Vad tycker du om elfordon?

Ove 60+

Active member
Problemet är inte att komma långt nog på en tank eller laddning, 30 mil vore OK, problemet är att tanka fort nog.
16 liter tar några minuter att fylla upp, 16 kWh tar längre tid, mycket längre tid, längre än vad jag äter en burgare med tillbehör på.

Javisst, för dom som kör långa dagsturer är det inget att tänka på. Men alla dom tusentals som kör max 20 - 30 mil på en dag och är glada ändå skulle klara sig bra. Över natten laddas nästan vilket batteri som helst. :tummenupp
 

Marie

Banned
Problemet är inte att komma långt nog på en tank eller laddning, 30 mil vore OK, problemet är att tanka fort nog.
16 liter tar några minuter att fylla upp, 16 kWh tar längre tid, mycket längre tid, längre än vad jag äter en burgare med tillbehör på.

Dessutom skulle man bli gravt överviktig om man åt vid varje tankning...
 

Marie

Banned
Javisst, för dom som kör långa dagsturer är det inget att tänka på. Men alla dom tusentals som kör max 20 - 30 mil på en dag och är glada ändå skulle klara sig bra. Över natten laddas nästan vilket batteri som helst. :tummenupp

Det händer i princip aldrig för mig att det blir en *kortare* tur än 30 mil när jag satt mig på hojen. Kanske 1 gång per år...
 

Diversion

New member
Elfordon är på stark frammarsch och de är numera inte långt efter sina motsvarigheter med förbränningsmotor. Elfordon har dock några väldigt stora fördelar, liksom några väldigt stora nackdelar.

En utan fördelarna är att de är nästan gratis att köra med. En teknisk fördel dock är att man har mycket större möjligheter att tillämpa betydligt mer avancerad kraftfördelning, det vi kallar torque vectoring. En följdfördel av det är att man inte behöver lika mycket mekaniska bromsar, om ens några. I vissa sammanhang, även motorsport kan elmotorerna ensamt regenerera bromskraften och skicka tillbaka krämen till batterierna.

En stor nackdel är att man inte kan använda elfordon inom motorsporten på amatörnivå om man inte klurar ut ett effektivt sätt att byta batterierna i maskinen för att ha en uppsättning på laddning. I en bil är det här ganska problematiskt då man vill ha så mycket utav bilens massa så lågt och så nära bilens giraxel som möjligt. Inte helt lätt med säg 300-500 kg batterier.

I en MC däremot, kommer ju det här va huuuur enkelt som helst!

Inbillar du dig att de kommer att vara "nästan gratis att köra" den dag de flesta kör ett eldrivet fordon? Utsugarpolitikerna kommer naturligtvis att införa en skatt eller avgift som är precis lika stor som mjölkkossan de förlorat.
 

Hampe

Skriver massor!
Större!
Vi måste ju bygga ut infrastrukturen för att klara laddningen, och även om respektive bensinbolag åläggs att sanera marken kring varje gammal mack så måste staten adminstrera provtagning och kartografering, och, och, och...

Helt klart så är det överskott som bilismen betalar in en bärande del av statsbudgeten, och har varit så sedan massbilismen tog fart.
Det finns ingen väg runt det hela - även fordon som är "nästan gratis" att köras måste brutalbeskattas för att ekvationen skall gå ihop.

Detta är för övrigt en av anledningarna till att politikerna gång på gång stoppar alla motorer som går att köra på vanligt vatten...
*joråssåatte*




Hampe
 

Seth

New member
30 minuter är alldeles för lång laddtid. Du kan ju bara tänka dig hur stora "laddstationerna" skulle behöva vara med så dålig genomströmning. Sex gånger fler platser än nuvarande antal bensinpumpar...

30 mils radie innebär i praktiken 25 mil mellan "tankningarna" eftersom sannolikt laddstationer inte kommer att ligga tätare än nuvarande mackar utefter Autobahn. 130 mils dagsetapp innebär då fem tankningar precis som idag
Fem tankningar som vardera tar 25 minuter mer än idag innebär att dagsetappen skulle ta 125 minuter mer än idag, och alltså dagsetappen styvt två timmar längre tid.

