" ABS minskar olyckor"

Smedis

New member
Jag vill inte ha ABS på min hoj. En hoj köper man och väljer att köra på irrationella premisser precis som en sportbil. Man tycker om utseendet, körkänslan, motorkaraktären etc. etc. Det är inte som att välja den säkraste mest ekonomiska familjekombin.

Är det överhuvudtaget någon mening med att köra hoj om den ska ha ABS,Airbag, Adaptiv cruise och överlevnadscell? Då kan man ju lika gärna köpa en ny V70.

Jag är absolut inte någon motståndare till trafiksäkerhet men folk måste faktiskt få möjligheten att ta eget ansvar utan att storebror lägger sig i.

Den här sidan säger allt tycker jag:http://www.ianchadwick.com/motorcycles/whyride.html

Hur påverkar ABS utseendet, körkänslan, motorkaraktären på en hoj?:confused:

Tror du att jag som har abs på min hoj har tråkigare när jag kör?
På grund av en funktion som träder i kraft endast vid tillfällen som ändå inte kan räknas som trevliga, roliga eller tillfredsställande.

Argumentet saknar ju logik.
Gör en reflexväst att jag inte kan köra i +200km/h?
Gör ABS att jag inte kan piska en kurvig väg i långt över laglig hastighet?
Nej, det gör inte det...

Påpekar på nytt att det är vanligt med känslomässiga argument, se bara inlägget ovan.
 

P-O Noren

New member
Jag tycker det känns som att vi är tillbaka på grundsynen att människan skall anpassa sig efter maskinens egenskaper. Jag anser att då man konstruerar maskiner åt människor skall man utforma maskinen efter människans egenskaper. ABS är en teknik som hjälper föraren.

Sedan den här eviga synen på att vi är allihopa gudar på att köra hoj, några enstaka verkar ha omformats på något sorts bessynerligt sätt och blivit ett med hojen. En sorst motorcykel-androider där man inte kan skilja på människan och maskin när föraren väl satt sig på hojen och startat motorn. Hoppas jag kan nå dit och uppleva den dagen, men jag har nog lite kvar.


Motorcyklister är dom sista bakåtsträvarna i samhället känns det som, på gott och ont. I frågor som rör säkerhet så kan denna grundsyn vara farlig.

Hur många här som äger en hoj med ABS ångrar sig och vill byta till en likadan hoj utan ABS?
 

SvenneC

New member
Jag tycker det känns som att vi är tillbaka på grundsynen att människan skall anpassa sig efter maskinens egenskaper. Jag anser att då man konstruerar maskiner åt människor skall man utforma maskinen efter människans egenskaper. ABS är en teknik som hjälper föraren.

Sedan den här eviga synen på att vi är allihopa gudar på att köra hoj, några enstaka verkar ha omformats på något sorts bessynerligt sätt och blivit ett med hojen. En sorst motorcykel-androider där man inte kan skilja på människan och maskin när föraren väl satt sig på hojen och startat motorn. Hoppas jag kan nå dit och uppleva den dagen, men jag har nog lite kvar.


Motorcyklister är dom sista bakåtsträvarna i samhället känns det som, på gott och ont. I frågor som rör säkerhet så kan denna grundsyn vara farlig.

Hur många här som äger en hoj med ABS ångrar sig och vill byta till en likadan hoj utan ABS?

:)

Jag har läst hela tråden och du sammanfattar mina tankar väl.

/G. Ud! ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag heter Amir och har en honda cbf 500 med abs. Jag vill med detta bara säga vad min tankar är kring abs och har inte så mkt Era inlägg om abs att göra.

Jag har haft motorcyklar med trumbroms både fram och bak. Jag har haft veteranbilar med trumbromsar runt om utan broms-servo.

Abs kan vara bra med tanke på dagens tempo i trafiken men man får också tänka på att människan har kört motorcyklar i drygt 100 år utan abs-bromsar och det har funkat hyfsat bra.

