roffe_s
Active member
Bra och påläst inlägg Några snabba kommentarer mellan kudden och Mr J Blund:1- Man skrubbar inte av mer fart - friktionen minskar när däcket glider.
2 - Riktningsförändringen är den uttalade poängen med tekniken. Man rätar ut kurvan, behöver inte luta fullt lika mycket eller lika länge och kan därför gå på gas hårt tidigare. Andy Ibbott nämner det som hastigast i sin bok "Performance Riding Techniques" (sid 80)...
3 - I MotoGP är det nog däcken som spelar in. Brigestone-däcken som används där har tydligen enormt grepp fram till det att de släpper och därefter i princip inget grepp. Med den karaktäristiken lär det vara knepigt att dosera sladden även om det finns de som gör det. Det extrema greppet gör också att de kan lägga ner maximalt och fortfarande hålla bra fart. Det gör att de inte behöver sladda in i kurvorna för att minska lutningsvinkeln - åtminstone så länge de inte kört slut på däcken. Om det sladdas brukar det ske mot slutet av loppen. I Moto2 används Dunlop-däck. De har inte samma av/på egenskaper som Brigestone. De släpper mjukare vilket borde göra kontrollerade sladdar lättare att utföra.
4 - "Sikta och skjut" används tydligen inte så mycket i MotoGP längre. Det är tydligen mer tillämpat och tillämpbart i Superbike-sammanhang. John Hopkins pratar lite om det i den här intervjun...
...Det finns också några intervjuer på motogp.com med Jonathan Rea (WSBK) som körde några race för Honda när Stoner var skadad samt James Ellison som körde CRT för Paul Bird förra säsongen där de jämför SBK med MotoGP.
1 - njae, korrekt är att friktionen i de allra flesta fall karaktäriseras av någon form av övergångsmotstånd, d v s att friktionskoefficienten är som högst precis innan den överskrids, därefter sjunker den något (när glidningen väl initierats). Det innebär att en idealt applicerad broms fram och bak är bättre än en sladd, där är vi överens. Men visst skrubbar Du av mer fart i en sladd än om Du t ex rullar helt utan eller med minimal broms? Speciellt om vi talar bakhjulsbroms, inte många applicerar den med kontroll i ingången av en kurva.
2 - överens.
3 och 4 - kan jag köpa, om än skillnaden mellan däcken kanske inte är riktigt så dramatisk som jag uppfattar Din beskrivning. Dock tror jag avsaknaden av antisladd i Moto2 är den huvudsakliga anledningen till att det backas in så mycket som det görs i den serien. Beteendet går ju förmodligen stick i stäv med TC-systemets algoritmer och programmeringen för att komma tillrätta med det vore oerhört avancerad oavsett vilka sensorer som används. Så - visst kan däckens karakteristik ha sin betydelse, men att just Moto2 sticker ut beror nog mest på den avskalade tekniken (i SS600 såväl som Superbike används ju så vitt jag vet TC).
Vi är överens om att "sikta och skjut" är en mer och mer försvinnande teknik, återigen tror jag TC-systemens (och däcksegenskapernas) inverkan på kurvhastigheten eliminerar fördelarna med den tekniken.
Avslutningsvis var syftet med mitt svar till Agile inte att föra in tråden på MotoGP-teknik, det var att belysa ev fördelar med sladd in i kurva. Och då de flesta av oss kör med ingen eller simpel TC, med däck av mer traditionell modell och med chassi utan GP-teknik kanske vi kan konstatera att det finns fördelar - om man är tillräckligt riskbenägen, begåvad och/eller förmögen för att lära sig tillämpa den till fullo...
Jag tror jag läst de intervjuer Du hänvisar till men ska ägna mig åt den video Du länkade till i morgon
Last edited: