Anmälningar till Trafikverket 2014

Hampe

Skriver massor!
Problem solved!

Ja, eller...

001_zps959c2cec.jpg


Stålbarriären ute på E6 söder om Fjärås som haft de nedfällda varningsmarkörerna plockades bort i slutet av vecka 32 - och därmed finns det inget att varna för längre.

Hela arbetet har varit en följetong över sommaren med illa genomtänkt och illa genomförd skyltning.
Det sista nu, avsaknaden av varnande kantmarkering för stålbarriären anmälde jag för mer än en månad sedan.
Ingen åtgärd från Trafikverket, ingen åtgärd från folket på plats, ingen åtgärd från dom som påstår - och tar betalt för att dom patrullerar våra vägar. Finns dom ens...? Heter dom Mållgan allihop?


H
 

Hampe

Skriver massor!
Vädermotet på Hisingen fortsätter däremot att skapa farliga trafiksituationer:

Man har asfalterat under vecka 32 - och lämnade stället på fredagen utan att ha målat linjer i vägen.
Vädermotet är en sanslöst illa planerad trafikplats där trafiken kommer från två olika håll i 2x2 körfält och skall vidare ut åt två håll i 2x2 körfält. Dagliga situationer där dom som vet hur det skall funka brassar på och de vimsiga blir ändå vimsigare - en trafikfälla i klassisk Göteborgsanda: massor av körfält att korsa på kort tid - och den som missar hamnar på andra sidan älven.

Utan linjer är det en ocean av asfalt:

008_zps4d4207b9.jpg


och utan linjer så är det just "simmar" som trafikanterna gör. Här behöves allt stöd man kan få.

...eller en skylt som varnar för att väglinjer saknas?
Skall det inte finnas när man inte hinner måla på den sotsvarta, nylagda asfalten?


Anmälan till Trafikverket skrev:
Under vecka 32 har man asfalterat Vädermotet på väg 155.
Fredag 8/8 på eftermiddagen hade man lämnat hela den nyasfalterade sträckan utan målade väglinjer, och utan skyltar som varnade för att väglinjer saknades.

Det är ingen akut fara nu när jag anmäler, för under helgen har man målat sträckan korrekt.
Det jag vill ha svar på är: skall det inte finnas linjer på vägarna?
Skall det inte varnas om dom saknas?

Vädermotet är en komplex trafikplats med 2 vägar från två håll som på kort sträcka hyser 4 körfält + dedikerat kollektivkörfält som genererar många körfältsbyten på kort tid. Speciellt oskyddade trafikanter är extra illa utsatta längs denna sträcka och stöd från linjer i gatan är extra viktigt här för att undvika olyckor.


Kanske är detta en onödig anmälan. Kanske behöver man inte skylta när väglinjer saknas på sotsvart, nylagd asfalt...?
Nå, denna anmälan hade i så fall kunnat undvikas - om jag bara hade fått svar på en liknande anmälan jag gjorde till Trafikverket i slutet av Juni. Mer än 1,5 månad sedan...




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Asfalteringsjobbet vid Vädermotet var i vart fall bra skyltat - så länge det varade.
Problemet nu är att gänget som satte upp denna markering sedan åkte hem med mer än dom satte ut:

006_zps20751573.jpg


Det spretande dödsräcket DeLuxe är nu plundrat på sina stackars flärpar, och står helt omärkt.
Inte för att det i praktiken spelar så stor roll om någon blir trängd ut mot räcket, men det är en konstig kontrast mot den av Trafikverkets entreprenörs utlovade förbättringen i skyltning under väntan på att någon skall hitta de 4 skruvar som saknas...


Jag påstår:

Trafikverket har ingen koll på vad som händer ute på vägarna.
Trafikverket har ingen koll på sina entreprenörer.
Trafikverkets entreprenörer har ingen koll på vad som händer ute på vägarna.

Kan någon säga mot mig?



Hampe
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Med anledning av "pollen-linjerna".
Torsdag 2014-08-07, Huskvarna, E4 södergående.
Två körfält som ska "sido-förflyttas" förbi ett vägarbete.
Tog en bra stund innan jag såg linjen...
View attachment 7115

Men å andra sidan, samma E4, också i Huskvarna men norrgående, direkt efter avfart 100, norrgående.
Där avslutades ett vägarbete för, tja, vad kan det vara, 4 månader sedan.
View attachment 7116

Samma pollengula linjer och dom är kvar fortfarande, minst lika synliga som i södergående, om inte mer...
(fick tyvärr inte till någon bild på det)

Så inte nog med att dom inte syns, dom försvinner inte heller, inte ens om dom borde...
 

Bob Sweden

New member
Något sen uppföljning på "gruset i Skänninge" och "räcket i Mjölby":
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=120735&viewfull=1#post120735


Stolparna fixade. Tog lite mer än en vecka men mindre än två.
View attachment 7117

Rondellen i Skänningen sopad.
Tyvärr ingen åtgärd på kanterna ännu så det är bara en tidsfråga innan det är dags att sopa igen.
View attachment 7118
View attachment 7119

Så om vi summerar det här med gruset i rondellen:
Rapporterades 2014-07-06 av TMax500.
NCC inspekterade själva 2014-07-16.
Gruset sopades bort någon gång under perioden 2014-07-21 - 2014-07-26.

Kör säkert.

/B
 

Hojkul!

New member
Så här såg det ut på Tranebergsbron i västra Sthlm i BÖRJAN av juli.

View attachment 7120

Ett 50-tal meter längre fram finns ett "potthål" i asfalten (ganska djupt). Det är näst intill omöjligt att upptäcka hålet, ens om man kör långsamt förbi platsen. Den 20 juli såg det exakt likadant ut och ingen åtgärd var vidtagen för att reparera vägskadan.
I söndags 10 augusti stod skylten fortfarande kvar och inget har gjorts för att reparera potthålet.

Anmält idag 12 augusti.
 

Hampe

Skriver massor!
Tre personbilar och två lastbilar i krock vid vägarbete i Kristianstad.

krist.jpg

Foto:pEO MÖLLER/PICS4NEWS Bild länkad från www.Aftonbladet.se

...å då ser det ändå inte ut som om man använt det blekgula pollenpulvret för att göra tillfälliga linjer i gatan, utan något mer substantiellt. :)

Det känns som det händer mer olyckor vid vägbyggen nu jämfört med för några år sedan.
Vi kan nog lugnt säga att trafikanterna har blivit sämre, det ligger ju liksom i själva konceptet "noll vision", men har Trafikverkets skyltning och andra åtgärder hängt med och blivit motsvarande bättre? Ligger dom kvar på samma nivå? Är det rent av sämre ordning på byggplatserna nu jämfört med tidigare?

Sämre, mer distraherade och mindre engagerade förare kräver kraftigare uppstyrning från Trafikverkets sida.
Det är ju trots allt Trafikverket som förordar mogadonmänniskor i trafiken...

Artikeln lär uppdateras.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19352866.ab


Hampe
 

Bob Sweden

New member

Det här pekar på systemfelet:
Vägarbete 1, Huskvarna E4 norrgående, avfart 100:
Avslutat sedan månader, den tillfälliga "hjälplinjen" är fortfarande kvar.
Bilden tagen 2014-08-13:
View attachment 7124


Vägarbete 2, Huskvarna E4 södergående:

När man närmar sig vägarbetet får man följande information, jag tolkar det som att "det kommer smalna av från båda sidor".
View attachment 7125

Men väl framme vid vägarbetet ser det ut så här:
View attachment 7126

Och sedan fortsätter det med "sidoförflyttad trafik" genom hela arbetsområdet:
View attachment 7127

