Remiss nya hastighetsgränser

JanneS

New member
Jag, en moraltant!

Nej. Jag jobbar inte på VV men jag tycker ändå att det kan vara på sin plats att hyfsa debatten.

Jag har sett att det finns en tråd på detta forum som lovprisar SMC:s resoluta agerande mot sexuella trakasserier. Men mot VV-tjänstemän verkar det OK att bete sig snart sagt hur som helst.

Jag tror inte - kalla mig för godtrogen - att någon enda tjänsteman på VV gör saker för att jävlas med någon. De har ett uppdrag från regeringen att jobba med bland annat trafiksäkerhetsfrågor och har sannolikt krav på sig att kunna visa på resultat av sina åtgärder.

I grunden handlar det ju om en intressekonflikt antar jag. Vi vill köra fort (eller åtminstone ganska fort) och tycker att vi kan ta ett eget ansvar. VV vill minska antalet skadade och dödade i trafiken. Sedan kan vi alltid diskutera om det går att hitta rimliga medelvägar.

När det gäller ursprungsfrågan så tycker jag att den är rätt så komplex. Avvägningen har så mycket fler parametrar att ta hänsyn till. T.ex. får en hastighetsförändring folk att välja andra vägar? Hur påverkar en eventuell hastighetssänkning kollektivtrafikens möjligheter att vara ett vettigt alternativ? m.m.

En synpunkt som jag delar med Ove 60+ är den hysteriska blandning av hastigheter som blivit följden.Jag bor i Vadstena som ligger mitt på den sträcka han talar om och inte ens jag som ofta åker på rv50 har koll på vilken hastighet som gäller var...

Jag trodde i mitt stilla sinne att man med de nya hastighetsgränserna kunde få 80km/h på en hel sträcka som förut varit upphackad mellan 70 och 90 men det verkar ju inte vara så det har blivit.
 

P-O Noren

New member
Nu har ni väl ändå lyckats spåra ur fullständigt! Frågan gällde en remiss angående de nya hastighetsbegränsningarna. Nu diskuteras istället hur mycket bensin era gamla pilsnerpråmar drar. Skärpning!:mad:

Nu var ju frågan kopplad till hastighetsbegränsningarna, eftersom hellman påstod att det skulle vara bättre för miljön att köra fortare:
Min bil drar minst i 130-140km/h. Min MC har 6 växlar, den sjätte kan jag inte använda i laglig fart (då är den lite nerdrevad också). Tror inte mina fordon är speciellt udda, dock verkliga till skillnad från VV:s utopiska flumnirvana. Miljövinst, skitsnack.

Men personligen kan jag inte minnas att transportstyrelsen har menat att det skulle vara ett starkt skäl att sänka hastigheterna. Däremot så framförs mindre skador och dödsfall som skäl för hastighetssänkningar.

Så frågan var ju snarare hur mycket olika fordon förbrukar i de olika hastigheterna, men du kanske inte läste hela tråden...?
 

Katarina

Helt okej
Folk som ligger på 80 på en 100 sträcka där det är enkel fil med vajerräcke o dyl.
Alla andra blir ju skogstokiga och kör om som ett jehu när det blir dags.
Jag körde mot Norrtälje i förra veckan och kan bara hålla med. Rena stressmomentet, så fort det blir enfiligt sänker man farten till 80 fast det dyker upp skyltar som säger 100. När det väl kommer dubbelfiligt byter de flesta plats till vänster körfält men många ökar inte farten nämnvärt då heller. Detta skapar än mer stress, folk som vill om 80-kilometersklungan kan inte köra om för de kör i vänstra körfältet... När de väl fått upp farten i 100 är den dubbelfiliga roligheten slut. På 1,6 km kom de upp 20 km till i hastighet. För att igen återgå till 80 när det blev enfiligt.

Kan väl inte vara bra för miljön det här? Jag fick lära mig att jämn hastighet och gaspådrag spar på miljön och det var 1985.
 

Chopperbyggarn

New member
Tror inte att man på något sätt behöver vara hastighetsförespråkare för att ifrågasätta den massiva sänkning från 90km/h till 80km/h som VV vill genomföra på många håll i landet. Trötthets effekterna som uppstår vid allt för låga hastigheter (inaktiv körning) bör nog tas på allra största allvar o i synnerhet vid bilkörning! Kollektivtrafik är inget genomförbart alternativ på en stor del av dessa vägar. Mäniskor måste ta sig till och från sina arbetsplastser på samma tråkiga vägar varje dag oavsett om man har sovit bra eller dåligt natten innan.

