Kul tråd!
Över 300 inlägg på bara 12 dagar! Imponerande på ett forum som normalt har ganska låg aktivitet!
Jag tycker också att 1700kr är mycket pengar men det är inte dyrt med tanke på vad man får. Det är en dyr hobby vi har och jag vågar påstå att de flesta som kör hoj gör det som en hobby, endast ett fåtal använder sin mc yrkesmässigt eller enbart som transportmedel.
Det handlar helt enkelt om prioriteringar och vad man vill få ut av sin hobby. Sen är det naturligtvis synd och beklagligt att alla hojåkare som vill gå en bkk inte har den möjligheten men det finns som sagt billigare alternativ. Jag tycker att smc har ett fantastiskt bra utbud av kurser med nått för alla!
Det är nyttigt att gå kurs och fortbilda sig, det är väl alla överens om?
Vissa förare har ett större behov än andra och min erfarenhet är att de som tycker att dom är bäst i världen oftast inte är det..
Jag tar mig själv som ett lysande exempel: Körkort i 15 år, flera tusen mil på hoj och ca 7år som yrkeschauför. Jag har sett de mest vansinniga beteenden i trafiken, mest från bilförare men även hos hojåkare. Jag har aldrig varit med om en olycka tills för ca två veckor sedan då jag körde på en ren..
Jag ser mig själv som en ganska säker förare men är jag duktig på att köra mc? Nix! Jag är fortfarande nybörjare..
Det dröjde till förra året innan jag gick min första riktiga utbildning, fram till dess hade jag endast en svag aning om hur man ska hantera sin hoj och som så många andra så bromsade jag med raka armar..
Har mitt deltagande i en bkk gjort mig till en säkrare förare? Japp! På två sätt, dels har jag bättre spårval, blick, körställning mm. Men det som kanske är ännu säkrare är det faktum att det inte är lika roligt att köra fort på vägen längre och nu kommer jag in på vad jag vill få ut av min hobby.
Jag tycker det är kul att köpa tillbehör och bygga om min motorcyckel så att den ska gå fortare, det är farten jag är ute efter och det står jag för!
Men jag tänker använda den på bana under säkra former, det måste vara det ultimata säkerhets tänket? Att köra på bana och bli en duktig förare och att inse sina begränsningar när man gör det farligaste vi kan nämligen ge sig ut i trafiken?
Mvh/ Henrik