Vad tycker du om elfordon?

Ove 60+

Active member
Du menar där inte det sköna motorljudet dränks av malplacerad musik?

JA! :p

Sedan kan jag tycka att 23 timmar på hoj brukar köra sig bäst snabbspolad. Det är ingen publiksport direkt.

Ligger mycket i vad du säger. Men inget problem för jag fann en youtubesnutt där man får åka med en Zero på landsvägsbana. Gillade vad jag såg och hörde. God fart + ljudet som mest verkade komma från rakskurna drev i transmission och bara vid vissa varvtal, för övrigt bara vind.

Måste vara en helt underbar känsla att köra en hoj utan egenproducerade vibrationer och som låter så lite. Det som känns av skakningar och rummel kommer av kontakten mellan däck och underlag och man kan med örat få en uppfattning om hur vägen är, om det börjar rassla och hasa i utspillt grus som man inte ser eller om det börjar vina på blanka fläckar. :tummenupp
 
Disclaimer: Jag arbetar idag som projektledare för elfordon och laddlösningar på Öresundskraft AB och jag drev teamet Morris Motorcycles Racing Team som tävlade i TTXGP UK 2010 samt deltog i UEM TTXGP World Finals 2010 (Vi kom sexa, Peter Lindén var pilot).
- - -

Min erfarenhet är att man inte ska tycka så mycket om elfordon. Prova istället.
Alla som provkörde vår eltävlingshoj blev bitna.
Upplevelsen är så mycket "motorcykel" att faktumet att man inte har en bensinmotor blir irrelevant.

Om man kör tillräckligt fort så är det ändå vindbruset som hörs oavsett bränsle.

http://video.morrismotorcycles.se/video/882929/ett-trningsvarv-i-albacete

Provkör en Nissan Leaf. Så fattar man elbilar.
Provkör en Tesla så man vill ha en elbil.
Provkör en Zero eller en Brammo så är plötsligt elmotorcyklarna inte längre otänkbart.
Men det går inte att läsa sig till det.
Den egna upplevelsen är allt.
Som alltid när det gäller motorcyklar.
 

Marie

Banned
Min erfarenhet är att man inte ska tycka så mycket om elfordon. Prova istället.

Har ni någon elmotorcykel som klarar Vejbystrand-Trelleborg på kvällen dag 1, och sedan nattfärja (så vitt jag vet erbjuder inget av rederierna laddning under överfarten) och sedan direkt efter ilandkörning 115 mil från Rostock till södra Österrike på 11 timmar inklusive 5 st "tankstopp"?

Klarar den dessutom dagligen 50 mil "inspirerad" körning på alpvägar med max ett 10-minuters "tankstopp" utöver "nattladdning"?

Kan Du/Ni klara detta så upplever jag det värt besväret att provköra en elhoj - annars är det totalt meningslöst.
Jag skulle uppskatta en tyst eldriven hoj, förbränningsmotor är inget självändamål för mig, men ännu så länge finns det inget som slår förbränningsmotorn när det gäller "återuppladdningstiden".
 
Last edited:
Jag kan inte erbjuda det. Ännu.
Bästa räckvidden på mc (idag) med inspirerad körning är 160 km.
Vilket är ca 50 km mindre än vad man får med inspirerad körning med motsvarande sporthoj. (Exempel: https://www.mission-motorcycles.com/r )
Och tankstoppen blir på 20 minuter (snabbladdarstationer).
Men jag tycker att du ska prova iallafall.
 

Marie

Banned
Jag kan inte erbjuda det. Ännu.
Bästa räckvidden på mc (idag) med inspirerad körning är 160 km.
Vilket är ca 50 km mindre än vad man får med inspirerad körning med motsvarande sporthoj. (Exempel: https://www.mission-motorcycles.com/r )
Och tankstoppen blir på 20 minuter (snabbladdarstationer).
Men jag tycker att du ska prova iallafall.


Varför skulle jag lägga tid på att prova ett fordon som inte klarar av det som jag oundgängligen behöver?

Lika meningslöst som att provköra en bil som inte får dra minst 1600 kg på kulan när det är DET jag behöver.
 

Marie

Banned
Det är onekligen så att man måste ta fram produkter med minst lika stor kapacitet som de gamla man vill konkurera ut, och samtidigt måste man se till att få byggt upp en infrastruktur för bränsleförsörjningen med minst lika stor effektiv täthet som det gamla systemet. Alltså måste det upp snabbladdningsstationer med minst lika stor täthet som det nuvarande bensinstationsnätet innan särskilt många ens börjar fundera kring alternativet.

