Tunga All-Road

Skye

Kör Mycket!
Var ute på en grustur förra helgen och var väldig feg i början. Vid mjukt underlag så sjönk bara framhjulet ner och man är rädd om hoj och om sig själv. Ska jag lära miga att köra på grus så blir det på en annan hoj då varaderon är för svår och tung att lära sig på och med den höga tyngdpunkten är det inte lättare.

Kurviga landsvägar passar bättre för denna hoj med bra packningskapacitet, så det blir en bkk kurs istället för gruskurs, så att jag hittar begränsningarna i hojen och lär mig köra ordentligt. Är fortfarande nybörjare trots 1500 mil på elefanten
 

Ove 60+

Active member
Här körde vi i går. Vi stannade när vi kom fram till leran och kollade att det gick bra och köra och sen åkte vi en och en i sakta fart. Det gick över förväntan.
Håll till godo! :)

:D Vad kan vara mer optimalt än en MC på dom vägarna? Möjligen vandrarskor. Köra sakta och fint på den typen av vägar är jättegött.

Håller med om att man ska köra sakta och helst tyst så blir det resa att komma håg. :cool:
 

Marie

Banned
Den nedersta bilden vete fan om man får kalla väg. Det ser ut att vara farligt nära övertramp mot terrängkörningslagen.
 

Chopperbyggarn

New member
Var ute på en grustur förra helgen och var väldig feg i början. Vid mjukt underlag så sjönk bara framhjulet ner och man är rädd om hoj och om sig själv. Ska jag lära miga att köra på grus så blir det på en annan hoj då varaderon är för svår och tung att lära sig på och med den höga tyngdpunkten är det inte lättare.

Kurviga landsvägar passar bättre för denna hoj med bra packningskapacitet, så det blir en bkk kurs istället för gruskurs, så att jag hittar begränsningarna i hojen och lär mig köra ordentligt. Är fortfarande nybörjare trots 1500 mil på elefanten

Kolla in den här killen! R1 jorden runt på alla tänkbara underlag! Allt går om man vill tillräckligt!
http://www.bike.se/content/1611/

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Den nedersta bilden vete fan om man får kalla väg. Det ser ut att vara farligt nära övertramp mot terrängkörningslagen.

Terrängkörningslagen:confused: Något sådant har man aldrig hört talas om när man är uppväxt på en skogsbondgård och har hållit på med motorcyklar sedan man var liten...det var dock lite tungt när jag körde fast med Electra 1200 i en blöt torvmosse...fick promenera hem och hämta traktorn för att dra loss den.:)

Anders.J
 

maua

New member
Var ute på en grustur förra helgen och var väldig feg i början. Vid mjukt underlag så sjönk bara framhjulet ner och man är rädd om hoj och om sig själv. Ska jag lära miga att köra på grus så blir det på en annan hoj då varaderon är för svår och tung att lära sig på och med den höga tyngdpunkten är det inte lättare.

Kurviga landsvägar passar bättre för denna hoj med bra packningskapacitet, så det blir en bkk kurs istället för gruskurs, så att jag hittar begränsningarna i hojen och lär mig köra ordentligt. Är fortfarande nybörjare trots 1500 mil på elefanten

Så där kände jag också i början men när man fått in lite vana på grus så upptäcker man att det faktiskt går att köra duktigt fort med Varaderon även på grus! Men riktiga offroaddäck finns få begränsningar. Riktigt läskigt blir det när det blir sumpigt och lerigt med höga mittsträngar att ta sig över. Då går det inte så bra längre men på vanlig grusväg! Oj oj Väldigt kul är det! Våga gasa mera så kommer du känna att du har större kontroll. Testa att bromsa igenom det övre mjuka gruslagret så kommer du märka att du har bra grepp för framhjulet. Tricket är sen att gå på tidigt med gasen i kurvan så du kör igenom den med ett kontrollerat uppställ:D Svinnajs känsla! Ska väl villigt erkänna att man blir bra frånåkt av lättare grusätare men dom behöver inte vänta särdeles länge vid uppsamlingspunkterna!

Sen gör det ju inte saken sämre att man kan piska sporthojsåkare på landsvägen hem från grusbuset heller :) Toppbox hade jag på också. Tror dom var lite sura!
 

Ove 60+

Active member
Den nedersta bilden vete fan om man får kalla väg. Det ser ut att vara farligt nära övertramp mot terrängkörningslagen.

