janric
New member
Bashastigheter
Jag tror du missuppfattat saken.
Vill tipsa dig om Trafikförordningen:
- Tättbebyggt område; 3 kap. 17 § - Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen
- Motorvägshastighet; 9 kap. 1 § - 6. Fordon får inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen.
Lokala trafikföreskrifter som bl.a. fastställer att ett område är "tättbebyggt" kan beslutas enligt TrF kap 10. Får markeras med anvisningsmärket E5 enligt Vägmärkesförordningen.
Således, som det heter; passerar man en skylt som anvisar tättbebyggt område E5 gäller 50 km/tim om ingen annan hastighet skyltas.
Passerar man skylten för motorväg E1 gäller 110 km/tim om inget annat skyltas.
Skylten E5 måste inte sättas upp och det är väl mest med omtanke om kommunerna och alla de "sketutfarter" som kan förekomma.
Denna bild tycker jag är bra: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/J1_1.jpg
Jag kan ha fel. Rätta mig i så fall.
Hmm ... nu blir jag osäker men jag har bestämt för mig att man beslutat att i Sverige skall tätortsskylten och motorvägsskylten inte längre betyda 50 respektive 110 km/h.
Den angivna orsaken var att i och med dom många möjliga hastigheterna så blir det ändå så många undantag från 50 respektive 110. Varför man inte skulle kunna lösa det med den redan giltiga metoden att komplettera med avvikande hastighetsskylt begriper jag inte. Man kanske skulle ta och investera lite av pensionskapitalet i nån skyltfabrik?
Jag tror du missuppfattat saken.
Vill tipsa dig om Trafikförordningen:
- Tättbebyggt område; 3 kap. 17 § - Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen
- Motorvägshastighet; 9 kap. 1 § - 6. Fordon får inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen.
Lokala trafikföreskrifter som bl.a. fastställer att ett område är "tättbebyggt" kan beslutas enligt TrF kap 10. Får markeras med anvisningsmärket E5 enligt Vägmärkesförordningen.
Således, som det heter; passerar man en skylt som anvisar tättbebyggt område E5 gäller 50 km/tim om ingen annan hastighet skyltas.
Passerar man skylten för motorväg E1 gäller 110 km/tim om inget annat skyltas.
Skylten E5 måste inte sättas upp och det är väl mest med omtanke om kommunerna och alla de "sketutfarter" som kan förekomma.
Denna bild tycker jag är bra: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/J1_1.jpg
Jag kan ha fel. Rätta mig i så fall.