1700kr för BKK?!

Bo Westermark

New member
Citat OLSSON:
Jag tror det är olyckligt om man slösar deltagarnas tid med påhittade "teorier" som grovt strider mot grundlägande mekanik. (Men visst, det kanske skit samma, bara de blir nöjda.


SMC har under ett flertal lärt ut bromsteknik. Vi har haft instuktörer på de sk. Stunt och Street kvällarna, på Barkarby.
Under 2009 provade vi att "lägga" In en bromstimme på Tuvängens Open Custom BKK.
Majoriten av kursdeltagarnas, 90% "förstagångare" kommentar var:
JAG TRODDE ALDRIG ATT MIN MC HADE SÅ BRA BROMSAR.

Tycker detta är en anledning till att man skall pröva någon form av kurs där just bromsteori och praktik ingår. Dessa kurser är sk. Grund och BKK kurser och kostar från NOLL till 200 kronor.

Vad gäller storbanekurser och dess priser får det vara upp till var och en.
Ett kan jag bara konstatera det finns läger: De som KAN och de som TROR ATT DE KAN!!

Jag har varit med så länge, att jag, förhoppningvis, kan läsa mellan raderna vad som är rätt och fel. Hoppas att Du som är ny tar till Dig det som bla. Niklas och Ezzo skriver, två "superutbildare" på alla nivåer.
Det finns alltid "Wanna Bees," vilka har ensamrätt sanningen. De bidrar till debatten men tillför knappast någon kunskap om MC-körning.

Hur var det Ingmar Stenmark sade till Plex? "Det är svårt att att förklara för nån som inte begrip."
Men här kommer alla till tals.
 
Last edited:

Avarage

New member
All erfarenhet och forskning visar på att det är svårt att ändra ett beteende på en dag. Det är en långsam process.

Rätt! Ett beteende tar längre tid att förändra än en dag! SMC (dvs. vi) säger heller inget annat!

MEN att så en tanke och att få en individ att börja TÄNKA annorlunda om än bara korta perioder av hojkörningen tar lika kort tid som det tar att ställa EN enda fråga! Det gäller bara att ställa RÄTT fråga!

Förstärks detta dessutom med en självupplevelse som ställer det invanda mönstret på sned börjar tron på sitt egna invanda beteende att vackla!

Innebär det nya beteendet något positivt för deltagaren kommer han/hon själv VILJA fortsätta öva även EFTER kursdagen och till slut vant in ett nytt beteende.

DÄR har du kärnan i hur vi jobbar på kurserna!

Mvh!
// Niklas
 

Hasse

New member
sista misstaget

Tror ni den här killen skulle uppskatta en BKK för 1700:-?

http://www.youtube.com/watch?v=dzbfkWV4gs0

Jaaaa det skulle han alldeles säkert och hade han inte pengarna så
skulle en åkning på liten bana vara ett bra insteg
Här var det nära att misstaget blev det sista han gjorde

En upplevelse som han sent glömmer och inte de mötande heller.
Varför hände det
Hur skulle han gjort i stället
Det är ju ett par frågor att ställa sig.

Att lära av misstag är bra men det kan göra ont, jätteont.
Det är ju sådant här utbildning skall förebygga och som vi jobbar för.

Beröm ska han dock ha för undanmanövern till vänster som nödlösning.

Otroligt bra filmsnutt Jonas som de flesta kan lära sig mycket av.

Föreslår därför att SMC använder filmen i instruktionssyfte .
 
Last edited:

Smoto

New member
Värde är en subjektiv uppfattning! En Ericson-aktie som säljs kl 13 för 50:- är inte värd 50:- för samtliga. Många menar att den är överprissatt och andra menar tvärt om. På samma sätt kan folk tycka att det är värt att ge upp 1700 för en mc-kurs och andra begär timpenning för samma "straff".

Eftersom framtiden är oviss måste man spekulera i alla beslut, även om du har gått kursen tidigare. Man kan därför inte veta om en affär kommer uppfattas bra, man kan bara förvänta sig. Om förväntningar (av vilka skäl som helst) runt mc-kursens värde (blanda inte in kronor här) stiger tillräckligt högt, kommer (uppfattat) värde av kursen så småning om passera det uppfattade värdet av (t ex) 1700 SEK. Då köper man. Kort sagt: Man bedömmer att det är (eller inte är) värt pengarna och detta styrs av förväntningar.

edit: Det är naturligtvis värdering av andra saker också som vägs in, t ex transport, bensinkostnader etc etc.


Hur klarar du vardagens enkla behov? kan du ens gå till affären och handla och komma därifrån i samma sekel med dina värderingar?
 

Smoto

New member
Jag menar, att det blir ingen attitydförändring på en kurs som bara varar en dag. Skulle SMC lyckas med det så har dom gjort ett genombrott inom forskningen för attitydförändringar.