Jag jämförde bromssträckan på min yamaha sr 250 special som hade bromstrummor både fram och bak med en honda deauville som har kombibromsar och skillnaden i bromssträcka var 2-3 meter och med en hoj utan kombibromsar var det heller ingen stor skillnad.

Visst kan skivbroms, abs påverka bromssträckan och i vissa fall rädda liv men jag personligen tar det hela lite grann med ro och tycker att dess påverkan är lite överdriven.

Det är bara en flektion på vad jag tycker om bromsar och abs.

MVh

Amir
 

Smedis

New member
Hej,


Jag jämförde bromssträckan på min yamaha sr 250 special som hade bromstrummor både fram och bak med en honda deauville som har kombibromsar och skillnaden i bromssträcka var 2-3 meter och med en hoj utan kombibromsar var det heller ingen stor skillnad.

Amir

I torrt väglag förståss?
 

SailorChief

New member
Snacka om att jag missat mkt sen 2001 då jag köpte min första hoj med ABS. Utseendet på hojarna, 5 st sedan dess med ABS har ju varit fula,just pga av ABS.

Sen har ju motorerna karaktär varit rent ut sagt för tråkiga,också detta dilemma pga ABS.

Nog för att jag junde räkna ut att ABS gjorde lite nytta då det gäller framförallt panikbromsning men att ABS påverkar hojarnas utseende och motorkaraktär som en insändare skrev här på forumet, det visste jag inte.

Kan den personen förklara för mig hur utseendet och motorkaraktären påverkas till det bättre om jag väljer en hoj utan ABS?

Sen den som skrev att en SR 250 med trumbromsar bromsar lika bra som en Deauville med kombibromsar,vilken värld lever du i,kanske sträckan var lika lång om du bromsade med båda hojarna från toppfart,men toppfarten på en SR 250 är betydligt lägre.

Hur många av Er som klagar här på ABS på hojarna väljer en bil utan ABS och varför??
 

Hampe

Skriver massor!
Jag tycker det känns som att vi är tillbaka på grundsynen att människan skall anpassa sig efter maskinens egenskaper.
Precis! Har vi någonsin ens lämnat den?

Jag vill verkligen att det skall vara en utmaning att köra motorcykel, eller i vart fall att locka fram det innersta ur en hoj - utan gizmos som stör kommunikationen mellan mig och maskin.

Jag vill att det skall vara skillnad mellan olika typer av motorcyklar, och mellan fabrikat.

Jag vill kunna umgås så intensivt med två exemplar av samma hoj att jag lyckas blottlägga individegenskaperna hos serienummersyskon.

Jag vill att min nyfikenhet, min perceptionsförmåga och min ambition att alltid förbättra min egen prestation ännu en gång lyckas locka fram ett nytt beteende hos cykeln jag kör.

Jag vill verkligen, verkligen bli överraskad - varje gång jag åker hoj; även av cykeln jag redan harvat 3.000 mil på.

Självklart är det jag - människa av kött och blod som skall anpassa mig, och överlista den döda tingesten.
Endast genom att göra detta kan jag väcka besten till liv och hooka upp mitt centrala nervsystem mot molekylkedjorna i konstruktionen ni andra ser som ett dött ting och plocka ut det där sista lilla extra som andra inte når.
Behöver inte nödvändigtvis handla om hastighet, varvtid eller antal meter över mark: det räcker väl med euforin som uppstår när du känner att du plötsligt transformeras från vanlig dödlig människa till motoriserad pegasus - ändå mer dödlig än någonsin innan, och samtidigt mer levande än någon kan tro är möjligt.

Jag anser att då man konstruerar maskiner åt människor skall man utforma maskinen efter människans egenskaper. ABS är en teknik som hjälper föraren.
Men, skall vi ta absolut hänsyn till människans egenskaper och begränsningar i fallet motorcyklar så har vi ju också per automatik satt ett streck någonstans vi like 18 hästkrafter, och hela grundkonceptet med bara 2 spårande hjul ligger minst sagt pyrt till... :D

Jag har lättare att dra parallellen till ridning - där är det hela tiden du som ryttare som har att förhålla dig till den mest dynamiska konstant du kan tänka dig: hästen!
Hästen är grunden, förutsättningen och villkoret för allt som sker i umgänget er emellan - inget framsteg uppnås utan att du aktivt håller igång kommunikationen med djuret. När bitarna faller på plats och ni börjar förstå varandra kommer belöningen sjufalt tillbaka, och ni når höjder i er gemensamma sfär ingen trodde var möjlig.

