1700kr för BKK?!

pikeman59

New member
1700 för BKK

Är det inte dags att ski-a i alla destruktiva nej-sägare, ordbajsare mm. som hellre diskuterar varför de inte går på kurs för att det inte ger valuta för pengarna, än går en kurs? Vill man lägga sin energi på att hela tiden säga emot och vara en riktig besserwisser så fine, va sån. :mad:

Jag har inte råd med en Aston Martin DB5 men inte grinar jag för det eller försöker åkalla "högre" makter för det. Ibland har man råd, ibland inte, så är det bara!
Alla väljer själva vad man satsar på, BKK kurs eller åka till Österrike, Lidl, Ica eller vad f-n man nu nu ska nånstans.

Jag ska i alla fall till Kemora:D:D:D:D

My 2C
 

P-O Noren

New member
Är det inte dags att ski-a i alla destruktiva nej-sägare, ordbajsare mm. som hellre diskuterar varför de inte går på kurs för att det inte ger valuta för pengarna, än går en kurs? Vill man lägga sin energi på att hela tiden säga emot och vara en riktig besserwisser så fine, va sån. :mad:

Jag har inte råd med en Aston Martin DB5 men inte grinar jag för det eller försöker åkalla "högre" makter för det. Ibland har man råd, ibland inte, så är det bara!
Alla väljer själva vad man satsar på, BKK kurs eller åka till Österrike, Lidl, Ica eller vad f-n man nu nu ska nånstans.

Jag ska i alla fall till Kemora:D:D:D:D

My 2C

Du kan ju läsa vad trådens rubrik heter och vad trådskaparen skrev...

Man kan misstolka ditt budskap som att du vill begränsa yttrandefriheten på forumet. Att inte allas åsikter är lika mycket värda. Även om jag inte håller med alla, har kanske ibland svårt att förstå hur vissa tänker, så har alla en rätt att säga vad dom tycker.
Hoppas inte du menar inlägget så, för då känns det lite obehagligt.

Det normala man göra när man inte gillar en tråd, är snarare att sluta läsa den.

Tips
 
Last edited:

Blåflagg

New member
Du kan ju läsa vad trådens rubrik heter och vad trådskaparen skrev...

Man kan misstolka ditt budskap som att du vill begränsa yttrandefriheten på forumet. Att inte allas åsikter är lika mycket värda. Även om jag inte håller med alla, har kanske ibland svårt att förstå hur vissa tänker, så har alla en rätt att säga vad dom tycker.
Hoppas inte du menar inlägget så, för då känns det lite obehagligt.

Det normala man göra när man inte gillar en tråd, är snarare att sluta läsa den.

Tips

Nu ska du kanske läsa inlägget en gång till. Han skriver inte att det skall censureras bland inläggen utan att "ski-a" i alla nej-sägare, ordbajsare mm" Var läser du att allas åsikter inte är lika värda. :confused:

Du har ju själv åsikter om att hans inlägg är "obehagligt" så hoppa inte i galen tunna. :rolleyes:
 

P-O Noren

New member
@Blåflagg: Läs om läs rätt:

Jag skrev:
Hoppas inte du menar inlägget så, för då känns det lite obehagligt.

Och återigen, gillar man inte en tråds syfte eller ämne så undviker man att skriva i tråden alternativt skapar en ny tråd med det man själv vill diskutera.
Enkel och korrekt netikett som alla ungdomar kan, tyvärr fanns inte netikett i gamla folkskolan.
 
Last edited:

pikeman59

New member
Du kan ju läsa vad trådens rubrik heter och vad trådskaparen skrev...

Man kan misstolka ditt budskap som att du vill begränsa yttrandefriheten på forumet. Att inte allas åsikter är lika mycket värda. Även om jag inte håller med alla, har kanske ibland svårt att förstå hur vissa tänker, så har alla en rätt att säga vad dom tycker.
Hoppas inte du menar inlägget så, för då känns det lite obehagligt.

