" ABS minskar olyckor"

Hampe

Skriver massor!
På grus gagnar det inte.
Studien har kollat olyckor mellan bil och mc vilka skett på asfalt.
I DESSA situationer skulle troligen ABS förändrat utgången.
Att tjata om grusvägar och grushojar är inte vad det handlar om.
Att tro att vi kommer få en lag som säger att ABS ska finnas på alla MC, punkt slut, är utopi.
Inget som SMC jobbar för heller för den delen...

Aha...?


Vi saxer in lite txt från SMCs MC-VISION, där i vanlig ordning har svar på det mesta!

SMC anser att ABS-bromsar bör erbjudas på alla motorcyklar.

Grushojar är en av alla slags motorcyklar. Där är ABS otvetydigt en jädra nackdel.
Varför vill SMC sabba för oss grusåkare?



Hampe
 

Smedis

New member
Grushojar är en av alla slags motorcyklar. Där är ABS otvetydigt en jädra nackdel.
Varför vill SMC sabba för oss grusåkare?

Hampe

Skolkade du mycket i skolan?:confused:

Erbjuda betyder att du får välja.
Vill du inte ha slipper du...
Finns en avstängningsknapp annars om du mot förmodan nån gång i framtiden måste köpa en hoj som inte finns annat än med ABS....

Som det är idag är det bara ett fåtal av alla hojar som kan fås med ABS.

Fast om jag tolkar dina inlägg rätt kommer det snart ett inlägg där du motsätter dig ABS på grabbens PW50 eller att du inte vill se att "Lappen" Nilssons endurohoj kommer farande i skogen med ABS'en tickande för fulla muggar.

Jag kör själv grus och inte sabbar ABS för mig.
Jag stänger helt sonika av den då.
 
Last edited:

Wallfärder

New member
Att tjata om grusvägar och grushojar är inte vad det handlar om.

Sluta att använda ord som ALLA hojar i debatterna då. :rolleyes:
Vare sig folk vill det eller inte, så innefattas offroads av ordet ALLA. Tycker det är ganska återkommande i de flesta debatter.
Påpekar man dessutom att man finns och att det inte funkar på denna hojen, så smädas man med ord som bakåtsträvare, teknikfientlig och att man minnas inte ska tro att man kan köra hoj bättre än Rossi. Tycker det luktar avundsjuka här.:mad:

Jag kör med ABS idag på min offroad, och svär ve och förbannelser när man glömmer stänga av den IGEN efter ett stopp. Jag har hellre ett system där jag får slå på det när jag vill ha det, eller ännu bättre att det håller sig avstängt när jag bestämmer att det skall vara avstängt.

Lita inte på tekniken utan på er själva, och kan ni inte det. Åtgärda problemet och gå en kurs eller två. Att munhuggas på forum hjälper inte en framåt.
 

Olsson

New member
Inte ett jävla dugg. I sån situation skulle man inte ens behöva bromsar alls på hojen.
Nåt för bantningsjägarna att tänka på, ta bort hela bromssystemen på hojen och spar vikt...:rolleyes:




Bullshit, Den främsta skillnaden med ABS på bil är att på hojen ser den till att du fortfarande är upprätt vid panikbromsning och fortsatt har möjlighet att bromsa, göra undanmanövrar etc.
Lägger man omkull sig är det en transportsträcka tills "impact"
Om du läser studien ser du att de olycksfall de tittat på är där det faktiskt finns bromsspår.
Den som torpederat in utan att regagera är inte intressant för studien.
Har inget med ABS att göra.

Det ni inte vill fatta är att ABS inte har ett dugg att göra med daglig körning eller bromsning under kontrollerade former.Hur ofta kopplas ABS in när ni kör bil?
Det handlar bara om panikbromsning eller vid oförutsedda händelser.
Att testa bromsar mot varandra under kontrollerade former säger inte ett skit egentligen.

Den andra aspekten är att ju äldre (normalt iaf) man blir desto bättre riskbedömning har man.
Unga personer kan se möjlighet att göra omkörning av tre långtradare på en raksträcka medans en äldre van person ser risker på grund av utfarter, eventuella vänstersvängar, skymda kurvor etc.
Om ABS kan hjälpa dem att uppnå denna kunskap innan de sitter i en bil med hojen under sig så gärna för mig.
ABS stör inte min körning (på asfalt) så jag har inget emot det.
Andra kanske kanske har en mer egositisk syn.

