Tunga All-Road

mcflyfisher

New member
När det gäller däck så har jag aldrig testat de riktigt grova däcken typ TKC80 och Karoo, men väl en uppsjö av andra däck.
För min del är livslängden en viktig punkt eftersom det blir många mil per säsong.
Lite personliga åsikter några däck som jag haft genom åren.
110/80-19 och 150/70-17:
-Bridgestone TW (original)
rätt hala på våt asfalt, ok på grus, bak höll 600 mil, fram ca 1200 mil.
- Michelin Anakee I
Trygga på våt asfalt men rutschade ofta till över målade markeringar, lite seg styrkänsla, nöttes fort på grov asfalt, kändes stabila på grus, bak höll ca 650-700 mil. fram ca 1200 mil.
-Pirelli Scorpion
Högljudda sjungande däck, dålig kvalitet på stomme d.v.s. stark "shimmy"
vet ej livslängd eftersom skiten monterades av.
-Conti Trail Attack
Kanondäck, bra fäste i alla lägen, inget direkt grusdäck men rätt ok, mkt bra egendämpning d.v.s. filtrerar bort småstötar effektivt.
Rejält mönsterdjup ca 1 cm, sjöng på slutet en aning i kurvor p.g.a. snedslitna klackar. höll ca 900 mil bak, fram ej testat.
- Michelin Pilot Road Maxi Trail
Ett bra långfärdsdäck! Rätt bra fäste men lite lynnigt över målade markeringar och bitumenlagningar, inget direkt grusdäck men håller bra ändå.
Överlägset bästa livslängden hittills. ca 1100 mil bak, fram ej testat.

Min personliga favoritkombination är ett blanddäck typ Anakee 2 eller liknande fram för att klara styrkänslan på grusväg, och Pilot Maxi Trail bak för den suveräna livslängden.

metzeler tourance steel radial ser bra ut...eller!!!
 

jan-olovj

New member
metzeler tourance steel radial ser bra ut...eller!!!

Jag kör på Metzler Turance. På asfalt har jag aldrig haft något problem men på grusväg är det lite slirigt. Det kan mycket väl bero på mig själv, att det är skallen som begänsar mig, jag har aldrig lärt mig riktigt på grus. Det är inte så att jag drar mig för en grusväg men det är ingen avspänd körning.
 

990 Adventure

New member
Kanon däck

Jag kör på Metzler Turance. På asfalt har jag aldrig haft något problem men på grusväg är det lite slirigt. Det kan mycket väl bero på mig själv, att det är skallen som begänsar mig, jag har aldrig lärt mig riktigt på grus. Det är inte så att jag drar mig för en grusväg men det är ingen avspänd körning.
Hej ,det har jag kört mycket,för grusväg o lite offensiv körning håller det ca 300mil på 990 adv men det går att få mer mil ur det om man inte ska sladda jämt,ang grusväg o kontroll så är det viktigt att våga vara på,inte titta i kanterna utan låååångt fram ,prova att stå o trycka på fotpinnanrna,bromsa hårt innan kurvorna o styr med lite gas ut ur kurvan ,snart nog vågar man sladda ur kurvan o upptäcker att det är enormt roligt o du får kontroll,obs att det behöver inte vara tokställ o farter över hundra .
Grus är lika med aktiv körning o det är nästan alltid fin natur runt om kring.
Tips till alla är att träna på grusåka när bakdäcket börjar ge sig,det är lättare att sladda när det inte bettar fullt.
bra bromsövning är att titta rakt fram o bromsa till hårt så framdäcket låser bara 1 sek så ska ni känna att det finns grepp under ytan som någon skrev,glöm inte titta rakt fram o bromsa framhjulet innan kurvan,annars kan det bli lite nya kåpor på inköpslistan o lite stukat självförtroende:)
För er som vill köra lite hårdare med ex en Varradero så sätt på däck avsedda för enduro fram o bak så ska ni se att det är en otroligt bra hoj för grus åka men det gäller säkert alla stora allroaders
 