Det normala man göra när man inte gillar en tråd, är snarare att sluta läsa den.

Eller också kan man diskutera att ens tid är ödesbestämd och att man har låtit välsigna sin hoj och rosenkransar och annat vetenskapligt. :D

Om Du läst mitt inlägg så står det längt ner My 2 C vilket betyder fritt översatt MIN åsikt. Alla har ju rätt att säga sin åsikt eller hur?

Vi har ju i alla fall fått Din och många andras åsikt ett flertal gånger, men misstolka mig gärna då kan du (ni) ju fortsätta den här tråden i evigheter. :eek::eek::eek:

Undra om jag kan få min hoj välsignad av nån på Lidl?

MY 2C ( min åsikt )
 

P-O Noren

New member
Bump
Men visst är kurserna värda sina pengar?
:D:D:D

Om du frågar mig; Ja
Däremot tror jag det är bra att fler kurser än en kurs.

av skäl jag angivit tidigare

Du får ju inte så många timmar och varv på bana annars.
Men tyvärr har jag inte råd, nästa sommar kanske.

Jag gillar tanken på att det händer saker inom smc, samt att det räcks ut en hand till alla, även sporthojsåkare
 
Last edited:

#46

New member
Jag överväger det, men tyvärr har jag i nuläget inte råd. Har bara halvtidsjobb och får vända på slantarna, har mer valt detta för att jag har haft en period med mycket jobb innan. Fördelen är att jag har mycket fritid. :D


Nä, jag stämplar inte "upp".... har högre moral än så då jag valt detta själv.

Har två hojar, så får jag sålt gamla hojen kanske det finns slantar över.


Nu säger du att du inte har råd med 100 - 300:-:confused::confused:
 

Bo Westermark

New member
P-O Noren; Eller så kan vi vänta tills moralpolisen kommer och tycker att tråden skall avslutas

Tror knappast att någon "moralpolis" kommer gå in och styra i tråden.
Däremot tror jag att "de insatta" lyckats övertyga vad utbildening går ut på.
Ingen glömd, Men Niklas, Pikeman, Ezzo, mfl har vunnit matchen på Teknisk Knockout!
Några har gjort allt för sabotera. Dock utan att komma med något konstrutivt.
Både Marie och Olssson har "ordbajsat" fram dt ena negativa efter det andra.
Vad jag vet åker Marie MC. Vad Ollson beträffar är jag mer tvivlande, finns det någon MC-överhudtaget?
Vad gäller P-O så har han tydligen kört avrostnigar i Skåne.
P-O det skulle vara kul att se Dig på Lockarp, den 5 april, för att göra ett foto och textreportage om, vad just denna, dag på CoKartbana "gav Dig."
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Nu säger du att du inte har råd med 100 - 300:-:confused::confused:

Utan att lägga ut min privatekonomi alltför mycket så funkar det bra med summor på runt 300, men på frågan om jag har råd att lägga 1700 som de större kurserna kostar så måste jag svara nej. Åtminstone inte på ett enkelt sätt.

Avrostningarna har jag alltid åkt på, men dessa bankurser ligger för närvarande utom räckhåll. Pengarna ska räcka till service på hojen nya däck något nytt par skor då skorna måste tejpas med silvertejp osv.

Så på det sättet blir dessa kurser för dyra för mig, men jag kan samtidigt svara att de är säkerligen värda sina pengar. Jag undanber mig lustigheter över att jag inte har råd. Alla är inte födda med en silversked i munnen och kan låna av släktingar. Att köra hoj är nästan det enda nöjet jag har, det unnar jag mig.

SMC har många medlemmar, givetvis menar inte jag att alla ska ha råd med allt. Men det finns en grupp inom SMC som inte har sådär jättemycket pengar att röra sig med. Glöm bara inte bort dessa helt och hållet.

Jag vet att jag pratar för fler på detta forum med detta inlägg.
 

