1700kr för BKK?!

Marie

Banned
i gbg omr lär EN dubbellektion på körskola kosta i runda slängar 1200-1400:eek:. hur nån i relation till det kan tycka att 1700 för en heldagsutb me käk o allt e dyrt e svårt att fatta... märk väl att jag skrev i relation till det. 1700 e mkt pengar,så e det. men jag tycker man får se till vad man får för pengarna me..

Jo, förvisso...
Men varför i helsefyr jämföra med en körskola? De ockrarna ger man väl inte en krona frivilligt???
 

Ducatista

New member
Men varför i helsefyr jämföra med en körskola? De ockrarna ger man väl inte en krona frivilligt???
Det har väl inte med saken att göra :confused:
Båda utbildar mc-förare - det är väl huvudfrågan i tråden, eller hur?

1700 för en heldags träning eller 1500 för dubbeltimme på trafikskola.
Jag tycker det är en bra jämförelsen.
 

Marie

Banned
Det har väl inte med saken att göra :confused:
Båda utbildar mc-förare - det är väl huvudfrågan i tråden, eller hur?

1700 för en heldags träning eller 1500 för dubbeltimme på trafikskola.
Jag tycker det är en bra jämförelsen.

Utbildning är väl knappast någonting att öda pengar på ö.h.t. Det gäller att lära sig såpass privat till lägsta möjliga kostnad, så att man klarar körprovet hos Transportstyrelsen. Resten är det väl meningen att man skall lära sig själv på egen hand.
Bäst förspänt har ju vi gamlingar med frukostflingekort. Vi behöver inte lägga ut en spänn... - Dä ä' bar å åk...
 

Ann

New member
Utbildning är väl knappast någonting att öda pengar på ö.h.t. Det gäller att lära sig såpass privat till lägsta möjliga kostnad, så att man klarar körprovet hos Transportstyrelsen. Resten är det väl meningen att man skall lära sig själv på egen hand.
Bäst förspänt har ju vi gamlingar med frukostflingekort. Vi behöver inte lägga ut en spänn... - Dä ä' bar å åk...

Håller inte med dej riktigt Marie. Jag har också ett "frukostflingekort" och tack vare att jag har en son som nyss tagit mc:kort och för att han och en kompis ställt upp i vått och torrt så jag fått tränat utan att det kostat mej nåt. Sonen hade ju färska kunskaper i vad man tränar på körskolan och kompisen har varit handledare innan. Hade jag inte det så hade jag tagit lektioner fast jag har kortet. Det tycker jag är ens ansvar innan man ger sej ut i trafiken.
 

pikeman59

New member
Utbildning är väl knappast någonting att öda pengar på ö.h.t. Det gäller att lära sig såpass privat till lägsta möjliga kostnad, så att man klarar körprovet hos Transportstyrelsen. Resten är det väl meningen att man skall lära sig själv på egen hand.
Bäst förspänt har ju vi gamlingar med frukostflingekort. Vi behöver inte lägga ut en spänn... - Dä ä' bar å åk...

Troll, Troll, Troll.
 

Maciej

New member
Utbildning är väl knappast någonting att öda pengar på ö.h.t. Det gäller att lära sig såpass privat till lägsta möjliga kostnad, så att man klarar körprovet hos Transportstyrelsen. Resten är det väl meningen att man skall lära sig själv på egen hand.
Bäst förspänt har ju vi gamlingar med frukostflingekort. Vi behöver inte lägga ut en spänn... - Dä ä' bar å åk...
får väl slå till med ett Stenmark citat jag med.

"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
 

puttepj

New member
Ja du Marie. Det är en resa utan dess like när man läser dina inlägg.
Kan bara göra en koppling till en av dina tidigare inlägg där du kritiserade hjälmkravet i Svedala. I ditt fall borde du nog i alla fall satsa på knäskydd istället, för knäna använder du väl varje dag?

/putte
 

Kenneth

New member
Utbildning är väl knappast någonting att öda pengar på ö.h.t. Det gäller att lära sig såpass privat till lägsta möjliga kostnad, så att man klarar körprovet hos Transportstyrelsen. Resten är det väl meningen att man skall lära sig själv på egen hand.
Bäst förspänt har ju vi gamlingar med frukostflingekort. Vi behöver inte lägga ut en spänn... - Dä ä' bar å åk...


