Anmälningar till Trafikverket 2014

Hampe

Skriver massor!
Grusvägar...ja
att nån jäkel har lagt asfalt på gruset är ju ett elände som inte uppmärksammas alls vilket jag tycker är förfärligt.
Men att lägga grus på asfalten är nog strået värre...även för mig!

Precis! När vi fått styr på slarvet med grus på asfalt så är det dags att ge sig i kast med okynnesasfalteringen av utmärkta grusvägar. :tummenupp
Jag tror "miljöaspekten" och "kulturhistoria" är två bra spår att rycka fram längs...


Hampe
 

Marie

Banned
Annars är väl asfaltering av grusvägar enbart en välsignelse?
Då skitar man ju inte ner sitt fordon så förbenat, och tvätta det avskyr jag.

Men grus på asfalten kan jag gärna vara utan.
 

Jonkko

New member
Annars är väl asfaltering av grusvägar enbart en välsignelse?
Då skitar man ju inte ner sitt fordon så förbenat, och tvätta det avskyr jag.


Helt fel,det går att köra annat som räkmackasafaris mellan stationerna.
Utrycket lärde jag mej faktiskt i Sverige :lemon:
 

Bob Sweden

New member
Insåg just att jag missat att anmäla det här via Trafikverkets formulär https://dka.vv.se/KundtjanstExt/

Förljande skickades:
E4 genom Huskvarna / Jönköping.
Ännu inte avslutade (men avslutade...) vägarbeten leder till farliga situationer.
Och en del pågående som är märkligt skyltade.

Det är märkligt att så många märkligheter helt utan inbördes koppling kan upptäckas på så kort sträcka.



Jag har tagit bilderna som återfinns här:
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=121286&viewfull=1#post121286


Se gärna kommentarerna som finns här:
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=121389&viewfull=1#post121389


Kan jag stå till tjänst med något eller om någon vill ringa mig och diskutera det hela så står jag gärna till tjänst.
Tel: 070-xxx


/Bxxx


Mottaget, diarienummer TRVKT 2014/10037

Och ringde gjorde "någon".
På min telefonsvarare fanns i dag ett långt meddelande från en "projektledare" i Jönköping.

Meddelandet var bitvis väldigt svårt att höra, inte bara för att jag stod i en bandepå utan även för att uppringaren antingen satt i bilen eller var mitt i ett vägarbete.

Tänk så lätt det hade kunnat vara:
Projektledaren skrev:
"-Hej, jag heter X och ringer från Trafikverket.
Jag är projektledare för ett av de arbeten som just nu pågår på E4 genom Jönköping / Huskvarna.
Jag tänkte bara ringa och meddela att jag och mina kollegor kommer att titta på det här och sätta in lämpliga åtgärder."

Det var lite vad jag förväntade mig.
Enkelhet, raka svar.
För i ärlighetens namn är det ointressant för mig som trafikant att det finns (som jag uppfattade det) inte mindre än tre (3) projektledare för de fem (5) olika arbeten som pågår.
Jag är heller inte intresserad av vad dom heter, än mindre av deras telefonnummer.

Det enda vettiga jag fick ut av det långa telefonsvararmeddelandet var ungefär det här:
Projektledaren skrev:
"-Vi har tagit emot dina kommentarer"

Jag ska vara ärlig.
Det kan ha funnits något annat innehåll i slutet av meddelandet men det vet jag inget om, jag la på luren.
Mellan raderna dröp meddelandet av "någon annans ansvar".
Vad kan det annars finnas för anledning till att lämna ut kollegors telefonnummer?

Som kund vill jag ha ett enda svar:
Projektledaren skrev:
"-Jag ska kolla på / fixar det här."



På torsdag i nästa vecka kommer jag passera genom Jönköping Huskvarna, får se om något hänt. Jag tänker inte hålla andan...


/B
 

Hampe

Skriver massor!
Kvarnarna mal, även om det går långsamt.
Efter nästan 2 veckor i detta ärendet:



Vi laddar på med en ny anmälan till Trafikverket.

Mellan motorväg och påfart står en helt omotiverad stolpe, En belyst stolpe, som sedan länge slutat lysa.
...och även sedan länge slutat bära något budskap.

