Hampe
Skriver massor!
Nej precis!Däremot förstår jag inte de som kör fortare för att de har ABS????
De har väl inte tänkt ALLS!!
Detta har inte med förnuftsbeslut att göra överhuvudtaget, det handlar om vårt undermedvetna som spelar oss spratt, falska trygghetskänslor och vår benägenhet att ta risker.
Det är rätt - du skall inte lita på mig, och absolut inte på det Tingvall säger!@Hampe:
Du hade alltså ingen källa, utan bara "vet" att det är så?`
(låter inte trovärdigt)
Jag vet faktiskt inte om det finns begripligt material att länka till, men jag skall se om jag hittar något under dagen.
Det kan vara så att detta är ett "antagande" baserat på förväntad olycksstatistik kontra faktiskt utfall, djupintervjuer efter olyckor och yada yada yada men en av få saker som trafikforskarvärlden verkar vara tämligen överens om just nu är att nettonyttan av ABS-bromsar är nere på noll,
efter att ha varit the sole item som skulle frälsa världen från ondo.
Dessa högavlönade forskare, vissa av dem med prestigefyllda professurer att försvara uppträder tämligen kuperat just nu; det verkar som allt dom forskat om, påstått och lovat håller på att rinna ut i sanden;
den enda konstanten man kan finna som går att koppla till olyckstal är trafikintensitet!
Högkonjunktur = mycket uträttat transportarbete = högre olyckstal.
Lågkonjuntur = precis tvärt om.
Enligt denna tes skulle det som krävs för att förverkliga den debila "Nollvisionen" vara en sjuhelvittes djup och lång lågkonjunktur - "så länge det dör människor i trafiken tvingas vi säga upp folk."
Självfallet måste vi respektera att trafikforskarna kanske mår lite risigt nu när dom står inför insikten att dom kan påverka olyckstalen i trafiken ungefär lika mycket som fyrvaktaren kan påverka tidvattnet, men det beror bara på att vi i 50 år varit på väg åt fel håll!
Vi har försökt polstra, avskärma och isolera föraren inte bara från krockvåld och körupplevelse - men framför allt från förståelsen vilka krafter vi sätter i rörelse!
Är ni ens med på vad "Mollvisionen" går ut på?
Vi som förare skall committa oss att sitta bältade, hålla hastighetsbegränsningen och vara nyktra bakom ratten. That's it!
Resten skall staten ta hand om, så kommer ingen att dö eller skadas allvarligt i trafiken.
Hur i helvete kan någon vara så dum så han går på något sådant?
Var det Red Top, Gunnar Friberg eller någon av dom andra giganterna på -60 talet som reagerade över dåtidens polstringshysteri och hävdade att sann trafiksäkerhet kunde bara uppnås genom att det polstrade rattcentrumet ersattes med en spetsig, röd kona, riktad direkt mot förarens bröstkorg?
Då först skulle vi kunna uppnå en hänsynsfull trafikmiljö, med sann konsekvens för den som ansvarar för det potentiella mordvapnet.
Drastiskt, yes! Önskvärt, nej - men tänkvärt, så in i bänken!
Vi måste komma tillbaka till en situation där vi som förare har förståelse för sammanhangen och vad vi håller på med.
MC-förare har traditionellt varit ett föredöme här, jag vill inte att vi går samma väg som bilisterna.
Tror för övrigt inte att dom menar specifikt grushojar med denna ståndpunkt.
Tro på du, men SMCs vision som Jesper hänvisar till är kristallklar:
Vi saxer in lite txt från SMCs MC-VISION, där i vanlig ordning har svar på det mesta!
SMC anser att ABS-bromsar bör erbjudas på alla motorcyklar.
Hampe
Last edited: