Anmälningar till Trafikverket 2014

Bansaie

New member
Så jobbar vi mot hala sommarvägar

Så jobbar vi mot hala sommarvägar
Senast uppdaterad/granskad: I dag

Halka på grund av bristande friktion kan vara ett problem på belagda sommarvägar. Vi jobbar på bred front för att motverka den.

Beläggningsentreprenören ska ta kontakt med underhållsentreprenören inom respektive område för att lämna över kontaktuppgifter, information om vilka jobb som ska utföras och när.

Underhållsentreprenören (BAS-Väg) är BAS-U och samordningsansvarig för alla arbeten inom sitt område och ska därför få kännedom om vilka arbeten som andra entreprenörer planerar att utföra. På så sätt kan vi snabbare vidta åtgärder om problem uppstår.

Omedelbart efter att bristande friktion har rapporterats ska trafikanterna informeras genom skyltning och information via Trafikcentral väg, något som i första hand Underhållsområden ansvarar för. I de underhållskontrakt som Underhållsområden har ingår regelbunden tillsyn av vägnätet och rapportering till projektledaren som i sin tur rapporterar vidare till ansvarig projektledare inom Nationellt underhåll. Underhållsentreprenören kan dessutom få information om bristande friktion från andra håll som Trafikcentral väg, Kundtjänst, polis och räddningstjänst, vägrapportörer och allmänhet.

Trafikanter som vill anmäla hala vägar under sommaren hänvisas i första hand till vår kundtjänst. Kundtjänst är öppen dygnet runt, telefon 0771-921 921. Där kan man välja knappval fyra för att anmäla allvarlig skada eller akuta hinder och kopplas då vidare till Trafikcentral väg. Trafikcentralen kontaktar i sin tur underhållsentreprenören, som är tillgänglig dygnet runt.
– Kontaktvägen mellan Trafikverket och underhållsentreprenören måste vara tydlig för att brister som rapporteras in från allmänheten ska kunna tas om hand på ett effektivt sätt, säger Jan-Erik Lundmark, tillförordnad chef för Nationellt underhåll.

Vad kan bristande friktion bero på?

Feta fläckar och så kallad blödande asfalt på vägen kan uppstå under arbetet med att lägga ny beläggning, på nylagd väg men även ibland på äldre beläggning. En rejäl värmebölja kan då innebära att bindemedlet mjukas upp, utvidgas och stiger upp i vägytan som fläckar och blödningar, vilket kan ge en hal vägbana vid regn.

Polering uppstår när stenmaterialet, det vill säga ballasten, i beläggningen poleras av däcken under sommarhalvåret. Problemen är oftast som störst under sensommaren och förekommer oftast i rondeller, ramper och skarpa kurvor där trafiken både svänger och bromsar eller accelererar. Polering orsakas av hårt stenmaterial och det är därför viktigt att kraven på stenmaterialet och/eller nötningsegenskaperna anpassas med hänsyn var det ska användas.

Halka på grund av löst grus uppstår ofta i samband med tankbeläggningsåtgärder såsom försegling, ytbehandling, potthålslagning eller snabellagning. Metoderna används främst på lågtrafikerat vägnät. En viss mängd löst grus förekommer alltid i samband med dessa typer av arbeten och det är därför viktigt att trafikanterna varnas och informeras i samband med att jobben utförs och att de krav som ställs på sopning efter utläggning följs upp.

Löst material som grus och jord kan också dras in på vägar och orsaka halka.

Vad gör vi åt problemet?

Trafikverket anmäler fel och brister som vi får kännedom om till beläggningsentreprenören som har ansvar för att ställda krav uppfylls. Val av friktionshöjande åtgärder sker i samråd med entreprenör och åtgärder ska utföras utan dröjsmål.

Exempel på åtgärder är att sopa bort grus eller tvätta bort överskottsbindemedel med hjälp av vatten och högtrycksutrustning. Andra metoder som används är att varm sten läggs på beläggningen med hjälp av en vält eller att ytan ruggas upp med hjälp av en fräs.

