Anmälningar till Trafikverket 2014

Hampe

Skriver massor!
En till:

Vädermotet på Hisingen fortsätter däremot att skapa farliga trafiksituationer:

Man har asfalterat under vecka 32 - och lämnade stället på fredagen utan att ha målat linjer i vägen.
Vädermotet är en sanslöst illa planerad trafikplats där trafiken kommer från två olika håll i 2x2 körfält och skall vidare ut åt två håll i 2x2 körfält. Dagliga situationer där dom som vet hur det skall funka brassar på och de vimsiga blir ändå vimsigare - en trafikfälla i klassisk Göteborgsanda: massor av körfält att korsa på kort tid - och den som missar hamnar på andra sidan älven.

Utan linjer är det en ocean av asfalt:

008_zps4d4207b9.jpg

och utan linjer så är det just "simmar" som trafikanterna gör. Här behöves allt stöd man kan få.

...eller en skylt som varnar för att väglinjer saknas?
Skall det inte finnas när man inte hinner måla på den sotsvarta, nylagda asfalten?

Kanske är detta en onödig anmälan. Kanske behöver man inte skylta när väglinjer saknas på sotsvart, nylagd asfalt...?
Nå, denna anmälan hade i så fall kunnat undvikas - om jag bara hade fått svar på en liknande anmälan jag gjorde till Trafikverket i slutet av Juni. Mer än 1,5 månad sedan...

Hampe

Här fick jag ett snabbt svar, redan 4 dagar senare meddelade Trafikverket:

Den tis 2014-08-12 skrev kundtjanst@trafikverket.se <kundtjanst@trafikverket.se>:

Ämne: Angående ditt ärende TRVKT 2014/9516
Till: hampesmailadress@yahoo.se
Datum: tisdag 12 augusti 2014 13:37

Hej

Självklart skall vägarna ha vägmarkering och desto mer
trafikerad en väg är, desto snabbare skall linjerna
målas.
På de mest trafikerade vägarna, har entreprenören
maximalt en vecka på sig att göra klart allt efter det att
beställning är gjord av Trafikverket. Vi strävar däremot
mot att få målat så snabbt som möjligt, för allas
bästa och att samtidigt passa på, då vägmarkeringsarbete
är starkt väderberoende.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du
inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna
rätt.

Med vänlig hälsning,

F***** E*******
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se

Snabbt svar - men var det det som jag frågade efter...?

Hampes följdfråga skrev:
Till kundtjanst@trafikverket.se
12 aug

Tack för ditt svar.
Hur är det, skall det finnas varningsskyltar under den period som vägmarkering saknas?

Det blir väldigt svart när man kör längs en vanlig landsväg med linjer och allt,
och därefter hamnar på en sträcka som är kolsvart nyasfalterad utan dessa linjer.

mvh

Hampe

Även detta svaret kom snabbt, redan dagen efter:

kundtjanst@trafikverket.se
Till Hampe
13 aug
Hej!

Om dom anser att det kommer dröja innan vägmarkering ska målas,så kan dom sätta upp skyltar.
Det beror på hur avtalet är skrivet i samband med arbetet.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

F****** E*******
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se

Känns inte detta väldigt luddigt?

"desto snabbare"
"strävar mot mål"
"om dom anser"
"kan dom sätta upp"
"beror på hur avtalet är skrivet"

Hallå? Som trafikant utgår jag från att det finns linjer - eller skyltar som meddelar att det saknas - speciellt när det handlar om en nyasfalterad sträcka. Jag som trafikant kan väl rimligen inte ha någon insyn i hur ett avtal är är skrivet, eller om entreprenören "anser" att jobbet kommer att ta kort eller lång tid...?
"Max en vecka på det mest trafikerade vägarna" anser jag vara en eon av tid, när det handlar om den svacka i trafiksäkerhet som uppstår medans linjer i gatan saknas. Linjer, eller upplysning att dom saknas - någotdera behöver finnas på plats!

Hampe

Hampe

Skriver massor!
Hur ser det ut på platsen, förresten...?

Jo, nu är flärparna tillbaka igen:

RIMG0349_zps67a68516.jpg

...men nu står dom grupperade innanför skadan istället.

Varför...?
Tja, kanske för att man skall måla linjer på den svarta asfalten...?

Inom en vecka, kantänka...?

Hampe

Hampe

Skriver massor!
Vi laddar på med en ny anmälan till Trafikverket.

Mellan motorväg och påfart står en helt omotiverad stolpe, En belyst stolpe, som sedan länge slutat lysa.
...och även sedan länge slutat bära något budskap.

002_zpsd7d6784c.jpg

Den bara står där.

004_zps9c9dcf0f.jpg

till ingen nytta och utgör en fara för varje passerande bil. Och motorcykel...

005_zps287638f7.jpg

På vilket sätt är det förenligt med noll vision?

Vi frågar!

Anmälan till Trafikverket skrev:
På E6 norrgående vid påfart 61 Varla-Kungsbacka står sedan åratal en tom stolpe mellan påfart och motorväg.

Det är en rejäl rackare, minst 10 cm i diameter och fast förankrad i marken. Den har någon gång i livet lyst upp en trafikskylt, men belysningen har slutat fungera och alla skyltar är borta sedan länge,

"Belysta trafikmärken" - det måste väl ändå stamma från tiden innan reflexfilm på vägmärkena...? Känns sjuttiotal för mig.

Stolpen står 5 meter från påfarten: en "billängd" kan man säga.
Trafiken ute på motorvägen passerar ca 7 meter i från stolpen.
Fullt möjligt att dö mot denna stolpe vilken väg man än kör, var sig man kör bil eller motorcykel.

Varför står stolpen där? Är det förenligt med noll vision?
Borde inte en sådan helt onödig risk rensas bort om den nu tjänat ut sitt syfte...?

Vem ansvarar för att hålla efter sådant här?

Bilder finns i denna tråden:

http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=121418&viewfull=1#post121418

Mvh

Hampe

Last edited:

Bob Sweden

New member
Inte en rapport till Trafikverket den här gången utan till Mjölby kommun:

2014-07-20:
View attachment 7121

2014-08-11:
View attachment 7122

Så nu tyckte jag att det var dags att rapportera.

Status 2014-08-21:
View attachment 7166

Påminnelse skickad till Mjölby kommun i dag 2014-08-21 via adressen tekniska[at]mjolby.se enligt vad som står att läsa på kommunens hemsida:
http://www.mjolby.se/12347.html

Hej igen,

Jag har inte mottagit någon bekräftelse på att min felanmälan från 2014-07-20 ankomstregistrerat (se nedan).
Då den trafikfarliga nedskräpningen i korsningen Skördevägen-Västerlösavägen i Mantorp kvarstår i oförminskad omfattning skickar jag därför denna påminnelse.
Se bifogad bild tagen 2014-08-21.

Jag har två önskemål, jag hoppas och tror att vi kan vara överens om att båda är högst rimliga:
1: Vänligen bekräfta att detta brev registrerats som mottaget.
2: Delge mig gärna information om huruvida någon åtgärd kommer att genomföras.

Kan jag stå till tjänst med kompletterande upplysningar eller om någon vill diskutera med mig nås jag på telefon 070-***.

Hälsningar
B***
Mjölby

Last edited:

Hojkul!

New member
Igår kväll 14 augusti, såg jag ingen skylt när jag närmade mig platsen där den tidigare stått. När jag kört några meter ytterligare ser jag att skylten LIGGER NER, med framsidan mot asfalten. Anmält även detta, såklart.
Ahaa... "det man inte ser tar man ingen skada av"... kanske... eller?!?!

Jahaja... nu ska vi se.
Vägskadan (dvs. potthålet) verkar faktiskt ha reparerats! Good!

Å så va´re de här me vägmärket då´rå...

View attachment 7177

Jaadå ni ser helt riktigt - vägmärket finns kvar, fast nu ligger det på asfalten med informationen vänd uppåt. Jag gissar att det är olika företag som ansvarar för reparationen av vägskadan samt har ansvar för att vägmärke(n) anslås vid arbetet/tas bort efter avslutat arbete.
Grattis, än en gång TrafikvÄrket!

