" ABS minskar olyckor"

Smedis

New member
Olsson är en oerhört kompetent akademiker och han har faktiskt i stort sett alltid rätt...ur en strikt teoretisk/akademisk synvinkel naturligtvis.

Det är precis som i det militära, när kartan och verkligheten misstämmer så är det kartan som gäller:)

300 000 motorcyklister på våra vägar, generellt sett så kan de flesta av dessa inte bromsa alls, några kan bromsa lite grann och några ytterst få kan bromsa ganska bra. Om vi bortser grusåkarna som inte vill ha ABS så skulle i stort sett nästan hela kollektivet bromsa MYCKET bättre med ABS, under förutsättning att folk lär sig att ta i ordentligt när man nyper till på handtaget. De flesta (Ja jag generaliserar) vågar inte ens nypa till så mycket att vederbörande är i närheten av att låsa hjulet och då saknar ju ABS betydelse iallafall.
Om ABS ger trygghet att höja farten så är det inte bra, om ABS ger trygghet att när det skall bromsas hårt så kommer fler att bromsa hårt så är det bra. Jag tror inte att ABS på hojar kommer att ge samma effekt som på bilar att olyckstalen inte påverkas. På hojen så är det så många fler mänskliga parametrar som påverkar.

Källa: En oändlig rad av avrostningar och andra bromsövningar under 27 år av motorcykelkörande där jag om och om igen få se hur jävla dålig den normala knutten är på att bromsa hårt...

Det är en stor skillnad på normal bromskunskap och panikbromsning.
Alla de som du sett under 27 år som bara duttat med bromsen kan jag lova tar i för kung och fosterland i en paniksituation. (generaliserar också)

Håll isär begreppen.
Det är inte normal bromsning som avses.
 

Niklasinorr

New member
Det är en stor skillnad på normal bromskunskap och panikbromsning.
Alla de som du sett under 27 år som bara duttat med bromsen kan jag lova tar i för kung och fosterland i en paniksituation. (generaliserar också)

Håll isär begreppen.
Det är inte normal bromsning som avses.

Vad är "normal bromsning"? Att bromsa på en avrostning är inte "normal" bromsning. Det finns folk som svimmar precis innan de skall köra. Det är en väldans massa höga pulstal i den kö av motorcyklister som står och väntar på sin tur. Du skall göra någonting du vet att du är dålig på, du är rädd för att du skall gå omkull, du är rädd för att du skall göra bort dig. Du vet att det är många ögon som tittar på just din bromsning. Vad är det som är "normalt" med det?
Det är påfallande många som faktiskt gör en panikinbromsning. Låser bägge hjulen, låser bakhjulet men vågar inte använda frambromsen, tittar ner i backen och går nästan omkull på grund av det... tro mig, det finns ingenting normalt med det. De flesta knuttarna bromsar hårt kanske 1-2 gånger per ÅR... Vad lär man sig på det?

En väldigt vanlig överlevnadsreaktion är att man inte gör tillräckligt. Man styr inte tillräckligt och man bromsar väldigt lite. Dessutom slutar man göra saker långt innan det är försent. Jag har studerat massor av olyckor (sitter med i VV:s utredningsgrupp som sakkunnig för MC-olyckor) och i påfallande många fall så slutar personen att köra hoj flera meter innan vägkanten. Ett långt bromsspår som slutar 3-4 meter före slänten är ganska vanligt. Farten när vederbörande väl går av är i regel relativt låg, tillräckligt låg för att föraren ganska enkelt skulle kunna svänga till exempel.

När en överlevnadsreaktion väl triggar så är det lillhjärnan som tar över. Du vet inte längre vad du gör och detta går INTE att träna bort. Vad du däremot kan träna är förmågan att flytta nivån för när ÖR skall inträda. Det är här som ABS kan göra skillnad. ABS gör att vi i en paniksituation KANSKE kan bromsa mer och sänka farten ytterligare och KANSKE kan det få någon att snäppa ur en ÖR eller hindra en ÖR att inträda.

