Uppdrag Granskning

Hampe

Skriver massor!
Har Aftonbladet svarat på din fråga nedan? Nyfiken på deras svar....
Om du inte varit i kontakt med dem vore det nog en god idé att tipsa dem om Trafikverkets ovana att glatt strunta i regler :)

Nja, mailet till journalisten var mycket mer allmänt hållet - tänk 'orolig trafikant', typ.
Dock med hänvisning till andra liknande olyckor, Uppdrag Granskning och till SMCs pågående arbete och med kopia till kansliet.

H
 

banditan

New member
Fick svar från Trafikverket (se bild). Verkar alltså som om gränsvärden enbart gäller på hel "normal asfalt", inte t.ex. skarvar, lagningar, vägmarkeringar och annat.
Dumt av oss trafikanter att tro att de skulle gälla hela vägen.....

uqesa3yj.jpg
 

Ove 60+

Active member
:confused: Medelvärde 0,45 vaddå?

Om nu man mäter medelvärde över viss distans kan delar av de ha friktion 0,00 och vara godkänt om övriga delar har en friktion som överstiger 0,45 tillräckligt mycket. Om man bara ska vara lite seriös medan man analyserar så ska man väl också se på vad som hamnar inom visst intervall som kan betecknas som godkänt, t,ex. lägsta värde 0,4.... eller 0,3...... eller något....? :confused:
 

enhjuling

New member
Det där är ju ett fantastiskt sätt att komma undan..
Om man mäter en mil väg och får medelvärde 0,5 så kan ju hundratals meter sakna friktion helt förutsatt att resten har höga värden!!
När det gäller hur slitna däcken får vara så är det ju mönsterdjup på mest slitna stället som gäller.
 

Bansaie

New member
När det gäller hur slitna däcken får vara så är det ju mönsterdjup på mest slitna stället som gäller.
Undrar om man kan komma undan med slitna däck på bilprovningen nästa gång genom att hänvisa till Trafikverkets mätpolicy att mäta på bästa stället??
 

Diversion

New member
Det är inte alls så invecklat som man vill få det till. En gymnasieelev som läst fysik A förstår den grundläggande principen med friktionskoeffecient. rullmotstånd och normalkraft.

Visst, det kan vara komplicerat när det gäller hur den varierar och vad det beror på men det är ointressant i det här fallet. Antingen finns grepp eller också finns det inte alt. finns men är för dåligt. Är det under 0.5 så duger det inte oavsett vad orsaken är.
 

Syster-Tysk

New member
Det går nog tyvärr inte.
Men man kan konstatera att det gick bra för mellanbrodern i tv-serien Pistvakt.
Han kära ner sig i Bäng has systerdotter Eva-Lena och ville lämna Svartlien,
han lyckades och blev enhets chef på Trafikverket.
Det enda som behövdes var att ändra namnet
från Jan-Erik Marklund till Jan-Erik Lundmark :cool:

hmm.. inte troligt! Hade det varit en norrlänning så hade vi haft grusvägar och inte några problem med halkiga vägar!! :p
 

Kapten Stofil

New member
Trafikverket har en ny artikel på sitt intranät där man kommenterar inslaget i Uppdrag Granskning. I korthet går det ut på att verket inte har mörkat något utan lämnat ut alla uppgifter som begärts, samt att olyckorna skett på sträckor där god friktion uppmätts. Vidare finns en lång utläggning om skarvfriktion och svårigheterna att mäta denna och tolka resultaten.

Artikelförfattaren säger ett flertal gånger att inget mörkats, inget är hemligt m.m. Några kommentarer från läsare finns varav ett par talar om häxjakt från SMC.

Av olika anledningar vill jag inte lägga upp artikeln här, eller säga mer än så här, men kanske den person som lade upp det tidigare brevet från intranätet kan göra detsamma igen? De som kommenterat om häxjakt önskar att någon skulle göra det.
 

Hampe

Skriver massor!
Av olika anledningar vill jag inte lägga upp artikeln här, eller säga mer än så här, men kanske den person som lade upp det tidigare brevet från intranätet kan göra detsamma igen? De som kommenterat om häxjakt önskar att någon skulle göra det.

Vilken jävla puckad (brist på) mediastrategi! Hoppas och be att någon skall lägga ut interna mail och tro att det skall hjälpa upp situationen...!?
Så agerar en organisation i fritt fall där ingen vet var utlösaren till fallskärmen sitter, och ingen vill träda fram och ta ansvar för missförhållandena.

