1700kr för BKK?!

Ducatii

New member
Sen så

Det är lustigt att det är okej att hudflänga en person som ses som "officiell" men inte för denna att svara tillbaks med samma mynt. Det känner jag igen från min tid som moderator...

Du måste förstå att detta beteénde retar upp väldigt många. Som en officiell person så är det oftast bäst att ligga lågt med stor portion ödmjukhet. Annars blir det ofta denna reaktion hos folk.

/D
 

Blåflagg

New member
Du måste förstå att detta beteénde retar upp väldigt många. Som en officiell person så är det oftast bäst att ligga lågt med stor portion ödmjukhet. Annars blir det ofta denna reaktion hos folk.

/D

Om det är så att vi SMC BKK människor är så självgoda, dryga, egenkära etc hur skulle vi då egentligen vara :confused:

Skall vi inte tala om fakta vad vi gör?

Mycket av arbetet för att driva en kursdag ligger långt ifrån banan. Det är mycket kontakter som skall tas, vi har möte kanske 1 gång i månaden (fritid) hela säsongen, utbildningsdagar (interna) ,resor som i vissa fall betalas ur egen ficka etc etc. Om du menar att detta inte ska "belönas" med lite beröm då undrar jag om instruktörerna och andra skulle vilja ställa upp. Och det där med fri bantid, glöm det. Du är påpassad hela tiden av deltagarna så något "eget" blir det knappast.

Du är hjärtligt välkommen att hjälpa till ;)
 

lime

Skriver inte
Du måste förstå att detta beteénde retar upp väldigt många. Som en officiell person så är det oftast bäst att ligga lågt med stor portion ödmjukhet. Annars blir det ofta denna reaktion hos folk.

/D

Ja, jag kan förstå att det beteendet (som förresten inte skrivs med apostrof) kan störa andra.

Kan du förstå att vi instruktörer också är människor som ibland stör sig på att få på tafsen för allt vi gör och allt vi säger, för att vi är "officiella" personer? Ser fram emot att få föra den här typen av diskussion öga mot öga uppe i Kemora.
 

Ducatii

New member
Ja, jag kan förstå att det beteendet (som förresten inte skrivs med apostrof) kan störa andra.

Kan du förstå att vi instruktörer också är människor som ibland stör sig på att få på tafsen för allt vi gör och allt vi säger, för att vi är "officiella" personer? Ser fram emot att få föra den här typen av diskussion öga mot öga uppe i Kemora.

DET tycker jag ska bli trevligt:) DÅ du verkar vara en lika bra och trevlig, ödmjuk prick som de andra. :)

Visst förstår jag att ni vill ha klappar och beröm, men det får ni väl . Ni är väldigt duktiga. Lugn nu!
/D
 

Ducatii

New member
Om det är så att vi SMC BKK människor är så självgoda, dryga, egenkära etc hur skulle vi då egentligen vara :confused:

Skall vi inte tala om fakta vad vi gör?

DET var DINA ord, INTE mina. LÄS vad som står, INTE sitera egna och sen får det att låta som om andra sagt så. ÖDMJUKA skrev jag, eller kan du inte läsa innantill???
 

Blåflagg

New member
Om det är så att vi SMC BKK människor är så självgoda, dryga, egenkära etc hur skulle vi då egentligen vara :confused:

Skall vi inte tala om fakta vad vi gör?

DET var DINA ord, INTE mina. LÄS vad som står, INTE sitera egna och sen får det att låta som om andra sagt så. ÖDMJUKA skrev jag, eller kan du inte läsa innantill???

Jag själv har gått på smc kurser. Haft flera av er som instruktörer. Men det som slår mig är att ni alla verkar klappa er på bröstet för att ni är så enastående som offrar tid och pengar på att lära ut att köra hoj. Visst, det är jätte bra att det finns denna möjlighet att lära sig mera, men det börjar vara rätt mycket nu med eran "ödmjukhet". Priset för dessa kurser är dyrt för vissa då de kanske tycker det är mera värt att lägga pengar på nya delar i stället.

