Jag köpte förra oktober själv kanske marknadens bästa och tuffaste "allroadare", en KTM 990 Adventure. Har redan diskuterat lite med folk i ett tysk LC8 forum hur man kan använder denna hoj, men för mig som nybörjare är den helt enkelt för tungt för seriös offroad körning. Och jag är ja lite fegis när det gäller tå den hårda vägen, ha ingen lust att skada mig eller hojen. Så för mig är Adventuren chassimäsigt den bästa hojen som man kan använder för allt mellan fina asphaltvägar till traktorstigar i skogen. Jag ha sett folk köra på crossbana med denna 230kilomonster, men jag våga inte. I teamet "Jag-och-min-hoj" är det i alla fall inte hojen som sätter begränsningen.
Men måste man köra "riktigt" offroad? Nej, jag ha det mycket roligt på vanliga skogsbilvägar och grusvägar! Just nu inte (sh...vinter) men i bakhuvudet växer många idér för kommande säsongen. Ett helg "Siljan runt", ett långhelg på vägerna av Svenska Rally, ett helg för att besöka gammla gårda i Hälsingland, en sväng när till Småland kanske? Sverige ha bästa möjligheter för adventure touring, helt i motsats till mitt hemland Tyskland där i princip alla skogsvägar är spärrat för motortraffik. I Juni kommer tyska kompissar som jag ska guida upp till Rosentorp i Orsa Finnmark för att köra ett antal dagstourer.
Jag själv har varit med på ett antal körninger med BMW Klubben Stockholm och måste ge mycket bra betyg! Normal blir det en kvällskörning varje tisdag under säsogen och nästan varje gång bildas en grusgrupp. Man kör i öpen grup, jag bruker ligger ganska långt bak och ha det ännu mycket roligt! Men man måste inte köra BMW för att vara med - jag byte själv till oranga hojen i oktober förra året och detta är ännu inte kännt innom klubben - tror jag få fortfarende vara med i 2011!
Sammanfattningsvis: vi leva i en av Europas bästa länder för att köra allroadare i sin naturliga miljö!