Tunga All-Road

Igge

New member
Det var inte (!) snällt att länka till dom där filmerna. Inte nog med att jag blir grymt körsugen utan nu lider jag av prestationsångest. Kan dom kan jag! Min hoj är ju dessutom lättare. :D

Riktigt härliga filmer :)
 

djungel-Jim

New member
Länkar till 3 delar härliga utmaningar.

Del1: http://www.youtube.com/watch?v=ikmknztaTYA
Del2: http://www.youtube.com/watch?v=YiLMoCxajYQ&feature=related
Del:3 http://www.youtube.com/watch?v=7aBit7wiLsE&feature=related

Man blir ju lite sugen att slippa åka på snö, men snart är det vår och lite varmare.
Finns det egentligen möjlighet för körning i sverige likt denna i filmerna? Det ser ju riktigt kul ut men jag har fått för mig att i sverige (o framförallt stockholmsområdet) är det i stort sett omöjligt att hitta något ställe att köra på stigar/mindre vägar.

Det enda som gäller här är väl att gå med i någon crossklubb och köra på crossbanor o dylikt?

Sorry för offtopic från en nybörjare vad gäller all-roadåkande!
 

Ole

New member
Ld650

Ämnet känns aktuellt för min del. Ryggen tvingade mig att överge Custom-stuket till förmån för en V-strom 650. Att MC-åkning kunde vara så roligt!
Jag vill lära mig mer om grusåka och justering av fjädring och hittade lösningen i Säfsen. Touratech bjuder in till Adventuredays och jag nappade. Jag hoppas att det kan ge mig något som nybörjare på den här typen av hoj.

Jättekul att Du ger hojen ett så bra betyg. Gick samma väg själv, från en tung Virago 1100 till en smidig LD650 V-Strom.
Sonen kör en likadan.
Jag håller mig för det mesta på landsvägen och här fungerar hojen perfekt.
I fjol blev det 700 mil mot annars årliga normala 200 på Viragon.
Det är skillnad. Hur kul kan det vara att köra hoj.
Har haft tankar på Säfsen, men får inte "häcken ur släden" som det heter.
Får se vad framtiden har med sig.
Tack för ordet.
Önskar alla en kanon MC-säsong.
 

Chopperbyggarn

New member
Finns det egentligen möjlighet för körning i sverige likt denna i filmerna? Det ser ju riktigt kul ut men jag har fått för mig att i sverige (o framförallt stockholmsområdet) är det i stort sett omöjligt att hitta något ställe att köra på stigar/mindre vägar.

Det enda som gäller här är väl att gå med i någon crossklubb och köra på crossbanor o dylikt?

Sorry för offtopic från en nybörjare vad gäller all-roadåkande!

Enligt terrängkörningslagen Nej. Om du är kompis med markägaren så brukar det inte vara några problem i praktiken.
Själv körde jag på detta vis i unga år med mopeder,off road o enduro hojar på föräldragården, granngårdarna och allehanda skogar o grusgropar hos kompisar.
Nuvarande "Off Road" min äventyrsresehoj är för tung för den här typen av körning och funkar från hyffsat bra skogsvägar till asfallt så det blir inte sådan körning nu...men om jag skaffade en riktig grussprättare igen så är det fortfarande fritt fram i samma skogar som i ungdomens år.:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Det var inte (!) snällt att länka till dom där filmerna. Inte nog med att jag blir grymt körsugen utan nu lider jag av prestationsångest. Kan dom kan jag! Min hoj är ju dessutom lättare. :D

Riktigt härliga filmer :)

Håller med dig!! Men inte ska du ha prestationsångest...Det underbara med dessa filmer är att dom visar att man varken behöver vara speciellt snabb eller tävlingsinriktad för ha skitkul när man kör Off Road.:D

Är själv sugen på att köpa en gammal 4-takts Enduro från tidigt 80-tal....fortsätta där jag slutade....frågan är dock om det blir så mycket tid över för att köra.:)

Anders.J
 

Hoke

New member
Finns det egentligen möjlighet för körning i sverige likt denna i filmerna? Det ser ju riktigt kul ut men jag har fått för mig att i sverige (o framförallt stockholmsområdet) är det i stort sett omöjligt att hitta något ställe att köra på stigar/mindre vägar.

Det finns faktiskt en del skogsvägar sådant som i filmerna runt om i Stockholmsregionen. Det kanske inte finns så mycket inne i betongdjungeln, men tar man sig ut några mil från städerna blir utbudet större.
Många små och mer tekniska vägar är dock inte öppna för allmän trafik, så man måste ha vägägarens tillstånd för att få köra på dem.

Terrängkörningslagen appliceras per def. inte på vägar mig veterligen, ej heller på industritomt.

Det som visas i filmerna är lite av det goda livet för somliga av oss som gillar att köra "Offroad"! ;-)

PS
Vill man köra Cross och enduro, dvs på en öppen bana runt runt respektive bokstavligt talat i skogen (då normalt med betydligt lättare hojar än i filmerna), tar man förslagsvis kontakt med en motorklubb i närheten. Det finns flera att välja bland i Sth-regionen, bland annat Borkyrka MK, FMCK kungsängen, Järvafälla MK, Arlanda MK m.f..
 