Mitt första inlägg här på detta forumet, men tycker det e lite väl hård attityd här på vissa!!
SMC e ju frivilligt, tycker man dom e fel på det behöver man ju inte va med!

Tycker att bra utbildning som ger en kunskap att reda ut svåra situationer får kosta mycket pengar!
Som i skolan, e man på alerten kan man få bra utbildning, vilket leder till bra jobb och bra pengar!
Har aldrig gått en SMC-kurs men just idag efter påtryckningar från väldigt nöjda kompisar bokade jag in mig på en tvådagars på Knutstorp den 10 juli, säkert värd vart enda öre, samt min syster som tog körkort förra sommaren, en fin födelsedagspresent från oss nära och kära som vill hon skall överleva hojen!
Vad jag vill ha sagt är att det räcker att kursen räddar en från en enda vurpa så har man gått med vinst!

Blev kanske lite rörigt detta, e ju rätt sent på kvällen men hoppas ni fattar poängen!
 

FANTEN

New member
Grymt dyrt med knutstorp banan

Kan inte SMC förhandla fram ett bättre priser för banhyra? Visst är tanken med SMC-kurserna att förbättra MC-åkarnas köregenskaper men det har ju faktiskt den fina bieffekten att många får smak för just bankörning och Knutstorp o andra banor borde ju tjäna på just detta i längden.
Jag själv är ett utmärkt exempel. Jag hade aldrig stuckit till en bana och åkt på en öppen bandag. Jag hade bara känt mig i vägen och inte vetat hur jag skulle bete mig på banan och trott jag skulle orsaka en olycka eller irritera folk. Men en jobbarkompis övertalade iaf mig förra året att gå på en SMC-kurs(Anderstorp) och jag tyckte det var en bra idé. En kurs full med nybörjare som är där för att lära så då kan jag ju inte göra bort mig. Sagt o gjort, gick kursen och tyckte det var skitkul. Nu i helgen gick jag nästa steg på Knutstorp och det var lika kul som förra året och nu i juni har jag o en polare sagt att vi ska till Anderstorp och köra på just precis en öppen bandag.
Så SMC borde väl kunna få lägre hyror för banorna då dom ju ökar intresset för körning på banorna?
 

Blåflagg

New member
Priser

Kan inte SMC förhandla fram ett bättre priser för banhyra? Visst är tanken med SMC-kurserna att förbättra MC-åkarnas köregenskaper men det har ju faktiskt den fina bieffekten att många får smak för just bankörning och Knutstorp o andra banor borde ju tjäna på just detta i längden.

Det är inga problem för banägaren att hyra ut banan till de priser som de begär. Istället är det ett problem att få bantider på de tider vi vill (SMC BKK Skåne) Vi måste boka året innan för att överhuvudtaget komma ifråga för tider.
Banan är hårt utnyttjad under säsongen (vår-sommar-tidig höst) De lever i en marknadsekonomi och måste få in kulor för att ha personal/sköta underhåll under hela året, även när det är mindre intresse för körning.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Fullkomligt korrekt som Blåflagg beskriver sitsen.
SMC är i dag en av dom som hyrer flest dagar på banorna runt om i Sverige. Och vi har prioritet hos banägerna, eftersom vi är goda hyresgäster - vi sköter oss bra, få omkullkörninger, koll på buller, kör ordentligt till och från anläggningarna, vi städer efter oss, etc..

Senast för några veckor sedan har vi överför trafikuttskottet påpekat vikten av att det finns övningsplatser för MC, dvs banor - vilket jag är övertygat om att man tycker är ett bra önskemål.
Även i samband med den nya MC körkorts riskutbildning har banor varit en begränsande faktor, för att få till den riskutbildning som vi gärna ville ha´.

Detta är inte samma som att det på kort sikt kommer flera banor - men, jag kan ha den uppfattning att en proces är i sin linda!
 

superhawk

New member
Gratis är bäst

Jag skulle vilja beskriva min egen upplevelse av kostnaden för dessa SMC’s bandagar. Man kör ju upp till 20 mil på en bandag och personligen tycker jag att det är minst 10 gånger roligare med BKK/SHK än att köra på gata. Om jag räknar lite snabbt på det så kommer jag fram till att för mig är det faktiskt gratis att köra BKK/SHK.:p

Mitt eget exempel: 10x roligare x 20 ban-mil= 200 gat-mil. Kvar blir 180 mil på gata och kostnaden för dessa mil överstiger med råge 1700:- om man bara räknar bensin, däck och service.

Hur skoj tycker du själv att det är?
 

aRWe

Member
Jag skulle vilja beskriva min egen upplevelse av kostnaden för dessa SMC’s bandagar. Man kör ju upp till 20 mil på en bandag och personligen tycker jag att det är minst 10 gånger roligare med BKK/SHK än att köra på gata. Om jag räknar lite snabbt på det så kommer jag fram till att för mig är det faktiskt gratis att köra BKK/SHK.:p

Mitt eget exempel: 10x roligare x 20 ban-mil= 200 gat-mil. Kvar blir 180 mil på gata och kostnaden för dessa mil överstiger med råge 1700:- om man bara räknar bensin, däck och service.

Hur skoj tycker du själv att det är?

Det var tametusan den bästa uträkningen jag sett.:D
 

Bengt Allevad

New member
Mitt eget exempel: 10x roligare x 20 ban-mil= 200 gat-mil. Kvar blir 180 mil på gata och kostnaden för dessa mil överstiger med råge 1700:- om man bara räknar bensin, däck och service.


:):):)

Underbar uträkning!


Vill bara instämma, trots att jag som ban-instruktör möjligen belastas av något jäv:D

Min enda vägkörning, och då i "promenadtakt", är numera då jag tar hojen in till stan för att slippa biltullarna.
Resten sker på banan.
 

Smartswede

New member
:):):)

Underbar uträkning!
Vill bara instämma, trots att jag som ban-instruktör möjligen belastas av något jäv:D
Min enda vägkörning, och då i "promenadtakt", är numera då jag tar hojen in till stan för att slippa biltullarna.
Resten sker på banan.

Det visar juhe att SMCs strategi fungerar! Den får en del av ungdomarna (peker på Bengt) som kör inspirerat att välja bana framför trafiken. :D

Jag gillar oxå uträkningen! Och fler sådana kan man definitivt göra.

Om inte annat såsom mastercard.

1 st sporthoj 150.000 kr
1 st effektljuddämpare 15.000 kr
Racigt ställ och hjälm 25.000 kr
Massa kolfiber m.m. 25.000 kr
Och sedan inte gå kurs och lära sig hantera den för 1.500 kr för man inte har råd..... Priceless! :D
 

Monsterdiggaren

New member
1 st sporthoj 150.000 kr
1 st effektljuddämpare 15.000 kr
Racigt ställ och hjälm 25.000 kr
Massa kolfiber m.m. 25.000 kr
Och sedan inte gå kurs och lära sig hantera den för 1.500 kr för man inte har råd..... Priceless! :D

:D:D:D

Jag hade tänkt skaffa en ny häftig hjälm och låta en lackerare måla kraschkåporna röda (min hoj gråter och skäms över sin flammiga omålade gelcoatfinish). Men dom pengarna vill jag ju hellre lägga på kurser och däck. Idag kom mina stompgrips (jag hör hur Bengt ropar ÄNTLIGEN) som ska på inför söndagens äventyr på Ö-viks gokartbana.

Det är dyrt med MC, men jag har min prioritetsordning klar. Efter komplett säkerhetsutrustning och motorcyklarnas mekaniska behov så kommer däck och kursdagar först på min lista. (Men till Kemora ska duccen vara röd och fin igen.)
 

-ah

New member
Det visar juhe att SMCs strategi fungerar! Den får en del av ungdomarna (peker på Bengt) som kör inspirerat att välja bana framför trafiken. :D

Jag gillar oxå uträkningen! Och fler sådana kan man definitivt göra.

Om inte annat såsom mastercard.

1 st sporthoj 150.000 kr
1 st effektljuddämpare 15.000 kr
Racigt ställ och hjälm 25.000 kr
Massa kolfiber m.m. 25.000 kr
Och sedan inte gå kurs och lära sig hantera den för 1.500 kr för man inte har råd..... Priceless! :D

Se'n är vi ju några stycken som väljer trafiken före banan, och halverar kostnaderna ovan samtidigt. Men ändå gärna vill ha lite träning.
Voila; då är vi tillbaka på ruta ett. :p
 
Top