Vad tycker du om elfordon?

Bansaie

New member
Vi behöver inte mer elproduktion utan vi skall använda det vi har på ett mycket effektivare sätt. Skrota kärnkraften, så länge som vi inte kan ta hand om avfallet. Borra hål i berget och stänga in skiten är inte ett säkert sätt. Ett säkert sätt är att göra det helt ofarligt och det klar vi inte av, därför skrota skiten.
Visst ska vi använda elen effektivare men det är skillnad på kärnkraft och kärnkraft.
Läs gärna på om "Thorium reactors" och "Transmutation reactors", sen kan vi alltid hoppas att Iter ger lösningen på fusionskraft.
Finns bara den politiska viljan skulle Thorium reaktorer kunna börja byggas inom 5 år.

När man experimenterade med kärnkraft på 40-50 talet så fanns både uranbaserade och thoriumbaserade experimentreaktorer, men att vi har den förhärskande uranbaserade kärnkraften som vi har idag stavas plutonium + militären.
 
Last edited:

Umbriel

New member
Har du kontaktat Greenvention? De borde kunna ge ett rakt besked.

Ja, tyvärr: "Vi kan i dagsläget inte lägga upp några återförsäljare på grund av att vi inte vet hur det blir med Polaris i framtiden. Vi tackar för alla ansökningar och vi lovar att höra av oss om situationen löser sig så att vi kan distribuera Brammos motorcyklar."

Jag har även kontaktat Zero Motorcycles och fått svar: "We hope to find the right partner in Sweden soon. Once we do find the right partner you will get a notification."
 

Chopperbyggarn

New member

I texten kan man läsa följande om bensin: " Oh, and it doesn’t store well and will actually degrade quickly as the volatile gasses evaporate lowering its power dramatically in just a few weeks, so you cant buy it and store it and if you dont use it you have to get rid of it and start all over again."
Denna text passar väl in även på batterier som en gång tagits i bruk med skillnaden att halva elmotorcykelns värde i form av batterier bokstavlingen "dunstar" under förvaring....

I elfordons yran så verkar alla ha glömt bort att batterier åldras ännu fortare under förvarings perioder än när de är i bruk...


Så här lyder den verkliga framtidshistorien:
Hos "änkan Karlsson" står den avlidne maken´s fina elmotorcykel i ett hörn i varmgaraget, den har endast 150 mil på mätaren och har stått där i drygt tio år och den är lika förbrukad som en bensinmotorcykel med 35000 mil på mätaren....:p

Anders.J
 

Umbriel

New member
150 mil var allt lite väl pessimistiskt :p
"A typical Zero S or Zero DS can travel well over 200,000 miles before hitting 80% capacity." (Källa http://www.zeromotorcycles.com/technology/)
Det är ~32000 mil, och när du kört så långt så finns det förhoppningsvis nya ännu bättre och billigare batterier på marknaden...
 

Chopperbyggarn

New member
150 mil var allt lite väl pessimistiskt :p
"A typical Zero S or Zero DS can travel well over 200,000 miles before hitting 80% capacity." (Källa http://www.zeromotorcycles.com/technology/)
Det är ~32000 mil, och när du kört så långt så finns det förhoppningsvis nya ännu bättre och billigare batterier på marknaden...


Som vanligt så tiger de om att dessa batterier förbrukas ännu fortare under förvarings perioder än när de är i bruk... De flesta motorcyklar tillbringar större delen av sin livscykel under förvaring och endast en bråkdel av sitt liv i bruk....
Med elfordon så får man börja räkna livslängd i tid/ålder istället för kilometer/miles....

Anders.J
 

Bansaie

New member
Batterier tål inte heller hur många laddcykler som helst så det är också en faktor.
Det är på väg att ändras. Dagens batterier klarar runt 500 - 1000 laddcykler, vilket ger en livslängd runt 3 år eftersom man sällan gör en full cykel per dygn.
Batterier som klarar upp till 10000 cykler är på G vilket skulle ge en batterilivslängd på 20-30 år om vi bara ser till laddcykler med en cykel per dygn.
Lithium
http://www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141013090449.htm

Aluminium
http://news.stanford.edu/news/2015/march/aluminum-ion-battery-033115.html
 

Q_Ball_Racing

New member
läser man på www.zeromotorcycles.com om deras batterier så skriver dom att batterierna är gjorda för att klara motorcykelns livstid/300000 miles = 482803.2km...

det är längre än vad dom flesta mc någonsin kör och en jäkla massa laddcykler...

by the way. finns det ens någon som säljer el motorcyklar i sverige längre???
 

Ove 60+

Active member
Batterier tål inte heller hur många laddcykler som helst så det är också en faktor.
Ingvar

Pst! Tala inta om detta för min robotklippare! Alla vet ju, men inte den så den springer och laddar många gånger per dag och har gjort det i flera säsonger utan att det märks nån mattning. :victorious: :angel:
 

Chopperbyggarn

New member
Citat Ursprungligen postat av Bansaie
Batterier som klarar upp till 10000 cykler är på G vilket skulle ge en batterilivslängd på 20-30 år om vi bara ser till laddcykler med en cykel per dygn.

När de klarar 20-30år i praktiken så börjar det bli intressant .




Citat Ursprungligen postat av Q_Ball_Racing
läser man på www.zeromotorcycles.com om deras batterier så skriver dom att batterierna är gjorda för att klara motorcykelns livstid/300000 miles = 482803.2km...

det är längre än vad dom flesta mc någonsin kör och en jäkla massa laddcykler...

Varför skriver de inte ut "bäst före datum" på batterierna? Hur lång tid har man på sig att köra dessa 300000 miles? 3år, 5år 10år??

Ett batteri kan man inte "spara" på samma sätt som en bensin motor genom att man ställer undan det några år när "barnen är små" för att sedan ha igen det när man börjar köra igen... Batterier har "bäst före" datum precis som mat.

Tillverkarna av fordon och batterier vill sälja nytt hela tiden så de lär inte göra produkterna ett dugg bättre än vad de konsumenter som handlar nytt kräver.

Detta kan bli bra om konsumenterna ställer tuffa krav på tillverkarna även när det gäller "bäst före" datum och inte bara körsträcka! Om inte ordentliga krav ställs så riskerar vi att hamna i ytterligare en konsumtions fälla likt elektronik där fler tvingas in i nykonsumtion vilket knappast kan vara bra varken för den enskildes ekonomi eller för miljön.

Med tanke på hur få mil de flesta motorcyklar körs per år så behöver man nog tänka till extra när det gäller mc innan man köper miljö argumenten för el-motorcyklar..

Var kritisk till el-fordons propagandan!

Anders.J
 
Top