Tunga All-Road

ClaesVaradero

New member
Tycker det vore intressant om det fannns en tråd för oss som kör dom tunga All-Roaden, vill inte direkt kalla dom för off-road.
Dom hojar jag tänker på är Varadero, BMW 122Gs, V-strom mfl.
det vore kul att höra om erfarenheter av att köra dessa på grusvägar och höra hur "små" vägar som vi ger oss i kast med, behöver ju inte vara rena Dakar-körningar.
Själv tycker jag att denna typ av hojar har stora möjlighet till det mesta, allt från rask motorvägskörning till små grusvägar.
Det som inte är så roligt ät om underlaget är för löst, har försökt mig på hal blöt lera, spårig lössnö på väg och detta var väl inte det bästa.
Hoppas att det finns fler som vill skriva under ämnet "Tunga All-Roads".
Ha det / Claes
 

Wallfärder

New member
Tycker jag är en utmärkt idé, framför allt då de flesta inte ser så mycket grus under sin livstid. Dessa hojar kan så mycket mer än man tror, och jag har personligen sett dem klara av saker som jag inte trodde dessa hojar klarade pga sin tyngd.
Vad det gäller lera och snö skulle jag vilja påstå att det mer beror på däcksval mer än motorcykel som ställer till det.
Ni har sådana motorcyklar, gå en gruskurs. Antingen med SMC eller med någon annan. Huvudsaken är att ni gör det, för ni kommer vinna så mycket vad det gäller upplevelser med er MC.
 

Wroom

New member
Bra ide! :)
Jag tycker "allround-hojar" är den absolut optimala kategorin, speciellt för oss som bor i Sverige. Landet med den "fina" vägstandarden....

Jag är helt frälst på Suzuki DL1000 V-strom, en hoj med fantastisk ergonomi, en fin nästan outslitlig motor och en förvånande mångsidighet.
Mina strommar har med högsta betyg tagit mig totalt ca 10000 mil under de mest skiftande förhållanden.
Grusvägar och skogsvägar i norrlands inland, på härliga kurviga alpvägar i Franska alperna, långa högfartsetapper på autobahn, i 40-gradig värme och i snöblandat regn.
Under dessa 10 000 mil har de aldrig svikit mig. Inte ens ett glödlampsbyte!
Hur många BMW R1200GS ägare skulle kunna säga något sådant?
Inga.
 

ClaesVaradero

New member
Kul att det verkar finnas fler som nappar på detta ämne.
Ang gruskurser så har det varit på gång men tiderna har inta passat mig tidigare men jag ska verkligen försöka i sommar.
Att däcksval är viktigt håller jag med om. Frågan är vad som är det optimala när man vill klara både asfalt och grus, jag har prova lite olika däck och ska väl fortsätta med det. Någon som har synpunkter på ett optimalt däck?
Nu äntligen börjar kvicksilvret visa lite drägligare nivåer så nu kommer hojen ut igen.
 

enhjuling

New member
Bra ide! :)
Jag tycker "allround-hojar" är den absolut optimala kategorin, speciellt för oss som bor i Sverige. Landet med den "fina" vägstandarden....

Jag är helt frälst på Suzuki DL1000 V-strom, en hoj med fantastisk ergonomi, en fin nästan outslitlig motor och en förvånande mångsidighet.
Mina strommar har med högsta betyg tagit mig totalt ca 10000 mil under de mest skiftande förhållanden.
Grusvägar och skogsvägar i norrlands inland, på härliga kurviga alpvägar i Franska alperna, långa högfartsetapper på autobahn, i 40-gradig värme och i snöblandat regn.
Under dessa 10 000 mil har de aldrig svikit mig. Inte ens ett glödlampsbyte!
Hur många BMW R1200GS ägare skulle kunna säga något sådant?
Inga.

40 grader varmt och snöblandat regn !
Snacka om extremväder :D (sorry kunde inte låta bli)
Kul att du är så nöjd med ditt hojval, jag ser fram emot att få testa själv hur förträfflig BMWn är.

/Stefan
 

Wallfärder

New member
Att däcksval är viktigt håller jag med om. Frågan är vad som är det optimala när man vill klara både asfalt och grus, jag har prova lite olika däck och ska väl fortsätta med det. Någon som har synpunkter på ett optimalt däck?

Däck ja, den eviga frågan. Efter att ha kört med både det ena och det andra gummit har jag kommit fram till att jag för tillfället trivs rätt bra med Michelin T-63. Jag körde tidigare med Continental TKC80 men tycker att hållbarheten minskat drastiskt på dessa ( från 800 mil med mönster kvar till 500 mil och inte så mycket mönster kvar ). Samt att deras framdäck 90/90 21” slits väldigt underligt (iaf på min hoj). Får se hur T-63:eek:rna mår efter detta året.
Jag kör runt 80/20 på grus/asfalt och tycker dessa grova däck passar mig och min körstil. De är dock lite surriga på asfalt. Greppet är det inget fel på vare sig på asfalt eller på grus och i lera. Har gjort nedlägg med fotpinneskrap med TKC80 på asfalt. :p Så kvar i gatan sitter man även med dessa.

Är förhållandet det omvända 20/80 grus/asfalt så kan ju ett mer tätmönstrat däck (Sirac/Escape/Enduro 3) ge en bättre komfort (mindre surrigt) dock kan de bli hala som attan i lera.

