Hampe
Skriver massor!
En till:
Här fick jag ett snabbt svar, redan 4 dagar senare meddelade Trafikverket:
Snabbt svar - men var det det som jag frågade efter...?
Även detta svaret kom snabbt, redan dagen efter:
Känns inte detta väldigt luddigt?
"desto snabbare"
"strävar mot mål"
"om dom anser"
"kan dom sätta upp"
"beror på hur avtalet är skrivet"
Hallå? Som trafikant utgår jag från att det finns linjer - eller skyltar som meddelar att det saknas - speciellt när det handlar om en nyasfalterad sträcka. Jag som trafikant kan väl rimligen inte ha någon insyn i hur ett avtal är är skrivet, eller om entreprenören "anser" att jobbet kommer att ta kort eller lång tid...?
"Max en vecka på det mest trafikerade vägarna" anser jag vara en eon av tid, när det handlar om den svacka i trafiksäkerhet som uppstår medans linjer i gatan saknas. Linjer, eller upplysning att dom saknas - någotdera behöver finnas på plats!
Hampe
Vädermotet på Hisingen fortsätter däremot att skapa farliga trafiksituationer:
Man har asfalterat under vecka 32 - och lämnade stället på fredagen utan att ha målat linjer i vägen.
Vädermotet är en sanslöst illa planerad trafikplats där trafiken kommer från två olika håll i 2x2 körfält och skall vidare ut åt två håll i 2x2 körfält. Dagliga situationer där dom som vet hur det skall funka brassar på och de vimsiga blir ändå vimsigare - en trafikfälla i klassisk Göteborgsanda: massor av körfält att korsa på kort tid - och den som missar hamnar på andra sidan älven.
Utan linjer är det en ocean av asfalt:
och utan linjer så är det just "simmar" som trafikanterna gör. Här behöves allt stöd man kan få.
...eller en skylt som varnar för att väglinjer saknas?
Skall det inte finnas när man inte hinner måla på den sotsvarta, nylagda asfalten?
Kanske är detta en onödig anmälan. Kanske behöver man inte skylta när väglinjer saknas på sotsvart, nylagd asfalt...?
Nå, denna anmälan hade i så fall kunnat undvikas - om jag bara hade fått svar på en liknande anmälan jag gjorde till Trafikverket i slutet av Juni. Mer än 1,5 månad sedan...
Hampe
Här fick jag ett snabbt svar, redan 4 dagar senare meddelade Trafikverket:
Den tis 2014-08-12 skrev kundtjanst@trafikverket.se <kundtjanst@trafikverket.se>:
Ämne: Angående ditt ärende TRVKT 2014/9516
Till: hampesmailadress@yahoo.se
Datum: tisdag 12 augusti 2014 13:37
Hej
Självklart skall vägarna ha vägmarkering och desto mer
trafikerad en väg är, desto snabbare skall linjerna
målas.
På de mest trafikerade vägarna, har entreprenören
maximalt en vecka på sig att göra klart allt efter det att
beställning är gjord av Trafikverket. Vi strävar däremot
mot att få målat så snabbt som möjligt, för allas
bästa och att samtidigt passa på, då vägmarkeringsarbete
är starkt väderberoende.
Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du
inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna
rätt.
Med vänlig hälsning,
F***** E*******
Kundtjänsthandläggare
Telefon: 0771-
Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se
Snabbt svar - men var det det som jag frågade efter...?
Hampes följdfråga skrev:Till kundtjanst@trafikverket.se
12 aug
Tack för ditt svar.
Hur är det, skall det finnas varningsskyltar under den period som vägmarkering saknas?
Det blir väldigt svart när man kör längs en vanlig landsväg med linjer och allt,
och därefter hamnar på en sträcka som är kolsvart nyasfalterad utan dessa linjer.
mvh
Hampe
Även detta svaret kom snabbt, redan dagen efter:
kundtjanst@trafikverket.se
Till Hampe
13 aug
Hej!
Om dom anser att det kommer dröja innan vägmarkering ska målas,så kan dom sätta upp skyltar.
Det beror på hur avtalet är skrivet i samband med arbetet.
Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning,
F****** E*******
Kundtjänsthandläggare
Telefon: 0771-
Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se
Känns inte detta väldigt luddigt?
"desto snabbare"
"strävar mot mål"
"om dom anser"
"kan dom sätta upp"
"beror på hur avtalet är skrivet"
Hallå? Som trafikant utgår jag från att det finns linjer - eller skyltar som meddelar att det saknas - speciellt när det handlar om en nyasfalterad sträcka. Jag som trafikant kan väl rimligen inte ha någon insyn i hur ett avtal är är skrivet, eller om entreprenören "anser" att jobbet kommer att ta kort eller lång tid...?
"Max en vecka på det mest trafikerade vägarna" anser jag vara en eon av tid, när det handlar om den svacka i trafiksäkerhet som uppstår medans linjer i gatan saknas. Linjer, eller upplysning att dom saknas - någotdera behöver finnas på plats!
Hampe