Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

JOP

New member
Kan bara hålla med att det är otroligt att bilar får stå kvar utefter vägarna. Pendlar E20 till Stockholm 25 mil t/r varje dag och alldeles för ofta står det bilar kvar utefter vägen veckovis. Med polisband på dörrhandtaget. Så polisen vet om att de står där men gör inget mer än "bandar" bilarna. Just nu står det en bil ovanför Läggestabacken utanför Mariefred på E20 som stått i ca 2 veckor. Mörkt som det är nu så är den svårsedd. Det har även stått en bil från Södertäljehållet mot Mariefred i ännu flera veckor. Kommer inte ihåg om den stod där idag, man blir så van att se dem.
 

Avarage

New member
Får man i en sådan hör situation inte gehör återstår inget annat än att göra en polisanmälan om exempelvis framkallande av fara för annan och sedan följa upp ärendet men gå direkt på åklagaren. Du har ju dokumenterat ärendet väl så det lär bli svårt för dem att motivera en nedläggning i brist på bevis.

// Niklas
 

Avarage

New member
Hösten är här, många har ställt in hojen och inväntar nästa hojsäsong. De som ägnar sig åt olovlig körning, rattfylla och annat fortsätter. Så här på höstkanten kommer också rättsliga efterspel. Redan tio artiklar i media under oktober på denna sida. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...eende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/

Det är ett under att inte fler omkommer eller skadas allvarligt! Minst sagt omfattande körning påverkad!!!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ringde min kontakt på Rikspolisstyrelsen, RPS. Både polisen och Trafikverket är väl medvetna om problemet och olycksrisken. RPS har på förekommen anledning undersökt frågan då både Trafikverket och Polismyndigheterna är medvetna om problemet med uppställda fordon, havererade eller uppställda av annan anledning. Under de senaste decenniet har minst 16 personer dött i olyckor relaterade till påkörning av stillastående fordon på vägkanten, främst på motorvägar/motortrafikleder och 2+1 vägar, alltså de mötesfria vägarna. Antalet svårt skadade är okänt.
Problemet är att ingen myndighet vill ta ansvaret för bärgnings- och uppställningskostnaderna. Polisen anser inte det är ett polisiärt ansvar utan att det borde vara väghållarens ansvar att hålla vägarna rena. Väghållarna, vill inte heller ta dessa kostnader i de flesta regioner/län. Vissa gör det, andra inte. RPS har kollat med samtliga polismyndigheter i Sverige. RPS ska lämna ett utlåtande i slutet av året till Trafikverket.

Om man läser Väglagen 26 § så borde ansvaret för bortforsling av fordon ligger på väghållaren:
§ 26 Väg ska hållas i ett för samfärdseln tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder.
Genom renhållning ska vägområdet hållas i ett sådant skick att olägenheter för människors hälsa förebyggs eller avhjälps och så att skäliga trevnadshänsyn blir tillgodosedda. Detsamma gäller i fråga om mark till en bredd av 25 meter intill parkeringsplats eller rastplats som är väganordning, i den mån allmänheten har tillträde till marken. Inom områden med detaljplan gäller detta stycke endast områden för motorväg eller motortrafikled. Ytterligare krav i fråga om renhållning inom områden där detta stycke gäller får inte ställas med stöd av miljöbalken.
De åtgärder som behövs för sådana ändamål som anges i första och andra styckena räknas till drift av väg. Till drift av väg räknas också serviceåtgärder och förbättringsåtgärder. Om särskilda skäl föreligger, får Trafikverket besluta om inskränkning i skyldigheten att vidta åtgärder för drift av väg. Trafikverket får i ett sådant beslut ange de villkor som behövs. Lag (2010:92).
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Olyckskurvorna för dödade på MC pekar neråt. Det som sticker ut mest är att antalet och andelen som omkommit utan körkort är rekordlågt (4 personer)liksom antalet omkomna hittills (27 personer). Tyvärr har 6 av 27 omkommit i krock med räcke = rekordhög andel.
 

Chopperbyggarn

New member
Ibland blir man milt sagt förbannad när man läser artiklar om MC-olyckor. Här en man som blev friad från skadeståndskrav då man tror på hans egen berättelse om att 1,85 promille berodde på att han druckit en flaska whisky efter olyckan. http://www.vastgotabladet.se/artikel/181743/man-frias-efter-mc-olycka

Som artikeln framställer det hela så låter det som "eftersupning" som man inte kan bevisa.

Kan man tolka detta som att det är ok att skada en annan människa så länge man är nykter och följer trafikreglerna? Borde inte alla olyckor som orsakas av föraren undantaglöst betraktas som "oaktsam" körning?

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!

