut mig och varit så helvittes otrevlig mot mig som jag har varit mot Trafikverket nu det senaste:

Jag hade aldrig någonsin accepterat att bli idiotförklarad för något jag inte gjort, eller något någon annan borde ha gjort.
Aldrig! Jag hade sett till att ordna det. Punkt slut.
Om jag satt som enkel handläggare på Trafikverket i Borlänge och samma ärende kommer tillbaka gång på gång med samma eller eskalerade anmärkningar så hade jag sett till att rätta till det. Om jag så skulle kört ner över natten på min fritid och ordnat den med mina bara händer!
Sorry för sjävförhärligandet, men så är det. Ni som känner mig vet.

Hade jag varit L*** eller någon annan här nere på Västkusten som påstås vara den som har ansvaret lokalt så hade jag avbrutit min semester för att åka och kika på vad fan som händer. Är anmälaren en fullblodsidiot, eller ligger det kanske något, litet, litet korn av sanning bakom anmälningarna?
Risken finns att jag hade lagt mig i bakhåll på mig själv för att få syn på mig när jag välte omkull skyltarna...
Men jag hade gjort något!

Bristen på reaktioner från Trafikverket gör mig ännu mer förbannad - vem fan är nöjd med att bli utmålad som varande en inkompetent idiot?



Så varför anmäler vi ? för att om vi inte gör det så sker ingen förändring av saker o ting som kostar oss eller våra bröder och systrar lem och liv.
Då är det kontraproduktivt att bli förbannade eller snarare visa att vi blir förbannade för förbannade blir vi, iaf jag.
så om vi håller blicken på bollen så kanske vi kan se förbi vårt personliga frustration över att inte de sköter sig ens enligt sina egna regler och vara droppen som urholkar stenen.

Jag anmäler för att jag vill visa att Trafikverket inte har koll på sina entreprenörer, inte koll på sin egen verksamhet, och inte följer sina egna regler. Mission accomplished!
Med råge, flera gånger om.

Tror det kan vara bra att tänka på att de som tar emot anmälan i borlänge eller var det nu råkar vara bara sitter där som mellanhand mellan dig och den som är ansvarig för den vägsträckan. De har inte heller en lätt situation klämda mellan en förbannad och frustrerad person och en person som inte tycker sig behöva bry sig om det som den förbannade och frustrerade personen har att säga.

Åh, ynkeynkeynk.
FUCK sådant jävla pjosk! Om man jobbar i en organisations om inte fungerar så finns det två saker att göra;
A: Se till att organisationen fungerar! Allt annat är ett svek mot den man är satt att serva, och ett bedrägeri mot den som betalar lönen.

Övermäktig uppgift...?

B: Sluta. Allt annat är ett svek emot dig själv. Sitta att administrera något som inte fungerar och bara få skäll för en kass lön är demoraliserande och ovärdigt en tänkande människa. Gör något annat istället.

"Jag bara jobbar här"-tänket är förödande för både människa och företag.
Jag säger det igen: Om man bara jobbar så skall man bara ha lön. Bara det.
Inget av allt det andra gör ett arbete värt att gå till. Fundera på det...

Texten som du har skrivit in är för lång (10434 tecken). Var vänlig och korta ner den till maximalt 10000 tecken.


forts:
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Forts:


Följande fel inträffade när detta meddelande skickades

Det här forumet kräver att du väntar 30 sekunder mellan postning av inlägg. Vänligen försök igen om 11 sekunder.


Så hur går det ute på E6...?


001_zpsa8b33d26.jpg


Varningsskylten ligger kvar



010_zpsc5eb7d58.jpg



Fälleskyltarna fortfarande fällda


012_zpsf1e2569d.jpg



...men lite annat börjar trilla isär.





Skall jag börja ladda med honung nu och berömma Trafikverket för hur duktiga dom är?

Nä, jag har ett annat förslag.
Det står var och en fritt att använda den ton dom själva vill i sina anmälningar till Trafikverket.
Vassegod och anmäl. Det går inte att köra två mil lagda till varandra ytan att hitta brister i trafikmiljön.
Anmäl, och lägg upp resultatet av era anmälning här i tråden. Det behövs absolut en motvikt till mina
spydigheter och otrevliga stil. Kanske lyckas ni bättre, kanske får ni svar, kanske händer det något ute på vägarna.

