" ABS minskar olyckor"

SuperRetard

New member
Ung kille på potent sporthoj...då är det inte ABS som gör skillnaden...

Tycka vad man vill om ABS så är den bra för vissa men inte alla.

Själv så kör jag utan ABS och har gjort så sen starten -94 och ärligt talat känner jag inte att JAG har ett behov av det heller och jag skulle definitivt bli lite kinkig om det skulle bli någon form av lagstiftning då jag tycker det är bättre att marknaden själv får reda ut vad som är bra, mindre bra och direkt dåligt. ABS kanske är det bästa som har hänt sen skivat bröd men jag är fortfarande för att individen och marknaden själv får bestämma.

För att gå tillbaka till den unge sporthojsåkaren...inte för att jag är där ännu, men mina grabbar skulle få börja på något betydligt beskedligare än en sporthoj och jag skulle dra ut dem på massvis med grusvägar då det (enligt mig) är fantastiskt lärorikt.

Som fd crossåkare som sadlat om så har en åsikt där. Det skiljer sig milsvitt i körteknik att åka grus vs asfalt.

Jag leker handledare åt tjejen nu och visst, jag kommer dra ut henne på grus främst för att träna bromsningar så hon lär sig känna gråzonen innan det låser och få in reflexen att släppa, slappna av och börja om. Det tar MKT träning att ha det naturligt! Men kurvteknik, undanmanövrar osv är 2 olika världar, så nej jag ser inte riktigt din poäng!
 

BMW R90s

New member
Så taxin hade alltså inget med saken att göra? Ditt riskbeteende, att förutsätta att taxin inte skulle köra ut på det viset – hade heller ingenting med saken att göra eller? Är det samma sak med, att du inte förväntade dig att misslyckas med inbromsningen – eller struntade du i det kanske? Orsaken till händelsen var alltså att ABS inte var där och räddade dig?
Jag utvecklade inte händelsen i detalj. Taxin stannade (högerregel) för att
sedan plötsligt köra ut i korsningen! Jag vet inte vilket riskbeteende som
kan förhindra min omkullkörning då? Smacka in i bilen eller bromsa?
 

-ah

New member
En lysande tråd!

Givetvis är minst 90% av inläggen skrivna av experter på väg, som säkert även har kunnat höja ett finger och varnat mot säkerhetsbälten, lyse på fordonet nattetid samt hörselskydd vid arbeten med vinkelslip. :cool:

Fortsättning emotses med olidlig spänning.
 

Olsson

New member
Jag utvecklade inte händelsen i detalj. Taxin stannade (högerregel) för att
sedan plötsligt köra ut i korsningen! Jag vet inte vilket riskbeteende som
kan förhindra min omkullkörning då? Smacka in i bilen eller bromsa?

Det som kan förhindra det är att t ex inte chansa på att taxin inte ignorerar högerregeln och att den inte kör ut före dig. Men det gjorde du. Du chansar på att taxin kommer stå stilla – men kan naturligtvis inte veta. Man tar då frivilligt risk.
 

BMW R90s

New member
Det som kan förhindra det är att t ex inte chansa på att taxin inte ignorerar högerregeln och att den inte kör ut före dig. Men det gjorde du. Du chansar på att taxin kommer stå stilla – men kan naturligtvis inte veta. Man tar då frivilligt risk.
Nästa gång så ska jag stanna och fråga om de tänker köra ut
i korsning mot gällande trafikregler:rolleyes:
 

Laijnuss

New member
Som fd crossåkare som sadlat om så har en åsikt där. Det skiljer sig milsvitt i körteknik att åka grus vs asfalt.

Jag leker handledare åt tjejen nu och visst, jag kommer dra ut henne på grus främst för att träna bromsningar så hon lär sig känna gråzonen innan det låser och få in reflexen att släppa, slappna av och börja om. Det tar MKT träning att ha det naturligt! Men kurvteknik, undanmanövrar osv är 2 olika världar, så nej jag ser inte riktigt din poäng!