002_zpsd7d6784c.jpg


Den bara står där.

004_zps9c9dcf0f.jpg


till ingen nytta och utgör en fara för varje passerande bil. Och motorcykel...

005_zps287638f7.jpg



På vilket sätt är det förenligt med noll vision?

..så kommer detta svaret:


svar från Trafikverket skrev:
Hej!

Tack för din synpunkt.
Entreprenören kommer bort stolpen denna veckan.


Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

F****** E*******
Kundtjänsthandläggare

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se


"Kommer bort", minsann.
Trevligt i vart fall med svar! Det är man inte så bortskämd med...


Vädermotet?
Inga linjer målade, inga räcken reparerade, inga avbärare eller skyltar uppsatta.
Business as usuala, alltså.




Hampe
 

Hojkul!

New member
Jahaja... nu ska vi se.
Vägskadan (dvs. potthålet) verkar faktiskt ha reparerats! Good!

Å så va´re de här me vägmärket då´rå...

View attachment 7177

Jaadå ni ser helt riktigt - vägmärket finns kvar, fast nu ligger det på asfalten med informationen vänd uppåt. Jag gissar att det är olika företag som ansvarar för reparationen av vägskadan samt har ansvar för att vägmärke(n) anslås vid arbetet/tas bort efter avslutat arbete.
Grattis, än en gång TrafikvÄrket!

Gissa vad??? "Det liggande vägmärket" är borta! Såg det i lördags kväll.
Antingen har någon hörsammat påpekandet jag gjorde till Vägverkat eller så har någon som tycker sig behöva märket bättre än vägreparatörerna stulit det...
 

Hojkul!

New member
Gissa vad??? "Det liggande vägmärket" är borta! Såg det i lördags kväll.
Antingen har någon hörsammat påpekandet jag gjorde till Vägverkat eller så har någon som tycker sig behöva märket bättre än vägreparatörerna stulit det...

Mottog förresten svar den 16 september från samma handläggare jag varit i kontakt med tidigare i ärendet med potthålet på Tranebergsbron;

"Hej !
Beläggningsskadan är sedan slutet av augusti åtgärdat.
Omkullvält skylt är borttagen i samband med åtgärd.

Med vänliga hälsningar
Xxxxxxx Xxxxxxxxx
Projektledare
Byggnadsverk
-

Såkart påpekade jag snabbt att märket inte alls blev borttaget I SAMBAND MED åtgärd, utan långt efter att hålet reparerats.


Nästan en vecka senare kom ett nytt svar, denna gång från Kundtjänst:

Hej !

Vi är medvetna om dessa beläggningsskador som var anmält till oss under början av juli.
Troligen finns det underliggande skador som gör att dessa potthål har uppstått. Detta ska vid ett senare tillfälle utredas.
Skylt sattes upp för att varna för dessa potthål, som sedermera skulle åtgärdas omgående.
Dock hade Driftentreprenören inte uppfattat detta så de planerade in åtgärd under föregående vecka, dvs v33.
På grund av akutarbete den planerade natten för åtgärd omprioriterades arbete och åtgärdes natten mellan den 21-22 augusti.

Med vänlig hälsning,

Xxx Xxxxxxxx
Kundtjänsthandläggare
-

Jag blev ju tvungen att replikera genom att "gratulera" till deras dubbelarbete och deras fortsatta vilse-i-pannkakan-lek om att den ena handen inte vet vad den andra gör :)
 

Hampe

Skriver massor!
Moa-ha-ha-ha-haaaa!

Snacka om att slå knut på sig själv!

"...som sedermera skulle åtgärdas omgående."

Den tar jag till mig och lägger som favorit, faktiskt.
Tusan vet om det blir så mycket bättre.

H
 

Kapten Stofil

New member
De stackarna på kundtjänsten har det nog inte lätt. Det är de som får ta all skiten för allt som inte fungerar. Troligtvis är just de några av de som fungerar bäst.
 

gundj

New member
I nästan alla organisationer hittar man de mest kompetenta rätt långt ner på stegen.
De som ägnar sin tid åt att göra ett bra jobb av de magra resurser som tilldelas, oavsett vad det gäller.
Men just kundtjänst har jag nog sällan sett som noggranna och kompetenta, oavsett företag.
Några undantag har jag stött på, men det är nog mest individen som råkat vara duktig.
Där hamnar de hårdhudade och stresståliga ofta utan känsla för kundvård.
Döm om min förvåning när två av de mest utskällda kundtjänsterna, ComHem och Canal Digital har gett mig utmärkt service de senaste ärendena, och ringt upp och kollat efteråt att det fungerar osv.
Så det finns kanske hopp.
 

Hampe

Skriver massor!
Skall vi ta summera lite gammalt?

Kvarnarna mal, även om det går långsamt.
Efter nästan 2 veckor i detta ärendet:



Vi laddar på med en ny anmälan till Trafikverket.

Mellan motorväg och påfart står en helt omotiverad stolpe, En belyst stolpe, som sedan länge slutat lysa.
...och även sedan länge slutat bära något budskap.

002_zpsd7d6784c.jpg


Den bara står där.

004_zps9c9dcf0f.jpg


till ingen nytta och utgör en fara för varje passerande bil. Och motorcykel...

005_zps287638f7.jpg



På vilket sätt är det förenligt med noll vision?

..så kommer detta svaret:


svar från Trafikverket skrev:
Hej!

Tack för din synpunkt.
Entreprenören kommer bort stolpen denna veckan.


Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

F****** E*******
Kundtjänsthandläggare

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se


"Kommer bort", minsann.
Trevligt i vart fall med svar! Det är man inte så bortskämd med...


Hampe


"Denna veckan" stämde precis!

008_zps418d0651.jpg


Borta, och se så enkelt det går med släntklippningen nu:

009_zps6c0c0e10.jpg


Kul när någon lyssnar, svarar och agerar.

Den stora frågan kvarstår dock: Varför stod den döda stolpen där i så många år utan att någon gjorde något?
Varför måste jag som lekman påpeka det vansinniga i att ha en dödsstolpe bredvid vägen som inte fyller någon funktion?
Varför patrullerar inte Trafikverket sina vägar själv och ser kritiskt på vägmiljön?
Tror man inte på nollvisionen? Har man inte förstått vad den innebär?



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Denna följetongen här:



Vi kan kolla på "Vädermotet" längs LV 155 som byggts om under en eevviigghheett, men som öppnades i Januari 2014 i sin nuvarande skepnad:
http://www.trafikverket.se/Privat/P...55-Torslandavagen/Syrahalamotet---Vadermotet/

Det är fina ord i Trafikverkets presentationer:
Trafikverket skrev:
Här ska asfalten blomma!

Väg 155 brukar beskrivas som en av Sveriges farligaste och fulaste vägar. Nu byggs vägen om så att den inte bara blir säkrare utan också snyggare.
Broar och trafikplatser får mjuka, rundade linjer och björkplanteringar och blomsterängar kommer att lysa upp vägen för resenärerna.

Harmoni i vägrummet
Landskapsanalysen ligger till grund för gestaltningsprogrammet, det vill säga den plan som anger hur vägen och vägrummet ska se ut och knyta an till det omgivande landskapet.

Utgår från naturen


Gestaltningsmässigt är utgångspunkten den omgivande naturen på Hisingen, en natur som växlar från björkdungar och öppna ängar till bergiga skogspartier och exploaterad industrimark.



Trafikplats med blomsteräng


Vid Ytterhamnsmotet, som ska ersätta det gamla Oljemotet, byggs en stor trafikplats – med en svensk sommaräng mitt inne i motet!
Mitt inne i det nya Ytterhamnsmotet kommer det att finnas stora ängsytor som står i blom från tidig vår till sen höst. Här ska det planteras allt från vårblommor som krokus, tulpaner, och porslinshyacint till sommarblomster som blåklocka, smörblomma och smörblomma.

Belysningen spelar också en viktig roll i gestaltningen av nya väg 155. Det blir inga långa korridorer av lyktstolpar utan i stället några få men desto högre ljusramper vid trafikplatserna.

Hur det blev i verkligheten...?
# En veritabel rännarbana fram till Vikanmotet - som nu fått sin redan tidigare alldeles för lilla avkörningsficka mot Arendal ytterligare förminskad.
Där väntar vi bara på första riktiga dundersmällen när porrfilmstittande lastbilsratthållare brakar rakt in i den 100 meter långa stillastående kön av bilar som inte får plats att ta sig undan när dom skall svänga till vänster.

# Traditionsenliga Göteborgska krav på massiva sidoförflyttningar mellan körfält på kort sträcka för att inte hamna i en heelt annan stadsdel än planerat.

# ...och ogräs i schaktmassor är ju också en slags blomsteräng, om man säger.


Men, utanför Koppartrans spretar räcket isär:

005_zps0c4cebc2.jpg

Man har helt enkelt inte lyckats knyta ihop säcken, utan blivit sittande med Svarte Petter at the end of the line där räckesänden förankras ner i marken.

009_zpsa47e69b4.jpg


Motet ansågs öppnat för mer än ett halvår sedan, men denna nöten klarar man inte knäcka.

Muttrar och brickor ligger kvar på backen sedan det senaste (sista?) försöket och entreprenörer har sedan länge dragit vidare till nya, enklare och mer givande arbeten.

Räcket får sitta uppe med ett numer solblekt spännband och några av dom ständigt närvarande plastflärparna får simulera handlingskraft och ge sken av att verksamhet pågår...

003_zps4b73ff89.jpg



Avgjort mer dödsräcke än vad det skulle behöva vara.
Vecka efter vecka, månad efter månad...?

Varför, Trafikverket?


...åtgärdades någon gång under veckorna 36/37 när jag var på kontinenten.
Ganska precis de 7 veckor(!) som man sade att det skulle ta att få fram de vitala delarna som krävdes för reparationen.

Vilka delar var det egentligen som måste specialtillverkas under 7 hela veckor...?
Fan vet.

011_zps0c844f28.jpg


Den undre skarvdelen är kanske lite blankare...?
Man kan fråga sig om Trafikverket valt rätt leverantörer av räcken, när det skall ta 7 friggn' veckor att få fram en 3 decimeters rörstump från tillverkaren?

Eller just det! Det bestämmer ju inte Trafikverket över längre. Val av räcke sköter den som har entreprenaden för att bygga vägen. Så att det blir så billigt som möjligt...

Sedan övergår underhållet till (oftast samma) entreprenör som skall sköta vägen. Då plötsligt kommer problemen med leverans av delar och höga kostnader i dagen - eftersom Trafikverket nu betalar på löpande räkning.
Fy fan så ruttet.

Men det vet vi om. Den springande frågan nu - det som alla av er undrar: har man fått bort spännbandet?















Ja!

010_zps070fa02a.jpg


Ja, och nej på samma gång.
Spännbandet är borta, men de högt kvalificerade yrkesmännen som skött detta arbete har istället lyckas lämna kvar sin lyftsling på platsen.


015_zps530ead65.jpg



Alltså, det är inte så att dom glömt att ta med sig den därifrån - det dom gjort är att sätta fast den i stolpen eftersom man missat att lyfta undan den innan man börjar bulta fast liggarna.

Så nu sitter det en lyftsling där spännbandet en gång satt. Råkar det blåsa ut i trafiken, eller på något sätt sköljas ut av kraftigt regn så når det ungefär halvvägs ut i körfältet innan det tar stopp.

Tittar man närmare på arbetet så visar det sig att man tvingats lossa löparna från stolpar på andra ställen för att klara av att få ihop det hela.

019_zps65cadffa.jpg


Inte helt oväntat - men man har inte försökt att montera ihop det det igen efter sig...

018_zps8bc89142.jpg


Så där står det, efter minst 8 veckor med rördelar spretande ut mot trafikens riktning - ett fusklagat räcke, med en nytillkommen lyftsling som extra bonus.

Man kanske inte skulle varit så snabb med att göra sig av med spännbandet trots allt? Kanske kunde hjälpt till med att få slanorna intill stolparna..?

I övrigt då?

Tja...