ClaesVaradero

New member
Äntligen

:) Ja nu var det äntligen lite varmare så att man kunde ta hojen till jobbet.
Kylan är borta, men det var snorhalt istället, isvallar mellan hjulspåren som man får tackla på ett lugnt sätt.
Man får försöka att åka med insidan.
Nu är det bara att kämpa på så kommer våren och bättre tider snart.
Känns att det är dax nu, har bokat besiktning till 23/3. Är övertygad om att det är 2 dm nysnö och -20gr kallt den dagen. Bara för att man inte ska vara allt för glad.
 

Wroom

New member
metzeler tourance steel radial ser bra ut...eller!!!

Det kan säkert vara ett bra däck.
Jag har själv inte testat Metzeler eftersom jag läst att slitstyrkan inte är den bästa, och därtill ett av de dyrare däcksmärkena.
Men de har fått mkt fina betyg när det gäller fäste.
 

Kjell68

New member
När det gäller däck så har jag aldrig testat de riktigt grova däcken typ TKC80 och Karoo, men väl en uppsjö av andra däck.
För min del är livslängden en viktig punkt eftersom det blir många mil per säsong.
Lite personliga åsikter några däck som jag haft genom åren.
110/80-19 och 150/70-17:
-Bridgestone TW (original)
rätt hala på våt asfalt, ok på grus, bak höll 600 mil, fram ca 1200 mil.
- Michelin Anakee I
Trygga på våt asfalt men rutschade ofta till över målade markeringar, lite seg styrkänsla, nöttes fort på grov asfalt, kändes stabila på grus, bak höll ca 650-700 mil. fram ca 1200 mil.
-Pirelli Scorpion
Högljudda sjungande däck, dålig kvalitet på stomme d.v.s. stark "shimmy"
vet ej livslängd eftersom skiten monterades av.
-Conti Trail Attack
Kanondäck, bra fäste i alla lägen, inget direkt grusdäck men rätt ok, mkt bra egendämpning d.v.s. filtrerar bort småstötar effektivt.
Rejält mönsterdjup ca 1 cm, sjöng på slutet en aning i kurvor p.g.a. snedslitna klackar. höll ca 900 mil bak, fram ej testat.
- Michelin Pilot Road Maxi Trail
Ett bra långfärdsdäck! Rätt bra fäste men lite lynnigt över målade markeringar och bitumenlagningar, inget direkt grusdäck men håller bra ändå.
Överlägset bästa livslängden hittills. ca 1100 mil bak, fram ej testat.

Min personliga favoritkombination är ett blanddäck typ Anakee 2 eller liknande fram för att klara styrkänslan på grusväg, och Pilot Maxi Trail bak för den suveräna livslängden.

E jag seg å gammalmodig som kör på D607??:( Har funkat rätt bra dock, lite grus men mest asfalt, å bana några gånger/sesång. Men utvecklingen kan ju ha gått framåt sen 607:an kom...?
 

Kyssen

New member
Bra grej!

Detta var vettigt, hoppas kunna dra lärdom av er som kör tunga All-Roads. Själv har det inte blivit så mycket för min del då hojjen köptes i höstas men lite grusväg har jag kört men inga däcksprut utan med baktanke att varaderon är tung att lyfta...:eek:
Körde en sväng förra helgen och innan jag kommer till asfalt så är det 7 km grus som gäller, med tanke på vägens skick (tjällossning) och något blöt så var den lite vinglig fram men det var bara att gasa :D
Kanske skulle prova på en gruskurs... men det känns som om att Varaderon är lite för tung för att busa runt med om man nu är tjej...:rolleyes:
Ser fram emot intressanta skriverier :)

Kör försiktigt i vår :cool:

Kram
Kyssen
 

druid

New member
Får man vara med i tråden fast man åker super tenere?
Köpte den i lördags och ska ha den som till och från jobbet för att inte
slita allt för hårt på duccen.
Måste byta framdäck så denna diskussion är högintressant.
Har redan beställt nya bromsskivor och lite småplock.
 

sididi

New member
Får man vara med i tråden fast man åker super tenere?
Köpte den i lördags och ska ha den som till och från jobbet för att inte
slita allt för hårt på duccen.
Måste byta framdäck så denna diskussion är högintressant.
Har redan beställt nya bromsskivor och lite småplock.