ABS kan KANSKE rädda någon från att bli invalid eller död. Då måste ju ABS vara en bra grej för den stora massan. Sen kan ju då de som tror att de kan lura sina ÖR slå av ABS:en och köra som vanligt och hoppas att det kan hantera en paniksituation? Huvudsaken är att det är ett fritt val att använda ABS eller inte.
 

Smedis

New member
Vad är "normal bromsning"? Att bromsa på en avrostning är inte "normal" bromsning. Det finns folk som svimmar precis innan de skall köra. Det är en väldans massa höga pulstal i den kö av motorcyklister som står och väntar på sin tur. Du skall göra någonting du vet att du är dålig på, du är rädd för att du skall gå omkull, du är rädd för att du skall göra bort dig. Du vet att det är många ögon som tittar på just din bromsning. Vad är det som är "normalt" med det?
Det är påfallande många som faktiskt gör en panikinbromsning. Låser bägge hjulen, låser bakhjulet men vågar inte använda frambromsen, tittar ner i backen och går nästan omkull på grund av det... tro mig, det finns ingenting normalt med det. De flesta knuttarna bromsar hårt kanske 1-2 gånger per ÅR... Vad lär man sig på det?

En väldigt vanlig överlevnadsreaktion är att man inte gör tillräckligt. Man styr inte tillräckligt och man bromsar väldigt lite. Dessutom slutar man göra saker långt innan det är försent. Jag har studerat massor av olyckor (sitter med i VV:s utredningsgrupp som sakkunnig för MC-olyckor) och i påfallande många fall så slutar personen att köra hoj flera meter innan vägkanten. Ett långt bromsspår som slutar 3-4 meter före slänten är ganska vanligt. Farten när vederbörande väl går av är i regel relativt låg, tillräckligt låg för att föraren ganska enkelt skulle kunna svänga till exempel.

När en överlevnadsreaktion väl triggar så är det lillhjärnan som tar över. Du vet inte längre vad du gör och detta går INTE att träna bort. Vad du däremot kan träna är förmågan att flytta nivån för när ÖR skall inträda. Det är här som ABS kan göra skillnad. ABS gör att vi i en paniksituation KANSKE kan bromsa mer och sänka farten ytterligare och KANSKE kan det få någon att snäppa ur en ÖR eller hindra en ÖR att inträda.

ABS kan KANSKE rädda någon från att bli invalid eller död. Då måste ju ABS vara en bra grej för den stora massan. Sen kan ju då de som tror att de kan lura sina ÖR slå av ABS:en och köra som vanligt och hoppas att det kan hantera en paniksituation? Huvudsaken är att det är ett fritt val att använda ABS eller inte.

Mycket bra skrivet!
Det jag menar med normal bromsning är den planerade.
Komma till konor, korsning eller annat hinder med föresatsen att man ska bromsa, till skillnad från där bromssituationen kommer plötsligt och oförutsett.
 

Grängesdanne

New member
Mycket bra skrivet!
Det jag menar med normal bromsning är den planerade.
Komma till konor, korsning eller annat hinder med föresatsen att man ska bromsa, till skillnad från där bromssituationen kommer plötsligt och oförutsett.

Precis, det är stooor skillnad på planerad inbromsning mot en panikbromsning.
Jag har visserligen bara kört drygt 12.000 mil totalt på MC, och aldrig varit med om en panikinbromsning, enbart tillfällen där jag fått minst en sekund att planera för den.
Jag fasar för tillfället när jag inte får den där sekunden (fast jag numera kör med ABS).
Sen beror det på vilken hoj man har, jag körde en Intruder 1400 -96 för flera år sen, den hade en tidigare variant av "ABS", garanterat låsningsfria bromsar. Spelade ingen roll hur mycket man tog i, kunde böja bromshandtaget, men inte låste sig frambromsen inte :)
Hade en Maruder 1600 -04 den räckte med enbart tanken för att låsa framhjulet :)
 

