I somras så byttes en rörbro under E6 i norra Halland.
Torpa, omedelbart norr om trafikplats 58.
Skyltningen, förbifarten och avgränsningarna vid denna arbetsplats var exempellöst illa genomförda, och trots åtskilliga anmälningar, påminnelser och kontakter från både mig och andra trafikanter så skedde aldrig någon egentlig förbättring under de månader som arbetet pågick, och jag fick heller aldrig någon riktig feedback från Trafikverket om ni arbetade med ärendet eller bara struntade i det.
Själva arbetet är avslutat sedan mer än 2 månader sen, men det sitter fortfarande en skylt kvar uppe som begränsar hastigheten på motorvägen till 90 km/h.
Skylten står och flaxar i vinden och syns ibland, eller är undanvikt ibland - beroende på väderlek och hur fort lastbilarna drar förbi i nedförsbacken.
Jag hade egentligen tänkt låta bli att anmäla detta, bara för att få se hur länge ni hade tänkt att låta denna skylt sitta uppe och visa felaktig information till trafikanterna.
Jag behöver väl inte påpeka att sådana här kvarglömda skyltar urholkar trafikanternas förtroende för skyltning, och att dom gör nästa arbetslags jobb på en helt annan plats snäppet farligare...? Jag tycker att just idag, 7/10 kan vara en bra dag att nämna något sådant på... Stand-down på dig själv, du.
Observera! Denna gången vill jag ha ett skriftligt svar från Trafikverket centralt. Hur är det möjligt att så mycket kan gå så snett på ett enda arbetsställe? Hur kan man ha så dålig koll?
Jag vill INTE få ett telefonnummer till någon annan jag skall ringa och söka för att få ett Goddag Yxskaft-svar, eller bli avsnäst som mindre vetande.
Jag vill heller INTE bli uppringd av någon representant från entreprenören, som föreslår att jag skall låta bli bli att anmäla brister till Trafikverket centralt utan istället ringa ett mobilnummer så vi kan lösa problemen på lite mer kompisnivå.
Jag vill att Trafikverket centralt mailar mig och berättar vad för åtgärder man planerar för att ha en större närvaro ute på vägarna.
Ah! Apropå det - det är också ytterst angeläget att få reda på hur ni tycker att er patrullering av TEN-T vägnätet fungerar i praktiken. Hur är det möjligt att era patruller under flera månader inte ser en kvarglömd skylt ute på E6 som inte skall finnas där...?
Slutligen:
Jag hade helst sett att skylten fått stå kvar tills ni själva upptäckte det bara för att se hur lång tid det kunde tänkas ta.
+ 2 månader får dock sägas vara nog: passerande bilars fartvind har gjort att skyltytan börjar brytas sönder och den sitter nu bara på en enda skruv i stolpen.
Den är alltså nu en påtaglig fara för trafiken, och inte bara för trafikmoralen som tidigare.
Bilder på den aktuella skylten och annan diskussion över anmälningar till Trafikverket här i denna tråden
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=122094&viewfull=1#post122094