Remiss nya hastighetsgränser

Efoo

New member
Hur menar du kompensera? Varför skulle SMC kompensera dig för att du bor långt bort från en bana? Hänger inte riktigt med här...

Iaf, det är inget tvång att vara med på en BKK-körning. Borde dock ligga i ens eget intresse att fortbilda sig. Mitt förslag vara bara ett potentiellt incentiv i trafiksäkerhetens tecken, att få fler att köra BKK. Det är ju inte som att Vägverket kommer att gulla med oss motorcyklister.

Förslaget behöver nog i vilket fall, slipas till en del, om det alls ska bli nåt av det. :rolleyes:

Jag tycker det är fel att SMC ska betala för något som bara vissa kan utnyttja pga av avstånd till bana. Isf borde dom som har långt till bana få en del av reskostnaden betald för att kunna vara med.

Tycker som du att förslaget borde slipas till en del så det blir rättvist för alla medlemmar, även för dom som bor lite avsides.

OH-

Member
Du skjuter bredvid OH.
Att man inte får överskrida skyltad hastighet begriper nog var och en. Inget i det jag skrev motsäger detta.
Jag påtalade att kritiken ekat på det sättet. D.v.s. från de som lagt skulden för sin oförmåga att hålla hastigheten laglig på att begräsningarna inte varit varierade m.h.t. bland annat vägstandard och väglag. Denna kritik borde minska, inte sant?

Sedan tycker jag du skenar iväg vad gäller bakgrunden till remissförslagen. Har du läst igenom den ordentligt?

Vilka länder har en sådan "generell landsvägsbegränsning" som du nämner? Är den mer generell än våra 50 i tätort, 70 på landsbygdsvägar och 110 på motorväg?

Ja, början på mitt inlägg var väl avsiktligt lite "skruvat", ursäkta.

Samtidigt var den nog ett lamt försök till ironi, inte mot dig utan till vissa som påstår att dom bryter hastighetsgränser för att dom skulle vara "svåra att hålla". Så pass mycket fordonskontroll att man kan reglera hastigheten är väl ett rimligt krav.

Exempel på mer överlämnande av ansvaret på fordonsförarna hittar jag i Tyskland, Frankrike, Österrike och Italien. In i ort - 50 (och i dom länderna kan förarna begripa den kopplingen, i Sverige gav man upp innan systemet var genomfört), ut ur ort - oftast bashastighet. Smal väg med träd nära vägen - oftast ingen specialhastighet - bedöm själv. Alppass med hårnålskurvor - bashastighet - kör i hastighet som inte leder till olycka.
Där betyder varningsskyltar något - se upp, bedöm, anpassa hastighet.

OH-

Member
Hur ska man då kunna kompensera de SMC medlemmar som inte bor i närheten av en bana och kunna vara med på BKK-kurs?
Jag kan, men har ca 10 mil till närmsta bana.
Rimmligtvis i min ögon sett så borde man ändå ta ut en avgift.

Oj, oj vad långt!

jan-olovj

Active member
Jag tycker det är fel att SMC ska betala för något som bara vissa kan utnyttja pga av avstånd till bana. Isf borde dom som har långt till bana få en del av reskostnaden betald för att kunna vara med.

Tycker som du att förslaget borde slipas till en del så det blir rättvist för alla medlemmar, även för dom som bor lite avsides.

Resekostnader kan inte betalas men du har en poäng i det du säger. Jag har ingen bana i närheten så det blir till att övernatta kanske två nätter, skall man då lägga ihop övrnattningar och kursavgifter så kostar det hela en hel del om det då skall till och regna reält hela dagen så är det ett ekonomiskt risktagande att anmäla sig till en kurs som jag helt säkert skulle ha nytta av.

Marie

Banned
Exempel på mer överlämnande av ansvaret på fordonsförarna hittar jag i Tyskland, Frankrike, Österrike och Italien. In i ort - 50 (och i dom länderna kan förarna begripa den kopplingen, i Sverige gav man upp innan systemet var genomfört), ut ur ort - oftast bashastighet. Smal väg med träd nära vägen - oftast ingen specialhastighet - bedöm själv. Alppass med hårnålskurvor - bashastighet - kör i hastighet som inte leder till olycka.

