Bansaie
New member
Så jobbar vi mot hala sommarvägar
Så jobbar vi mot hala sommarvägar
Senast uppdaterad/granskad: I dag
Halka på grund av bristande friktion kan vara ett problem på belagda sommarvägar. Vi jobbar på bred front för att motverka den.
Beläggningsentreprenören ska ta kontakt med underhållsentreprenören inom respektive område för att lämna över kontaktuppgifter, information om vilka jobb som ska utföras och när.
Underhållsentreprenören (BAS-Väg) är BAS-U och samordningsansvarig för alla arbeten inom sitt område och ska därför få kännedom om vilka arbeten som andra entreprenörer planerar att utföra. På så sätt kan vi snabbare vidta åtgärder om problem uppstår.
Omedelbart efter att bristande friktion har rapporterats ska trafikanterna informeras genom skyltning och information via Trafikcentral väg, något som i första hand Underhållsområden ansvarar för. I de underhållskontrakt som Underhållsområden har ingår regelbunden tillsyn av vägnätet och rapportering till projektledaren som i sin tur rapporterar vidare till ansvarig projektledare inom Nationellt underhåll. Underhållsentreprenören kan dessutom få information om bristande friktion från andra håll som Trafikcentral väg, Kundtjänst, polis och räddningstjänst, vägrapportörer och allmänhet.
Trafikanter som vill anmäla hala vägar under sommaren hänvisas i första hand till vår kundtjänst. Kundtjänst är öppen dygnet runt, telefon 0771-921 921. Där kan man välja knappval fyra för att anmäla allvarlig skada eller akuta hinder och kopplas då vidare till Trafikcentral väg. Trafikcentralen kontaktar i sin tur underhållsentreprenören, som är tillgänglig dygnet runt.
– Kontaktvägen mellan Trafikverket och underhållsentreprenören måste vara tydlig för att brister som rapporteras in från allmänheten ska kunna tas om hand på ett effektivt sätt, säger Jan-Erik Lundmark, tillförordnad chef för Nationellt underhåll.
Vad kan bristande friktion bero på?
Feta fläckar och så kallad blödande asfalt på vägen kan uppstå under arbetet med att lägga ny beläggning, på nylagd väg men även ibland på äldre beläggning. En rejäl värmebölja kan då innebära att bindemedlet mjukas upp, utvidgas och stiger upp i vägytan som fläckar och blödningar, vilket kan ge en hal vägbana vid regn.
Polering uppstår när stenmaterialet, det vill säga ballasten, i beläggningen poleras av däcken under sommarhalvåret. Problemen är oftast som störst under sensommaren och förekommer oftast i rondeller, ramper och skarpa kurvor där trafiken både svänger och bromsar eller accelererar. Polering orsakas av hårt stenmaterial och det är därför viktigt att kraven på stenmaterialet och/eller nötningsegenskaperna anpassas med hänsyn var det ska användas.
Halka på grund av löst grus uppstår ofta i samband med tankbeläggningsåtgärder såsom försegling, ytbehandling, potthålslagning eller snabellagning. Metoderna används främst på lågtrafikerat vägnät. En viss mängd löst grus förekommer alltid i samband med dessa typer av arbeten och det är därför viktigt att trafikanterna varnas och informeras i samband med att jobben utförs och att de krav som ställs på sopning efter utläggning följs upp.
Löst material som grus och jord kan också dras in på vägar och orsaka halka.
Vad gör vi åt problemet?
Trafikverket anmäler fel och brister som vi får kännedom om till beläggningsentreprenören som har ansvar för att ställda krav uppfylls. Val av friktionshöjande åtgärder sker i samråd med entreprenör och åtgärder ska utföras utan dröjsmål.
Exempel på åtgärder är att sopa bort grus eller tvätta bort överskottsbindemedel med hjälp av vatten och högtrycksutrustning. Andra metoder som används är att varm sten läggs på beläggningen med hjälp av en vält eller att ytan ruggas upp med hjälp av en fräs.
Handlingsplan
Vi har i år tagit fram en handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar. Den tydliggör bland annat vad vi gör när larm om bristande friktion kommer in, att entreprenörens ansvar behöver tydliggöras, att egenkontroller ska motkontrolleras, att mätning av våtfriktion ska systematiseras, att flera olika typer att mätutrustningar ska införas och att kunskapen behöver öka. Du kan läsa mer om handlingsplanen och om friktion på väg via länkar till höger på sidan.