MEN! jag tror nu dock inte att om ni inte fick gratis bankörningstid och betalt per mil att köra som nu så fint har skrivit förr, skulle lägga ner eran värdefulla tid att lära ut. Sluta bete er som om ni gör världens goda gärning bara för detta.


Detta skrev väl du?? Det var det jag kommenterade. Om detta inte var dina ord så ber jag om ursäkt
 

Ducatii

New member
Jag själv har gått på smc kurser. Haft flera av er som instruktörer. Men det som slår mig är att ni alla verkar klappa er på bröstet för att ni är så enastående som offrar tid och pengar på att lära ut att köra hoj. Visst, det är jätte bra att det finns denna möjlighet att lära sig mera, men det börjar vara rätt mycket nu med eran "ödmjukhet". Priset för dessa kurser är dyrt för vissa då de kanske tycker det är mera värt att lägga pengar på nya delar i stället.

MEN! jag tror nu dock inte att om ni inte fick gratis bankörningstid och betalt per mil att köra som nu så fint har skrivit förr, skulle lägga ner eran värdefulla tid att lära ut. Sluta bete er som om ni gör världens goda gärning bara för detta.


Detta skrev väl du?? Det var det jag kommenterade. Om detta inte var dina ord så ber jag om ursäkt

bra att du ber om ursäkt. SJÄLVGOD;DRYGA;EGENKÄRA DET är ord jag inte använt. MEN nu när du säger det så.:mad:
 

Syster-Tysk

New member
Vad har jag med det att göra?

Jonas-HP2S skrev:
Ja! 1700:- för en bankurs är billigt! Ibland har man inte så mycket pengar och då känns det dyrt, eftersom mat och hyran går före. Vi kan inte annat är tycka det är tråkigt att inte alla tycker sig ha råd.

Jag för min del kommer att ta alla möjligheter jag får att lära mig mer om att bromsa och att ta kurvor, jag är långt ifrån fullärd!
/J

Jag själv har gått på smc kurser. Haft flera av er som instruktörer. Men det som slår mig är att ni alla verkar klappa er på bröstet för att ni är så enastående som offrar tid och pengar på att lära ut att köra hoj.

Och varför hamnar jag i denna diskussion??? Jag är inte instruktör, åtminstone inte än!

Jag vet inte direkt vad du refererar till, men dryga personer är jobbiga, vare sig de är instruktörer, deltagare eller städkärringen på jobbet!

Man kanske tycker att vissa instruktörer är arroganta eller dryga för att de själva tycker att de förtjänar beröm och uppmärksamhet, vad vet jag.

Men måste man bara för det dra alla över en kam och kläcka ur sig nåt så urbota dumt som att - "ni alla verkar klappa er på bröstet för att ni är så enastående som offrar tid och pengar på att lära ut att köra hoj."

Är du missunnsam, vill de ha uppskattning? Ge det, det har de väl förtjänat?

Är det en dryg djävel som kräver uppskattning? Ge det inte då, men du behöver väl inte slå ner på alla andra som inte yttrat sig!

Och framför allt! Se till att du inte drar in mig i din skitkastning mot instruktörer förränn jag är en!

Kram / Jonas
 

Ducatii

New member
Och varför hamnar jag i denna diskussion??? Jag är inte instruktör, åtminstone inte än!

Jag vet inte direkt vad du refererar till, men dryga personer är jobbiga, vare sig de är instruktörer, deltagare eller städkärringen på jobbet!

Man kanske tycker att vissa instruktörer är arroganta eller dryga för att de själva tycker att de förtjänar beröm och uppmärksamhet, vad vet jag.

Men måste man bara för det dra alla över en kam och kläcka ur sig nåt så urbota dumt som att - "ni alla verkar klappa er på bröstet för att ni är så enastående som offrar tid och pengar på att lära ut att köra hoj."

Är du missunnsam, vill de ha uppskattning? Ge det, det har de väl förtjänat?

Är det en dryg djävel som kräver uppskattning? Ge det inte då, men du behöver väl inte slå ner på alla andra som inte yttrat sig!

Och framför allt! Se till att du inte drar in mig i din skitkastning mot instruktörer förränn jag är en!