Helt riktigt!

Det finns dessutom en del särskilt skyltade hastighetsgränser, men då finns det alltid ett svårupptäckt faromoment, och det finns all anledning att hålla MAX den skyltade hastigheten. Det handlar alltså inte om okynnessatta hastighetsgränser som gäller kilometer efter kilometer utan synbarlig orsak.

Jag ser Österrike som ett föregångsland i detta avseende. 130 på motorväg (fast man har under senare år diskuterat en höjning till 160 och även haft provsträckor med denna hastighet), 100 som bashastighet på landsväg (och i detta land finns det nog fler kilometer 100-väg där 100 i konstant fart skulle vara rena självmordet än de där man relativt riskfritt kan överskrida hastighetsgränsen) och 50 i tätort (utan annan markering än ortsnamnsskylten).

NeXTer

New member

Tror det är ett bättre system i längden än det vi använder här i Sverige. Problemet är att med den detaljstyrning som blir i det svenska vägnätet uppkommer feltänket att man ska hålla exakt den hastighet som står på skyltarna, och gud nåde den som kör långsammare. Man anpassar inte heller hastigheten efter förhållandena på platsen såsom skymda kurvor och dylikt.

Åker man av vägen när man höll hastigheten som var skyltad är det givetvis fel skyltning, att det var en feldoserad kurva med hala höstlöv hör inte till saken.

Skyltningen vi har är dessutom ofta anpassad för "mellanförhållanden", alltså så att den ska fungera året runt, vilket får följden att man en klar och vacker sommardag tycker att begränsningen är "fel" och kör som en idiot, medan man på vintern istället håller på att halka av vägen.

Det man upptäcker när man åker på vägar med fri fart eller där man bara har generella begränsningar är att de allra flesta kör i ett sansat tempo anpassat efter de aktuella förhållandena, även om det givetvis också finns de som trycker plattan i mattan eller kör för full rulle.

Efoo

New member
Oj, oj vad långt!

Om du läser så har jag skrivit att jag kan åka, men att det finns de som har det värre. 10 mil är inte mycket för mig, har 8 mil enkel väg till jobbet, plus att jag kör lastbil i jobbet. Hoppas du förstår hur jag menar...

adrian_vg

New member
Resekostnader kan inte betalas men du har en poäng i det du säger. Jag har ingen bana i närheten så det blir till att övernatta kanske två nätter, skall man då lägga ihop övrnattningar och kursavgifter så kostar det hela en hel del om det då skall till och regna reält hela dagen så är det ett ekonomiskt risktagande att anmäla sig till en kurs som jag helt säkert skulle ha nytta av.

Övernattningar?? Bara för att säkerställa att alla fattar vad jag var ute efter; BKK för mig innebär en broms- och kurvkurs på kortbana, dvs vanligen en kurs där man kör fyra pass om en kvart stycket under en körning. Pratar ni om samma sak?

(fast man har under senare år diskuterat en höjning till 160 och även haft provsträckor med denna hastighet)

Vågat (och kanske inte helt politiskt korrekt :))!

jan-olovj

Active member
Det jag tänkte på var en heldagskurs, hur lång tid tar en BKK kurs inkusive teorin.
Efter som jag inte har gått någon kurs så har jag ingen uppfattning riktigt vad som ingår, det vore säkert nyttigt.

adrian_vg

New member
Det jag tänkte på var en heldagskurs, hur lång tid tar en BKK kurs inkusive teorin.
Efter som jag inte har gått någon kurs så har jag ingen uppfattning riktigt vad som ingår, det vore säkert nyttigt.

Ca fyra och en halv timme totalt. Körningen brukar vara fyra pass om femton minuter. Fyra grupper på det ger fyra timmar. Teorin gör man en gång per säsong, så resterande körningar är bara fyra timmar totalt sett.

janric

New member
Bashastigheter

Ja, början på mitt inlägg var väl avsiktligt lite "skruvat", ursäkta.

Samtidigt var den nog ett lamt försök till ironi, inte mot dig utan till vissa som påstår att dom bryter hastighetsgränser för att dom skulle vara "svåra att hålla". Så pass mycket fordonskontroll att man kan reglera hastigheten är väl ett rimligt krav.

