" ABS minskar olyckor"

Hampe

Skriver massor!
@hampe:


Jaa, det är ju ett problem av episka proportioner, att tvingas köra en hoj med ABS

Det är ju jämförbart med att tvingas äta en 88'ans glass när man är nötallergiker.;)

Kunde varit värre:
nötallergiker med AFA-sympatier som tvingas äta en 88:an...
(sug på den, gott folk...) :D



Nä - vad jag vinklar mot är SMCs vision för motorcyklismen som Jesper hänvisar till tidigare i tråden:

SMC anser att ABS-bromsar bör erbjudas på alla motorcyklar.

"Alla motorcyklar" innebär just "alla motorcyklar" och nyttan av det kan man i sanning ifrågasätta.

"Erbjudas" låter bra, men är det någon som tror på dubbla upplagor av samma modell; en med och en utan ABS...?

Nä, i bästa fall kan det komma att erbjudas en avstängningsknapp - men jag är fortfarande med och betalar för att folk som inte passar på motorcykel anser att det är en medborgerlig rättighet att få lalla runt.

Visst - om jag trodde att det skulle komma en kick-back i form av minskade försäkringspremier till följd av de dramatiskt sänkta olyckstalen
som denna fantastiska tekniska landvinning skulle leda till så kunde jag väl svälja det, men:


kan man inte ens bromsa rakt fram så hjälper ändå inte ABSen när du gör nästa grundläggande dundertabbe i din MC-körning.
Du dör undan ändå, kanske en vecka senare - men faktum kvarstår;
Vill du inte utvecklas som MC-förare och bli lite, lite bättre för varje gång du varit ute och kört så passar du bättre i bil.
För din egen skull, och för oss andra.


Hampe
 

swischmc

New member
Känns som en rätt omöjlig uppgift att "övertyga" de ABS-negativa... Låt dem köra på sina gamla hojar med flintsten, kick, förgasare. Vi andra som ser nyheter som något utvecklande kan köpa nya hojar med ABS.

Det finns nackdelar med allt nytt, men också fördelar. I en paniksituation är ABS:en ett hjälpmedel, plus att det ger föraren en trygghet i att våga bromsa även på sträckor med grusstängar.

Argumentet att folk släpper bromsen för att den rör sig och låter när ABS:en går in tror jag är utdött vid det här laget. Dels känner man knappt av ABS:en i nya hojar och bilar och dels har folk lärt sig hur det fungerar.

Min nuvarande hoj har ABS - och det kommer nästa hoj också att ha. Urkopplingsbar eller inte.
 

Molgan

New member
Känns som en rätt omöjlig uppgift att "övertyga" de ABS-negativa... Låt dem köra på sina gamla hojar med flintsten, kick, förgasare. Vi andra som ser nyheter som något utvecklande kan köpa nya hojar med ABS.
Precis, de som svamlar så fingrarna blöder här är nog samma typer som fick blodtrycksfall när man kom med den korkade idén att alla skulle ha bälte i bilen. Då kunde man inte längre heroiskt slungas genom framrutan vid en kollision utan man satt snöpligt kvar helt oskadd. =)

Som tur är så kommer den här tråden helt sakna betydelse för framtiden, systemen kommer att förfinas och snart vara lika naturligt och accepterat som skivbroms är kontra trumbroms idag.
 

Blåflagg

New member
Precis, de som svamlar så fingrarna blöder här är nog samma typer som fick blodtrycksfall när man kom med den korkade idén att alla skulle ha bälte i bilen. Då kunde man inte längre heroiskt slungas genom framrutan vid en kollision utan man satt snöpligt kvar helt oskadd. =)

Eller när katalysatorn kom på 70-talet. Det skulle bli såååå dyrt och krångligt :eek: att bara Wallenbergare skulle ha råd. Och ingen nytta skulle det göra heller.

På tal om utveckling så körs det väl ett race på Isle of Man med fordon drivna av alternativa energi former snart.