Larvigt?
Jag håller på med hästar till vardags sedan 25 år tillbaka, och ser bara fler och fler likheter med motorcyklar ju mer jag lär.
Känslan av att tillsammans kunna åstadkomma mer än vad som egentligen vore möjligt är enorm - den omöjliga talserien 1 + 1 = mer än 2 står plötsligt självlysande och solklar framför dig.

Men, när computeraided elektronik plötsligt kliver in utifrån och börjar rycka i ditt bromshandtag blir fortsatt människa<->maskinsammansmältning omöjlig på samma sätt som när stallets klåpare för femtioelfte gången rappar upp sin häst utan gripbar anledning i samma ridhus som du försöker att jobba din häst. Redan när hon kommer in är hon ett störande inslag eftersom jag vet att hon aldrig kommer att kunna förstå sin hästs signaler och att hon gör alla fel som tänkas kan.
På samma sätt störs jag av att att jag på en cykel utrustad med ABS system inte längre har det exekutiva ansvaret för framfarten, utan reducerats till en systemoperatör i utkanten av skeendet.

Sedan den här eviga synen på att vi är allihopa gudar på att köra hoj, några enstaka verkar ha omformats på något sorts bessynerligt sätt och blivit ett med hojen. En sorst motorcykel-androider där man inte kan skilja på människan och maskin när föraren väl satt sig på hojen och startat motorn.
Ahh - du tror nog redan att du listat ut hur illa det är ställt med mig, men jag kan berätta att det är värre än så:

Jag kan, när jag i bil hamnar på den perfekta grusvägen känna veritabla fantomsmärtor från det som är min för tillfället amputerade motorcykel.
Fastlåst i bilsätet kan jag med ryggradens förlängning känna hur jag låter bakhjulet under lagom hjulspinn kasa ner från den grusiga åsen, ner i det renblåsta hjulspåret där det greppar precis lagom mycket för att jag med orört gaspådrag istället skall få ett litet delikat res som jag kan hålla kvar och med en minimal handledsrörelse omvandla till den perfekta ressvängen genom den svaga böjen med den fina lilla vallen att stötta mot.

Ögonblicken varar aldrig länge, men dom finns där och jag blir absolut akut hojnödig i flera timmar efteråt - även om jag precis klivit av och ser ut som en babian i ändalykten.

Hoppas jag kan nå dit och uppleva den dagen, men jag har nog lite kvar.
Och jag önskar att du verkligen sade det från djupet av ditt hjärta, och inte bara raljerade över folk du anser tror för mycket om sig själva.

Landet där sammansmältningen mellan människa och maskin är möjlig finns faktiskt! Du skall vara medveten att det ligger granne med Nangijala, och att ditt första besök mycket väl kan bli ditt sista - men besöker du det med lika stor respekt för livet, döden och dig själv så har du ett utflyktsmål som aldrig upphör att förvåna dig.

Motorcyklister är dom sista bakåtsträvarna i samhället känns det som, på gott och ont. I frågor som rör säkerhet så kan denna grundsyn vara farlig.
Absolut! Här är fortfarande "analog" ett vackert ord, men samtidigt så skall man ha klart för sig att här finns en hög andel människor som förstår innebörden av sentensen "konsekvens av eget agerande" - och lever därefter.
Att överlämna ansvaret för sig själv och sin framfart till ett "system" - det är farligt på riktigt!

Ytterst få av oss är omedvetna om riskerna det innebär att åka hoj, men på något sätt gör vi kalkylen att priset är värt att betalas.

