1700kr för BKK?!

fredda78

New member
Orkar, orkar inte....

Att ni orkar fortsätta denna diskusion... :confused:

Trodde det var slut när Olssson fick sista ordet på sida 20
 

P-O Noren

New member
Tack för klargörandet!

Så det finns alltså möjlighet att gå en bkk-light för ca 200-500kr?

Om det är så så blir ju diskussionen ännu märkligare, för 500kr för en kurs på gokartbana så får man samma hjälp med kurvteknik. Fast med färre instruktörer och naturligtvis i lägre fart?

Om det är så så blir ju hela diskussionen märklig, om 1700 kr för det alternativ som går på storbana. Om det tydligen finns alternativ för de som tycker att 1700 är lite väl häftigt för plånboken för 500kr. Jag kan då rakt säga att detta har inte med tydlighet framkommit i tråden. Jag har dock inte noterat detta.

Jag skall definitivt försöka gå en kurs på gokartbana i sommar.
 

Niklasinorr

New member
Tack för klargörandet!

Så det finns alltså möjlighet att gå en bkk-light för ca 200-500kr?

Om det är så så blir ju diskussionen ännu märkligare, för 500kr för en kurs på gokartbana så får man samma hjälp med kurvteknik. Fast med färre instruktörer och naturligtvis i lägre fart?

Om det är så så blir ju hela diskussionen märklig, om 1700 kr för det alternativ som går på storbana. Om det tydligen finns alternativ för de som tycker att 1700 är lite väl häftigt för plånboken för 500kr. Jag kan då rakt säga att detta har inte med tydlighet framkommit i tråden. Jag har dock inte noterat detta.

Jag skall definitivt försöka gå en kurs på gokartbana i sommar.

Då föreslår jag att du läser inlägg 242 en gång till, det inlägget skrev jag just för att klargöra hur det fungerar. Var jag kanske otydlig där?



"Ett litet förtydligande här bara eftersom jag ser vissa förvirringar i tråden:

En grundkurs är det som hette avrostning förut. Den kör man på parkeringsplatser, avlysta vägar, gamla flygfält eller till och med på en bana i vissa fall. På en grundkurs så kör man lite konbana, lite långsammare svängteknik och typ serpentinbana. Dessutom övar man bromsning från olika hastigheter till stillastående. Fokus är balans och broms men det kan variera lite grann över landet.
En Grundkurs kostar mellan gratis och nån hundring eller två.

En Bkk (Broms o Kurv kurs eller andra liknande namn) är en kurs där man lär sig att sitta, titta, gasa, bromsa och svänga en motorcykel på rätt sätt. Körs i regel som en stegutbildning både på gokart- och storbana.
Bkk kan även köras som en regelbunden aktivitet, i regel på gokartbana såsom Rörken, Rörberg och Tuvängen men är då i regel 3-4 timmars pass utan steg men kan istället ha temakvällar eller annat. Teorin som ligger bakom är den samma med att sitta, titta, gasa bromsa och svänga.
Prisklass ungefär 2-300 spänn för en kvällsaktivitet upp till 1700,- för kurs på en storbana. Storbanepriset varierar stort mellan de olika banorna som finns i Sverige.

En Sporthojskurs är exakt samma sak som en Bkk, det som skiljer är i regel deltagarnas attityder samt val av motorcykel och därför får instruktörerna vara lite mer flexibla vad det gäller framförallt körställning. Fartmässigt så skiljer det nästan ingenting, det finns de som kör skitfort och skitsakta precis som på en Bkk.
Sporthojskurser körs enbart på storbana och priset varierar mellan en dryg tusenlapp upp till 1700,- beroende på plats. Det finns även varianter där man enbart kör steg 4, individuell coaching, som kostar lite mer på grund av det åtgår fler instruktörer."
 

zettan

New member
Still going strong

Gammal eller ej....916 är fortfarande bland det läckraste du kan köra på 2 hjul. :D

Tack! Det värmde:).
Jo, den är fortfarande den snyggaste hojen, även om nya 1198S med bronsram och fälg är grymt snygg. Men den är ju en 916-wannabe:rolleyes:...