"TTXGP has arranged a special charter flight to the Island for Senior Race Day on Friday so fans can watch the world’s first clean emissions race at the legendary Isle of Man TT circuit."
 

LC4ever

New member
Hade jag haft ABS på nuvarande hoj hade jag sluppit dyra reparationer samt haft en hel och inte verkandes axel.
Jag har lagt många timmar på bana. Bromsarna, Brembo radialmonterade är bland de bästa på marknaden.
Vid avrostningen i våras fick jag lära mig att bakbromsen inte hade någon effekt när jag bromsar hårt, bakhjulet är ju ändå i luften trots perfekt teknik.
Och visst, jag kan bromsa hårt under perfekta förhållanden, men med lite fuktiga höstlöv under däcken kan jag lova att ingen kan bromsa perfekt.
Jag provkörde en hoj med ABS på en grusväg och var imponerad. Visst kan experter säkert bromsa med kort bromssträcka, men att kunna trycka till snabbt vid en paniksituation utan att låsa framhjulet är mycket värt för mig.
Vad jag inte kan förstå är motståndet till ABS, hojjen fungerar ju som vanligt, bromsar som vanlig. Enda tillfället som det blir någon skillnad är när ett hjul är på väg att låsa sig. Och det är ju låsningar som man vill undvika.
Min nästa hoj blir med ABS (urkopplingsbar).
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Lite annan tysk information om ABS, av nyare dato; http://www.versicherung-und-verkehr.de/index.php/2;crid;55;cmid;7 - dvs från försäkringsbolagen.

Den tyske kampanj Besser-Bremsen - kolla via ovanstående link, var ett av ämnen på OECD konferensen, som hade bättra bromsystem som prioritet nummer; 5, för att reducera MC olyckor.

Det finns redan hos enstaka försäkringsbolag extra rabatt om man har ABS - kolla t. ex. på IF´s märkesförsäkring.

Utvecklingen av MC bromssystem har gått mycket fort senaste åren. Enligt min åsikt är Honda´s system CBR1000RA just nu marknadsledande. Jag har detta på min sporthoj, och i stort är mitt enda önska att jag ku regulera när systemet ska gå in (när jag kör aktivt på bana). Därför är det extra roligt att BMW´s kommande sporthoj har är annoncerad att ha denne option.

Kolla på nog den bästa "test - utvärdering" som jag har set av ABS versus icke ABS, med tre olika motorcyklister!
http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0

ABS och annan elektronik som ingriper, väckar snabbt mycket känslor - och självklart är det känslor som gör MC så roligt att köra!

Själv har jag set en del olyckor hända båda på landsväg och bana - och i ärlighetens namn, är det två sakar som är komplicerat på MC; Bromsa och svänga. Flera av olyckorna ka ha unvikts om det hade varit bättra förarkunskaper om just broms & kurvteknik!

Jag tror på VV studien; att flera olyckor kan ungåes om det finns ABS - Jag tror oxå på att vi som kunder själv ska ha rätten att välja vad vi vill köpa.
 

puttepj

New member
Nä, i bästa fall kan det komma att erbjudas en avstängningsknapp - men jag är fortfarande med och betalar för att folk som inte passar på motorcykel anser att det är en medborgerlig rättighet att få lalla runt.

Varför kommer ordet bezzerwizzer upp i mitt huvud, gång efter gång?

Vad anser du är rätt nivå av kompetens för att man skall vara berättigad att köra motorcykel?
Det är bra att förutsätta att alla runt omkring en är puckon i trafiken, då är man beredd när någon gör något oförutsett och felaktigt.

Men att de facto tro att alla är sämre än mig, gör en bara dryg och knappast trovärdig.