Handlingsplan

Vi har i år tagit fram en handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar. Den tydliggör bland annat vad vi gör när larm om bristande friktion kommer in, att entreprenörens ansvar behöver tydliggöras, att egenkontroller ska motkontrolleras, att mätning av våtfriktion ska systematiseras, att flera olika typer att mätutrustningar ska införas och att kunskapen behöver öka. Du kan läsa mer om handlingsplanen och om friktion på väg via länkar till höger på sidan.

Kontaktperson
Xxxx Xxxxxx Underhåll
 

Kapten Stofil

New member
Undrar om det här hade blivit av utan SMCs tjat och inte minst allt rabalder i TV, Uppdrag Granskning och annat.
Glädjande att det händer något i alla fall, även om ett par stycken måste dö för att en så enkel sak ska bli av.
 

sannybo

Member
Just hemkommen från norra Skottland där jag kört runt lite i Highlands.
En sak jag reagerade på var att dom snabellagade vägarna där också, MEN där det var snabellagningar var varje kurva varningsskyltad för grus på väg samt vissa tvära kurvor var varningsskyltade samt fartsänkta. Ni som åkt i Skottland vet hur många kurvor det är, men alla var skyltade.
Här har vår myndighet något att lära sig.
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, jag har fått ett diarienummer, men inget svar.

Efter mer än en månad, och påstötningar dessutom så har jag fått ett svar. Wow.

Trafikverket skrev:
Hej Hampe. L*** heter jag och backar upp projektledaren i driftområde Göteborg- Kungsbacka under semestern. Jag vet vilka som arbetar med viltstängslet längs E6 och tar en kontakt med dem i dag.

Blev jag glad?
Inte Hampe inte, snarare mer uppretad ändå:

Svar till Trafikverket skrev:
Hej!

Tack för ditt svar. Jag såg faktiskt att killarna var ute i nordgående riktning och fixade idag strax före 9.
Vackert så.

Men varför tar det mer än 4 fulla veckor innan något händer?
Trots allmänhetens anmälningar?

Detta är ju något som entreprenörens egenkontroll för det aktuella arbetsstället borde sett och korrigerat omedelbart!
Detta är ju något som Trafikverket själva borde uppmärksammat och beordrat korrigering av vid sina regelbundna kontroller av sträckan!

Det är ett dubbelfel, dag efter dag, vecka efter vecka. Trots att trafikanter larmar.

För visst kontrollerar Trafikverket status på E6an fortlöpande...? TEN-T väg och allt, matarled till Norge och kontinenten samt massiv semesterväg nu på sommaren. Hur kan ni missa sådant här?

För omkullrivna skyltar är en fara på flera olika sätt. Dels så bibringas inte trafikanten den viktiga informationen som skyltarna skall förmedla, men det är även en fara med skyltar och deras fästen som ligger på vägrenen vecka efter vecka. En svart gummisockel är inte lätt att upptäcka, och en platt skylt som ligger flat vid sidan av körbanan ännu svårare.

Rätt vad det är så kör en facebookande bilist på något av det, delar av det kastas ut i den egentliga körbanan och vips kör en motorcyklist ihjäl sig. I Trafikverkets regi. Ännu en gång.

Hur förklarar ni det? Vecka efter vecka. Mer än en månad. Trots allmänhetens anmälningar.

Tyvärr så stannar det inte här. Skyltningen på platsen har successivt blivit bättre: skyltar utflyttade längre från byggstället - numera på krönet vid Torpasjön norrgående, samt innan avfart 58 södergående.

Bättre, men inte bra. Det nyuppkomna problemet är hur avledningen från E6 sker i norrgående riktning.
Där är 2 körfält planerade, men det måste man ha kört sträckan tidigare för att uppfatta.


Det är flera fel gjorda på platsen:

A: Första skylten är orange "Tillfällig omledning av trafiken".
Kanske inte fel på skrivbordsstadiet, men helgalet i verkligheten. Trafiken tolkar det enda strecket på skylten som att det bara finns ett körfält i förbifarten.