Men, tycker man att det är för jobbigt att anmäla själv, så får man kanske nöja sig med det sätt på vilket anmälarna anmäler...?







Hampe
 

Ove 60+

Active member
Kan något mera kortfattat säga som Hampe: Det händer ingenting...

Jag rapporterade i förrgår om dålig skyltning för grus på en väg och helt oskyltat grus på en annan. Idag hittar jag utstrött grus på ytterligare vägar som måste kommit igår eller på morron idag - i vanlig ordning inga skyltar... Man blir liite trött!!
 

Bob Sweden

New member
*bortklippt då det itne längre är aktuellt*

Kopia på rapporten, ärendenummer TRVKT 2014/8870:
Rapportering av skada på vägräcke, RV50, norr om Mjölby, södergående samt förekomst av farliga lösa föremål i vägkant (demonterade räckesstolpar).

Mina bilder från platsen, ca 6 timmar efter olyckstillfället, komplett med karta som pekar ut platsen:
http://forum.svmc.se/showthread.php?7848-Säkrare-vägräcken-äntligen!&p=120647&viewfull=1#post120647


Direkt efter olyckan plockades de skadade stolparna bort, oklart av vem, och placerades i vägkanten.
I dag ligger stolparna fortfarande kvar i vägkanten så det verkar inte som om någon reagerat så jag rapporterar det här.

Fråga:
Vad säger föreskrifterna till udnerhållsentreprenör, hur snart ska reparation av mitträcke ske på väg med trafikintensitet ÅDT 4000-8000?


En kopia av denna anmälan läggs även in i Sveriges Motorcyklisters onlinearkiv:
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=120693&viewfull=1#post120693



Med förhoppning om snar åtgärd.
Hälsningar
B*


Det kom ett svar, i dag 17/7 vid ca 11:35:

Tack för dina synpunkter!
Det krav som gäller vid räckesskador utgår från räckets funktion.
I det fall då räcket/vire är ur funktion, t ex ligger på marken är kravet omedelbar reparation.

I det nu aktuella fallet fanns enligt mina uppgifter funktionen kvar, dvs vire hängde sträckt i ursprungligt läge, i detta fall är kravet att reparation sker inom 1 vecka.

Vad gäller stolpar som låg kvar i vägkant var det en snabb åtgärd för att få vägen "ren" och släppa på trafik. Möjligen kan man tycka att stolparna kunde tagits "med hem" direkt men så blev inte fallet.

Nu ska området vara städat och slutlig reparation/återställning sker inom de närmaste dagarna.
Hör gärna av dig igen om du har synpunkter eller frågor.

Kör försiktigt på våra (enligt min uppfattning) fina östgötska vägar!

Hälsningar
J**

Trevligt, korrekt och detaljerat svar på raka frågor, det uppskattas.
Till skillnad från Hampe har jag alltså fått ett svar, ett vettigt sådant. Visst tog det ett par dagar men det är semestertider så inget märkligt med det.

"Reparation inom en vecka" innebär att det ska vara klart senast 2014-07-20, det var ju den 13/7 olyckan inträffade.

Fortsättning följer.

/B
 

Hampe

Skriver massor!
Nä, jag måste helt klart sitta i kylskåpet.
Vare sig jag är förbannad (E6) eller neutral (det mesta annat) så får jag inga svar och ser ingen åtgärd.
Det kan man tycka vad man vill om, men man tycker att det borde finnas andra nivåer som bristerna fångas upp på.

Jag tänker främst på arbetet ute på motorvägen: varför fungerar inte egenkontrollen?
Patrulleras inte vägarna av någon? Ser man inte att skyltarna ligger huller om buller - vecka efter vecka, månad in och månad ut.

Bilderna talar för sig själva - det finns ingen tillsyn.






H
 

Hampe

Skriver massor!
Prövar att dra miljökortet, det måste väl generera ett blixtsnabbt svar...?


Ny anmälan till Trafikverket skrev:
Hej!
När jag försökte rengöra min bil efter att ha råkat ut för hönsgödsel på vägen (TRVKT 2014/8495, ännu ej besvarat efter mer än 2 veckor)
så märker jag att hela sidorna på bilen är svartprickiga av tjära.