/putte
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag lever i verkligeheten. Testet gjordes när jag övningskörde. Jag och handledare som äger deauvillen testade bromsar i 50, 70, 90 km/h. Deauvillen hade 2-3 meters kortare bromssträcka. Med tanke på att deauville åtminstone har skivbroms fram( jag kommer inte ihåg om den har det bak också) samt kombibromsar så blev jag inte imponerad av att det skiljde sig 2-3 meter. Man får komma ihåg att sr:n väger mkt mindre än deauville och Yamaha sr:ns bromsar var kalla för nackdelen med trumbroms är att de lätt blir varma och mattar av snabbt.

// Amir


Snacka om att jag missat mkt sen 2001 då jag köpte min första hoj med ABS. Utseendet på hojarna, 5 st sedan dess med ABS har ju varit fula,just pga av ABS.

Sen har ju motorerna karaktär varit rent ut sagt för tråkiga,också detta dilemma pga ABS.

Nog för att jag junde räkna ut att ABS gjorde lite nytta då det gäller framförallt panikbromsning men att ABS påverkar hojarnas utseende och motorkaraktär som en insändare skrev här på forumet, det visste jag inte.

Kan den personen förklara för mig hur utseendet och motorkaraktären påverkas till det bättre om jag väljer en hoj utan ABS?

Sen den som skrev att en SR 250 med trumbromsar bromsar lika bra som en Deauville med kombibromsar,vilken värld lever du i,kanske sträckan var lika lång om du bromsade med båda hojarna från toppfart,men toppfarten på en SR 250 är betydligt lägre.

Hur många av Er som klagar här på ABS på hojarna väljer en bil utan ABS och varför??
 

Syster-Tysk

New member
Utvecklingen av MC bromssystem har gått mycket fort senaste åren. Enligt min åsikt är Honda´s system CBR1000RA just nu marknadsledande. Jag har detta på min sporthoj, och i stort är mitt enda önska att jag ku regulera när systemet ska gå in (när jag kör aktivt på bana). Därför är det extra roligt att BMW´s kommande sporthoj har är annoncerad att ha denne option.

Jo utvecklingen har gått fort fram, så fort att du kanske missat att BMW erbjöd precis i stort sett samma system som Honda gör på sin nya CBR på BMW HP2 Sport redan förra året. ;)

Skillanden som jag kan hitta är att BMW'n även har stålomspunna bromslangar och Brembo fyrkolvsok. Att man kan stänga av ABS'en om man önskar, hoppas jag även finns på CBR'en.

Annars är likheterna slående, 320mm bromsskivor och Dualbreak eller Helintergral som BMW kallar det.

Så jag håller inte med om att Honda är ledande med sin teknik då BMW var först med ABS och ACS på motorcyklar. För precis som du säger så kommer snart BMW S1000RR med en ännu mer avancerad ABS teknik som de kallar Race-ABS som även kommer vara intregerad med antispinn funktionen.

(S1000RR är även homoglobiserad med denna teknik så att de får köra med ABS i WSBK.)

Med det sagt, håller jag med ett av dina tidigare inlägg, där du säger att man inte ens känner av att man kör med ABS, inte ens på bana.

Jag har bromsat så hårt att ABS'en gått in, men fick provocera fram dess ingripande. Hade jag gjort samma UTAN ABS hade jag låst framhjulet!

När jag kör hårt på bana eller kör bromsövningar på avrostningar så går oftast inte ABS'en in, den känner man främst av då man råkar bromsa på en liten sandplätt på asfalten som man inte lagt märke till då man bromsar.

Man kan nöjt konstatera att " OJ, här hade jag kanske kört omkull om jag inte hade min ABS. Annars är det som att köra en hoj utan ABS!
 

wigge

New member
Känns som en rätt omöjlig uppgift att "övertyga" de ABS-negativa... Låt dem köra på sina gamla hojar med flintsten, kick, förgasare. Vi andra som ser nyheter som något utvecklande kan köpa nya hojar med ABS.
Heh, misstänker att jag har petats in i det facket..
Det mest intressanta i denna tråd är att när jag tittar på vilka hojar som ABS-påhejarna har så är det idel gathojar. Jag fattar inte hur ni kan dra alla typer av MC över en kam och hävda att det det som är 'bäst' på asfalt oxo är 'bäst' på grusväg. Ok, det sägs inte rätt ut, men jag inkluderar faktiskt även grushojarna i begreppet 'alla MC', gör inte ni det?