Kram / Jonas

Inte min mening att ge ALLA skit. Missunnar inte de som förtjänar beröm, beröm.
drar inte in dig, men du skrev i början på tråden intressanta saker som gjorde att jag svarade via ditt inlägg, INGET illa ment.
HAR haft super instruktörer, däför kör jag deras kurser igen och igen.
Ett par av dessa instruktörer kan jag bara inte med, då de har fel attityd helt enkelt. Men! Dem jag haft i Kemora, är jag väldigt tacksamma mot.
Missuppfattas tydligen rätt bra av det jag skriver.
Esso behöver en stor dos av ödmjukhet. DET STÅR JAG FÖR.
De andra kan jag inte säga så mycket om annat än att de är väldigt trevliga, att de vill försvara sig mot påhopp, självklart det vill väl alla.

NU lägger vi ner skitkastning och är vänner.
Jag väljer dock mina kurser efter vilka instruktörer som finnes då.
 

Smartswede

New member
Självklart är "vi" ganska självgoda som du säger Ducatii :) Och det säger jag som än bara är aspirant, undra vad det ska bli av mig som godkänd instruktör ;)

Vi får ett nöjt flin på våra läppar när vi ser andra lärt sig och får aha-upplevelser. Och dessutom nöjda efter all planering som ligger bakom för göra en kursdag möjlig. Vi är helt klart skyldiga till att vara nöjda med oss själva då. Så ofta står vi där mot slutet av dagen och flinar ikapp med de nöjda kursdeltagarna.

Om milersättningen och ekonomi så är det som för kursdeltagarna. Det kostar både tid och egna pengar att vara instruktör. Men vi gillar att lära ut och har inget emot att betala för det. Det är jätteroligt att åka hojj och "arbetet" som instruktör innebär man utvecklas och lär sig väldigt mycket.

Självklart är det så att vi alla är olika som personer... och personkemin stämmer inte mellan alla instruktörer och deltagare. Utmärkt då att välja de instruktörer man trivs med. Vissa gillar dominanta kaxiga instruktörer och andra väldigt ödmjuka. Har en instruktör vunnit SM i roadracing och berättar det ses det som skryt av en deltagare medan en annan i samma grupp blir imponerad över kunskaperna (och hade inte lyssnat annars).
 

Syster-Tysk

New member
Djävuls-röd Ducce med en trevlig prick på!

Inte min mening att ge ALLA skit. Missunnar inte de som förtjänar beröm, beröm.
...
...De andra kan jag inte säga så mycket om annat än att de är väldigt trevliga, att de vill försvara sig mot påhopp, självklart det vill väl alla.

NU lägger vi ner skitkastning och är vänner. ...

Låter som en bra ide! Låter som det sitter en trevlig kille på den djävulska cykeln!! ;-)
 

Maciej

New member
Nu vet jag inte om omdömet av vissa som dryga mm kommer från erfarenheter på kurser eller bara från uttalanden på nätet.

Är det bara uttalanden på nätet så är det tyvärr så att det ibland kan vara svårt att uttala sig om saker på ett sätt som inte låter drygt utan att skriva en hel roman. Svarar man på saker på nätet kort och koncist kan man uppfattas som dryg.

Vet ej om det kan vara så i det här fallet. Dessutom finns det folk som verkligen inte kan skriva så att andra inte stör sig på dem ( nu är det ingen i denna tråd jag tänker på ) vet om flera stycken som har blivit ovänner med folk och blivit bannade från olika forum fast de är kanontrevliga i verkligheten, de kan bara inte uttrycka sig som folk via nätet.

Så har ni fått en uppfattning om folk endast via nätet så kan det vara läge att omvärdera den när ni träffar dem, har man däremot gått en kurs och verkligen inte kommer överens med en instruktör vilket kan bero på många olika anledningar så är det lika bra att ta kontakt med kursledaren och tala om det så man får byta grupp.

Sen finns det tyvärr dessutom "troll" på alla forum och de lägger sig i vissa diskussioner bara för att sabba.

