Uppdrag Granskning

Bansaie

New member
Suck!
Och högste chefens mantra är att vi (TrV) ska "bli den kompetenta beställaren och överlåta åt marknaden att komma med innovativa lösningar" så därför ersätter man inte teknisk kompetens som slutar för nästan allt ska ju köpas på funktion.

Det man inte verkar inse är att om man ska kunna beställa på funktion så krävs verkligt bra kompetens så tyvärr är nog det som kommer att hända att TrV istället blir den inkompetenta beställaren som inte vet vad den beställer och det enda innovativa lösningar vi kommer att se är lösningar för hur entreprenörerna ska kunna maximera sina vinster.

Om jag får gissa fritt så kommer nästa problemområde inom järnvägen att bli signalsystemen för man har organiserat sönder hela gamla Banverkets signalavdelning så de har tappat massor med kompetens och de stackare som fortfarande är kvar arbetar i ett kaos utan dess like.

Både gamla Banverkare och gamla Vägverkare tycker det mesta blivit sämre efter sammanslagningen till TrV.

Nej jag är inte bitter :mad:
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ytterligare belägg för nidnamnet 'Bilistverket' alltså - rädda bilar verkar vara det enda man klarar.
Förmår man inte hålla spåren igång är samhället riktigt illa ute, eftersom det systemet är så fruktansvärt hårt utnyttjat och på samma gång ohyggligt skört.

Om det är någonstans det vore berättigat med en 'trängselavgift' så är det just på järnvägen...

Hampe

Edit:

Representant för Trafikverket 'garanterar' att det inte kommer att hända någon olycka längs den aktuella sträckan på grund av bristande underhåll...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5621098

Uppdrag Granskning kanske behöver öppna en lokalredaktion utanför Bilistverkets lokaler...
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bansaie är klok. Många inom Trafikverket har under resans gång sagt till SMC att underhåll av järnvägarna kanske är ett ännu större problem jämfört med vägarna. Vilket Riksrevisionen påpekat i ett antal rapporter. Denna rapport är mycket bra, Trafikverkets upphandling av vägar och järnvägar – leder den till hög produktivitet? Svaret är nej: http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16129/Anpassad_12_14_Trafikverkets upphandling.pdf
 

Skye

Kör Mycket!
Britterna avreglerade järnvägen och varnade Sverige när vi skulle göra samma sak. Nu har NetRail (RailTrack) som den brittiska motsvarigheten till banverket åter igen tagit kontrollen över verksamheten men att det fortfarande är konkurrens på vilka operatörer som kör på spåren.

Anledningen var enkel. Det går inte att göra avkall på kvalité och säkerhet och hela det brittiska järnvägsnätet höll på att förfalla. Nu går hela järnvägs Sverige och väntar på "The Big Bang" för att bli en väckarklocka till beslutsfattarna. Det kunde ha hänt igår i Stockholm och det var tur i oturen att inte Södra Station pulviserades.

Vad som pågår i maktens korridorer är det ingen som vet. Ingen verkar bry sig om folks säkerhet och att man fortfarande tror att mer anslag höjer kvalitén. Det är systemet det är fel på men inget politiskt parti har detta på sin agenda. 10% av pengarna kanske avsätts till själva produktionen, resten hamnar i själva bolagens kassa för avlöningar, administration och avkastning till riskkapitalister. Hört det förr med friskolor och vårdföretag??
 
Last edited:

Kapten Stofil

New member
Suck!
Och högste chefens mantra är att vi (TrV) ska "bli den kompetenta beställaren och överlåta åt marknaden att komma med innovativa lösningar" så därför ersätter man inte teknisk kompetens som slutar för nästan allt ska ju köpas på funktion.

Det man inte verkar inse är att om man ska kunna beställa på funktion så krävs verkligt bra kompetens så tyvärr är nog det som kommer att hända att TrV istället blir den inkompetenta beställaren som inte vet vad den beställer och det enda innovativa lösningar vi kommer att se är lösningar för hur entreprenörerna ska kunna maximera sina vinster.

Om jag får gissa fritt så kommer nästa problemområde inom järnvägen att bli signalsystemen för man har organiserat sönder hela gamla Banverkets signalavdelning så de har tappat massor med kompetens och de stackare som fortfarande är kvar arbetar i ett kaos utan dess like.

