Tråden SMC SPORT 2012 - Nyheter, frågor, etc..

Hansi

Skrivit för mycket
Mycket lärorikt att få surra med grabbarna som tävlar på riktigt också!
 

compier

New member
Det som gäller för att gå steg 5, dvs licenskursen är att man gått steg 1-4. Det är en stor skillnad mot normala licenskurser, eftersom alla har bra körteknik och mkt vana från bana.
Vad som krävs för att gå steg 6 raceträningen, med startträning och minirace mm är att man har licens. Dvs man behöver inte ha gått steg 1-4 eller ha körkort. Även juniorer är välkomna.
 

SuperRetard

New member
Det som gäller för att gå steg 5, dvs licenskursen är att man gått steg 1-4. Det är en stor skillnad mot normala licenskurser, eftersom alla har bra körteknik och mkt vana från bana.
Vad som krävs för att gå steg 6 raceträningen, med startträning och minirace mm är att man har licens. Dvs man behöver inte ha gått steg 1-4 eller ha körkort. Även juniorer är välkomna.


Ok, grymt.

Steg 5 som jag ser det är ju en engångsgrej med plats för 1-2 kurser per säsong. Steg 6 däremot skulle kunna fylla massa kurser om formatet och kvaliteten var bra, och ni/vi/dem kan "utbilda" kunderna att förstå värdet av mer styrd träning än att bara åka runt runt så fort man vågar och därmed skapa efterfrågan.

Jag har ju kört en del cross tidigare, och blev helt klart förvånad när jag halkade in på det här och insåg att det saknades organiserade träningar. Tom när jag kappseglade hade vi mer seriösa träningar än vad som erbjudits inom RR.


Hade jag tid/råd skulle jag vilja köra en steg 6 (eller liknande) en gång per månad kanske. Och så 3-4 kvällsträningar på egen hand + nån racehelg/bandagshelg. Rätt säker på att man skulle slakta sekunder rejält om man gav sig själv de förutsättningarna.

I verkligenheten är ovan svårt att kombinera med livet dock, men ett par steg 6 per år skulle jag vilja gå. Personligen skulle jag inte vilja gå de så tidigt som den i april dock. Innan jag kan ta till mig av en kurs känns det som att man bör ha kommit över sina trösklar och hittat sitt flyt. Betala dyrt för avrostning känns lite galet.
 
Last edited:

Peter1980

New member
Det finns säkert en bra anledning till det som jag har lyckats missa så med risk för att verka oförstående så undrar jag varför Steg 5 och 6 är i den ordningen de är. Dvs licenskursen i 5:an och träningen i 6:an?

För att gå rakt på sak så vill jag bli snabbare på bana, kör nästan ingen gata alls längre.
Men jag har för närvarande inget intresse av någon form av "race" eller att ta licens, jag tittar inte ens på motorsport på tv..
Vill helt enkelt bara bli snabbare i min egen körning.

Jag skulle gärna göra detta i SMC's regi då jag vet att det finns både snabba och pedagogiskt duktiga instruktörer här men jag är inte så sugen på "trafiksäkerhetsutbildning" med SMC-svängar, bromsa klart innan sväng osv.. (har kört alla stegen ett antal gånger).

Så för att avrunda med en fråga:

Hur ska man göra om man vill bli snabbare på just bankörning mh a SMC när man inte är intresserad av licens, startträningar osv?
 

Hansi

Skrivit för mycket
Det finns säkert en bra anledning till det som jag har lyckats missa så med risk för att verka oförstående så undrar jag varför Steg 5 och 6 är i den ordningen de är. Dvs licenskursen i 5:an och träningen i 6:an?

För att gå rakt på sak så vill jag bli snabbare på bana, kör nästan ingen gata alls längre.
Men jag har för närvarande inget intresse av någon form av "race" eller att ta licens, jag tittar inte ens på motorsport på tv..
Vill helt enkelt bara bli snabbare i min egen körning.

Jag skulle gärna göra detta i SMC's regi då jag vet att det finns både snabba och pedagogiskt duktiga instruktörer här men jag är inte så sugen på "trafiksäkerhetsutbildning" med SMC-svängar, bromsa klart innan sväng osv.. (har kört alla stegen ett antal gånger).

Så för att avrunda med en fråga:

Hur ska man göra om man vill bli snabbare på just bankörning mh a SMC när man inte är intresserad av licens, startträningar osv?