Håller med om att ”testa bromsar mot varandra under kontrollerade former” inte är intressant. Men det är självklart. Jag tror inte någon har antytt detta.(?)

Studien håller inte isär förluster i form av skadade/döda etc från förluster i association med bromsning och ABS. Om förluster minskar, associerat med t ex bromsning och ABS (eller något helt annat område) så antyder inte det att förlusterna minskar – det är isåfall en illusion. På samma sätt, om plötsligt t ex vajerräckesolyckor ökar, betyder inte det att fler skadas eller dör. Vad som är typiskt för området risk är att förändringar leder till att förluster uppträder vid andra situationer. Så har t ex skett med ABS för bil, halkkörning och mycket annat. För dessa två gäller att olyckstyperna förändrats. För halkkörning gjorde det faktiskt nytta i form av minskade förluster för avsett underlag (halt underlag). Förlusterna minskade dock inte – eftersom sådana förare istället ökade olycksrisk vid tort väglag. Någon minskad nettoeffekt visar det ej. (Hampe) ”Marginalerna tecknas in snabbare än första Alladinasken töms vid jul - och sedan smäller det ändå, men värre!”.

Det har sin grund i att människor (och andra djur) inte vill minimera olycksrisk – man snarare kräver att utsätta sig för detta. Det är en nödvändighet för att man ska uppnå andra mål. Om man bedömer att man tar för liten olycksrisk, så ökar man denna tills man löst sitt problem (att i för liten grad, prioritera ens mål). Den risken man tar, är snarare en funktion av motivation. Se inläggen med BMW R90s, som inte var tillräckligt motiverad att försäkra sig om att bilen skulle stå stilla. Om man inte är tillräckligt motiverad utan ABS – varför skulle man vara mer motiverad med ABS? Vi är tillbaka igen vid att ”förluster uppträder vid andra situationer” efter en förändring skett.

En studie som ska tala om effekterna av t ex en »implementering» av ABS, måste kunna visa människors reaktioner och hur de uppfattar risk. Det är naturligtvis helt omöjligt. Man kan inte med matematik, räkna ut hur risker blir i framtiden. Man jobbar då inte ens i rätt ämne. Risk är en funktion av uppfattningar, bl a av människors förväntningar om risk. Det och många andra ämnen hoppar studien över helt. Studien är ett experiment, dock irrelevant för att förutspå risker i framtiden.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Jag har kört en hoj med ABS ett antal tusen mil och det var inte något man märkte av att det fanns där. Några gånger per år dock så gick den in, vid panikbromsning, eller tuff inbromsning.

Jag förstår inte vad denna debatt handlar om längre, argumenten börjar tryta känns det som.

Men med avseende på om man skulle köra fortare med ABS, så vet jag inte. Jag gjorde inte det. Har du någon källa på att det skulle ha varit så med ABS och bilar olsson?

Det känns som det kan ha varit många faktorer som gör att man kör fortare. Bilarnas motoreffekt har ju ökat kraftigt samt ljudnivån och komforten i bilarna har ju förbättrats...

Jag håller med om att ABS och gruskörning är ett problem, åtminstone var det så på min BMW. Kanske det är en teknikfråga? rimligtvis borde man kunna göra bättre system i framtiden. Men problemet är väl att du har bara 2 sensorer mot 4 på en bil. På en bil kan datasystemet mycket enklare avgöra vad det är för underlag eftersom den har mer information tillgänglig.
 
Last edited:

Olsson

New member
Men med avseende på om man skulle köra fortare med ABS, så vet jag inte. Jag gjorde inte det. Har du någon källa på att det skulle ha varit så med ABS och bilar olsson?

Det känns som det kan ha varit många faktorer som gör att man kör fortare. Bilarnas motoreffekt har ju ökat kraftigt samt ljudnivån och komforten i bilarna har ju förbättrats...

Det är väl ingen som är emot ABS som system. Själv är jag tydligt "för" ABS och ser det som en bra sak, och det syns nog ganska väl i mina inlägg tror jag. Jag tror det handlar om att när någon släpper en »bomb» om vilka effekter det ger, så blir det en del mothugg när logiken haltar.

