Remiss nya hastighetsgränser

adrian_vg

New member

Generellt hållet som sagt. Ni gjorde så gott ni kunde med den tiden ni hade.

Kommentarer (kalla mig petig...): "Att förse sidoområden med kanträcken är heller heller bra ur ett MC-perspektiv." ska vara "Att förse sidoområden med kanträcken är inte heller bra ur ett MC-perspektiv." tror jag.

"Däremot tror SMC att många av förslagen som Vägverket presenterar inte kommer att accepteras, vilket är en grundförutsättning för att förslaget ska efterlevas." Detta är redan ett faktum. VV kommer att peka på detta och säga, "vad var det vi sa"... :mad:

"En sänkning på dessa vägar kan skapa situationer där den som håller
hastighetsgränsen blir en bromskloss. Som motorcyklist betyder det att man blir omkörd enbart av större fordon. Redan idag sker omkörningar under ibland helt regelvidriga former vilka i värsta fall kan förorsaka olyckor."
Också redan ett faktum idag. Känns inte helt bra...

Varför känns det som att VV silar mygg och sväljer kameler? Om jag förstått saken rätt är VV:s vinst 50 mille på förslaget om (mestadels) sänkt hastighet. En odöd motorcyklist är 21 mille sparade. På bara ca 2,5 motorcyklister som inte har dött är Vägverkets vinst intjänad. Hur många motorcyklister har hittills dött i år pga dåliga vägar mm?

Intressant med könsfördelningen på slutet... :)

Som sagt, bra skrivet med det du hade till buds.
 

Chopperbyggarn

New member

Bra svar med tanke på den korta remisstiden! Optimalt hade varit att komentera varje vägsträcka i förslaget..men på bara en månad så är det ju en omöjlig uppgift. Hoppas att VV tar till sig svaret!! Lär nog komma in liknande remissvar från andra motor organisationer och yrkesförarförbund..sen återstår det att se om trycket på VV blir stort nog så att man tänker till ett par gånger extra innan man gör en hastighetssänkning.

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Fullt förståeligt med tanke på den tid ni haft på er.. En synpunkt som också kommunicerades med all önskvärd tydlighet! ;)

Tyvärr saknas den detaljkritik som förmodligen krävs för att få ens det minsta gehör från storebrors-VV. Med konkreta exempel och scenarioanalyser KANSKE tom VV skulle få en lampa att tändas.


Men välarbetat med tanke på tiden, och oerhört lakoniskt och välformulerat!
 

P-O Noren

New member
Bryr sig transportstyrelsen över huvudtaget om motorcyklister?

Jag är säker att de endast tycker att vi är ett problem, jag har förstått det som att SMC centralt tycker de lyssnar och är lyhörda på oss och våra behov.

Men ärligt ser vi lite av detta nere på gräsrotsnivå ute i trafiken.

Att skicka ut ett sådant stort remissarbete på 1 månads svarstid på remiss är ett akademiskt sätt att säga: "Vi bryr oss inte ett skit i vad ni tycker eller säger, men ni ligger på sändlistan. Så innan vi har kommit på hur vi ska ta bort er på sändlistan så får ni väl svara på denna remiss..."
 

GS1000E

New member
Bryr sig transportstyrelsen över huvudtaget om motorcyklister?

Jag är säker att de endast tycker att vi är ett problem, jag har förstått det som att SMC centralt tycker de lyssnar och är lyhörda på oss och våra behov.

Men ärligt ser vi lite av detta nere på gräsrotsnivå ute i trafiken.

Att skicka ut ett sådant stort remissarbete på 1 månads svarstid på remiss är ett akademiskt sätt att säga: "Vi bryr oss inte ett skit i vad ni tycker eller säger, men ni ligger på sändlistan. Så innan vi har kommit på hur vi ska ta bort er på sändlistan så får ni väl svara på denna remiss..."

Helt rätt! Även jag tror att Vägverket bortser från SMC's åsikter och det skulle därför vara intressant att höra vilka remisser, som har ändrats enligt de förslag som lämnats av SMC. När det gäller de nya hastigheterna har ju dessa redan trätt i kraft och dessutom till en kostnad av 90-miljoner kronor! Följaktligen begriper jag inte varför vi för denna debatt, när vansinnet redan är ett faktum.:confused:
 

SuperRetard

New member
Helt rätt! Även jag tror att Vägverket bortser från SMC's åsikter och det skulle därför vara intressant att höra vilka remisser, som har ändrats enligt de förslag som lämnats av SMC. När det gäller de nya hastigheterna har ju dessa redan trätt i kraft och dessutom till en kostnad av 90-miljoner kronor! Följaktligen begriper jag inte varför vi för denna debatt, när vansinnet redan är ett faktum.:confused:

För mig är resonemanget enkelt.

