Aha - så bromsverkan ökar om man sladdar... Hmm!
Handlar tråden om störtlopp??? :-o
Aha - så bromsverkan ökar om man sladdar... Hmm!
Dvs. ca. 1,26-någonting!
Aha - så bromsverkan ökar om man sladdar... Hmm!
You tell me! Jag är här för att lära mig.
Precis.
Kanske inte sladd hela tiden sådär, men där det passar. Framförallt depåkurvan där man behöver så mycket bromsverkan som möjligt.
Kanske är något man kan få lära sig på 4-dagars-kursen på GR? Jag är rätt duktig på påbörja sladd, men med väldigt varierande utgång. På crossen brukar det dock bli billigare än på stormoppe.
Bara för att klargöra lite. SMC Sport kör bara på Svemo-godkända banor och Gotland Ring är inte det så därför kommer vi inte köra steg 5 eller 6 där.
4-dagars-kursen på GR är steg 1-4, dvs trafiksäkerhetsutbildning
SMC Sport (som denna tråden handlar om, och där sladd och tidsträning passar in) kör följande:
28 april, Gelleråsen Karlskoga
4 juli, Sviesta Linköping
8-9 juli, Rudskogen, Norge
15-18 juli, Kemora Finland
Speedwayåkarna bromsar väl så?
Ja precis.. 1:26,nånting
Utan att ge mig in i själva diskussion om huruvida man blir snabbare eller inte genom att gå på ställ genom kurvorna eller lämpligheten i att göra detta så finns det lite info om hur det går till ca 7 min in i detta klipp ("Ride like Rossi"): http://www.youtube.com/watch?v=piWyrZhArYI
Banrekordet slogs sommaren 2013 a Grevens "son"
Ser bra ut, men han borde spänna kedjan lite
Låter rimligt.
Ptja, efter att en kompis blivit duktigt torkad om nosen när en f d banrekordsinnehavare passerat honom med sladd både fram och bak (svarta streck från bägge svålarna) i ingången av en kurva konstaterar jag ödmjukt att jag aldrig i mitt embarmeliga liv kommer att köra så snabbt, inte heller någon av mina tävlande kamrater.
Det är en annan division vi pratar om när det gäller banrekordstider, det är svårt att ens bedöma om det släpper eller inte då däcken större delen av tiden balanserar på gränsen för tillgängligt fäste.
Sedan lär man kanske kunna köra ännu snabbare än så med sladd igen i ingångarna...
Om man inte riktigt är där med sin körförmåga bör man nog öva på att köra med sladd in i kurvor på ex. grus/crossbanor mm där hastigheterna inte är lika höga. Risken för krasch och personskador hålls nog nere skulle jag gissa om man närmar sig det körsättet med respekt och i små steg.
Spekulation: Kolla valfritt Moto2-race, där ställer förarna upp hojen under slutskedet av inbromsningen inför kurvorna - rätt brett för den delen. Dels skrubbar Du av fart, dels har Du i och med att hojen kommer in "med ställ" klarat av en liten del av riktningsförändringen i kurvan. Varför detta inte alls är lika tydligt i MGP beror nog på att elektroniken är så mycket mer avancerad samt att effektövertaget premierar en "sikta och skjut" teknik där Du bromsar rakare in, svänger snävare med lägre kurvhastighet och sedan accelererar fullt ut ur kurvan....Finns det någon som går på sladd i ingången med avsikt?...
...De jag sett som sladdar, och de gånger jag (kissat på mig) själv sladdat, så har det mer varit en konsekvens av hög fart, hård broms och påbörjad sväng. Framförallt har jag märkt av det på hojar med slirkoppling, då kanar det liksom snällare på nåt sätt utan att bli läskigt vilket kanske tillåter en att pressa lite hårdare på bromsen - vilket rimligtvis ökar sladdpotentialen.
Men kärnfrågan, finns det något egenvärde i det? För mig känns det som att det "bara lbir så" när man kör tillräckligt hårt/fort. Ungefär som med knäskrap.
Spekulation: Kolla valfritt Moto2-race, där ställer förarna upp hojen under slutskedet av inbromsningen inför kurvorna - rätt brett för den delen. Dels skrubbar Du av fart
dels har Du i och med att hojen kommer in "med ställ" klarat av en liten del av riktningsförändringen i kurvan.
Varför detta inte alls är lika tydligt i MGP beror nog på att elektroniken är så mycket mer avancerad samt att effektövertaget premierar en "sikta och skjut" teknik där Du bromsar rakare in, svänger snävare med lägre kurvhastighet och sedan accelererar fullt ut ur kurvan.