Citat Ursprungligen postat av Bansaie
Batterier som klarar upp till 10000 cykler är på G vilket skulle ge en batterilivslängd på 20-30 år om vi bara ser till laddcykler med en cykel per dygn.
När de klarar 20-30år i praktiken så börjar det bli intressant .
Citat Ursprungligen postat av Q_Ball_Racing
läser man på
www.zeromotorcycles.com om deras batterier så skriver dom att batterierna är gjorda för att klara motorcykelns livstid/300000 miles = 482803.2km...
det är längre än vad dom flesta mc någonsin kör och en jäkla massa laddcykler...
Varför skriver de inte ut "bäst före datum" på batterierna? Hur lång tid har man på sig att köra dessa 300000 miles? 3år, 5år 10år??
Ett batteri kan man inte "spara" på samma sätt som en bensin motor genom att man ställer undan det några år när "barnen är små" för att sedan ha igen det när man börjar köra igen... Batterier har "bäst före" datum precis som mat.
Tillverkarna av fordon och batterier vill sälja nytt hela tiden så de lär inte göra produkterna ett dugg bättre än vad de konsumenter som handlar nytt kräver.
Detta kan bli bra om konsumenterna ställer tuffa krav på tillverkarna även när det gäller "bäst före" datum och inte bara körsträcka! Om inte ordentliga krav ställs så riskerar vi att hamna i ytterligare en konsumtions fälla likt elektronik där fler tvingas in i nykonsumtion vilket knappast kan vara bra varken för den enskildes ekonomi eller för miljön.
Med tanke på hur få mil de flesta motorcyklar körs per år så behöver man nog tänka till extra när det gäller mc innan man köper miljö argumenten för el-motorcyklar..
Var kritisk till el-fordons propagandan!
Anders.J