Själv är jag på en och samma gång mer säkerhetsmedveten än de flesta jag ser omkring mig - jag hävdar ATGATT i alla lägen, och kör förbannat fantasifullt.
Samtidigt är jag beredd att dö i morgon dag för att få åka hoj på mitt sätt.
Jag bär inte på någon dödslängtan - tvärt om, men jag vet att den yttersta konsekvensen av det jag håller på i bästa fall är instant death.

Kör jag ihjäl mig är det med all säkerhet mitt eget fel.
Den insikten har jag haft i typ 30 av dom 35 år jag åkt hoj.
Kanske är det därför jag fortfarande lever.

Möjligen rullar det redan omkring en bil med mitt namn på någonstans i världen, looking for me. Då får det vara så, i så fall.
Jag vill ramma den av egen kraft och förbiseende och även denna gång få vara ytterst ansvarig för min egen framfart.
Framför allt vill jag inte bli avskiljd från min motorcykel i detta känsliga ögonblick på grund av att ett system fuckar med mina bromsar! Har jag satt mig i situationen tar jag konsekvensen. Alltid!


Hur många av Er som klagar här på ABS på hojarna väljer en bil utan ABS och varför??

Jag inte bara accepterar ABS utan till och med uppskattar ABS i bil av följande anledningar:

1. Bilen utgör en större risk för omgivningen än motorcykeln.
Bromsar jag omkull mig själv är det 2 meters bredd och 200kg som sveper gatan. Dessutom bromsas den upp hyfsat snabbt genom alla utstickande detaljer som skär ner i beläggningen.

Tappar jag bilen i samband med inbromsning på split friction så är det 5 meter och 2 ton som rensar vägen på tvären. Där har jag faktiskt hjälp av ABSen - och detta är också huvudanledningen till att jag accepterar ABS.

2. Bilen är till för andra än mig själv, inom och utom familjen - hojen släpper jag inte ifrån mig.
Jag har gjort mitt val med MCn som jag har en helt annan relation till än bilen, som är ett transportmedel i första hand.
MC är ett redskap för äventyrs- och upptäcktsresor; inre såväl som yttre...

Ytterst sällan upplever jag någon önskan att kunna koppla ur ABSen på någon bil, men jag skulle aldrig aldrig aldrig kunna tänka mig att köpa en bil med elektronisk stabilitetskontroll som inte går att koppla ur.

That' me folks!
Inte 15, inte 25, utan snart 50 - och fortfarande angelägen att styra själv.
Självklart handlar motstånd mot elektronik på hojar om känslor!
Är inte hela hojåkeriet byggt på känslor...?

Hampe
 
Last edited:

Zopilote

New member
That' me folks!
Inte 15, inte 25, utan snart 50 - och fortfarande angelägen att styra själv.
Är inte hela hojåkeriet byggt på känslor...?

Hampe

WOW! Stående ovationer... Har läst ditt inlägg två gånger, och är fortfarande imponerad!
Tack för en beskrivning av mina känslor, som jag inte hade kunnat uttrycka själv.
*bugar*
 

Diversion

New member
Snacka om att jag missat mkt sen 2001 då jag köpte min första hoj med ABS. Utseendet på hojarna, 5 st sedan dess med ABS har ju varit fula,just pga av ABS.

Sen har ju motorerna karaktär varit rent ut sagt för tråkiga,också detta dilemma pga ABS.

Nog för att jag junde räkna ut att ABS gjorde lite nytta då det gäller framförallt panikbromsning men att ABS påverkar hojarnas utseende och motorkaraktär som en insändare skrev här på forumet, det visste jag inte.

Kan den personen förklara för mig hur utseendet och motorkaraktären påverkas till det bättre om jag väljer en hoj utan ABS?

Sen den som skrev att en SR 250 med trumbromsar bromsar lika bra som en Deauville med kombibromsar,vilken värld lever du i,kanske sträckan var lika lång om du bromsade med båda hojarna från toppfart,men toppfarten på en SR 250 är betydligt lägre.

Hur många av Er som klagar här på ABS på hojarna väljer en bil utan ABS och varför??

