Det som gäller för att gå steg 5, dvs licenskursen är att man gått steg 1-4. Det är en stor skillnad mot normala licenskurser, eftersom alla har bra körteknik och mkt vana från bana.
Vad som krävs för att gå steg 6 raceträningen, med startträning och minirace mm är att man har licens. Dvs man behöver inte ha gått steg 1-4 eller ha körkort. Även juniorer är välkomna.
Det finns säkert en bra anledning till det som jag har lyckats missa så med risk för att verka oförstående så undrar jag varför Steg 5 och 6 är i den ordningen de är. Dvs licenskursen i 5:an och träningen i 6:an?
För att gå rakt på sak så vill jag bli snabbare på bana, kör nästan ingen gata alls längre.
Men jag har för närvarande inget intresse av någon form av "race" eller att ta licens, jag tittar inte ens på motorsport på tv..
Vill helt enkelt bara bli snabbare i min egen körning.
Jag skulle gärna göra detta i SMC's regi då jag vet att det finns både snabba och pedagogiskt duktiga instruktörer här men jag är inte så sugen på "trafiksäkerhetsutbildning" med SMC-svängar, bromsa klart innan sväng osv.. (har kört alla stegen ett antal gånger).
Så för att avrunda med en fråga:
Hur ska man göra om man vill bli snabbare på just bankörning mh a SMC när man inte är intresserad av licens, startträningar osv?
...jag håller med Peter lite, min uppfattning är att licensförsäkringarna generellt är talanglösa (iaf inom enduro och mx som jag pysslat lite med, och då det är svemo-samma-samma kan jag inte tänka mig att RR är annorlunda) - man bör ändå ha en egen olycksfallsförsäkring.
Jag har noll och inga intentioner att tävla (tid/pengar), och även om licensen i sig är en marginell kostnad, så är det ändå en slant, på något som egentligen bara möjliggör att man kan åka licensträningar.
Åååååååå andra sidan så brukar licensträningarna vara billigare än vanliga bandagar, så det går väl på ett jämnt ut.
Men jag förstår vad Peter pratar om - och jag tror vi missar en grupp förare som gått våra utbildningssteg, och sedan letar sig ut mot vanliga bandagar (man behöver ju bara gå till sig själv, skall jag åka egna dagar är det vanliga bandagar jag lägger pengarna på).
Konceptet "Inte bara fest" kör med bandagar där man kan köpa lite instruktörstid, och det är ju ganska precis det vi saknar inom SMC, och jag tror att många skulle gilla det (givetvis utan vagnsskada, men så är det ju).
Det blir för seriöst, för stort kliv att kliva in på licensträningar med allt vad det innebär.
För min egen del så är det klyddet med hojen som bromsar (och tid...) - jag vill inte ta den av gatan, och vill heller inte åka runt med kraschkåpor på gatan, jag gillar helt enkelt hojen som den är, tills den dagen jag har ekonomi för en renodlad gathoj/banhoj-setup.
Visst, finns viljan så går allt att lösa...så är det ju alltid.
Hur ska man göra om man vill bli snabbare på just bankörning mh a SMC när man inte är intresserad av licens, startträningar osv?
Det blir för seriöst, för stort kliv att kliva in på licensträningar med allt vad det innebär.
För min egen del så är det klyddet med hojen som bromsar (och tid...) - jag vill inte ta den av gatan, och vill heller inte åka runt med kraschkåpor på gatan, jag gillar helt enkelt hojen som den är, tills den dagen jag har ekonomi för en renodlad gathoj/banhoj-setup.
Det blir för seriöst, för stort kliv att kliva in på licensträningar med allt vad det innebär.
För min egen del så är det klyddet med hojen som bromsar (och tid...) - jag vill inte ta den av gatan, och vill heller inte åka runt med kraschkåpor på gatan, jag gillar helt enkelt hojen som den är, tills den dagen jag har ekonomi för en renodlad gathoj/banhoj-setup.