Förbi skolor etc kör jag gärna 30.

På övriga vägar har ju ändå poliser budgeterats bort så jag betraktar övriga vägars gräns till "fri fart". Kameror ser varken genom svarta visir eller solskydd i bilar!

Busenkelt! De får skylta om hur mkt de vill!
 

NeXTer

New member
För mig är resonemanget enkelt.

Förbi skolor etc kör jag gärna 30.

På övriga vägar har ju ändå poliser budgeterats bort så jag betraktar övriga vägars gräns till "fri fart". Kameror ser varken genom svarta visir eller solskydd i bilar!

Busenkelt! De får skylta om hur mkt de vill!

Jag hoppas du med detta menar att man håller en fart man är komfortabel med och som är anpassad efter aktuella väg- och siktförhållanden samt med goda marginaler?

Det bästa i mitt tycke vore ju som jag tidigare nämnt om man kunde köra utan detaljstyrda hastigheter utan lät folk köra med insidan av huvudet, samt arbetade med att förbättra vägarna där man noterar att olyckor sker mer frekvent än annars (trots tydlig markering av exempelvis skarpa kurvor, etc).

Men det skulle väl bli för dyrt att arbeta långsiktigt på det viset...
 

SuperRetard

New member
Jag hoppas du med detta menar att man håller en fart man är komfortabel med och som är anpassad efter aktuella väg- och siktförhållanden samt med goda marginaler?


Jag menar att jag är en fullfjädrad ögontjänare!

Jag vill behålla kk så med Harry haffa i närheten är jag laglig. I övrigt anpassar jag farten efter omdöme. 70 på en tom landsväg med fri sikt är helt meningslöst. 70 vid Järva krog (4 filer, fri sikt, upplyst motorväg) när det är tomt på trafik är vanvett och tvärtom är det ofta 90 förbi folks tomtgränser där barnen springer längs vägkanten i stort sett.

På vischan kör jag så fort jag känner mig bekväm med. Det är helt beroende på om jag sitter i en liten Smart, en Golf, en lastbil eller på en hoj..
 

P-O Noren

New member
Jag menar att jag är en fullfjädrad ögontjänare!

Jag vill behålla kk så med Harry haffa i närheten är jag laglig. I övrigt anpassar jag farten efter omdöme. 70 på en tom landsväg med fri sikt är helt meningslöst. 70 vid Järva krog (4 filer, fri sikt, upplyst motorväg) när det är tomt på trafik är vanvett och tvärtom är det ofta 90 förbi folks tomtgränser där barnen springer längs vägkanten i stort sett.

På vischan kör jag så fort jag känner mig bekväm med. Det är helt beroende på om jag sitter i en liten Smart, en Golf, en lastbil eller på en hoj..

Hade du tänkt att detta skulle in i en remiss till transportstyrelsen?
:eek:


Tror nog att de bryr sig ännu mindre om hojåkare, om de ens bryr sig från början, isåfall...
 

cruising_laidback

New member
Skrev för en tid sedan en insändare till en lokaltidning där jag i och för sig hänvisar till bilkörning, men mina åsikter gäller givetvis i lika hög grad motorcyklar. Jag refererar i den till en specifik vägsträcka, men den är naturligtvis applicerbar överallt. (Den publicerades dock inte, kanske för att den är för lång).

Sund trafikmoral och sund trafikpolitik

Med anledning av hastighetssänkning på bra vägar i allmänhet och Nissastigen i synnerhet:
Jag har intrycket att sänkning av hastighetsgränser blivit ett lika populistiskt som ogenomtänkt argument i syfte att visa vem som tar mest ansvar för ökad trafiksäkerhet. Ju högre rop desto mer ansvarskännande…
När det gäller sträckan Smålandsstenar – Gislaved är ju hastigheten sedan en tid sänkt till 80 km/h. Jag kör denna väg ganska ofta och vill påstå att den nu blivit betydligt farligare att färdas på, då jag knappt vid ett enda tillfälle kört hela sträckan utan att bli omkörd, inte bara av personbilar utan även av mindre lastbilar. Detta inträffade naturligtvis även tidigare när hastighetsgränsen var 90 km/h, men långt ifrån i den omfattning som nu.

