Anmälningar till Trafikverket 2014

Hampe

Skriver massor!
Då kör vi en vända igen:
anmälan till Trafikverket skrev:
Länsväg N905 från korsningen trafikplats 57/E6 och österut riktning Idala har blivit lagad med lösgrus, troligen med hjälp av sk. snabelbil.
Det tillförda lösgruset har samma färg som omgivande vägbana, och utgör stor risk för motorcyklister, mopedister och övriga trafikanter.

Inga skyltar som varnar för stenskott eller hal vägbana finns utsatta.
Skall det inte vara det?

Finns bilder också, men de flesta av oss vet väl hur det brukar se ut.

Nu är frågan: Vad blir Trafikverkets svar?
Har skyltarna blåst i diket denna gången? Igen.
...eller har dom blivit stulna? Igen...



H
 

Maru

New member
Jag skrev till dem och klagade på att bättringen av vägbeläggningen på länsväg 167 mellan Stenugnsund och Lilla Edet är så mjuk att jag gjorde avtryck med mc-stövlarna i den.

Fick följande svar:

Hej Marcus! Jag har försökt få en kommentar från vår entreprenör på vad som gått fel vid det nämnda tillfället men jag lyckas tyvärr inte få någon information. Om du skulle upptäcka något liknande igen så är det bäst att ringa oss på 0771-921 921 där vi finns tillgängliga dygnet runt så vi kan få ut någon till platsen snabbt för att se över vad som är fel och om möjligt åtgärda det direkt. Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt. Med vänlig hälsning, Viktor Laurell Kundtjänsthandläggare Telefon: 0771-921 921 Trafikverket 781 89 Borlänge
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är ytterst allvarligt om inte ansvarig entreprenör besvarar anmälningar från allmänheten. Och att beställaren låter sig nöja med detta.
 

hobbe

New member
ok jag har nog fått det sämsta svaret jag kan få av trafikverket.
saxat ur mail konversationen
"Vi kan tyvärr inte sätta upp massor med skyltar efter vad allmänheten önskar." [sic!]

Vem arbetar trafikverket för ?

Vad mitt ärende hamnar om är att jag önskar att när de lägger ny asfalt så sätter man ut tillfällig skylt i några dagar (tills behov inte längre finns), halt vid regn (skylt A10 med tillägsskylt vid regn).

så att vi som kör på vägen har en möjlighet att veta att det är nylagd asf
 

97286

New member
De är skyldiga enligt trafikförordningen att skylta...

Tog mig flera år att få upp varning för sättningsskada på E4 vid Tierpavfarten (norr och södergående) - men jag lyckades :)
...frågan är... hur många fordon han skadas innan varningen kom upp 2013?... å gisses vad fort det gick att "fylla i sänkan" tvärs över motorvägen sedan man hörsammade mig och varnade för den (!).

Håller med dig - man skall inte behöva upprepa påpekan !
Att bli tvingad till att "tjata" är ju löjeväckande - men tyvärr sanninen när man möts av de dagisuppfostrade generationernas avarter.

Stå på dig!
Polisen har enheter som har till uppgift att kontrollera skyltning - de kan vara knepiga att få tag i genom växeln, men det går :)
Även på denna punkt har jag lyckats - kommunen skyltat synnerligen dumt (skyltarna står -bakom- min tomt... så hur i... ska trafikanten kunna se dem?!) - fick ut polisens enhet, o si - då tog det bara någon vecka så ordnade man det värsta (men herr-gå-man skylten sitter fortfarande fel).
Det går alltså att påverka, men man åker på mycket klurande och jobb.
 