Visst, finns viljan så går allt att lösa...så är det ju alltid.
Peter1980: ta licens och dra ut och kör, på en licensträning övar man inte starter utan bara på att sätta snabba varv.
Det som är skoj med Steg 6: är just att man kör lite rejs och övar starter för det är någe man inte gör på en licensträning.
Du får komma ner till oss på LMS och köra lite då, det "nya" är att köra varje pass som ett mini-race, med lampstart och allt! Ingen prispall dock, som tur är..
Använd kunskaperna du fått från smc på en vanlig bandag så ska du se att det ger dig mycket.
Ofan, det visste jag inte har bara kör på gelleråsen och då går man ut och kör sina varv..
Steg 6 handlar enbart om att bli snabbare utifrån sin egen nivå.(låter som det är det ni söker i mina öron)
Instruktörer finns på plats för att stötta och vi har en teoridel mellan passen.
Mc:n behöver ej vara fullt racekittad det räcker med att naja oljepluggen oljefilter och oljepåfyllningen samt att ta bort regskylten.
Dvs har du minst en baslicens, medlemskap i SMC sport och en Mc enligt ovan spec så spelar ålder eller körkort ingen roll. Däremot måste du ha åldern inne för att köra 600 om du inte har dispens från Svemo. Vart du tagit din licens spelar ingen roll.
Medlemskap ingår i kursavgiften. OBS det finns platser kvar på kemora kursen i Finland. 4 heldagar 16-19/7 vi ses;0)
Det framgick inte helt tydligt på steg 5 förra veckan att man ska naja för att köra steg 6, eller så var det mycket information och sent på kvällen. Men jag borde lagt det på minnet eftersom jag ska köra steg 6/ kemora.
Mitt intryck av steg 6 är att det är hellre fria än fälla som gäller. Regplåt och backspeglar bort resten inte 100% jätteviktigt. Ingen kollade mina najningar på kursen i april iaf.
Men att naja bromsoksbultar, oljefilter, oljeplugg och oljepåfyllningslocket rekommenderas starkt och är ju inte någon speciellt omfattande manöver. Jobbigast för mig var nog att med hjälp av biltemas värdelösa "gör pelarborr av en vanlig borrmaskin" mojäng borra hål i bultarna men med lite tålamod så gick det med.
Spiller du olja på banan pga slarv med detta under en "vanlig" licensträningsdag och någon ramlar och slår sig/hojen pga detta så kan det nog bli en....lite tryckt stämning i depån...typ
Mitt intryck av steg 6 är att det är hellre fria än fälla som gäller. Regplåt och backspeglar bort resten inte 100% jätteviktigt. Ingen kollade mina najningar på kursen i april iaf.
Men att naja bromsoksbultar, oljefilter, oljeplugg och oljepåfyllningslocket rekommenderas starkt och är ju inte någon speciellt omfattande manöver. Jobbigast för mig var nog att med hjälp av biltemas värdelösa "gör pelarborr av en vanlig borrmaskin" mojäng borra hål i bultarna men med lite tålamod så gick det med.
Spiller du olja på banan pga slarv med detta under en "vanlig" licensträningsdag och någon ramlar och slår sig/hojen pga detta så kan det nog bli en....lite tryckt stämning i depån...typ
Menar du att spilld olja eller glykol på banan är mindre allvarligt på SMCs steg6 än vad det är på en "vanlig" licensträning?
Det verkar svårt att förstå.
ALLA ändringar man skall göra på hojen enlgt reglementet är ju för säkerheten. Hindra läckage som kan orsaka halka mha najning, tät magkåpa, uppsamlingskärl och ingen glykol. Najade bromsar så man inte tappar dem. hajfena så man inte får in händer eller annat i bakdrevet vid en vurpa osv.
Att man skall plocka bort nummerskylten är väl inte iofs motiverat på samma sätt utan mest för att markera att det är en raceträning.
/Stefan