Ekvationen är knappast ekonomiskt lösbar, det är därför som alla nya alternativa bränsleslag hittills blivit floppar.

Förvisso verkar Tesla vara en stor och bekväm vagn, men vad hjälper det när räckvidden är ynklig, tillåten släpvikt noll och laddtiden på tok för lång. Den kan inte på något sätt utföra det jobb som min snart 24 år gamla Mercedes S-klass utför, och även på området komfort lär Tesla inte kunna överträffa S-klassen trots jämförbart nypris.
 

Baggen

Member
Her er en reportasje om et forsøk på å kjøre fra Tromsø til Oslo i en Tesla, det er 170 mil.

Turen tok 42 timer og av disse var 9 timer lading. Men da var ruten bevisst valgt for å komme til Tesla superladestasjoner. Disse gir en rekkevidde på ca 330km pr time lading.

Men avvik fra fastsatt rute så man ikke kan nå til superlader, betyr at man som oftest må lade fra vanlig 16 amperes kurs, og da lader man 1 mil pr. time.

Det er ikke rekkeviddeangsten som er problemet når du kjører 1700 kilometer i en Tesla. Det er all ventingen.
http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VK_LfCuG_PA
 

Skye

Kör Mycket!
@Baggen:

Här skall tilläggas varför Tesla är så populärt i Norge för pendlaren och den som inte använder bilen för längre turer.
Bilen är subventionerad av Norska staten med ca 400.000 NOK. Så inbringar ett inköpspris på ca 600.000 och jämförbart med en vanlig bil men med mindre driftskostnader.
 

Ove 60+

Active member
Min erfarenhet är att man inte ska tycka så mycket om elfordon. Prova istället.
Alla som provkörde vår eltävlingshoj blev bitna.
Upplevelsen är så mycket "motorcykel" att faktumet att man inte har en bensinmotor blir irrelevant.

Instämmer helt - men var provar man, dom finns ju inte i varenda MC-kiosk precis?? :confused:

Om man kör tillräckligt fort så är det ändå vindbruset som hörs oavsett bränsle.

:tummenupp Inget problem för mig längre sen jag köpte en hjälm som passar - på Biltema. :wink:
 

Marie

Banned
Min erfarenhet är att man inte ska tycka så mycket om elfordon. Prova istället.
Alla som provkörde vår eltävlingshoj blev bitna.
Upplevelsen är så mycket "motorcykel" att faktumet att man inte har en bensinmotor blir irrelevant.

Instämmer helt - men var provar man, dom finns ju inte i varenda MC-kiosk precis?? :confused:

Och när till och med tillverkarens egna skrytuppgifter upplyser om att de grundkrav man har INTE ALLS UPPFYLLS, är det meningslöst att ens fundera på en provkörning. Lika meningslöst som att provköra en Smart Fortwo när man behöver köpa en fyrdörrars fyrsitsig bil. Man måste vara realist och behålla kontakten med verkligheten hur gärna man än vill att önskedrömmarna skall uppfyllas genom något slags magi.
 

Bansaie

New member
I mitt fall skulle faktisk ett elfordon kunna fungera väldigt bra som pendlingsfordon och ersätta den ena bilen vi har, så jag kommer definitivt att provköra en eller flera elbilar om tillfälle ges trots att jag tycker att de ofta prismässigt ligger lite högre än jag är riktigt är villig att betala för en småbil.

Dock måste jag hålla med Marie. Om inte fordonet i fråga uppfyller ens basala transportbehov spelar det ingen roll att det är trevligt att köra fast för min del finns några undantag. Skulle jag få provköra en Koenigsegg eller annan liknande supersportbil så skulle jag definitivt tacka ja även om jag aldrig nånsin skulle skaffa en. :)
 
Last edited:
Varför skulle jag lägga tid på att prova ett fordon som inte klarar av det som jag oundgängligen behöver?

Lika meningslöst som att provköra en bil som inte får dra minst 1600 kg på kulan när det är DET jag behöver.

Nyfikenhet?

