Tråden SMC SPORT 2012 - Nyheter, frågor, etc..

He rik

New member
Bromsa sent som tusan och så hårt att bakan bara nuddar backen, börja instyrningen utan att lätta bromsen, lätta av så du får kontroll och vrid på fullt, "klart och betalt!" skulle vart lite smileysar och så men det tyckte inte min nalle! :arg!
 
Last edited:

heraGbg

New member
Precis.
Kanske inte sladd hela tiden sådär, men där det passar. Framförallt depåkurvan där man behöver så mycket bromsverkan som möjligt.

Kanske är något man kan få lära sig på 4-dagars-kursen på GR? Jag är rätt duktig på påbörja sladd, men med väldigt varierande utgång. På crossen brukar det dock bli billigare än på stormoppe.

Bara för att klargöra lite. :) SMC Sport kör bara på Svemo-godkända banor och Gotland Ring är inte det så därför kommer vi inte köra steg 5 eller 6 där.

4-dagars-kursen på GR är steg 1-4, dvs trafiksäkerhetsutbildning :)

SMC Sport (som denna tråden handlar om, och där sladd och tidsträning passar in) kör följande:

28 april, Gelleråsen Karlskoga
4 juli, Sviesta Linköping
8-9 juli, Rudskogen, Norge
15-18 juli, Kemora Finland
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Bara för att klargöra lite. :) SMC Sport kör bara på Svemo-godkända banor och Gotland Ring är inte det så därför kommer vi inte köra steg 5 eller 6 där.

4-dagars-kursen på GR är steg 1-4, dvs trafiksäkerhetsutbildning :)

SMC Sport (som denna tråden handlar om, och där sladd och tidsträning passar in) kör följande:

28 april, Gelleråsen Karlskoga
4 juli, Sviesta Linköping
8-9 juli, Rudskogen, Norge
15-18 juli, Kemora Finland

Jag har kanske lite stake att tala om att ovanstående är det som är planerat just nu!
Det finns en risk att SMC SPORT kommer ha ett mycket stort antal körningar under 2013 - Vi behöver dock lite mera för att få allt på plats... :tummenupp
 

Avarage

New member
Ja precis.. 1:26,nånting

Banrekordet slogs sommaren 2012 a Grevens "son" (jag o namn) på samma dagar som jag var där (Actionspics 2:a helg). Jag såg hans körning från nära håll och under i stort sett hela banan dock på olika varv och inte en enda gång bromsade han upp hojen med sladd inför ingången av kurvorna.

Må hända att man bör/måste lära sig sladda i ingångarna för att komma ner på 1.26 tider. Inte vet jag för jag är själv inte så snabb. Men för at slå banrekordet, som är rejält mycket snabbare än 1.26 bör man uppenbarligen återgå till att inte sladda i ingången på kurvorna.

Sedan lär man kanske kunna köra ännu snabbare än så med sladd igen i ingångarna men då får vi kanske titta på körförmågor och hojar som idag visas på MotoGP.

Om man inte riktigt är där med sin körförmåga bör man nog öva på att köra med sladd in i kurvor på ex. grus/crossbanor mm där hastigheterna inte är lika höga. Risken för krasch och personskador hålls nog nere skulle jag gissa om man närmar sig det körsättet med respekt och i små steg.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Ptja, efter att en kompis blivit duktigt torkad om nosen när en f d banrekordsinnehavare passerat honom med sladd både fram och bak (svarta streck från bägge svålarna) i ingången av en kurva konstaterar jag ödmjukt att jag aldrig i mitt embarmeliga liv kommer att köra så snabbt, inte heller någon av mina tävlande kamrater.

Det är en annan division vi pratar om när det gäller banrekordstider, det är svårt att ens bedöma om det släpper eller inte då däcken större delen av tiden balanserar på gränsen för tillgängligt fäste. Den som aspirerar på den kapaciteten - kör förmodligen inte längre i SMC Sport...? Så - diskussionen kanske ligger på gränsen till det akademiska planet?

Utom Jesper då, naturligtvis. Han fortsätter. Hvergang.
 

SuperRetard

New member
Ptja, efter att en kompis blivit duktigt torkad om nosen när en f d banrekordsinnehavare passerat honom med sladd både fram och bak (svarta streck från bägge svålarna) i ingången av en kurva konstaterar jag ödmjukt att jag aldrig i mitt embarmeliga liv kommer att köra så snabbt, inte heller någon av mina tävlande kamrater.

Det är en annan division vi pratar om när det gäller banrekordstider, det är svårt att ens bedöma om det släpper eller inte då däcken större delen av tiden balanserar på gränsen för tillgängligt fäste.

Sedan lär man kanske kunna köra ännu snabbare än så med sladd igen i ingångarna...

Om man inte riktigt är där med sin körförmåga bör man nog öva på att köra med sladd in i kurvor på ex. grus/crossbanor mm där hastigheterna inte är lika höga. Risken för krasch och personskador hålls nog nere skulle jag gissa om man närmar sig det körsättet med respekt och i små steg.