Alla slutsatser som rapporterna drar grundar sig på tester och statistik, och alla tester jag sett hittills så bromsar man på asfalt (torr eller blöt) inte någonsin på grusväg. Visst, det har svängt in på ABS på (super)sport, men det var inte det tråden handlade om från början.

Sedan kan man argumentera att det stora massan bara kör på asfalt, men det gör det inte mer rätt att ignorera en viss typ av MC och de som använder den till det som den är avsedd för.

Det finns nackdelar med allt nytt, men också fördelar. I en paniksituation är ABS:en ett hjälpmedel, plus att det ger föraren en trygghet i att våga bromsa även på sträckor med grusstängar.

Jag var och körde tillsammans med ett gäng andra grushojar (R1150GS, DR650, F650GS, Tenere, ... typ) på en underbar grusväg och var tvungen att dra ner på tempot lite för att vänta in de bakomvarande. Plötsligt ser jag föraren framför mig ligga sprattlandes på en liten körväg rakt fram i en kurva.
Jag målfokuserar på grabben, bromsar fullt och stannar ca 3m in på körvägen, då har jag bromsat mig igenom mittsträngen (grus), kanten (grus), och stannat på körvägen (gräs). Ok, inte perfekt, men jag stannade och stod fortfarande på benen iaf (30m innan grabben framför mig).

Vad hade hänt med han som körde omkull? Vi kom fram till att han troligen hade blivit rädd i kurvan för att han tyckte det gick aningens snabbt och börjat bromsa. Det är inte orimligt att anta att han då drev ut i mittsträngen och det gillade ju inte ABS:en så den släppte, och därifrån hade han betydligt mindre bromsverkan. Vi hittade grinden han körde igenom knäckt på tre ställen och några meter efter det lade han och hojen sig, mellan stenar och träd. Han hade tur som knappt fick en skråma på sig eller hojen..

Detta var min realitycheck om att ABS i vissa situationer faktiskt ger helt fel effekt. Och det jag insåg då var att nackdelarna var för stora i förhållandet till fördelarna för den typen av körning. Men från de MC-åkare som bara kör på asfalt så väntar jag mig inte någon förståelse för mina erfarenheter på grusvägarna.

Argumentet att folk släpper bromsen för att den rör sig och låter när ABS:en går in tror jag är utdött vid det här laget. Dels känner man knappt av ABS:en i nya hojar och bilar och dels har folk lärt sig hur det fungerar.

Jaha... Det gjorde jag så sent som i April när jag provocerade min hoj på Lockarp (det är en '06)... Jag tror inte jag gör det längre, men då var det länge sedan som jag tog den till gränsen och hade glömt bort vad som hände när ABSen gick in. Men detta kanske bara är ett problem för oss med teflonminne :rolleyes:
 

Smedis

New member
Heh, misstänker att jag har petats in i det facket..
Det mest intressanta i denna tråd är att när jag tittar på vilka hojar som ABS-påhejarna har så är det idel gathojar. Jag fattar inte hur ni kan dra alla typer av MC över en kam och hävda att det det som är 'bäst' på asfalt oxo är 'bäst' på grusväg. Ok, det sägs inte rätt ut, men jag inkluderar faktiskt även grushojarna i begreppet 'alla MC', gör inte ni det?

