" ABS minskar olyckor"

Hampe

Skriver massor!
Däremot förstår jag inte de som kör fortare för att de har ABS????

De har väl inte tänkt ALLS!!
Nej precis!
Detta har inte med förnuftsbeslut att göra överhuvudtaget, det handlar om vårt undermedvetna som spelar oss spratt, falska trygghetskänslor och vår benägenhet att ta risker.

@Hampe:
Du hade alltså ingen källa, utan bara "vet" att det är så?`
(låter inte trovärdigt)
Det är rätt - du skall inte lita på mig, och absolut inte på det Tingvall säger! ;)

Jag vet faktiskt inte om det finns begripligt material att länka till, men jag skall se om jag hittar något under dagen.

Det kan vara så att detta är ett "antagande" baserat på förväntad olycksstatistik kontra faktiskt utfall, djupintervjuer efter olyckor och yada yada yada men en av få saker som trafikforskarvärlden verkar vara tämligen överens om just nu är att nettonyttan av ABS-bromsar är nere på noll,
efter att ha varit the sole item som skulle frälsa världen från ondo.

Dessa högavlönade forskare, vissa av dem med prestigefyllda professurer att försvara uppträder tämligen kuperat just nu; det verkar som allt dom forskat om, påstått och lovat håller på att rinna ut i sanden;
den enda konstanten man kan finna som går att koppla till olyckstal är trafikintensitet!

Högkonjunktur = mycket uträttat transportarbete = högre olyckstal.
Lågkonjuntur = precis tvärt om.

Enligt denna tes skulle det som krävs för att förverkliga den debila "Nollvisionen" vara en sjuhelvittes djup och lång lågkonjunktur - "så länge det dör människor i trafiken tvingas vi säga upp folk."

Självfallet måste vi respektera att trafikforskarna kanske mår lite risigt nu när dom står inför insikten att dom kan påverka olyckstalen i trafiken ungefär lika mycket som fyrvaktaren kan påverka tidvattnet, men det beror bara på att vi i 50 år varit på väg åt fel håll!

Vi har försökt polstra, avskärma och isolera föraren inte bara från krockvåld och körupplevelse - men framför allt från förståelsen vilka krafter vi sätter i rörelse!

Är ni ens med på vad "Mollvisionen" går ut på?
Vi som förare skall committa oss att sitta bältade, hålla hastighetsbegränsningen och vara nyktra bakom ratten. That's it!
Resten skall staten ta hand om, så kommer ingen att dö eller skadas allvarligt i trafiken.

Hur i helvete kan någon vara så dum så han går på något sådant?

Var det Red Top, Gunnar Friberg eller någon av dom andra giganterna på -60 talet som reagerade över dåtidens polstringshysteri och hävdade att sann trafiksäkerhet kunde bara uppnås genom att det polstrade rattcentrumet ersattes med en spetsig, röd kona, riktad direkt mot förarens bröstkorg?
Då först skulle vi kunna uppnå en hänsynsfull trafikmiljö, med sann konsekvens för den som ansvarar för det potentiella mordvapnet.

Drastiskt, yes! Önskvärt, nej - men tänkvärt, så in i bänken!

Vi måste komma tillbaka till en situation där vi som förare har förståelse för sammanhangen och vad vi håller på med.
MC-förare har traditionellt varit ett föredöme här, jag vill inte att vi går samma väg som bilisterna.

Tror för övrigt inte att dom menar specifikt grushojar med denna ståndpunkt.

Tro på du, men SMCs vision som Jesper hänvisar till är kristallklar:

Vi saxer in lite txt från SMCs MC-VISION, där i vanlig ordning har svar på det mesta!

SMC anser att ABS-bromsar bör erbjudas på alla motorcyklar.



Hampe
 
Last edited:

Hasse

New member
släpp !

Vad gäller It och utedass har jag inte bestämt mig. När det gäller vägarna så bor jag på ett ställe där vi de facto snart har farfars vägstandard pga. VVs prioriteringar. Fast då löses ju problemet av sig självt. ABS behövs inte om maxfarten som vägeens skick tilllåter blir 50 km/h.

Hej !

Visst är ABS bra men lär man sig att släppa bromsen vid låsning av hjulet
så är ABS inte alls nödvändigt.
Tyvärr så är det ju inte så många "vardagsåkare"som går kurs eller lär sig själv
att hantera hojen så.
Men då paniken slår till och älgen står på vägen så är olyckan ett faktum då
MC åkaren inte förmår släppa bromshandtaget varvid hojen välter.
Vid ABS så kan man bara hålla inne handtaget och därför skulle säkert en del ovana förare kunna undvika att bromsa omkull. Hastigheten har inte så mycket med tekniken att göra egentligen. Mest en överlevnadsreaktion.
Grusåka är en annan femma och hur många vardagsåkare ger sig ut på grus
egentligen.
 

GuzziKungen

New member
För att slänga lite bensin i elden.
Det tråkiga är att folk oavsett ABS eller ej , fortsätter att
bromsa in i hindret.
Så länge man inte tränar på undanmanöver så tror jag att ABS ger
lite för hög tro på säkerhet :(
Ha dé
 

SuperRetard

New member
Jag var i övningskörningssyfte ute och bromsade på grus igår. Mest för att ge fröken en bra reflex gällande låsta hjul samt lära henne att fortfarande vara mjuk i armar och sinne trots detta.

Jag tänkte lite på den här tråden då faktiskt. Hårt packad grus är inte långt från våt asfalt, eller asfalts beteende i högre farter om man ska va sån.

Vad som slog mig var hur svårt det blev och hur "rätt" man var tvungen att köra för att inte råka ut för konstigheter även om hjulet aldrig låser. Hojen ormar sig genom den reducerade friktionen, framhjulet kasar gärna lite sidledes även om det rullar och blir man överraskad och spänner armarna får det direkta konsekvenser.

Visst hade det säkert givit en genomsnittligt kortare bromssträcka med ABS. Problemet jag upplevde är som jag tidigare sagt i tråden. Med ABS minskar insikten om kraven på föraren för en bra inbromsning, och den reella verkar förblir katastrofal vid en "situation".
 

Hampe

Skriver massor!
Det är rätt - du skall inte lita på mig, och absolut inte på det Tingvall säger! ;)

P-O, jag hade lovat dig lite substans - so here we go.
Den som inte gitter klicka på länkarna får lite Readers Digest i quote-rutorna.



http://www.ntf.se/konsument/fraga1134.asp?katid=8
Fråga:
ABS-bromsar - bra eller dåligt?
Jag har läst en amerikansk studie från mitten av 90-talet, som menade att ABS-bromsar inte hade haft en positiv påverkan på antalet skadade i trafiken. Statistik visade att olyckorna inte minskat utan bara ändrats i typ. Finns det några svenska studier på detta område? Eller några andra senare studier än den amerikanska?
Svar:
Då ABS introducerades så var det ofta som tillval. För att stimulera användningen gav försäkringsbolagen i vissa länder rabatter för de som valde ABS. Man såg snart att ABS-förare inte råkade ut för färre olyckor. För att förklara detta utfördes bl.aa en studie i Tyskland där man visade att taxiförare som hade ABS körde oförsiktigare än förare som inte hade ABS. Det finns en olycksstudie i Sverige, som bl.a. Claes Tingvall på Vägverket deltog i. Om jag minns rätt så gav den likartat resultat som de amerikanska studierna.
Jag tror jag har hittat NHTSA-studien det refereras till, måste bara plöja den lite, samt en Australiensisk historia också som ser intressant ut. Ber att få återkomma till dessa.


Mera NTF:

http://www.ntf.se/Tidning/default22324.asp
Ny teknik och nya förkortningar
Som konsument har vi precis lärt oss att ABS hjälper oss bromsa på ett säkrare sätt men det finns redan studier som höjer ett varningens finger. Trots att bromsträckan blir kortare med ABS-bromsar så kompenserar förare inte farten tillräckligt när de sätts i en bil med sämre bromsförmåga. Risken finns att dessa system skapar en övertro på det egna fordonet möjligheter att undvika en olycka.