Både gamla Banverkare och gamla Vägverkare tycker det mesta blivit sämre efter sammanslagningen till TrV.

Nej jag är inte bitter :mad:

När det gäller signalsidan för järnväg så har verket varit en inkompetent beställare i många, många år. Det mesta av kravspecifikation, testning och kontroll har överlåtits på i praktiken en enda leverantör. Man har i praktiken överlåtit åt denna leverantör att bestämma det mesta.

Därmed inte sagt att medarbetarna i verket varit inkompetenta i sitt yrke. Men i beställarrollen har man varit inkompetent. I likhet med i mycket statlig, kommunal eller landstings-verksamhet.
 
Last edited:

Bansaie

New member
När det gäller signalsidan för järnväg så har verket varit en inkompetent beställare i många, många år. Det mesta av kravspecifikation, testning och kontroll har överlåtits på i praktiken en enda leverantör. Man har i praktiken överlåtit åt denna leverantör att bestämma det mesta.
Jo så har det varit men de sista åren på BV innan TrV sammanslagningen var det till stor del en ny generation duktiga signalare och de hade börja sätta emot den tidigare hovleverantören. Dessutom gjorde man en upphandling av nya datorbaserade ställverk så det nu är 2 olika "hovleverantörer" så de faktiskt kan spela ut dem mot varandra. Vi får hoppas det kommer att börja visa sig om nu inte det nuvarande kaoset ställer till det.

Vi inom tele- & datakom hade dessutom fått till ett bra samarbete med signalarna och tillsammans har vi faktiskt lyckats stävja en del konstiga kommunikationslösningar de ville dra med in tillsammans med sina ställverk. Frågan är om vi orkar hålla emot när nu allt mer ska handlas på funktion och inte på teknisk lösning.
 

Chopperbyggarn

New member
Dessutom gjorde man en upphandling av nya datorbaserade ställverk så det nu är 2 olika "hovleverantörer" så de faktiskt kan spela ut dem mot varandra.

Det här är nog en rejäl underskattning av företagare! Med endast en konkurrent så är det nog troligt att man har ganska stor koll på varann vad gäller pris, kvalité, leveranstid och tekniska lösningar.

De två konkurrerande företagen sitter så att säga i "samma båt" och ingen av dom vinner på att tävla så länge dom är jämn starka, om den ene har mer "muskler" så kanske denne utnyttjar dessa genom att tillfälligt dumpa priser i avsikt att på sikt roffa åt sig hela kakan och återgå till tidigare priser.

Mellan jämn starka konkurrenter kan man nog vänta sig ett outtalat "ge och ta" eller i värsta fall "kartell".

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, detta har ju inte varit uppe i 'Uppdrag Granskning' ännu, och handlar heller inte om något motorcykelrelaterat

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17878606.ab

men man undrar ju hur det står till med säkerhetskulturen hos Trafikverket?

Mörka friktionsmätningar och strunta i mototcyklisters säkerhet verkar bara vara toppen på ett isberg.
...ett sådant där som hade osmaken att sänka världens största, alldeles osänkbara skepp...^^

Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bra inslag i gårdagens Aktuellt, cirka 8 minuter in i programmet. Därefter debatt mellan Anders Ygeman (s) ordförande i Trafikutskottet och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, startar 13 minuter in i programmet. http://www.svtplay.se/video/1593001/20-11-21-00
Hon meddelar att hon ska träffa Trafikverket (ansvarig för väg och järnväg) och Transportstyrelsen (ansvarig tillsynsmyndighet). Än en gång lyfts kontrollproblematiken - som Trafikverket enligt ministern har ansvar för.
Trafikverket svarar på kritiken på sin hemsida: http://www.trafikverket.se/Aktuellt...ionellt/2013-11/SVT-granskar-tagursparningar/
 

Hampe

Skriver massor!
Lite märkligt att Janne Pettersson, "Trafikverkets chef för Underhåll" (troligen endast spårbunden trafik...?) i sitt försvarstal hänvisar till hur mycket pengar man bränner av just för tillfället - med diagram och allt:

drift_underhall_tl_jvg_440px.jpg


Vore det inte mer intressant för allmänheten att veta vad man får för pengarna...? Hur det liksom "går för dem" i deras arbete - är dom nöjda med sin insats? Tror inte resenärerna är det...

