Tråden SMC SPORT 2012 - Nyheter, frågor, etc..

enhjuling

New member
"avbryta och sanera"? Sopa undan skadade förare som vurpat pga läckage då?
Ursäkta men jag tycker nog inte det verkar OK.
På en kursdag ska det inte gå så fort och man ska ha lite marginaler så man klarar lite överraskningar.
På en raceträning är det inte så, där litar man på underlaget och kör på gränsen, ligger det då plötsligt olja, glykol eller för den delen grus i idealspåret i en sväng så krashar man.
Det är väl onödigt?
/Stefan
 

SuperRetard

New member
"avbryta och sanera"? Sopa undan skadade förare som vurpat pga läckage då?
Ursäkta men jag tycker nog inte det verkar OK.
På en kursdag ska det inte gå så fort och man ska ha lite marginaler så man klarar lite överraskningar.
På en raceträning är det inte så, där litar man på underlaget och kör på gränsen, ligger det då plötsligt olja, glykol eller för den delen grus i idealspåret i en sväng så krashar man.
Det är väl onödigt?
/Stefan

Kan hållla med, även om steg 6or inte har tävlingsambitioner så är de inte där för att söndagsåka utan för att leta gränser och brassa helvetttt.. Då finns inte marginalerna för att "klara" oljespill mm. och kraven enl. reglementet ter sig rätt sunda.


Något jag fortfarande inte förstår dock är kravet på tankfoam. Förr, med plåttankar och så var det en sak. Men idag har väl de flesta plasttankar innanför ramen med glasfiberkåpa utanpå iaf?`Vilken funktion fyller det då?
 

He rik

New member
Kan hållla med, även om steg 6or inte har tävlingsambitioner så är de inte där för att söndagsåka utan för att leta gränser och brassa helvetttt.. Då finns inte marginalerna för att "klara" oljespill mm. och kraven enl. reglementet ter sig rätt sunda.


Något jag fortfarande inte förstår dock är kravet på tankfoam. Förr, med plåttankar och så var det en sak. Men idag har väl de flesta plasttankar innanför ramen med glasfiberkåpa utanpå iaf?`Vilken funktion fyller det då?

Om jag inte fattat helt fel så är foamkravet en kvarleva från kolfibertankarna som användets ett tag och har inte så stor relevans idag, de bestod av 2 halvor som var limmade ihop och såg till att ett stort moln av soppa spreds om de klövs vid en krasch..
Plast förresten, jag har plåt iaf.....

Kanske inte alla som har tävlingsambitioner men några har det iaf., är flera från första 5:an som racear nu, sen kör iaf. jag med ytterst små marginaler på bandagar/träning, klarar egna misstag men åker om underlaget inte är bra.....
Glykol är inte kul på banan då, det har jag testat och var dyyyyyrt.......sen är det jäkligt tråkigt att sanera istället för att köra.

Najning av plugg, filter, påfyllning och glykolfritt tycker jag måste vara ett minimum, oken är ju för egen säkerhet, inte så mycket att de lossnar på löpande band men du najar inte förrän du dragit så då vet man.
 

SuperRetard

New member
Ja, tänkte nog lite fel där. Min tank är också i plåt. Dock sitter den så till att ramen ska gå i bitar innan den bryts sönder, och då spelar det nog inte så stor roll hur man najjat eller foamat, det blir nog sanering ändå. :D


BTW, du som styrt med det här ett tag (eller nån annan räv för den delen).. Finns det nåt bra tips på hur man bygga som en bur eller nåt för att skydda soppapumpen och mätaren framförallt. Gillar att ha soppamätare, fegt kanske, men skönt.

Om jag inte fattat helt fel så är foamkravet en kvarleva från kolfibertankarna som användets ett tag och har inte så stor relevans idag, de bestod av 2 halvor som var limmade ihop och såg till att ett stort moln av soppa spreds om de klövs vid en krasch..
Plast förresten, jag har plåt iaf.....