Om det är mig du syftar på sa jag aldrig att ABS systemet påverkar utseende eller motorkaraktär, däremot sa jag att att man inte kör hoj eller väljer modell utifrån samma premisser som man väljer familjens bil.

Jag vill inte ha en bil med esp eller abs. Jag litar inte på att en dator ska köra åt mig och det tänker jag aldrig göra heller.
 

Molgan

New member
Möjligen rullar det redan omkring en bil med mitt namn på någonstans i världen, looking for me. Då får det vara så, i så fall.
Jag vill ramma den av egen kraft och förbiseende och även denna gång få vara ytterst ansvarig för min egen framfart.
Framför allt vill jag inte bli avskiljd från min motorcykel i detta känsliga ögonblick på grund av att ett system fuckar med mina bromsar! Har jag satt mig i situationen tar jag konsekvensen. Alltid!
Det här romantiserandet är gulligt, men i sammanhanget irrelevant. För övrigt hoppas jag att du "väcker besten" på bana och inte på allmän väg. :rolleyes:

För mycket text så jag orkade inte läsa allt, ber om ursäkt om jag läst nåt utanför sitt sammanhang.
 

Syster-Tysk

New member
Elektronikens under.

En fråga till alla er som är emot elektronikens framfart.

Ni verkar ju vara emot all elektronik i motorcykler som sätter sig emellan Er, som förare, och motorcykeln. Som jag förstår det så ser ni ABS'en som ett filter som skulle sabotera den förfinade motorik ni har i era händer så att känslan av att köra motorcykel försvinner. Stämmer det?

I fall det gör det, är ni emot bränsleinsprutning med, eller kör ni med förgasare?

Har ni elektronisk tändning, eller är ni riktiga entusiaster som vill ställa tändningen och brytare själva?

Inget illa menat, vill bara veta var gränsen mellan bra elektronik och dålig går!

/J
 

Smedis

New member
Tankar bara på stationer med handpump.
Pumpar däcken med fotpump.
Har en fotogenlampa som strålkastare.
Tagit bort tändstiftet och använder två flintastenar istället.
:D
 

Hampe

Skriver massor!
Som jag förstår det så ser ni ABS'en som ett filter som skulle sabotera den förfinade motorik ni har i era händer så att känslan av att köra motorcykel försvinner. Stämmer det?
/J
Ahh... Anar jag en nypa sarkasm här...?
Helt okay med mig - jag tål det. :D

Jag vet att man inte känner av ABSen förrän den aktiveras,
men du är på rätt spår - den stör min körupplevelse eftersom den finns med ombord. Hade jag velat ha en Bror Duktig med på resan så kunde jag låtit min ekonomichef åka med...

Brytarlös tändning - helt okay till vardags;
meka brytarhoj är ett himla pyssel om man vill åt dom höga varvtalen.

Ååå andra sidan är det en skön kick när man har grejerna i ordning och lyckas pricka in växlingarna millisekunden innan brytarna börjar flyta.

Jag har bägge sorters maskiner hemma, och kan växla mellan dem som jag vill. I'm a lucky guy!
Helt klart är dock att något dödare än en 80-tals japan med slocknad CDI-box är svårt att hitta; det utsätter aldrig mina brytarhojar mig för...

Sprut - helt okay om det funkar lika bra som en bra förgasare.
Men, insprutning bara för att rättfärdiga ett "i.e." på kåpan, med mystiska hål i effektkurvan och strömbrytar"känsla" går bort så det skriker om det - tradea funktion mot ballhetsfaktor är väldigt, väldigt dumt.

Å bara för att förekomma dig:
Diodblinkers med elektroniskt relä är okay det med - speciellt som jag upplever att det distinkta blinkandet skapar större respekt för fordonet i trafiken. Otvetydig förbättring!


Hampe
 

Syster-Tysk

New member
Ahh... Anar jag en nypa sarkasm här...?
Helt okay med mig - jag tål det. :D

...

