@Baggen:
Här skall tilläggas varför Tesla är så populärt i Norge för pendlaren och den som inte använder bilen för längre turer.
Bilen är subventionerad av Norska staten med ca 400.000 NOK. Så inbringar ett inköpspris på ca 600.000 och jämförbart med en vanlig bil men med mindre driftskostnader.
Ja, hvis fravær av skatter og avgifter er det samme som subventionering, så har du rett. I tillegg har elbiler flere fordeler. Her er alle (bare fråga om det er noen av de norske ordene dere ikke forstår, dette er cut-and-paste fra en norsk webside):
- Gratis parkering på kommunale p-plasser.
- Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.
- Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.
- Årsavgiften er kun 420 kr (i 2014).
- Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.
- Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.
- 50% rabatt på firmabilbeskatningen.
- Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).
- Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (15 til 80 øre i 2013) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.
- Strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer.
- En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.
Dette gjelder bare rene el-biler, ikke hybrid i noen form. Hybridbiler har få eller ingen av disse fordelene, bare noe billigere engangsavgift.
Det er klart at alle disse økonomiske incentivene er det som gjør el-biler så popuære i Norge, ikke at nordmenn er spesielt miljøbevisste. Når man vet hvor høye avgifter det er ved import (engangsavgift) i Norge og hvor dyre biler er, så forstår man hvor økonmisk gunstig det er å kjøpe sånne biler i Norge. Jeg vil anta at for få en lignende konvensjonell bil som en Tesla, må man opp i klasse med f.eks. en Porsche Panamera, som i Norge vil koste fra ca. 1.200.000,- . 16% av alle elbiler solgt i Norge er en Tesla, Nissan leder med 41,6%.
For veldig mange vil Tesla fungere godt som familiens eneste bil, med god rekkevidde. Hvis bilbehovet inkluderer turer Oslo-Tromsø eller Skåne-Østerrike er nok ikke Tesla brukbart. De andre har begrenset rekkevidde og vil nok bare være aktuelle som bil nr. 2, i nærmiljøet og til/fra jobb.
Når det gjelder el-MC, kan jeg ikke huske å ha sett dette diskutert noe sted i Norge, annet enn en og annen omtale i MC-magasiner. Det er nok få som anser el-MC som noe brukbart alternativ til seriøs MC-kjøring.
Men det er et faktum at veldig mange som kjører MC rundt Oslo og de andre storbyene i Norge, ikke er særlig MC-interessert, men gjør det fordi kollektivfeltene er lovlige for MC og at turen til jobben derfor går betydelig raskere enn med bil eller kollektivtrafikk. Så for disse kan nok el-MC være aktuelle om det ellers fungerer bra og prisen blir rett.