Anmälningar till Trafikverket 2014

TMax500

Member
Bra med foton, Bob Sweden! Kan knappast missförstås ens av Trafikverket och deras utförare. Skall skicka länken med ditt inlägg till Trafikverket - när de väl bemödar sig att svara på min anmälan.

(Den förra anmälan jag gjorde - i torsdags - har ännu inte givit någon reaktion. Nu har det i o f s varit helg och inte kontorstid. Men, vägarna är öppna även på helgen, och folk kör av vägen även utanför kontorstid. Så det borde inte spela någon större roll!)

Normalt tycker jag att man skall spara på kraftuttrycken, men i det här fallet anser jag att vägbanan är skandalöst dåligt skött. Eller feltänkt. Eller både och.
 

TMax500

Member
Maria Nordqvist, se Bob Swedens bildmaterial. Riktigt fin dokumentation som du kan trycka ned i halsen på Trafikverket nästa gång ni ses. Pinsammare vägskötsel får man leta efter.

Men deras svar blir förmodligen "sänk hastigheten, sätt på reflexväst, gläds åt vajerräcken och ge oss pengar till nya fartkameror". (Eller var jag för elak nu? ;) Blir ju lite luttrad...)

Fast lite positiva tongångar kan väl vara på plats också efter att ha gjort 85 mil i Götaland på två dagar?

Förutom de två fula grusavsnitten som jag skrev om så var vägarna i någorlunda skick. Ja, de var förstås lappade, ojämna, smårisiga och lite allmänt j*vliga på många håll. Så har vi ju det i i-landet Sverige. Men det var i allmänhet grusfritt och greppet var gott i solskenet. Fast felen blir nästan allvarligare då. När 99,5 % av sträckan har gott grepp och man helt plötsligt rullar in på en nygrusad sträcka... Utan skyltning.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Maria Nordqvist, se Bob Swedens bildmaterial. Riktigt fin dokumentation som du kan trycka ned i halsen på Trafikverket nästa gång ni ses. Pinsammare vägskötsel får man leta efter.
*klipp*

Tack för de värmande orden men jag skäms lite. SÅ många gånger har jag kört förbi den där platsen och visst har jag SETT eländet men inte TÄNKT på det...

Nej, här måste grävas lite:
Statlig eller kommunal väg?
Det kan man söka information om här.

Just i det här fallet råder inga tveksamheter.
View attachment 7038


Och vem har underhållsentreprenaden på den statliga vägen?
Den informationen finns här.

I just det här fallet är det NCC.
View attachment 7039


Jaha, så då är det bara att klippa till mot NCC då, eller?
Njaekanskeinteriktigtsåenkelt...
Från NCC's hemsida:
View attachment 7040

Jaha, och vad betyder det i klartext?
Det vet bara den som satt sig in i avtalet och DET kan väl knappast vara den enskilde trafikantens sak att hålla koll på...
Vad jag vill peka på är det faktum att Trafikverket lägger ut på entreprenad och entreprenören hänvisar till Trafikverket.
Vem ska man då som trafikant kontakta?
Jag röstar på Trafikverket.
 

Hampe

Skriver massor!
Tack för de värmande orden men jag skäms lite. SÅ många gånger har jag kört förbi den där platsen och visst har jag SETT eländet men inte TÄNKT på det...

Det finns överallt. Vi har de senaste åren blivit så blinda för all skit som (inte...) pågår att vi bara sväljer det.
Trafikverket leker "renodlad beställare" och inbillar sig att man är ofelbar och oavbrutet levererar "Den goda resan" till alla trafikanter.
Dream on!

Det jag håller på att tjafsa om har blivit en hel bibel nu. Längs min vardagliga pendelsträcka...
Med noll respons!
Enda sättet att kanske få Trafikverket att fatta hur värdelösa dom är är att verkligen elda på med anmälningar och försöka summera vid årets slut.

Jag röstar på Trafikverket.


Jag med! Det händer visserligen inget konkret när man anmäler, men det blir ett diarienummer som förhoppningsvis någon männscha någon gång måste svara för eller förklara varför man bara struntar i.