Yep, körtekniken mellan grus och asfalt är stor det är inget jag hävdar motsatsen utan jag är mycket medveten om det hela.

Min poäng var, eftersom tråden handlar om ABS och att bromsa, just det du skriver
...för att träna bromsningar så hon lär sig känna gråzonen innan det låser och få in reflexen att släppa, slappna av och börja om.
och ytterligare att ha blicken på rätt ställe.
I min värld så kan alla köra fort, mer eller mindre bra, och det är för mig en sekundär kunskap. Jag anser nämligen att kunna stanna är det som är det primära och utifrån det kunnandet fortsätter man sen att utveckla sin kurvtagning, undanmanöver, riskbedömning mm.
Att slappna av, fästa blicken rätt är saker som man måste kunna även fast man kör ABS och där tror jag inte att vi skiljer oss åt åsiktsmässigt, en stel och panikslagen förare kommer alltid klara sig sämre än en förare som beter sig korrekt oavsett om båda använder en hoj med ABS.

Här börjar jag nog skriva mer allmänt Hund, så ta inte detta som direkta svar till dig
Notera att jag dissar inte ABS som system, vill folk ha det så skall det också erbjudas, men möjligheten skall också ges att inte ha det för de som så vill.

Argumentet att jag har ABS på bilen och det inte går att få tag i en bil utan ABS idag och därför, rent logiskt, bör ha det på hojen är för mig (ingen annan, bara mitt eget tyckande) ett icke-argument.
Bilen är för mig ett nyttofordon som skall ta mig mellan 2 punkter så säkert, tyst och komfortabelt som möjligt, inget annat.

Bågen är dock nått helt annat, det är en hobby, en livsstil och de val jag gör i samband med hojen behöver inte ha något med logik att göra utan det är (återigen för mig) mycket som går på känslan och just nu känner jag inte för ABS. Detta kan dock förändras, lika fort som en svensk sommar kan gå från 30° och sol till 10° och regn.

Har säkert snott in mig bland mina egna åsikter, men som sagt var, när det gäller min båge är jag inte helt logisk hela tiden.
 

Olsson

New member
Ja minska, för att helt eliminera olycksrisken och därmed behovet av ABS kan man ju låta hojen stå och istället trolla internetforum på heltid. :D

Ja, det håller jag med om. Men om det är vad du vill antyda, så tror jag du fullständigt missar den helt avgörande innebörden i detta.
 

Molle

New member
Valentino Rossi....släng dig i väggen
Här finns det grabbar som utan"tekniska hjälpmedel" skulle slå dig med hästlängder........
 

Olsson

New member
Valentino Rossi....släng dig i väggen
Här finns det grabbar som utan"tekniska hjälpmedel" skulle slå dig med hästlängder........

Rossi kvalar ju inte ens in. Utan "tekniska hjälpmedel" klår jag honom med c a 100–0 i antal vurpfria år. Vad menar du?
 

Molle

New member
Rossi kvalar ju inte ens in. Utan "tekniska hjälpmedel" klår jag honom med c a 100–0 i antal vurpfria år. Vad menar du?

Grattis till 100 vurpfria år...det är inte många som slår det.:D

Jo om man ska tro vissa här så är de världsmästare på mc flera ggr om.:rolleyes:
 

Smartswede

New member
Kul att läsa debatten :) I synnerhet för alla skratt om villfarelser som finns om ABS system.

Roligast tycker jag ändå är de många jag träffar IRL som helt förkastar ABS och samtidigt inte kan bromsa varken med eller utan ABS...

Skönt att det åtminstone går att övertyga de flesta att det är bra att kunna bromsa.

Ni som ska ut och köra idag eller imorgon. Testa att göra ett par rejäla inbromsningar.
Jojo... ni kan bromsa.... men nu var det länge sedan ni gjorde det!
 

