Vad tycker du om elfordon?

DearHunter

New member
Ha ha, ja där ser man. ?
Bland världens lokförare har man inte hittat någon signifikant indikation på en ökning av cancer. Och då sitter dom på framför en transformator, ovanpå två elmotorer på ca 800 kW vardera och under en kontaktledning. Nä, vi får hoppas på elallergikerna !!
 
Den dagen jag kan köra snabbare runt en racerbana för samma pengar med en elhoj som med en bensinare byter jag direkt!
 

Diversion

New member
En elmotor skall släpa på ett batteri som inte blir lättare då det är tomt, de sista milen går det nog segt. Jag ser inte på min MC på samma sätt som en V70. Jag kör MC därför att jag gillar motorer och då kvalar inte en elmotor in för den är totalt själlös, till vardags i vissa situationer kan den säkert duga men i ett rekreationsfordon? Nej tack.
 

Maru

New member
En elmotor skall släpa på ett batteri som inte blir lättare då det är tomt, de sista milen går det nog segt. Jag ser inte på min MC på samma sätt som en V70. Jag kör MC därför att jag gillar motorer och då kvalar inte en elmotor in för den är totalt själlös, till vardags i vissa situationer kan den säkert duga men i ett rekreationsfordon? Nej tack.

Sant... men samtidigt minskar vikten på motorn. Du behöver mindre effekt eftersom verkningsgraden är bättre.
Hur mycket själ finns det i en förbränningsmotor? :)
 

Hampe

Skriver massor!
Hur mycket själ finns det i en förbränningsmotor? :)

Har påven en lustig mössa?

Jag har kört helt ocharmiga och värdelösa förbränningsmotorer som lika gärna kunde vara en elmotor eller en gasturbin.
...och jag har ägt fordon med motorer så särpräglade och så tilltalande att dom givit mig rysningar gång på gång.
Själ...? Eller egenskaper, karaktäristik, akustisk genialitet?
Jag vet inte, när det finns motorer som jag upplever som mer levande än de allra flesta människor så tvekar jag inte vem jag helst sitter och lyssnar på en hel dag.


Hampe
 

Diversion

New member
Sant... men samtidigt minskar vikten på motorn. Du behöver mindre effekt eftersom verkningsgraden är bättre.
Hur mycket själ finns det i en förbränningsmotor? :)

Med själ menar jag karakteristik så ja betydligt mer än i en elmotor. Det finns inte så mycket att laborera med heller i en elmotor. Jag kan tycka att en diesel i en CAT eller BM är lika intressant som en V12:a i en sportbil. Motorn i tvättmaskinen eller i en hiss känner jag mig tämligen likgiltig inför.
 
Last edited:

gundj

New member
Först vill jag protestera mot den lite tråkiga tonen mot gasturbiner. Efter att ha ägnat ett halvt yrkesliv åt dessa små tingestar vill jag påstå att dom är lite missförstådda i motorvärlden. Det är charmiga och livfulla små krabater som man har mycket trevligt tillsammans med.
Elmotorer har väl inte tagit plats i mitt hjärta ännu, men det kommer säkert.
En elbil skulle jag gärna ha, om räckviddsproblemet löses och en trygg lösning av batteriförsörjningen fanns, typ köpa bil men hyra batteriet.
På två hjul är jag mer tveksam, har i o f s endast kört hustruns el-cykel och jag förutsätter att en 80-100kW MC ger en annan upplevelse.
Av miljöskäl kan jag tänka mig en, men inte som enda hoj, något som luktar (annat än brända kablar), ryker och vibrerar vill jag nog alltid ha.
 

HkanB

New member
Om inte själ så i alla fall något som inte gör alla motorer lika...

Sant... men samtidigt minskar vikten på motorn. Du behöver mindre effekt eftersom verkningsgraden är bättre.
Hur mycket själ finns det i en förbränningsmotor? :)
Vem som helst som hört en Lamborghini Miura starta och åka iväg förstår hur mycket. Eller den som haft nöjet att höra en V-20 MTU diesel eller å så vidare...
Eller varför inte den här t.ex:

Man får/kan inte infoga mer än en video....tyvärr.

Lite youtube-sökande efter t.ex Detroit Diesel, Radial Engine, MTU diesel, Rolls-Royce [Merlin|Griffon|m.m], Napier-Sabre m.m ger möjlighet till flera högtidsstunder för den som gillar motorer med "själ"!
 

Seth

New member
säger så här. Ge mig minst 30 mils radie MED packutrustning/passagerare och en maxtid för laddning på 30 minuter.
Sen ett utseende som är tilltalande.
 

Diversion

New member
Vem som helst som hört en Lamborghini Miura starta och åka iväg förstår hur mycket. Eller den som haft nöjet att höra en V-20 MTU diesel eller å så vidare...
Eller varför inte den här t.ex:

Man får/kan inte infoga mer än en video....tyvärr.

Lite youtube-sökande efter t.ex Detroit Diesel, Radial Engine, MTU diesel, Rolls-Royce [Merlin|Griffon|m.m], Napier-Sabre m.m ger möjlighet till flera högtidsstunder för den som gillar motorer med "själ"!

Jag hittar ytterst få klipp som heter electric-motor startup, ännu färre där kommentarerna säger, wow, awesome, music to my ears etc.
 

Marie

Banned
säger så här. Ge mig minst 30 mils radie MED packutrustning/passagerare och en maxtid för laddning på 30 minuter.
Sen ett utseende som är tilltalande.


30 minuter är alldeles för lång laddtid. Du kan ju bara tänka dig hur stora "laddstationerna" skulle behöva vara med så dålig genomströmning. Sex gånger fler platser än nuvarande antal bensinpumpar...

