roffe_s
Active member
Intressant! Gäller det även utedass, it- och vägstandard?Det som dög åt farfar duger åt mig...
Intressant! Gäller det även utedass, it- och vägstandard?Det som dög åt farfar duger åt mig...
Det som dög åt farfar duger åt mig...
På grus gagnar det inte.
Studien har kollat olyckor mellan bil och mc vilka skett på asfalt.
I DESSA situationer skulle troligen ABS förändrat utgången.
Att tjata om grusvägar och grushojar är inte vad det handlar om.
Att tro att vi kommer få en lag som säger att ABS ska finnas på alla MC, punkt slut, är utopi.
Inget som SMC jobbar för heller för den delen...
Vi saxer in lite txt från SMCs MC-VISION, där i vanlig ordning har svar på det mesta!
SMC anser att ABS-bromsar bör erbjudas på alla motorcyklar.
Grushojar är en av alla slags motorcyklar. Där är ABS otvetydigt en jädra nackdel.
Varför vill SMC sabba för oss grusåkare?
Hampe
Känns det bättre för dig nu?
Körde farfar din R1?
Att tjata om grusvägar och grushojar är inte vad det handlar om.
Inte ett jävla dugg. I sån situation skulle man inte ens behöva bromsar alls på hojen.
Nåt för bantningsjägarna att tänka på, ta bort hela bromssystemen på hojen och spar vikt...
Bullshit, Den främsta skillnaden med ABS på bil är att på hojen ser den till att du fortfarande är upprätt vid panikbromsning och fortsatt har möjlighet att bromsa, göra undanmanövrar etc.
Lägger man omkull sig är det en transportsträcka tills "impact"
Om du läser studien ser du att de olycksfall de tittat på är där det faktiskt finns bromsspår.
Den som torpederat in utan att regagera är inte intressant för studien.
Har inget med ABS att göra.
Det ni inte vill fatta är att ABS inte har ett dugg att göra med daglig körning eller bromsning under kontrollerade former.Hur ofta kopplas ABS in när ni kör bil?
Det handlar bara om panikbromsning eller vid oförutsedda händelser.
Att testa bromsar mot varandra under kontrollerade former säger inte ett skit egentligen.
Den andra aspekten är att ju äldre (normalt iaf) man blir desto bättre riskbedömning har man.
Unga personer kan se möjlighet att göra omkörning av tre långtradare på en raksträcka medans en äldre van person ser risker på grund av utfarter, eventuella vänstersvängar, skymda kurvor etc.
Om ABS kan hjälpa dem att uppnå denna kunskap innan de sitter i en bil med hojen under sig så gärna för mig.
ABS stör inte min körning (på asfalt) så jag har inget emot det.
Andra kanske kanske har en mer egositisk syn.
Men med avseende på om man skulle köra fortare med ABS, så vet jag inte. Jag gjorde inte det. Har du någon källa på att det skulle ha varit så med ABS och bilar olsson?
Det känns som det kan ha varit många faktorer som gör att man kör fortare. Bilarnas motoreffekt har ju ökat kraftigt samt ljudnivån och komforten i bilarna har ju förbättrats...
Om du kör på ett sätt så att du behöver panikbromsa, tar du sannolikt ganska stora risker när du kör. Självklart är du medveten om att du har ABS och kanske just därför accepterar du att hamna i sådana paniksituationer – eftersom systemet endå hjälper dig då. Om du kör utan ABS så blir ju det i större utsträckning ett otänkbart beteende, vilket du också skulle anpassa dig till. Frågan är vad nettot blir. Det kan man naturligtvis inte veta.Jag har kört en hoj med ABS ett antal tusen mil och det var inte något man märkte av att det fanns där. Några gånger per år dock så gick den in, vid panikbromsning, eller tuff inbromsning.
Det handlar om ifall man kan dra riktiga slutsatser genom att bara diskutera halva systemet eller om man måste beakta hela systemet.Jag förstår inte vad denna debatt handlar om längre, argumenten börjar tryta känns det som.
Intressant! Gäller det även utedass, it- och vägstandard?
Men med avseende på om man skulle köra fortare med ABS, så vet jag inte. Jag gjorde inte det. Har du någon källa på att det skulle ha varit så med ABS och bilar olsson?
Nix - ABS på grus suger fortfarande hästballe, hur många hjul du än tillsätter.På en bil kan datasystemet mycket enklare avgöra vad det är för underlag eftersom den har mer information tillgänglig.
Jag förstår inte vad denna debatt handlar om längre, argumenten börjar tryta känns det som.
Om du kör på ett sätt så att du behöver panikbromsa, tar du sannolikt ganska stora risker när du kör. Självklart är du medveten om att du har ABS och kanske just därför accepterar du att hamna i sådana paniksituationer – eftersom systemet endå hjälper dig då. Om du kör utan ABS så blir ju det i större utsträckning ett otänkbart beteende, vilket du också skulle anpassa dig till. Frågan är vad nettot blir. Det kan man naturligtvis inte veta.
Det är ju en grov förenkling. Kan ju finnas flera faktorer i detta, exempelvis hur många mil jag kör samt i vilka länder man kör just det året. Givetvis hände det fler incidenter då jag körde +1200mil om året med hojen än nu då jag ligger mellan kanske 500-800mil/året. Sedanär det värre att köra i Norge på kustvägen än exempelvis E4:an genom Sverige. Alla som mött en galen tysk som kommer runt kurvan på 2 hjul med en 8meter lång husbil vet vad jag menar...
Du kanske kan förutse sådant, med röntgenblick eller nåt. Jag kan det inte. Alla situationer går inte att förutse.
Ja, du ser – det går att minska olycksrisk om man är motiverad och väljer att göra så.
Och samtidigt bli påkörd bakifrån av någon som inte trodde att man skulle stanna i en korsning för att fråga omkringvarande bilar om de skulle lämna företräde enligt lag? Den bakom kanske inte har ABS...
Just det. Om man inte kan fråga alla omkring sig, så är man med i leken och utsätter sig frivilligt för farorna. Däri ingå naturligtvis aktuella bromsar, däck, ev bakfylla och alla andra faktorer som påverkar. Om man inte trivs, kan man t ex välja en annan miljö. Ja, du ser – det går att minska olycksrisk om man är motiverad och väljer att minska den.
Ska man tänka så bör man krypa ner i ett skyddsrum och leva sitt liv.
Då har du nog inte tänkt klart.