Hampe

Skriver massor!
View attachment 7177

Jaadå ni ser helt riktigt - vägmärket finns kvar, fast nu ligger det på asfalten med informationen vänd uppåt. Jag gissar att det är olika företag som ansvarar för reparationen av vägskadan samt har ansvar för att vägmärke(n) anslås vid arbetet/tas bort efter avslutat arbete.
Grattis, än en gång TrafikvÄrket!

Hmmm... Känns bekant det där...

H

Bob Sweden

New member
Status 2014-08-21:
View attachment 7166

Påminnelse skickad till Mjölby kommun i dag 2014-08-21 via adressen tekniska[at]mjolby.se enligt vad som står att läsa på kommunens hemsida:
http://www.mjolby.se/12347.html

Hej igen,

Jag har inte mottagit någon bekräftelse på att min felanmälan från 2014-07-20 ankomstregistrerat (se nedan).
Då den trafikfarliga nedskräpningen i korsningen Skördevägen-Västerlösavägen i Mantorp kvarstår i oförminskad omfattning skickar jag därför denna påminnelse.
Se bifogad bild tagen 2014-08-21.

Jag har två önskemål, jag hoppas och tror att vi kan vara överens om att båda är högst rimliga:
1: Vänligen bekräfta att detta brev registrerats som mottaget.
2: Delge mig gärna information om huruvida någon åtgärd kommer att genomföras.

Kan jag stå till tjänst med kompletterande upplysningar eller om någon vill diskutera med mig nås jag på telefon 070-***.

Hälsningar
B***
Mjölby

Med vändande post (dagen efter) kom ett svar.
Mjölby Kommun skrev:

Hej!

I 90-graders kurvan vid Västerlösavägen och Skördevägen så tappar tyvärr allt för många överlastade grusbilar ibland material. Vi skall öka tillsynen på platsen och sopa bort materialet som ligger på vägbanan. Jag håller med dig att det är ökad olycksrisk speciellt för motorcyklar.

S** och P*, lägg in lite extra tillsyn här och åtgärda eventuella brister antingen med manuell sopning eller vid större omfattning maskinsopning.

Med vänliga hälsningar

M***

Mjölby Kommun
Tekniska kontoret

tel.0142-***

Överlastade grusbilar?
Mitt i samhället?
Samma material som stödremsan består av?

Fortsättning följer...

gundj

New member
Nu kommer ju nya förslag från socialdemokraterna.
En vägslitageavgift skall införas!......Trumvirvel.....!!!! för att bekosta järnvägens underhåll.

Hojkul!

New member
En stilla undran bara så här helt apropå valtider... Vilket parti eller regering tänker presentera hur mycket och till vad vägskatter, bränsleskatt, fordonsskatt etc. etc. används till? Och kanske framför allt; till vad används resten av pengarna? Inte f__ är det till att vägar och dess "tillbehör" byggs på ett ordentligt sätt, och inte heller till bästa underhåll...
Det parti som redovisar Samtliga pengar som kommer in till staten från fordonsskatter etc. OCH visar att de faktiskt används till vägar och trafiksäkerhet ska få min röst, alla gånger!

Hampe

Skriver massor!
Nu kommer ju nya förslag från socialdemokraterna.
En vägslitageavgift skall införas!......Trumvirvel.....!!!! för att bekosta järnvägens underhåll.

Ja, den var ju oväntad. NOT! :(
Standardlösning 1A: Pungslå vägtrafiken för att skapa resurser åt helt aparta verksamheter.
Ubåtjaktskatt, anyone...?

Det allvarliga är att de som borde hålla Trafikverket i hampan inte insett att det inte handlar om pengar just nu.
Trafikverket hänger på repen och kan inte se klart. Det är ett verk utan styrsel, riktning, mål och mening.
Att skicka på dem mer pengar är som att ge en rullstolsburen en hörapparat.
Det är en åtgärd, visst - men en meningslös sådan. Dom vet i nuläget inte vad dom skulle göra med stålarna, under nuvarande ledning är det närmast givet att mer pengar skulle leda till fler dödliga fel och misstag.

"En dåre och hans penningar är snart skiljda åt"

Hampe

Bansaie

New member
...
Att skicka på dem mer pengar är som att ge en rullstolsburen en hörapparat.
...
:tummenupp HAHA vilken liknelse!