Tyskland har utmärkta skyltserier för att behålla både flöde och säkerhet förbi ett sådant här arbetsställe, men här i Sverige borde en variant på tavlan "Körfältsindelning på sträckan" ge den för trafikanten nödvändiga informationen.
Nuvarande skyltning gör det INTE!

B: Vidare så skyltas det just innan omledningen med varningsskylt "Mötande trafik" där de enkla pilarna i vardera riktningen förstärker intrycket att det bara är ett körfält att tillgå i nordgående riktning.

C: Kanske värst är den urusla körfältseparationen. Det är något blekgult pollenpulver sprayat i vägen, men sanningen är att de vita sprayade "förmarkeringarna" som bara är till som guidelines för den riktiga målningen syns bättre än tramset som är påfört efteråt.

Resultat av skyltning och vägmarkeringar: totalt kaos i norrgående körfält. Lastbilar och frequent flyers blåser på nerför backen som vanligt, medans nytillkomna tittare verkligen blir "tittare" och försöker reda ut vad som krävs av dem i detta hellhole.

Det är husvagnsekipage som simmar mellan körfälten och tränger ut andra åt sidan, det är utländska linkförare som tilldelats mer än dom klarar av och därför lägger sig i mitten och tar upp bägge körfält, det är nästan stillastående semesterfirare som tvekar - blandat med all of the above och stressade säljare dessutom som i 100 blås försöker hinna med det sista innan semestern.

Det är ett ytterst oproffsigt skyltat arbetsställe, Trafikverket. Ser ni inte det på era inspektionsrundor?
Det är en dödsfälla, Trafikverket. Det har det varit sedan er entreprenör satte ner spaden i jorden första gången.

Visst, plåtskador och köer kanske man kan stå ut med - men motorcyklister som trängs ut av bilister som inte får någon vägledning alls genom bygget kan inte lyxa till det med "plåtskador". Våra deformationszoner består av kött och blod!

Adekvat skyltning och feta dubbla heldragna linjer genom före, genom och efter förbifarten - det måste väl ändå vara ett minimikrav?

mvh

Hampe

Jag vet att jag framstår som en rabiat stolle som bankar på en stängd dörr, men låt mig illustrera för er som läser här inne hur det ser ut på platsen under mer än en månads tid:


Nerblåsta skyltar
011_zps37484139.jpg



Ibland bara på ena sidan
001_zps515e94ae.jpg


041_zpseaaae4fe.jpg



Ibland på bägge
038_zpsd9798769.jpg



och givetvis i bägge riktningar
008_zps8330ead1.jpg




Det mesta som ställts ut har varit otillräckligt nedtyngt
029_zps1722c365.jpg



och det har varje dag under mer än en månad legat skyltar i backen som jag inte kunnat dokumentera på grund av trafiksituationen.
Med marginal det sämsta jag sett. I Sverige.
Faktiskt bland det sämsta jag sett överhuvudtaget, och det omdömet är banne mig rensat från det faktum att man inte väntar sig så mycket av skyltningen i Jugoslavien strax efter kriget...


De värsta köerna hittills, med motorvägshastighet rakt in i stillastående trafik utan någon som helst föregående varning - dessutom i kombinationen krön/kurva uppstod när just denna stolta skylten skulle upp...

027_zps2747cee7.jpg


Svårt att svära sig fri från den, Trafikverket...


Så här illustrerar man att förbifarten har två körfält
030_zpsf352e9e6.jpg

040_zpscea542c7.jpg


och kryddar på med detta.
042_zps05289e25.jpg

Tydligt?

forts
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Tydligare?

043_zpsa7f84c22.jpg


044_zps0c56428b.jpg


045_zpsb0c13458.jpg


046_zps1c56a87f.jpg




Japp, gult, vattenlösligt pollenpulver är det nya i vägmarkeringsbranschen.
Grymt miljövänligt, och riskerar inte att blända någon heller. Absolut inte...


Vad säger ni som kör samma sträcka? Funderar ni över statusen på skyltningen?
Korrekt skyltning kan hjälpa trafikanterna så mycket, hålla ner olyckorna och deras följder - samt hålla uppe farten för att minska köerna.