Jag härleder detta till ett vägarbete i Örebro län, längs E 20 i västgående riktning mellan avfarterna 108 och vidare ner mot 107 och 106. Datum jag körde här var 14/6 och sedan igen 15/6.

Det som skett är att man varit ute och försökt fusklaga med sk. "snabelbil" ute på motorvägen. Sträckan var skyltad med "varning för stenskott" men det hjälper föga när kladdet blöder igenom och sölar ner. Dagarna var måttligt varma, men tjäran trängde upp och drogs med av bilarna, och det "klafsade" om hjulen när man körde igenom lagningarna.

Nej, jag tänker inte begära någon ersättning nu så här långt i efterhand, men jag måste ifrågasätta:

Är det tillåtet att göra denna typen av fuskreparationer ute på 110-sträckor med rinntjära och lösgrus?

Är det lämpligt...?


Nu körde jag vid detta tillfället bil, så jag märkte inte av någon försämring utav friktionen, men rimligen så bör den väl bli påverkad om man kör igenom sjok med tjära som är så pass löst rinnande att det stänker upp på bilen?

Vad händer med motorcyklisternas säkerhet...?
Alldeles bortsett från att dom får kläder och motorcykel nedstänkta?


Förutom allt arbete som denna fuskmetod vältrar över på den enskilde bil- eller MC-ägaren så finns det även en miljöaspekt här:

Man tvingas att använda mer och starkare rengöringsmedel än nödvändigt för att återställa sitt fordon efter en snabellagning.
2 liter Prickbort som jag aldrig hade behövt använda om arbetet utförts på ett riktigt sätt, och där på omvaxning av de ytor som behandlats.

Miljöbelastning helt i onödan, Trafikverket.
Har ni med det i er miljökonsekvensbeskrivning av arbetsmetoden...?


Mvh

Hampe
 

Bob Sweden

New member
Prövar att dra miljökortet, det måste väl generera ett blixtsnabbt svar...?

Kör du via formuläret https://dka.vv.se/kundtjanstext/ ?
Där får du ett automatiskt "ärendenummer" och kan således hänvisa till samma ärende.

Lägger du sedan in ärendenumret här så kan ju SMC centralt i efterhand hänvisa till exakt samma ärende i sina diskussioner med Trafikverket.

Bara en tanke alltså.

/B
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Kör du via formuläret https://dka.vv.se/kundtjanstext/ ?
Där får du ett automatiskt "ärendenummer" och kan således hänvisa till samma ärende.

Lägger du sedan in ärendenumret här så kan ju SMC centralt i efterhand hänvisa till exakt samma ärende i sina diskussioner med Trafikverket.

Bara en tanke alltså.

/B

Förlåt, självklart använder du inte formuläret, det går ju inte att hitta på Trafikverkets hemsida.
Troligen ett rent misstag från Trafikverkets sida så det är bäst att jag rapporterar det.

https://dka.vv.se/kundtjanstext/
Gällande det rapporteringsformulär jag nu fyller i (https://dka.vv.se/kundtjanstext/), var hittar man det på er hemsida?
Jag letar och letar men lyckas inte hitta någon länk till det.
Tack för ert svar.
Hälsningar
/B*

Trafikverket har nu tagit emot ditt meddelande.
Det har fått ärendenummer TRVKT 2014/8946
 

Hampe

Skriver massor!
Jo, jag kör på formuläret igen efter det att Maria länkat till det.
Det försvann mycket riktigt från Trafikverkets hemsida - antar att det blev jobbigt att hantera anmälningarna om brister, och att det dessutom sabbade statistiken för det ofelbara Trafikverket. Bort med sidan ur allmänhetens syn, alltså.


H


edit: Ärendenumren lägger jag på hög hos mig och batchlevererar till kansliet längre fram.
Tänkte att när Trafikverket vaknar ut törnrosasömnen så skall det inte vara så enkelt att bara plocka ur ärendenumren ur denna tråden för att ge mig VIP-behandling med snabba svar.
Dom får änna öppna alla mail och läsa sig igenom dem...
 