Å bara för att förekomma dig:
Diodblinkers med elektroniskt relä är okay det med - speciellt som jag upplever att det distinkta blinkandet skapar större respekt för fordonet i trafiken. Otvetydig förbättring!

Finemang! :D Glimten i porslinsögat, det gillar vi. (och med vi menar jag, Jag och Migsjälv)

Ojdå, jag trodde att du bara räckte ut armen, det gör då jag, fast jag har diodblinkers... eller ja... då jag inte skruvar lös dem vid banåkning och armen åker ut! Typ som på min avatarbild! ;)
 

tiger

New member
Men, priset man oundvikligen betalar är förlängd bromssträcka - i extremfallet djupt lösgrus och medelhöga hastigheter upp till 400 % :eek: längre bromssträcka.
Grundregeln är att ju lägre friktion vägbanan håller desto mer förlängs bromssträckan jämfört med icke reglerad inbromsning. Den absolut bästa betongen ger den minsta bromssträckeförlängningen.
Hampe

Vart ifrån har du fått den här uppgiften?
Så länge användaren har systemets brister klart för sig och förstår hur det arbetar finns också möjligheten att dra nytta av huvudfördelen - att kunna styra sig ur en knipa.
Gör man inte det så är man såld - man rammar sin medtrafikant med en högre hastighet och med kraftigare krockvåld än utan ABS...
Hampe

Jag tror att man styr undan rent reflexmässigt även om man inte känner till några ev brister.
Speciellt mot oskyddade trafikanter är ABS ett ytterst egoistiskt system - i stadstrafik rammar man barnvagnen med 12 km/h på övergångsstället - i motsats till att stanna 2 meter innan.
Hampe

12 km/h, hur har du kommit fram till detta?

Om man inte behåller kylan och styr undan.
Hur många förmår göra det...?
Faktum är att många vardagsbilister får panik när högtryckspumpen börjar arbeta och bråka med pedalen; det finns åtskilliga berättelser om folk som lyft av foten från pedalen för dom trott att dom råkat ut för ett haveri.
Hampe

Hur många låser inte hjulen i ren panik...

ABS är ett utmärkt system, om man accepterar längre bromssträcka mot att kunna styra under bromsning - men då vill det fanimig till att veta vad man håller på med!
Hampe

Ja, hur va' det nu -jo tryck på bromspedalen...


I detta läget återstår bara 2 fördelar med systemet:
ABS förmår otvetydigt hantera inbromsning på split-friction underlag bättre än de flesta förare, vilket ökar chansen att bilen kolliderar head-on med mötande trafik, och tar därigenom upp krockvåldet där bilen är designad att vara starkast.
Dock på bekostnad av dem man krockar med, eftersom impact troligen kommer att ske med högre hastighet än man annars hade haft.
Hampe

Vid en frontalkrock får bägge bilarna ta upp samma krafter.
ABS på MC? Vassego den som vill, men var medveten om nackdelarna!


Hampe

Nästa mc blir med ABS för min del(tror jag).:)
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Vart ifrån har du fått den här uppgiften?
Egen, empirisk forskning.
Jag hör inte till dom som lyssnar till andra i första hand, utan jag bildar mig egna uppfattningar, baserat på egna upplevelser.
Siffran 400% kommer från ett engelskt bromstest sent -80 tal / tidigt -90 tal som väckte stor uppmärksamhet där och då.
Det handlar om extremfallet djupt lösgrus där ett låst hjul gräver ner sig i materialet och föser en kil av grus framför sig, medans ett ABS-bromsat fordon ligger ovanpå gruset och reglerar hysteriskt utan att åstadkomma mycket mer än smatter i bromspedalen.

I Sverige tror vi att ABS förkortar bromssträckan och "förbättrar våra bromsar" medans man i Tyskland i mycket större utsträckning har verkligheten klar för sig:

http://de.wikipedia.org/wiki/Antiblockiersystem

Das Antiblockiersystem (ABS), in der StVZO „Automatischer Blockierverhinderer“ (ABV) genannt, ist ein in Verkehrsmitteln verwendetes technisches System zur Verbesserung der Verkehrssicherheit. Es wirkt bei starken Bremsungen insbesondere auf nasser oder verdreckter Fahrbahn, indem es einem möglichen Blockieren der Räder durch Regelung des Bremsdrucks in kurzen Intervallen entgegenwirkt.

Dies bewirkt in erster Linie nicht eine Verkürzung des Bremsweges, der sich in manchen Fällen sogar verlängern kann, sondern sorgt hauptsächlich dafür, dass das Fahrzeug während des Bremsvorgangs lenkbar bleibt und nicht ausbricht. Prinzipiell kann auch durch manuell angepasstes Bremsen die Lenkbarkeit des Fahrzeuges bei Bremsen erhalten werden, doch das durchschnittliche menschliche Reaktionsvermögen reicht in aller Regel nicht aus, um in gefährlichen Situationen die Bremskraft exakt zu dosieren. Das ABS in modernen Kraftfahrzeugen ist dagegen in der Lage, das Bremsverhalten jedes einzelnen Rades jederzeit nahezu optimal zu steuern.

...å det blir på ärans och hjältarnas språk:

Antilåsningssystemet (ABS) som i StVZO (Straßenverkehrszulassungsordnung – närmast att översätta med"Vägtrafikförordningen") kallas "Automatisk (hjul)låsningsförhindrare" är ett tekniskt hjälpsystem för ökandet av trafiksäkerheten. Systemet arbetar vid starka inbromsningar, och i synnerhet på blöta eller smutsiga körbanor genom att hjulets låsning motverkas av att bromstrycket regleras i korta intervaller.

Detta system fungerar i första hand inte som en förkortning av bromssträckan, som i åtskilliga fall till och med blir längre, utan svarar huvudsakligen för att fordonet även under inbromsningen bibehåller sin manövrerbarhet och inte inte bryter ut i sladd. (Min kursivering) Principiellt kan sägas att även manuellt reglerad bromskraftsanpassning ger bibehållen manövrerbarhet, men den genomsnittliga reaktionsförmågan hos människan räcker i de flesta fall inte till för att under stressade situationer reglera bromskraften tillräckligt väl.
ABS-systemet i en modern bil har dessutom möjligheten att näst intill optimalt fördela bromskraften till respektive hjul. (Min anm: Här avses egentligen hjälpsystemets bägge sentida hjälpsystem :D EBA (Elektronisk bromskraftsförstärkning) och EBD (Elektronisk bromskraftsdistribution)
Skillnaden i inställning till systemet förvånade mig storligen för 10 - 15 år sedan när jag hajade att MittelSchmied hade järnkoll där MedelSvensson bara spelade på läpparna. I Tyskland styr man in i det sista och söker utvägar så länge det bara går - i Sverige tar ABS hand om bromsandet...

Jag tror att man styr undan rent reflexmässigt även om man inte känner till några ev brister.
..och jag hävdar bestämt motsatsen!
Inbillar du dig att du har ett ofelbart system som bromsar åt dig bara du lyckas hitta pedalen i mitten så är det lång väg till att plötsligt börja köra aktivt just sekunden innan det smäller.

12 km/h, hur har du kommit fram till detta?
Det är självklart en tramssiffra, gripen ur luften - har finns ingen utgångshastighet, ingen friktionskoefficient och ingen retardationshastighet angiven. Det viktiga är själva modellen - med ABS dundrar du i stadstrafik rakt ut i övergångsstället istället för att stanna innan om parametrarna inte är på din sida den dagen. Hellre läsa på och förstå vad man håller på med än att behöva recitera Stig Dagerman resten av livet...



Hur många låser inte hjulen i ren panik...
Visst - ABS har fördelar.
Bäst vore att man intresserade sig för sin bilkörning och hur dom olika hjälpsystemen fungerar och interagerar. Tyvärr är - åtminstone i bilkörning, uppkörningen själva ribban man måste ta sig över. Därefter är det fritt fram att sjunka ner i dyn av okunskap och ointresse igen...
Hojåkare har åtminstone tidigare intresserat sig för vad dom håller på med och hur grejerna fungerar. Säg inte att det håller på att ändra sig...?