Både ja och nej.
Jag anser inte att ABS är speciellt bra på grusväg, åtminstone inte på det sättet jag kör.
Men ofta finns det tillfällen då ens offroadhoj även går på asfalt och då anser jag det är ypperligt med ABS.
Jag tycker att alla hojar kan förses med ABS.
Dock skulle jag vilja ha en funktion som kan ställa ABS'en i "alltid av" och måste därför slås igång aktivt, eller "alltid på" där den måste slås av aktivt.
För att passa sin egen körstil och underlag.

Alla slutsatser som rapporterna drar grundar sig på tester och statistik, och alla tester jag sett hittills så bromsar man på asfalt (torr eller blöt) inte någonsin på grusväg. Visst, det har svängt in på ABS på (super)sport, men det var inte det tråden handlade om från början.

Orsaken är att det anses farligt att göra testerna utan abs på andra underlag än torr asfalt.
(MCN som testar Honda CBR ABS gör väl test på våt asfalt också, dock med vana förare)

Sedan kan man argumentera att det stora massan bara kör på asfalt, men det gör det inte mer rätt att ignorera en viss typ av MC och de som använder den till det som den är avsedd för.

Se mitt svar ovan.
Sen är den stora skaderisken just inom asfaltskörning med väghoj.
Offroadarna är ganska få i skadetal.

Jag var och körde tillsammans med ett gäng andra grushojar (R1150GS, DR650, F650GS, Tenere, ... typ) på en underbar grusväg och var tvungen att dra ner på tempot lite för att vänta in de bakomvarande. Plötsligt ser jag föraren framför mig ligga sprattlandes på en liten körväg rakt fram i en kurva.
Jag målfokuserar på grabben, bromsar fullt och stannar ca 3m in på körvägen, då har jag bromsat mig igenom mittsträngen (grus), kanten (grus), och stannat på körvägen (gräs). Ok, inte perfekt, men jag stannade och stod fortfarande på benen iaf (30m innan grabben framför mig).

Vad hade hänt med han som körde omkull? Vi kom fram till att han troligen hade blivit rädd i kurvan för att han tyckte det gick aningens snabbt och börjat bromsa. Det är inte orimligt att anta att han då drev ut i mittsträngen och det gillade ju inte ABS:en så den släppte, och därifrån hade han betydligt mindre bromsverkan. Vi hittade grinden han körde igenom knäckt på tre ställen och några meter efter det lade han och hojen sig, mellan stenar och träd. Han hade tur som knappt fick en skråma på sig eller hojen..

Detta var min realitycheck om att ABS i vissa situationer faktiskt ger helt fel effekt. Och det jag insåg då var att nackdelarna var för stora i förhållandet till fördelarna för den typen av körning. Men från de MC-åkare som bara kör på asfalt så väntar jag mig inte någon förståelse för mina erfarenheter på grusvägarna.

Det man kan fråga sig är om han hade hjälp av att ha cykeln upprätt när han gick genom grinden.
Hur hade skadorna sett ut om han gått omkull?
Rapporten anser ju att det är en fördel att behålla upprätt åkning även om man träffar hinder.

Vill dock poängtera att ju mer aktiv körning det är på grusväg desto farligare anser jag att ABS är, just för att bromsfunktionen kan bli närmast obefintlig.
Kör jag grus stänger jag av ABS.
 
Last edited:

Syster-Tysk

New member
Poängen!

Det har sagts ovan och i tidigare inlägg, men jag anser att denna poäng kan vara viktig att klargöra:

Det är unga män med sporthojar som står för den största delen av våra dödsolyckor på våra vägar. Dessa som vi egentligen inte bör dra över en kam (men de är trots allt överrepresenterade och finns även i andra åldrar och kategorier), kan ha räddats till livet om de haft ABS.

Håller anti ABS'arna med om det?

Däremot är det givetvis så att de som kör offroad eller grus ska kunna stänga av sin ABS om underlaget kräver eller man vill det av andra orsaker. (Vem vill köra GGN med ABS???)