Ta licens ändå. Det är skitkul. Licenskravet på steg 6 träningarna gör att man har en liten försäkring vid personskada. Och så kan du köra på kvällsträningar osv med de riktigt snabba förarna. SMC har ingen bankörning att erbjuda i den form du efterfrågar nu. Det som finns är "håll dig på hjulen" kurserna i steg 1-4, licenskurs steg 5 och "träning inför tävling" steg 6.

För att bli snabbare fungerar steg 6 utmärkt, jag har slagit mitt personbästa varje gång vi haft skojrejs.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Tillägg:
Du var väl själv på backlunds track days, där hjälper ju SMC till i form av några instruktörer som är med.

Annars tycker jag du skall följa med till Kinnekulle på rapidos bandagar som är direkt efter smc stockholms 2-dagars steglösa kurser på gelleråsen. Där kan jag hetsa dig lite i snabba gruppen :)
 

SGM

Moderator
...jag håller med Peter lite, min uppfattning är att licensförsäkringarna generellt är talanglösa (iaf inom enduro och mx som jag pysslat lite med, och då det är svemo-samma-samma kan jag inte tänka mig att RR är annorlunda) - man bör ändå ha en egen olycksfallsförsäkring.

Jag har noll och inga intentioner att tävla (tid/pengar), och även om licensen i sig är en marginell kostnad, så är det ändå en slant, på något som egentligen bara möjliggör att man kan åka licensträningar.
Åååååååå andra sidan så brukar licensträningarna vara billigare än vanliga bandagar, så det går väl på ett jämnt ut.


Men jag förstår vad Peter pratar om - och jag tror vi missar en grupp förare som gått våra utbildningssteg, och sedan letar sig ut mot vanliga bandagar (man behöver ju bara gå till sig själv, skall jag åka egna dagar är det vanliga bandagar jag lägger pengarna på).

Konceptet "Inte bara fest" kör med bandagar där man kan köpa lite instruktörstid, och det är ju ganska precis det vi saknar inom SMC, och jag tror att många skulle gilla det (givetvis utan vagnsskada, men så är det ju).

Det blir för seriöst, för stort kliv att kliva in på licensträningar med allt vad det innebär.
För min egen del så är det klyddet med hojen som bromsar (och tid...) - jag vill inte ta den av gatan, och vill heller inte åka runt med kraschkåpor på gatan, jag gillar helt enkelt hojen som den är, tills den dagen jag har ekonomi för en renodlad gathoj/banhoj-setup.

Visst, finns viljan så går allt att lösa...så är det ju alltid. :)
 

Hansi

Skrivit för mycket
...jag håller med Peter lite, min uppfattning är att licensförsäkringarna generellt är talanglösa (iaf inom enduro och mx som jag pysslat lite med, och då det är svemo-samma-samma kan jag inte tänka mig att RR är annorlunda) - man bör ändå ha en egen olycksfallsförsäkring.

Jag har noll och inga intentioner att tävla (tid/pengar), och även om licensen i sig är en marginell kostnad, så är det ändå en slant, på något som egentligen bara möjliggör att man kan åka licensträningar.
Åååååååå andra sidan så brukar licensträningarna vara billigare än vanliga bandagar, så det går väl på ett jämnt ut.


Men jag förstår vad Peter pratar om - och jag tror vi missar en grupp förare som gått våra utbildningssteg, och sedan letar sig ut mot vanliga bandagar (man behöver ju bara gå till sig själv, skall jag åka egna dagar är det vanliga bandagar jag lägger pengarna på).

Konceptet "Inte bara fest" kör med bandagar där man kan köpa lite instruktörstid, och det är ju ganska precis det vi saknar inom SMC, och jag tror att många skulle gilla det (givetvis utan vagnsskada, men så är det ju).

Det blir för seriöst, för stort kliv att kliva in på licensträningar med allt vad det innebär.
För min egen del så är det klyddet med hojen som bromsar (och tid...) - jag vill inte ta den av gatan, och vill heller inte åka runt med kraschkåpor på gatan, jag gillar helt enkelt hojen som den är, tills den dagen jag har ekonomi för en renodlad gathoj/banhoj-setup.

Visst, finns viljan så går allt att lösa...så är det ju alltid. :)

SMC behöver kanske inte konkurrera med den verksamhet andra bandagsarrangörer ägnar sig åt. Inte bara fest, Actionpics m.fl m.fl erbjuder ju det som efterfrågas. Och ofta med föråkare/instruktörer som även är SMC instruktörer. Filip Backlund track days är väl det som kommer närmast det Peter frågar om och jag har sett videobevis på att han själv var deltagare där häromdagen :)

Att tänka på: Den olycksfallsförsäkring jag har som täcker "vanliga" bandagar gäller INTE på arrangemang där SVEMO försäkringen täcker. Och SVEMO försäkringen är som redan skrivits inte speciellt förmånlig när det gäller ersättningsbelopp MEN den går att utöka. Se Svemos hemsida för mer information.