Den tillfälliga "hjälplinjen" syns så dåligt att det leder till osäkerhet / tveksamheter.
View attachment 7123



Vägarbete 3, Jönköping:
Pågående, den tillfällliga hjälplinjen saknas.
http://www.jonkopingsposten.se/artikel/30168/skanska-glomde-mittlinjen-vid-vagarbetet

Nu är mittavgränsare på plats:
View attachment 7128



Vägarbete 4, Huskvarna, avfart 100, södergående:
Avslutat arbete men linjen är kvar:
View attachment 7129



Vägarbete 5, Huskvarna, avfart 101, norrgående:
Avslutat arbete men linjen är kvar:
View attachment 7130



En väl fungerande organisation är "lärande", alltså man lär av egna och andras misstag.
Här gör man om samma misstag igen och igen och det inom en sträcka av bara ett par km!?
Skrämmande.

Vad det beror på?
Organisation i fritt fall?
"-Inte mitt bord"?
 
Last edited:

Marie

Banned
Varför måste man i Sverige MÅLA de tillfälliga linjerna? Vad är det för fel på de "klisterlinjer" som används nere i Europa och som avlägsnas direkt efter avslutat arbete?
 

Kapten Stofil

New member
Varför måste man i Sverige MÅLA de tillfälliga linjerna? Vad är det för fel på de "klisterlinjer" som används nere i Europa och som avlägsnas direkt efter avslutat arbete?

"Not Invented Here" kanske? Eller "Fungerar inte här, för förhållandena i Sverige är ju så speciella och annorlunda"? (det senare är en vanlig uppfattning inom Trafikverket-järnväg i alla fall...)
 

cleaner

New member
Varför måste man i Sverige MÅLA de tillfälliga linjerna? Vad är det för fel på de "klisterlinjer" som används nere i Europa och som avlägsnas direkt efter avslutat arbete?

Kanske för att jobben man klarar av att göra i Europa på två dagar tar Sverige två månader att göra = tejpen lossnar...

Man kan i Stockholm även konsten att måla nya tillfälliga linjer bredvid dom andra tillfälliga linjerna så att det blir trafikstockning pga ingen vet vilka tillfälliga linjer man skall följa, just nu på E4s vid Solna...
 

Bob Sweden

New member
Kanske för att jobben man klarar av att göra i Europa på två dagar tar Sverige två månader att göra = tejpen lossnar...
*klipp*

Det där tror jag inte riktigt på, tittar man på stora vägarbeten på kontinenten kan dom pågå länge och dom tillfälliga (klister)markeringarna sitter kvar.
En snabb sökning leder fram till en tillverkare och där talar man om livslängder på upp till 10 månader.

Varför målar man då de tillfälliga linjerna i Sverige?
Jadu, hur långt är ett snöre...? :eek:
 

Hojkul!

New member
Så här såg det ut på Tranebergsbron i västra Sthlm i BÖRJAN av juli.

View attachment 7120

Ett 50-tal meter längre fram finns ett "potthål" i asfalten (ganska djupt). Det är näst intill omöjligt att upptäcka hålet, ens om man kör långsamt förbi platsen. Den 20 juli såg det exakt likadant ut och ingen åtgärd var vidtagen för att reparera vägskadan.
I söndags 10 augusti stod skylten fortfarande kvar och inget har gjorts för att reparera potthålet.

Anmält idag 12 augusti.

Igår kväll 14 augusti, såg jag ingen skylt när jag närmade mig platsen där den tidigare stått. När jag kört några meter ytterligare ser jag att skylten LIGGER NER, med framsidan mot asfalten. Anmält även detta, såklart.
Ahaa... "det man inte ser tar man ingen skada av"... kanske... eller?!?!
 