Men som tidigare poängterats, detta är inte målgruppen med ABS på våra motorcykler vad jag förstår och jag förstår era argument. Men att överföra era argument på en ung man som nytagit körkortet så kan man ana ett annat resultat än vad ni kommit fram till. Den unge mannen är ju inte 50, 40 eller 30 utan yngre.

Till er som kört länge på grus och är anti ABS, skulle ni förespråka för er 20 årige son att han bör skippa ABS'en på sporthojen han tänker köpa??
 
Last edited:

wigge

New member
Dock skulle jag vilja ha en funktion som kan ställa ABS'en i "alltid av" och måste därför slås igång aktivt, eller "alltid på" där den måste slås av aktivt.
För att passa sin egen körstil och underlag.

Ja, det skulle nog funka för mig oxo. Iom att min Tenere inte har ABS och att på de BMW jag sett måste man aktivt slå av den varje gång tändningen slås på, så är jag nog rädd att missa detta och därmed köra på helt fel premisser.

Orsaken är att det anses farligt att göra testerna utan abs på andra underlag än torr asfalt.
(MCN som testar Honda CBR ABS gör väl test på våt asfalt också, dock med vana förare)

...

Se mitt svar ovan.
Sen är den stora skaderisken just inom asfaltskörning med väghoj.
Offroadarna är ganska få i skadetal.

Det är just detta jag menar. Man måste vara medveten om vad statistiken och undersökningarna visar och inte göra generella slutsater som ger kontraproduktiva resultat på de delar som inte innefattades i underlaget.

Det man kan fråga sig är om han hade hjälp av att ha cykeln upprätt när han gick genom grinden.
Hur hade skadorna sett ut om han gått omkull?

Ja, det kommer vi nog inte att få veta.. Vad hade hänt om han inte haft ABSen på? Hade han öht nått grinden (jag gjorde det ju inte). Om han gått omkull i början av körvägen kanske han aldrig kommit fram. Det finns många faktorer som säkert påverkade utgången, och vi kommer inte att kunna gå tillbaka och köra olika tester med olika inställningar (även om det hade varit riktigt coolt).

Vill dock poängtera att ju mer aktiv körning det är på grusväg desto farligare anser jag att ABS är, just för att bromsfunktionen kan bli närmast obefintlig.
Kör jag grus stänger jag av ABS.

Jupp, vi är överens. Detta är min erfarenhet oxo.
 

swischmc

New member
Flera säger att det inte passar på hojar som körs mest i skogen. Kanske det, jag har aldrig varit ute på en riktigt skogstur på grusväg, bara kört SMC's gruskurs med landsvägshoj och dito däck. (Där tyckte jag att jag hade nytta av ABS'en - helt enkelt för att jag vågade bromsa. :))

Samma tankegångar verkar finnas hos en annan kategori: de som anser att man kör hoj för att det är kul, för att det är en adrenalinkick osv. Det är töntigt att ha ABS, man tappar både gnista och överlevnadsinstinkt...

Förmoligen finns det lika många olika användningsområden som det finns hojar i Sverige, allt från kromsläde till offroad. Precis som det finns lika många nivåer av körkunskap som det finns mc-förare. Vissa är proffs på skogen, andra på att hitta roligaste vägen genom Alperna och några är snabbast på bana. Alla dessa olika människor använder hojen på olika sätt. Hojarna ser olika ut, anpassade för ändamålet. I vissa fall är ABS:en kanske en nackdel (även om jag har svårt att tro det), i andra en fördel som räddar liv. I vilket fall som helst är det glasklart att i en paniksituation låser i princip alla hjulen - och det är då ABS:en gör nytta. Hellre hoj med möjlighet att koppla ur ABS-funktionen, än en hoj utan. Så ser jag det!
 

Laijnuss

New member
Det har sagts ovan och i tidigare inlägg, men jag anser att denna poäng kan vara viktig att klargöra:

Det är unga män med sporthojar som står för den största delen av våra dödsolyckor på våra vägar. Dessa som vi egentligen inte bör dra över en kam (men de är trots allt överrepresenterade och finns även i andra åldrar och kategorier), kan ha räddats till livet om de haft ABS.

