Remiss nya hastighetsgränser

Chopperbyggarn

New member
Pratade idag med en fd "Timmer Åkare" och han berättade att han hade klagat hos VV ang kant markerings linjer som inte längre syntes på en 70-väg i Småland. Svaret han fick från VV var att VV överhuvudtaget inte är skyldiga att måla kant linjer på 70 vägar.Detta var för många år sedan men ställer ändå frågan om sänkt hastiget sänker kravet på att underhålla riksvägar??

När man funderar över olika impopulära remissförslag från VV..brukar det inte ofta vara så att man "tar i ordentligt" i förslaget för att sedan ha en viss "prutmån" under efterkommande förhandlingar med motståndare??
Om det inte går att stoppa förslaget så bör vi väl ändå utnyttja "prutmånen" så lång det går??
Efter att ha funderat en del så har jag kommit fram till att jag absolut tycker att SMC ska jobba mot hasighetssänkningar från 90km/h till 80km/h på smartast möjliga sätt!!
Bättre en dålig komromiss än en helkass slutlösning!!

Anders.J
 

Hellman

New member
I "mitt område" kan jag inte komma på en enda 90 väg som borde sänkas..däremot flera 70 vägar som borde höjas..en bra chans för VV att visa att man har verklighetsförankring. Många "måttligt trafikerade riksvägar här.
Möljö tror jag inte alls att det handlar om i detta förslaget utan det är bara ett billigt"bondfångar knep" som råkar ligga i tiden...olika fordon har olika utväxling och effektregister på sina motorer.
Dags för frukost! Sedan ut på arbete!

Anders.J

Verklighetsförankringen finns tyvärr inte där, hur mycket man än ropar efter den. 90 vägar som bör sänkas har jag inga i närområdet, däremot 70 vägar som BÖR höjas. Jag hade hoppats 80-skylten skulle ersätta många 70-skyltar när detta spektaklet drogs igång, men de ersatte 90-skyltarna istället...

Det där med miljön är bara en modeord de tar till för att få stora massan att lyssna/lyda. Svensson är så förbannat stolt över sig själv att han köpt sin nya "miljöbil" som drivs på det statliga skämtet etanol och tycker han gör sin "miljöplikt". Sedan att han varje vinter tar flyget till Tailand slog honom aldrig att det kanske var värre än hans gamla 740 flera gånger om... Ironi när den är som bäst.

Min bil drar minst i 130-140km/h. Min MC har 6 växlar, den sjätte kan jag inte använda i laglig fart (då är den lite nerdrevad också). Tror inte mina fordon är speciellt udda, dock verkliga till skillnad från VV:s utopiska flumnirvana. Miljövinst, skitsnack.
 

flex

New member
Verklighetsförankringen finns tyvärr inte där, hur mycket man än ropar efter den. 90 vägar som bör sänkas har jag inga i närområdet, däremot 70 vägar som BÖR höjas. Jag hade hoppats 80-skylten skulle ersätta många 70-skyltar när detta spektaklet drogs igång, men de ersatte 90-skyltarna istället...

Det där med miljön är bara en modeord de tar till för att få stora massan att lyssna/lyda. Svensson är så förbannat stolt över sig själv att han köpt sin nya "miljöbil" som drivs på det statliga skämtet etanol och tycker han gör sin "miljöplikt". Sedan att han varje vinter tar flyget till Tailand slog honom aldrig att det kanske var värre än hans gamla 740 flera gånger om... Ironi när den är som bäst.

Min bil drar minst i 130-140km/h. Min MC har 6 växlar, den sjätte kan jag inte använda i laglig fart (då är den lite nerdrevad också). Tror inte mina fordon är speciellt udda, dock verkliga till skillnad från VV:s utopiska flumnirvana. Miljövinst, skitsnack.


Så här mycket bränsle går det till Phuket Thailand

Till Phuket, 9 764 km 177 447 B 767-300 , 177 står för liter /pass , 447 står för kg co2 /pass
Källa:http://www.fritidsresor.se/36665/Ansvar--Klimat/Flyg/Flyg/
Hur mycket drar din mc en sommar säsong. Då kanske vi ska skita i att ta bågen på Europa sem, drar nog mer än 177 liter.
Kan du köra Stockholm-Mallorca på 50 l bränsle å din hoj blir jag impad.