Det som "saknas" är faktiskt lite (30-50hk) effekt. Hur kul det än är att köra om i kurvor och strax efter dom så är det nästan lika trist att bli omkörd av samma jävla R1, GSXR1000 och CBR1000 som man tog under banans
svängiga partier. Missuppfatta mig inte nu. Hojarna är det inget fel på, inte dom som kör heller för den delen.
 

Maru

New member
Tack! Det värmde:).
Jo, den är fortfarande den snyggaste hojen, även om nya 1198S med bronsram och fälg är grymt snygg. Men den är ju en 916-wannabe:rolleyes:...

Det som "saknas" är faktiskt lite (30-50hk) effekt. Hur kul det än är att köra om i kurvor och strax efter dom så är det nästan lika trist att bli omkörd av samma jävla R1, GSXR1000 och CBR1000 som man tog under banans
svängiga partier. Missuppfatta mig inte nu. Hojarna är det inget fel på, inte dom som kör heller för den delen.

Att köra om i kurvor medger respekt. :cool:
Rakt fram kan vem som helst gasa på, bara man har effekt. :D

916 rules!!! :)
 

Niklasinorr

New member
Tack! Det värmde:).
Jo, den är fortfarande den snyggaste hojen, även om nya 1198S med bronsram och fälg är grymt snygg. Men den är ju en 916-wannabe:rolleyes:...

Det som "saknas" är faktiskt lite (30-50hk) effekt. Hur kul det än är att köra om i kurvor och strax efter dom så är det nästan lika trist att bli omkörd av samma jävla R1, GSXR1000 och CBR1000 som man tog under banans
svängiga partier. Missuppfatta mig inte nu. Hojarna är det inget fel på, inte dom som kör heller för den delen.

Nu kom jag precis på vem du är! Som du sagt så träffades vi på Anderstorp men jag kunde inte placera dig riktigt men nu minns jag. Jag kommer ihåg att du körde oerhört fort i kurvorna, lika snabbt som på rakorna...:)
 

P-O Noren

New member
INTE ATT GLÖMMA ambulans vid banan

vissa andra säger sej ha sjuk personal på banan men vad hjälper de om man inte har en ambulans full med plåster och annat om olyckan e framme.
Den står vid banan dom där 15min de tar för en annan ambulans att komma efter att man ringt 112 bara dom e värda pengarna tycker jag.

Ambulansen är väl väldigt dyr dessutom?
 

daytona

New member
Kul tråd!

Över 300 inlägg på bara 12 dagar! Imponerande på ett forum som normalt har ganska låg aktivitet!:cool:

Jag tycker också att 1700kr är mycket pengar men det är inte dyrt med tanke på vad man får. Det är en dyr hobby vi har och jag vågar påstå att de flesta som kör hoj gör det som en hobby, endast ett fåtal använder sin mc yrkesmässigt eller enbart som transportmedel.
Det handlar helt enkelt om prioriteringar och vad man vill få ut av sin hobby. Sen är det naturligtvis synd och beklagligt att alla hojåkare som vill gå en bkk inte har den möjligheten men det finns som sagt billigare alternativ. Jag tycker att smc har ett fantastiskt bra utbud av kurser med nått för alla!

Det är nyttigt att gå kurs och fortbilda sig, det är väl alla överens om?
Vissa förare har ett större behov än andra och min erfarenhet är att de som tycker att dom är bäst i världen oftast inte är det..

Jag tar mig själv som ett lysande exempel: Körkort i 15 år, flera tusen mil på hoj och ca 7år som yrkeschauför. Jag har sett de mest vansinniga beteenden i trafiken, mest från bilförare men även hos hojåkare. Jag har aldrig varit med om en olycka tills för ca två veckor sedan då jag körde på en ren..
Jag ser mig själv som en ganska säker förare men är jag duktig på att köra mc? Nix! Jag är fortfarande nybörjare..

Det dröjde till förra året innan jag gick min första riktiga utbildning, fram till dess hade jag endast en svag aning om hur man ska hantera sin hoj och som så många andra så bromsade jag med raka armar..