P-O Noren

New member
Kan någon förklara för mig så att vi pratar om samma saker:

En BKK på stor racebana ligger på ungefär 1700 kr

en BKK på gogartbana skulle vara något billigare, det får jag till ungefär 1300 när någon säger så till mig... (något billigare än 1700 är typ 1200-1400)

Avrostningarna ligger på ungefär 100-200kr.
(Man är ju rätt så dum om man inte passar på att ta dessa för det priset.)

På något sätt så känns det som om jag antingen inte förstår något eller så har jag missat något. Jag har haft en invändning mot effekten av att bara ta en kurs, men det tror jag de flesta har förstått nu hur jag tänker på den punkten.
 

Gottis

New member
detta är en sådan pajkastar tråd för sånna förlorare som bara vill bråka och trycka ner Smc inga namn nämnda men har ni något liv ni skriver att mc är era liv men jag undrar om ni vet vad som händer när ni gasar vid ett framhjuls släpp...

Jobbar numera bara som SH Instruktör efter att ha lagt en ganska misslyckad race karriär bakom mej och jag tycker det är grymt kul att jobba med deltagare som lär sig något men för att jag skall kunna göra det så måste jag ha stödet från SMC med vidareutbildning och ersättning till och från banan,

Jag kör enbart grupp 4 där ett bakdäck räcker med lite tur två dagar på gälleråsen och Falkenberg det betalar jag själv bakdäcket kostar ca 2400 kr sen är det soppa och service på det.

dom kostnad står jag för helt själv plus att jag åker på privata bandagar precis som ni deltagare där jag försöker utveckla min egen körning för att kunna ge mina elever en ännu bättre kurs.

idelt arbete visst det är det vi sysslar med till 90 % om man ser till kostnaden för oss instruktörer dom andra 10 % är reseersättning vi får om vi inte får den så lär vi inte kunna ställa upp och då blir det inga SH lr BKK kurser alls
 

Avarage

New member
Utan att lägga ut min privatekonomi alltför mycket så funkar det bra med summor på runt 300, men på frågan om jag har råd att lägga 1700 som de större kurserna kostar så måste jag svara nej. Åtminstone inte på ett enkelt sätt.

...

SMC har många medlemmar, givetvis menar inte jag att alla ska ha råd med allt. Men det finns en grupp inom SMC som inte har sådär jättemycket pengar att röra sig med. Glöm bara inte bort dessa helt och hållet.

Priset 1700kr för en kursdag som vi diskuterar här är kurs på det stället som råkar vara dyrast men det FINNS samma kurser, dock på andra banor och då kanske lite längr ebort än där du bor, som är billigare. Dessa kurser körs också på stor bana och kostar ca: 1400kr

Därefter nämner du själv kurser på GoKart-banor, de brukar vara ytterligare billigare och till sist, billigast, är avrostningarna. Så förhoppningsvis finns det möjlighet till fortbildning för alla SMC-medlemmar både vad gäller kostnader men också antal tillfällen och val av platser där kurserna genomförs.

Av naturliga skäl är det skillnader mellan kurserna, vilket bla. återspeglas av priserna på dem. Men du och alla andra kan vara 100% säkra på att vi gör precis allt som står i vår makt att försöka hålla kostnaderna nere och därmed kurspriserna för deltagarna nere. Finns en eller flera åtgärder som vi ännu inte gjort för att sänka kostnaderna med bibehållen kvalité beror det helt enkelt på att vi antingen inte tänkt på det (hjälp oss!) eller att vi inte har resurser (ex. tid, idéellt arbete sker på fritiden som alla vet). Oavsett kan alla som vill vara delaktiga och hjälpa oss och bidra med en arbetsinsat och tid.

Jag undanber mig lustigheter över att jag inte har råd. Alla är inte födda med en silversked i munnen och kan låna av släktingar.

Tror du tänke rpå #46:s inlägg (om inte korrigera mig) och jag är övertygad om (eftersom jag känner honom trotts att han bor på fel sida Dalälven ;)) att han inte menade så.

