Vad tycker du om elfordon?

Bansaie

New member
Priset spelar ingen roll så länge man inte har den prestanda jag behöver.
Lägre pris per KW/h gör att du har råd att peta in mer lagringskapacitet utan att öka kostnaderna = längre räckvidd.

Det är åtminstone 2 batteriinnovationer som är nära förestående att bli kommersiellt gångbara.
Den ena är 3 gånger högre lagringskapacitet med samma volym och den andra är en metod som gör att batterierna klarar 10000 laddcykler. Lyckas man kombinera dessa blir det riktigt intressant.

Om vi tar en Tesla som ett exempel. Den har mer än nog körprestanda för de flesta men kanske inte har den räckvidd man skulle önska. Den klarar ca 45 mil idag. 3 ggr högre batterikapacitet skulle ge den en räckvidd på ca 130 mil på en laddning och med ett batteri som klarar 10000 laddcykler så skulle batteriet klara sig i princip under hela bilens livslängs.
10000 laddcykler med i genomsnitt en laddning per dag ger en batterilivslängd på över 25 år!
Som bonus så får man dessutom ett batteri som klarar att snabbladdas extremt fort.

Ökad kapacitet, 2 olika metoder
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3491165.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article262003.ece

Batterilivslängd
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=60034&via=s
 
Last edited:

JoHu

New member
De där 45 milen är väl som vanligt under bästa tänkbara fårhållande...dvs förhållanden som gäller när jag skulle använda detta fordon som Tesla så antar jag att max 30 mil sen är det tomt
 

Marie

Banned
De där 45 milen är väl som vanligt under bästa tänkbara fårhållande...dvs förhållanden som gäller när jag skulle använda detta fordon som Tesla så antar jag att max 30 mil sen är det tomt

Och inte heller fyller man "tanken" på 5 minuter....
Totat värdelöst fortfarande, alltså
 

Bansaie

New member
Och inte heller fyller man "tanken" på 5 minuter....
Totat värdelöst fortfarande, alltså
Du läste uppenbarligen inte artiklarna jag länkade till.
"– Med vår teknik skulle elbilar kunna öka sin räckvidd dramatiskt bara efter några minuters laddning – jämförbart med den tid det tar att tanka bilen med bensin idag, säger en av forskarna, Chen Xiaodong."
 

Marie

Banned
Du läste uppenbarligen inte artiklarna jag länkade till.
"– Med vår teknik skulle elbilar kunna öka sin räckvidd dramatiskt bara efter några minuters laddning – jämförbart med den tid det tar att tanka bilen med bensin idag, säger en av forskarna, Chen Xiaodong."

Med tanke på vilka strömstyrkor som kommer att erfordras och därmed kraftigt dimensionerade ledningsnät, så tror jag på sådana laddningsstationer den dag jag ser dem tillräckligt tätt utefter vägarna. Innan dess är elfordon inte att tänka på för min del. Innan infrastruktren är väl ubyggd så kan grönmupparna stoppa upp elfordonen nånstans där solen aldrig lyser.
 

Umbriel

New member
Jag är övertygad om att elfordon har en framtid, det finns fortfarande stor förbättringspotential. Fordon med förbränningsmotor har ett försprång p.g.a. att de utvecklats under lång tid och finns i många fler varianter vilket gör det enklare att hitta det som passar.
Mest intressant på MC fronten idag är http://www.zeromotorcycles.com/, men tyvärr har de för närvarande ingen återförsäljare i Sverige.
 

Bansaie

New member
Jag är övertygad om att elfordon har en framtid, det finns fortfarande stor förbättringspotential. Fordon med förbränningsmotor har ett försprång p.g.a. att de utvecklats under lång tid och finns i många fler varianter vilket gör det enklare att hitta det som passar.
Mest intressant på MC fronten idag är http://www.zeromotorcycles.com/, men tyvärr har de för närvarande ingen återförsäljare i Sverige.
Du kan köpa en Brammo Empulse här
http://www.greenvention.se/miljofordon/modeller/empulse-empulse-r/
 

Bansaie

New member
Tack för tipset! Jag kollade närmare på det nu och tyvärr verkar det som om avtalet mellan Brammo och Greenvention brutits efter att Polaris köpte upp Brammos MC-del i januari. Så det är nog fortfarande svårt att få tag på en kul Elhoj i Sverige. :(
Har du kontaktat Greenvention? De borde kunna ge ett rakt besked.
 

