Anmälningar till Trafikverket 2014

Hampe

Skriver massor!
Vad säger ni om det här?


Det är minsann inte chicken shit!

...eller, jo. Det är precis det det är. :mad:

Sträckan är ungefär 8 km lång, det ligger mycket skit drällt längs vägen - i kurvor och efter krön.
Anmäldes till Trafikverket igår kväll, vi får se vad dom gör med det. Misstänker att fler kan ha anmält, det var ingen fager syn - och jag som inledde med att köra i själva högarna för att fastställa djup, densitet och konsistens kan berätta att det luktar fan inte hallon.
Idag heller...

Polisanmälan? Akutanmälan?
Skulle man kanske kunna gjort. Men jag drog det den centrala vägen så får vi se hur det fungerar.


Stoi stopp stanna!

Innan någon bonnläpp börjar härskna till över min ovilja att vilja sätta mig in i lantbrukets villkor så vill jag bara påpeka att jag är en sorts bonnläpp själv. Jag har hästbonnat i mer än trettio år, och detta är inte att hänföra till det ofrånkomliga gegget som dras upp från gärderna när man ligger och sprider. Detta är ren transport med en såpass överlastad tippkärra att det helt enkelt drällde över lämmarna längs vägen.
Inte okay!



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Tillbaka till vägbygget igen:

002_zps33673953.jpg


Samma skylt låg igår kväll kvar på samma ställe som innan. Andra dygnet nu.








En grej som däremot inte ligger på samma ställe är denna lilla gynnaren:

003_zps4d71877b.jpg


Denna plastflärpen driver omkring i bygget och rör sig nedströms från den plats den blev påkörd vid för mer än en vecka sedan.
Ena dagen på ena sidan, andra dagen på andra sidan.
Antar att vi som motorcyklister kan förstå vad som händer om man kör över den mitt i vägen med bromsen ansatt...?
Eller vad som sker om den kastas upp från framförvarande bil?
Dag efter dag halkar den omkring på körbanan vid arbetsplatsen. Ingen bryr sig.



Jag har fått svar från Trafikverket, förresten!
Trafikverket skrev:
Hej Hampe!



Jag har bett Lxxx kommentera dina synpunkter då han känner till arbetet och vad som pågår där.



Hälsningar

Axxxxxxxx


Kalas!
Då väntar vi lite då.
Lite till...



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Hmm, dessutom gör Trafikverket just nu en stor satsning på att öka säkerheten och minska arbetsplatsolyckorna vid vägarbeten...
Utbildningsinsatser och förstärkta kontroller...
Sägs det i alla fall...


Det behövs!
När man lägger ut jobben på entreprenad kanske kärnkunskapen finns kvar: gräva ett hål i vägen. ...och senare fylla igen det.
Men en massa saker runt omkring glöms bort, prutas undan eller kommer inte ens upp på dagordningen.
Helikopterperspektivet på jobbet i stort till exempel. Avspärrningar och säkerhet för de som arbetar där.
Säkra av- och påfarter för dom som levererar material till projektet. Förvarningar och säkerhet för trafikanterna.
Det är sådant vi ser klappa igenom alldeles på Trafikverkets arbetsplats längs E6 i Halland.

...och på många andra ställen!

ImageHandler.axd

Bild från Kvällsposten

http://www.expressen.se/kvallsposten/missade-vagarbetet---krockade-med-lastbil/

Kvällsposten skrev:

Fritidsledaren i 30-årsåldern missade att bilarna stannat för ett vägarbete.
I full fart kraschade han rakt in i den stillastående last-bilen. Sent i natt opererades han för svåra skador på benen och bröstkorgen.

När staten säger att det är okay att Facebooka eller skriva säljrapporter medans man kör - så länge inget händer, så tar man på sig ett väldigt stort ansvar. Gränsen mellan "funkar fint" och "inverkar menligt" är knipskarp.
Avgjort mer knivskarp än dom som är satta att övervaka skeendet - den statusuppdaterande individen...