Jag godtar ursäkten även om jag inte tog åt mig så där hårt.

Bashastigheter har vi - tre stycken anser jag.
I Sverige har vi sedan införandet av trafikförordningen 1998 möjlighet till lokala trafikföreskrifter, LTF, där kommuner kan besluta om s.k. tättbebyggt område. Då sätts en tätortsskylt upp som innebär bashastigheten 50 km/tim. Inom gränserna för detta område får andra hastigheter än 50 regleras särskilt. Detta fenomen är inte alls ovanligt.
Hastighetsremissen innehåller förslag för justeringar av gränserna för vissa sådana områden.

På landsbygden gäller 70 km/tim om inget annat skyltas. Således kan det vid utfarten från ett tättbebyggt område enbart finnas en skylt som anger att området upphör. Då gäller alltså 70. I Tyskland och Österrike 100. I Tyskland på enstaka vägar med viss standard fri hastighet.

På motorväg gäller 110 km/tim om inget annat skyltas. Där sitter normalt enbart en skylt som visar att det är motorväg. I Österrike 130, i Tyskland rekommenderas sällan mer än 130.

Dessa regler om skyltning och bashastigheter följer europeisk standard och är, som jag sett vid mina irrfärder runt i Europa, ganska likvärdiga. Nivåerna kan variera. En bra sammanställning finns förresten i SMC-kalendern.

Om Tysklands och Österrikes gränser befrämjar trafiksäkerhet, miljö etc. vet jag inte. Men jag vet att den svenska olycksstatistiken är lägre än båda dessa länders.

OH-

Member
...........................
Då sätts en tätortsskylt upp som innebär bashastigheten 50 km/tim.
......................
På motorväg gäller 110 km/tim om inget annat skyltas. Där sitter normalt enbart en skylt som visar att det är motorväg.
......................

Hmm ... nu blir jag osäker men jag har bestämt för mig att man beslutat att i Sverige skall tätortsskylten och motorvägsskylten inte längre betyda 50 respektive 110 km/h.

Den angivna orsaken var att i och med dom många möjliga hastigheterna så blir det ändå så många undantag från 50 respektive 110. Varför man inte skulle kunna lösa det med den redan giltiga metoden att komplettera med avvikande hastighetsskylt begriper jag inte. Man kanske skulle ta och investera lite av pensionskapitalet i nån skyltfabrik?

Triumph int

New member
Att många här klagar så hatiskt på VV tjänstemän är lite konstigt.
Sådan kommentarer berättar ofta lite om den som skrev den också.

Att sitta och bestämma hastigheten på våra vägar görs efter statistik.
Och jag tror att olycksstatistiken är den tyngsta.

Om statistiken visar att olyckorna minskar efter att hastigheten har sänkts,
då har dom väl gjort rätt eller hur.

Jag skulle inte vilja vara VV tjänstemän och vara med på en
hastighetshöjning för att senare se att dödsolyckorna ökade.

Efoo

New member
Att många här klagar så hatiskt på VV tjänstemän är lite konstigt.
Sådan kommentarer berättar ofta lite om den som skrev den också.

Att sitta och bestämma hastigheten på våra vägar görs efter statistik.
Och jag tror att olycksstatistiken är den tyngsta.

Jag skulle inte vilja vara VV tjänstemän och vara med på en
hastighetshöjning för att senare se att dödsolyckorna ökade.

Kan inte annat än att hålla med dig. Vi ska vara glada så länge inte vi behöver åka 30km/h. Då tar jag och spänner fast hästen framför vagnen...

Marie

Banned

Inte nödvändigtvis.

Sverige har idag en onödigt hög trafiksäkerhet. Ungefär 1000 förolyckade per år vore en mera rimlig nivå med tanke på det trafikarbete som utförs.

NeXTer

New member
En inte helt politiskt korrekt åsikt, men till viss del kan jag instämma i resonemanget. Ett visst antal olyckor kommer alltid att ske, det är omöjligt att komma ifrån om inte fordonstrafik helt ska avskaffas (Murphys lag; om någonting kan gå fel kommer det att göra det också). Sedan har vi kategorin självmord medelst fordon, något som ibland tyvärr drabbar oskyldiga personer, utöver räddningspersonalen som får det tråkiga uppdraget att städa upp.