Från Stockholm Liter/pass. Kg CO2/pass. Flygtyp
Till Mallorca, 2 477 km 50 128 B 767-300
Till Rhodos, 2 687 km 53 133 B 757-200
Till Cypern, 2 982 km 68 171 B 757-200
Till Kreta, 2 720 km 61 155 B 767-300
Till Gr Canaria, 4 337 km 90 229 B 757-200
Till Hurghada, 3 808 km 83 211 B 757-200
Till Phuket, 9 764 km 177 447 B 767-300
 
Last edited:

Hellman

New member
Så här mycket bränsle går det till Phuket Thailand

Till Phuket, 9 764 km 177 447 B 767-300 , 177 står för liter /pass , 447 står för kg co2 /pass
Källa:http://www.fritidsresor.se/36665/Ansvar--Klimat/Flyg/Flyg/
Hur mycket drar din mc en sommar säsong. Då kanske vi ska skita i att ta bågen på Europa sem, drar nog mer än 177 liter.
Kan du köra Stockholm-Mallorca på 50 l bränsle å din hoj blir jag impad.


Från Stockholm Liter/pass. Kg CO2/pass. Flygtyp
Till Mallorca, 2 477 km 50 128 B 767-300
Till Rhodos, 2 687 km 53 133 B 757-200
Till Cypern, 2 982 km 68 171 B 757-200
Till Kreta, 2 720 km 61 155 B 767-300
Till Gr Canaria, 4 337 km 90 229 B 757-200
Till Hurghada, 3 808 km 83 211 B 757-200
Till Phuket, 9 764 km 177 447 B 767-300

Touché min vän. Kände du dig träffad? ;)

Dock har jag har ingen miljöhoj, ingen miljöbil heller. Fan jag slängde tom en PETflaska i papperskorgen igår. Det jag menar är att miljöansvaret i Sverige skylls på bilisternas hastigheter i 90 istället för 80. Snacka om en piss i nilen. Gå på större problem som lastbilstransporter, importerad kolkraft etc först.

Sedan åkte 210 882 svenskar till Thailand 2003. (Källa DN.se)
 

flex

New member
Touché min vän. Kände du dig träffad? ;)

Dock har jag har ingen miljöhoj, ingen miljöbil heller. Fan jag slängde tom en PETflaska i papperskorgen igår. Det jag menar är att miljöansvaret i Sverige skylls på bilisternas hastigheter i 90 istället för 80. Snacka om en piss i nilen. Gå på större problem som lastbilstransporter, importerad kolkraft etc först.

Sedan åkte 210 882 svenskar till Thailand 2003. (Källa DN.se)

Lite träffad ja,ville bara glänsa med lite fakta , försår precis vad du menar;)
 

Chopperbyggarn

New member
Touché min vän. Kände du dig träffad? ;)

Dock har jag har ingen miljöhoj, ingen miljöbil heller. Fan jag slängde tom en PETflaska i papperskorgen igår. Det jag menar är att miljöansvaret i Sverige skylls på bilisternas hastigheter i 90 istället för 80. Snacka om en piss i nilen. Gå på större problem som lastbilstransporter, importerad kolkraft etc först.

Sedan åkte 210 882 svenskar till Thailand 2003. (Källa DN.se)

Dom av oss som är emot hastighetssänkning 90km/h till 80Km/h ska nog vara försiktiga med att peka ut andra grupper för att lyfta oss själva...detta kan kanske vändas mot oss själva (som i Flex exempel).
Och lastbilsåkarna kanske vill samma sak som vi. Och alla så måste vi kunna sköta våra arbeten, viket innebär körning på Riksvägar för en stor del av landets befolkning här gäller nog samarbete mellan olika trafikantgrupper för att lyckas.;)

Anders.J
 

Marie

Banned
Touché min vän. Kände du dig träffad? ;)

Dock har jag har ingen miljöhoj, ingen miljöbil heller. Fan jag slängde tom en PETflaska i papperskorgen igår. Det jag menar är att miljöansvaret i Sverige skylls på bilisternas hastigheter i 90 istället för 80. Snacka om en piss i nilen. Gå på större problem som lastbilstransporter, importerad kolkraft etc först.