När staten säger att det är okay med elektronisk distraktion och noll vision utlovar ett "system" som skall ta hand om alla problem så är det inte så underligt att man ibland missar en stillastående lastbil framför sig när man är ute och kör "i full fart".
Stat och myndighet har bäddat för denna situationen. Hur skall man ta sig ur den?

Kvällsposten skrev:
Lastbilschauffören som blev påkörd klarade sig utan skador.

Men det var vällan tur. ...och underligt annars.
Men om det varit en av oss som stått sist bakom lastbilen istället?
Oskyddad?

En erfaren motorcyklist har ett örnöga i backspegeln i ett sådant läge - men vart skulle man ta vägen om man ser att det håller på att gå år helvete?
Inramad av dödsräckena...



Hampe
 

Pricken

New member
Är det bara jag eller upplever fler att det är mer och mer grus och skit på vägarna i år än tidigare?
Jag och frugan var på en liten "mini-MC semester" i Östergötland i början av veckan. Nästan 90 mil hann vi avverka i trakterna kring Linköping-Vadstena-Motala-Gränna samt resan till och från Stockholm på mysiga småvägar. Och så mycket grus/sand och skit i kurvor, vägkorsningar och på vägarna har jag aldrig sett tidigare. Att bönderna jobbar för högtryck nu märks vid typ nästan alla utfarter från deras åkrar och fält men deras skit syns från flera kilometers håll (oftast). Men alla rester från snabel-lagningar, kantförstärkningar och bara överlastade grusbilar gjorde däremot ett tydligt avtryck i psyket när man plötsligt fann sig mitt i skiten..

Nu fotodokumenterade vi inte, eller på annat sätt noterade de olika sträckorna, utan vi fick lägga vår koncentration på att inte gå omkull hela tiden.
Vad ska man acceptera innan man anmäler? Var går gränsen så att säga? För risken är väl att om man anmäler precis allt så kommer även Trafikverket att trubbas av och lägga alla ärenden som lågprioriterade? Då kommer kanske vi motorcyklister bara att klassificeras som "gnällspikar"..

Men i övrigt annars var det en mycket trevlig semester, Östergötland har mycket att erbjuda fast det är en annan story :)
 

Hampe

Skriver massor!
Apropå denna tråd ställe SMC en fråga till de åtta riksdagspartierna. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga-infor-valet---kontroll-av-vagar/

Politisk enighet så det sjunger om det!
Att denna enighet dessutom ligger i linje med vad allmänheten tycker, sunt förnuft, bondförstånd, kvinnlig intuition, streetsmartness^^ och vad tusan man man vill är inte underligt: det är helt befängt att sätta getabocken till trädgårdsmästare genom att låta entreprenörerna kolla sig själva.

Nu väntar vi bara på att Trafikverket skall inse det uppenbara...



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Det finns ytterligare områden där Trafikverket inte hänger med trafikutvecklingen.

När man nu är på god väg att totalpassivisera bilisterna med vajervägar, inramning, 2-1 vägar och 10 kilometersdetaljstyrning i hastighetsbegränsningarna så håller det inte längre att vid vägarbeten bara dirigera ut bilarna till att plötsligt mötas i ett av körfälten.

3769552030.jpg

Foto: Läsarbild ur G-P

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2360002-kvinna-dod-efter-svar-olycka






4083844121.jpg

Foto: Läsarbild ur VLT

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2501529-familj-fran-fagersta-i-dodsolyckan-pa-e-18


Bilisterna klarar inte av sådant längre. Stat och myndigheter vill inte att bilisterna skall klara sådana plötsliga krav på initiativkraft och perceptionsförmåga hos trafikanterna. Skapar man en grötlunk åt alla så måste man se till att hålla den! Även trafikomläggningar måste börja mötessepareras.
-"Men det är för trångt" säger Trafikverket.
Ja...? Just därför måste sådana åtgärder till numera. Bilisterna klarar inte att hålla sig i ett körfält längre.
-"Men det blir för dyrt och för omständigt" säger entreprenören.

Well, sorry. Har man sagt A får man säga B.
Vill man skapa en mogadonmiljö i trafiken där elefanterna skall kroka snabel i svans och trampa på utan att riktigt bry sig om vart dom skall så får också man se till att leverera "Den goda resan" hela vägen fram. De bilister man håller på att skapa klarar inte att styra själva.