Att anmäla till entreprenören kanske ger en snabbare åtgärd i vissa fall - men vad skall vi då med ett Trafikverk till?
Låt asfaltmaffian köpa loss var sin vägstump och sköta den som dom själva finner bäst. Trafikverket reducerar ju sig själva allt mer till ett rundningsmärke som bara tar tid och kostar pengar - en total waste of space.

Ser man en brist i väghållandet så anser jag att det skall anmälas. Till Trafikverket.






Dagens brev till Trafikverket skrev:
Det händer ingenting.

Varningsskyltar ligger omkullvräkta i bägge körriktningar vecka efter vecka, annat skyltmaterial ligger i körbanan, de små klossarna som skall skilja nord- och sydgående trafik åt börjar släppa och hamnar ute i trafiken, i nordgående körfält är den målade linjen mellan de två parallella körfälten så blek att vissa förare gränslar den och tar bägge körfälten i anspråk, tillfartstrafiken till bygget kräver bägge körfält för att kunna ta sig in, och tvingas stanna och/eller krypköra för att komma emellan, och de stillastående eller långsamtgående köerna börjar ibland kilometervis innan första informations- eller varningsskylt.


Jag rapporterade dessa brister för mer än en månad sen under TRVKT 2014/6832 men ingenting rättas till.
Är jag otydlig? Berätta för mig hur jag kan bli bättre!

Jag anser att entreprenören i första hand själv borde se och åtgärda bristerna.
Finns det inte en manual att gå efter, ett utarbetat tillvägagångssätt?
Skall man inte titta till sin skyltning med jämna mellanrum för att se att allt står rätt till?
Vad är isf ett "jämt mellanrum"? Knappast en gång i kvartalet eller...?

I andra hand anser jag att Trafikverket borde ha någon slags kontroll över de vägarbeten som pågår.
Titta till att man får det man betalar för och att skyltning mm sker i linje med de regler som rimligen(?) borde finnas.

I tredje hand anser jag att mer än en månads larmande från allmänheten om brister och oegentligheter på arbetet direkt till Trafikverket borde leda till något påtagligt. Åtminstone att någon orkar masa sig ut och resa upp de varningsskyltar som ligger ner vecka efter vecka....?

Tycker ni att jag är en gnällröv som borde hålla käft och sköta mitt, så - visst; säg det rent ut då.
Men att bara sitta tyst, ta emot klagomål på något som inte fungerar och hänvisa till någon Mollgan-figur som inte reagerar verkar förbannat oproffsigt, Trafikverket.



mvh

Hampe
 

Bob Sweden

New member
*klipp*

Det jag håller på att tjafsa om har blivit en hel bibel nu. Längs min vardagliga pendelsträcka...
Med noll respons!
Enda sättet att kanske få Trafikverket att fatta hur värdelösa dom är är att verkligen elda på med anmälningar och försöka summera vid årets slut.

*klipp*

Är det detta arbete vi talar om?
View attachment 7041

Men det är tydligen inget "projekt" att göra något som har "mycket stor påverkan" på E6, mitt i sommartrafiken... :mad:
View attachment 7042
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
*klipp*
Trafikverket leker "renodlad beställare" och inbillar sig att man är ofelbar och oavbrutet levererar "Den goda resan" till alla trafikanter.
Dream on!
*klipp*

Förlåt Hampe, men jag kunde inte låta blir, jag "roade" mig en stund med ett par telefonsamtal angående "ditt" vägarbete.
Tänkte att det kanske går att få fram lite info om vem som är ansvarig, en kopia på en TA-plan eller något liknande.

Så here we go, ringer till 0771-921 921:

Första samtalet:
"-ditt samtal positioneras".
Kopplades till Trafik Stockholm.
"-Men vad gör du här, du ska ju prata med Göteborg!?"

Andra samtalet:
"-Och så kopplade dom dig hit (trafikledningen), du ska ju prata med en trafikingenjör!?".
När jag då försökte påpeka att det rör sig om "akut störning" suckades det och hänvisades ändå till trafikingenjören.

Tredje samtalet:
"-Det finns inga trafikingenjörer i tjänst i Göteborg, alla är på semester..."


