Tunga All-Road

enhjuling

New member
:confused: Nja? Det kan vara si och så med mobiltäckningen och det har hänt att jag varit på ställen där jag funderat: "Bäst att ta det lugnt för händer något här blir jag inte hittad förrän till älgjakten" :rolleyes:

Det är nog en klok inställning.
Vi sa förr när vi höll på och busade som värst att man bör vara minst tre.
En som kan HLR och en som kan hämta hjälp....

Men visst är det fint att vara själv i bland :)

/Stefan
 

ClaesVaradero

New member
Juni 2010

Jaha, nu är det ganska nära. Tiden har gått fort sedan vi började prata om "En liten MC-Tur i Juni 2010", men om en vecka så bär det av.
På måndag ska hojen servas, frågan är om man skulle ta en genomgång av sig själv oxå.Före det ska hojen in på service på måndag
Vi är 7 st hojar som lämnar Östersund på lördag morgon för att söka oss till Kirkenes och Nordkap.
Vi kommer att försöka hitta dom lite mindre och mysigare vägarna.
Man funderar lite på hur den omtalade vårfloden kommer att påverka våran resa, kommer vi att få vända och ta alternativa vägar? Den som lever får se.
Det har ju varit sommarväder i dom norra delarna under senaste veckan, nu när vi ska upp så kommer väl vinterkylan och regnet tillbaka.
Kommer väl att skriva en kortare summering av vår resa när / om vi kommer hem.
 

990 Adventure

New member
låter skoj

Jaha, nu är det ganska nära. Tiden har gått fort sedan vi började prata om "En liten MC-Tur i Juni 2010", men om en vecka så bär det av.
På måndag ska hojen servas, frågan är om man skulle ta en genomgång av sig själv oxå.Före det ska hojen in på service på måndag
Vi är 7 st hojar som lämnar Östersund på lördag morgon för att söka oss till Kirkenes och Nordkap.
Vi kommer att försöka hitta dom lite mindre och mysigare vägarna.
Man funderar lite på hur den omtalade vårfloden kommer att påverka våran resa, kommer vi att få vända och ta alternativa vägar? Den som lever får se.
Det har ju varit sommarväder i dom norra delarna under senaste veckan, nu när vi ska upp så kommer väl vinterkylan och regnet tillbaka.
Kommer väl att skriva en kortare summering av vår resa när / om vi kommer hem.
Inga problem upp med näsan och håll stumt så kommer ni över det mesta,nä ta det försiktigt o ha det så gott,jag jobbar ett tag till så får väl vara lite avis på er men absolut inte missumsam,ser fram emot rapporter o lite bilder:)
 

ClaesVaradero

New member
Jättekul
Nu har jag äntligen börjat hitta dom riktigt små grusvägarna i Östersunds närhet.
Jag var ensam ute i mådags kväll och snurrade 10 mil i fint väder. Igår fick jag med en kompis och vi skulle fortsätta på den linjen, små grusvägar.
Men vad händer, när vi kom ut på E14 efter första slingan fick jag punka på bakdäcket. Jättekul.
Blev 1 timmes väntan på kompisen som åkte efter en släpvagn som vi baxade upp klumpen på.
Nu står hojen hos en däckhandlare för akutbyte av däck, måste ju hinna ut några fler kvällar innan vi drar iväg på semester så att abstinensen inte blir för stor.
 

cub

New member
Jättekul
Nu har jag äntligen börjat hitta dom riktigt små grusvägarna i Östersunds närhet.
Jag var ensam ute i mådags kväll och snurrade 10 mil i fint väder. Igår fick jag med en kompis och vi skulle fortsätta på den linjen, små grusvägar.
Men vad händer, när vi kom ut på E14 efter första slingan fick jag punka på bakdäcket. Jättekul.
Blev 1 timmes väntan på kompisen som åkte efter en släpvagn som vi baxade upp klumpen på.
Nu står hojen hos en däckhandlare för akutbyte av däck, måste ju hinna ut några fler kvällar innan vi drar iväg på semester så att abstinensen inte blir för stor.
Inga däckjärn på pakethållaren? ;)
 

Penguin

New member
För att hålla tråden vid liv kan jag ju meddela att jag avverkade en 36-milatur häromdagen. Mycket fin åkning på både grus och asfalt, men de sista milen hade jag duktigt ont i ändan! Har för dålig rutin på det där att stanna och pausa, men det är å andra sidan inte särskilt kul när man är ute och åker själv.