Kanske inte alla som har tävlingsambitioner men några har det iaf., är flera från första 5:an som racear nu, sen kör iaf. jag med ytterst små marginaler på bandagar/träning, klarar egna misstag men åker om underlaget inte är bra.....
Glykol är inte kul på banan då, det har jag testat och var dyyyyyrt.......sen är det jäkligt tråkigt att sanera istället för att köra.

Najning av plugg, filter, påfyllning och glykolfritt tycker jag måste vara ett minimum, oken är ju för egen säkerhet, inte så mycket att de lossnar på löpande band men du najar inte förrän du dragit så då vet man.
 

Hansi

Skrivit för mycket
"avbryta och sanera"? Sopa undan skadade förare som vurpat pga läckage då?
Ursäkta men jag tycker nog inte det verkar OK.
På en kursdag ska det inte gå så fort och man ska ha lite marginaler så man klarar lite överraskningar.
På en raceträning är det inte så, där litar man på underlaget och kör på gränsen, ligger det då plötsligt olja, glykol eller för den delen grus i idealspåret i en sväng så krashar man.
Det är väl onödigt?
/Stefan

Jag håller med. Men vad jag förstått vill man prioritera att det är enkelt att vara med och köra före att ha maximal säkerhet enligt reglemente. Jag hoppas denna diskussion hålls levande så att man inom SMC sport hittar en nivå för detta som fungerar bra i praktiken. Informationen som finns är snällt sagt luddig. "Vi kör efter reglementet, men håller inte så hårt på det" ger mer frågor än svar.

Kanske dela upp körningen i "najad grupp" och "inte najad grupp" så att man inte blandar fullblodsracers med mer gatmässiga hojar.
 

Geggamoja

New member
Steg 6 lär ju tightas upp och kräva relgementsenliga hojar i senare skede när det kommit igång ordentligt och kurserna alltid är överbokade? Klart det ska vara enkelt tills vi kommit igång ordentligt!

//Love
 

Geggamoja

New member
Hej allihopa!

Jag var på fest med sporthoj.com i helgen. Då fick jag reda på att om jag ska bli snabbare runt banan så måste jag lära mig köra på ställ in i kurvorna. Är det något ni tänkt börja lära ut i SMC sport? Eller ska det kanske rent av komma i något av de tidigare stegen?

Mvh,
Geggamoja
 

Ricken

Member
Hej allihopa!

Jag var på fest med sporthoj.com i helgen. Då fick jag reda på att om jag ska bli snabbare runt banan så måste jag lära mig köra på ställ in i kurvorna. Är det något ni tänkt börja lära ut i SMC sport? Eller ska det kanske rent av komma i något av de tidigare stegen?

Mvh,
Geggamoja


Det måste ha varit en vis människa som uttryckte sig så.

Det ska jag ta till mig. :)
 

Avarage

New member
Hej allihopa!

Jag var på fest med sporthoj.com i helgen. Då fick jag reda på att om jag ska bli snabbare runt banan så måste jag lära mig köra på ställ in i kurvorna. Är det något ni tänkt börja lära ut i SMC sport? Eller ska det kanske rent av komma i något av de tidigare stegen?

Mvh,
Geggamoja

Spännande, berätta gärna mer!

Mvh!
// Niklas
 

Geggamoja

New member
Dvs. ca. 1,26-någonting!
Och detta med sladd i ingången av var och varannan kurva...så klart! Eeeehhhhmmmm..... ;-)

Precis.
Kanske inte sladd hela tiden sådär, men där det passar. Framförallt depåkurvan där man behöver så mycket bromsverkan som möjligt.

Kanske är något man kan få lära sig på 4-dagars-kursen på GR? Jag är rätt duktig på påbörja sladd, men med väldigt varierande utgång. På crossen brukar det dock bli billigare än på stormoppe.
 
Top