Ja, hur va' det nu -jo tryck på bromspedalen...
NEJ! Det är inte så enkelt! ABS har gigantiska luckor i sitt användargränssnitt:
Först var man tvungen att uppfinna hjälpsystemet EBD eftersom de lastkännade bromskraftsregulatorerna var för oprecisa och otillförlitliga.
Sedan tvingades man komplettera med EBA eftersom alltför många bara lade foten på bromsen och nöjde sig med att det började smattra och hoppa i pedalen - men bara för att det börjar reglera i den avlastade bakvagnen så innebär inte det att du är i närheten av optimal retardation - ens med ABS...
Enter syntetisk bromskraftsförstärkning.
Vad man skall göra med dom som släpper pedalen när den börjar leva sitt egna liv och hellre rammar in i bilen framför med händerna framför ansiktet är det ingen som vet. "Utbildning" verkar helt otänkbart...




Vid en frontalkrock får bägge bilarna ta upp samma krafter.
Visst, men den som vrider upp den veka bredsidan minskar sina chanser för överlevnad samtidigt som den erbjuder den mötande bilen en mjukare landning - ie en utsträckt inbromsningsfas.

Nästa mc blir med ABS för min del(tror jag).:)

Vassego - jag skall inte hindra dig, lika lite som jag själv i framtiden vill bli tvingad att handla en hoj med ABS bara för att SMC arbetar för att alla cyklar skall ha det.

Utbildning är bättre - både för hojåkare och bilister, än att hänga upp sitt liv på system som man inte ens har grundläggande förståelse för...


Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ahh - den är är rolig:

http://www.fahrtipps.de/motorrad/bremsen-ausweichen.php


Sinnebilden för en grundlig tysk (dessutom med förflutet som grönfink) har
plockat upp Watanbes gamla undersökning från tidigt -70 tal och omsatt det till dagens cyklar med breda däck och ABS.

Frågeställningen är: bromsa eller styra undan?

Min tolkning av tabellen i slutet är i korthet att en usel förare med dålig bromsteknik skall ge fan i att försöka sig på att bromsa i allt över moppefart, medans värsta retardationsretarden med ABS till förfogande kan chansa på att bromsa upp till drygt 60 km/h innan det är dags att börja köra aktivt och ta sig förbi hindret istället...

Klipp ut tabellen och klistra upp på tanken så ni vet hur ni skall göra - här är facit för er framtida körning! :D

Kolla gärna den minimala skillnaden mellan kompetent förare och ABS-utrustad motorcykel; kontentan är att ABS må hjälpa en sopa till kortare bromssträcka, men är det verkligen värt det?
Han har 1000 andra situationer han kommer att köra ihjäl sig i där ABS inte kommer att kunna hjälpa honom ett skvatt.

Varför skall jag stå ut med ABS på min hoj för att han inte vill lära sig köra?




Hampe





Fotnot i rättvisans namn;
Thomas Ihle som gjort avhandlingen anför två komplikationer:

Watanabe använde ett förhållandevis smalt hinder att väja runt:
endast 1 meters bredd.(Simulerad fotgängare)
I praktiken är hindren man konfronteras med oftast bredare än så, samtidigt som utrymmet att väja på åtminstone i stadstrafiken ofta är begränsat.

Hans konklusion är att man skall inrikta sig på att bromsa i vilket fall som helst, och "ta smällen" om inte sträckan räcker till. Lite långsammare borde det i vart fall gå när man dundrar in i bilen...


Jag håller inte med!
 
Last edited:

P-O Noren

New member
@hampe:
Varför skall jag stå ut med ABS på min hoj för att han inte vill lära sig köra?

Jaa, det är ju ett problem av episka proportioner, att tvingas köra en hoj med ABS

Det är ju jämförbart med att tvingas äta en 88'ans glass när man är nötallergiker.;)
 
Top