Det är klart du får vara med!
Jag har precis monterat Conti Trail Attack, men inte hunnit prova.
Läste en del om dom på utländska forum och dom var iaf nöjda.
Själv kör jag iofs mera "Road" än "All"...

/Roffe
 

mcflyfisher

New member
repig vario touring-03 v-strom

har en ny mra vario ruta (saknas spoiler) rökfärgad:cool:
har en 04 hoj så den passar inte.......:(
så har ni en likadan repig ruta så vet ni var det finns en ny...;)
 

Jari69

New member
Jag hoppar in här trots att jag mest åker asfalt, helst långt.. ;-)

875 km på 3 turer så här långt denna säsong och behöver snart byta bakdäck, så diskussionen är intressant! Vill ha många mil och hyfsat grepp på asfalt, oavsett standard på asfalten...
 

Wroom

New member
idag var det premiärtur mellan snövallarna.
kul som ...
Fin hoj. En -08+ ser jag.
Är själv lite smygsugen på en BMW GS men har inte tordats komma till skott p.g.a. den lynniga driftssäkerheten mm.
Men det är någonting hos den hojen som får mig att snegla på den... :cool:
 

pollygruppen

New member
All-roads

Hej kamrater,
Jag har kört Triumph Tiger - steamern och gurlien - i mer än 15 år och bättre landsvägslokomotiv (all-road) får man leta efter. Nu börjar det komma andra alternativ. Den passade mig utmärkt på landsvägar - grus och asfalt. Lösgrus och snö beror nog på däckvalet. Den tål tung last och är bränslesnål. En god företrädare för sk all-roads.
Safe riding.
 

ClaesVaradero

New member
Någon som vat om det finns någon träff i MittNorge under Kristiflygar helgen.
Tänkte mig en tur frdag em till söndag kväll.
 

eccentric

New member
grus är underskattat

Jag kör 12gs och det är ju så klart så driftsäkert det kan bli!

Med exempelvis Haidenau K60 däck så får man väldigt fin prestanda på grus likväl som asfalt. Tänk på att dra i gott om luft och undvik höga farter om man tänkt köra långt på asfalt så det inte sliter så mycket.

Jag tycker körningen blir som roligast när vägen blir smal och teknisk. Gärna traktorvägar eller avverkningsvägar. Där kör inga andra och man får verkligen känna vad hojen faktiskt klarar av. Det behöver inte gå fort, tvärt om. Eftersom man inte åker ensam kan man alltid hjälpa varandra och turas om att åka förbi lite knepigare partier eller om man måste över ett dike för att komma till nästa väg.

Om man tänkt köra grus eller stigar föreslår jag att man har orginalavgassystemet på. Annars riskerar man störa omkringboende och hästar. Möter man en häst är det bästa att stänga av MCn tills hästen passerat.

Här körde vi i går. Vi stannade när vi kom fram till leran och kollade att det gick bra och köra och sen åkte vi en och en i sakta fart. Det gick över förväntan. Vi körde båda med K60 däck på f800gs och r1200gs.

IMG_0747.JPG


I närheten där jag bor. Jättebra men kort väg.
DSC00981.JPG


Så här ser k60 ut
DSC01036.JPG


Ett litet dike är inga problem för allas våra elefanter
IMG_0756.jpg


det kan bli lite skitigt
P1020798.JPG


Ibland hittar man ett dass längs stigen....
P1020762.JPG


Håll till godo! :)
 
Top