Smedis
New member
Olsson är en oerhört kompetent akademiker och han har faktiskt i stort sett alltid rätt...ur en strikt teoretisk/akademisk synvinkel naturligtvis.
Det är precis som i det militära, när kartan och verkligheten misstämmer så är det kartan som gäller
300 000 motorcyklister på våra vägar, generellt sett så kan de flesta av dessa inte bromsa alls, några kan bromsa lite grann och några ytterst få kan bromsa ganska bra. Om vi bortser grusåkarna som inte vill ha ABS så skulle i stort sett nästan hela kollektivet bromsa MYCKET bättre med ABS, under förutsättning att folk lär sig att ta i ordentligt när man nyper till på handtaget. De flesta (Ja jag generaliserar) vågar inte ens nypa till så mycket att vederbörande är i närheten av att låsa hjulet och då saknar ju ABS betydelse iallafall.
Om ABS ger trygghet att höja farten så är det inte bra, om ABS ger trygghet att när det skall bromsas hårt så kommer fler att bromsa hårt så är det bra. Jag tror inte att ABS på hojar kommer att ge samma effekt som på bilar att olyckstalen inte påverkas. På hojen så är det så många fler mänskliga parametrar som påverkar.
Källa: En oändlig rad av avrostningar och andra bromsövningar under 27 år av motorcykelkörande där jag om och om igen få se hur jävla dålig den normala knutten är på att bromsa hårt...
Det är en stor skillnad på normal bromskunskap och panikbromsning.
Alla de som du sett under 27 år som bara duttat med bromsen kan jag lova tar i för kung och fosterland i en paniksituation. (generaliserar också)
Håll isär begreppen.
Det är inte normal bromsning som avses.