Håller anti ABS'arna med om det?

Däremot är det givetvis så att de som kör offroad eller grus ska kunna stänga av sin ABS om underlaget kräver eller man vill det av andra orsaker. (Vem vill köra GGN med ABS???)

Men som tidigare poängterats, detta är inte målgruppen med ABS på våra motorcykler vad jag förstår och jag förstår era argument. Men att överföra era argument på en ung man som nytagit körkortet så kan man ana ett annat resultat än vad ni kommit fram till. Den unge mannen är ju inte 50, 40 eller 30 utan yngre.

Till er som kört länge på grus och är anti ABS, skulle ni förespråka för er 20 årige son att han bör skippa ABS'en på sporthojen han tänker köpa??

Ung kille på potent sporthoj...då är det inte ABS som gör skillnaden...

Tycka vad man vill om ABS så är den bra för vissa men inte alla.

Själv så kör jag utan ABS och har gjort så sen starten -94 och ärligt talat känner jag inte att JAG har ett behov av det heller och jag skulle definitivt bli lite kinkig om det skulle bli någon form av lagstiftning då jag tycker det är bättre att marknaden själv får reda ut vad som är bra, mindre bra och direkt dåligt. ABS kanske är det bästa som har hänt sen skivat bröd men jag är fortfarande för att individen och marknaden själv får bestämma.

För att gå tillbaka till den unge sporthojsåkaren...inte för att jag är där ännu, men mina grabbar skulle få börja på något betydligt beskedligare än en sporthoj och jag skulle dra ut dem på massvis med grusvägar då det (enligt mig) är fantastiskt lärorikt.
 

BMW R90s

New member
Jag har åkt omkull tack vare att jag inte hade ABS på hojen:(
En taxi som körde ut lite väl långt ut i en korsning.
Att säga att man inte behöver ABS är att ha lite väl hög svansföring;)
 

Olsson

New member
Jag har åkt omkull tack vare att jag inte hade ABS på hojen:(
En taxi som körde ut lite väl långt ut i en korsning.
Att säga att man inte behöver ABS är att ha lite väl hög svansföring;)

Så taxin hade alltså inget med saken att göra? Ditt riskbeteende, att förutsätta att taxin inte skulle köra ut på det viset – hade heller ingenting med saken att göra eller? Är det samma sak med, att du inte förväntade dig att misslyckas med inbromsningen – eller struntade du i det kanske? Orsaken till händelsen var alltså att ABS inte var där och räddade dig?

Jag vurpade på cykel en gång. Orsaken var att det inte fanns en katapultstol som skickade mig 300 m upp i luften och därefter utlöste 2 st fallskärmar.
 

SuperRetard

New member
I vilket fall som helst är det glasklart att i en paniksituation låser i princip alla hjulen - och det är då ABS:en gör nytta. Hellre hoj med möjlighet att koppla ur ABS-funktionen, än en hoj utan. Så ser jag det!


Eehh.. Möjligt, men en rutinerad förare hamnar inte i en paniksituation, utan en trängd situation som h*n hanterar på X sätt.

Jag har bromsat och väjt för rådjur mer än en gång i farter väl över 100. Jag ser iofs en stor skillnad i hur pragmatisk jag är inför det idag, jämfört med för 8-10 år sen. Jag hävdar dock fortfarande att det är en träningsfråga.

Och även MED ABS; Vad händer om man får panik, fäster blicken fel, blir stel som en pinne och håller krampaktigt i styret under en 99.9% optimal inbromsning som ABS kan erbjuda?

De som yttrat sig här och hävdar ABS:ens överhet verkar vara tämligen rutinerade och duktiga förare. Men argumenten anses vara för de nubakade åkarna, blir lite fel tycker jag.
 
Top