Nej, inte förrän tankningen inkl betalning är nere i fem minuter kan jag tänka mig ett elfordon.

Dessutom tror jag att det dröjer länge innan man klarar 30 mils räckvidd med en medelhastighet av mellan 120 och 140 km/h. Och funkar inte det så kommer dagsetappen att ta ÄNNU längre tid.

godkänner 30 min då man kan sitta och äta. helst max 5 min med visserligen, men "kan" godkänna 20-30 min.
 

Marie

Banned
godkänner 30 min då man kan sitta och äta. helst max 5 min med visserligen, men "kan" godkänna 20-30 min.

30 minuter 5 gånger på en dag blir jämfört med 5 x 5 minuter mer än 2 timmar som är totalt bortkastade. Det innebär att man måste höja sin genomsnittshastighet ganska rejält för att köra in den tiden.

Äter gör man väl inte förrän man kommit fram?
 

Ove 60+

Active member
:confused: Kanske det ginge att övertyga tyskarna att sätta upp kontaktledning över autobahn och en mast monterades på hojen så slapp Marie tänka på laddning? :cool:
 

Chopperbyggarn

New member
Hur stor del av fordonets värde står batteriet/batterierna för? Kommer det att finnas något andra hands värde att räkna med när batteriet är förbrukat?

För några år sedan var jag inne på att eventuellt köpa en begagnad el driven container truck och kom då i kontakt med en företagare som hade en i mycket bra skick stående, han berättade att skillnaden mellan att byta batterier i denna eller köpa en helt ny truck var så liten att de valt att köpa en helt ny truck och bara parkera den gamla då den var osäljbar utan friska batterier.

Batterier är väl fortfarande en förbrukningsvara som kostar en hel del?

Anders.J
 

gundj

New member
Renault har ju en liten elbil (eller vad den ska kallas) Twiz, swizz eller något.
Där säljs fordonet men batteripaketet leasas till fast kostnad baserad på förväntad årlig körsträcka.
Då slipper man funderingen och oron över vad det kostar när batteriet dör.
En bra ide tycker jag, men bygger ju på att batteriet är lätt utbytt.
 

Bansaie

New member
Renault har ju en liten elbil (eller vad den ska kallas) Twiz, swizz eller något.
Där säljs fordonet men batteripaketet leasas till fast kostnad baserad på förväntad årlig körsträcka.
Då slipper man funderingen och oron över vad det kostar när batteriet dör.
En bra ide tycker jag, men bygger ju på att batteriet är lätt utbytt.
Den du tänker på heter Twizy och är en pytteliten city-bil.
Sen har de även lite mer "riktiga" elbilar som Zoe och Kangoo Z.E. på den svenska marknaden. Alla 3 kan köpas med batteri-leasing.
http://www.renault.se/bilar/elbilar/

Utomlands finns även den lite större personbilen Fluence Z.E.
 

Diversion

New member
Jag har en idé. Vi bygger en motor som via en kemisk reaktion av ett ämne skapar ett tryck. Det trycket tillvaratar vi i ett antal cylindrar. F=pA. Fs=arbete och arbete/tidsenhet är effekt. Då kan vi omvandla energin till mekaniskt arbete och därmed effekt. Själva energin får vi från en substans med hög energidensitet och således behövs inte särskilt stor massa i förhållande till fordonets totala vikt. Eftersom substansen är i vätskeform innan förbränning så kan den lätt fyllas på när den tar slut.

Problem solved.
 

Ove 60+

Active member
Jag har en idé. Vi bygger en motor som via en kemisk reaktion av ett ämne skapar ett tryck. Det trycket tillvaratar vi i ett antal cylindrar. F=pA. Fs=arbete och arbete/tidsenhet är effekt. Då kan vi omvandla energin till mekaniskt arbete och därmed effekt. Själva energin får vi från en substans med hög energidensitet och således behövs inte särskilt stor massa i förhållande till fordonets totala vikt. Eftersom substansen är i vätskeform innan förbränning så kan den lätt fyllas på när den tar slut.