Och du Trafikverket!

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2503324-trafikverket-e18-ar-saker

Bara för att ni säger att allt är bra så behöver det inte vara så.
Om folk krockar på löpande band längs samma sträcka av ett vägarbete så kanske, kanske det är en själv och det jobb man gör som det är fel på...?
Rannsaka sig själv lite ödmjukt, så där...?
För en enda gångs skull?




Hampe
 
Last edited:

Pricken

New member
Dom har ju t o m snålat in på fysiska koner mellan körfälten ! Vafalls?
Finns ju endast en vit heldragen linje, många billister har väl aldrig brytt sig om heldraget....
 

Seth

New member
Då har det blivit snabellagat på vägen förbi mitt. Inga skyltar och det har i princip blivit grushögar där man sprutat. Gick inte att se exakt vart gruset var då det smälte in väldigt bra mot övriga banan gällande kulör.
 

Hampe

Skriver massor!
Då har det blivit snabellagat på vägen förbi mitt. Inga skyltar och det har i princip blivit grushögar där man sprutat. Gick inte att se exakt vart gruset var då det smälte in väldigt bra mot övriga banan gällande kulör.

Anmäl!
Det är den absolut enda vägen vi har att gå för att få en chans att komma tillrätta med Trafikverkets nonchalans och korrumperade förhållande till sina entreprenörer!
Anmäl på denna sidan https://dka.vv.se/kundtjanstext/

Fyll i dina emailuppgifter så får du ett kvitto i form av ett diarienummer att man tagit emot din anmälan.
Sedan händer visserligen inte så mycket mer, men du kan antingen posta diarienumret här, eller maila det till smc(krull)svmc.se

Då har kansliet ytterligare ammunition gentemot ett Trafikverk som påstår sig ha utarbetade regler och manualer för allt, men där inget av det fungerar som dom inbillar sig att det gör.

Do it! Just do it!

Väljer du att posta kopia på anmälan och eventuellt svar här i tråden så blir det ändå roligare för oss andra.



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Verkar som Lxxx skiter i vad man säger i Borlänge.

I går kväll var allt som det brukar i södergående:

001_zps3ccfcdf2.jpg


002_zps51016bb5.jpg



men i norrgående hade det hänt grejer, minsann!


003_zpsb1435bb4.jpg


...ytterligare en varningsskylt hade dragits omkull.
Nej, jag vände inte runt och plåtade igår kväll. Jag kände mig lite wild and crazy och chansade på att skylten fortfarande skulle ligga nedkörd idag på morgonen...



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Verkar ärligt talat som Lxxxx på västkusten skiter fullständigt i vad Axxxxxxx på Trafikverket i Borlänge har att säga. Lxxxx verkar veta bäst. Skyltar skall ligga ner - då riskerar dom inte att blåsa omkull.

Ingen åtgärd i fredags - flera skyltar i både syd- och nordgående körriktning ligger ner.
...och likadant idag vid lunchtid.

001_zpsa790524b.jpg


Ingen har målat upp några riktiga linjer i körfälten, och nu börjar dom små decimeterhöga flärparna som är tänkta att skilja nord- och sydgående trafik från varandra att släppa och driva iväg.

Men det är inte det värsta.



Vid 35 sekundersstrecket swischar dom två ynkliga skyltarna förbi som skall varna trafikanterna för det annalkande trafikarbetet.
Allt det vi kan följa därefter - ca 1m 30sekunder med mig körande i 110 blås är trafikanter som mötts av en vägg med stillastående eller krypkörande bilar. Inte en varning!

Förstår ni nu varför jag rantar om detta eländiga skitarbetet?
Dom som är på plats kan säkert gräva och greja, men dom har ingen susning vad gäller skyltning och ingen blick för risker och faror.
...och dom får heller ingen hjälp av Trafikverket.

Trafikverket är nämligen upptaget med att på andra ställen i landet förklara i intervjuer att dom visst har skyltat ordentligt, att dom har förtroende för sina entreprenörer och att olyckor vid byggplatser bara händer för att bilarna kör för fort.