Köra fortare? Det vet jag inte. Det är inte bara köra fortare som kan öka risken – även köra saktare kan öka risken. Det kan också t ex vara att brista i uppmärksamhet när man rattar på radion, pratar med pax, sminkar sig eller t o m har sex med pax under färd (Kan rekommenderas under trist långfärd i Volvo, men ej på MC dock).

Angående referenser för ABS, så finns det tonvis på nätet. Jag har en (1) stor utredning, men tyvärr på en icke inkopplad disk men du kommer hitta om du söker.


Jag har kört en hoj med ABS ett antal tusen mil och det var inte något man märkte av att det fanns där. Några gånger per år dock så gick den in, vid panikbromsning, eller tuff inbromsning.
Om du kör på ett sätt så att du behöver panikbromsa, tar du sannolikt ganska stora risker när du kör. Självklart är du medveten om att du har ABS och kanske just därför accepterar du att hamna i sådana paniksituationer – eftersom systemet endå hjälper dig då. Om du kör utan ABS så blir ju det i större utsträckning ett otänkbart beteende, vilket du också skulle anpassa dig till. Frågan är vad nettot blir. Det kan man naturligtvis inte veta.



Jag förstår inte vad denna debatt handlar om längre, argumenten börjar tryta känns det som.
Det handlar om ifall man kan dra riktiga slutsatser genom att bara diskutera halva systemet eller om man måste beakta hela systemet.
 
Last edited:

Diversion

New member
Intressant! Gäller det även utedass, it- och vägstandard?

:)

Vad gäller It och utedass har jag inte bestämt mig. När det gäller vägarna så bor jag på ett ställe där vi de facto snart har farfars vägstandard pga. VVs prioriteringar. Fast då löses ju problemet av sig självt. ABS behövs inte om maxfarten som vägeens skick tilllåter blir 50 km/h.
 

Hampe

Skriver massor!
Men med avseende på om man skulle köra fortare med ABS, så vet jag inte. Jag gjorde inte det. Har du någon källa på att det skulle ha varit så med ABS och bilar olsson?

Som sagt, alla som på någorlunda seriöst intresserar sig för trafiksäkerhet och samband vet att det är så - till och med Tingvall; systemfanatikern nummer 1 har fått krypa till korset och erkänna att vi i bästa fall står på noll i nettonytta för ABS på bilar.

Personligen är jag rädd att det bara är en tidsfråga innan ESP kommer att gå samma väg; det är ett "yngre system" som alla inte hunnit vänja sig vid ännu, men det kommer. Marginalerna i körningen minskar då ytterligare, något som i första hand drabbar oskyddade trafikanter.

På en bil kan datasystemet mycket enklare avgöra vad det är för underlag eftersom den har mer information tillgänglig.
Nix - ABS på grus suger fortfarande hästballe, hur många hjul du än tillsätter.



Jag förstår inte vad denna debatt handlar om längre, argumenten börjar tryta känns det som.

Precis samma som från start - TS kunde inte för sitt liv förstå varför någon vill köra MC utan ABS, men redan andra inlägget har annan uppfattning.

För min del handlar det om att min MC-organisation förordar ett system på ALLA alla motorcyklar som har potential att ha ihjäl ett antal grusåkare innan den förste asfaltsåkaren kanske är räddad, trots att asfaltsåkarna är i tydlig majoritet.

...och, nej - det är inte så enkelt att "man stänger av".
Redan genom att finnas på en gruscykel så ökas risken för en olycka, genom förbiseende / felanvändning.

Då är frågan hur man tänkt?

A. Det är viktigare med landsvägsåkare, dom är fler och är i större utsträckning medlemmar i SMC

B. Inte tänkt alls.


Jag vet inte vilket som gör mig mest bedrövad.












Jo förresten!
Det som gör mig mest besviken är alla jag ser omkring mig som inte har sin reality check kvar i behåll utan litar blint på att tekniken skall tänka åt dem!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5379402.ab



Hampe
 
Last edited:

P-O Noren

New member
@Hampe:

Du hade alltså ingen källa, utan bara "vet" att det är så?`
(låter inte trovärdigt)

SMC säger bara att det ska finnas som tillval. Hur du sen tolkar det blir ju märkligt. Vill man inte ha det så köper man väl inte det?