Sedan åkte 210 882 svenskar till Thailand 2003. (Källa DN.se)

Jag har däremot definitivt en miljöbil :)

Den har en alldeles underbar miljö.

Kanonfin komfort även på mycket långa körpass, rullar mjukt som silke även på dåliga vägsavsnitt, och svällande, läderklädda säten med oräkneliga inställningsmöjligheter, och så en tystnad även i hög fart som är nästan kuslig.
Fast en del ser den nog inte som miljöbil, när den presenterades blev den nästan ett hatobjekt för miljörörelsen. Jag talar om en Mercedes ur W140-serien försedd med en rejäl bensineldad vinkelåtta.... :D
pic.php
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Så här mycket bränsle går det till Phuket Thailand

Till Phuket, 9 764 km 177 447 B 767-300 , 177 står för liter /pass , 447 står för kg co2 /pass
Källa:http://www.fritidsresor.se/36665/Ansvar--Klimat/Flyg/Flyg/
Hur mycket drar din mc en sommar säsong. Då kanske vi ska skita i att ta bågen på Europa sem, drar nog mer än 177 liter.
Kan du köra Stockholm-Mallorca på 50 l bränsle å din hoj blir jag impad.


Från Stockholm Liter/pass. Kg CO2/pass. Flygtyp
Till Mallorca, 2 477 km 50 128 B 767-300
Till Rhodos, 2 687 km 53 133 B 757-200
Till Cypern, 2 982 km 68 171 B 757-200
Till Kreta, 2 720 km 61 155 B 767-300
Till Gr Canaria, 4 337 km 90 229 B 757-200
Till Hurghada, 3 808 km 83 211 B 757-200
Till Phuket, 9 764 km 177 447 B 767-300


Rättt tomt argument såvida det inte finns statistik på att majoriteten av Phuketresenärerna cyklar och promenerar resten av sommaren!
 

flex

New member
Rättt tomt argument såvida det inte finns statistik på att majoriteten av Phuketresenärerna cyklar och promenerar resten av sommaren!

Om jag använder 177l bränsle för att komma till thailand i 3 veckor, hur mycket använder du på 3 v sem på hojen???:rolleyes:
 

P-O Noren

New member
Verklighetsförankringen finns tyvärr inte där, hur mycket man än ropar efter den. 90 vägar som bör sänkas har jag inga i närområdet, däremot 70 vägar som BÖR höjas. Jag hade hoppats 80-skylten skulle ersätta många 70-skyltar när detta spektaklet drogs igång, men de ersatte 90-skyltarna istället...

Det där med miljön är bara en modeord de tar till för att få stora massan att lyssna/lyda. Svensson är så förbannat stolt över sig själv att han köpt sin nya "miljöbil" som drivs på det statliga skämtet etanol och tycker han gör sin "miljöplikt". Sedan att han varje vinter tar flyget till Tailand slog honom aldrig att det kanske var värre än hans gamla 740 flera gånger om... Ironi när den är som bäst.

Min bil drar minst i 130-140km/h. Min MC har 6 växlar, den sjätte kan jag inte använda i laglig fart (då är den lite nerdrevad också). Tror inte mina fordon är speciellt udda, dock verkliga till skillnad från VV:s utopiska flumnirvana. Miljövinst, skitsnack.

Att din bil skulle dra minst i 130-140 km/h är ju bara fantasier...
Kör du en enväxlad låda och blir bogserad av en annan bil upp till 70km/h ?

Givetvis drar den mindre i 90 än 130, oavsett hur mycket du kommer flumma iväg om utväxlingar..

Helt enkelt en fysisk omöjlighet för en modern bil att dra mindre i 130-140 än i 90km/h
 

Hellman

New member
Att din bil skulle dra minst i 130-140 km/h är ju bara fantasier...
Kör du en enväxlad låda och blir bogserad av en annan bil upp till 70km/h ?

Givetvis drar den mindre i 90 än 130, oavsett hur mycket du kommer flumma iväg om utväxlingar..

Helt enkelt en fysisk omöjlighet för en modern bil att dra mindre i 130-140 än i 90km/h

Automat, 4-stegad. Saab 9-5 kombi om du undrar.