Hampe
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
*klipp*
Vid 35 sekundersstrecket swischar dom två ynkliga skyltarna förbi som skall varna trafikanterna för det annalkande trafikarbetet.
Allt det vi kan följa därefter - ca 1m 30sekunder med mig körande i 110 blås är trafikanter som mötts av en vägg med stillastående eller krypkörande bilar. Inte en varning!


*klipp*


Jag hade en liknande upplevelse på E4 vid Linköping norra (avfart 113?) för ett par dagar sedan.
Efter att passerat över Stångån får jag känslan att "något" inte stämmer i trafiken och mycket riktigt, KRAFTIGA inbromsningar.
Efter en knapp km i med tätare trafik / bromsningar / förvirrade filbyten kommer så förklaringen: Vägarbete om 2 km.

Alltså:
Kön började en kilometer före första varningen...

Skyltningen följde säkert gällande standard och hade fungerat jättebra på en mindre 70-väg, men här på E4 där hastighetsgränsen är 110 kanske man måste anpassa det hela lite efter gällande trafikläge?
En förvarning som säger att det blir vägarbete om 5 eller 10 km kanske eventuellt hade fått till och med den mest nappletande lattemamma att vakna till?

För det kan väl inte vara så in i hoppsan korkat att en olycka som sker INNAN första skylten i ett vägarbete i statistiken inte räknas som "olycka vid ett vägarbete" då olyckan rent formellt skedde FÖRE vägarbetet??
Alltså ser det inte så illa ut i statistiken om alla som krockar gör det innan själva vägarbetet börjat?
Om så är fallet ska självklart den "skyltade zonen" hållas så kort det bara går.


Hur det än är med den saken är det REJÄLT ruttet det här.
Att man sedan lägger mer resurser på bortförklaringar än verklig uppföljning är än mer skrämmande.

Det som gör det hela ännu värre är att vi i sverige (utanför de tre mindre glesbefolkade regionerna) är bortskämda med "lätt" trafik.
Vi är helt enkelt inte vana vid hastigt uppdykande hinder i form av tät trafik.
Än större anledning att hålla de fåtaliga matarlederna välskyltade och fria.

Nej, gör slag i saken direkt och inför en permanent lösning på hastighetsproblemet:
Gör om hela vägsnätet till illa underhållen grusväg och återinför systemet med grindar och grindpeng!
Då lär snitthastigheterna sjunka och ungdomsarbetslösheten vara ett minne blott, grindslantar skapar arbetstillfällen...
 

fjrdriver

New member
Två MC-olyckor på E4 norr om Gävle inom ett dygn. Givetvis påtalat detta för Trafikverket, SMC förutsätter att "Handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar" nu fungerar i praktiken. Kör försiktigt om du ska köra på E4 norr om Gävle.
http://www.gd.se/blaljus/polisen-asfalten-blir-saphal

Körde aktuell sträcka med bil häromdagen. Vänsterfilen på 2-1 väg som fått ny "beläggning" på flera ställen. Det är skyltat risk för halt väglag vid varje sträcka med ny beläggning men frågan är om inte körfälten skulle stängas av helt för undvikande av fler olyckor. Det behövs inte någon fackman på området eller friktionsmätning för att förstå att det blir snorhalt på dessa ställen vid regn. Stora partier i den nya beläggningen ser ut som polerad plast eller glas. Ytan är helt slät och blänkande. Detta vid torrt väglag. Lite vatten på det så har man säkert noll fäste.
 

Seth

New member
Anmäl!
Det är den absolut enda vägen vi har att gå för att få en chans att komma tillrätta med Trafikverkets nonchalans och korrumperade förhållande till sina entreprenörer!
Anmäl på denna sidan https://dka.vv.se/kundtjanstext/

Fyll i dina emailuppgifter så får du ett kvitto i form av ett diarienummer att man tagit emot din anmälan.
Sedan händer visserligen inte så mycket mer, men du kan antingen posta diarienumret här, eller maila det till smc(krull)svmc.se

Då har kansliet ytterligare ammunition gentemot ett Trafikverk som påstår sig ha utarbetade regler och manualer för allt, men där inget av det fungerar som dom inbillar sig att det gör.