Tror för övrigt inte att dom menar specifikt grushojar med denna ståndpunkt.

En sporthoj eller en touringmaskin körs ju för övrigt sällan på grus, och när man gör det så kör man mycket försiktigt. Finns ju andra parametrar än bromsträckan som gör att man "tar det piano" på grus med dessa hojar. Klart att det är en fördel överlag om felar av dessa hojar hade ABS, om man ser till hur dom används i verkligheten.
 

P-O Noren

New member
Om du kör på ett sätt så att du behöver panikbromsa, tar du sannolikt ganska stora risker när du kör. Självklart är du medveten om att du har ABS och kanske just därför accepterar du att hamna i sådana paniksituationer – eftersom systemet endå hjälper dig då. Om du kör utan ABS så blir ju det i större utsträckning ett otänkbart beteende, vilket du också skulle anpassa dig till. Frågan är vad nettot blir. Det kan man naturligtvis inte veta.

Det är ju en grov förenkling. Kan ju finnas flera faktorer i detta, exempelvis hur många mil jag kör samt i vilka länder man kör just det året. Givetvis hände det fler incidenter då jag körde +1200mil om året med hojen än nu då jag ligger mellan kanske 500-800mil/året. Sedanär det värre att köra i Norge på kustvägen än exempelvis E4:an genom Sverige. Alla som mött en galen tysk som kommer runt kurvan på 2 hjul med en 8meter lång husbil vet vad jag menar...

Du kanske kan förutse sådant, med röntgenblick eller nåt. Jag kan det inte. Alla situationer går inte att förutse.
 

Olsson

New member
Det är ju en grov förenkling. Kan ju finnas flera faktorer i detta, exempelvis hur många mil jag kör samt i vilka länder man kör just det året. Givetvis hände det fler incidenter då jag körde +1200mil om året med hojen än nu då jag ligger mellan kanske 500-800mil/året. Sedanär det värre att köra i Norge på kustvägen än exempelvis E4:an genom Sverige. Alla som mött en galen tysk som kommer runt kurvan på 2 hjul med en 8meter lång husbil vet vad jag menar...

Du kanske kan förutse sådant, med röntgenblick eller nåt. Jag kan det inte. Alla situationer går inte att förutse.

Du har ju naturligtvis helt rätt i allt det (förutom det där med röntgenblick). Men om det sker i Norge eller bland galna tyskar och husbilar så gör ju det i sak inte olycksrisken mindre. Samma sak med körda mil. Jag tyckte bara att om man hamnar i paniksituationer några eller någon gång per år, så tycker i alla fall jag att det låter lite läskigt. Men visst, det är ju såklart individuellt.
 

swischmc

New member
Ja, du ser – det går att minska olycksrisk om man är motiverad och väljer att göra så.

Och samtidigt bli påkörd bakifrån av någon som inte trodde att man skulle stanna i en korsning för att fråga omkringvarande bilar om de skulle lämna företräde enligt lag? ;) Den bakom kanske inte har ABS... :p
 

Olsson

New member
Och samtidigt bli påkörd bakifrån av någon som inte trodde att man skulle stanna i en korsning för att fråga omkringvarande bilar om de skulle lämna företräde enligt lag? ;) Den bakom kanske inte har ABS... :p

Just det. Om man inte kan fråga alla omkring sig, så är man med i leken och utsätter sig frivilligt för farorna. Däri ingå naturligtvis aktuella bromsar, däck, ev bakfylla och alla andra faktorer som påverkar. Om man inte trivs, kan man t ex välja en annan miljö. Ja, du ser – det går att minska olycksrisk om man är motiverad och väljer att minska den.
 

Molle

New member
Just det. Om man inte kan fråga alla omkring sig, så är man med i leken och utsätter sig frivilligt för farorna. Däri ingå naturligtvis aktuella bromsar, däck, ev bakfylla och alla andra faktorer som påverkar. Om man inte trivs, kan man t ex välja en annan miljö. Ja, du ser – det går att minska olycksrisk om man är motiverad och väljer att minska den.

Ska man tänka så bör man krypa ner i ett skyddsrum och leva sitt liv.:D
 
Top