Har mitt deltagande i en bkk gjort mig till en säkrare förare? Japp! På två sätt, dels har jag bättre spårval, blick, körställning mm. Men det som kanske är ännu säkrare är det faktum att det inte är lika roligt att köra fort på vägen längre och nu kommer jag in på vad jag vill få ut av min hobby.

Jag tycker det är kul att köpa tillbehör och bygga om min motorcyckel så att den ska gå fortare, det är farten jag är ute efter och det står jag för!
Men jag tänker använda den på bana under säkra former, det måste vara det ultimata säkerhets tänket? Att köra på bana och bli en duktig förare och att inse sina begränsningar när man gör det farligaste vi kan nämligen ge sig ut i trafiken?

Mvh/ Henrik
 

SUPERSTEEL

New member
1700 för bkk

Jag körde mina första varv på bana förra året och det var tvådagars.
Jag kan bara säga DET ÄR VÄRT VARENDA KRONA.Du får fika middag dricka jordnötter + supertrevliga instruktörer som utan tvivel kan sin sak.Upplägget är väl genomarbetat med en tydlig struktur hur allt skall gå till.Dessutom blir du garanterat en bättre mc förare .1700 kr kan jämföras med 1-2 utekvällar
men du har garanterat roligare på banan.
Jag är gjuten i år igen har redan anmält mig.
 

-ah

New member
Jag körde mina första varv på bana förra året och det var tvådagars.
Jag kan bara säga DET ÄR VÄRT VARENDA KRONA.Du får fika middag dricka jordnötter + supertrevliga instruktörer som utan tvivel kan sin sak.Upplägget är väl genomarbetat med en tydlig struktur hur allt skall gå till.Dessutom blir du garanterat en bättre mc förare .1700 kr kan jämföras med 1-2 utekvällar
men du har garanterat roligare på banan.
Jag är gjuten i år igen har redan anmält mig.


Nå ja, min senaste utekväll gick på 14:40 för bussbiljetten. Resten bjöds jag på, och fick sedan skjuts hem. :)
 

roffe_s

Active member
Du har snälla vänner... Du tror inte dom förväntar sig att Du bjuder tillbaks? I så fall bör det ju finnas några kronor över för personlig utveckling då? ;)

Nå ja, min senaste utekväll gick på 14:40 för bussbiljetten. Resten bjöds jag på, och fick sedan skjuts hem. :)
 

zettan

New member
Jag körde mina första varv på bana förra året och det var tvådagars.
Jag kan bara säga DET ÄR VÄRT VARENDA KRONA.Du får fika middag dricka jordnötter + supertrevliga instruktörer som utan tvivel kan sin sak.Upplägget är väl genomarbetat med en tydlig struktur hur allt skall gå till.Dessutom blir du garanterat en bättre mc förare .1700 kr kan jämföras med 1-2 utekvällar
men du har garanterat roligare på banan.
Jag är gjuten i år igen har redan anmält mig.

Kul för dig, men du har nog missat vad tråden handlade om från början.
 

rsv_ante

New member
Den är garanterat effektiv, och man sparar över 80% av pengarna.

Å fan... Trodde sånt var gratis.. Vart lägger du pengarna??




Visst kan 1700 tyckas vara mycket pengar, det kan 200 också vara. Det hela beror ju på köparens plånbok och värdering. Men vad som faktist är ganska viktigt är ju vad det kostar arrangören.

Kostar en vara/tjänst 500kr att tillverka/utföra och det tas 600 för varan/tjänsten är det ju inte dyrt.
Kostar den 1500 kan det ju absolut tyckas vara dyrt.
Om varan kostar 1500kr och någon bara vill betala 600 för den får denne således inte varan, då det inte går ihop för säljaren/tillverkaren..

Hoppas ni förstår min poäng..

/Andreas
 

westw

New member
Borde inte kurserna vara avsevärt dyrare för tjejer?

Jag tänkte med tanke vad de får för pengarna. Har aldrig sett några läckra avklädda kvinnliga instruktörer.






























:D
DSC01569.JPG
 
Top