Niklasinorr

New member
Hösten är här, många har ställt in hojen och inväntar nästa hojsäsong. De som ägnar sig åt olovlig körning, rattfylla och annat fortsätter. Så här på höstkanten kommer också rättsliga efterspel. Redan tio artiklar i media under oktober på denna sida. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...eende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/

En fråga här Maria. Jag sökte på den här sidan och jag hittar ingenting från Stockholm??!? Händer det inga olyckor där eller struntar polisen i extremt beteende? Jag misstänker att detta är det som är inrapporterat, inte faktiska siffror från hela landet, kan det vara så?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hej Niklas. Gå tillbaka till 2012-2013 så hittar du några. Artiklarna är sådant som skrivits om i media, som fått rapport av polis. Det är få olyckor i Stockholm och många på mindre orter. Fler i Göteborg jämfört med Stockholm. En möjlig orsak kan vara att på mindre orter är risken för att bli stoppad av polis lägre än i städerna.
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, det är ju rent förjävligt att det händer...

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/bohuslan/1.2643022-crossforare-krockade-med-bil-i-lysekil


...men nog tusan skriver tidningarna aaaningens mer korrekt nuförtiden?

Crossmotorcykel indikerar oreggat fordon, och drograttrylla säger precis vad det är för en idiot.
Visst, knappast någon som SVEMO skulle lista som "crossförare" eller som jag anser vara "motorcyklist" - men lite bättre har det allt blivit.


Frånsett att katastrofen tillåts rulla på, då.
Crosshoj på gatan, i Februari, hög som ett hus - i Lysekil. Ja, jisses...


H
 

Hampe

Skriver massor!
Det är tyvärr min uppfattning också.
Bil-ister men även lastbilstrafiken förefaller stadigt som allt mindre engagerad i det man borde vara, för att istället vara online någon annanstans.
Sprillas nytt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18940562.ab

Ganska nytt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18788508.ab


Två olyckor som i vart fall på ytan - ingressnivå typ, verkar likna varandra mycket, och bara någon mil emellan.


Den ena hade tur, den andra inte.
Hur mycket tur behöver en motorcyklist för att överleva något liknade...?


Dom har fallit i kraschen vid Borgeby:

Helsingborgs Dagblad skrev:
Döms för vållande till annans död vid krock på E6:an
Den 45-årige man som var ansvarig för den svåra olyckan på E6 när en annan man dog vid en krock döms till villkorlig dom och dagsböter.

http://www.hd.se/nyheter/skane/2015/03/05/lastbilsforare-domd-for-krock/


Vållande till annans död, villkorlig dom och dagsböter.
Alltid något.

Får det andra att börja ägna sig åt trafiken...?





Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Någon som minns Mogetorp i Januari?
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/polisman-skadad-efter-hjaltedad-i-mogetorp

Ingen fällande dom:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/dom-i-mogetorprattegang


Hålla fullt mot spärren trots blixthalka, dessutom kugga ur i nedförsbackarna för att tvinga ut lite extrafart utöver spärrfarten, inte "se" räddningspådraget, sedan till sist vika trailern tvärs över vägen när man väl börjar bromsa - och detta troligen tack vare bristande bromsanpassning mellan dragbil och trailer.

INTE vållande till annans död.
INTE vårdslöshet i trafik

Ingenting.

...men eftersom killen suttit häktad sedan smällen så lär han nu få en rundlig ersättning istället.



Känns det rätt?






Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Suck. Enligt tidigare erfarenheter hade han sannolikt inte heller körkort, ägde sannolikt inte hojen som troligen inte var godkänd för att framföras på väg.
 

CB_Tobbe

New member
Det finns s.k. bilmålvakter som " äger" hundratals motorfordon som får olika typer av skulder och förelägganden. Målvakten struntar fullständigt i detta eftersom han redan har rejäla skulder.

Jag gissar att dessa fordon är inblandade i en hel del olyckor m.m. eftersom brukaren ofta har egna problem.

En fråga är vilka fordon som räknas till motorcycklar eftersom det finns gott om trimmade mopeder bland missbrukare. Dessa framförs ofta utan skylt på gångbanor i farter på 60 = 70 km/h. Föraren försöker få den att likna en klass 2 moppe.

En stor miss är att inte alla moppar skall ha någon form av reg. skylt. Nu blir allt olagligt en klass 2 moppe utåt sett. Det hade varit mycket enklare om allt utan skylt är olagligt att framföra på väg.
 
Last edited:

jrutgers

New member
Det finns s.k. bilmålvakter som " äger" hundratals motorfordon som får olika typer av skulder och förelägganden. Målvakten struntar fullständigt i detta eftersom han redan har rejäla skulder.

Jag gissar att dessa fordon är inblandade i en hel del olyckor m.m. eftersom brukaren ofta har egna problem.

En fråga är vilka fordon som räknas till motorcycklar eftersom det finns gott om trimmade mopeder bland missbrukare. Dessa framförs ofta utan skylt på gångbanor i farter på 60 = 70 km/h. Föraren försöker få den att likna en klass 2 moppe.

En stor miss är att inte alla moppar skall ha någon form av reg. skylt. Nu blir allt olagligt en klass 2 moppe utåt sett. Det hade varit mycket enklare om allt utan skylt är olagligt att framföra på väg.

Det kanske är ett bra grepp..
Men inget av ovan spelar ju någon roll om det inte finns tillräckligt med polis som kom bevaka, agera och plocka in buset..
 
Top