Hampe

Skriver massor!
Det här pekar på systemfelet:
Vägarbete 1, Huskvarna E4 norrgående, avfart 100:
Avslutat sedan månader, den tillfälliga "hjälplinjen" är fortfarande kvar.
Bilden tagen 2014-08-13:
View attachment 7124


Vägarbete 2, Huskvarna E4 södergående:

När man närmar sig vägarbetet får man följande information, jag tolkar det som att "det kommer smalna av från båda sidor".
View attachment 7125

Men väl framme vid vägarbetet ser det ut så här:
View attachment 7126

Och sedan fortsätter det med "sidoförflyttad trafik" genom hela arbetsområdet:
View attachment 7127

Den tillfälliga "hjälplinjen" syns så dåligt att det leder till osäkerhet / tveksamheter.
View attachment 7123



Vägarbete 3, Jönköping:
Pågående, den tillfällliga hjälplinjen saknas.
http://www.jonkopingsposten.se/artikel/30168/skanska-glomde-mittlinjen-vid-vagarbetet

Nu är mittavgränsare på plats:
View attachment 7128



Vägarbete 4, Huskvarna, avfart 100, södergående:
Avslutat arbete men linjen är kvar:
View attachment 7129



Vägarbete 5, Huskvarna, avfart 101, norrgående:
Avslutat arbete men linjen är kvar:
View attachment 7130



En väl fungerande organisation är "lärande", alltså man lär av egna och andras misstag.
Här gör man om samma misstag igen och igen och det inom en sträcka av bara ett par km!?
Skrämmande.

Vad det beror på?
Organisation i fritt fall?
"-Inte mitt bord"?


...å med lite mer trafik så funkar det mer nordliga av dessa vägarbeten så här:


007_zps11f1c610.jpg



Inte en kotte fattar vad som krävs av dem. När denna skylten som Bob visar dyker upp:

View attachment 7125

så kastar sig ungefär resten av de personbilar som inte redan ligger och såsar i vänster körfält bort från "lastbilsfilen" över till vänsterfilen. När vägarbetet väl dyker upp så får man panik och försöker hålla ett "vanligt spår" - något som leder till trängningar och tvära inbromsningar.
Till sist enas man om att den bleka linjen av pollenpulver funkar bäst att gränsla.
På bilden är jag det enda fordonet som håller en riktig position, så långt bakåt och framåt jag kan se.
För övrigt också den enda som håller ett vettigt avstånd. Bilen bakom blinkar frenetiskt med helljusen. Jag vet inte varför, men det är bara för att han grenslar den tillfälliga spärrlinjen jag kan se honom i min högerspegel. Han ligger så nära att hans strålkastare döljs av bakstammen i min innerspegel...

Kära Trafikverket.
Ni ville skapa trafikanter som inte tänker själva. Grattis, det verkar gå fortare än beräknat.
Men, nu måste ni se ta hand om dem också. Det funkar inte att producera en massa trubbiga instrument utan att skydda dem från varandra.



Anm:
Det biodynamiska pollenpulvret framträder bättre på bild än i verkligheten.
Står man stilla mitt ute på gatan och tittar rätt ner i marken ser det rätt okay ut.
Men tittar man lite längre fram - där bilisterna borde ha blicken. Där fadear det ut alldeles, och flyter ihop med underlaget.




Hampe
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Igår kväll 14 augusti, såg jag ingen skylt när jag närmade mig platsen där den tidigare stått. När jag kört några meter ytterligare ser jag att skylten LIGGER NER, med framsidan mot asfalten. Anmält även detta, såklart.
Ahaa... "det man inte ser tar man ingen skada av"... kanske... eller?!?!

Mottog svar igår 19 aug:

"Hej !

Vi är medvetna om dessa beläggningsskador som var anmält till oss under början av juli.
Troligen finns det underliggande skador som gör att dessa potthål har uppstått. Detta ska vid ett senare tillfälle utredas.
Skylt sattes upp för att varna för dessa potthål, som sedermera skulle åtgärdas omgående.
Dock hade Driftentreprenören inte uppfattat detta så de planerade in åtgärd under föregående vecka, dvs v33.
På grund av akutarbete den planerade natten för åtgärd omprioriterades arbete och är nu planerat att åtgärdas natten mellan den 21-22 augusti.