"Hjälper oss att bromsa"... Inte ett ord den egentliga tanken bakom systemet - att bibehålla styrförmågan och styra bort från faran, ute bara detta eviga bromsa, bromsa, bromsa...


http://www.whiplashinfo.se/news-old/News_item.asp?NewsID=41
Antilåssystem för bromsar, ABS, har aldrig visat sig ha någon avgörande nytta, och därför hade vi låga förväntningar även på ESP. Därför är vi synnerligen glada att få lägga till ännu ett verksamt tekniskt system till några tidigare effektiva system vilka främst gällt krocksäkerhet, säger Anders Lie, fordonssäkerhetsansvarig på Vägverkets huvudkontor
...men se ESP, det är grejer det. I några år till, kanske...


Tingvall PPSar sig i egenskap av ordförande för EURO NCAP:
http://www.chooseesc.eu/download/Presentations/Claes Tingvall.pdf
ABS just gave minor reductions, if any
...men se ESP, det är grejer det. I några år till, kanske...




@Hampe:
Du hade alltså ingen källa, utan bara "vet" att det är så?`
(låter inte trovärdigt)
Nöjd så länge, P-O...?


Nu skall jag titta närmare på den där köpeutredningen alla är så i trasorna över, så får vi se vad det ger... :D




Hampe
 

Smedis

New member
I den rapporten är det ju roligt att läsa sid 21, stycke 2.5.2

Talar sitt tydliga språk.

Bara Hampe och Olsson kan börja diskutera ABS och MC igen vore det bra.
Att slänga upp rapporter och studier för bil ger föga info till debatten.
ABS på MC är så väsenskild från bil, vad det gäller slutresultat, att dra slutsatser från bilrapporter är att jämföra äpplen & päron.

Här har ni lite att läsa...

http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html
http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings/a-Green-ComparisonofStoppingDistance.pdf
http://www.iihs.org/research/topics/pdf/r1110.pdf

Välkomna tillbaka till debatten...
 

-ah

New member
och då kanske speciellt:


Det som Olsson länkar till är samma Australiensiska undersökning som jag sitter och plöjer just nu.


Hampe


Ber så hemskt mycket om ursäkt.
Jag förstår att diskussionen pågår mellan professionella, experter som tillbringar dagarna i ända med att finslipa stilen.

Vanligt dödliga har nog sedan länge förstått att ABS inte är nå't vidare på grus, men kan vara till hjälp på asfalt - återigen för vi som inte är sådär värst kvicka och duktiga.

Inte för att jag orkat läsa allt trams som skrivits i denna tråd, men jag hittade detta, som verkar ha upprörd många sinnen. Läs nu en gång till; jag har för tillgänglighetens skull markerat en bit av texten. Hoppas inte att den är för lång.

Ursprungligen postat av Galne Dansken Visa inlägg
Vi saxer in lite txt från SMCs MC-VISION, där i vanlig ordning har svar på det mesta!

SMC anser att ABS-bromsar bör erbjudas på alla motorcyklar.
 

Syster-Tysk

New member
ABS på SPORTHOJ!

(OBS! Detta information/utvärdering gäller sporthojar med ABS.)

I helgen hade SMC instruktörsutbildning och vi fick tillfälle att bromsa i olika hastigheter.

Efter omkring 30 - 40 bromsningar med min motorcykel står det klart, utom allt tvivel, att ABS'en på HP2S inte på något sätt reducerar bromsnings effekten.

Exempel 1)
Vid inbromsning 50 km/h till stilla stående med mycket kraftig handkraft mot bromshantaget så får vi en stoppie. Dvs. motorcykeln går upp på framhjulet. Detta på grund av att greppet mot den varma asfalten är så bra att framhjulet aldrig låser.

Vid detta tillfälle trodde då instruktören att det var fel på ABS-systemet. Han menade att ABS'en skulle känna av att bakhjulet reser sig och släppa lite på bromskraften på framhjulet för att räta till hojen. SÅ ÄR INTE FALLET!

Exempel 2)
Jag gjorde på eget uppdrag en inbromsning i 50 km/h från asfalt ut på gräs, så att halva inbromsningen gjordes på asfalt och den senare på gräs. Den greppade fint på asfalten och reste sig något bak innan jag nådde gräset och ABS'en gjorde sitt jobb och släppte framhjulet för att jobba som den ska. JAG KÖRDE INTE OMKULL! En helt odramatisk inbromsning!