Det är dock bra att du markerar och sätter en tydlig gräns för DEN typen av pajkastning är INTE något jag heller skulle acceptera.


Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Kan någon förklara för mig så att vi pratar om samma saker:

En BKK på stor racebana ligger på ungefär 1700 kr

en BKK på gogartbana skulle vara något billigare, det får jag till ungefär 1300 när någon säger så till mig... (något billigare än 1700 är typ 1200-1400)

Avrostningarna ligger på ungefär 100-200kr.
(Man är ju rätt så dum om man inte passar på att ta dessa för det priset.)

På något sätt så känns det som om jag antingen inte förstår något eller så har jag missat något. Jag har haft en invändning mot effekten av att bara ta en kurs, men det tror jag de flesta har förstått nu hur jag tänker på den punkten.


Hmm, jag förstår nog inte riktigt frågan, så mitt svar kanske inte träffar målet:

1.) Kurs på stor bana (SHK/BKK/Custom/Tjejkurs, what ever som kör spå stor bana) = 1400-1700kr (bla. beroende på vilken bana kurserna körs på)

2.) GoKartbanor (BKK + en massa andra namn som jag tyvärr inte kan) = ett par hundra kronor (jag vet med andra ord inte exakt pris, kolla BMW-klubbens hemsida, kolla med SMC Uppsala som kör på Rörken osv.) Men vi pratar mellan 200-500kr. Å andra sidan är dessa kurser inte alltid heldagar eller lika täta med instruktörer.

3.) Avrostningar (parkeringplatser och andra stora asfalterade ytor som lånas gratis eller hyrs för en mycket billig peng). Dessa kostar, så vitt jag vet (det var ett tag sedan jag själv gick eller engagerade mig, tyvärr, < 200kr och pågår i några timmar samt genomförs med et fåtal instruktörer/deltagare.

Som sagt var jag missade din fråga så jag vet inte om jag lyckades ge dig svar!?

Mvh!
// Niklas
 

puttepj

New member

en BKK på gogartbana skulle vara något billigare, det får jag till ungefär 1300 när någon säger så till mig... (något billigare än 1700 är typ 1200-1400)

Avrostningarna ligger på ungefär 100-200kr.
(Man är ju rätt så dum om man inte passar på att ta dessa för det priset.)



Vet inte om och vilka gokartbanor som man kör på i Skåne, men på Tuvängen i Sthlm kostar BKK 200 för SMC medlemmar.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5275

/putte
 

Spiff

New member
Att vara med på Rörken kostar 100 kr om man är medlem i SMC.
Man kör från 18 till 22 dvs man hinner med 4 pass á 15 min.
Har man inte råd med det så kanske man inte har råd att köra hoj.
Tyvärr är det kanske långt till Rörken.
Men SMC Skåne ska köra igång motsvarande på en banan i Malmö.
Kolla deras sida.

Här finns info om Rörken
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=878
 
Att vara med på Rörken kostar 100 kr om man är medlem i SMC.
Man kör från 18 till 22 dvs man hinner med 4 pass á 15 min.
Har man inte råd med det så kanske man inte har råd att köra hoj.
Tyvärr är det kanske långt till Rörken.
Men SMC Skåne ska köra igång motsvarande på en banan i Malmö.
Kolla deras sida.

Här finns info om Rörken
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=878

SMC Skåne kommer att köra igång med körning på lockarps Gocartbana i år. Första körningen kommer att ske 5 april och efter det kommer försöket att utvärderras och förhoppningsvis kommer vi att anordna körningar där kontinuerligt under sommaren. Priset är satt till 500 kronor och en del av platserna kommer att säljas via SMC:s bokningssystem och en annan del via huvudsponsorn MC-huset.

Håll utkik på skånes hemsida för vidare information. http://www.svmc.se/templates/DistrictPage.aspx?id=226
Magnus
 
Top