Med vänliga hälsningar
X X
Projektledare
Byggnadsverk"
-

1. Tack för svar!
2. Det är inte "dessa" potthål, det är 1 (ETT) potthål.
3. Jaja, såklart det ska utredas. Nästa... ehh... vecka/månad/år??.. kanske?
4. Vänta här nu... "...sedermera skulle åtgärdas omgående". Sedermera betyder väl en form av senare, och omgående betyder väl direkt. Jag får inte ihop det riktigt...
5. Aha, Driftentreprenören hade såklart inte uppfattat att det skulle repareras "sedermera/omgående". Nä d tro´fasiken d... om Trafikverket gjorde en "beställning" till Driftentreprenören om att potthålen ska repareras "sedermera/omgående"... Förvirringen torde ha varit total hos Driftentreprenören.
6. Akutarbete. Sjuup, såklart. Att flera motorcykelförare ev. kört ner i hålet och kanske fått sitt livs "åktur" spelar väl ingen som helst roll!

OBS! Skylten låg fortfarande ner platt på marken igår kväll vid 21.30.
 

Bob Sweden

New member
...å med lite mer trafik så funkar det mer nordliga av dessa vägarbeten så här:


007_zps11f1c610.jpg



Inte en kotte fattar vad som krävs av dem. När denna skylten som Bob visar dyker upp:

View attachment 7125

så kastar sig ungefär resten av de personbilar som inte redan ligger och såsar i vänster körfält bort från "lastbilsfilen" över till vänsterfilen. När vägarbetet väl dyker upp så får man panik och försöker hålla ett "vanligt spår" - något som leder till trängningar och tvära inbromsningar.
Till sist enas man om att den bleka linjen av pollenpulver funkar bäst att gränsla.
På bilden är jag det enda fordonet som håller en riktig position, så långt bakåt och framåt jag kan se.
För övrigt också den enda som håller ett vettigt avstånd. Bilen bakom blinkar frenetiskt med helljusen. Jag vet inte varför, men det är bara för att han grenslar den tillfälliga spärrlinjen jag kan se honom i min högerspegel. Han ligger så nära att hans strålkastare döljs av bakstammen i min innerspegel...

Kära Trafikverket.
Ni ville skapa trafikanter som inte tänker själva. Grattis, det verkar gå fortare än beräknat.
Men, nu måste ni se ta hand om dem också. Det funkar inte att producera en massa trubbiga instrument utan att skydda dem från varandra.



Anm:
Det biodynamiska pollenpulvret framträder bättre på bild än i verkligheten.
Står man stilla mitt ute på gatan och tittar rätt ner i marken ser det rätt okay ut.
Men tittar man lite längre fram - där bilisterna borde ha blicken. Där fadear det ut alldeles, och flyter ihop med underlaget.




Hampe


Insåg just att jag missat att anmäla det här via Trafikverkets formulär https://dka.vv.se/KundtjanstExt/

Förljande skickades:
E4 genom Huskvarna / Jönköping.
Ännu inte avslutade (men avslutade...) vägarbeten leder till farliga situationer.
Och en del pågående som är märkligt skyltade.

Det är märkligt att så många märkligheter helt utan inbördes koppling kan upptäckas på så kort sträcka.



Jag har tagit bilderna som återfinns här:
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=121286&viewfull=1#post121286


Se gärna kommentarerna som finns här:
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=121389&viewfull=1#post121389


Kan jag stå till tjänst med något eller om någon vill ringa mig och diskutera det hela så står jag gärna till tjänst.
Tel: 070-xxx


/Bxxx


Mottaget, diarienummer TRVKT 2014/10037
 

Hampe

Skriver massor!
Dags för lite summeringar.
Ni minns den säljande skylten?