Anders.J
 

GuzziKungen

New member
Jag körde mot Norrtälje i förra veckan och kan bara hålla med. Rena stressmomentet, så fort det blir enfiligt sänker man farten till 80 fast det dyker upp skyltar som säger 100. När det väl kommer dubbelfiligt byter de flesta plats till vänster körfält men många ökar inte farten nämnvärt då heller. Detta skapar än mer stress, folk som vill om 80-kilometersklungan kan inte köra om för de kör i vänstra körfältet... När de väl fått upp farten i 100 är den dubbelfiliga roligheten slut. På 1,6 km kom de upp 20 km till i hastighet. För att igen återgå till 80 när det blev enfiligt.

Kan väl inte vara bra för miljön det här? Jag fick lära mig att jämn hastighet och gaspådrag spar på miljön och det var 1985.

Din beskrivning stämmer in i alla 2-1 vägarna som jag brukar köra på.
Som du säger ,miljön drabbas hårdast av dessa minirallyn.
Ha dé
 

janric

New member
Varierande begränsningar

Nej. Jag jobbar inte på VV men jag tycker ändå att det kan vara på sin plats att hyfsa debatten.

Jag har sett att det finns en tråd på detta forum som lovprisar SMC:s resoluta agerande mot sexuella trakasserier. Men mot VV-tjänstemän verkar det OK att bete sig snart sagt hur som helst.

Jag tror inte - kalla mig för godtrogen - att någon enda tjänsteman på VV gör saker för att jävlas med någon. De har ett uppdrag från regeringen att jobba med bland annat trafiksäkerhetsfrågor och har sannolikt krav på sig att kunna visa på resultat av sina åtgärder.

I grunden handlar det ju om en intressekonflikt antar jag. Vi vill köra fort (eller åtminstone ganska fort) och tycker att vi kan ta ett eget ansvar. VV vill minska antalet skadade och dödade i trafiken. Sedan kan vi alltid diskutera om det går att hitta rimliga medelvägar.

När det gäller ursprungsfrågan så tycker jag att den är rätt så komplex. Avvägningen har så mycket fler parametrar att ta hänsyn till. T.ex. får en hastighetsförändring folk att välja andra vägar? Hur påverkar en eventuell hastighetssänkning kollektivtrafikens möjligheter att vara ett vettigt alternativ? m.m.

En synpunkt som jag delar med Ove 60+ är den hysteriska blandning av hastigheter som blivit följden.Jag bor i Vadstena som ligger mitt på den sträcka han talar om och inte ens jag som ofta åker på rv50 har koll på vilken hastighet som gäller var...

Jag trodde i mitt stilla sinne att man med de nya hastighetsgränserna kunde få 80km/h på en hel sträcka som förut varit upphackad mellan 70 och 90 men det verkar ju inte vara så det har blivit.

Förut har det allt som oftast påtalats att det är svårt att hålla hastigheten därför att det är samma begräsning oavsett vägstandard. Nu när man inför mer differentierade begränsningar borde det väl leda till att åtminstone den risken minskas?
 

OH-

Member
Förut har det allt som oftast påtalats att det är svårt att hålla hastigheten därför att det är samma begräsning oavsett vägstandard. Nu när man inför mer differentierade begränsningar borde det väl leda till att åtminstone den risken minskas?

Hålla hastigheten? Meningen har väl aldrig (tidigare) varit att man skall hålla den hastighet som står på skyltarna? Man får inte köra fortare än skyltat men det är vars och ens förbannade plikt att anpassa hastigheten till förhållandena.

Inte ens med ett tjog olika hastighetsgränser, variabla skyltar och omskyltning sommar / vinter kan man ta bort behovet att bedömma läget och köra med en hastighet som ger rimlig trygghet.

Om man skall skylta varje väg efter svartishalka samtidigt med snöstorm och mörker så kan vi lika väl lägga ner vägtrafiken. Skall det dessutom sättas upp separata skyltar i varje skymd böj och över varje backkrön så lär det väl bara bli tillåtet att backa, långsamt.

I Sverige där hastighetsgränserna sätts allt mer klåfingrigt detaljerat utsätts trafikanter som inte håller minst hastighetsbegränsningen för mottrafikanternas missnöje. I länder med en mer generell landsvägsbegränsning ser jag betydligt mer acceptans för och faktiskt utövande av hastighetsanpassning.
 

P-O Noren

New member
Hålla hastigheten? Meningen har väl aldrig (tidigare) varit att man skall hålla den hastighet som står på skyltarna? Man får inte köra fortare än skyltat men det är vars och ens förbannade plikt att anpassa hastigheten till förhållandena.

Inte ens med ett tjog olika hastighetsgränser, variabla skyltar och omskyltning sommar / vinter kan man ta bort behovet att bedömma läget och köra med en hastighet som ger rimlig trygghet.