012_zps5c7a7a31.jpg


En reflex som skulle suttit på räcket ligger slängd på marken, tillsammans med de gamla vanliga överblivna montagedetaljerna

och

020_zps71e3c519.jpg


lite nya på andra ställen man varit tvungen att mecka för att få ihop räcket.




Jag har fått berättigad kritik här inne för att jag låtit känslorna fara iväg med mig och kallat inblandade för "klåpare" och sådant.
Denna gången tiger jag still och låter er andra bedöma. Bra jobb? Något man skulle vilja betala för om det gjordes hemma i huset?
Något som gör att känslan av trygghet längs vägarna förstärks?


Så här ser det i vart fall ut i Trafikverkets spår.
I den verklighet som Trafikverket gör sitt yttersta för att slippa bli konfronterade med.
Entreprenörer som dansar på borden, och ingen kollar vad dom håller på med.

Hur kan annars sådant här slippa igenom?




Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Remember...?


027_zps2747cee7.jpg


En annan av sommarens långkörare.
"Färdigt Juli 2014"...?

Mjae, det beror lite på hur man ser på det. Man trodde nog att man var färdig när man avetablerade i slutet av juli, men 2,5 månader senare är det fortfarande en skylt kvarlämnad som står och flaxar i vinden.

004_zps9752c0fc.jpg


Ibland syns den, ibland inte. Peekaboo!

003_zps6ef0aa68.jpg


Jag hade helst inte anmält alls, eftersom jag är nyfiken på hur dålig Trafikverkets tillsyn av sträckan är, men 2,5 månader får räcka. Skylten håller på att fladdra sönder i vinddraget från lastbilarna och riskerar att blåsa ut i trafiken. Så mycket är klart i vart fall: Trafikverket patrullerar INTE E6 genom Halland med några speciellt observanta snubbar i vart fall...

006_zpsd5975eae.jpg


Slitbanan som syns längre ner längs sträckan har till exempel tumlat runt lite här och var på vägen sedan 2 veckor tillbaka nu...

Kopia på anmälan till Trafikverket nedan:






Anmälan till Trafikverket skrev:
I somras så byttes en rörbro under E6 i norra Halland.
Torpa, omedelbart norr om trafikplats 58.

Skyltningen, förbifarten och avgränsningarna vid denna arbetsplats var exempellöst illa genomförda, och trots åtskilliga anmälningar, påminnelser och kontakter från både mig och andra trafikanter så skedde aldrig någon egentlig förbättring under de månader som arbetet pågick, och jag fick heller aldrig någon riktig feedback från Trafikverket om ni arbetade med ärendet eller bara struntade i det.

Själva arbetet är avslutat sedan mer än 2 månader sen, men det sitter fortfarande en skylt kvar uppe som begränsar hastigheten på motorvägen till 90 km/h.

Skylten står och flaxar i vinden och syns ibland, eller är undanvikt ibland - beroende på väderlek och hur fort lastbilarna drar förbi i nedförsbacken.

Jag hade egentligen tänkt låta bli att anmäla detta, bara för att få se hur länge ni hade tänkt att låta denna skylt sitta uppe och visa felaktig information till trafikanterna.
Jag behöver väl inte påpeka att sådana här kvarglömda skyltar urholkar trafikanternas förtroende för skyltning, och att dom gör nästa arbetslags jobb på en helt annan plats snäppet farligare...? Jag tycker att just idag, 7/10 kan vara en bra dag att nämna något sådant på... Stand-down på dig själv, du.


Observera! Denna gången vill jag ha ett skriftligt svar från Trafikverket centralt. Hur är det möjligt att så mycket kan gå så snett på ett enda arbetsställe? Hur kan man ha så dålig koll?

Jag vill INTE få ett telefonnummer till någon annan jag skall ringa och söka för att få ett Goddag Yxskaft-svar, eller bli avsnäst som mindre vetande.

Jag vill heller INTE bli uppringd av någon representant från entreprenören, som föreslår att jag skall låta bli bli att anmäla brister till Trafikverket centralt utan istället ringa ett mobilnummer så vi kan lösa problemen på lite mer kompisnivå.

Jag vill att Trafikverket centralt mailar mig och berättar vad för åtgärder man planerar för att ha en större närvaro ute på vägarna.