:) Nja? Tycker för min del att vägens bredd ser ut att ha samma mått som längden på ett snöre? Någon som vet exakt definition på väg? :confused:
 

Hasse

New member
Hejsan Maua !
Verkligen trevligt att läsa att du hittat tekniken på grus och trivs
med det.
Det sista där dock om att åka ifrån sporthojsåkare på allmän väg hedrar bara dem tycker jag.
Det går ju att åka ifrån det mesta om man är beredd att satsa livhanken och
köra rent allmänt utan tanke på medtrafikanterna.
Min erfarenhet är att de allra flesta sporthojsåkare numera åker av sig på SMC kursverksamhet på
bana och inte så lätt låter sig provoseras på väg.
Ta du och tagga ned du också det tjänar vi alla på som
samsas på vägarna.
 

Skye

Kör Mycket!
Så där kände jag också i början men när man fått in lite vana på grus så upptäcker man att det faktiskt går att köra duktigt fort med Varaderon även på grus! Men riktiga offroaddäck finns få begränsningar. Riktigt läskigt blir det när det blir sumpigt och lerigt med höga mittsträngar att ta sig över. Då går det inte så bra längre men på vanlig grusväg! Oj oj Väldigt kul är det! Våga gasa mera så kommer du känna att du har större kontroll. Testa att bromsa igenom det övre mjuka gruslagret så kommer du märka att du har bra grepp för framhjulet. Tricket är sen att gå på tidigt med gasen i kurvan så du kör igenom den med ett kontrollerat uppställ:D Svinnajs känsla! Ska väl villigt erkänna att man blir bra frånåkt av lättare grusätare men dom behöver inte vänta särdeles länge vid uppsamlingspunkterna!

Sen gör det ju inte saken sämre att man kan piska sporthojsåkare på landsvägen hem från grusbuset heller :) Toppbox hade jag på också. Tror dom var lite sura!

Jo, det gick fortare när man fått känslan för gruset. Så det var ingen större skillnad på landsväg eller hårt packad grusväg men så fort det blev löst eller blött blev det läskigt att köra. Hamnade i spår och hade inte riktigt kontroll när framhjulet grävde ner sig. Behöver å andra sidan bli säkrare på landsvägkörningen oxå för att få mer kontroll även där utan för den skull att det så gå fort och köra ifrån sporthojar.

Sedan vill man inte ramla även om det bara går i 5 km/h. Tillräckligt med dyra plastkåpor och andra detaljer som bara går sönder och sen ska man själv försöka lyfta upp varaderon igen, inte det lättaste..
 

maua

New member
Hejsan Maua !
Verkligen trevligt att läsa att du hittat tekniken på grus och trivs
med det.
Det sista där dock om att åka ifrån sporthojsåkare på allmän väg hedrar bara dem tycker jag.
Det går ju att åka ifrån det mesta om man är beredd att satsa livhanken och
köra rent allmänt utan tanke på medtrafikanterna.
Min erfarenhet är att de allra flesta sporthojsåkare numera åker av sig på SMC kursverksamhet på
bana och inte så lätt låter sig provoseras på väg.
Ta du och tagga ned du också det tjänar vi alla på som
samsas på vägarna.

Ja du Hasse. Jag vet inte var du fått din uppfattnig ifrån om att dom "flesta" sporthojsåkare numera kör av sig på SMC kurser? Inte i den verkligheten jag lever i i alla fall. Jag ser dagligen folk bete sig som idioter på sporthojar här i GBG-trakten. Kanske har du en överto på SMC:s förträfflighet? Missförstå mig rätt. Jag är också medlem och stödjer allt dom gör!
Om du hade haft en aning om hur jag är som person och vilken typ av förare jag är så hade du antagligen resonerat något annorlunda.
Om man åker på landsväg i hyggligt tempo och blir ikappkörd av fyra "sporthojar" som uppenbarligen har sinnet inställt på att köra bra mycket fortare än jag gör och jag bestämmer mig för att inte bli omkörd, vem hetsar vem då? Jag tror mest att det var min toppbox som gjorde att dom gav sig den på att komma förbi?!
 

Penguin

New member
Här har ni en till som har hoppat på tåget. Har alltid kört sporthoj förr, inklusive lite racing på rookienivå, men köpte mig en 800 GS i höstas då jag ville kunna åka småvägar och grus. Köpte även en lite handburen GPS som guidar mig på okända vägar, som är en väl värd investering. Ångrar mig inte en sekund, så här kul har jag inte haft på länge!

Några bilder från dagen bjuder jag på!





 

990 Adventure

New member
välkommen

Här har ni en till som har hoppat på tåget. Har alltid kört sporthoj förr, inklusive lite racing på rookienivå, men köpte mig en 800 GS i höstas då jag ville kunna åka småvägar och grus. Köpte även en lite handburen GPS som guidar mig på okända vägar, som är en väl värd investering. Ångrar mig inte en sekund, så här kul har jag inte haft på länge!