Nu börjar jag längta till våren så man kan ses och prata "live" på olika körningar istället för bara via nätet.
 

Avarage

New member
... Men det som slår mig är att ni alla verkar klappa er på bröstet för att ni är så enastående som offrar tid och pengar på att lära ut att köra hoj.

Det är tråkigt om du uppfattat inläggen från ALLA som nämner kostnader och tid på det sättet! Det var på INGET sätt så jag menade och jag tror heller inte det var så någon annan heller menade. Utan när ifrågasättandet av varför kurskostnaderna är så höga som de är känns det på sin plats att åt minstånde redovisa de faktiska kostnaderna och som en liten motivation att vi gör allt vi kan för att hålla dessa nere för deltagarna vilket bla. inkluderar de kostnader som resp. enskild instruktör har!

Jag ber dig, och alla andra också för den delen, att heller inte dra alla över en kam enär vi är bra mycket fler instruktörer än de som skrivit om personliga kostnader. Det blir lätt så uppförstorat och riskerar drabba negativt för alla dem som jobbar idéellt och det finns (nu talar jag av egen erfarenhet sedan föreningsaktiv sedan 25-30 år tillbaks) INGET som så effektivt tar död på den lust och engagemang (energi) som när någon känner sig oförrätt trampad på tårna. Jag menar nu inte att jag, eller kanske någon av de andra här i tråden, utan de som är "inte ont anande" och som får höra liknande kommentarer "bakvägen".

Du HAR dock en poäng i och med din kritik. Och du tar upp något som ALLA instruktörer måste vara lyhörda för. Och här kärvs fingertoppskänsla.

Det ÄR inte lätt att veta var gränsen går för när saker uppfattas som förmer än vad man menade, speciellt via skrift. För det räcke rju att ett litet fåtal reagerar negativt så har man brutit gränsen. Det finns kanske anledning att ta med oss din kommentar/reflektion och diskutera igenom hur vi skall vara/agera i fortsättningen och hur vi kan undvika missförstånd vad gäller kurskostnader mm. Ett sätt KAN ju vara redovisning av de stora kostnaderna för en kursdag. Det kanske finns fler idéer, har du någon bra på lager?



MEN! jag tror nu dock inte att om ni inte fick gratis bankörningstid och betalt per mil att köra som nu så fint har skrivit förr, skulle lägga ner eran värdefulla tid att lära ut. Sluta bete er som om ni gör världens goda gärning bara för detta.

Varför kör du på bana?
Svar: För att det är kul, eller hur!?

Varför engagerar andra sig som instruktör i SMC?
Svar: Av samma anlending som du kör på bana, för att det är KUL!

Vilken del av instruerandet genererar KUL?
Svar: Kombinationen!

Det finns kursdagar där körningen är riktigt skittråkig som körning betraktat men där deltagarnas respons och feedback samt sociala engagemang ger lön för mödan och förgyller dagen.

Likväl finns det kursdagar där man har lika kul PÅ banan som i det sociala umgänget med deltagarna!

Sällan, har aldrig hänt mig än så länge som tur är, har man kursdagar där ENBART körningen ger KUL!

Jag tror jag talar för alla instruktörer som jobbar med avancerade kurser när jag påstår detta (läs ovan).

Det är JUST pga. att vi tycker det är KUL som gör att vi lägger pengar och tid på detta, precis som du och många med dig när du betalar vare sig det är kursdag eller vanlig bandag, för att ha KUL. Så länge KUL väger tyngre i vågskålen KOSTNADER (tid + pengar + familj/vänner) är vi ALLA (du/jag/alla som kör på SMC´s kurser) kör vi kurser!

Trådskaparen gav utryck för att 1700kr är dyrt för en kurs. Utan synpunkter på det mer än kallt konstaterande att "Japp, det är dyrt!" skulle tråden varit död i samma veva som första svaret kom in. Alla hade ju hållt med!

Tråden engagerar, vilket är positivt, ditt inlägg hör också dit så fortsätt enagera dig!