Last edited:

Kapten Stofil

New member
Jag tror att man skall vara lite varsam med att vara spydig osv. Visst vi är irriterade och vi har all rätt att vara det och vi har rätt i sak.
Det betyder inte att vi kan alienera de vi skall anmäla till och att bete sig mot dem som tar emot våra anmälningar kommer bara leda till att anmälningar försvinner eller hamnar mellan stolarna. Se det såhär, de som vi anmäler till tycker givetvis ur deras synpunkt att de är helt oskyldiga osv.
Om vi då vänder på det hela, skulle du arbeta bättre/hårdare/vara mer medgörlig/försöka mer om någon kom förbi och var spydig och nedlåtande eller om de visade att de förstod din situation men att vad det nu än är vi anmäler behövde förändras och att vi inte kommer att ge oss på den punkten.
Det gamla talesättet fånga fler flugor med honung än med vinäger.

Så varför anmäler vi ? för att om vi inte gör det så sker ingen förändring av saker o ting som kostar oss eller våra bröder och systrar lem och liv.
Då är det kontraproduktivt att bli förbannade eller snarare visa att vi blir förbannade för förbannade blir vi, iaf jag.
så om vi håller blicken på bollen så kanske vi kan se förbi vårt personliga frustration över att inte de sköter sig ens enligt sina egna regler och vara droppen som urholkar stenen.

Tror det kan vara bra att tänka på att de som tar emot anmälan i borlänge eller var det nu råkar vara bara sitter där som mellanhand mellan dig och den som är ansvarig för den vägsträckan. De har inte heller en lätt situation klämda mellan en förbannad och frustrerad person och en person som inte tycker sig behöva bry sig om det som den förbannade och frustrerade personen har att säga.

Jag förstår frustrationen som finns här och delar den men samtidigt måste ju priset vara åtgärden inte att vår personliga frustration bemöts.

PS
när ni anmäler ta alltid bilder om det går
då kan de inte slingra sig.
DS

Den som tar emot anmälan är troligen en medarbetare som sköter sitt jobb så gott det går - de vanliga medarbetarna är för det mesta kunniga och gör sitt jobb så bra de kan under omständigheterna.

När ärendet ska vidare ska det säkert prioriteras av någon, som har direktiv att följa och en chef som har synpunkter på hens arbete.

Där det klickar, gissar jag, är utformningen av direktiven, och ledningen, den närmaste och nivåerna uppåt, som antingen hjälper eller stjälper processen. Det finns nog många frustrerade medarbetare som är less på dumheterna och gärna skulle göra ett bättre jobb, om de bara fick, och om de orkar stanna kvar.

Det gäller nog bara att mata på med anmälningar och för SMC att hålla reda på dessa så att man kan sätta press på Trafikverket, både vid direktkontakter och via media. Många fel i statistiken ser inte bra ut, man gillar verkligen inte att få dålig press. Till slut lär man sig väl att det inte fungerar att skicka ut vackra pressmeddelanden, utan man måste faktiskt göra något också.
 

hobbe

New member
Forts:

Men, tycker man att det är för jobbigt att anmäla själv, så får man kanske nöja sig med det sätt på vilket anmälarna anmäler...?
Hampe

Nu var det faktiskt inte någon speciell jag tänkte på när jag skrev inlägget det var alltså inte riktat till dig.
Jag håller med dig i det mesta du säger om att det är mycket som borde förbättras.
Jag förstår din frustration men jag håller inte med om att ingenting någonsin händer även om det är bra nära.
Ibland vinner man en liten seger, inte ofta men ibland. var då glad för det lilla.

Du verkar misstolka trafikverket som en levande enhet men det är egentligen bara en massa människor.
Dessa människor reagerar precis som alla andra människor när de blir tilltalade, tala till dem snällt och trevligt med förståelse för deras situation med ett leende så kommer de flesta av dem att försöka göra sitt bästa inom de gränser de har för att hjälpa till, inte alla men de flesta.

Var antagonistisk och påträngande eller bara obehaglig i största allmänhet så kommer de försöka undvika eller ge igen vilket i vissa fall kommer att generera inget svar tillbaks och i de flesta fallen kommer det bli en mindre bra kommunikation där de inte alls vill hjälpa dig.
Det är så vi människor fungerar, inte alla, men den stora majoriteten.
Du kan välja att slåss mot den mänskliga naturen eller använda dig av det för att försöka få fram de resultat du vill ha.

Det betyder inte att man inte skall anmäla eller berätta när de bryter mot sina egna regler självklart skall man det men kanske utan en underton av "att du din värdelösa fan nu skal du minsann fixa det här som är fel"
skriv det sakligt och utan en negativ underton. man kan säga saker på många sätt och du har ett val i hur du bemöter folk.