Att dom fått utökade anslag från politikerna - och gör av med dem, det är väl egentligen inte mer än vad man kan vänta sig? Motsatsen hade varit lite underlig.

Vad man borde ställa krav på är att få en redogörelse kring vad dom åstadkommer för detta ökade anslag. Annars är det ju ingen idé att fortsätta ösa pengar i ett svart hål.

Eller vänta! Är det kanske detta man kommit på, när man från politiskt håll stryper ökningen av anslag för underhåll inför 2015-2016?
Kasta goda pengar efter onda har aldrig varit ett framgångsrecept. Blir det någon verklig bättring bara för att man häller pengar över Trafikverket?
Förmår dom åstadkomma något...?

Ja, vi är just nu långt från motorcyklisternas stora problem med Trafikverket - men jag ifrågasätter hela alltihopa:
Har dom koll, eller har dom omorganiserat ihjäl sig? Vet dom vem dom är till för? Upplever dom att dom blir "påhoppade" i media? Lägger dom rent av mer arbete på att försvara sig från påhopp, än att arbeta på ett sätt som gör att dom slipper bli ifrågasatta? Typ "göra sitt jobb" liksom...?

Frågor, frågor, frågor.

Dom blir inte färre när man hittar gamla Banverkets "Framtidsplan 2004 - 2015" ute på nätet:

http://www.trafikverket.se/PageFiles/11816/BV_framtidsplan_sammanfattning.pdf

Mycket text, mycket visioner, mycket stora ord om stora projekt - över många sidor.
Men, "Drift, underhåll och utbyte" avhandlas på några få rader, som en liten bisats.
Dock! Det man kan läsa där är sannerligen sprängstoff:


Banverket anser

bland annat att målet för punktligheten bör vara att halvera antalet tågförseningstimmar
som beror på brister i infrastrukturen. För detta krävs ytterligare åtta miljarder till drift och underhåll.
Med angiven ram klarar inte Banverket målet. Problemen med punktlighet kommer att kvarstå och anläggningarnas
genomsnittliga ålder kommer att öka. Banverket anser att den ökade trafiken på järnvägarna bör följas av ett ökat
anslag till drift och underhåll. Mer trafik leder i första hand till ett ökat slitage men också till mindre tid i spåren för
banarbeten.

Wham-bam!
Där står det ju: svart på vitt, för 10 år sedan - "Detta kommer inte att funka"
I en liten bisats...

Undra på att det går åt helvete när man låter "visioner" och "projekt" förmörka utsikten över det som borde vara det allra viktigaste:
Hålla liv i det som funkar!

Kan man inte prioritera rätt, eller klargöra för politikerna vad som är det verkligt viktiga så går det åt pipsvängen.

Hallandsåstunneln
Citytunneln Malmö
Botniabanan

Vettiga, samhällsekonomiska satsningar? Ärligt beräknade kostnads- och nyttokalkyler? Bra genomförda projekt...?
http://www.vk.se/541629/botniabanan-far-hard-kritik-riksrevisor


"Fommar!" säger man där jag kommer ifrån. Det är sådant som normala människor anstränger sig för att slippa bli kallade...




Hampe
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Hampe. Du är på rätt spår..

Bästa vore att gå tillbaka till gamla VV och BV för att upphandling av tjänst inte ger kvalité. Det beställdes nya spår i Torsviks terminalen Jönköping. Den som utförde entreprenaden satte in begagnade växlar och spår vilket inte var beställt. Entreprenören portades från nästa upphandling men fick den ändå som underleverantör till annat bolag.

Det gnälls i Aktuellt vilka som anslår mest pengar och vad olika regeringar har gjort och inte men ingen verkar vilja ifrågasätta vad vi normala människor brukar som kunder. Vad får jag för pengarna?
 

gundj

New member
Detta är samma problem som vård och omsorg lider av vid upphandling från privata bolag.
Man måste lära sig upphandlingens grunder, tydlig kravspecifikation och stenhård uppföljning.
Att lita på att någon gör sitt bästa duger inte när denne någon ska tjäna pengar i samma paket.