Kontaktperson
Xxxx Xxxxxx Underhåll
Så jobbar vi mot hala sommarvägar
Senast uppdaterad/granskad: I dag
Halka på grund av bristande friktion kan vara ett problem på belagda sommarvägar. Vi jobbar på bred front för att motverka den.
Beläggningsentreprenören ska ta kontakt med underhållsentreprenören inom respektive område för att lämna över kontaktuppgifter, information om vilka jobb som ska utföras och när.
Underhållsentreprenören (BAS-Väg) är BAS-U och samordningsansvarig för alla arbeten inom sitt område och ska därför få kännedom om vilka arbeten som andra entreprenörer planerar att utföra. På så sätt kan vi snabbare vidta åtgärder om problem uppstår.
Omedelbart efter att bristande friktion har rapporterats ska trafikanterna informeras genom skyltning och information via Trafikcentral väg, något som i första hand Underhållsområden ansvarar för. I de underhållskontrakt som Underhållsområden har ingår regelbunden tillsyn av vägnätet och rapportering till projektledaren som i sin tur rapporterar vidare till ansvarig projektledare inom Nationellt underhåll. Underhållsentreprenören kan dessutom få information om bristande friktion från andra håll som Trafikcentral väg, Kundtjänst, polis och räddningstjänst, vägrapportörer och allmänhet.
Trafikanter som vill anmäla hala vägar under sommaren hänvisas i första hand till vår kundtjänst. Kundtjänst är öppen dygnet runt, telefon 0771-921 921. Där kan man välja knappval fyra för att anmäla allvarlig skada eller akuta hinder och kopplas då vidare till Trafikcentral väg. Trafikcentralen kontaktar i sin tur underhållsentreprenören, som är tillgänglig dygnet runt.
– Kontaktvägen mellan Trafikverket och underhållsentreprenören måste vara tydlig för att brister som rapporteras in från allmänheten ska kunna tas om hand på ett effektivt sätt, säger Jan-Erik Lundmark, tillförordnad chef för Nationellt underhåll.
Vad kan bristande friktion bero på?
Feta fläckar och så kallad blödande asfalt på vägen kan uppstå under arbetet med att lägga ny beläggning, på nylagd väg men även ibland på äldre beläggning. En rejäl värmebölja kan då innebära att bindemedlet mjukas upp, utvidgas och stiger upp i vägytan som fläckar och blödningar, vilket kan ge en hal vägbana vid regn.
Polering uppstår när stenmaterialet, det vill säga ballasten, i beläggningen poleras av däcken under sommarhalvåret. Problemen är oftast som störst under sensommaren och förekommer oftast i rondeller, ramper och skarpa kurvor där trafiken både svänger och bromsar eller accelererar. Polering orsakas av hårt stenmaterial och det är därför viktigt att kraven på stenmaterialet och/eller nötningsegenskaperna anpassas med hänsyn var det ska användas.
Halka på grund av löst grus uppstår ofta i samband med tankbeläggningsåtgärder såsom försegling, ytbehandling, potthålslagning eller snabellagning. Metoderna används främst på lågtrafikerat vägnät. En viss mängd löst grus förekommer alltid i samband med dessa typer av arbeten och det är därför viktigt att trafikanterna varnas och informeras i samband med att jobben utförs och att de krav som ställs på sopning efter utläggning följs upp.
Löst material som grus och jord kan också dras in på vägar och orsaka halka.
Vad gör vi åt problemet?
Trafikverket anmäler fel och brister som vi får kännedom om till beläggningsentreprenören som har ansvar för att ställda krav uppfylls. Val av friktionshöjande åtgärder sker i samråd med entreprenör och åtgärder ska utföras utan dröjsmål.
Exempel på åtgärder är att sopa bort grus eller tvätta bort överskottsbindemedel med hjälp av vatten och högtrycksutrustning. Andra metoder som används är att varm sten läggs på beläggningen med hjälp av en vält eller att ytan ruggas upp med hjälp av en fräs.
Handlingsplan
Vi har i år tagit fram en handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar. Den tydliggör bland annat vad vi gör när larm om bristande friktion kommer in, att entreprenörens ansvar behöver tydliggöras, att egenkontroller ska motkontrolleras, att mätning av våtfriktion ska systematiseras, att flera olika typer att mätutrustningar ska införas och att kunskapen behöver öka. Du kan läsa mer om handlingsplanen och om friktion på väg via länkar till höger på sidan.
Kontaktperson
Xxxx Xxxxxx Underhåll