Känns som en rätt omöjlig uppgift att "övertyga" de ABS-negativa... Låt dem köra på sina gamla hojar med flintsten, kick, förgasare. Vi andra som ser nyheter som något utvecklande kan köpa nya hojar med ABS.
Heh, misstänker att jag har petats in i det facket..
Det mest intressanta i denna tråd är att när jag tittar på vilka hojar som ABS-påhejarna har så är det idel gathojar. Jag fattar inte hur ni kan dra alla typer av MC över en kam och hävda att det det som är 'bäst' på asfalt oxo är 'bäst' på grusväg. Ok, det sägs inte rätt ut, men jag inkluderar faktiskt även grushojarna i begreppet 'alla MC', gör inte ni det?
Alla slutsatser som rapporterna drar grundar sig på tester och statistik, och alla tester jag sett hittills så bromsar man på asfalt (torr eller blöt) inte någonsin på grusväg. Visst, det har svängt in på ABS på (super)sport, men det var inte det tråden handlade om från början.
Sedan kan man argumentera att det stora massan bara kör på asfalt, men det gör det inte mer rätt att ignorera en viss typ av MC och de som använder den till det som den är avsedd för.
Det finns nackdelar med allt nytt, men också fördelar. I en paniksituation är ABS:en ett hjälpmedel, plus att det ger föraren en trygghet i att våga bromsa även på sträckor med grusstängar.
Jag var och körde tillsammans med ett gäng andra grushojar (R1150GS, DR650, F650GS, Tenere, ... typ) på en underbar grusväg och var tvungen att dra ner på tempot lite för att vänta in de bakomvarande. Plötsligt ser jag föraren framför mig ligga sprattlandes på en liten körväg rakt fram i en kurva.
Jag målfokuserar på grabben, bromsar fullt och stannar ca 3m in på körvägen, då har jag bromsat mig igenom mittsträngen (grus), kanten (grus), och stannat på körvägen (gräs). Ok, inte perfekt, men jag stannade och stod fortfarande på benen iaf (30m innan grabben framför mig).
Vad hade hänt med han som körde omkull? Vi kom fram till att han troligen hade blivit rädd i kurvan för att han tyckte det gick aningens snabbt och börjat bromsa. Det är inte orimligt att anta att han då drev ut i mittsträngen och det gillade ju inte ABS:en så den släppte, och därifrån hade han betydligt mindre bromsverkan. Vi hittade grinden han körde igenom knäckt på tre ställen och några meter efter det lade han och hojen sig, mellan stenar och träd. Han hade tur som knappt fick en skråma på sig eller hojen..
Detta var min realitycheck om att ABS i vissa situationer faktiskt ger helt fel effekt. Och det jag insåg då var att nackdelarna var för stora i förhållandet till fördelarna för den typen av körning. Men från de MC-åkare som bara kör på asfalt så väntar jag mig inte någon förståelse för mina erfarenheter på grusvägarna.
Argumentet att folk släpper bromsen för att den rör sig och låter när ABS:en går in tror jag är utdött vid det här laget. Dels känner man knappt av ABS:en i nya hojar och bilar och dels har folk lärt sig hur det fungerar.
Jaha... Det gjorde jag så sent som i April när jag provocerade min hoj på Lockarp (det är en '06)... Jag tror inte jag gör det längre, men då var det länge sedan som jag tog den till gränsen och hade glömt bort vad som hände när ABSen gick in. Men detta kanske bara är ett problem för oss med teflonminne