30 mils radie innebär i praktiken 25 mil mellan "tankningarna" eftersom sannolikt laddstationer inte kommer att ligga tätare än nuvarande mackar utefter Autobahn. 130 mils dagsetapp innebär då fem tankningar precis som idag
Fem tankningar som vardera tar 25 minuter mer än idag innebär att dagsetappen skulle ta 125 minuter mer än idag, och alltså dagsetappen styvt två timmar längre tid.

Nej, inte förrän tankningen inkl betalning är nere i fem minuter kan jag tänka mig ett elfordon.

Dessutom tror jag att det dröjer länge innan man klarar 30 mils räckvidd med en medelhastighet av mellan 120 och 140 km/h. Och funkar inte det så kommer dagsetappen att ta ÄNNU längre tid.
 

Chopperbyggarn

New member
Personligen så har jag mycket svårt att tro att jag någonsin frivilligt kommer att börja köra en el-hoj av samma anledningar som nämnts ovan.

Kommer det att gå att sälja el hojar i någon större omfattning i framtiden? Med skicklig marknadsföring så går det att sälja vad som helst...

Om det står Harley Davidson, BMW, Ducati eller annat status fabrikat på "tanken" så går det mesta att sälja!

Kan man sedan sponsra ett antal tuffa kändisar att köra dessa hojar som "förebilder" så kommer de att sälja som smör!

Kolla nedanstående klipp hur Harley Davidson redan försöker sälja in ideér som "känsla", "ljud", "attityd", "historiska kopplingen", "äkta Harley", "Sturgis" när de marknadsför...

Om detta projekt lyckas väl så får vi nog räkna med en uppsjö av el-hojar i trafik inom en ganska snar framtid.

Anders.J

 
Last edited:

Bansaie

New member
Nej, inte förrän tankningen inkl betalning är nere i fem minuter kan jag tänka mig ett elfordon.
Dessutom tror jag att det dröjer länge innan man klarar 30 mils räckvidd med en medelhastighet av mellan 120 och 140 km/h.
Jag tror att ska laddtiden komma ner i så korta tider snackar vi batteribytesstationer.

Tesla har visat att de kan byta batteri på 2 st Model S på samma tid det tar att tanka en Audi A6 med tom tank.

Tesla's Model S har dessutom en räckvidd på mer än 40 mil med största batteriet, dock inte i Autobahn-fart utan Amerikansk High-way fart på 55 eller om det var 65 mph.
 

Marie

Banned
Tesla's Model S har dessutom en räckvidd på mer än 40 mil med största batteriet, dock inte i Autobahn-fart utan Amerikansk High-way fart på 55 eller om det var 65 mph.
När jag pratat räckvidd 30 mil så har det gällt motorcykel. På en bil är allt under 60 mil med lite pressat Autobahntempo helt oacceptabelt. Man skall inte behöva stanna för tankning mer än en gång mellan Sverige och Österrike. Det klarar jag t.o.m med en 23 år gammal 2,3 ton MB S-klasse med bensineldad veåtta - jo, den har rejäl tank....
 

prose

New member
Elfordon är på stark frammarsch och de är numera inte långt efter sina motsvarigheter med förbränningsmotor. Elfordon har dock några väldigt stora fördelar, liksom några väldigt stora nackdelar.

En utan fördelarna är att de är nästan gratis att köra med. En teknisk fördel dock är att man har mycket större möjligheter att tillämpa betydligt mer avancerad kraftfördelning, det vi kallar torque vectoring. En följdfördel av det är att man inte behöver lika mycket mekaniska bromsar, om ens några. I vissa sammanhang, även motorsport kan elmotorerna ensamt regenerera bromskraften och skicka tillbaka krämen till batterierna.

En stor nackdel är att man inte kan använda elfordon inom motorsporten på amatörnivå om man inte klurar ut ett effektivt sätt att byta batterierna i maskinen för att ha en uppsättning på laddning. I en bil är det här ganska problematiskt då man vill ha så mycket utav bilens massa så lågt och så nära bilens giraxel som möjligt. Inte helt lätt med säg 300-500 kg batterier.

I en MC däremot, kommer ju det här va huuuur enkelt som helst!
 

Marie

Banned
Motorsporten ger jag höge fanken i.
Men så länge det inte går att sträckköra mellan Sverige och Österrike på en dag, så är elfordon totalt ointressanta för min del. Jag har ingen användning för dem.
 

Ove 60+

Active member
Motorsporten ger jag höge fanken i.
Men så länge det inte går att sträckköra mellan Sverige och Österrike på en dag, så är elfordon totalt ointressanta för min del. Jag har ingen användning för dem.

:tummenupp Vi som inte sträckkör till Österrike och dessutom uppskattar tysta fordon ser fram emot att det kommer MC med eldrift. 20 - 30 mil på laddningen skulle räcka långt för många av oss.. :angel:
 
:tummenupp Vi som inte sträckkör till Österrike och dessutom uppskattar tysta fordon ser fram emot att det kommer MC med eldrift. 20 - 30 mil på laddningen skulle räcka långt för många av oss.. :angel:

Absolut! Tror aldrig jag kommit 20 mil på en tank med någon av mina hojar...
 

gundj

New member
Absolut! Tror aldrig jag kommit 20 mil på en tank med någon av mina hojar...
Problemet är inte att komma långt nog på en tank eller laddning, 30 mil vore OK, problemet är att tanka fort nog.
16 liter tar några minuter att fylla upp, 16 kWh tar längre tid, mycket längre tid, längre än vad jag äter en burgare med tillbehör på.
 
Top