Bansaie

New member
De är skyldiga enligt trafikförordningen att skylta...
... Det går alltså att påverka, men man åker på mycket klurande och jobb.
Frågan är ju varför vi, allmänheten, ska behöva lägga ner mycket tjat, klurande och jobb för att Trafikverket ska utföra sitt arbete i enlighet med den lag som reglerar deras ansvar och befogenheter? :mad:
 

Kapten Stofil

New member
Frågan är ju varför vi, allmänheten, ska behöva lägga ner mycket tjat, klurande och jobb för att Trafikverket ska utföra sitt arbete i enlighet med den lag som reglerar deras ansvar och befogenheter? :mad:

Det finns nog inte så få trafikverksanställda som frågar sig det samma:
http://forum.svmc.se/showthread.php?8822-Trafikverkets-korrupta-förhållande-till-sina-entreprenörer-etc-mm-osv&p=119534&viewfull=1#post119534

Jag tror det mesta fotskjutandet sker på mellanchefsnivå.
 

Ove 60+

Active member

Catharina Elmsäter - Svärd, infrastrukturminister, är en tålmodig(?) dam. Hon borde satt sin högklackade fot i baken på Gunnar Malm för bra längesen. Han är den som är ytterst skyldig till alla fadäser som TrV gör, oavsett om det gäller dåliga inköp, dåligt underhåll, misslyckat trafiksäkerhersarbete o.s.v. Att en sån "förmåga" ska styra ett verk som hela nationen är beroende av är en skam. Chansen att det kommer en efterträdare som kan ta ansvar på ett bättre sätt är väldigt stor för herr G.M. är oslagbar när det gäller bortförklaring, skönmålning och felberäkning. Dessutom gnäller han ynkligt om han får kritik.

Kanske det skulle komma någon vuxen och ansvarskännande person som kan rensa bland sådana som på gamla meriter suttit på sina poster alltför länge och fått tunnelseende. Tja, man kan ju alltid önska. :tummenupp
 

Kapten Stofil

New member
Kanske det skulle komma någon vuxen och ansvarskännande person som kan rensa bland sådana som på gamla meriter suttit på sina poster alltför länge och fått tunnelseende. Tja, man kan ju alltid önska. :tummenupp

Jag är inte så säker på att det bara är de som suttit länge på sina poster som har tunnelseende. Har man en kultur där det blir politik av allting så fungerar det helt enkelt inte. En helt annan företagskultur skulle nog behövas, där man tänker resultat och att använda pengarna på rätt sätt, och inte "kan jag få skit för det här", "vem kan jag skylla på". Då skulle man nog dessutom få mycket mer underhåll gjort för samma pengar.
 

Hampe

Skriver massor!
Då kör vi en vända igen:


Finns bilder också, men de flesta av oss vet väl hur det brukar se ut.

Nu är frågan: Vad blir Trafikverkets svar?
Har skyltarna blåst i diket denna gången? Igen.
...eller har dom blivit stulna? Igen...



H


Så ja, då kan vi knyta ihop just denna säcken:

Hej!

Du har helt rätt, Trafikverket ställer krav på att varningsmärken ska placeras ut vid lagningar av den typen. Jag har skickat ditt ärende till både vår entreprenör och projektledaren för drift och underhåll i driftområde Göteborg.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

Xxxxx Xxxxxxx

Kundtjänsthandläggare


Svar inom en vecka, och ingen likgiltig nonsensblaffa - vackert så.

Tanken med denna fritidssysselsättning att att skapa argument för SMC att använda i diskussionerna med myndigheterna.
Ja, det tar tid att sitta med detta, men det är bara vi som använder vägarna och har ögonen med oss som kan skapa en förändring.
Det enda vi behöver göra är att anmäla och lämna ärendenumret vidare till SMC centralt som behöver all ammunition som går att få fram i detta tröstlösa ställnings-/utnötningskrig.

Det ställs mängder av krav på oss motorcyklister, och vi gör sannerligen vårt bästa att leva upp till dem - det ligger liksom i vårt intresse...
Samtidigt så skiter Trafikverket fullständigt i oss oskyddade trafikanter och går emot sina egen interna regler, rekommendationer, överenskommelser utåt, sunt förnuft och rent av explicita lagar dessutom. Man gör precis som man själv känner, och det måste bli ett slut på det. Det kostar liv!
Dödsräcken och gruslagningar, gruslagningar och dödsräcken så långt ögat når.
Det, och totalt ointresse för oskyddade trafikanter när man planerar vägar och vägmiljö.