Några bilder från dagen bjuder jag på!





Välkommen Penguin,nu har du börjat köra mc,kollade på bilderna o får rysningar,så vackert.Grusvägar är belägna på dom vackraste av platser,bana är lika med asfalt o staket,stadskärner består av korsningar o bilar,nej mc åka skall bedrivas i sådan natur som du där du fotat,aktivt mc åka i underbar miljö.
Till er ovan i tråden,sätt på Tkc 80 eller liknade så får ni en hoj som duger till massor,vare sig ni sitter ner eller står,
 

mudder

Member
Välkommen till den fina miljön som finns runt grusvägarna.:D

Det här bilden förklarar allt. Troligen finns den wire-inhängnade riksvägen några hundra meter uppe i skogen. Kör man på den istället så missar man i stort sett alla fina miljöer. Läste någonstan att 80% av Sveriges vägar är grusvägar.
 

Wallfärder

New member
:) Nja? Tycker för min del att vägens bredd ser ut att ha samma mått som längden på ett snöre? Någon som vet exakt definition på väg? :confused:

Rätt intressant frågeställning. När slutar väg att vara väg?:confused:
Har varit med dom ett par ggr där kartan säger väg, GPS:en säger väg men verkligheten säger "skojar du?".:eek:
Och andra sidan har jag kört på väger som inte finns någonstans men nyligen blivit till tack vare timmertransporter och avverkningar.
Själv kör jag om jag inte ser någon form av anvisning eller bom som hindrar mig, och kartan säger väg. Ibland bryter jag mot det när jag ska köra ner till övernattningstället 30 meter bort via en liten stig. Dock är jag oerhört noggrann att inte göra mer åverkan än en cykel.:eek:

Vi bör som offroadmotorcyklister visa så mycket hänsyn som det går, om vi ska få fortsätta nyttja vägar/stigar som ser ut så här.
Var försiktig vid hus och gårdsgenomfarter, och stanna gärna om det går och ta av hjälmen och prata med de som bor där. Ibland vill de inte att man kör där och då vänder jag, men oftast får jag ovärderliga tips och tillstånd att köra nerför en okänd stig.:)
 

ClaesVaradero

New member
Liten Dagstur

Var ute på en liten dagstur i lördags. I princip gick den från Östersund till Atlantkusten och tillbaka, totalt 75 mil.
Jag fick in en del grusvägar på turen, vägarna är forfarade blöta och mjuka här uppe i våra trakter.
När jag var inne på en 7 mil lång grussträcka i Norge så kom en osäkerhetskänsla smygande. Tänk om jag kör omkull och får klunsen över ett ben, då sitter jag fast.
Finns mobiltäckning?
När kommer nästa bil?
Måste hitta en kompis som är lika tokig som jag själv så att man inte är ensam ute på turer där det inte går så mycket trafik.
 

Zopilote

New member
Var ute på en liten dagstur i lördags. I princip gick den från Östersund till Atlantkusten och tillbaka, totalt 75 mil.
Jag fick in en del grusvägar på turen, vägarna är forfarade blöta och mjuka här uppe i våra trakter.
När jag var inne på en 7 mil lång grussträcka i Norge så kom en osäkerhetskänsla smygande. Tänk om jag kör omkull och får klunsen över ett ben, då sitter jag fast.
Finns mobiltäckning?
När kommer nästa bil?
Måste hitta en kompis som är lika tokig som jag själv så att man inte är ensam ute på turer där det inte går så mycket trafik.

En liten manick som verkar vara väldigt populär "over there":

http://www.findmespot.eu/en/

Verkar funka här också.
 

Wroom

New member
När jag var inne på en 7 mil lång grussträcka i Norge så kom en osäkerhetskänsla smygande. Tänk om jag kör omkull och får klunsen över ett ben, då sitter jag fast.

Nästan norrlänning och tycker det är ett äventyr med grusväg?? :p

Ensamheten på en fin obefintligt trafikerad grusväg kan vara som balsam för själen. Skulle man gå omkull med hojen över benet så får man ju tid att beundra naturen ett tag. Sedan får man väl gnaga av benet, stappla upp på hojen igen och brumma vidare..

Mobiltäckning finns nästan överallt, oroa dig inte och njut av gruset.
 

Ove 60+

Active member
Mobiltäckning finns nästan överallt, oroa dig inte och njut av gruset.

:confused: Nja? Det kan vara si och så med mobiltäckningen och det har hänt att jag varit på ställen där jag funderat: "Bäst att ta det lugnt för händer något här blir jag inte hittad förrän till älgjakten" :rolleyes:
 
Top