Wallfärder

New member
Valentino Rossi....släng dig i väggen
Här finns det grabbar som utan"tekniska hjälpmedel" skulle slå dig med hästlängder........

Ja, det var ju ett sakligt och moget inlägg i debatten.:rolleyes:

Vad är det egentligen som är så svårt att förstå?

Kunskap behövs för att bromsa säkert, vare det är med eller utan ABS.
Hur många här tycker att man kan slopa bromsövningarna på SMC's kurser när alla kör med ABS?
ABS är bara grädde på moset, en bonus, men det kan aldrig ersätta kunskapen att hantera sin hoj. Förare utan kunskap är farliga för sig och andra vare sig de har ABS eller inte. Det är ju därför SMC kör fortbildningar.
Hur många av dessa förare KAN göra en undanmanöver med full broms och arbetande ABS? Och vad gör man när systemet är ur funktion, och man förväntar sig motsatsen?:eek:

ABS är inte kul när man kör offroad. Det första man får lära sig på dessa kurser är att stänga av ABS:en. Varför? För att kursledaren är en teknikfientlig bakåtsträvare som tror han är bättre än Rossi? Knappast.
Det kan bero på att han vet vad han/hon talar om.
Så varför ska man tvinga in teknik som inte gagnar fordonet och körtekniken?

Det är bara att inse att det finns olika hojar och olika underlag, och ABS täcker inte alla. Varför tvinga in dem på ALLA hojar? Jag ser inte nyttan med det. Jämför båtar. Det finns segelbåtar och motorbåtar. Varför har inte motorbåtar en djup och tung köl? Det funkar ju på segelbåtar. De är ju bägge båtar och då MÅSTE det ju vara till fördel även på en motorbåt. Resonemanget är lika absurt på MC.

Försök svara seriöst på frågorna istället för att dryga er med jantelagspåhopp och liknande.:mad:

Hatten av för dessa 2 godbitar.

http://forum.svmc.se/showpost.php?p=45222&postcount=33
http://forum.svmc.se/showpost.php?p=45269&postcount=47
 

mudder

Member
Kul att läsa debatten :) I synnerhet för alla skratt om villfarelser som finns om ABS system.

Roligast tycker jag ändå är de många jag träffar IRL som helt förkastar ABS och samtidigt inte kan bromsa varken med eller utan ABS...

Skönt att det åtminstone går att övertyga de flesta att det är bra att kunna bromsa.

Ni som ska ut och köra idag eller imorgon. Testa att göra ett par rejäla inbromsningar.
Jojo... ni kan bromsa.... men nu var det länge sedan ni gjorde det!

Jag håller med. Det viktigaste är nog inte om man har en hoj med ABS, utan ABS eller combibromsar. Det viktigaste är att man vet hur man ska bromsa effektivast på sin egen hoj.

Hösten 2007 lånade jag min sambos ABS-utrustade BMW 650 GS. Naturligtvis ville jag testa ABS bromsarna och gjorde en mycket intressant notering. Testet gjordes på grusväg i 50km/tim och jag bromsade så snabbt som möjligt till stillastående. Grusvägen var slät (utan gropar) och lagom lös.

Resultat:
Med ABS inkopplat och endast frambroms: 28 meter bromssträcka!
Med ABS inkopplat och fram & bakbroms: 14 meter bromssträcka.
Utan ABS inkopplat och fram & bakbroms: 10 meter bromssträcka.

Använder man ABS är det alltså väldigt viktigt att alltid använda både fram och bakbroms. Jag vet inte varför det blir så lång bromssträcka med bara frambroms. Kan det vara ABS datorn som behöver broms på båda hjulen för att kunna beräkna bäst bromskraft? Detta kanske bara gäller BMW650? Kan någon annan testa om det är skillnad på andra hojmodeller att bara använda frambroms eller båda? Skriv gärna en rapport här.

