Här körde vi i går. Vi stannade när vi kom fram till leran och kollade att det gick bra och köra och sen åkte vi en och en i sakta fart. Det gick över förväntan.
Håll till godo!
Var ute på en grustur förra helgen och var väldig feg i början. Vid mjukt underlag så sjönk bara framhjulet ner och man är rädd om hoj och om sig själv. Ska jag lära miga att köra på grus så blir det på en annan hoj då varaderon är för svår och tung att lära sig på och med den höga tyngdpunkten är det inte lättare.
Kurviga landsvägar passar bättre för denna hoj med bra packningskapacitet, så det blir en bkk kurs istället för gruskurs, så att jag hittar begränsningarna i hojen och lär mig köra ordentligt. Är fortfarande nybörjare trots 1500 mil på elefanten
Den nedersta bilden vete fan om man får kalla väg. Det ser ut att vara farligt nära övertramp mot terrängkörningslagen.
Var ute på en grustur förra helgen och var väldig feg i början. Vid mjukt underlag så sjönk bara framhjulet ner och man är rädd om hoj och om sig själv. Ska jag lära miga att köra på grus så blir det på en annan hoj då varaderon är för svår och tung att lära sig på och med den höga tyngdpunkten är det inte lättare.
Kurviga landsvägar passar bättre för denna hoj med bra packningskapacitet, så det blir en bkk kurs istället för gruskurs, så att jag hittar begränsningarna i hojen och lär mig köra ordentligt. Är fortfarande nybörjare trots 1500 mil på elefanten
Den nedersta bilden vete fan om man får kalla väg. Det ser ut att vara farligt nära övertramp mot terrängkörningslagen.
Så där kände jag också i början men när man fått in lite vana på grus så upptäcker man att det faktiskt går att köra duktigt fort med Varaderon även på grus! Men riktiga offroaddäck finns få begränsningar. Riktigt läskigt blir det när det blir sumpigt och lerigt med höga mittsträngar att ta sig över. Då går det inte så bra längre men på vanlig grusväg! Oj oj Väldigt kul är det! Våga gasa mera så kommer du känna att du har större kontroll. Testa att bromsa igenom det övre mjuka gruslagret så kommer du märka att du har bra grepp för framhjulet. Tricket är sen att gå på tidigt med gasen i kurvan så du kör igenom den med ett kontrollerat uppställ Svinnajs känsla! Ska väl villigt erkänna att man blir bra frånåkt av lättare grusätare men dom behöver inte vänta särdeles länge vid uppsamlingspunkterna!
Sen gör det ju inte saken sämre att man kan piska sporthojsåkare på landsvägen hem från grusbuset heller Toppbox hade jag på också. Tror dom var lite sura!
Mm det var min tanke också. Säkert rolig körning men...Den nedersta bilden vete fan om man får kalla väg. Det ser ut att vara farligt nära övertramp mot terrängkörningslagen.
Hejsan Maua !
Verkligen trevligt att läsa att du hittat tekniken på grus och trivs
med det.
Det sista där dock om att åka ifrån sporthojsåkare på allmän väg hedrar bara dem tycker jag.
Det går ju att åka ifrån det mesta om man är beredd att satsa livhanken och
köra rent allmänt utan tanke på medtrafikanterna.
Min erfarenhet är att de allra flesta sporthojsåkare numera åker av sig på SMC kursverksamhet på
bana och inte så lätt låter sig provoseras på väg.
Ta du och tagga ned du också det tjänar vi alla på som
samsas på vägarna.
Välkommen Penguin,nu har du börjat köra mc,kollade på bilderna o får rysningar,så vackert.Grusvägar är belägna på dom vackraste av platser,bana är lika med asfalt o staket,stadskärner består av korsningar o bilar,nej mc åka skall bedrivas i sådan natur som du där du fotat,aktivt mc åka i underbar miljö.Här har ni en till som har hoppat på tåget. Har alltid kört sporthoj förr, inklusive lite racing på rookienivå, men köpte mig en 800 GS i höstas då jag ville kunna åka småvägar och grus. Köpte även en lite handburen GPS som guidar mig på okända vägar, som är en väl värd investering. Ångrar mig inte en sekund, så här kul har jag inte haft på länge!
Några bilder från dagen bjuder jag på!
Nja? Tycker för min del att vägens bredd ser ut att ha samma mått som längden på ett snöre? Någon som vet exakt definition på väg?
Var ute på en liten dagstur i lördags. I princip gick den från Östersund till Atlantkusten och tillbaka, totalt 75 mil.
Jag fick in en del grusvägar på turen, vägarna är forfarade blöta och mjuka här uppe i våra trakter.
När jag var inne på en 7 mil lång grussträcka i Norge så kom en osäkerhetskänsla smygande. Tänk om jag kör omkull och får klunsen över ett ben, då sitter jag fast.
Finns mobiltäckning?
När kommer nästa bil?
Måste hitta en kompis som är lika tokig som jag själv så att man inte är ensam ute på turer där det inte går så mycket trafik.
När jag var inne på en 7 mil lång grussträcka i Norge så kom en osäkerhetskänsla smygande. Tänk om jag kör omkull och får klunsen över ett ben, då sitter jag fast.
Mobiltäckning finns nästan överallt, oroa dig inte och njut av gruset.