Niklasinorr

New member
Precis, det är stooor skillnad på planerad inbromsning mot en panikbromsning.
Jag har visserligen bara kört drygt 12.000 mil totalt på MC, och aldrig varit med om en panikinbromsning, enbart tillfällen där jag fått minst en sekund att planera för den.
Jag fasar för tillfället när jag inte får den där sekunden (fast jag numera kör med ABS).
Sen beror det på vilken hoj man har, jag körde en Intruder 1400 -96 för flera år sen, den hade en tidigare variant av "ABS", garanterat låsningsfria bromsar. Spelade ingen roll hur mycket man tog i, kunde böja bromshandtaget, men inte låste sig frambromsen inte :)
Hade en Maruder 1600 -04 den räckte med enbart tanken för att låsa framhjulet :)

Det är just paniken som är problemet. Man kan som sagt inte träna bort en överlevnadsreaktion. Men man kan flytta ribban för när den inträder genom att träna, träna och åter träna. Man brukar säga att det krävs minst 3000 moment av samma sak för att placera momentet i ryggmärgen. När momentet väl sitter i ryggmärgen så skall man också göra det momentet vid en ÖR. Detta innebär att man måste träna maximala inbromsningar 3000 gånger. Det innebär i sin tur att man inte kan göra detta under en livstid bara genom att "åka" en massa mil. Som du själv skriver, på 12000 mil har du inte panikbromsat en enda gång, frågan är ju om du har gjort någon planerad maximal inbromsning under dessa 12000 mil?

Man måste också måste lära sig att göra rätt så att den maximala inbromsningen verkligen är effektiv. Till exempel så måste lära sig att göra detta med den hojtyp man för tillfället kör. Det är väldigt olika tekniker beroende på om man kör till exempel custom jämfört med en sporthoj.

En customhoj med bra bromsar och däck stannar snabbare än en sporthoj beroende på lägre tyngdpunkt och längre hjulbas för stabilitet. En sporthoj har i regel bättre bromsar och däck men tyngdpunkten gör att den gärna roterar framlänges dvs bakhjulet kan inte bromsa. En finsk studie på rena choppers visade att de bromsade med bara 30% fram och 70% bak mot en sporthojs nära 100% fram. Dessa finska choppers stannade dessutom på en kortare bromssträcka än vad sporthojen gjorde.

Men det är lättare för en sporthojsägare att lära sig att stanna snabbt. Föraren kan förankra sig i tanken och slappna av i armarna och han/hon behöver bara koncentrera sig på frambromsen. En customåkare har ingen naturligt förankring på hojen och måste dessutom lära sig att dosera både fram och bakbromsen rätt för att inte låsa hjulen. Customhojens framhjul låser sig också lättare på grund av den lägre tyngdpunkten.

Så summa summarum, fundera på vilken hojtyp ni kör och vilken bromsteknik som funkar bäst för den hojen. Träna på att förankra er utan att påverka styret, slappna av. träna och åter träna...

...och fundera på ABS nästa gång ni byter hoj... Om ni inte bara skall köra grusväg!
 

Grängesdanne

New member
Det är just paniken som är problemet. Man kan som sagt inte träna bort en överlevnadsreaktion. Men man kan flytta ribban för när den inträder genom att träna, träna och åter träna. Man brukar säga att det krävs minst 3000 moment av samma sak för att placera momentet i ryggmärgen. När momentet väl sitter i ryggmärgen så skall man också göra det momentet vid en ÖR. Detta innebär att man måste träna maximala inbromsningar 3000 gånger. Det innebär i sin tur att man inte kan göra detta under en livstid bara genom att "åka" en massa mil. Som du själv skriver, på 12000 mil har du inte panikbromsat en enda gång, frågan är ju om du har gjort någon planerad maximal inbromsning under dessa 12000 mil?

Om jag har gjort "någon" planerad maximal inbromsning under dessa 12000mil?
Det kan jag nog säga:)... med råge, även tränat/tränar balansövningar kontinuerligt.
Under mina ca 10år som mcåkare har jag gjort många, många maximala inbromsningar.
Okej 3000 har jag inte gjort, men många.
Jag har alltid använt det gamla talesättet " Repetition är inlärningens moder".
Jag har aldrig gått på någon kurs ang. körteknik, bromsteknik mm, något som jag egentligen skulle göra, finns naturligtvis MASSOR att lära sig.:eek:
Men bara för att man inte går på en massa kurser hit och dit så kan man faktiskt lära sig mycket själv, allt beror på intresset att vilja lära.
Men hur mycket du än tränar, vet du aldrig hur du uppträder i en paniksituation, inte ens om du så tränat 300.000 gånger, det vet du efter en paniksituation.
 