Läppspelarlinjer däremot...
wtf-road-markings.jpg


tillsammans med skyltar som ställs upp planlöst, blåser ner och driver runt i bygget, skall vi betala för sådant?



Hampe
 

Kapten Stofil

New member
En kommentar på Trvs intranät till artikeln Bansaie förmedlade lyder:
"Tillsyner

UHo har regelbundna tillsyner av vägen i ett intervall mellan 3 upp till 14 dagar beroende på vägklass enligt avtal. Däremellan bör tillsynen skötas av den som utför/utfört arbetet."

UHo är avdelning (eller sektion eller vad det heter på det interna fikonspråket) Underhållsområden.

Apropå Hampes upplevelser... :confused: :rolleyes:
 

Hampe

Skriver massor!
En kommentar på Trvs intranät till artikeln Bansaie förmedlade lyder:
"Tillsyner

UHo har regelbundna tillsyner av vägen i ett intervall mellan 3 upp till 14 dagar beroende på vägklass enligt avtal. Däremellan bör tillsynen skötas av den som utför/utfört arbetet."

UHo är avdelning (eller sektion eller vad det heter på det interna fikonspråket) Underhållsområden.

Apropå Hampes upplevelser... :confused: :rolleyes:


Alltså - Trafikverket har tappat greppet fullständigt.
Jag retade mig på slarvet mer än en vecka innan jag anmälde, och efter det tog det mer än en månad.
Skyltar har legat huller om buller i omgångar på bygget, inte en enda gång jag passerat har det varit korrekt skyltat och körfältsseparationen är ett skämt. Att entreprenören antingen är hjälplös eller kanske snarare dumsnål är en sak, men då skall ju Trafikverket styra upp det hela!!!

Dom kan aldrig i världen varit ute och sett till detta bygget under den tid det pågått!
Om dom påstår det så är det radarparet Ray Charles och Stevie Wonder dom skickat ut! No wonder att det går åt pipan för Trafikverket.

4 fulla veckor från anmälan till åtgärd! Och arbetsplatsen är en röra utan dess like fortfarande:
Dagens mail till Trafikverket:
Som sagt,

Varför tar det mer än 4 fulla veckor från det att allmänheten anmäler brister till att något åtgärdas?
Varför fungerar inte entreprenörens egenkontroll?
Varför har inte Trafikverket någon koll över det som sker ute på arbetsplatserna?

Detta är en total genomklappning, och vansinnigheterna fortsätter.

Själva vägarbetet saknar en vettig, skyddad infart för dem som arbetar på platsen och för de som levererar material dit.

Detta videoklipp som ligger uppe på Youtube visar hur en grusbil idag på morgonen tvingas bromsa in, svänga ut och ta bägge ( de omarkerade) körfälten i anspråk för att försöka ta sig in på bygget - men det funkar inte och han blir stående!
Bilen står stilla på tvären över 1,5 körfält! På en motorväg!!

Utan blixtljus, utan varningsblinkers - hela vansinnesmanövern genomförs utan ens vanlig blinkers som visar vad som skall komma att ske - han bara glider ut, tar bägge körfält i anspråk. Och stannar!

Det är helt obegripligt hur sådant här kan få fortsätta, vecka efter vecka: har Trafikverket verkligen ingen kontroll alls över de arbeten man lägger ut?


mvh


Hampe



En helt mörklagd sväng - grusbilen visar inga signaler åt något håll, utan tar ut svängen och ställer sig på tvären över motorvägen. Ba' så ba'.




Sick!




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Äsch!
Vi kör en till när vi ändå har ångan uppe:

Citat Ursprungligen postat av Anmälan till Trafikverket
Natten till idag 27/5 har vägar kring Fjärås lagats genom att tjära och lösgrus hälls ut på vägen - så kallad snabelsbilslagning.

Skyltar som varnar trafikanter finns uppsatta på vissa delsträckor, men inte konsekvent utplacerade.