När det gäller det som jag citerar dig ovan så antar jag att du menar att jag inte anmäler och därmed skall hålla käften.
så eftersom du inte vet vad eller hur mkt jag anmäler eller inte så gör jag det, håller käften alltså. åtminstone till dig.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Vi kan kolla på "Vädermotet" längs LV 155 som byggts om under en eevviigghheett, men som öppnades i Januari 2014 i sin nuvarande skepnad:
http://www.trafikverket.se/Privat/P...55-Torslandavagen/Syrahalamotet---Vadermotet/

Det är fina ord i Trafikverkets presentationer:








Hur det blev i verkligheten...?
# En veritabel rännarbana fram till Vikanmotet - som nu fått sin redan tidigare alldeles för lilla avkörningsficka mot Arendal ytterligare förminskad.
Där väntar vi bara på första riktiga dundersmällen när porrfilmstittande lastbilsratthållare brakar rakt in i den 100 meter långa stillastående kön av bilar som inte får plats att ta sig undan när dom skall svänga till vänster.

# Traditionsenliga Göteborgska krav på massiva sidoförflyttningar mellan körfält på kort sträcka för att inte hamna i en heelt annan stadsdel än planerat.

# ...och ogräs i schaktmassor är ju också en slags blomsteräng, om man säger.


Men, utanför Koppartrans spretar räcket isär:

005_zps0c4cebc2.jpg

Man har helt enkelt inte lyckats knyta ihop säcken, utan blivit sittande med Svarte Petter at the end of the line där räckesänden förankras ner i marken.

009_zpsa47e69b4.jpg


Motet ansågs öppnat för mer än ett halvår sedan, men denna nöten klarar man inte knäcka.

006_zpse908f160.jpg


Muttrar och brickor ligger kvar på backen sedan det senaste (sista?) försöket och entreprenörer har sedan länge dragit vidare till nya, enklare och mer givande arbeten.

Räcket får sitta uppe med ett numer solblekt spännband
007_zpsc57ee137.jpg


och några av dom ständigt närvarande plastflärparna får simulera handlingskraft och ge sken av att verksamhet pågår...

003_zps4b73ff89.jpg



Avgjort mer dödsräcke än vad det skulle behöva vara.
Vecka efter vecka, månad efter månad...?

Varför, Trafikverket?


Snabbt svar från Trafikverket:



Hej!

Anledningen till att räcket på väg 155, Vädermotet inte är riktigt ihopfogat än är att man väntar på material för att kunna utföra arbetet.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

P***** J********
Kundtjänsthandläggare

Trafikverket

Okay, "väntar på material" alltså. Snäppet över "kvalitetssäkra indata" i mina ögon.

Men, hur lång tid skall det ta att få fram 4 bult? Muttrar och brickor är ju redan där...
Veckor? Månader...? Really?

Vi frågar:
Jag
Till kundtjanst@trafikverket.se
jul 17 vid 4.28 PM
Där ser man!

Hur länge har man fått vänta på material hittills?
När släpptes trafiken på längs sträckan?


mvh


Hampe
 

Bob Sweden

New member
Förlåt, självklart använder du inte formuläret, det går ju inte att hitta på Trafikverkets hemsida.
Troligen ett rent misstag från Trafikverkets sida så det är bäst att jag rapporterar det.

https://dka.vv.se/kundtjanstext/

Gällande det rapporteringsformulär jag nu fyller i (https://dka.vv.se/kundtjanstext/), var hittar man det på er hemsida?
Jag letar och letar men lyckas inte hitta någon länk till det.
Tack för ert svar.
Hälsningar
/B*

Trafikverket har nu tagit emot ditt meddelande.
Det har fått ärendenummer TRVKT 2014/8946

Det kom ett svar:
Hej!

Vi kan för närvarande inte ta emot vissa frågor via vårt formulär. Har du frågor eller synpunkter om väg, färja eller järnväg rekommenderar vi att du istället ringer till vår kundtjänst som har öppet dygnet runt på 0771-921 921.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

M*
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se

Vilket genererar en följdfråga:

Hej och tack för ert snabba svar.
En följdfråga:
Om jag ringer in ett ärende, får jag då ett ärendenummer?

Hälsningar
/B*
 
Top