Den Steg 6 träning jag varit deltagare på i år var väldigt generös i fråga om att godkänna hojar. Plocka bort nummerskylt och backspeglar så var det OK att köra. Dvs det är inte samma krav som egentligen gäller enligt svemo reglementet.

Så kan man svälja kostnaden för licenskurs och årlig BAS-licens (1050:- tror jag) så är Steg 6 inga problem att köra. Och återigen, steg 5 och 6 är sjukt kul och har man pengarna så är dom värda vad det kostar.

Skall SMC arrangera "vanliga" bandagar så måste det finnas en gruppering inom SMC som brinner för det och vill rådda med allt som det innebär. Inte alls omöjligt, SMC är ju det dess aktiva medlemmar gör det till. Gruskurserna är väl ett exempel där några eldsjälar kämpat och fixat så att dom blivit verklighet.
 

compier

New member
Steg 6 handlar enbart om att bli snabbare utifrån sin egen nivå.(låter som det är det ni söker i mina öron)
Instruktörer finns på plats för att stötta och vi har en teoridel mellan passen.
Mc:n behöver ej vara fullt racekittad det räcker med att naja oljepluggen oljefilter och oljepåfyllningen samt att ta bort regskylten.
Dvs har du minst en baslicens, medlemskap i SMC sport och en Mc enligt ovan spec så spelar ålder eller körkort ingen roll. Däremot måste du ha åldern inne för att köra 600 om du inte har dispens från Svemo. Vart du tagit din licens spelar ingen roll.
Medlemskap ingår i kursavgiften. OBS det finns platser kvar på kemora kursen i Finland. 4 heldagar 16-19/7 vi ses;0)
 

Strandell

New member
Hur ska man göra om man vill bli snabbare på just bankörning mh a SMC när man inte är intresserad av licens, startträningar osv?

Använd kunskaperna du fått från smc på en vanlig bandag så ska du se att det ger dig mycket.

Det blir för seriöst, för stort kliv att kliva in på licensträningar med allt vad det innebär.
För min egen del så är det klyddet med hojen som bromsar (och tid...) - jag vill inte ta den av gatan, och vill heller inte åka runt med kraschkåpor på gatan, jag gillar helt enkelt hojen som den är, tills den dagen jag har ekonomi för en renodlad gathoj/banhoj-setup.

Licensträningarna är nått man har respekt för, MEN det är som vilken körning som helst. Jag höll på och skita mig i brallan flera ggr första gångerna (att man var så långsam körde 1:16 på gelleråsen). Men tro mig, oftast brukar det vara färre krascher på licensträning än på en vanlig SMC kurs. Och man är där och man övar på det man tror gör en till en snabbare förare.

Peter1980: ta licens och dra ut och kör, på en licensträning övar man inte starter utan bara på att sätta snabba varv.

Det som är skoj med Steg 6: är just att man kör lite rejs och övar starter för det är någe man inte gör på en licensträning.
 

SuperRetard

New member
Det blir för seriöst, för stort kliv att kliva in på licensträningar med allt vad det innebär.
För min egen del så är det klyddet med hojen som bromsar (och tid...) - jag vill inte ta den av gatan, och vill heller inte åka runt med kraschkåpor på gatan, jag gillar helt enkelt hojen som den är, tills den dagen jag har ekonomi för en renodlad gathoj/banhoj-setup.

Visst, finns viljan så går allt att lösa...så är det ju alltid. :)

Fast nu gör du/ni det mkt större än det är. Jag har kört hojen till träningarna några ggr i brist på bil (delad vårdnad), har en insexa i ryggsäcken och skruvat av regskylt mm på plats. kört träningen på gatdäck, eller haft nån som tagit med extra depåstöd och haft strumporna i ryggan..

95% av er åker ju ändå bil till bananen, byta kåpor tar ju inte 15 min, byta hjul 25 om man är dålig.


Race är en annan sak, då är det mer som ska till. Men licensträningar är inte mer än billig bantid med lite krav på ordning & reda på hojen och sin egen körning.
 

SuperRetard

New member
Peter1980: ta licens och dra ut och kör, på en licensträning övar man inte starter utan bara på att sätta snabba varv.