Så tack för det Trafikverket, en halvtimma åt helvete och ändå inget svar...
Nej, nu är jag inte helt ärlig, jag fick ett svar av den stackars växeltelefonisten som besvarade mitt tredje samtal:
"-Det finns en Per X-son som står uppsatt som ersättare till alla i Göteborg men han arbetar i Skövde / Mariestad, du kan ju prova att ringa honom på tel 010-........"

Nej, jag tänker inte ringa mer.
Det finns folk som är AVLÖNADE av oss skattebetalare för att sköta vägnätet.
Men just nu känns det inte som om ledningen för trupperna säkerställt att dom har resurser / organisation för att utföra ett gott arbete... :mad:
 

Hampe

Skriver massor!
Jo, det är väl det jag haft på känn också - jag tänkte att det skulle få blöda igenom ordentligt denna gången.

Trafikverket har abdikerat och dragit till sommarstugan, trygg i förvissningen att deras entreprenörer fixar skivan.
Guess what?
Det gör dom inte.




H
 

Hampe

Skriver massor!
Svar under lunchen:
Trafikverket skrev:
Hej Hampe.
Kan du återkomma med exakt plats så skall jag ta reda på vem ansvarig byggledare och prata med han,hon,
Mvh
L*****


L**** som för ett par veckor sedan visste precis vem som skulle kontaktas undrar nu var jobbet pågår någonstans.
Well...


Hampe skrev:
Exakt plats finns angivet i min ursprungsanmälan TRVKT 2014/6832 från i Maj månad - som jag ännu inte fått nåt riktigt svar på. Det handlar fortfarande om bytet av rörbro/trumma vid Torpa, omedelbart söder om trafikplats 58 på E6.

Här är er egen tidplan: http://www.trafikverket.se/PageFiles/27908/tidplan_140514_var.pdf
och i bilaga hur det är skyltat på platsen.

Skall jag ta fram koordinater?

Mvh Hampe


Vi får väl se vad som sker.



Bifångst:
När det bollas mail fram och tillbaka i skräck mellan avdelningarna på Trafikverket, så slinker det med rester av den interna korrespondensen där man försöker att slå sig fri med motiveringar som att dom inte har någon aaaning om några arbeten ute på E6 (intressant läsning i sig, men knappast okay att lägga ut).
Däremot så följer även Trafikverkets egna kommunikationspolicy med ut:

För att klara Trafikverkets kundmål om fem dagars kvalificerad återkoppling ska alla kundfrågor hanteras skyndsamt. Vänligen återkom direkt till kundtjänst om frågan ska besvaras av annan handläggare.

Om du är rätt handläggare, besvara frågan inom fem dagar direkt till kund eller återkoppla till kund med besked "att du kommer att besvara frågan inom x veckor". Om du vill få hjälp av kundtjänst att svara kunden måste vi ha svaret inom tre dagar. Vänligen skicka alltid en kopia på ditt svar till adressen frågan kommit ifrån för kunskapsuppbyggnad och uppföljning.

Vad heter "fritt fall" på dalmål?




Hampe
 

HkanB

New member
Svar under lunchen:



L**** som för ett par veckor sedan visste precis vem som skulle kontaktas undrar nu var jobbet pågår någonstans.
Well...





Vi får väl se vad som sker.



Bifångst:
När det bollas mail fram och tillbaka i skräck mellan avdelningarna på Trafikverket, så slinker det med rester av den interna korrespondensen där man försöker att slå sig fri med motiveringar som att dom inte har någon aaaning om några arbeten ute på E6 (intressant läsning i sig, men knappast okay att lägga ut).
Däremot så följer även Trafikverkets egna kommunikationspolicy med ut:



Vad heter "fritt fall" på dalmål?




Hampe
Att "ta korta vägen nedför Bispergs Klack" kanske skulle funka?
View attachment 7043
 

TMax500

Member
Bra med foton, Bob Sweden! Kan knappast missförstås ens av Trafikverket och deras utförare. Skall skicka länken med ditt inlägg till Trafikverket - när de väl bemödar sig att svara på min anmälan. (Den förra anmälan jag gjorde - i torsdags - har ännu inte givit någon reaktion. Nu har det i o f s varit helg och inte kontorstid. Men, vägarna är öppna även på helgen, och folk kör av vägen även utanför kontorstid. Så det borde inte spela någon större roll!)....klippt!