Ursäkta, men du låter lite som Skalman: "Jag tror bara på det jag vet..." ;-)
 

Baggen

Member
@Baggen:

Här skall tilläggas varför Tesla är så populärt i Norge för pendlaren och den som inte använder bilen för längre turer.
Bilen är subventionerad av Norska staten med ca 400.000 NOK. Så inbringar ett inköpspris på ca 600.000 och jämförbart med en vanlig bil men med mindre driftskostnader.

Ja, hvis fravær av skatter og avgifter er det samme som subventionering, så har du rett. I tillegg har elbiler flere fordeler. Her er alle (bare fråga om det er noen av de norske ordene dere ikke forstår, dette er cut-and-paste fra en norsk webside):

  • Gratis parkering på kommunale p-plasser.
  • Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.
  • Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.
  • Årsavgiften er kun 420 kr (i 2014).
  • Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.
  • Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.
  • 50% rabatt på firmabilbeskatningen.
  • Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).
  • Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (15 til 80 øre i 2013) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.
  • Strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer.
  • En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.

Dette gjelder bare rene el-biler, ikke hybrid i noen form. Hybridbiler har få eller ingen av disse fordelene, bare noe billigere engangsavgift.

Det er klart at alle disse økonomiske incentivene er det som gjør el-biler så popuære i Norge, ikke at nordmenn er spesielt miljøbevisste. Når man vet hvor høye avgifter det er ved import (engangsavgift) i Norge og hvor dyre biler er, så forstår man hvor økonmisk gunstig det er å kjøpe sånne biler i Norge. Jeg vil anta at for få en lignende konvensjonell bil som en Tesla, må man opp i klasse med f.eks. en Porsche Panamera, som i Norge vil koste fra ca. 1.200.000,- . 16% av alle elbiler solgt i Norge er en Tesla, Nissan leder med 41,6%.

For veldig mange vil Tesla fungere godt som familiens eneste bil, med god rekkevidde. Hvis bilbehovet inkluderer turer Oslo-Tromsø eller Skåne-Østerrike er nok ikke Tesla brukbart. De andre har begrenset rekkevidde og vil nok bare være aktuelle som bil nr. 2, i nærmiljøet og til/fra jobb.

Når det gjelder el-MC, kan jeg ikke huske å ha sett dette diskutert noe sted i Norge, annet enn en og annen omtale i MC-magasiner. Det er nok få som anser el-MC som noe brukbart alternativ til seriøs MC-kjøring.

Men det er et faktum at veldig mange som kjører MC rundt Oslo og de andre storbyene i Norge, ikke er særlig MC-interessert, men gjør det fordi kollektivfeltene er lovlige for MC og at turen til jobben derfor går betydelig raskere enn med bil eller kollektivtrafikk. Så for disse kan nok el-MC være aktuelle om det ellers fungerer bra og prisen blir rett.
 
Last edited:

toecutter

New member
inget gött ljud i en el hoj så det blir ingen för min del iaf.
har testat HDs el hoj så trist att jag vände eft 1km.och rent av livsfarligt att åka på nått som inte hörs lagom.
det här är ju bara min åsikt som många inte brukar gilla.
 
Last edited:

toecutter

New member
Och när till och med tillverkarens egna skrytuppgifter upplyser om att de grundkrav man har INTE ALLS UPPFYLLS, är det meningslöst att ens fundera på en provkörning. Lika meningslöst som att provköra en Smart Fortwo när man behöver köpa en fyrdörrars fyrsitsig bil. Man måste vara realist och behålla kontakten med verkligheten hur gärna man än vill att önskedrömmarna skall uppfyllas genom något slags magi.

jag har provkört en smart för nyfikenhetens skull så det är inte meningslöst den gick förvisso på bensin. skulle dock aldrig köpa en sådan trampbil oavsett om den går på el eller bensin.
annars kör jag en cheva van det är vad jag behöver.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Jag tycker rubriken är på tråden är lite konstig.
Vad folk tycker om elfordon styrs till stor del av olika ekonomiska styrmedel. Blir bensinfordonet omgärdat med en massa restriktioner och extra avgifter, då ökar snabbt elbilen / elhojen i popularitet eftersom den får en massa fördelar jämfört med bensinvarianten.
I ett sånt fall tar även teknikutvecklingen av bl.a batterier och elfordon ett rejält kliv framåt under förutsättning att regelverket införs av t.ex EU gemensamt.

När det gäller hus - och släpvagnar, där kommer vi gissingsvis att få se att dessa utrustas med ett extra btteripack som ger bilen samma körsträcka/ laddning som utan släp.
 
Top