Det räcker nu!



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Åsså en liten ursäkt till Trafikverket också, (jag förstår att ni läser här, jag får en helt annan respons på mina anmälningar i år när jag delar dem här...)

Denna hade jag banne mig missat att återrapportera:



Det här svaret från tidigare i tråden känner ni igen?




Jag tycker inte att "hamnat i diket" är ett acceptabelt svar, inte när man hört liknade undanflykter tidigare - så jag har bollat tillbaka:



Min kommentar från 1/4 besvarades 24/4. Sent, ja visst - men ett svar.
Att det dröjde ännu längre innan jag lade upp svaret här är lite slappt, sorry!
Hej igen Hampe!



Till att börja med vill jag be om ursäkt för att vårt svar har dröjt. Jag har varit i kontakt med de ansvariga för underhållet i det som kalla driftområde Nyköping som meddelar att de har förtydligat för entreprenören att det finns en rutin att följa. Denna rutin ser ut så här:



Rutinen är att:

Avvikelse rapporteras till Trafikverket

Avvikelsen tas upp på byggmöte

Avvikelserapport skrivs med korrigerande åtgärd

På efterföljande byggmöten kontrolleras att korrigerande åtgärd följs

Om inte korrigerande åtgärd följs, utgår vite enligt viteslista.





Med vänlig hälsning,



Xxxx Xxxxxxxxx

Kundtjänsthandläggare


Klara besked.






H
 

Hampe

Skriver massor!
Äsch!
Vi kör en till när vi ändå har ångan uppe:


Anmälan till Trafikverket skrev:
Natten till idag 27/5 har vägar kring Fjärås lagats genom att tjära och lösgrus hälls ut på vägen - så kallad snabelsbilslagning.

Skyltar som varnar trafikanter finns uppsatta på vissa delsträckor, men inte konsekvent utplacerade.

Ett exempel: Jag svängde av E6 norrgående vid avfart 58 och fortsatte norrut längs N916 "gamla E6".
Utan att bli varnad av skyltar hamnade jag i stora mängder lösgrus och tjära på väg till bensinstation Shell Fjärås.

Det gick att se skyltar uppsatta några hundra meter längre bort mot Kungsbacka till, men då är skadan redan skedd.

Lösgruslagningar som inte varnas för skapar skador på bilar och är livsfarliga för motorcyklister. Extra allvarligt att slarva med skyltningen här kan det sägas vara eftersom den aktuella bensinstationen skyltas från E6 och att Trafikverket alltså aktivt leder in genomgående trafik från motorvägen.

Skyltar mitt i en sträcka som gjorts farlig hjälper föga när bilar svänger av motorvägen för att tanka utan att kunna se en enda varning.





Hampe
 

gundj

New member
Åsså en liten ursäkt till Trafikverket också, (jag förstår att ni läser här, jag får en helt annan respons på mina anmälningar i år när jag delar dem här...)

Denna hade jag banne mig missat att återrapportera:







Min kommentar från 1/4 besvarades 24/4. Sent, ja visst - men ett svar.
Att det dröjde ännu längre innan jag lade upp svaret här är lite slappt, sorry!



Klara besked.






H

Hur ofta håller dom sina möten?
Om det är månader mellan varje så hinner många dö.
 