Ett exempel: Jag svängde av E6 norrgående vid avfart 58 och fortsatte norrut längs N916 "gamla E6".
Utan att bli varnad av skyltar hamnade jag i stora mängder lösgrus och tjära på väg till bensinstation Shell Fjärås.

Det gick att se skyltar uppsatta några hundra meter längre bort mot Kungsbacka till, men då är skadan redan skedd.

Lösgruslagningar som inte varnas för skapar skador på bilar och är livsfarliga för motorcyklister. Extra allvarligt att slarva med skyltningen här kan det sägas vara eftersom den aktuella bensinstationen skyltas från E6 och att Trafikverket alltså aktivt leder in genomgående trafik från motorvägen.

Skyltar mitt i en sträcka som gjorts farlig hjälper föga när bilar svänger av motorvägen för att tanka utan att kunna se en enda varning.




Hampe


Denna anmälan har jag inte fått något svar på, och det hela blir bara konstigare och konstigare.
Sträckan man för en månad sedan snabellagade, utan korrekt skyltning har man nu fräst ner och asfalterat istället.
Inte mig emot - men det är ju hål i huvudet att först snabellaga och sedan fräsa bort!

Noll koll kummiboll.

Läge nu att påminna för den gamla anmälan, och fylla på med ny:
ännu inga vägmarkeringar målade, och heller ingen varning att det saknas.

011_zpsf0fc2f53.jpg




Ny anmälan till Trafikverket skrev:
Hej!

27/5 anmälde jag att Trafikverket fusklagat vägsträckor i norra Halland med så kallad snabelbil utan att skylta korrekt.

Kopia på anmälan:
Citat Ursprungligen postat av Anmälan till Trafikverket
Natten till idag 27/5 har vägar kring Fjärås lagats genom att tjära och lösgrus hälls ut på vägen - så kallad snabelsbilslagning.

Skyltar som varnar trafikanter finns uppsatta på vissa delsträckor, men inte konsekvent utplacerade.

Ett exempel: Jag svängde av E6 norrgående vid avfart 58 och fortsatte norrut längs N916 "gamla E6".
Utan att bli varnad av skyltar hamnade jag i stora mängder lösgrus och tjära på väg till bensinstation Shell Fjärås.

Det gick att se skyltar uppsatta några hundra meter längre bort mot Kungsbacka till, men då är skadan redan skedd.

Lösgruslagningar som inte varnas för skapar skador på bilar och är livsfarliga för motorcyklister. Extra allvarligt att slarva med skyltningen här kan det sägas vara eftersom den aktuella bensinstationen skyltas från E6 och att Trafikverket alltså aktivt leder in genomgående trafik från motorvägen.

Skyltar mitt i en sträcka som gjorts farlig hjälper föga när bilar svänger av motorvägen för att tanka utan att kunna se en enda varning.

Trots att mer än en månad gått så hart jag inte fått något svar från er.
Varför?


Jag har fler frågor:

Precis denna sträcka har nu blivit fräst och asfalterad, mindre än en månad senare.
Är detta ett lämpligt arbetssätt - först snabellaga, och sedan fräsa bort lagningarna och asfaltera över alltihop?

För mig låter detta som en omständig procedur, och kostsam. Har Trafikverket så bra resurser att ni kan nöjeslaga?
...eller är det så att Trafikverket inte vet vad som sker ute i distrikten?
Att ni betalar flera gånger för att få samma sträcka reparerad på olika vis?

Jag som skattebetalare vänder mig mot detta arbetssätt!

Jag vänder mig även mot det trafikfarliga slarvet med nödvändig skyltning!

Entreprenören på plats tycks ha satt i system att negligera kraven på skyltning:

Sedan sträckan asfalterades så saknas både vägmarkeringar - och skyltar som varnar för att väglinjer saknas.
Skall det inte finnas sådant?
Det blir väldigt svart när man går från vitmålade linjer och slitbeläggning med kvartsitsten över till kolsvart nylagd asfalt utan vägmarkering alls.

Platsen är exakt där jag utan gehör anmält bristande skyltning:
Norrut längs N916 "gamla E6" med start vid avfart 58 från E6. Fotografier finns.


Mvh

Hampe
 

Marie

Banned
Inte utan att det borde bli obligatoriskt med ett studiebesök i Tyskland för platsansvariga på större motorvägsarbeten.
Då kanske de kunde lära sig hur man sköter sådant.... :mad:
 

Kapten Stofil

New member
Nää varför då Marie?

"Dyrt och krångligt" för att citera Mälarenergis driftchef (de har nyss förlorat en rättegång och måste betala för att deras dåligt underhållna elledningar bränt ner någons hem, och de vill inte behöva besiktiga sina ledningar bättre. Undrar om han kanske har ett förflutet på någon vägbyggnadsentreprenör?)

:p
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Vad stolt man blir över att jobba på detta eminenta "värk" :rolleyes:

Det är verkligen sorgligt - extra sorgligt att den som har entreprenaden för jobbet ute på E6 är Svevia

027_zps2747cee7.jpg


...alltså gamla Vägverket Produktion!
Man tycker att där borde kunskapen kring hur man skyltar och säkrar ett vägbygge finnas - men inte just här, det skall gudarna veta.
Tänk så snabbt kunskap och erfarenhet förflackas.

Vem som har hand om gamla E6an vet jag inte, men dom verkar hämta sina skyltar ur samma ekande tomma skyltförråd.

Visst - Tyskland är det absoluta föregångslandet när det gäller skyltning. Stort, tidigt och intuitivt förklarande.
Här förövrigt en intressant artikel där man arbetar med telematik och central transportledning för att avlasta autobahnavsnitt som drabbats av stau.

http://auto.freenet.de/magazin/dossier/dossier-leitwesen_175440_556488.html

Okay okay - dom just dom möjligheterna har vi inte i Sverige: att skicka ut trafiken på angränsande eller parallella Autobahnavsnitt.
..efter som vi bara har tre motorvägar.

Men ändå.
Skylta med det vi har och enligt dom regler som finns - det borde vi väl klara av?

Och dra lite linjer i gatan så att folk håller sig på sin plats?

1360212316-baustelle_autobahn_dpa-1609_zps43bd76f6.jpg


Är det så att entreprenören bjuder så lågt på arbetet att dom inte har råd att skylta om det skall bli några pengar över?
Varför kollar inte Trafikverket sådant då?




Hampe
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
E4, avfart 108 (Mjölby) norrgående, felanmält via 0771 921 921 i dag 2014-07-01 klockan 08:25.
Samtalet besvarades av "Trafik Stockholm".

Osäkert om det är räddningstjänsten som varit ute eller om någon (återigen) krockat här och sanerat på egen hand.
En hiskelig massa oljeabsorbent (liknande Absodan). Ingen form av skyltning någonstans.
Uppföljning kommer.

Här är det:
View attachment 6990

View attachment 6991

Bild ut mot avfarten från E4:
View attachment 6988

Bild mot RV32 söderut:
View attachment 6989
 

Bob Sweden

New member
Så där, nu har jag fått tummen och och rapporterat en annan sak.

Bara ett en par rejäla stenkast från den plats där oljespill(?) sanerats finns en dold 60-skylt.

View attachment 6994

Relativt nybyggd 2+2 / 2+1 vajerväg, den nya RV50 mellan Motala och Mjölby.
Ett klart lyft jämfört med tidigare men med en mindre miss just innan anslutningen till E4.
Här kommer vi norrifrån, på väg mot E4.
Hastigheten har gått från 100 till 80 för ett par hundra meter sedan.
Korsning närmar sig, vägskyltar högt och lågt, trafik, svängande lastbilar osv...
View attachment 6996




Och se där, dold bakom en stor jämrans avfartsskärm står en ... 60-skylt!
Jag körde här rätt så många gånger innan jag såg skylten. Det är liksom inte direkt 60-gränsen jag ser som det stora hotet i den här situationen, avfart / påfart till E4, svängande fordon åt alla håll, lätt att missa en väl dold skylt i det läget...
View attachment 6997

Men nu är det i varje fall rapporterat till Trafikverket, brevet har kommit fram, så mycket är bekräftat.