...nej för tusan: dom, och deras entreprenör Svevia är igång på andra ställen och härjar,

I fredags stod det en orange skylt mitt fram i korsningen efter avfarten från motorvägen:

Hmm... Orange tavla - trafikomläggning? Viktig information om sprängning...?

072_zps8b895940.jpg


Inte precis:

071_zps3c0fc528.jpg



Hoppsan!
Om vi för enkelhetens skull bortser från miljöproblematiken med dikningsmassor och alla dom tungmetaller, pah-rester och andra miljögifter dom innehåller, och dessutom blundar för det oetiska i att försöka "skänka bort" något som man egentligen skulle behöva lägga upp på en täckt och kontrollerad deponi - eller rent av trucka till SAKAB i Kvarntorp för kostsam upparbetning så kan vi nöja oss med det här med skylten och dess placering, okay?

Om jag som företagare skulle vilja använda mig av det här med landsvägsaffischering så är det jäddrigt tuffa krav kring det.
Rent generellt kan man säga att jag skulle bli nekad för ganska så precis vad som helst jag skulle vilja sätta upp,

Detta är Trafikverkets egna regler och rekommendationer:











Här har jag hämtat Trafikverkets egna guidelines

http://www.trafikverket.se/Privat/V.../Mer-information-om-reklam-intill-allman-vag/

Då kan vi jämföra Svevias skylt här ovan med Trafikverkets egen "Don't!-lista":

Man har satt upp den "inom vägområdet".
Minst sagt! Den står ute på en refug mitt i trafiken! Check!

Den står i en korsning som sannerligen kräver en del av sina förare.
"Komplex trafikmiljö" Check!

Den skymmer sikten när man väl svängt ut, och kan dölja cyklister, mopedister och - Häpp! Motorcyklister.
Check!

Enda sättet att komma i kontakt med den givmilda Trafikverksentreprenören är att ringa telefonnumret på skylten. CHECK!


Kan det bli mer fel? Skall respekten för officiellt skyltmaterial urholkas på detta viset?
Har Trafikverket prövat och godkänt denna vildannonsering, eller är entreprenören ute och sladdar på egen hand?

Om det är det sista, så uppstår nästa intressanta spörsmål:



Kommer Svevia att debitera Trafikverket för att dom åker ut och plockar ner sin egen skylt nu när jag anmäler?




Hampe




Edit:









Här kom det svar igår, ca 2 veckor efter anmälan.
Trafikverkets eget "kundmål" är för övrigt 5 dagars kvalificerad återkoppling...

Trafikverkets svar skrev:
Hej Hampe

Vår driftentreprenör är ombedd att ta bort den otillåtna skylten.
Om den står inom vägområdet.
Då förstår du att det inte går att få tillstånd.

Du får gärna ringa eller maila mig liknande ärenden, direkt till mig i framtiden.
Då dom är ganska enkla att lösa, men tar mycket tid till förfogande genom skriftväxling.
Då sparar det tid för alla parter, mig, dig och kundtjänst.


Hoppsan! Börjar det bli jobbigt med anmälningarna...? Varför inte prova att göra rätt från början...?

Hampes svar skrev:
Hej!

Tack för ditt svar, och tack för erbjudandet att kontakta dig direkt.

Dock föredrar jag att använda mig av Trafikverkets rapporteringsformulär eftersom jag på så vis får ett ärendenummer som går att följa upp. Det är tyvärr många ärenden som helt lämnas utan svar, eller med bristfälliga svar som kommer mycket sent.

Jag tycker det är angeläget att sådant kan följas upp centralt - att man kan se ett mönster var någonstans det inte fungerar riktigt.

Tyvärr måste jag som västkustbo säga att det verkar som återkopplingarna fungerar allra sämst här i västra Sverige - både vad gäller svar och påtagliga åtgärder när brister, fel och oegentligheter påpekas.

Mvh

Hampe
 
Top