Fick svar om Skänninge nyss, och besvarade genast svaret. se nedan. Om Hällekis-Gössäter nämndes inget särskilt...

"Hej Fredrik,
Tack för ditt svar! Ingen vidare koll dock, kan man se på de bifogade fotona. Jag har tillgång till massor av foton, men du slipper de flesta och får "bara" fyra bilder.

Vägen är faktiskt livsfarlig. I första hand för den som kör på två hjul men även en bil kan få sladd i gruset och orsaka en olycka. Så återigen - "håller koll"? Nej, inte som det såg ut när jag passerade i helgen. Det verkar dessutom vara något av ett normaltillstånd för den rondellen. Jag har tillgång till vittnesuppgifter från en lokal mc-förare som intygar att det inte bara var tillfälliga grushögar, utan att det brukar se ut så på den platsen.

Hälsningar
XXXX

PS. Vill gärna ha fortsatt återkoppling om detta. Ärendet följs med visst intresse av SMC, Sveriges Motorcyklister, på SMCs nätforum. Ds.

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: kundtjanst@trafikverket.se [mailto:kundtjanst@trafikverket.se]
Skickat: den 8 juli 2014 09:11
Till: xxx@xxxxxxxxx.se
Ämne: Angående ditt ärende TRVKT 2014/8609

Hej!

Tack för din aynpunkter, har framfört detta till berörda drftområden.
Gällande skänninge så är den avfarten är relativt ny så den håller vi koll på.
Den kommer ses över framöver, då den inte fungerar som den var planerad att göra.
Vad som kommer ske, går inte att säga just nu

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

Fxxxx Exxxxx
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se"



PS: Jag hoppas, Maria Nordqvist, att du är intresserad av att följa detta.... eftersom jag ju har påstått att du är det! ;) Ds.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Att "ta korta vägen nedför Bispergs Klack" kanske skulle funka?
View attachment 7043

Nu finns det ju flera mål i Dalarna men på Älvdalska skulle det kanske kunna heta "fridå fålla"

Vi kan väl enas om att Dalarna är en annan värld, i vart fall...? :wink:



Nu händer det grejer!

Eller, njae...

005_zps410b1a71.jpg


I sydgående körfält ligger fortfarande skylten ner, och denna lilla elakingen

008_zps1a3f5850.jpg

...hade kunna ställt till en hel del elände på sin väg från jobbet som den smet ifrån.

En skylt i nordgående körriktning har däremot rests upp under måndagen, och kanske är även långflärpen bortstädad.

Nej, det som, händer efter mer än en månads tragglande är att jag fått ett svar!
Halleluja! cc-fälten börjar krylla av adresser, och en N**** M*** verkar vara den som har bollen nu


Trafikverket skrev:
Hej Hampe
Måste börja med att be om ursäkt för det tog tid innan du fick svar. Som du ser nedan fick jag ditt mail idag.

Det är jätte bra att du hör av dig i och vi tar alla synpunkter av denna karaktär på största allvar.
Jag kommer har en grundlig genom gång med entreprenören där vi går igenom vad som kan göras bättre och vad vi skall undvika nästa gång.
För din kännedom gås varje trafikanordning igenom av en trafikingenjör, som har till uppgift att se till att lagar/regler tillgodoses innan arbetet startar.
Vi har ett stort vägnät och det är i princip omöjligt att hålla kolla på varje skylt.
Givetvis har vi även kontrollerat deras egenkontroll.

Vet du idag vilken skylt som låg ner? Kan det varit vilt staket upphör? Denna har legat ner innan och har meddelat entreprenören.

För din kännedom är vi klara med rörbro bytet nu på onsdag. Såg att det var fel ritat på bifogad tidplan. Entreprenören har tills på fredag den 11/7 på sig enligt kontrakt.

Oh yes! "Har legat ner innan" är något av en underdrift, och skulle kunna tjäna som markör att något är galet - kanske...?

Hur som helst; mitt svar


Hampe skrev:
Hej!

Trevligt att det händer något till sist.

Ja, varningarna för att viltstängsel saknas är de skyltar som legat nere mer än de stått upp under hela den tid arbetet pågått.
Båda sidor i omgångar, och även både nord- och sydgående körriktning.

