Varför kommer ordet bezzerwizzer upp i mitt huvud, gång efter gång?
Ingen aning, hörru. Du kanske har ett inre sug efter en sån
härninga?
Lugn; jag
är en första klassens besserwisser - och mycket mer därtill!
Du skall till och med få lite nya invektiv av mig, så har vi klarat av den biten.
Klistra dem på mig närhelst du känner för det
and see if I care...
"Jobbig jävel" "Mr Know-it-all" "Dudey Do-Right" "redig" "elitistisk" och kanske mest beskrivande: "Übermensch".
Känns det bättre för dig nu? BRA!
Eller när katalysatorn kom på 70-talet. Det skulle bli såååå dyrt och krångligt

att bara Wallenbergare skulle ha råd. Och ingen nytta skulle det göra heller.
Japp, katalysatorn kom på 70-talet. I USA.
Oreglerad, och källa till ohygglig kapitalförstöring, och på lite sikt även miljöförstöring om man antar ett vidare perspektiv.
Sverige ville sååå gärna gå samma väg, men det hela stöp på distributionen av det blyfria bränslet - och någon gudomlig sista-minuten-insikt att även om vi genomförde något så radikalt så bor vi ändå inte på en isolerad ö, utan tvingas, 'tyvärr' i dåtidens politikers ögon, att samverka med andra länder.
Istället fick vi från modellåret 1976 en KalleAnka-lösning på avgasrening som var det mest skrattretande världen skådat! Mångmiljonbelopp upp i rök och åtskilliga bilar skrotade i förtid tack vare idiotiska tekniska lösningar enbart för den minimala svenska marknaden, lösningar som verkligen, verkligen kostade skjortan att underhålla.
Mindre bilar, bland annat Audi 50/VW Polo och Renault 4 utrustades Sverigespecifikt med mikromotorer eftersom kravet på avgasrening inte drabbade bilar med slagvolym under 800cm3, medan andra valde en kilremsdriven luftpump som drevs av motorn och spädde ut avgaserna genom att pumpa ut ren omvärldsluft i avgassystemet som - HÄPP! gav utmärkta värden,
första månaden...
Lägg där till en skog av vacuumslangar och dito membranventiler att underhålla, samt EGR-ventiler i billiga material, olämpliga för sin uppgift eftersom ingen tillverkare tog Sveriges speciallagar för några tusentals exemplar bilar på speciellt stort allvar.
Ja, jag hörde till dom som ifrågasatte denna idiotlag då när den kom, och jag är stolt över det.
Jag svor senare ve och förbannelse under huven på åtskilliga bilar för att lyckas trixa nästannya bilar genom besiktningar back in the days.
Skall du raljera över den tidsepoken så är det bra om du har koll på vad som verkligen hände - katalysatorer var faktiskt förbjudna på svenskregistrerade fordon fram till modellår 1987, för att sedan i praktiken bli ett krav för att nå avgaskraven från och med modellår 1989.
Då handlade det huvudsakligen om 3-vägs katalysatorer med en styrning som var värd namnet, och med en lagstiftning som var Europaharmoniserad.
Fungerade hur bra som helst, och är absolut inget att tjafsa om.
Precis, de som svamlar så fingrarna blöder här är nog samma typer som fick blodtrycksfall när man kom med den korkade idén att alla skulle ha bälte i bilen. Då kunde man inte längre heroiskt slungas genom framrutan vid en kollision utan man satt snöpligt kvar helt oskadd. =)
Samma sak här, faktiskt!
Hade jag levt när tvåpunktsbältena introducerades så hade jag nog fan haft åsikter där med. Vare sig vi pratar midjebälte eller diagonalbälte så skall vi ha klart för oss att dessa inte "halverade olyckorna" -
dom halverade människorna!
Senare, förbättrade versioner av säkerhetsbältet funkar alldeles utmärkt och är allt sedan dess det främsta instrumentet för passiv säkerhet i bil.
Vad ni inte verkar vilja se är att jag i första hand faktiskt inte är emot ABS-broms på motorcykel - det jag fruktar är själva hypen och den blinda tron att ett "system" skall ta hand om problemen.
Har ni ens läst vad Tingvall själv säger i Hayabuzes länk...?
En viss osäkerhet finns fortfarande: När låsningsfria bromsar på bilar kom var siffrorna lika optimistiska. Efter några år normaliserades dock olyckssiffrorna - bilförarna hade vant sig vid ABS-systemen och anpassat farten uppåt. Idag har ABS på bilar knappt någon mätbar effekt, menar Tingvall
Så varför denna eufori över ABS på MC...? Marginalerna tecknas in snabbare än första Alladinasken töms vid jul - och sedan smäller det ändå, men värre!
Vad hjälper ABS om man kör med så små marginaler att man inte ens hinner aktivera bromsen innan impact...?
Tyvärr, måste jag säga är det jag vill varna för tydligen redan verklighet hos alltför många av er:
Jag har åkt omkull tack vare att jag inte hade ABS på hojen

En taxi som körde ut lite väl långt ut i en korsning.
Att säga att man inte behöver ABS är att ha lite väl hög svansföring
Pröva att byta ut några ord i meningen ovan och se vart det leder:
"Jag har kört av vägen för att jag inte hade ESP på bilen"
Ledsen att whacka ytterligare på dig nu när Olsson redan har dig hogtied,
men mitt svar till dig och andra är:
"Att säga att man
behöver ABS är att göra sig själv till passagerare på sin egen hoj."
Vad anser du är rätt nivå av kompetens för att man skall vara berättigad att köra motorcykel?
Tja... kanske att man inte skyller egna tillkortakommanden på andra - människor, system eller grus i kurvor.
Att man i varje ögonblick är beredd att ta konsekvensen av både andras och egna misstag utan att böla om det - om man ens ges tillfälle...
Att man aktivt försöker bli en bättre hojåkare -
varje gång man är ute och kör; där någonstans tror jag man hittar dom som har hojåkandet till något mer än bara "en kul grej".
Hampe