Jag, en moraltant!
Nej. Jag jobbar inte på VV men jag tycker ändå att det kan vara på sin plats att hyfsa debatten.
Jag har sett att det finns en tråd på detta forum som lovprisar SMC:s resoluta agerande mot sexuella trakasserier. Men mot VV-tjänstemän verkar det OK att bete sig snart sagt hur som helst.
Jag tror inte - kalla mig för godtrogen - att någon enda tjänsteman på VV gör saker för att jävlas med någon. De har ett uppdrag från regeringen att jobba med bland annat trafiksäkerhetsfrågor och har sannolikt krav på sig att kunna visa på resultat av sina åtgärder.
I grunden handlar det ju om en intressekonflikt antar jag. Vi vill köra fort (eller åtminstone ganska fort) och tycker att vi kan ta ett eget ansvar. VV vill minska antalet skadade och dödade i trafiken. Sedan kan vi alltid diskutera om det går att hitta rimliga medelvägar.
När det gäller ursprungsfrågan så tycker jag att den är rätt så komplex. Avvägningen har så mycket fler parametrar att ta hänsyn till. T.ex. får en hastighetsförändring folk att välja andra vägar? Hur påverkar en eventuell hastighetssänkning kollektivtrafikens möjligheter att vara ett vettigt alternativ? m.m.
En synpunkt som jag delar med Ove 60+ är den hysteriska blandning av hastigheter som blivit följden.Jag bor i Vadstena som ligger mitt på den sträcka han talar om och inte ens jag som ofta åker på rv50 har koll på vilken hastighet som gäller var...
Jag trodde i mitt stilla sinne att man med de nya hastighetsgränserna kunde få 80km/h på en hel sträcka som förut varit upphackad mellan 70 och 90 men det verkar ju inte vara så det har blivit.
Nej. Jag jobbar inte på VV men jag tycker ändå att det kan vara på sin plats att hyfsa debatten.
Jag har sett att det finns en tråd på detta forum som lovprisar SMC:s resoluta agerande mot sexuella trakasserier. Men mot VV-tjänstemän verkar det OK att bete sig snart sagt hur som helst.
Jag tror inte - kalla mig för godtrogen - att någon enda tjänsteman på VV gör saker för att jävlas med någon. De har ett uppdrag från regeringen att jobba med bland annat trafiksäkerhetsfrågor och har sannolikt krav på sig att kunna visa på resultat av sina åtgärder.
I grunden handlar det ju om en intressekonflikt antar jag. Vi vill köra fort (eller åtminstone ganska fort) och tycker att vi kan ta ett eget ansvar. VV vill minska antalet skadade och dödade i trafiken. Sedan kan vi alltid diskutera om det går att hitta rimliga medelvägar.
När det gäller ursprungsfrågan så tycker jag att den är rätt så komplex. Avvägningen har så mycket fler parametrar att ta hänsyn till. T.ex. får en hastighetsförändring folk att välja andra vägar? Hur påverkar en eventuell hastighetssänkning kollektivtrafikens möjligheter att vara ett vettigt alternativ? m.m.
En synpunkt som jag delar med Ove 60+ är den hysteriska blandning av hastigheter som blivit följden.Jag bor i Vadstena som ligger mitt på den sträcka han talar om och inte ens jag som ofta åker på rv50 har koll på vilken hastighet som gäller var...
Jag trodde i mitt stilla sinne att man med de nya hastighetsgränserna kunde få 80km/h på en hel sträcka som förut varit upphackad mellan 70 och 90 men det verkar ju inte vara så det har blivit.