Det som är skoj med Steg 6: är just att man kör lite rejs och övar starter för det är någe man inte gör på en licensträning.

Du får komma ner till oss på LMS och köra lite då, det "nya" är att köra varje pass som ett mini-race, med lampstart och allt! Ingen prispall dock, som tur är..


@Peter1980: Ta licensen och kör träningar. Det är på "vår" nivå varv, bantid och åter varv man blir snabb av. Ju lägre varv-kostnad, desto fler varv. Har du en gång kört lite startträningar så vill du aldrig göra nåt annat, det är så galet jäkla hysteriskt kul att man kissar på sig lite varje gång.

Kurser är asbra, och jag saknar sen länge steg-6-konceptet. Men man behöver egentid att "sätta" teorin med också, annars är det lite pengar i sjön. Som att betala en trafikskolelärare för att öva start i backe när man har egen bil och backe (på inhägnat område) alldeles själv. Vissa saker är lärofrågor, andra handlar bara om repetition och övning.
 

Strandell

New member
Du får komma ner till oss på LMS och köra lite då, det "nya" är att köra varje pass som ett mini-race, med lampstart och allt! Ingen prispall dock, som tur är..

Ofan, det visste jag inte har bara kör på gelleråsen och då går man ut och kör sina varv..
 
Last edited:

Peter1980

New member
Använd kunskaperna du fått från smc på en vanlig bandag så ska du se att det ger dig mycket.

Absolut, stegen är en superbra start, och självklart ger det alltid "nånting" att fortsätta köra dem.
Men har kommit på mig själv med att i princip bara köra "riktiga" bandagar nuförtiden sen jag upptäckt att det är efter jag började med det som jag börjat ta mig runt betydligt fortare (vilket är synd då jag gillar SMC's arrangemang och attityd).

När min R1:a rasade i våras så passade jag på att uppgradera till en 600:a medans den andra står på verkstad och märkte att jag skulle behöva ha hjälp med snabba spår som är lämpade för en 600:a. Då vore det kanon att få lite feedback från en instruktör, men jag vill inte få "SMC-svängen" som spår när jag äntligen vant mig av med den. Det var därför jag började kika på SMC Sport!

Blev bara lite förvånad att licenskursen var före möjligheten att träna och få upp farten, därav min förvirring :)

Tackar för alla svar iaf, nu är det klart som korvspad! :tummenupp
 

SuperRetard

New member
Ofan, det visste jag inte har bara kör på gelleråsen och då går man ut och kör sina varv..

Så har det varit, och så är det ibland/ofta på LMS nu med. Har ju lite att göra med hur många funkisar man får tag i och vad vi som kör vill.

Jag visade mig vara rätt startsnabb, vilket blir jobbigt för det är så många att bli omkörd av de första varven då :(
 

daytona

New member
Steg 6 handlar enbart om att bli snabbare utifrån sin egen nivå.(låter som det är det ni söker i mina öron)
Instruktörer finns på plats för att stötta och vi har en teoridel mellan passen.
Mc:n behöver ej vara fullt racekittad det räcker med att naja oljepluggen oljefilter och oljepåfyllningen samt att ta bort regskylten.
Dvs har du minst en baslicens, medlemskap i SMC sport och en Mc enligt ovan spec så spelar ålder eller körkort ingen roll. Däremot måste du ha åldern inne för att köra 600 om du inte har dispens från Svemo. Vart du tagit din licens spelar ingen roll.
Medlemskap ingår i kursavgiften. OBS det finns platser kvar på kemora kursen i Finland. 4 heldagar 16-19/7 vi ses;0)

Det framgick inte helt tydligt på steg 5 förra veckan att man ska naja för att köra steg 6, eller så var det mycket information och sent på kvällen. Men jag borde lagt det på minnet eftersom jag ska köra steg 6/ kemora.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Det framgick inte helt tydligt på steg 5 förra veckan att man ska naja för att köra steg 6, eller så var det mycket information och sent på kvällen. Men jag borde lagt det på minnet eftersom jag ska köra steg 6/ kemora.

Mitt intryck av steg 6 är att det är hellre fria än fälla som gäller. Regplåt och backspeglar bort resten inte 100% jätteviktigt. Ingen kollade mina najningar på kursen i april iaf.