Do it! Just do it!

Väljer du att posta kopia på anmälan och eventuellt svar här i tråden så blir det ändå roligare för oss andra.



Hampe

Nåja, Har iaf kommit upp Skylt nu.
 

TMax500

Member
Två anmälda "grusvägar" idag, en i förra veckan. Obegripligt att Trafikverkets entreprenörer inte förstår att de genom sin lättja/oförmåga riskerar andra människors liv.

Dagens anmälan:

"Hej,
Var ute på en mc-tur i helgen och stötte på lösgrus på flera ställen. Två av tillfällena var så allvarliga att de behöver åtgärdas omgående.

* Mellan Hällekis och Gössäter (Västra Götaland) är vägen snabellagad och det är gott om grus på vägbanan. Men... det finns inte en tillstymmelse till varningsskylt! Istället upptäckte vi gruset när det började stänka från däcken och stenskotten började vina. Det är som bekant fullkomligt livsfarligt när en mc-förare överraskas av den typen av grusig vägbana. Särskilt när gruset har samma färg som vägbanan. Nu gick det bra för p g a en kombination av erfarenhet och ”lätt handlag i halkan”.

* Infarten till Skänninge, från Borensberg (väg 32?), Östergötland. Här finns en cirkulationsplats som har fullkomliga drivor av löst grus. Varför detta är farligt behöver jag nog inte ens nämna. En dödsfälla för den som kör på två hjul. Även om man ser gruset i dagsljus så blir det en helt annan sak i regn eller i mörker.
Vägbanan/rondellen verkar på något sätt vara felkonstruerad för bilarna sneddar över vägrenen i rondellen och drar upp fullt med grus. Vi såg när vi passerade igår lördag eftermiddag just hur en bil ”sneddade” över stödremsan så att dammet rök och småstenarna sprutade om hjulen. Någon måste åka dit och göra om jobbet med stödremsorna för som det är nu så fungerar de inte."
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
* Infarten till Skänninge, från Borensberg (väg 32?), Östergötland. Här finns en cirkulationsplats som har fullkomliga drivor av löst grus. Varför detta är farligt behöver jag nog inte ens nämna. En dödsfälla för den som kör på två hjul. Även om man ser gruset i dagsljus så blir det en helt annan sak i regn eller i mörker.
Vägbanan/rondellen verkar på något sätt vara felkonstruerad för bilarna sneddar över vägrenen i rondellen och drar upp fullt med grus. Vi såg när vi passerade igår lördag eftermiddag just hur en bil ”sneddade” över stödremsan så att dammet rök och småstenarna sprutade om hjulen. Någon måste åka dit och göra om jobbet med stödremsorna för som det är nu så fungerar de inte."[/I]

Om du vill ha bilderna högupplösta (och flera...) skicka mig ett PM med din adress.

Här är det:
View attachment 7014

In i "droppen", från Varv över RV50, innerkanten:
View attachment 7034

Resultatet?
View attachment 7016

Samma "droppe" men på väg ut mot Varv / Borensberg:
View attachment 7017

Resultatet?
View attachment 7018

View attachment 7019

Tro inte att det är bättre i rondellen in mot Skänninge, där på andra sidan RV50.
Förvisso är innerkanten stensatt och har betong, men det hjälper liksom inte...
Utfarten mot Vadstena:
View attachment 7020

View attachment 7021


In mot Skänninge:
View attachment 7022

Ut på "förbifarten":
View attachment 7023

Var gruset kommer ifrån?
Det KAN vara härifrån... :mad:
View attachment 7024

Infarten från samma håll, alltså från "förbifarten" in i rondellen.
View attachment 7025

Ser det illa ut?
Det ÄR illa...
View attachment 7025


För kännedom:
Mjölby (med tillhörande ort Skänninge) har en stolt tradition på området rondeller.
View attachment 7027

View attachment 7028

View attachment 7029

View attachment 7030

View attachment 7031

View attachment 7032




*forts följer*
 
Last edited:
Top