Mvh!
// Niklas

Blev medlem i dag för jag måste skriva i tråden:eek:
 

BlackTiger955

New member
Nu har jag bara skummat igenom tråden, så detta kanske har varit uppe tidigare, men SMC Skånes "dyra" kurser på Knutstorp börjar bli fulltecknade. Till skillnad från många andra BKK. Är de för dyra då?

Jag har inte varit på någon annan BKK än Knutstorp men SMC Skånes BKK på Knutstorp är fantastiskt bra och den största anledningen till att jag är medlem i SMC. Keep it up!
 

powerglide

New member
Det har varit många inlägg av mycket varierad art i denna tråd.

Vad jag vill säga om mina erfarenheter och vad jag upplevt om SMC är följande:
  • Förra året drog jag iväg utan någon särskild extra utbildning på 500 mil till Kroatien ToR och tyckte att det kändes ok (även på Autobahn och i Alperna). Jag tog det lugnt och pushade inte min förmåga.
  • Jag deltog i år på Lockarps Go-Cart den 5/4 för 450:- och det har revolutionerat min syn på körteknik.
  • Jag deltog på avrostningen i Ljungbyhed den 26/4 för 250:- vilket var trevligt och matnyttigt.
  • Jag körde bana med Sydskånes EMSE den 27/4 för 1300:- vilket var kul men fick minimal feedback och nästan ingen teori. Jag blev bättre på att köra men kan inte peka på några enskilda punkter. Kanske lärde jag mig bara hur banan går?
  • Jag har anmält mig till den dyra bankörningen (billig tycker iofs. jag) med SMC på Knutstorp den 24/5 för 1700:- och förväntar mig nya storverk från SMC :)
  • Jag har upptäckt alla sidorna i SMC-boken med rabatter på hotell etc. som man får som medlem.

Som allmän kommentar kring tråden så kan det inte vara kul att få skit som instruktör, arrangör och funktionär i SMC. Speciellt inte om man ställer upp ideellt. Att ta upp många synvinklar är bra då de belyser frågan från flera håll. Men kom igen. Slutmålet är väl ändå att det ska leda till en förbättring av SMC:s verksamhet genom konstruktiva diskussioner och förslag (dvs. vad kan vi göra istället/annorlunda)?

Visst kan det finnas folk (t.o.m. sådana som SMC-instruktörer) som kan uppfattas som dryga (jag hade en som var lite inne på det spåret på Lockarp). Men då tar man det med den personen där och då om man nu tycker att det stör.
Det hjälper ingen att ta upp det i generella termer i efterhand för det är ändå ingen som känner sig berörd (men möjligtvis påhoppad).

Konkret har jag hitintills sett ett par saker som jag tror att SMC bör satsa på

  • BKK Knix kurserna (dvs. go-cart bana för runt 450:)
  • Rabatter hos försäkringbolag för deltagande på SMC-kurs
  • Förbättra sajten

Marknadsför BKK Knix starkare. Nu är det bara en testverksamhet men jag tror hårt på att det ger oerhört mycket för en billigare penning i förhållande till utbildning på storbana.

Skaffa avtal om lägre premie med fler försäkringsbolag. Se till att bolagen själva (och MC-handlarna) pushar för SMC-kurserna. Särskilt vid nytecknande av fordonsförsäkring och för sporthojarna. Det måste ligga i deras eget intresse att slippa betala ut för skador som kanske kan förebyggas med kvalificerad fortbildning (om nuvarande upplägg verkligen ger det resultatet återstår ju som sagt att se).

Som det sagts tidigare, förenkla hanteringen av anmälan till kurser (enklare att hitta, färre steg att komma igång, se till att betalning fungerar med kreditkort/Paypal).

Och naturligtvis, fortsätt satsa på instruktörerna som utgör ryggraden i verksamheten.
 
Last edited:

chicken

New member
i gbg omr lär EN dubbellektion på körskola kosta i runda slängar 1200-1400:eek:. hur nån i relation till det kan tycka att 1700 för en heldagsutb me käk o allt e dyrt e svårt att fatta... märk väl att jag skrev i relation till det. 1700 e mkt pengar,så e det. men jag tycker man får se till vad man får för pengarna me..
 
Top