Ah! Apropå det - det är också ytterst angeläget att få reda på hur ni tycker att er patrullering av TEN-T vägnätet fungerar i praktiken. Hur är det möjligt att era patruller under flera månader inte ser en kvarglömd skylt ute på E6 som inte skall finnas där...?

Slutligen:
Jag hade helst sett att skylten fått stå kvar tills ni själva upptäckte det bara för att se hur lång tid det kunde tänkas ta.
+ 2 månader får dock sägas vara nog: passerande bilars fartvind har gjort att skyltytan börjar brytas sönder och den sitter nu bara på en enda skruv i stolpen.
Den är alltså nu en påtaglig fara för trafiken, och inte bara för trafikmoralen som tidigare.


Bilder på den aktuella skylten och annan diskussion över anmälningar till Trafikverket här i denna tråden




http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=122094&viewfull=1#post122094




Vi får se vad som sker...


Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Traikverket har tagit ner skylten.

Det gick snabbt! Efter bara 3 dagar kom detta mail:


nxxx.mxxx@trafikverket.se
Till
Hampe
Kopia
kundtjanst@trafikverket.se
okt 10 vid 3.18 PM

Hej Hampe

Tack för ditt mail.

Skylten är nu nertagen.





Med vänliga hälsningar



Nxxx Mxxx

Projektledare Bxx

Nationellt Underhåll - Byggnadsverk Syd/Väst

Trafikverket
Box 512
301 80 Halmstad
Besöksadress: Bredgatan 2


Kanske inte det där uttömmande svaret från Trafikverket centralt som jag hade hoppats på - men jobbet är gjort, det är ju det viktiga.

Eller, är jobbet verkligen gjort?


Tja, Trafikverket har tagit ner skylten rent bokstavligt:

014_zps08e98858.jpg


men tyvärr också bildligt. Det är bara skylttavlan man hämtat in, fäste och stolpe ligger kvar gömt innanför räcket.

015_zpsea25b63f.jpg


016_zpscfb175a7.jpg


Varför? Aktuellt att användas snart igen? Och "någon" kommer alltså att komma ihåg att det är där grejerna ligger...? Tillåt mig tvivla...
Eller är det kanske en skojsig överraskning för den entreprenör som skall klippa gräset där nästa höst...?


Vad som är värre ändå är att man slängt ett av de trasiga fästelementen från skylten rakt ner på backen - ute i trafiken.


018_zpsba2b4be6.jpg


Just nu i kanten av vägrenen. Var befinner den sig om en vecka...?
Lugn - jag gjorde Trafikverkets jobb och lyfte in den på samma plats som det andra kvarglömda.


Nej, det som är riktigt, riktigt jävligt är att slitbanan ligger kvar mindre än 100 meter nedströms från platsen man välte omkull skylten på.

019_zpsd12922d1.jpg


(Den syns förövrigt redan i första bilden från den punkt där skylten stod.)

Det har alltså varit folk på plats med uppdrag för Trafikverket att plocka in en skylt som skulle varit inplockad för 2,5 månader sedan - och dom har inte sett slitbanan?
Inte sett?
Inte förstått?
Inte brytt sig...?

Inte deras bord, kanske? Deras uppdrag var att hämta en skylt - and fuck the rest?
Kanske är det så. Det är i vart fall helt klart att man inte förfogar över tänket som krävs för att arbeta med att leverera säkra vägar i vart fall.

Forts:
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Trafikverket i däck!

En slitbana från ett lastbilsdäck är en rejäl pjäs, här i 315 bredd och standard 22.5'' dimension.

020_zps00871cac.jpg


Bara för att den är gjord i gummi så behöver den inte vara mjuk, och bara för att den har ramlat av så behöver den inte vara lätt.
Faktum är att jag med bilen blev trängd upp emot en sådan här hystad slitbana bara för någon vecka sedan, utanför Mjölby:

012_zps0e64e5a4.jpg


Slog sönder större delen av fronten, tröskelplasten längs sidan och även större delen av inklädningen bakom bakaxeln.
Det blir en djävulsk smäll. När man färdas i en bil...