Visst kan SMC ha gjort något banbrytande, och detta vill jag då se i statistiken, innan jag tror det. Tills dess är jag skeptisk.


Jag kan tala om för dig att det är många som "vaknar till" vid sin första kurs och får en aha upplevelse under dagen. Många upptäcker något moment under dagen som förändrar deras körning positivt för all framtid.
Men du pratade attityd och att du är skeptisk. Jag tycker att just du gör fel, på något vis tycker inte jag du har rätt och döma något du inte vet något om eftersom du inte ens vågat dig iväg på en kurs. Du verkar ändå nått en vettig ålder då man kan tycka att en person borde vara lite öppen för saker och ting för att livet ska kännas utvecklande..:rolleyes:
Sen har du rätt i att repetering är nödvändig för att när något händer så är det rutinen i ryggmärgen som gäller. Vi betar av ca 20-25 mil en bandag. Då har man föhoppningsvis hunnit förstå och fått prova på vad som fungerar bra och mindre bra. Vi ger verktygen i form av teori, praktik och inställning. Att sedan köra bana tills detta sitter i ryggmärgen kommer bli väldigt dyrt. Men ta med detta i trafikkörning, åk på BKK gocart körningar, ta en vanlig billig bandag med vanliga banarrangörer för att öva det vi ger en dag. Vi håller som sagt kurser och som du säger, det sitter inte i ryggmärgen efter en dag. Kursupplägget finns tillgängligt på denna sidan om man behöver friska upp.

Konceptet "pengarna tillbaka om du inte är nöjd" kommer aldrig funka då det alltid kommer dyka upp fuckon som Marie och Olsson som redan på morgonen ska åka på gratiskurs.
 

P-O Noren

New member
Rätt! Ett beteende tar längre tid att förändra än en dag! SMC (dvs. vi) säger heller inget annat!

MEN att så en tanke och att få en individ att börja TÄNKA annorlunda om än bara korta perioder av hojkörningen tar lika kort tid som det tar att ställa EN enda fråga! Det gäller bara att ställa RÄTT fråga!

Förstärks detta dessutom med en självupplevelse som ställer det invanda mönstret på sned börjar tron på sitt egna invanda beteende att vackla!

Innebär det nya beteendet något positivt för deltagaren kommer han/hon själv VILJA fortsätta öva även EFTER kursdagen och till slut vant in ett nytt beteende.

DÄR har du kärnan i hur vi jobbar på kurserna!

Mvh!
// Niklas

Detta skriver jag upp på till 100%

Längre förklaring hur jag tänker:
Jag är bara orolig för en effekt och det är de som bara går 1 kurs.
Inom farmakologin så är man orolig för en effekt när det gäller antidepressiva SSRI preparat. Det är den period då medicineringen startat och innan dessa börjar verka mot depressionen. Det är nämligen så att dessa preparat gör att hämningarna släpper något, tyvärr ganska omgående medan den antidepressiva effekten kommer efter 2-3 veckor. Detta leder till ökat antal självmord under första fasen av medicineringen men naturligtvis, och det är det som är poängen, i slutändan till färre självmord totalt sett mot de som inte fick mediciner. Man försöker motverka detta med mycket information, delvis kan man säga att eftersom dessa preparat räddar liv kan man motivera användandet trots farorna initialt.

Kan det finnas en liknande effekt med bara en kurs där hämningarna initialt släpper eftersom man känner att man behärskar hojen så mycket bättre, men saknar insikterna om sina begränsingar och börjar ändra beteende i trafiken?

(det kanske är en dum liknelse med SSRI preparaten, men det var den bästa jag kommer på just nu)

Det var priset som ursprungligen diskuterades och då måste jag tyvärr säga att jag har inte i nuläget råd med flera kurser, min situation. Så jag får fortsätta som jag gör med egen soloträning med koner och avrostningarna. Försöker även öva lite bromsteknik på öde raksträckor. Visst förstår jag att det inte ger lika mycket som på en bana. Men jag har tyvärr inte råd. Det betyder egentligen inte att jag tycker kursen är för dyr, det kan jag ju inte svara på annat än om jag sett det ekonomiska underlaget.
 

Goffen

New member
Jo, en sådan har jag ju givetvis i fickan. ALLTID.

Dessutom har jag försett mina hojar med St. Christophorus-medaljonger och dessutom låtit en präst välsigna dem. Alltsammans till en totalkostnad som ligger på under 20% av de här diskuterade 1700 kronorna. Som jag ser det, en betydligt bättre investering.

Hur vet du att välsignelsen är bättre än kursen?

Har du provat?
 

Niklasinorr

New member
Jag är bara orolig för en effekt och det är de som bara går 1 kurs.