Q_Ball_Racing

New member
ny priset på fordonet oavsett om det är bil eller mc är det som styr för mig.
hade gärna kört elektriskt om det varit billigare i inköp.
 

Bighoj

New member
Jag tycker personligen det är skit.Skulle i så fall vara till korta pendlingsavstånd där man kan ladda möget varje natt.Dom är ju inte så billiga heller.Kan tänka mig vad det kostar att byta batterier när det väl blir dax.Man blir ju bekväm med att tanka full tank på 7-8 min(inkl bet)för att sedan dra iväg igen.Frågan jag ställer mig är varför man överhuvudtaget funderar på elfordon när dom å andra sidan gnäller över att man ska spara på elen.I min värld tror jag inte elfordon kommer bli något alternativ till dagens bränsle.
 

Bansaie

New member
Elproduktion och eldistribution är det effektivaste sättet mänskligheten har att distribuera stora mängder energi. Vi behöver inte mindre el, vi behöver mer. El kan produceras miljövänligt både i form av förnyelsebara källor och i form av nya reaktortyper, och då menar jag inte uranreaktorer för där är både brytningen av uranet och avfallet miljöbesvärligt.

Drivlinan, batteri, motorstyrning och elmotorer, i en elbil är dessutom väldigt mycket effektivare än vad en förbränningsmotor nånsin kan bli.

Batteriutvecklingen går rasande fort just nu, jag nämner 2 framsteg i ett tidigare inlägg ovan och denna veckan publicerades ytterligare ett framsteg så räckvidden och kostnaden kommer att lösas så småningom.
http://news.stanford.edu/news/2015/march/aluminum-ion-battery-033115.html

Vad anbelangar laddströmmar och tid det tar att ladda finns minst ett möjligt alternativ redan idag.
https://vimeo.com/68832891

För er som tycker elbirar är skit...
Elbilen idag är som platt-TV:n var i början på 2000-talet. Dyr och med medioker prestanda, men hitta den person idag, knappt 15 år senare, som går in och vill köpa en "tjock-TV" för att ställa i vardagsrummet. Ge elbilen 10-15 år till så ska ni se.

Visst vi kommer att få ändra invanda rutiner och bygga om infrastruktur men det har vi gjort tidigare vid andra stora paradigmskiften som från häst och vagn till bilism och från ångtåg till eltåg för att nämna några.
 

jan-olovj

Active member
Vi behöver inte mer elproduktion utan vi skall använda det vi har på ett mycket effektivare sätt. Skrota kärnkraften, så länge som vi inte kan ta hand om avfallet. Borra hål i berget och stänga in skiten är inte ett säkert sätt. Ett säkert sätt är att göra det helt ofarligt och det klar vi inte av, därför skrota skiten.
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Läste just i tidningen om en stolt ägare till en Tesla sen ett år tillbaka. Helt nöjd med bilen som har en körsträcka vid full laddning på 50 mil sommartid och 40 på vintern. Tankar halv tank på ett matuppehåll och kan på så vis ta sig långa sträckor. Han ska nu ta en resa till Paris och bränslekostnaden beräknas bli 0 kronor, bara broavgifter att betala. Tankstationer finns hela biten ner.

Priset på bilen är ca. en mille vilket verkar direkt avskräckande för en fattig sate men med ökad produktion kommer det nog att minska drastiskt. :)
 

Ove 60+

Active member
Härligt - gratis el. Vad hittar man det... och hur länge då.... och inga vägtrafikavgifter för elfordon någonsin??

Tydligen är det gratis att tanka el ur stolparna efter vägen. Jag tror att killen vet var dom finns och hur det fungerar. Om vägavgifter vet jag intet... Hur länge? Jo, tills elbilarna blir så vanliga så att det är lönsamt att straffa dom för att dom finns. :p

Hur kommer vägunderhåll att finansieras utan inkomster från nuvarande bränsleskatt?

Vägunderhåll? Tycker mig komma ihåg att det fanns något sådant för längesedan innan vägförfallet sattes in som ersättning. :confused:
 

CB_Tobbe

New member
Jag tror att första genarationen elbilar blir plugin hybrider. Dessa är bra i en dåligt utbyggd infrastruktur med laddstationer. Det är även möjligt att köra långt redan idag med hjälp av bensinmotorn.
 
Top