På motorcykel kan en slitbana vara direkt dödlig - när lastbilar kör över en sådan är historia så kan den kastas högt upp i luften, och "laddas" med så mycket energi att den nästan ser levande ut, och har dessutom ett helt oförutsägbart rörelsemönster - den kan dimpa ner precis var som helst, och fortsätta studsa flera meter i vilken riktning som helst. Mycket svåra att väja för när dom rör sig, alltså - och ligger dom still så är dom nattetid perfekt kamouflerade mot den mörka körbanan. Men, inte bara påkörning är en risk. Faktum är att det har dött svenska motorcyklister efter direktträff i bröst/halsregion av just slitbanor från däck som kastats upp i luften.


Denna svarta lilla kringla har legat lite varstans på vägen under 3 veckors tid, Trafikverket har inte gjort något åt den - inte ens när dom hade chansen och var på plats mindre än 100 meter därifrån. Nu har jag lyft upp den och hängt den på andra sidan räcket.

024_zps1f94cd2d.jpg


Jag har lite svårt att bedöma vikt just nu för jag har en trasig arm, men jämför jag med en jeepdunk så ligger den i samma vikthärad - ca 20-22 kilo. Som tillåts ligga på vägen vecka efter vecka. "Den goda resan", Trafikverket...?

Så här ser spåren ut där däcket legat den sista veckan:

025_zpsffa6399b.jpg



Trafikverket har tagit ner skylten. I ordets sämsta bemärkelse.



Ny anmälan:

Anmälan till Trafikverket skrev:
I tisdags 7/10 anmälde jag under ärendenummer TRVKT 2014/12130 att det sitter en felaktig skylt uppe på E6 sedan i somras.

I går, fredags 10/10 fick jag mail att denna vägskylt var nedtagen.
Riktigt - men stolpe och fästelement ligger kvar på platsen, och en ytterligare metalldel - trasig, som är till för att fästa skylten mot stolpen ligger nu slängd på asfalten mellan räcke och körbanan på motorvägen.

Varför? Skall skyltmaterialet återanvändas på just denna platsen snart igen? Är det inte risk att grejerna blir bortglömda? Vem bär kostnaden för skyltmaterial - är det entreprenöreren, eller har denne tillgång till en utrustningspool som egentligen tillhör Vägverket?

Vad var tanke med att dumpa stolpe och fästen bakom räcket? Skulle det vara en liten överraskning för den entreprenör som skall slå gräset där nästa sommar, kanske...?

Frågor som jag faktiskt vill ha svar på - tillsammans med de frågor som jag ställde i förra anmälan TRVKT 2014/12130 - som ni tycks ha registrerad som TRVKT 2014/12129 av någon anledning.

Dessa frågor har fått förnyad aktualitet nu efter det att Vägverket har haft folk ute för att plocka ner den skylten dom själva inte uppmärksammat under 2,5 månader.

Det är nämligen så att mindre än 100 meter nedströms platsen där skylten stod ligger sedan nu 3 veckor en komplett slitbana till ett lastbilsdäck. Denna ca 20 kg tunga slitbana har kastats runt i trafiken under en tid innan den hamnade ute på vägrenen och kommer så fort den blir påkörd på nytt att kastas tillbaka i trafiken.

En sådan här slitbana som tillåts ligga ute på vägen vecka efter vecka utgör en risk för alla sorts trafikanter - men en DÖDLIG risk för oss motorcyklister.

Min ursprungliga fråga kvarstår: Hur fungerar Trafikverkets patrullering av E6an genom Halland - en TEN-T väg?

Nu tillkommer ännu en: Hur är det möjligt att ett arbetsgäng kör ut på en fredag för att plocka ner en skylt, men fuskar så till den grad att man skapar en större fara för trafikanterna genom att slänga fästelement ute på vägrenen och dessutom negligerar ett påtagligt hinder i trafiken mindre än 100 meter från platsen?

Efter vad jag sett i år vid detta arbetsställe i Vägverkets regi, så påstår jag att Vägverket förlorat helhetssynen på hur arbeten längs vägen skall skyltas, avgränsas och skyddas - och man har dessutom samtidigt förlorat blicken för detaljer.

Trafikverkets (brist på) agerande är en fara för trafikanterna - och då främst de oskyddade, och samtidigt en risk för dom som skall arbeta på vägen.