Problem solved.

:victorious: Otto är uppstånden från de döda!! :angel:
 

Bansaie

New member
Annars skulle ju elbil med bränsleceller för etanol/metanol eller väte kunna vara ett alternativ.
Bränsleceller idag har ca 70% verkningsrad och en elmotor över 90% så det ger ett drivsystem med en verkningsgrad på över 60%. Bra mycket bättre än den bästa kolvmotorn. Lägg sen till ett litet batteri för mellanlagring och återmatande bromsar så bör man i princip kunna halvera bränsleförbrukningen jämfört vad kan åstadkommas med en kolvmotor idag.
Dessutom blir bränslecellerna allt bättre och mindre för varje år.

Nackdelen är väl att de fortfarande är tokdyra att framställa i tillräcklig litet format och med tillräcklig effekt att vara lämplig för användning personbilar men även platt TV'n var tokdyr i början, så kan man bara få igång en marknad är nog det mesta lösbart.
 

Hampe

Skriver massor!
En drömgräns är slagen:

https://autos.yahoo.com/news/first-iron-butt-award-electric-motorcycle-terry-hershner-130423220.html

En Saddle Sore 1000 genomförd på el-hoj! 1000 miles inom 24 timmar, på en Zero.
Kraftigt modifierad, visst. Både i elektroniken och annat, och Craig Vetter har varit med och slipat på aerodynamiken.

And these are the full-trip statistics:

Total miles = 1,047
Total riding time = 16 hours 37 minutes
Total charging time = 6 hours 20 minutes
Total time = 22 hours 57 minutes

Mer bilder och data här:
http://www.greencarreports.com/news...-award-for-electric-motorcycle-terry-hershner

Edit:

och här:

Last-charge-stop-33-750.jpg


http://www.craigvetter.com/index.html

Craig Vetter, ni vet...? Designer och tillverkare av Windjammerkåporna.


Komprimerad ombordvideo från körningen:








Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
En drömgräns är slagen:

Komprimerad ombordvideo från körningen:


:p Hittade fram till videon med visst besvär. Snabbspolning och som vanligt nån sorts musik som inte alls passar in. :mad:

Vore kul om det fanns någon liten videosnutt där man kunde se och lyssna på normalt sätt - finns det?
 

Ulvhamne

New member
Jag vill ha en Lightning eller en Mission RS för att piska bana med. Perfekt att bara trycka i kabeln i laddskåpet mellan passen, det gör jag ju redan med min risiga racehoj. Där är det priset och tillgängligheten som sätter stopp.

Till vardags behöver jag en garanterad räckvidd på 20 mil för att klara av pendlingen, sedan är jag nöjd. Då är det 20 mil i motorvägstempo, inte fisa i 70. Behöver inte vara något effektmonster, men ska som sagt klara av att nöta länge i 120, gärna en toppfart på 150-160, och att den tar sig upp till toppfarten någorlunda hastigt.
Den ska dessutom inte kosta ett par hundratusen, för då äter inköpspriset upp den möjliga besparingen.
 

Hampe

Skriver massor!
:p Hittade fram till videon med visst besvär. Snabbspolning och som vanligt nån sorts musik som inte alls passar in. :mad:

Vore kul om det fanns någon liten videosnutt där man kunde se och lyssna på normalt sätt - finns det?



Du menar där inte det sköna motorljudet dränks av malplacerad musik?
Brukar jag också tycka, men i just detta fallet... :slagen:

Även jag tyckte att det var ett lite udda musikval, men låten tar sig under resans gång - och om man väger in det faktum att snubben färdas gränslandes en potentiell bomb av litiumbatterier och har delat in dem i olika kretsar som kan snabbladdas separat med typ 4 x 16A spå tycker jag nog att musiken matchar.


Sedan kan jag tycka att 23 timmar på hoj brukar köra sig bäst snabbspolad. Det är ingen publiksport direkt.





Hampe
 
Top