Så mittgratisråd till alla upphandlare är, lär er skriva kravspecar och anställ ett par hårdingar som kollar att det uppfylls.
 

Chopperbyggarn

New member
Företagsledaren Ricardo Semler har intressanta och kontroversiella ideér när det gäller både privata och offentliga organisationsstrukturer samt hur man får ut effektivare och bättre resultat av dessa verksamheter. Hans recept handlar inte om mer kontrollmekanismer, snarare färre...

Han testar sina teorier i det verkliga livet.

Med Ricardo´s organisations strukturer kanske vi får bättre vägar och järnvägar till en vettig kostnad??


[video]http://urplay.se/Produkter/177180-Varlden-Lyckat-ledarskap[/video]

Anders.J
 
Last edited:

gundj

New member
Jag fick inte se klippet eftersom jag var utanför rikets gräns, med ett stenkast. :-(
Men, det viktiga är inte en stor kontrollapparat eller en liten, det viktiga arbetet görs i upphandlingen. Gör man det rätt så är det enkelt att se till att leverantörerna gör sitt jobb.
Nej, det är inte kul att vara hantverkare hos mig.
 

Ove 60+

Active member
Hampe. Du är på rätt spår..

Bästa vore att gå tillbaka till gamla VV och BV för att upphandling av tjänst inte ger kvalité. Det beställdes nya spår i Torsviks terminalen Jönköping. Den som utförde entreprenaden satte in begagnade växlar och spår vilket inte var beställt. Entreprenören portades från nästa upphandling men fick den ändå som underleverantör till annat bolag.

Det gnälls i Aktuellt vilka som anslår mest pengar och vad olika regeringar har gjort och inte men ingen verkar vilja ifrågasätta vad vi normala människor brukar som kunder. Vad får jag för pengarna?

Att skrota TrV och gå tillbaka till VV och BV skulle ge en riktigt bra möjlighet att skala bort en del uppenbart inkompetenta chefspersoner med början på GD nivån och trafikdirektören. Sen kommer gossarna kring dom, där en del högavlönade men ansvarslösa personer behöver omplaceras.

Säkert är att TrV drabbats av den elefantsjuka som brukar angripa organisationer med svag ledning - det blir en tillväxt av chefer på alla nivåer som ska ha egen underställd personal, detta utan att man producerar något arbete som når utanför den egna avdelningen. Däremot kan en sådan organisation ta massor av resurser till sitt förfogande för att rättfärdiga sin existens.

På så vis fungerar TrV idag. All kraft sugs upp internt och väldigt lite läcker ut till de uppdrag som man är satt till att sköta. :p
 

Bansaie

New member
Lite mer Trv-bashing.

Fick på lite omvägar information från en gammal signalare som numera jobbar på Transportstyrelsen, för även där har de reagerat.
I vilket fall så fick jag det bekräftat det jag har misstänkt ett tag. I.o.m. sammanslagningen av BV & VV till TrV så har man tillsatt chefer utan verksamhetskunnande av järnväg så att de anställda som faktiskt kan nått om verksamheten får inte gehör för de problem som måste hanteras eller får inte sina frågor lyfta till en högre chefsnivå i de fall såna beslut behöver tas. Jag misstänker att det kan vara på liknande sätt inom vägsidan också.

En gammal olycka som visar sig vara helt i linje med den trend vi ser nu.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6517045-trafikverket-varnades-fore-olycka

Jorå men så att.. säkerheten främst.

Och här är artikeln om olyckan från förra året
http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.4662753-timmertag-sparade-ur

nu är det ju tur att det var en lågtrafikerad glesbygdsbana men ändå.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Skulle vara spännande att sitta med på mötet mellan ministern, Malm och Widlert. Det låter som hon är förbannad!

Allt mindre än ursinnig är mild reaktion om man ser i förhållande till den klantighet som avslöjas och de bisarra ursäkter som har jämrats fram i olika sammanhang. Säkerhetsbrister inom allt vad som TrV ska svara för kommer fram nästan dagligen och lika ofta står det upp någon mupp och försvarar att allt är eftersatt och misskött - vem blir inte förbannad! Illa är det att ett statligt verk ska drivas av folk som uppenbart saknar all förmåga. :p
 
Top