Trafikverket har mottagit ditt meddelande.
Vi återkommer med ett svar på ditt ärende

The Swedish Transport Administration has received your message.
We will respond to your query as soon as possible.


Thank you så very mycket... :wink:
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Skönt att det funkar i Östergötland BoB!

I Halland rullar farsen på:

Dagens korrespondens med Trafikverket skrev:
Hallå...?
Varför får jag inga svar?
Har ni tagit semester?
Det har Sverige i övrigt gjort - vilket innebär att dom använder vägarna mer än någonsin annars.


Detta vägarbete har varit undermåligt skyltat sedan dag 1.
Varför styr ni inte upp det?
Har Trafikverket ingen koll alls på vad som händer ute på de arbeten ni lägger ut på entreprenad?

I går kväll 1/7 ca 21 är det nya skyltar omkullkörda i södergående riktning.
Det skulle rent teoretiskt kunna ha skett mellan det att jag passerade och det att folket på plats tidigare gått hem för dagen.
Men, det motsägs av att samma skylt fortfarande ligger ner nu idag på morgonen när arbetsplatsen är bemannad.

Varför händer ingenting?
Finns det en bättre adress än "kundtjanst" att anmäla Trafikverkets brister på?

Jag kan inte direkt säga att jag känner mig som en "kund" med denna avsaknad av behandling och faktiska resultat på plats.


mvh

Hampe

Och så här såg det ut:

001_zpsb74fe508.jpg


Det fanns fler grejer som låg omkull, men dom fastnade inte på bild.
Meeen, det är lugnt - dom kan jag plåta någon annan dag. Dom lär ligga kvar...




Hampe
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
Men, det motsägs av att samma skylt fortfarande ligger ner nu idag på morgonen när arbetsplatsen är bemannad.
Där har du en ny ingång: Säkerhet för arbetare på väg, arbetsmiljölagen gäller även här.
Arbetsmiljöverket, eller i varje fall "någon fackförening" lär vara intreserade.

För den som undrar hur en grundutbildningen ser ut och vad alla som arbetar på väg ska känna till finns lite försmak på det här.

Om jag förstår det hela rätt:
För varje vägarbete ska det finnas en TA-plan.
View attachment 7007

Men det finns självklart också en kontrollant...
View attachment 7008


Och troligen också ett skyddsombud...
View attachment 7009


Och se där, från trafikverkets egen sida:
När trafikanterna närmar sig en vägarbetsplats ska de varnas så att de vet vad som väntar längre fram på vägen och hinner anpassa farten. Vid vägarbetet ska de vägledas på ett tydligt och säkert sätt förbi arbetsplatsen. När trafiken passe*rar vägarbetsplatsen ska vägarbetarna värnas, skyddas, så att vägar*betet kan genomföras säkert. Vid passagen av arbetsplatsen är också trafiksäkerheten lika viktig att beakta som säker*heten för vägarbetarna, såväl för fordonsburna som för oskyddade trafikanter.


I det aktuella fallet undrar man ju lite hur den där "godkända TA-planen" ser ut...
För den som själv känner för att besikta en vägarbetsplats finns ett därför avsett protokoll att tillgå.

På Trafikverkets sida finns det dessutom statistik att tillgå över sådana här kontroller.
Tyvärr verkar det inte finnas data för 2014 men kikar man på 2013 så är det rätt så störande läsning:
Under perioden 2013-01-01 -> 2013-12-31 utfördes 961 kontroller.
View attachment 7005

Vid inte mindre än 284 av dessa (29%) upptäcktes det som klassas som allvarliga avvikelser.
View attachment 7006

Intressant då att det inte finns några data alls för 2014...
Mystiken tätnar.
 

Kapten Stofil

New member
Hmm, dessutom gör Trafikverket just nu en stor satsning på att öka säkerheten och minska arbetsplatsolyckorna vid vägarbeten...
Utbildningsinsatser och förstärkta kontroller...
Sägs det i alla fall...
 
Top