GuzziKungen

New member
Om jag har gjort "någon" planerad maximal inbromsning under dessa 12000mil?
Det kan jag nog säga:)... med råge, även tränat/tränar balansövningar kontinuerligt.
Under mina ca 10år som mcåkare har jag gjort många, många maximala inbromsningar.
Okej 3000 har jag inte gjort, men många.
Jag har alltid använt det gamla talesättet " Repetition är inlärningens moder".
Jag har aldrig gått på någon kurs ang. körteknik, bromsteknik mm, något som jag egentligen skulle göra, finns naturligtvis MASSOR att lära sig.:eek:
Men bara för att man inte går på en massa kurser hit och dit så kan man faktiskt lära sig mycket själv, allt beror på intresset att vilja lära.
Men hur mycket du än tränar, vet du aldrig hur du uppträder i en paniksituation, inte ens om du så tränat 300.000 gånger, det vet du efter en paniksituation.

Det kan vara bra att få bekräftat/obekräftat sin förmåga att bromsa o.s.v
Mitt tipps till dig Danne är att du hänger med upp till Amsbergs gocartsbana Söndagen 12:e Augusti , både roligt och nyttigt.
Vi startar incheckningen kl 12 och du blir bara 150kr fattigare (smc-medlem) Välkommen :)
Ha dé
 

Yazzman

New member
Varför blir inte bromsarna bättre?

Jag fick nya Bike idag, och läste jämförelsetestet med B-King, V-Maxen och K1300R. Det som är jädrigt underligt, är att trots att tekniken med framför allt motortrimning gått framåt, och en mängd andra tekniska hjälpmedel, så är bromssträckan fortfarande ganska lång på en ny cykel.

Min gamla hög (2002) har bromsats ner från 100-0 på 32 meter i ett Bike-test för muskelmoppar för många år sen.
Vet inte om det var Bike-piloterna själva eller nån fabriksförare som utförde konststycket, men det är ju väldigt bra för att vara en medelmåttig 225-kilos-klump.

B-King, som är nån slags modern fortsättning/förbättring av min cykel, har runt 8 meter längre bromssträcka. V-Max har tre meter till - självklart, den är ju mycket tyngre, och BMW'n har 35 meter. Max och K1300 har ABS. Om jag inte är ute och cyklar så kommer inte ens en supersporthoj ner på 32 meter i testerna - jag kan ha fel, har inte lusläst tester nu på några år... :cool:

Oavsett ABS eller inte - varför kränger inte tillverkarna på stora skivor och sexkolvsok på mopparna så de kan ta ner farten effektivt nog för att någorlunda motsvara kapaciteten på motorn? Att ha en hoj som gör 280 är ju ingen vits om man inte kan ta ner den snabbt och effektivt/säkert från den hastigheten..?

Detta har väl inget med den övriga diskussionen att göra egentligen, bara en sak jag tänkt på... En BMW GS1200 har en bromssträcka på runt 45 meter med gatdäck på, vilken Svenssonbil som helst klipper till med tio meter kortare sträcka - visst är det lite underligt att våra bromsar inte är effektivare än de är? :confused:


(Nej, jag har själv inte bromsat den från 100-0 på 32 meter, dock har jag låst framhjulet ett antal gånger på torr asfalt, vet inte om det beror på däck, fjädring eller nåt annat.
Underlaget var en gokartbana vid flera av tillfällena. Lite för hög hastighet kan eventuellt ha varit en annan faktor...)
 

Olsson

New member
J
Oavsett ABS eller inte - varför kränger inte tillverkarna på stora skivor och sexkolvsok på mopparna så de kan ta ner farten effektivt nog för att någorlunda motsvara kapaciteten på motorn? Att ha en hoj som gör 280 är ju ingen vits om man inte kan ta ner den snabbt och effektivt/säkert från den hastigheten..?