Avarage

New member
Klickade mig in på trafikverkets hemsida för anmälan om fel & brister som länkas till i 1:a inlägget. Hittade inget formulär eller liknande, jag kan däremor anmäla mig som vägrapportör, anmäla misstanke om mutor/jäv, om jag ÄR vägrapportör använda appen Live Trafik eller anmäla begäran om skadestånd. Men anmäla brister och fel på väg som vanlig trafikant hittade jag ingen länk för så jag ringde nummret på samma hemsida 0771-921921 & valde #4 (akuta ärenden) och anmälde följande:

"Grus utlagt med vilje (läs snabelbil elle rliknande) på Hisingsleden från vädermotet i Göteborg (Hisingen) hela vägen upp till Assar Gabrielssons väg (en sträcka av drygt 1,5km med en bredd om ca. 0,5m och med enstaka avbrott utan att sätta upp varningsskyltar eller sopa bort överflödigt grus (vilket är MYCKET). Gruset är utlagt nu tidigt på morgonen då det fortfarande ligger väl samlat i bredd (mitt i vänster körbana, 2-filigt)."

Fick beskedet i telefon för 10minuter sedan att Kent (han jag pratade med) skulle rapportera det vidare till "Brister".

Hastigheten på vägen är 70km/h (många kör betydligt fortare) och vägen svänger. Värst av allt är att den stundtals är hårt trafikerad så sannolikheten att jag som motorcyklist skall ligga bakom bil/lastbil/buss och inte ser gruset (som efter ett kort tag täcker inte bara bredden av vänster körbana utan även kommer spridas till höger körbana OCH mötande körbana) är minst sagt överhängande.

Sätts varningsskyltar upp (vilket borde vara ett minimum av åtgärd, som dessutom bör ske akut) bör dessa med andra ord sättas upp i båda färdriktningarna).

Vägsträckan är denna:
https://maps.google.se/maps?saddr=Ok%C3%A4nd+v%C3%A4g&daddr=Hisingsleden&hl=sv&ie=UTF8&sll=57.716573,11.869698&sspn=0.014028,0.03768&geocode=FYeHcAMdKSq1AA%3BFRXBcAMdzwm1AA&mra=me&mrsp=1,0&sz=15&t=m&z=15

Och färdriktningen är norr ut.

// Niklas
 
Last edited:

Avarage

New member
Skyltar kom ut ganska snabbt. När jag åkte förbi 3 timmar efter anmälan fanns dessa på plats. BRA!

Nästa förbättringsnivå är att skyltar sätts upp i samband med (dvs. straxt innan) man lägge rut gruset. Och ytterligare förbättringspotential är att borsta bort allt löst grus. Just nu ligger mängder med grus vid mittlinjen som skiljer norrgående från södergående. Kör man 30cm från mittlinjen kör man i större mängd grus.

// Niklas
 

Hampe

Skriver massor!
Trafikverket sommarslappar sig vidare fram i trafiken:


Längs E6 genom Halland, mellan trafikplatserna 57 och 58 påbörjades för några veckor sedan ett trafikarbete.

Maskiner kördes fram, skyltar ställdes ut, viltstängslet togs bort.
Sedan hände inte så mycket mer.
...mer än skyltarna för att "viltstängsel saknas" blåste ner eftersom dom var otillräckligt nedtyngda. Foto finns.

Under mer än 10 dagar har en skylt i vardera riktningen legat omkullkörd, och bara varnat den del av trafikanterna som kör i omkörningsfilen - om det är lite tätare trafik.

Mina frågor är:

skall inte en vägsträcka patrulleras av någon ansvarig? Hur kan skyltar vid ett vägbygge få ligga omkullkörda under minst 10 dagar?

Eller - har man kollat sträcka, men struntat i att resa upp skyltarna?

och! Innan ni svarar Nej! på det sista så vill jag säga att idag var det faktiskt verksamhet på det vägarbete man skyltat för i flera veckor.
Det innebär att folket på plats passerat minst en av de nedkörda skyltarna utan att bry sig om att resa upp dem.

Kommentar?


Trafikverket lägger ut jobb på entreprenad. Ingen bryr sig om att kolla hur arbetet utförs.
Trafikverket svär sig fria och menar att entreprenören skall kolla sitt eget jobb.