Men det är ju som sagt en smaksak vad man föredrar och andra ha säkert andra erfarenheter.
 

choken

New member
Ämnet känns aktuellt för min del. Ryggen tvingade mig att överge Custom-stuket till förmån för en V-strom 650. Att MC-åkning kunde vara så roligt!
Jag vill lära mig mer om grusåka och justering av fjädring och hittade lösningen i Säfsen. Touratech bjuder in till Adventuredays och jag nappade. Jag hoppas att det kan ge mig något som nybörjare på den här typen av hoj.
 

mcflyfisher

New member
ska nog själv te säfsen på en titt
grus är så kul samt stigar i skogen oxå
plöjde dock lite m min xrv 750 i förra året (skrot)
så köpte mig en klv 1000 så blir nog inte lika mkt grusköra m den
 

mcflyfisher

New member
Kul att det verkar finnas fler som nappar på detta ämne.
Ang gruskurser så har det varit på gång men tiderna har inta passat mig tidigare men jag ska verkligen försöka i sommar.
Att däcksval är viktigt håller jag med om. Frågan är vad som är det optimala när man vill klara både asfalt och grus, jag har prova lite olika däck och ska väl fortsätta med det. Någon som har synpunkter på ett optimalt däck?
Nu äntligen börjar kvicksilvret visa lite drägligare nivåer så nu kommer hojen ut igen.

bara komma ihåg att inte bromsa så mkt m framhjulet på löst underlag
o riktiga däck....hade tkc på min xrv funka mkt bra
 

badpitt

New member
bara komma ihåg att inte bromsa så mkt m framhjulet på löst underlag
o riktiga däck....hade tkc på min xrv funka mkt bra

Där har du fel, man skall med flit låsa hjulen när man bromsar på grus, man måste komma igenom den lösa ytan för att få någon bromskraft.
Det är därför låsningsfria bromsar inte är lämpliga på grusvägar.
Självklart låser man inte hjulet i en kurva, man å andra sidan skall man helst aldrig bromsa i en kurva.

Det krävs lite mod i början att våga låsa framhjulet, lämligt är att man tränar lite på en lugn plats innan man gör det på riktigt.
 

Wroom

New member
När det gäller däck så har jag aldrig testat de riktigt grova däcken typ TKC80 och Karoo, men väl en uppsjö av andra däck.
För min del är livslängden en viktig punkt eftersom det blir många mil per säsong.
Lite personliga åsikter några däck som jag haft genom åren.
110/80-19 och 150/70-17:
-Bridgestone TW (original)
rätt hala på våt asfalt, ok på grus, bak höll 600 mil, fram ca 1200 mil.
- Michelin Anakee I
Trygga på våt asfalt men rutschade ofta till över målade markeringar, lite seg styrkänsla, nöttes fort på grov asfalt, kändes stabila på grus, bak höll ca 650-700 mil. fram ca 1200 mil.
-Pirelli Scorpion
Högljudda sjungande däck, dålig kvalitet på stomme d.v.s. stark "shimmy"
vet ej livslängd eftersom skiten monterades av.
-Conti Trail Attack
Kanondäck, bra fäste i alla lägen, inget direkt grusdäck men rätt ok, mkt bra egendämpning d.v.s. filtrerar bort småstötar effektivt.
Rejält mönsterdjup ca 1 cm, sjöng på slutet en aning i kurvor p.g.a. snedslitna klackar. höll ca 900 mil bak, fram ej testat.
- Michelin Pilot Road Maxi Trail
Ett bra långfärdsdäck! Rätt bra fäste men lite lynnigt över målade markeringar och bitumenlagningar, inget direkt grusdäck men håller bra ändå.
Överlägset bästa livslängden hittills. ca 1100 mil bak, fram ej testat.

Min personliga favoritkombination är ett blanddäck typ Anakee 2 eller liknande fram för att klara styrkänslan på grusväg, och Pilot Maxi Trail bak för den suveräna livslängden.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag är mycket nöjd med Metzeler "Sahara" Enduro 3. Fungerar bra på allt från dåliga grusvägar till fina asfaltvägar. Körde ca 1000 mil från Buenos Aires Argentina till Fortaleza i nordöstra Brasilien på mycket varierat underlag..bakdäcket nästan helt blankslitet o framdäcket även det slitet men ok.

Anders.J
 

Wallfärder

New member
Jag är mycket nöjd med Metzeler "Sahara" Enduro 3. Fungerar bra på allt från dåliga grusvägar till fina asfaltvägar. Körde ca 1000 mil från Buenos Aires Argentina till Fortaleza i nordöstra Brasilien på mycket varierat underlag..bakdäcket nästan helt blankslitet o framdäcket även det slitet men ok.

Anders.J

Hmm, tittade lite noggrannare på dem, intressant mönstring. Ska nog ta och testa dem.
 

ClaesVaradero

New member
Handtagsskydd / fotpinnar

Någon som känner till något alternativ till Touratechs handtagsskydd / breda fotpinnar. Jag tycker att dom är i dyrast laget.
 

LC4ever

New member
Någon som känner till något alternativ till Touratechs handtagsskydd / breda fotpinnar. Jag tycker att dom är i dyrast laget.

När det gäller handtagsskydd kan jag rekommendera KTM original.
Har monterat ett par svarta på frugans Dukati Multistrada, och det ser riktigt snyggt ut.
Ofta kan man plocka lite tillbehör från andra fabrikat, och KTM har ett stort utbud.
 

ClaesVaradero

New member
Handtagsskydd

Jodå, dom är tillräckligt stora.
Ett av dom har fårr en smäll så jag tänkte byta och vill då på en gång har några som är lite kraftigare och stabilare.
Sen är det väl så att det alltid är roligt att få byta och fixa lite.
Har fixat ett par från Biltema nu, tackar Mudder för tipset. Dom ska på i helgen och luftas till veckan.
Hade tänkt åka idag med det var -20 på morgonen, men till veckan ska det bli lite varmare.
Ha det snart är det höst igen....
 
Top