Vad tycker du om elfordon?

Q_Ball_Racing

New member
personligen är jag ej orolig för hur länge batterierna håller. det jag bryr mig om är räckvidd per laddning.
denna diskussionen med livslängd på batterier började redan för ca 18 år sedan när prius släpptes 1997.......

och dessa batterier har vad jag vet hållit otroligt bra och enbart bytts något enstaka av totalt ca 3 miljoner tillverkade....

Chopperbyggarn

New member
personligen är jag ej orolig för hur länge batterierna håller. det jag bryr mig om är räckvidd per laddning.

Räckvidd per laddning är beroende av batteriets livslängd. Ett batteri som åldras snabbt tappar snabbare "räckvidd per laddning" än ett batteri med lång livslängd. Det handlar inte enbart om när den stora kostnaden att byta batteri vs skrota fordonet kommer utan även hur användbart fordonet kommer att vara när det har några år på nacken.

För oss som inte har råd eller av andra anledningar inte köper ett fordon förrän det uppnått en ålder av 10-20år eller som när det gäller motorcyklar ofta ännu senare så är detta med åldrandet av batterierna viktigt att fundera över och för övriga så kanske andrahands och tredjehands värdet har en viss betydelse.

Anders.J