En annan intressant iaktagelse gjorde jag för nån månad sen när jag skulle till garaget och serva BMW´n. Jag körde ca 50km/tim och passade på att testa tvärnit på gruset utanför garaget. Naturligtvis med både fram- och bakbroms. Underlaget var nu stora uttorkade vattenpölar så det var gropigt värre. Bromssträckan blev då ungefär 30 - 40 meter.:eek::eek: Detta var så otroligt dåligt att jag vände och gjorde om samma prov 3 gånger till. Med samma usla resultat! Hjulen studsade på den gropiga vägen och ABS systemet gjorde att bromskraften blev nästan obefintlig. Testade en gång till med ABS urkopplat och då stannade jag på ungefär 10 - 12 meter.

Det finns alltså stora brister i systemet, samt att det reagerar olika beroende på underlag. Alltså ännu en gång testa era bromsar!

En till sak som är bra är att träna på att åka med låst framhjul. Då blir man inte panikslagen bara för att det hasar några meter.
 

Hampe

Skriver massor!
Varför kommer ordet bezzerwizzer upp i mitt huvud, gång efter gång?
Ingen aning, hörru. Du kanske har ett inre sug efter en sån härninga?


Lugn; jag är en första klassens besserwisser - och mycket mer därtill!
Du skall till och med få lite nya invektiv av mig, så har vi klarat av den biten.
Klistra dem på mig närhelst du känner för det and see if I care...
"Jobbig jävel" "Mr Know-it-all" "Dudey Do-Right" "redig" "elitistisk" och kanske mest beskrivande: "Übermensch".
Känns det bättre för dig nu? BRA!



Eller när katalysatorn kom på 70-talet. Det skulle bli såååå dyrt och krångligt :eek: att bara Wallenbergare skulle ha råd. Och ingen nytta skulle det göra heller.
Japp, katalysatorn kom på 70-talet. I USA.
Oreglerad, och källa till ohygglig kapitalförstöring, och på lite sikt även miljöförstöring om man antar ett vidare perspektiv.

Sverige ville sååå gärna gå samma väg, men det hela stöp på distributionen av det blyfria bränslet - och någon gudomlig sista-minuten-insikt att även om vi genomförde något så radikalt så bor vi ändå inte på en isolerad ö, utan tvingas, 'tyvärr' i dåtidens politikers ögon, att samverka med andra länder.

Istället fick vi från modellåret 1976 en KalleAnka-lösning på avgasrening som var det mest skrattretande världen skådat! Mångmiljonbelopp upp i rök och åtskilliga bilar skrotade i förtid tack vare idiotiska tekniska lösningar enbart för den minimala svenska marknaden, lösningar som verkligen, verkligen kostade skjortan att underhålla.

Mindre bilar, bland annat Audi 50/VW Polo och Renault 4 utrustades Sverigespecifikt med mikromotorer eftersom kravet på avgasrening inte drabbade bilar med slagvolym under 800cm3, medan andra valde en kilremsdriven luftpump som drevs av motorn och spädde ut avgaserna genom att pumpa ut ren omvärldsluft i avgassystemet som - HÄPP! gav utmärkta värden, första månaden...

Lägg där till en skog av vacuumslangar och dito membranventiler att underhålla, samt EGR-ventiler i billiga material, olämpliga för sin uppgift eftersom ingen tillverkare tog Sveriges speciallagar för några tusentals exemplar bilar på speciellt stort allvar.

Ja, jag hörde till dom som ifrågasatte denna idiotlag då när den kom, och jag är stolt över det.
Jag svor senare ve och förbannelse under huven på åtskilliga bilar för att lyckas trixa nästannya bilar genom besiktningar back in the days.