Och vad säger detta senaste interna mail? Att man har situationen under kontroll, och fortfarande sitter och 'forskar' kring släta tjärskarvar och utifall dom verkligen kan bli hala vid nederbörd - och om det egentligen spelar någon roll...? Mer än ett år efter beläggningsskandalen utanför Gävle, mer än två år efter beläggningsskandalen i Sörmland, platser där motorcyklister dött i en vidrig kombination av dålig friktion, usel yrkeskunskap och dödsräcken, utformade så dom gör maximal skada på oskyddade trafikanter.
Ynkligt!

Tjära Trafikverket! Låt mig bistå med lite grundforskning http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Asfalt
så slipper ni lägga tid på just den trista biten. Kanske kan vi på så vis spara några månader på ert pågående, intensiva utredningsarbete kring vad som egentligen hände vid dessa beläggningsskandaler...?

Hampe
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Håller med!

Och för inte så länge sedan såg asfalten ut som bilden i Wiki
View attachment 6469

Men nu har man tydligen problem att få den jämna blandning man hade tidigare. Det är inte alltid halt på dessa blanka fläckar säger Trafikverket, och det stämmer, men det räcker med att det är halt en gång om man har otur.

Nu har väl jag haft tur som inte gått omkull. Delvis för att jag kan köra med tvåhjulssladd och delvis att jag kör som det vore snorhalt på sån asfalt. Anpassa hastigheten efter förhållandena hette det på den fria fartens tid, nu är det hålla skyltad hastighet som är det som ska rädda dig! Nu är jag inte så gammal så jag har upplevt fri fart i Sverige men anpassar ändå farten! Både uppåt och neråt från skyltad hastighet!:tummenupp

För fem år sedan fick jag framhjulssläpp på Essingeleden söderut i högerkurvan ner mot Västberga. Lätt fuktig, nylagd asfalt så jag körde t.o.m. under skyltad hastighet ändå började framhjulet hasa. Ni som vet känner till att om man då slår av så lägger man mer tyngd på framhjulet som redan förlorat fästet. :wink:

När jag någon vecka senare passerade igen var asfalten nerfräst några centimeter...:tomte:
 

Bansaie

New member
Nytt brev från interwebben

Trafikverket har en ny artikel på sitt intranät där man kommenterar inslaget i Uppdrag Granskning. I korthet går det ut på att verket inte har mörkat något utan lämnat ut alla uppgifter som begärts, samt att olyckorna skett på sträckor där god friktion uppmätts. Vidare finns en lång utläggning om skarvfriktion och svårigheterna att mäta denna och tolka resultaten.

Artikelförfattaren säger ett flertal gånger att inget mörkats, inget är hemligt m.m. Några kommentarer från läsare finns varav ett par talar om häxjakt från SMC.

Av olika anledningar vill jag inte lägga upp artikeln här, eller säga mer än så här, men kanske den person som lade upp det tidigare brevet från intranätet kan göra detsamma igen? De som kommenterat om häxjakt önskar att någon skulle göra det.
Eftersom jag förmodligen redan hänger löst och dessutom det är mig 4:e kommentaren hänvisar till så lägger vi väl upp denna med.

View attachment 6470

Och som svar till den i brevets kommentarsfält som antyder att jag skulle mörka obekväma fakta så säger jag; Nej jag är inte rädd för obekväma åsikter eller sanningen. Det är bara bra att båda sidor av myntet granskas, då kommer förhoppningsvis sanningen fram.
 

gundj

New member
Jag tror jag vet vad tomtarna på trafikverket är ute efter.
Dom kräver ju obligatorisk riskutbildning 1 och 2 som kostar en hel del.
Nu kommer det att krävas halkbanekörning även för A-behörigheterna, och den kommer inte att vara billig.
Det är ju tyvärr så att T-V inte bara sitter i knät (ar---t) på sina leverantörer, dom göder ju gärna trafikskolorna också, t ex handledarutbildning för varje B-elevs privatövande osv.

Edit efter att sista dokumentet kom ut.
Hur fan kan människorna på T-V sitta och vara så självgoda, klagar på hetsjakt på forum, se till att bygga bort farorna istället för att förvärra så kanske vi kan få en positiv syn på er verksamhet.
Eftersom någon tydligen följer trådarna så kommer ett erbjudande här, lämna en epostadress till mig så ska jag gratis konsulta lite åt er, dels trafikmiljötänkande ur MC-perspektiv och framför allt hantering av kritik vid olyckor.
Jag är säker på att SMC centralt också gärna ger råd och dåd för att få er på fötter igen.
Idag skäms man för svenska verk.
 
Last edited:

Cyborg

New member
Usch för att kalla sig för Trafikverkare :zpy Förövrigt är det hemskt att Trafikverket kan fuska med något så viktigt som asfalt, hoppas de åker dit ännu mer
 

Pilgrim

New member
Motorcyklar går omkull, bilar sladdar av, utryckningsfordon rapporterar halka och tom. jag (och andra lekmän) reagerar på blanka ytor på bilder från olycksplatser. Men TrV lever i förnekelse och behöver "forska" mer. Det är så patetisk så om jag jobbade där skulle jag aldrig våga säga det. SKÄMMES TA MEJ FAN!!!

Nej, TrV det är dags att komma ur förnekelsefasen och öppet börja diskutera problemen. Händer det ytterligare olyckor nästa sommar faller ansvaret tungt på er.
 

Ove 60+

Active member
Eftersom jag förmodligen redan hänger löst och dessutom det är mig 4:e kommentaren hänvisar till så lägger vi väl upp denna med.

ch som svar till den i brevets kommentarsfält som antyder att jag skulle mörka obekväma fakta så säger jag; Nej jag är inte rädd för obekväma åsikter eller sanningen. Det är bara bra att båda sidor av myntet granskas, då kommer förhoppningsvis sanningen fram.

:tummenupp Eftersom du verkar vara en hederlig människa så kanske du kunde bli GD när det är dags för byte. Det skulle sitta fint med en ny anda i TRV. :wink:
 

powerglide

New member
Eftersom jag förmodligen redan hänger löst och dessutom det är mig 4:e kommentaren hänvisar till så lägger vi väl upp denna med.

Argumentationen som TrV framför i sitt andra internbrev haltar på en kritisk punkt.

När vi i efterhand har jämfört var olyckorna skedde med var VTI har utfört friktionsmätningar, så överensstämmer inte sträckorna. (Se kartan till höger över var skarvmätningarna visade på lägre friktion och var olyckorna inträffade.)

Samtidigt säger man detta om tillförlitligheten till skarvmätningen.

[...]att mäta skarvar som bara är en decimeter breda är nytt för oss. Ett problem som upptäcktes i samband med skarvmätningarna på E4 i Gävle 2012 var att mätresultaten hade stora spridningar, förmodligen för att det var svårt att hålla mäthjulet precis över skarven.

Så mao går det inte att avgöra om friktionen faktiskt var fullgod där mätningar över skarv påvisar det.

Däremot går det definitivt att säga den är dålig där den är uppmätt som dålig.

Dessutom görs mätningen i den lägre hastigheten 70 km/h. Det kanske finns en utarbetad formel för hur våtmätning i 70 motsvarar hur hal sträckan är med blödande asfalt i 110.
Men jag kan inte säga om det finns ngt samband.

Så tyvärr TrV, ni har inget försvar.

Det ni behöver är fungerande rutiner för att skylta vid rapporterad halka.

På motorvägen söder om Landskrona finns också en nyasfalterad sträcka med klisterfogning. Den var klart utmärkt med halkvarning och hade nedsatt hastighet lång tid efter arbetet var färdigställt.

Eloge till den entreprenör som tagit riskerna på allvar. Synd att det inte fungerar för hela Sverige :brinnerupp
 
Last edited:

nir_scorpio

New member
Det är tydligen inte bara vägunderhållet som TrV låter bli att ta ansvar för. Efter tågurspårningen i Stockholm idag kom följande kommentar via Ny Teknik:

"Professor Ulf Olofsson vid KTH, som tidigare varnat för risker med bristande underhåll av rälsen i Stockholm, påpekar nu att Trafikverket har släppt kontrollen över infrastrukturen.
Man har fört över underhållet och kontrollen av underhållet från Trafikverket till privata entreprenörer, och de privata entreprenörerna gör en egenkontroll av sitt eget arbete. Det innebär att myndigheterna har släppt kontrollen över en väldigt känslig del av vår infrastruktur, säger Ulf Olofsson.

– Är det så att man behöver slå in femhundra infästningspunkter på en kilometer så säger det att man inte har kontroll på spåren längre. Till slut kan man ju få haveri. Katastrof om det blir problem där.

Nu påpekar han att överföringen av underhållet gjorts utan analys.
..." (saxat från http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3786641.ece)

Det hela låter bekant på något sätt… :mad:
 
Top