Men, i det stora hela är skyltningen på denna arbetsplats tafflig utförd, felaktigt utformad, otillräcklig dimensionerad och överhuvudtaget inte periodiskt kontrollerad efter uppsättningen..
Jag har sett och filmat kilometerlånga köer i sydgående riktning där trafik stått stilla eller krypkört utan att vara inom synhåll av den första informationstavlan eller varningsskylten.
Nordgående parallella körfält förbi byggplatsen är uselt utmärkta med en gul färg som knappt syns alls. Bilar driver runt i mellan körfälten och tränger varandra - inbromsningar och plötsliga undanmanövrar helt i onödan.

Infarten till bygget i nordgående trafik är så illa utformad att ankommande lastbilar med tillfört material tvingas "ta ut svängen" över bägge körfält och ibland dessutom blir stillastående tvärs trafiken ute på motorvägen.
När dessa manövrar dessutom görs utan blinkers eller blixtljus som skulle kunna ge trafiken vägledning att något underligt är på gång så blir det bara för mycket. Även detta finns filmat och ligger på Youtube.

Nord- och sydgående trafik skiljs åt av en heldragen gul linje som faktiskt syns, tillsammans med små flärpar som sitter på decimeterhöga klossar. Kan säkert fungera, men då gäller det att dom sitter kvar på plats.
Dessa klossar som lossnar och kastas runt i trafiken blir dödsfällor för motorcyklister även i mycket låga hastigheter eftersom det är så intensiv trafik på platsen - risk för påkörning efter vurpa.

Efter gårdagens uppvaknande när Trafikverket äntligen lyckats hittaigen sitt pågående arbete så har man i går Måndag rest upp en skylt i nordgående riktning samt möjligen plockat upp en bred plastskiva från körbanan i sydgående riktning - men inte rest upp den omkullkörda skylten i sydgående riktning eller rensat körbanan / återmonterat losskörda klossar. Foto finns, och detta är statusen idag på morgonen Tisdag 8/7.

Alltså, även gårdagens utryckning efter alla dessa påpekanden från mig säger precis samma sak som tidigare:
För lite.
För sent.
...och fel dessutom.


Jag påstår att Trafikverket inte har koll på dom arbeten som läggs ut på entreprenörer.
Vad har ni att sätta mot?


mvh


Hampe






H
 

Hojkul!

New member
Herre min je...
Ytterligare en person som inte kan (skriva) svenska:

"jätte bra"

"Jag kommer har..."

"genom gång"

"För din kännedom gås varje trafikanordning igenom av en trafikingenjör, som har till uppgift att se till att lagar/regler tillgodoses innan arbetet startar" (MEN så bra att en fysisk person faktiskt GÅR Igenom trafikanordningen - då bör ju denna person upptäcka brister med blotta ögonen kan man tycka. Nej just det, det är ju INNAN arbetet startat som personen GÅr Igenom... lagar/regler... ja...ha...)

"vilt staket" (Passa er för tusan, rätt som det är kommer det vilda staketet att anfalla just DIG och din MC! ;-) )

"rörbro bytet"

"fel ritat "

"tills"
 

Bob Sweden

New member
Fick svar om Skänninge nyss, och besvarade genast svaret. se nedan. Om Hällekis-Gössäter nämndes inget särskilt...
*klipp*
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: kundtjanst@trafikverket.se [mailto:kundtjanst@trafikverket.se]
Skickat: den 8 juli 2014 09:11
Till: xxx@xxxxxxxxx.se
Ämne: Angående ditt ärende TRVKT 2014/8609

Hej!

Tack för din aynpunkter, har framfört detta till berörda drftområden.
Gällande skänninge så är den avfarten är relativt ny så den håller vi koll på.
Den kommer ses över framöver, då den inte fungerar som den var planerad att göra.
Vad som kommer ske, går inte att säga just nu
*klipp*

Jättebra att man vet att "den inte fungerar som den var planerad att göra" men varför gör man inget NU?
Är det för mycket begärt att sätta ut en "stenskotts-tavla" eller kanske en "slirig-väg-tavla" om man nu VET att det är ett problem?!