Här har du definitivt en poäng, precis som jag skriver i mitt inlägg angående hur olika människor lär sig av olika situationer, gata, bana och kurs.

Men, jämfört med alternativen så är åtminstone jag övertygad om att kurserna är det bästa. Min erfarenhet säger det helt enkelt, inte en känsla då utan konkret hur många människor jag har sett genom åren som förändrar sin körning till det bättre, även efter bara en dag.

Visst kan EN dag trigga saker hos vissa människor som teoretiskt sett gör dem farligare i trafiken men det är helt enkelt så det är. Jag skulle personligen vilja köra minst en fyradagarskurs med alla som kommer, då skulle åtminstone det problemet minska radikalt. Tyvärr så är det så få som har råd med fyra dagar plus att det är fråga om att orka ta in så mycket nya intryck som det är för dem som går en kurs första gången.

De som går kurserna har en stor förväntan innan kursen men går i regel därifrån med två nya egenskaper. Dels en känsla av att det inte var så enkelt som man trodde och dels en känsla av ödmjukhet. Kommentaren "–Jag visste inte hur lite jag kunde egentligen..." har jag hört 100-tals gånger.

Men säg att utav 100 pers så blir 5 stycken farligare i trafiken medans resten blir bättre motorcyklister och kanske kraschar mindre eller inte alls över en period, det tycker jag är en helt okej ekvation med tanke på hur det varit om dessa 100 inte gått kurs?

Nu vet vi ju inte om det är 0, 2, 5, 10, eller 50 som blir farligare, och det är i princip omöjligt att testa om man inte gör en undersökning där man monitorerar 1000 människor dygnet runt och framkallar farliga, testbara situationer där man testar reaktion och beteende, och det kommer inte att hända, det finns inte pengar för det.

Men kan du inte göra så P-O att du åtminstone testar en kurs? Gå en billig BKK på en gokartbana, det har precis alla råd med, sen återkommer du i PM eller här på forumet och berätta vad du tyckte. Skriv dina förväntningar före och hur du upplevde kursen samt DIN bedömning av hur du blivit efter kursen? Jag skulle bli jätteglad om du kunde göra det för det är precis en sådan information vi vill ha för att kunna förändra våra kurser...
 

Avarage

New member
Detta skriver jag upp på till 100%

Längre förklaring hur jag tänker:
Jag är bara orolig för en effekt och det är de som bara går 1 kurs.
Inom farmakologin så är man orolig för en effekt när det gäller antidepressiva SSRI preparat. Det är den period då medicineringen startat och innan dessa börjar verka mot depressionen. Det är nämligen så att dessa preparat gör att hämningarna släpper något, tyvärr ganska omgående medan den antidepressiva effekten kommer efter 2-3 veckor. Detta leder till ökat antal självmord under första fasen av medicineringen men naturligtvis, och det är det som är poängen, i slutändan till färre självmord totalt sett mot de som inte fick mediciner. Man försöker motverka detta med mycket information, delvis kan man säga att eftersom dessa preparat räddar liv kan man motivera användandet trots farorna initialt.

Kan det finnas en liknande effekt med bara en kurs där hämningarna initialt släpper eftersom man känner att man behärskar hojen så mycket bättre, men saknar insikterna om sina begränsingar och börjar ändra beteende i trafiken?

(det kanske är en dum liknelse med SSRI preparaten, men det var den bästa jag kommer på just nu)

Det var priset som ursprungligen diskuterades och då måste jag tyvärr säga att jag har inte i nuläget råd med flera kurser, min situation. Så jag får fortsätta som jag gör med egen soloträning med koner och avrostningarna. Försöker även öva lite bromsteknik på öde raksträckor. Visst förstår jag att det inte ger lika mycket som på en bana. Men jag har tyvärr inte råd. Det betyder egentligen inte att jag tycker kursen är för dyr, det kan jag ju inte svara på annat än om jag sett det ekonomiska underlaget.


Risken finns! Och vi tror självklart att om vi kan jobba med en deltagare vid flera olika tillfällen att vi lyckas bättre!

Men så länge deltagaren finner att det nya beteendet som han/hon prövade på (om det nu ÄR nytt vill säga) är mer positivt än det gamla (ofta självlärt/instinktivt) kommer deltagaren att öva även efter en kursdag.

Repetition är all kunskaps moder heter det ju så vackert (satans löjtnant ;)) och så även här. Ju längre det går mellan kurstillfällena desto vagare blir övningen deltagaren skulle fortsätta öva på (tills det blir en vana). Men förhoppninsvis blir det lättare och lättare att "trigga" varför det kanske räcker med att höra andra prata om det, läsa om det osv. för att åter igen få deltagaren att minnas och åter igen börja öva. Till slut ligger ingen tanke på hur utan deltagaren bara gör!