Last edited:

Igge

New member
Håller med dig!! Men inte ska du ha prestationsångest...Det underbara med dessa filmer är att dom visar att man varken behöver vara speciellt snabb eller tävlingsinriktad för ha skitkul när man kör Off Road.:D

Är själv sugen på att köpa en gammal 4-takts Enduro från tidigt 80-tal....fortsätta där jag slutade....frågan är dock om det blir så mycket tid över för att köra.:)

Anders.J

Jo att man kan ha griskul på offroad vet jag. Däremot fegar jag lite väl mycket när jag kör.
Men till i år ska det bli grövre däck, mindre ensamåka (toppen vid eventuella olyckor och oundvikliga fastkörningar) och lite mindre vägar. Delarna till Teneren var dessutom inte så dyra som jag trodde så det ska bli ett spännande år :)
 

RonnyB

New member
Tjenare alla tung all-road åkare. Ser fram emot att hålla till lite mer här i denna tråden. Sitter i väntande tider på min nya hoj som jag skulle ha fått i januari men inte har dykt upp än. Hoppas nu att jag valt en bra en. Det slutade med en BMW R1200GS trippleblack som jag fullutrustade med hela kittet av tillbehör. Det är inte lätt att lämna en sporthoj efter sig och sadla om helt, speciellt inte min K1200S. Vilken pärla det har varit :). Saknar den den redan fast jag inte har bytt in den än. Säfsen är bokat för nya äventyr och lärdomar. Ge mig gärna tips, feedback och frågor. =)
 

nordicbiker

New member
Jag köpte förra oktober själv kanske marknadens bästa och tuffaste "allroadare", en KTM 990 Adventure. Har redan diskuterat lite med folk i ett tysk LC8 forum hur man kan använder denna hoj, men för mig som nybörjare är den helt enkelt för tungt för seriös offroad körning. Och jag är ja lite fegis när det gäller tå den hårda vägen, ha ingen lust att skada mig eller hojen. Så för mig är Adventuren chassimäsigt den bästa hojen som man kan använder för allt mellan fina asphaltvägar till traktorstigar i skogen. Jag ha sett folk köra på crossbana med denna 230kilomonster, men jag våga inte. I teamet "Jag-och-min-hoj" är det i alla fall inte hojen som sätter begränsningen.

Men måste man köra "riktigt" offroad? Nej, jag ha det mycket roligt på vanliga skogsbilvägar och grusvägar! Just nu inte (sh...vinter) men i bakhuvudet växer många idér för kommande säsongen. Ett helg "Siljan runt", ett långhelg på vägerna av Svenska Rally, ett helg för att besöka gammla gårda i Hälsingland, en sväng när till Småland kanske? Sverige ha bästa möjligheter för adventure touring, helt i motsats till mitt hemland Tyskland där i princip alla skogsvägar är spärrat för motortraffik. I Juni kommer tyska kompissar som jag ska guida upp till Rosentorp i Orsa Finnmark för att köra ett antal dagstourer.

Jag själv har varit med på ett antal körninger med BMW Klubben Stockholm och måste ge mycket bra betyg! Normal blir det en kvällskörning varje tisdag under säsogen och nästan varje gång bildas en grusgrupp. Man kör i öpen grup, jag bruker ligger ganska långt bak och ha det ännu mycket roligt! Men man måste inte köra BMW för att vara med - jag byte själv till oranga hojen i oktober förra året och detta är ännu inte kännt innom klubben - tror jag få fortfarende vara med i 2011! ;)

Sammanfattningsvis: vi leva i en av Europas bästa länder för att köra allroadare i sin naturliga miljö!
 

cub

New member
Ja, eller SOE www.soe.se om man vill ta i lite extra. :D Själv har jag anmält mig till BMW-klubbens Kul på Hjul och Grus För Alla i maj med min Transalp.
 

Shovelhead

New member
Från HD till Allroad

Tips på allroadhojjar?

Hej
Jag är inte så jättehajj på touringhojjar av typen Varadero och liknande. Kör just nu en HD-veteran men har planer på resor utanför Europa och då känns det smidigare med en allroad touringhojj. Dels för driftsäkerheten och även för det som kallas "Carnet de passage" vilket man får betala en deposition för på mellan 10 och 400 procent av hojjens värde, då kan det vara skönt med en hojj som inte är värd så mycket, men bättre.
Då jag inte har erfarenhet av allroadhojjar så undrar jag vad man skall köpa. Min personliga smak är att det är bättre med enkla, driftsäkra, lättmekade (t.ex. luftkylning) lösningar än avancerad högteknologi vad gäller hojjens konstruktion. Effektmässigt behöver den inte vara extrem men kan vara gött med lite vrid så man slipper ligga och varva, kör ju vanligtvis HD, så är van vid att ta det lugnt. Jag är 192cm lång (90kg) så vill ha en så stor hojj som möjligt.
Priset på hojjen vill jag hålla nere pga tidigare nämda deposition och är inte rädd för gammla grejjer men då skall det vara välskött. Att byta från custom till allroad känns som att ge upp vad gäller cykelns utséende och därför har det kosmetiska ingen betydelse, funktion före utséende.
Har kikat lite på Suzuki DR 750 big eftersom den verkar vara en rejäl och driftsäker hojj till överkomligt pris, men har tyvärr bara hittat risiga.

Tacksam för svar.
 

ClaesVaradero

New member
Personligen tycker jag att Varaderon är kanon.
Mig passar den bra till all typ av åkning så länge det finns något som kallas väg.
Vem vet, kanske är den till salu.
 
Top