Jag är NÄSTAN sugen på att på ren jäkelskap dratta på aschlet i det där grustaget bara för att få dra Trafikverket och entreprenören inför tinget.
"-Jo alltså vi VISSTE att det inte funkade men vi valde att inte GÖRA något, men vi KOMMER att göra något, kanske, någon gång..."

Körde förbi i gårkväll 2014-07-08 vid pass 19:10, ingen som helst ändring, om möjligt ännu mera grus inte bara i kanterna utan även i "idealspåret", inga varningsskyltar.
 

Diversion

New member
Jag förstår inte varför man är så förvånad. Trafikverket agerar på samma sätt som politiker, varför skall man ta hänsyn till de som inte har en röst eller en svag sådan då de är få. Motorcyklister är ju en mycket liten del av det totala antalet trafikanter. Ingen idé att lägga resurser på sådant.

På samma sätt kan politiker hälla i sig lite laxermedel och ställa sig bredbenta över landsbygden i allehanda frågor. Landsbygden kan ändå inget göra. Varför lägga ned krut på att vinna 800.000 röster när man redan har 4.200.000 eller ännu värre riskera att reta upp stora delar av de 4.200.000 för att blidka de 800.000? Taktik och matematik helt enkelt.
 

Fredrik-s

New member
Hej
nedan följer min konversation med trafikverket idag

Massor med grus på vägen vid infart mot Sätila från Sandvadskrysset i Hyssna.
Precis som förra året då ni sopade rent två månader efter min rapport.
Se nu till att lösa problemet att bilar skär i kurvan innan det händer en otäck olycka.


Hej!
Har framfört dina synpunkter till driftområdet.
Sandvadskrysset byggdes om 2012 så den borde vara tillräckligt bred för att man ska hålla sig på vägbanan när man åker igenom den, om inte så får du jätte gärna framföra vart det upplevs som feldoserat så får vi titta på det.


Hej
Visst är vägen tillräckligt bred men vad hjälper det när bilarna genar i korsningen.
Har inte sagt något om att det är feldoserat .
Problemet kvarstår massor med grus på vägbanan vad gör ni åt det?


Hej!

Hur resande kör igenom en korsning kan vi tyvärr inte bygga bort, det är ett beteende hos den ressande som behöver ses över.
Gällande stenar på vägen så ska underhåll sopa vägen när dom ser att det har kommit upp på vägbanan.
Tyvär har dom inte möjlighet att att sopa dagligen.


Hej
Det väldigt enkelt att bygga bort hur man kör igenom korsningen men det är inte det som är frågan här.
Gruset på vägen är en fara för allmänheten och särskilt då för resande på två hjul.
Förra året sopades korsningen en gång efter flertal påstötningar från mig det tog endast några dagar så var gruset tillbaka på vägen.
Menar ni att detta inte kommer att åtgärdas?


Hej!
Som jag skrev tidigare så framförde jag till driftmrådet att det behöver soppas i denna cirkulation.
Så det kommer ske.


Har inga större förhoppningar, hör av mig om resultat.

Fredrik...
 

TMax500

Member
Fick svar om Skänninge nyss, och besvarade genast svaret. se nedan. Om Hällekis-Gössäter nämndes inget särskilt...

"Hej Fredrik,
Tack för ditt svar! Ingen vidare koll dock, kan man se på de bifogade fotona. Jag har tillgång till massor av foton, men du slipper de flesta och får "bara" fyra bilder.

Vägen är faktiskt livsfarlig. I första hand för den som kör på två hjul men även en bil kan få sladd i gruset och orsaka en olycka. Så återigen - "håller koll"? Nej, inte som det såg ut när jag passerade i helgen. Det verkar dessutom vara något av ett normaltillstånd för den rondellen. Jag har tillgång till vittnesuppgifter från en lokal mc-förare som intygar att det inte bara var tillfälliga grushögar, utan att det brukar se ut så på den platsen.

Hälsningar
XXXX

PS. Vill gärna ha fortsatt återkoppling om detta. Ärendet följs med visst intresse av SMC, Sveriges Motorcyklister, på SMCs nätforum. Ds.

[klipp!]