Rutten jag körde går att se på: http://ridewithgps.com/trips/67228

Kan även passa på att slå ett slag för den websidan som är fiffig om man vill dela med sig av rutter osv.

Bild037.jpg


Bild021.jpg


Bild010.jpg
 

990 Adventure

New member
Adventure variant av nya Tigern Spännande

Triumph verkar haka på äventyrstrenden. Ny hoj på G, eller är det en förbättrad Tiger. http://www.triumphadventure.com/
Jag gissar att ordet GS-dödare kommer att stå i pressen igen.*suck*:rolleyes:
GS killer,inte så konstigt att man jämför med den hoj som varit klassledande ca 30 år,men det är ju valfritt vad man vill ha,själv har jag valt 990 adv för mer grus och riktigt bus än vad GS passar till,men har nu haft en Triumph 1050SE som jag åkt grus med och med orginaldäcken,hej vad det sladdar och på grusvägen går den riktigt bra,även på asfaslten förvisso men det var jag mer beredd på .ABS och landsvägs däck säger det men som sagt var den går kanon och kommer traja med en riktig adv så skall jag provköra helt klart,ryktas ju om en 1200:a då finns det nog kraft ,hoppas bara den inte väger över 200kg
 

Wallfärder

New member
GS killer,inte så konstigt att man jämför med den hoj som varit klassledande ca 30 år,men det är ju valfritt vad man vill ha,själv har jag valt 990 adv för mer grus och riktigt bus än vad GS passar till,men har nu haft en Triumph 1050SE som jag åkt grus med och med orginaldäcken,hej vad det sladdar och på grusvägen går den riktigt bra,även på asfaslten förvisso men det var jag mer beredd på .ABS och landsvägs däck säger det men som sagt var den går kanon och kommer traja med en riktig adv så skall jag provköra helt klart,ryktas ju om en 1200:a då finns det nog kraft ,hoppas bara den inte väger över 200kg

Visst blir det konstigt om man tar något som inte lirar i samma division och sedan vilseleder läsare med att kalla dem "killer" :confused:
Det är som att att kalla en KIA eller Hyundai SUV för Land Rover killer. Det är säkert bra och billiga bilar, men man ser dem inte ofta i ett Camel Trophy race eller liknande.:rolleyes:

Ska inte räkna ut Trajan ännu, men man börjar ana vartåt det barkar när Teneren kom.
 

jskanerva

New member
Kraft??

Jag tycker att alla här nämnda cyklar är bra nog, frågan är snarare om man är karl/kvinna för sin cykeln.
Alltså hur många är dom som värkligen behöver "offroad äventyrare"??
Mig räcker Tiger ganska långt (än så länge:cool:)Naturligtvis är jag nyfiken om större, ännu bättre Tiger, men inte för att kraften i 1050 inte skulle räcka...
 
Last edited:

badpitt

New member
Alltså hur många är dom som värkligen behöver "offroad äventyrare"??

Vi är ganska många som kör off-road, det finns många sidor enbart för den typen av körningar.
Skillnaden på en all-road och en off-road är som att jämföra en riktig jeep med en stadsjeep. Se även uppdelningen i senaste Bike, där testade de all-roads, nästa nummer blir det off-road.
 

Wallfärder

New member
Alltså hur många är dom som värkligen behöver "offroad äventyrare"??

Jag t.ex. :D
Gärna lite mindre och lättare, men starka. Max 800 cc, under 200 kg, bekväm för 100 mil/dag och klarar riktigt knöliga kostigar så är jag nöjd. Drar den sedan bara en 3-4 dl milen blir jag riktigt glad.
 

Pisken

New member
Jag t.ex. :D
Gärna lite mindre och lättare, men starka. Max 800 cc, under 200 kg, bekväm för 100 mil/dag och klarar riktigt knöliga kostigar så är jag nöjd. Drar den sedan bara en 3-4 dl milen blir jag riktigt glad.

Yamaha XT 660 , har du prövat en sån ?
(har en till salu annars :) )
 
Top