Hur det funkar...? Well, alla som kan lägga två tankar till varandra fattar att det inte har skuggan av en chans att bli bra.
Den som mot förmodan inte klarar att klura ut att upplägget är dömt att misslyckas hade kunnat finna stöd i historisk vishet som att man "inte skall sätta getabocken till trädgårdsmästare" och andra självförklarande ordstäv.

Men nej.
Trafikverket leker den kompetenta beställaren och gonar sig i en fönsterlös bunker.
Signalen blinkar blå, då är allt som det ska.


Södergående

View attachment 6908


Norrgående

View attachment 6907



En skitsak egentligen.
Hade jag kört motorcykel hade jag kunna stanna vid kanten och resa upp skyltarna.

Men varför skulle jag? Varför skulle jag ta risken det innebär att röra mig ute på motorvägen?
Inte ens entreprenören som har (skatte)betalt för att göra det vill ju ta risken...?



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, jag har fått ett diarienummer, men inget svar.
Däremot fortsätter man att flumma runt å det värsta på denna kommande omledning från E6/motorväg.


Som fortsättning på ärende TRVKT 2014/6832 (ännu ej besvarat)
så undrar jag hur så mycket kan gå fel på ett och samma ställe:

Skyltarna som varnar för att viltstängsel saknas står upp ibland och ligger ner ibland.
De senaste dagarna har dom saknats helt och hållet i nordgående riktning.
# Förstår man inte att skyltarna måste tyngas ned för att stå kvar?
# Är det ingen som kör sträckan och inspekterar för brister i trafikmiljön?

12/6 på eftermiddagen hade man konat av ett körfält på motorvägen.
INGA skyltar ute som varnade.
HELT stillastående trafik i båda körfälten ca 400 meter innan den första blyga skylten som varnar för vägarbete.
Till saken hör att arbetet sker i en svacka på motorvägen - södergående trafik har alltså ett krön och dessutom en skymd kurva att ta sig förbi innan man får syn på vägarbetet.
Strax därefter dyker dom små skyltarna upp. ...efter det att man sett vägarbetet, alltså.
Om! man är vaken och håller huvudet högt...

Senare på eftermiddagen bryts radioprogrammen och man varnar för stillastående trafik samt "10 minuters kö" innan man kommer fram till vägarbetet. Det hela är bisarrt illa skött!

Idag Tis 10/6 är båda nordgående körfält avkonade och trafiken leds ut på vägrenen.
På denna vägren ligger ett tappat 10 meters spännband komplett med 4-tons spännare och allt.
Bilar väjer och försöker gränsla hindret, inbromsningar, risksituationer - och vad skulle en motorcykel göra...?
30 meter därifrån, i södergående körfält står personal från vägarbetet och snackar med armarna i kors.

Men det räcker inte med det!
Längre mot avfart 58, i södergående körfält är man ute med skyltvagnar och TMA-fordon för att lägga chikan(?)

MITT I KÖERNA!

Man står minst 500 meter för nära arbetet och har köer uppströms som inte ser varken vagnar eller TMA-bilar tack vare krön och kurva!
Den som dirigerar detta arbete har inget begrepp om vad han håller på med. Här kommer att smälla rejält om lekstugan tillåts fortsätta.
Detta är ett arbete som ser ut att kunna dra ut på tiden - storskyltar måste för södergående trafik upp långt före avfart 58 för att ha chans att göra nytta när trafiken stoppar upp.

Nordgående behöver det skyltas på rakan innan rastplats Torpasjön för att minska risken för kökrockar i den smala, farliga passagen vid sjön och senare där farten skenar nerför husvagnsbacken vid Torpa kvarn.

# Varför tar inte folk på plats detta med skyltningen på allvar?

# Varför inspekterar inte Trafikverket arbete, skyltning och uppförande på arbetsstället?


...och viltskyltarna är som bortblåsta.

Ja, jag är förbannad!
Sitta på höga hästar och ha åsikter om än det ena och än det andra å sedan inte ha en susning om vad ens entreprenörer hittar på i Trafikverkets namn. Ett sjunkande skepp på lerfötter!





Hampe
 
Top