Skall du raljera över den tidsepoken så är det bra om du har koll på vad som verkligen hände - katalysatorer var faktiskt förbjudna på svenskregistrerade fordon fram till modellår 1987, för att sedan i praktiken bli ett krav för att nå avgaskraven från och med modellår 1989.
Då handlade det huvudsakligen om 3-vägs katalysatorer med en styrning som var värd namnet, och med en lagstiftning som var Europaharmoniserad.
Fungerade hur bra som helst, och är absolut inget att tjafsa om.


Precis, de som svamlar så fingrarna blöder här är nog samma typer som fick blodtrycksfall när man kom med den korkade idén att alla skulle ha bälte i bilen. Då kunde man inte längre heroiskt slungas genom framrutan vid en kollision utan man satt snöpligt kvar helt oskadd. =)
Samma sak här, faktiskt!
Hade jag levt när tvåpunktsbältena introducerades så hade jag nog fan haft åsikter där med. Vare sig vi pratar midjebälte eller diagonalbälte så skall vi ha klart för oss att dessa inte "halverade olyckorna" - dom halverade människorna!
Senare, förbättrade versioner av säkerhetsbältet funkar alldeles utmärkt och är allt sedan dess det främsta instrumentet för passiv säkerhet i bil.


Vad ni inte verkar vilja se är att jag i första hand faktiskt inte är emot ABS-broms på motorcykel - det jag fruktar är själva hypen och den blinda tron att ett "system" skall ta hand om problemen.

Har ni ens läst vad Tingvall själv säger i Hayabuzes länk...?

En viss osäkerhet finns fortfarande: När låsningsfria bromsar på bilar kom var siffrorna lika optimistiska. Efter några år normaliserades dock olyckssiffrorna - bilförarna hade vant sig vid ABS-systemen och anpassat farten uppåt. Idag har ABS på bilar knappt någon mätbar effekt, menar Tingvall

Så varför denna eufori över ABS på MC...? Marginalerna tecknas in snabbare än första Alladinasken töms vid jul - och sedan smäller det ändå, men värre!
Vad hjälper ABS om man kör med så små marginaler att man inte ens hinner aktivera bromsen innan impact...?


Tyvärr, måste jag säga är det jag vill varna för tydligen redan verklighet hos alltför många av er:

Jag har åkt omkull tack vare att jag inte hade ABS på hojen:(
En taxi som körde ut lite väl långt ut i en korsning.
Att säga att man inte behöver ABS är att ha lite väl hög svansföring;)

Pröva att byta ut några ord i meningen ovan och se vart det leder:

"Jag har kört av vägen för att jag inte hade ESP på bilen"
Ledsen att whacka ytterligare på dig nu när Olsson redan har dig hogtied,
men mitt svar till dig och andra är:

"Att säga att man behöver ABS är att göra sig själv till passagerare på sin egen hoj."


Vad anser du är rätt nivå av kompetens för att man skall vara berättigad att köra motorcykel?
Tja... kanske att man inte skyller egna tillkortakommanden på andra - människor, system eller grus i kurvor.

Att man i varje ögonblick är beredd att ta konsekvensen av både andras och egna misstag utan att böla om det - om man ens ges tillfälle...

Att man aktivt försöker bli en bättre hojåkare - varje gång man är ute och kör; där någonstans tror jag man hittar dom som har hojåkandet till något mer än bara "en kul grej".



Hampe
 

Olsson

New member
Långt, bra, många tankar med logik och som vanligt välskrivet.

Nu har du igen skrivit sådär jättetydligt, långt, genomtänkt, med logiska argument och skitbra språkkänsla. Det blir perfekt och behaglig läsning.

(Snart kommer ett treraderinlägg i stil med »voffan, vill ni inte bromsa? Tror ni ni är bättre än Rossi? Ni fattar inte och borde ut och testa. Bara bakåtsträvare. :D
 

Smedis

New member
Vad hjälper ABS om man kör med så små marginaler att man inte ens hinner aktivera bromsen innan impact...?