I vilket fall kan jag tillstyrka Hampes analys.
Just är pratas det inte alls om nån brist på pengar inom verket, det är i.a.f. fall inget som hörs bort till mitt lilla hörn. (Såna diskussioner har förekommit andra år inom Banverket då järnvägen faktiskt hade begränsad underhållsbudget) .
Problemet nu ligger i att få de pengar som faktiskt finns inom verket att göra största möjliga nytta.

Vilket tar oss tillbaka till den här bilden som jag postade för ett tag sen i en granntråd.
View attachment 7178

Kapten Stofil

New member
Ett sätt att använda pengarna bättre vore att sluta upp med trams som att döpa om personalavdelningen till HR, ägna sig åt att vårda sitt "varumärke" och annat liknande onödigt.

Bansaie

New member
Ett sätt att använda pengarna bättre vore att sluta upp med trams som att döpa om personalavdelningen till HR, ägna sig åt att vårda sitt "varumärke" och annat liknande onödigt.
Bästa sättet att vårda varumärket vore väl att se till att vi har vägar i toppklass, säkra för alla trafikanter, och en järnväg som inte brakar ihop under trafiklasten så tågen inte blir inställda och har en chans att komma fram i tid nån gång.

Kapten Stofil

New member
Bästa sättet att vårda varumärket vore väl att se till att vi har vägar i toppklass, säkra för alla trafikanter, och en järnväg som inte brakar ihop under trafiklasten så tågen inte blir inställda och har en chans att komma fram i tid nån gång.

Det är ju dessutom gratis, en bieffekt av att man gör ett bra jobb, och kostar inga extra skattepengar...

Men allvarligt talat: Det rör sig om ett statligt verk som ska tillhandahålla samhällsnytta för skattebetalarnas pengar, inte nåt j***a modehus som ska sälja trendiga kläder till folk som har pengar att slösa bort. Vadå för j***a varumärke??? :mad: :mad: :mad:

Ove 60+

Active member
:tummenupp Det är lätt att klaga men man ska också notera när något är bra. Jag tog mig en tur till området Kristinehamn - Ölme - Väse och lite däromkring för att se hur det såg ut efter regnovädren som härjat. Vägarna var bra reparerade så långt jag kunde se och jag tycker att det har gått förvånansvärt fort. Kvarstod endast en bit E18 som var avstängd vid Kristinehamn. Bra jobbat och en ROS från mig. :angel:

JoHu

New member
Ärendenummer TRVKT 2014/10413

Japp...så var min första anmälan

Angående väg E22 Västervik - Oskarshamn.
Varför har man inte sopat upp resterna efter "snabellagningsbilen"?
Det har nu legat grusrester efter lagningen i en(1) vecka eller 7 dagar kan man också säga. Annars om man vill vara noga så har det passerat 168 timmar nu.
Enligt reglerna som jag fått till mig så skall grus från snabellagning ska vara bortsopat efter 24 timmar.
Men ni kanske skulle tala om vilka 24 timmar det gäller, är det de 24 timmarna som kommer direkt efter att snabellagningen har utförts eller är det någon annan parameter som triggar igång mätningen av tiden?
Om ni får ut någon att sopa bort grusresterna på E22:an så kan ni samtidigt skicka ut styrkorna för att sopa bort grusresterna från väg 790, På väg 790 har det varit grus efter snabellagningsbilen de tre senaste veckorna och jag har INTE funnit någon skylt som varnar för detta heller under den tiden.
Mest beklämmande är ju att jag ska behöva skriva detta och påpeka bristerna.

Kommer att publicera denna anmälan på SMC forum http://forum.svmc.se/showthread.php?8994-Anmälningar-till-Trafikverket-2014

....å så var det ärendenummer TRVKT 2014/10413

JoHu

New member
Vänta nu här....! Din signatur säger att du vill ha mer grus men ändå klagar du på TrV när de lämnar en massa grus åt dig. Hur ska du ha det ? :confused:

P.S.
Kunde inte låta bli :p
D.S.

Grusvägar...ja
att nån jäkel har lagt asfalt på gruset är ju ett elände som inte uppmärksammas alls vilket jag tycker är förfärligt.
Men att lägga grus på asfalten är nog strået värre...även för mig!