Har inga konkreta bevis att ge dig utom upplevda erfarenheter. Bäst förbrukning, alltså lägst, får jag när jag besöker skåne och harvar motorväg i 130 styvt. Kan mycket väl bero på lådans utväxling vad vet jag. Kan också vara fel på bilen. Kan också bero på att trafiken flyter och man slipper bromsa/gasa hela jäkla tiden. Mest troligt då fysiken säger att den ska dra mer i 130 än 90.

Sedan jag kanske inte är så duktigt teoribunden heller.
 

Marie

Banned
Att din bil skulle dra minst i 130-140 km/h är ju bara fantasier...
Kör du en enväxlad låda och blir bogserad av en annan bil upp till 70km/h ?

Givetvis drar den mindre i 90 än 130, oavsett hur mycket du kommer flumma iväg om utväxlingar..

Helt enkelt en fysisk omöjlighet för en modern bil att dra mindre i 130-140 än i 90km/h

Jag har ju precis samma upplevelse av bensinförbrukningen på min bil.

I så fall är det fel på mätaren som visar momentan bränsleförbrukning (vilket ingenting annat tyder på). Den enda hastighet där den visar strax under 10 l/100km vid jämn fart på jämn väg är runt 130 km/h. Visst, den visar *nästan* samma vid lägre fart men inte riktigt, och vid högre fart än 140 stiger det. Den är väl helt enkelt avstämd för att vara "Autobahnlok", och har väl inte utgett sig för att vara något annat.

Modern och modern? Den är 18 år nu i dagarna, fast å andra sidan har den fyrventilstoppar med dubbla överliggande kamaxlar och datorstyrd tändning o insprutning ...
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Det enda rätta sättet att mäta förbrukningen på är att räkna ut vid tankningen vad det blev. Det har en vesntlig betydelse hur fort du kör, håller jag laglig fart, på som jag mätt flera gånger, en sträcka på femti mil så skiljer det mycket mot att ligga i 130 det mesta av stäckan, Det är billigare att ta det lugnare. Jag har en Saab 9 3 1,8 av 2004 års mod.
 

SGM

Moderator
Jämn rull sparar bränsle...och motorer är mer/mindre effektiva i vissa områden - så det kan visst vara så att den går snålare i säg 120 än 90 - det har med utväxlingen att göra i drivlinan, och om motorn har kass verkningsgrad i ett visst register.

Nu är det inte värst vanligt, de flesta bilar följer normen att ~90 är normalt pendlingstempo.

Däremot, alla dessa på/av - det kostar det...ta bara E20 mot Göteborg som exempel, jesus H christ...man hinner precis upp i 90, så är det 60, 40, 70, 80...etc, och totalt nedlusat med fartkameror.

Vem är skyldig till detta? Jag har länge funderat på om inte tjära och fjäder är ett lämpligt straff...

Det lär väl bli riktig motorväg av eländet, men som det är så går det närapå varken åt mer bränsle eller tid att åka norröver via Borås/Jkp från götet - och det är anmärkningsvärt.

Det enda vettiga i den här remissen är att min jobbpendlarväg går från 90 till 100, man får väl se det som en bonus...

/J
 

P-O Noren

New member
Automat, 4-stegad. Saab 9-5 kombi om du undrar.

Har inga konkreta bevis att ge dig utom upplevda erfarenheter. Bäst förbrukning, alltså lägst, får jag när jag besöker skåne och harvar motorväg i 130 styvt. Kan mycket väl bero på lådans utväxling vad vet jag. Kan också vara fel på bilen. Kan också bero på att trafiken flyter och man slipper bromsa/gasa hela jäkla tiden. Mest troligt då fysiken säger att den ska dra mer i 130 än 90.

Sedan jag kanske inte är så duktigt teoribunden heller.

Du kan ju inte gärna jämföra blandad förbrukning med jämn motorvägsfart. Gör ett experiment med att du köra samma sträcka på motorvägen på långresa genom att följa övrig trafik i höger fil på motorvägen kontra ligga på i 140. Jag har testat och det gör en stor skillnad. Jag påstår inte att man måste göra det, var och en bestämmer själva. Men man ser till förbrukningen så har jag ännu inte fått ett fordon att dra mindre i högre fart än lägre med samma förutsättningar.

