En dag!
En sketen dag fick vår evighetsskylt stå upp och bli räknad.
En sådan fars! Ett sådant bottenlöst fumlande...
Mail till Trafikverket skrev:
Vilka sorgliga klåpare ni omger er med, Trafikverket.
Igår var skyltarna uppresta, vid passage idag 9/7 klockan 19 så ligger en av följetångsskyltarna ner igen.
En dag, en enda dag fick den stå upp och göra sitt jobb - varna trafikanter för att viltstängslet saknas.
Just denna specifika skylt har stått upp ungefär 5 dagar av de 5 veckor den varit utställd.
Vad liknar det?
...och, era entreprenörers oförmåga smetar av sig på Trafikverket också.
Hur kan det komma sig att ni inte lyckas förmedla allvaret i fullgod skyltning?
Varför struntar entreprenören i det ni säger?
Varför har ni ingen hävstång gentemot dom som debiterar er för arbete dom inte utför?
Hur korrupt är Trafikverket egentligen?
Mitt påstående från tidigare kvarstår:
Trafikverket inte har koll på dom arbeten som läggs ut på entreprenörer.
Avsaknaden av svar, och bristen på adekvata åtgärder talar för sig själva.
Mvh
Hampe
Men? "Sorgliga klåpare", är inte det lite väl starkt?
Nej, jag tycker inte det. Från start har detta varit ett eländigt illa skyltat jobb.
En blueprint på hur man inte skall göra. En Private SNAFU-Film ur det tjugoförsta århundradet.
De första skyltarna var sådan här cityskyltar med fot i pressad gummigranulat med en skåra att skjuta in skyltskivan i.
Lättjobbade i stan, men dom har inte ute på en motorväg att köra: skylten formligen sögs upp ur sitt fäste och skramlade iväg när bilarna drog förbi.
Sedan, efter flera påpekanden så beefades skyltningen upp. Somligt flyttades en bit bort, annat bultades fast i mitträcket.
Men - och detta är intressant: dom enda skyltar som inte bultades fast var just "Annan fara" med tilläggstavlan "Viltstängsel upphör".
För att dom andra skyltarna har betydelse för säkerheten på själva arbetsplatsen - för dom som jobbar?
"Viltstängsel upphör" är ju egentligen bara intressant för trafikanterna, så dom kvittar det ju om dom står upp eller ligger ner...
Eller? Hur skall man tolka prioriteringarna, Trafikverket?
"Klåpare" faller även på Trafikverkets centralorganisation: hur kan det komma sig att ert rapportsystem inte fungerar?
Att ni inte tar budskapen på allvar? Att dom inte får något genomslag i er egen organisation?
Jo, jag tycker "klåpare" är en adekvat benämning för någon jag avlönar men som inte ens är i närheten av att göra sitt jobb.
Det finns andra tillmälen och epitet också, men vi väntar med dom...
Men "korrupt" -
det är väl ändå lite over the top...?
Tja, jag vet inte...
"Korruption" kan vara så mycket. Det måste inte vara smusslande med omärkta sedlar, portföljer som byts i natten.
När man sniffar efter korruption så är det just "saker som inte fungerar" som kan vara en indikator, folk som far med osanning och försöker mörka problem utan att låta dem blöda igenom den korrekta tjänstevägen och även bristande återrapportering. "Om vi håller tyst går det nog över"
Att vid ett tillfälle säga "jag vet precis vem jag skall kontakta" och sedan - flera veckor senare fråga efter vilket jobb det gäller är en typisk signal att något inte står rätt till. Korruption? Inte nödvändigtvis.
Det kan också vara ren och skär inkompetens, brutalt ointresse, otydlig organisationsstruktur. Eller en kombination av allt - inklusive korruption.
Vi har nämligen även "vänskapskorruption" att ta hänsyn till:
"...."
"Lägg av!? Vi kan väl för fan inte byta skyltar nu? Jobbet är ju snart slut?
"...."
"Nej men ärligt - det flesta skyltarna är ju nere redan, det är bara dom där stängselskyltarna kvar uppe..."
"...."
"JA! Dom är uppe nu! Jag satte Jocke till att resa dom och vinkla dem lite som dom skall kila sig mot kanten. Fan, du känner Jocke - du har ju jobbat med honom. Han fixar sådant. Kan ju inte ringa in någon nu att åka ner till förrådet och byta skyltar nu när dom skall bort inom några dagar bara. Komigen, var bussig nu - fan jag har ju hjälpt dig så många gånger!"
"...."
Bra! Dom står, det är lugnt.
Kom över till mig några timmar i helgen! Jag har brorsans vattenskoter när han är borta. Vi drar ett par repor och sedan kan vi ta en öl i bastun och spekulera i vad det är för en idiot som håller på att ringa hela tiden. Fan, har dom inte annat att göra på semestern än att åka runt och räkna skyltar...?" Vi säger så! "
Och, till yttermera visso så finns det ännu ett sorts korrupt förhållande att ta hänsyn till när stora (statliga) institutioner bryts ner:
Man tappar fokus på var lojaliteten skall ligga:
Från att hela sitt liv arbetat på "Vägverket" som sedermera blev det ifrågasatta "Vägverket Produktion" som morfade till "Svevia."
Vad är risken att horisontlinjen grumlas i ett sådant upplägg? Speciellt som "Svevia" inte har så många fler uppdragsgivare än just Trafikverket som en gång var "Vägverket". Folk känner varandra sedan decennier och har arbetat ihop i olika konstellationer.
Man upplever sig kanske fortfarande som en enhet, och har informella kontakter samt gamla "tjänster/gentjänster" som ytterligare rör till begreppen och stör det man är satt att göra.; leverera säkra vägar.
Nej, jag har ingen egentlig insyn, och ingen informatör som matar mig med godbitar.
Jag spekulerar. Något är jävligt fel inom sfären Trafikverket och deras entreprenörer.
Det ser man på resultatet som dom (inte) åstadkommer - vi får helt enkelt inte det vi betalar för: säkra vägar för alla sorts trafikanter.
"Sorgliga klåpare" känns faktiskt ganska milt.
Hampe