Inte ett jävla dugg. I sån situation skulle man inte ens behöva bromsar alls på hojen.
Nåt för bantningsjägarna att tänka på, ta bort hela bromssystemen på hojen och spar vikt...:rolleyes:


Att man i varje ögonblick är beredd att ta konsekvensen av både andras och egna misstag utan att böla om det - om man ens ges tillfälle...

Att man aktivt försöker bli en bättre hojåkare - varje gång man är ute och kör; där någonstans tror jag man hittar dom som har hojåkandet till något mer än bara "en kul grej".

Hampe

Bullshit, Den främsta skillnaden med ABS på bil är att på hojen ser den till att du fortfarande är upprätt vid panikbromsning och fortsatt har möjlighet att bromsa, göra undanmanövrar etc.
Lägger man omkull sig är det en transportsträcka tills "impact"
Om du läser studien ser du att de olycksfall de tittat på är där det faktiskt finns bromsspår.
Den som torpederat in utan att regagera är inte intressant för studien.
Har inget med ABS att göra.

Det ni inte vill fatta är att ABS inte har ett dugg att göra med daglig körning eller bromsning under kontrollerade former.Hur ofta kopplas ABS in när ni kör bil?
Det handlar bara om panikbromsning eller vid oförutsedda händelser.
Att testa bromsar mot varandra under kontrollerade former säger inte ett skit egentligen.

Den andra aspekten är att ju äldre (normalt iaf) man blir desto bättre riskbedömning har man.
Unga personer kan se möjlighet att göra omkörning av tre långtradare på en raksträcka medans en äldre van person ser risker på grund av utfarter, eventuella vänstersvängar, skymda kurvor etc.
Om ABS kan hjälpa dem att uppnå denna kunskap innan de sitter i en bil med hojen under sig så gärna för mig.
ABS stör inte min körning (på asfalt) så jag har inget emot det.
Andra kanske kanske har en mer egositisk syn.
 

Smedis

New member
Kunskap behövs för att bromsa säkert, vare det är med eller utan ABS.
Hur många här tycker att man kan slopa bromsövningarna på SMC's kurser när alla kör med ABS?
ABS är bara grädde på moset, en bonus, men det kan aldrig ersätta kunskapen att hantera sin hoj. Förare utan kunskap är farliga för sig och andra vare sig de har ABS eller inte. Det är ju därför SMC kör fortbildningar.
Hur många av dessa förare KAN göra en undanmanöver med full broms och arbetande ABS? Och vad gör man när systemet är ur funktion, och man förväntar sig motsatsen?:eek:

Helt riktigt, ABS ska inte ersätta kunskap, det är ett komplement.

ABS är inte kul när man kör offroad. Det första man får lära sig på dessa kurser är att stänga av ABS:en. Varför? För att kursledaren är en teknikfientlig bakåtsträvare som tror han är bättre än Rossi? Knappast.
Det kan bero på att han vet vad han/hon talar om.
Så varför ska man tvinga in teknik som inte gagnar fordonet och körtekniken?

Det är bara att inse att det finns olika hojar och olika underlag, och ABS täcker inte alla. Varför tvinga in dem på ALLA hojar? Jag ser inte nyttan med det. Jämför båtar. Det finns segelbåtar och motorbåtar. Varför har inte motorbåtar en djup och tung köl? Det funkar ju på segelbåtar. De är ju bägge båtar och då MÅSTE det ju vara till fördel även på en motorbåt. Resonemanget är lika absurt på MC.

På grus gagnar det inte.
Studien har kollat olyckor mellan bil och mc vilka skett på asfalt.
I DESSA situationer skulle troligen ABS förändrat utgången.
Att tjata om grusvägar och grushojar är inte vad det handlar om.
Att tro att vi kommer få en lag som säger att ABS ska finnas på alla MC, punkt slut, är utopi.
Inget som SMC jobbar för heller för den delen...
 
Top