Bry er inte om att skicka ut någon som tar hand om slitbanan - den har jag redan bärgat och hängt

Lägg kraften på att fundera över mina frågor, ställ till ett räfts och rättarting inom organisationen och se till att svara mig istället.

Bilder från platsen i denna tråden:

http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=122205&viewfull=1#post122205



mvh



Hampe
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Har Trafikverket själva insett åt vilket håll det lutar?
View attachment 7243

Eller flaggas det på halv stång för att hedra det fordon som sedan ett par veckor stannat till här på sin resa mot den sista vilan?
View attachment 7244


Båda bilderna;
Mjölby, rastplats Albacken 2014-10-15, ca 16:15.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Jag förstår "tanken" bakom att låta alla dessa uppenbart övergivna bilar stå kvar: Man vill slippa betala för bärgningen.
Det är ett jädra kattrakande mellan olika myndigheter fär att slippa bli sittande med Svarte-Petter i form utav själva räkningen.

Men, det går i alltför många fall ut över trafiksäkerheten! Sitta och lurpassa på varandra medans människor dör mot övergivna bilar - vad liknar det?


Något som Polisen borde intressera sig för är den "följdbrottslighet" som alla dessa övergivna bilar ger upphov till:
Inbrott, vandalisering, stöld av delar - och slutligen bränder som andra myndigheter tvingas rycka ut på.
Kostnaderna blir bara större och större ju länge bilarna står. Men det klart - dom belastar ett annat konto...

Vad Trafikverket borde fundera över är sitt ansvar som väghållare när bilarna lämnas i trafiken. Vägen skall hållas fri!
Just denna Volvon står på en rastplats, men hur ser det ut?
Det läggs mångmiljonbelopp på att projektera och anlägga rastplatser som är tilltalande och trevliga.
Är en övergiven bil något som lyfter en trevlig rastplats ytterligare ett snäpp? Nähä...
Kan det tänkas att någon trafikant som stannar känner otrygghet eller obehag när det står övergivna bilar på rastplatsen?
Kanske det. Ivart fall när dom börjar slås sönder, glasskrosset sprids på marken och någon hugger upp tanken för att komma åt de sista decilitrarna bränsle...



För där kommer den tredje aspekten in: Miljön!
En övergiven bil representerar trots allt ett värde i form av återviningsbara delar och metaller.
Om det finns något kvar att hämta.

Den normala gången för en övergiven bil som står två nätter efter varandra på ett olämpligt ställe är inbrott - finns det någon stereo, reservdunk eller extrautrustning värd att ta så försvinner den tidigt. Även bränslet - inte sällan med en massa spill och söl på kuppen.

Sedan brukar hjulen försvinna om dom är bra nog, det krossas rutor och sparkas in dörrar - ibland vänds hela bilen upp på sidan för att man skall komma åt någon åtråvärd komponent - och "plötsligt" så brinner bilen.
Det lilla som fanns kvar och kunde återanvändas eller material- och energiåtervinnas har gått upp i rök. Bildligt och bokstavligt.
Svart, giftig och miljöskadlig rök.

...för att Polisen och Trafikverket samfällt hukar i bänkarna och duckar för sitt ansvar, och istället skapar helt onödigt arbete för räddningstjänsten samt ibland även kostsamma marksaneringar.

Slutresultatet är att totalkostnaden för samhället blir sjufalthögre än den borde vara, och att miljön belastas i onödan.
För att ingen vill vara den som lyfter på luren och ringer ut en bärgare.

Guldfiskperspektiv och ynkedom i samma lilla löjliga skål.





Hampe


Fotnot: Jag kollade "kattrakande" för säkerhets skull
http://glomdaord.se/2010/02/20/kattrakande/
Listat som bortglömt ord 2010...
 

Bob Sweden

New member
Gäller Trafikförordning (1998:1276) 3 kap §11?

View attachment 7246

11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.

Eller?


Komplettering:
Frågan skickad till trafikverket via formulär på sidan https://dka.vv.se/kundtjanstext/
Ärendenummer TRVKT 2014/12504
 
Last edited:
Top