Vid detta tillfälle stod det klart för både mig och instruktören att BMW HP2S skall köras som en sporthoj UTAN ABS och ha fördelarna med ABS vid halkigt underlag.

Summering:
Att köra en modern motorcykel med ABS betyder alltså att den beter sig likadant som en motorcykel utan ABS tills du låser framhjulet. Och det är INTE i första taget. Handboken till BMW HP2S varnar till och med för att hård inbromsning kan bidra till att motorcykeln slår runt!

ABS på en SPORTHOJ bidrar INTE till längre stoppsträcka eftersom den inte låser framhjulet. Med andra ord bör du ha SAMMA bromssträcka på samma sporthoj med och utan ABS eftersom ABS'en inte går in.

Har du slitna däck eller halkigt underlag så bromsar ABS'en snabbare eftersom framhjulet skulle låsa sig på sporthojen utan ABS och du är tvungen att släppa på bromsen för att inte köra ikull.

Detta är mina upplevelser ur verkliga livet, men inte helt kliniska kan jag medge!

Mvh Jonas
 

crv

New member
För att blåsa nytt liv i debatten om ABS

Det finns intressant läsning i tidningen Motorrad nr 8 om jämförelse test mellan olika ABS system, även hänsyn tagna med bromsning med olika hoj geometrier. Och självklart test med och utan ABS i vått och torrt.

Citerar en slutkläm från tidningen Motorrads artikel om ABS-jämförelsetest.

Det hela mynnar alltså ut i att vi inte längre behöver föra den där diskussionen om ABS är bra eller inte. I en verklig nödsituation kommer ingen motorcyklist att klara av att bromsa på samma korta sträcka som ABS-systemet klarar.
 

Olsson

New member
Det hela mynnar alltså ut i att vi inte längre behöver föra den där diskussionen om ABS är bra eller inte. I en verklig nödsituation kommer ingen motorcyklist att klara av att bromsa på samma korta sträcka som ABS-systemet klarar.



Det visar bara att moppekillarna på motorrad inte begriper sig på ämnet. Hamburgare är gott.
 

Smedis

New member
Det visar bara att moppekillarna på motorrad inte begriper sig på ämnet. Hamburgare är gott.

Visar bara att du benhårt behåller din ståndpunkt, oavsett vad som bevisas.
Min farmor var likadan.
Fick hon för sig att ketchup var blått var det ingen mening att försöka överbevisa henne att hon hade fel.
Hennes trovärdighet var också ganska låg....
 

Niklasinorr

New member
Men Olsson, han vet han.

Olsson är en oerhört kompetent akademiker och han har faktiskt i stort sett alltid rätt...ur en strikt teoretisk/akademisk synvinkel naturligtvis.

Det är precis som i det militära, när kartan och verkligheten misstämmer så är det kartan som gäller:)

300 000 motorcyklister på våra vägar, generellt sett så kan de flesta av dessa inte bromsa alls, några kan bromsa lite grann och några ytterst få kan bromsa ganska bra. Om vi bortser grusåkarna som inte vill ha ABS så skulle i stort sett nästan hela kollektivet bromsa MYCKET bättre med ABS, under förutsättning att folk lär sig att ta i ordentligt när man nyper till på handtaget. De flesta (Ja jag generaliserar) vågar inte ens nypa till så mycket att vederbörande är i närheten av att låsa hjulet och då saknar ju ABS betydelse iallafall.
Om ABS ger trygghet att höja farten så är det inte bra, om ABS ger trygghet att när det skall bromsas hårt så kommer fler att bromsa hårt så är det bra. Jag tror inte att ABS på hojar kommer att ge samma effekt som på bilar att olyckstalen inte påverkas. På hojen så är det så många fler mänskliga parametrar som påverkar.

Källa: En oändlig rad av avrostningar och andra bromsövningar under 27 år av motorcykelkörande där jag om och om igen få se hur jävla dålig den normala knutten är på att bromsa hårt...
 
Top