Den svagaste länken är ju ofta inte bromsarna i sig (skivor ok etc). Det är snarare mc;ns konstruktion som helhet som begränsar, bl a däckyta och masscentrum. När bakhjulet lyfter från marken, finns ofta enorm tillgång på rena bromsresurser från bromsarna i sig men som inte går att nyttja till annat än en ännu högre "stoppie" – 42-kolvsok eller inte. Bilar eller andra låga fordon med lägre masscentrum och lägre tryck mot vägbanan får bättre prestanda.
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Om jag har gjort "någon" planerad maximal inbromsning under dessa 12000mil?
Det kan jag nog säga:)... med råge, även tränat/tränar balansövningar kontinuerligt.
Under mina ca 10år som mcåkare har jag gjort många, många maximala inbromsningar.
Okej 3000 har jag inte gjort, men många.
Jag har alltid använt det gamla talesättet " Repetition är inlärningens moder".
Jag har aldrig gått på någon kurs ang. körteknik, bromsteknik mm, något som jag egentligen skulle göra, finns naturligtvis MASSOR att lära sig.:eek:
Men bara för att man inte går på en massa kurser hit och dit så kan man faktiskt lära sig mycket själv, allt beror på intresset att vilja lära.
Men hur mycket du än tränar, vet du aldrig hur du uppträder i en paniksituation, inte ens om du så tränat 300.000 gånger, det vet du efter en paniksituation.

Lysande, du får en stjärna i min bok Danne! Tänk om fler hojåkare kunde resonera som du gör. Det finns ingenting nyttigare än att repetera och repetera.
Jag gör panikinbromsningar kanske 8-10 gånger år och hittills har alla varit på bana. Tack vare detta har jag inte ramlat av även om det varit nära. Eftersom jag gör detta relativt ofta så har på mig själv märkt en klar förbättring i beteendet just i själva paniktillfället. Men det är en skrämmande känsla när kroppen gör saker som jag inte har gett order om. I regel blir det en panikreaktion antingen när jag själv gör ett misstag som att komma för fort in i en sväng eller när någon framför mig gör något tokigt.

Eftersom jag bromsar riktigt hårt 3-5 gånger per varv (beronde på bana och tempo) och att jag kör kanske lågt räknar 12 varv per 20 min pass så ger det 360 hårda inbromsningar varje dag, gånger 30 bandagar per år så ger det ca 10 000 hårda inbromsningar varje år. 8-10 gånger panikinbromsningar blir ju försumbart statistiskt, men desto mer känslomässigt, men det är också en bra värdemätare på att träningen faktiskt fungerar.
Den här kunskapen ger en bonuseffekt också i form av självförtroende. Eftersom jag vet att jag med största sannolikhet kommer att fixa en sjysst inbromsning så slappnar jag av och avslappningen köper tid att beräkna situationen, plus att det hjälper mig i planeringen inför trafiksituationen.

...om några dagar skall jag till Mittsverigebanan och bromsa mer, det ÄR roligt att bromsa:)
 

mudder

Member
Appropå det här med bromsövningar så tycker jag att man kan öva så fort det finns lämpliga tillfällen. Ett sådant tillfälle är när man närmar sig en lägre hastighetsgräns. T.ex. man kör 90 och närmar sig 70 skyltarna, en snabb koll att ingen är bakom sen ligger man kvar på 90 tills det är några meter kvar till 70 och slår på en tvärnit ner till 70. Detta kan man även öva från 110 till 90 och 70 till 50.
 

Grängesdanne

New member
Det kan vara bra att få bekräftat/obekräftat sin förmåga att bromsa o.s.v
Mitt tipps till dig Danne är att du hänger med upp till Amsbergs gocartsbana Söndagen 12:e Augusti , både roligt och nyttigt.
Vi startar incheckningen kl 12 och du blir bara 150kr fattigare (smc-medlem) Välkommen :)
Ha dé

Det låter trevligt, jag hoppas jag får tid (läs:tar mig tid) :)
150kr är ju gratis.
 
Top