Fick nytt svar och ett namn för dig att bearbeta, Bob Sweden, du som kör i trakten dagligdags. Jag är bara där c:a en gång per år.

Jag maskade namnet här. Vet inte om det är ok att gå ut med namn på enskilda individer? Eller ens om det är schysst mot dem...? Du kan få namnet i ett PM. Notera att man kan ringa CA "efter semestern". Min, din eller handläggarens semester? :)

"Hej!
För mer återkoppling på vad kan komma att ske på just denna cirkulation,så får jag be dig att ta kontakt med våran driftledare för området Cxxxx Axxxx efter semester på 010-xxxxxxx. Problem utmed vägen, som behöver åtgärdas av driftområdet kan man ta på 0771-921921 dygnet runt

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

Fxxxx Exxxxx
Kundtjänsthandläggare"
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Fick nytt svar och ett namn för dig att bearbeta, Bob Sweden, du som kör i trakten dagligdags. Jag är bara där c:a en gång per år.
*klipp*

Jag förstår din tanke men man ska inte behöva jaga någon för att denne ska göra sitt jobb.
PM får du väldigt gärna skicka ändå, alltid bra att ha en liten adresslista tillhands den dag det händer, eller i det här fallet inte händer något...
Om inte annat kanske man kan åka förbi med en kaka och fika lite med gubbarna någon gång, om inte annat så för att få höra lite "från insidan" hur saker och ting fungerar. :)
 

Hampe

Skriver massor!
Hej
nedan följer min konversation med trafikverket idag

Massor med grus på vägen vid infart mot Sätila från Sandvadskrysset i Hyssna.
Precis som förra året då ni sopade rent två månader efter min rapport.
Se nu till att lösa problemet att bilar skär i kurvan innan det händer en otäck olycka.


Hej!
Har framfört dina synpunkter till driftområdet.
Sandvadskrysset byggdes om 2012 så den borde vara tillräckligt bred för att man ska hålla sig på vägbanan när man åker igenom den, om inte så får du jätte gärna framföra vart det upplevs som feldoserat så får vi titta på det.


Hej
Visst är vägen tillräckligt bred men vad hjälper det när bilarna genar i korsningen.
Har inte sagt något om att det är feldoserat .
Problemet kvarstår massor med grus på vägbanan vad gör ni åt det?


Hej!

Hur resande kör igenom en korsning kan vi tyvärr inte bygga bort, det är ett beteende hos den ressande som behöver ses över.
Gällande stenar på vägen så ska underhåll sopa vägen när dom ser att det har kommit upp på vägbanan.
Tyvär har dom inte möjlighet att att sopa dagligen.


Hej
Det väldigt enkelt att bygga bort hur man kör igenom korsningen men det är inte det som är frågan här.
Gruset på vägen är en fara för allmänheten och särskilt då för resande på två hjul.
Förra året sopades korsningen en gång efter flertal påstötningar från mig det tog endast några dagar så var gruset tillbaka på vägen.
Menar ni att detta inte kommer att åtgärdas?


Hej!
Som jag skrev tidigare så framförde jag till driftmrådet att det behöver soppas i denna cirkulation.
Så det kommer ske.


Har inga större förhoppningar, hör av mig om resultat.

Fredrik...

Vilken jäkla arrogans!



Sandvadskrysset, fy tusan; många som har dött där under åren.
Folk skrek i trettio år på att korsningen måste byggas om.
Visst var det en tragisk historia med mackägarendär också?
Något han sedan var tvungen att återuppleva gång på gång vid varje ny smäll när folk stapplade in på macken och blödde ner varorna...
Vad blev myndigheternas kraftfulla åtgärd efter 10-tals döda i samma felbyggda kryss?
Man satte upp en fartkamera!
Det var ungefär lika lyckat som jaga B52or med insektsspray...

Folk fortsatte köra strömhopp ut över livskanten allt vad dom orkade:
Vad tusan hjälper en sketen fartkamera när folk inte ser sig för innan dom skall korsa en väg...?

Till sist bet man det sura äpplehuvudet av skam och byggde om korsningen.
Till det bättre? För bil-ister, kanske - verkar det som.
Tack Fredrik-S för en intressant rapport.


Hampe - pendlat på 156an i 10 år...
 
Top