Trafik (vägtrafik) har en naturlig rytm. Den är baserad på bla. vägstandard, fordon, väglag, förarens rutin och övrig trafik. Om denna rytm störs av någon anledning, så återgår trafiken i den naturliga rytmen när störningen upphört.
Om fordonsföraren i gemen upplever att den naturliga hastigheten på största delen av sträckan är c:a 90 – 100 km/h så kommer han/hon också att köra i den farten, för att vid fartkamerorna bromsa ner till 80, och sedan accelerera igen. Samma sak om jag kör 80, då får jag finna mig i att bli omkörd för att inte störa den naturliga trafikrytmen. Är det den omkörande som är faromomentet eller är det jag som håller den hastighet som skyltarna anger? Svaret på frågan kan tyckas självklar, men även det till synes självklara kan, och bör ibland, ifrågasättas.
Naturligtvis kan man som vän av ordning göra det enkelt för sig och säga att ”alla skall hålla sig till regelverket”, men så enkelt fungerar det inte i verkligheten. Skall vi sympatisera med - och följa - ett regelverk så skall det kännas motiverat, och det anser jag inte att det gör i detta fall.

De argument jag ser för att återgå till den tidigare 90-skyltningen är trafiksäkerhetsmässiga, logistiska och miljömässiga. Trafiksäkerhetsmässiga av de skäl jag nämnt ovan, logistiska av naturliga skäl eftersom alla transporttider ökar (jodå, många bäckar små…) och miljömässiga pga. det ökade antalet accelerationer efter fartkameror och vid omkörningar.
Har även själv gjort en helt ovetenskaplig jämförelse av bränsleförbrukningen med hjälp av färddatorn i min egen bil där jag vid upprepade tillfällen kört samma sträcka i olika hastighet. Lägst förbrukning har jag vid c:a 105 km/h(!). Först vid drygt 120 km/h har jag samma förbrukning som vid 80. (Nej nej ”vän av ordning”, det är ingen idé att du kastar dig på tangentbordet. Mätningarna är gjorda på en lagom kuperad del av A1 mellan Lübeck och Hamburg).

Summa summarum: Jag vill som trafikant vara säker på att de hastighetsgränser jag har att följa på vägarna är befogade. Då kommer jag också att följa dem. Omdömeslöst satta hastighetsgränser underminerar förtroendet och respekten för det regelverk som har till syfte att främja trafiksäkerheten.


//Cruising_Laidback
 

SuperRetard

New member
Hade du tänkt att detta skulle in i en remiss till transportstyrelsen?
:eek:

Tror nog att de bryr sig ännu mindre om hojåkare, om de ens bryr sig från början, isåfall...

Varför skulle de bry sig (om möjligt) mindre om hojåkare för att jag kör snabbare i en ny Golf än i en lätt (skruttig) lastbil? :confused:
 

adrian_vg

New member
På övriga vägar har ju ändå poliser budgeterats bort så jag betraktar övriga vägars gräns till "fri fart". Kameror ser varken genom svarta visir eller solskydd i bilar!

Hoppas det var lite ironi i det där?

Om du gör så "på riktigt" och på fullaste allvar, gör du det inte direkt enklare för nån av oss. Att säga att alla andra gör så och att det inte spelar någon roll ändå, för VV mfl skiter i oss ändå gör inte saken sämre. Måste vi sänka oss till deras nivå?
 

SuperRetard

New member
Hoppas det var lite ironi i det där?

Om du gör så "på riktigt" och på fullaste allvar, gör du det inte direkt enklare för nån av oss. Att säga att alla andra gör så och att det inte spelar någon roll ändå, för VV mfl skiter i oss ändå gör inte saken sämre. Måste vi sänka oss till deras nivå?

Menar varenda ord.

Kör DU enligt skyltarna i alla lägen?
 

SuperRetard

New member
@ Niklasinorr: Eck sackt

Inte alltid, men försöker aktivt hålla mig inom lagens märken. Och definitivt lagligt förbi fartkameror.


Som Niklas säger så gör du ju exakt detsamma, så vad bråkar du om?

Det finns ett fåtal (och det är verkligen ett fåtal) som kör strikt lagligt. Sen finns en stor massa som anpassar tempot efter vägen, normalt till ett rätt lågt tempo om man inte sitter i en Bubbla -67 eller en lastbil. Några kör fortare (däribland jag) men med måtta, och kör ex. om där det är fri sikt och med goda marginaler. På 1 km raksträcka med fri sikt och åkrar på sidorna kan för mig "anpassat tempo" vara allt från 90 till 140 beroende på fordon, oavsett om det står 70 eller 90 på skylten.

Sen finns naturligtvis ett fåtal som kör som idioter, antingen för att de bara är dumma i huvet, eller för att de har vääldigt bråttom. Bråttom-gruppen tillhör vi förmodligen alla vid "fel" tillfälle!
 
Top