Skulle man lyckas med det är det nog dags att ta patent, för då har man kommit på ett sätt varvid man får en maskin att uträtta ett större arbete för mindre energimängd, mot ett mindre arbete för högre energimängd. Många galningar har genom åren påstått att de uppfunnit en sådan. Ingen har lyckats.
 

Marie

Banned
Du kan ju inte gärna jämföra blandad förbrukning med jämn motorvägsfart. Gör ett experiment med att du köra samma sträcka på motorvägen på långresa genom att följa övrig trafik i höger fil på motorvägen kontra ligga på i 140. Jag har testat och det gör en stor skillnad. Jag påstår inte att man måste göra det, var och en bestämmer själva. Men man ser till förbrukningen så har jag ännu inte fått ett fordon att dra mindre i högre fart än lägre med samma förutsättningar.

Skulle man lyckas med det är det nog dags att ta patent, för då har man kommit på ett sätt varvid man får en maskin att uträtta ett större arbete för mindre energimängd, mot ett mindre arbete för högre energimängd. Många galningar har genom åren påstått att de uppfunnit en sådan. Ingen har lyckats.

Inte så som du lägger fram det, men väger man in möjligheten att motorn har bättre eller sänre verkningsgrad i olika varvtalsregister, vilken hastighet man får lock-up i momentomvandlaren, växlingspunkter i automatlådan mm så han man få fram en hel del underliga fenomen som äter upp den teoretiska bränslebesparingen i vissa lägre hastighetsområden...
 

P-O Noren

New member
Inte så som du lägger fram det, men väger man in möjligheten att motorn har bättre eller sänre verkningsgrad i olika varvtalsregister, vilken hastighet man får lock-up i momentomvandlaren, växlingspunkter i automatlådan mm så han man få fram en hel del underliga fenomen som äter upp den teoretiska bränslebesparingen i vissa lägre hastighetsområden...

Ja, det håller jag med om. Men inte i stora skillnader i fart vi pratar om. Jag har kört många bilar genom åren och många automatlådor. Alla jag har kört har gått upp på högsta växeln under 100km/h. Så några 130-140 behövs inte för det.
 

GS1000E

New member
Ja, det håller jag med om. Men inte i stora skillnader i fart vi pratar om. Jag har kört många bilar genom åren och många automatlådor. Alla jag har kört har gått upp på högsta växeln under 100km/h. Så några 130-140 behövs inte för det.

Nu har ni väl ändå lyckats spåra ur fullständigt! Frågan gällde en remiss angående de nya hastighetsbegränsningarna. Nu diskuteras istället hur mycket bensin era gamla pilsnerpråmar drar. Skärpning!:mad:
 

Catherine

New member
Vägverket = Sveriges talibaner

Måste väcka denna tråd! Nu är debatten i full gång i media. Robert Collins krönika i Aftonbladet har väckt mycket synpunkter. Observera att 76% av Aftonbladets läsare tycker att lägre fart ger fler olyckor! Och det är just nu över 30.000 svar! Det månne vara politiskt svårt att argumentera mot hastighetssänkningen, men faktum är att folket verkar tycka att Vägverket spårat ur. Jag hoppas att SMC och andra remissinstanser hittar bra sätt att argumentera mot sänkningarna. Collin kallar Vägverket för "Sveriges talibaner" och jag kan inte annat än hålla med! Här är hans krönika:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article5748810.ab
 

Chopperbyggarn

New member
Måste väcka denna tråd! Nu är debatten i full gång i media. Robert Collins krönika i Aftonbladet har väckt mycket synpunkter. Observera att 76% av Aftonbladets läsare tycker att lägre fart ger fler olyckor! Och det är just nu över 30.000 svar! Det månne vara politiskt svårt att argumentera mot hastighetssänkningen, men faktum är att folket verkar tycka att Vägverket spårat ur. Jag hoppas att SMC och andra remissinstanser hittar bra sätt att argumentera mot sänkningarna. Collin kallar Vägverket för "Sveriges talibaner" och jag kan inte annat än hålla med! Här är hans krönika:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article5748810.ab

Tack för ett bra inlägg !!!

Anders.J
 
Top