När man anpassar trafikmiljön så att den blir mer förlåtande och man därigenom kan spara liv är man inne på rätt spår. Däremot börjar det slå fel om man enbart med detaljstyrd hastighetsskyltning försöker uppnå samma mål.

Dels är det en för enkel lösning: Om vi sänker från 90 till 80 kan vi spara X liv i år, nästa år kan vi sänka till 70 för att spara ytterligare Y liv, osv... Då är det i längden troligtvis bättre att göra någonting åt den bakomliggande orsaken till varför en lägre hastighet skulle spara liv på den aktuella sträckan.

Nollvisionen i all ära, men när folk börjar hänga upp sig på fel saker för att med enkla medel försöka bättra på statistiken istället för trafiksituationen tappar man både verklighetsförankring och folks respekt för det man gör.

Molgan

New member
Jag får lust att flytta nån annanstans. Finns ingen koppling mellan det sjunkande dödstalet och skylthysterin trots att VV vill få oss att tro det. Lägg pengarna på nåt vettigt istället, snälla.

Triumph int

New member
Inläggen från vissa är ju helt åt helvete, som
att vi har en onödigt hög trafiksäkerhet.

Hur fungerar ni i samhället överhuvudtaget,
är ni såna som "straffar" alla som gör "fel"
ute på vägarna.

Kör med fantasi och tänk mer på andra,
man måste få släppa på gasen om man
inte vet exakt vart en mindre avfart är.

Alla som åker på vägarna är inte vid sina
sinnens fulla bruk. Det kan finnas många
orsaker till att uppmärksammheten viker.

Om du får ett telefonsamtal och meddelas
att nära anhöriga har dött.

Det kan vara bråk i bilen.

Det måste vara tillåtet att vara olika, det
gäller även i trafiken.

SuperRetard

New member
Jag slutade köra bil för ett tag sen, och kör numer bara hoj..

Alla de här skyltarna ni pratar om, vad är det? Har nåt vagt minne från mina bilmil, men mer än så minns jag inte ;)!

Skämt åsido. Jag skulle kunna sätta en hel del på att 95% av alla singelolyckor sker över tillåten hastighet, där föraren totalt ignorerar vad som står på skylten. Detta tror jag gäller både för bil och mc. I det läget finns ingen skyltning i världen som ändrar statistiken.

Nästa steg jag inte förstår, är hur man kan lägga så stora resurser på hastighet, när alkohol och narkotika är ett så utbrett problem. Jag har en hel del kompisar som är poliser och de har slagit hål på en hel del myter om VEM som fyllekör för mig.

Sen ser jag det som ett problem med trafikbeteende och ren kompetens. När man ser folk få halvt panik över att det kommer en 90 graders-kurva på den där lilla landsvägen som det knappt går att mötas 2 bilar på, då blir man lite rädd. Bromsa - styr..... 2 moment, känns inte jätteavancerat. Likaså i tät trafik, kommer det 5 bilar i klunga verkar vissa få hjärtinfarkt direkt. Visst, alla är inte ämnade för storstadstrafik, men när pulsen verkar gå i taket i städer som Norrköping, Lidköping osv för att det är "för mkt".. Då är det kanske läge att överväga kontinuerliga omprövningar av körkorten!

Verkligeheten ändras, kompetens har tvärtom en tendens att försvinna om man inte tränar (läs: faktikst kör i trafik med jämna mellanrum).

janric

New member
Absurd kommentar

Inte nödvändigtvis.

Sverige har idag en onödigt hög trafiksäkerhet. Ungefär 1000 förolyckade per år vore en mera rimlig nivå med tanke på det trafikarbete som utförs.

Onödigt hög trafiksäkerhet?! :confused:Antagligen ett skämt av det annorlunda slaget du drar men:

Om du menar allvar och tycker som du skriver undrar jag vilka av dina anhöriga, vänner eller andra du skulle kunna tänka dig avstå från genom en trafikolycka?