Håller nog med er ganska rakt av, men har en liten reflektion.

Finns det någon som går på sladd i ingången med avsikt? Vad är vinsten med det? Jag kan möjligtvis tänka mig att effektstarka hojar kan vinna på att "kana" förbi en kombattant i ingången, få med broms längre in mot "vändningen" för att sen försvara sin plats med effekt. I övrigt?

De jag sett som sladdar, och de gånger jag (kissat på mig) själv sladdat, så har det mer varit en konsekvens av hög fart, hård broms och påbörjad sväng. Framförallt har jag märkt av det på hojar med slirkoppling, då kanar det liksom snällare på nåt sätt utan att bli läskigt vilket kanske tillåter en att pressa lite hårdare på bromsen - vilket rimligtvis ökar sladdpotentialen.

Men kärnfrågan, finns det något egenvärde i det? För mig känns det som att det "bara lbir så" när man kör tillräckligt hårt/fort. Ungefär som med knäskrap.
 

roffe_s

Active member
...Finns det någon som går på sladd i ingången med avsikt?...

...De jag sett som sladdar, och de gånger jag (kissat på mig) själv sladdat, så har det mer varit en konsekvens av hög fart, hård broms och påbörjad sväng. Framförallt har jag märkt av det på hojar med slirkoppling, då kanar det liksom snällare på nåt sätt utan att bli läskigt vilket kanske tillåter en att pressa lite hårdare på bromsen - vilket rimligtvis ökar sladdpotentialen.

Men kärnfrågan, finns det något egenvärde i det? För mig känns det som att det "bara lbir så" när man kör tillräckligt hårt/fort. Ungefär som med knäskrap.
Spekulation: Kolla valfritt Moto2-race, där ställer förarna upp hojen under slutskedet av inbromsningen inför kurvorna - rätt brett för den delen. Dels skrubbar Du av fart, dels har Du i och med att hojen kommer in "med ställ" klarat av en liten del av riktningsförändringen i kurvan. Varför detta inte alls är lika tydligt i MGP beror nog på att elektroniken är så mycket mer avancerad samt att effektövertaget premierar en "sikta och skjut" teknik där Du bromsar rakare in, svänger snävare med lägre kurvhastighet och sedan accelererar fullt ut ur kurvan.

Så tolkar i alla fall jag att fenomenet är så tydligt just i Moto2.
 

nir_scorpio

New member
Spekulation: Kolla valfritt Moto2-race, där ställer förarna upp hojen under slutskedet av inbromsningen inför kurvorna - rätt brett för den delen. Dels skrubbar Du av fart

Man skrubbar inte av mer fart - friktionen minskar när däcket glider.

dels har Du i och med att hojen kommer in "med ställ" klarat av en liten del av riktningsförändringen i kurvan.

Riktningsförändringen är den uttalade poängen med tekniken. Man rätar ut kurvan, behöver inte luta fullt lika mycket eller lika länge och kan därför gå på gas hårt tidigare. Andy Ibbott nämner det som hastigast i sin bok "Performance Riding Techniques" (sid 80):

When we back the bike into the corner, we're trying to get the bike to point in the direction of the exit as early as possible after the entry. It's a technique used a lot in SuperMoto but not so much in MotoGP. The reason is simple: a SuperMoto cannot and doesn't carry the corner speed of a MotoGP bike, which can turn more quickly, and has more grip, and more power. Therefore, backing it in, although it looks good, doesn't work well in the GP class, and this is even more the case in the 125 and 250 classes.


Varför detta inte alls är lika tydligt i MGP beror nog på att elektroniken är så mycket mer avancerad samt att effektövertaget premierar en "sikta och skjut" teknik där Du bromsar rakare in, svänger snävare med lägre kurvhastighet och sedan accelererar fullt ut ur kurvan.

I MotoGP är det nog däcken som spelar in. Brigestone-däcken som används där har tydligen enormt grepp fram till det att de släpper och därefter i princip inget grepp. Med den karaktäristiken lär det vara knepigt att dosera sladden även om det finns de som gör det. Det extrema greppet gör också att de kan lägga ner maximalt och fortfarande hålla bra fart. Det gör att de inte behöver sladda in i kurvorna för att minska lutningsvinkeln - åtminstone så länge de inte kört slut på däcken. Om det sladdas brukar det ske mot slutet av loppen. I Moto2 används Dunlop-däck. De har inte samma av/på egenskaper som Brigestone. De släpper mjukare vilket borde göra kontrollerade sladdar lättare att utföra.

"Sikta och skjut" används tydligen inte så mycket i MotoGP längre. Det är tydligen mer tillämpat och tillämpbart i Superbike-sammanhang. John Hopkins pratar lite om det i den här intervjun: http://www.youtube.com/watch?gl=US&v=Htf4NoT5h_s
Det finns också några intervjuer på motogp.com med Jonathan Rea (WSBK) som körde några race för Honda när Stoner var skadad samt James Ellison som körde CRT för Paul Bird förra säsongen där de jämför SBK med MotoGP.
 
Top