Men att naja bromsoksbultar, oljefilter, oljeplugg och oljepåfyllningslocket rekommenderas starkt och är ju inte någon speciellt omfattande manöver. Jobbigast för mig var nog att med hjälp av biltemas värdelösa "gör pelarborr av en vanlig borrmaskin" mojäng borra hål i bultarna men med lite tålamod så gick det med.

Spiller du olja på banan pga slarv med detta under en "vanlig" licensträningsdag och någon ramlar och slår sig/hojen pga detta så kan det nog bli en....lite tryckt stämning i depån...typ :)
 

daytona

New member
Mitt intryck av steg 6 är att det är hellre fria än fälla som gäller. Regplåt och backspeglar bort resten inte 100% jätteviktigt. Ingen kollade mina najningar på kursen i april iaf.

Men att naja bromsoksbultar, oljefilter, oljeplugg och oljepåfyllningslocket rekommenderas starkt och är ju inte någon speciellt omfattande manöver. Jobbigast för mig var nog att med hjälp av biltemas värdelösa "gör pelarborr av en vanlig borrmaskin" mojäng borra hål i bultarna men med lite tålamod så gick det med.

Spiller du olja på banan pga slarv med detta under en "vanlig" licensträningsdag och någon ramlar och slår sig/hojen pga detta så kan det nog bli en....lite tryckt stämning i depån...typ :)

Absolut! Du har rätt i det du skriver.
 

enhjuling

New member
Mitt intryck av steg 6 är att det är hellre fria än fälla som gäller. Regplåt och backspeglar bort resten inte 100% jätteviktigt. Ingen kollade mina najningar på kursen i april iaf.

Men att naja bromsoksbultar, oljefilter, oljeplugg och oljepåfyllningslocket rekommenderas starkt och är ju inte någon speciellt omfattande manöver. Jobbigast för mig var nog att med hjälp av biltemas värdelösa "gör pelarborr av en vanlig borrmaskin" mojäng borra hål i bultarna men med lite tålamod så gick det med.

Spiller du olja på banan pga slarv med detta under en "vanlig" licensträningsdag och någon ramlar och slår sig/hojen pga detta så kan det nog bli en....lite tryckt stämning i depån...typ :)

Menar du att spilld olja eller glykol på banan är mindre allvarligt på SMCs steg6 än vad det är på en "vanlig" licensträning?
Det verkar svårt att förstå.
ALLA ändringar man skall göra på hojen enlgt reglementet är ju för säkerheten. Hindra läckage som kan orsaka halka mha najning, tät magkåpa, uppsamlingskärl och ingen glykol. Najade bromsar så man inte tappar dem. hajfena så man inte får in händer eller annat i bakdrevet vid en vurpa osv.
Att man skall plocka bort nummerskylten är väl inte iofs motiverat på samma sätt utan mest för att markera att det är en raceträning.
/Stefan
 

Hansi

Skrivit för mycket
Menar du att spilld olja eller glykol på banan är mindre allvarligt på SMCs steg6 än vad det är på en "vanlig" licensträning?
Det verkar svårt att förstå.
ALLA ändringar man skall göra på hojen enlgt reglementet är ju för säkerheten. Hindra läckage som kan orsaka halka mha najning, tät magkåpa, uppsamlingskärl och ingen glykol. Najade bromsar så man inte tappar dem. hajfena så man inte får in händer eller annat i bakdrevet vid en vurpa osv.
Att man skall plocka bort nummerskylten är väl inte iofs motiverat på samma sätt utan mest för att markera att det är en raceträning.
/Stefan

Jag håller med dig och jag har haft samma frågeställningar själv, t.ex. vad försäkringsbolaget som i slutändan står för licensens försäkringsdel skulle säga om något inträffar som beror på att man inte följt reglementet fullt ut.

Anledningen till att man gör undantag från reglementet i steg 6 är just för att man vill kunna låta deltagare komma med sina vanliga gathojar och att klivet från vanliga "steg 1-4" just inte skall vara så stort att ta.

I april frågade jag specifikt om det var OK att jag hade glykol i motorn, det var ju fortfarande temperaturer runt 0:an på nätterna :) Svaret från ansvariga var att "blir det spill på banan får vi avbryta och sanera precis som på en vanlig kursdag"

Själv kör jag med krashkåpor (inkl magkåpa) som jag modifierat så att jag fortfarande kan köra hojen på gata med lysen och blinkers samt har stödet och passagerarfotpinnar kvar på hojen. Annars så är det najat samt hajfena på plats. Skum till tanken ligger kvar i en låda här och jag borde ju få tummen ur och dra spillslangarna till ett uppsamlingskärl :)
 
Top