Vi lär ut enskilda tekniker med väl definierade övningar och även om helheten är bättre är det mindre risk för fel (åt minstånde baserat på ren körteknik) om deltagaren "bara" har lärt sig och vant in den tekniken än inte alls! Varje enskild övning går sedan oberoende av de andra övningarna att applicera för att öka marginalerna.

Med ökad förmåga ökar också risken för övertro på sig själv, som alltid! Men utan förståelse för vad man gör och hur ökar risken för att man skall agera fel och OM man då kraschar och klarar sig vet man inte VARFÖR vilket innebär att man inte lär av sina egna misstag heller. Tillbaks till ruta noll!

Mvh!
// Niklas
 

ezzo

New member
Attityd.... och annat ordbajseri..

Lite kommentarer/invändningar/svar från olika inlägg ovan.

Attityd är inget man ändrar på 1 dag. Men man kan så frön som mognar med tiden.
De som varit med på forumet sporthoj.com i några år har sett hur attityden på Nordens största hojforum förändrats sedan SMC startade sporthojsprojektet.
Dvs kurser på storbana.
Attityden på det forumet har svängt totalt från:
Fan va läckert... Det finns en film där en kille kör från sthlm till uppsala på 14 minuter.. Fan vad han kör... Han är kung.

Till:
Vilken tönt. Killen har noll respekt för vare sig oss hojåkare som andra trafikanter. Dessa filmer ställer bara till mer problem för oss hojåkare.

Många som går våra kurser första gången, gör det för att de får en billigare försäkring. För att fortsätta kunna ha denna billiga försäkring så måste du förnya kursen vartannat år.
De flesta kommer dock tillbaka för att lära sig mer och mer.

Olsson... Masscentrum, Tyngdpunk mm Alla fysikaliska lagar mm. Visst är det skönt att kunna luta sig tillbaka på teoretiska kunskaper. Ännu bättre om man också kan förklara dem på ett lättförståligt sätt... Så att alla förstår vad det handlar om.

Jag läste matematik på luleå tekniksa universitet för rätt många år sedan.
I min kurs gick en kille från som höll på med propellerdrivna isjakter.
Han tillverkade propellrar med olika vinklar mm för olika egenskaper... varvtal mm. Detta hade han gjort i många år och visste hur propellern skulle utformas pga erfarenhet.
Efter denna mattekurs kunde han räkna ut hur propellern skulle se ut för den egenskap han eftersökte.
Han fick alltså en teoretisk förklaring till varför hans tidigare praktiska lösningar hade fungerat...

Vart vill jag komma?
Jo.. Om jag som instruktör kan få en deltagare att känna hur hojen blir stabilare under en inbromsning genom ett han gör på ett viss sätt.. Ja då kan vi ju hoppa över en massa teoretiskt dravel och överlåta till deltagaren att hitta rätt känsla vid tex en inbromsning.
Jag håller fullständigt med om flertalet av tidigare inlägg.
Ordbajseri enbart för att provocera...

//saknar också ignoreknappen.
 

Bo Westermark

New member
P-O Noren skriver:
Det var priset som ursprungligen diskuterades och då måste jag tyvärr säga att jag har inte i nuläget råd med flera kurser, min situation. Så jag får fortsätta som jag gör med egen soloträning med koner och avrostningarna. Försöker även öva lite bromsteknik på öde raksträckor. Visst förstår jag att det inte ger lika mycket som på en bana. Men jag har tyvärr inte råd. Det betyder egentligen inte att jag tycker kursen är för dyr, det kan jag ju inte svara på annat än om jag sett det ekonomiska underlaget.


P-O,
Hör gör Du två helt korrekta bedömningar.
Dels en ekonomisk. Dels att övning är viktigt.

Den 5 april har SMC Skåne BKK, på Lockarps Go Kart bana. Tror priset är överkomligt. Skulle vara kul att se Dig där. Kolla Skånes hemsida!
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Men kan du inte göra så P-O att du åtminstone testar en kurs? Gå en billig BKK på en gokartbana, det har precis alla råd med, sen återkommer du i PM eller här på forumet och berätta vad du tyckte. Skriv dina förväntningar före och hur du upplevde kursen samt DIN bedömning av hur du blivit efter kursen? Jag skulle bli jätteglad om du kunde göra det för det är precis en sådan information vi vill ha för att kunna förändra våra kurser...

Jag överväger det, men tyvärr har jag i nuläget inte råd. Har bara halvtidsjobb och får vända på slantarna, har mer valt detta för att jag har haft en period med mycket jobb innan. Fördelen är att jag har mycket fritid. :D


Nä, jag stämplar inte "upp".... har högre moral än så då jag valt detta själv.

Har två hojar, så får jag sålt gamla hojen kanske det finns slantar över.
 
Top