Om man skall skylta varje väg efter svartishalka samtidigt med snöstorm och mörker så kan vi lika väl lägga ner vägtrafiken. Skall det dessutom sättas upp separata skyltar i varje skymd böj och över varje backkrön så lär det väl bara bli tillåtet att backa, långsamt.

I Sverige där hastighetsgränserna sätts allt mer klåfingrigt detaljerat utsätts trafikanter som inte håller minst hastighetsbegränsningen för mottrafikanternas missnöje. I länder med en mer generell landsvägsbegränsning ser jag betydligt mer acceptans för och faktiskt utövande av hastighetsanpassning.


Vad begränsningen är på skylten är inte vad som anger vad trafikrytmen blir. Istället är det oftast hastighetsbergänsningen plus en okänd faktor som är beroende på intensiteten av poliskontroller. Vi är allihopa för det mesta "ögontjänare".

Är det tät trafik på motorväg så blir medelhatigheten hög av den anledningen att folk utgår från att eventuell trafikpolis i civil bil med nödvändighet "måste" alltid ta den som kör fortast av allihopa. Allt annat strider mot vedertagen sandlådementalitet. Människan är i många avseenden inte så klok i vissa lägen.
 

adrian_vg

New member
Idag kom en remiss från Vägverket om nya hastigheter. Den ska vara besvarad senast 28 september. Den är egentligen i 21 delar, en för varje län i Sverige.
Remissen är skickad till samtliga distriktsordförande i SMC.
Har du synpunkter på förslaget, hör av dig till mig via e-post eller ring mig på kansliet, 0243-669 79.

Jag har skrivit det innan och jag skriver igen; är det inte dags att kolla på bilisternas körutbildning nu? För mc är den ganska uttömmande relativt sett numer och många gånger bättre än den jag fick när jag tog mitt A-behörighet 1991.

Bilisterna är vållande till majoriten av "mc"-olyckorna, varför är då lösningen från VV et al att utbilda motorcyklisterna mer? Vågar man inte kräva bättre B-behörighetsutbildning, eftersom detta är samma sak som politiskt självmord för den politiker som föreslår det?

SMC ska föra frågan vidare och säga vad vi tycker, men jag ser också helst, precis som en del sagt innan i denna tråd, att man inte bör skriva berörda smurfar på Vägverket (eller Transportstyrlesen eller vad de nu kallar sig denna vecka) på näsan att de inte vet vad de sysslar med.

Själv känner jag mest frustration, att vad jag än gör för att förbättra min körning och att synas bättre i trafiken osv, så räcker inte det, om inte bilisternas attityd också ändras. :cool:
 

janric

New member
Bilistutbildning

Jag har skrivit det innan och jag skriver igen; är det inte dags att kolla på bilisternas körutbildning nu? För mc är den ganska uttömmande relativt sett numer och många gånger bättre än den jag fick när jag tog mitt A-behörighet 1991.

Bilisterna är vållande till majoriten av "mc"-olyckorna, varför är då lösningen från VV et al att utbilda motorcyklisterna mer? Vågar man inte kräva bättre B-behörighetsutbildning, eftersom detta är samma sak som politiskt självmord för den politiker som föreslår det?

SMC ska föra frågan vidare och säga vad vi tycker, men jag ser också helst, precis som en del sagt innan i denna tråd, att man inte bör skriva berörda smurfar på Vägverket (eller Transportstyrlesen eller vad de nu kallar sig denna vecka) på näsan att de inte vet vad de sysslar med.

Själv känner jag mest frustration, att vad jag än gör för att förbättra min körning och att synas bättre i trafiken osv, så räcker inte det, om inte bilisternas attityd också ändras. :cool:

Håller i stora drag med om att även bilister behöver bättre och inte minst kompletterande utbildning. (Det gäller dock inte mig som bilist.)
Dessvärre, saknas ca 990 st av 1000 SMC-medlemmar på våra egna fortbildningar (då menar jag årliga avrostningar). I Västra Götaland deltog 130st av ca 14000 medlemmar i väst på dessa kurser i år.

Om detta har något med hastighetsremissen vet inte jag men intressant är det. Kan vi öka deltagandet på fortbildningskurserna på något sätt?
 

janric

New member
Hålla hastigheten

Hålla hastigheten? Meningen har väl aldrig (tidigare) varit att man skall hålla den hastighet som står på skyltarna? Man får inte köra fortare än skyltat men det är vars och ens förbannade plikt att anpassa hastigheten till förhållandena.

Inte ens med ett tjog olika hastighetsgränser, variabla skyltar och omskyltning sommar / vinter kan man ta bort behovet att bedömma läget och köra med en hastighet som ger rimlig trygghet.

Om man skall skylta varje väg efter svartishalka samtidigt med snöstorm och mörker så kan vi lika väl lägga ner vägtrafiken. Skall det dessutom sättas upp separata skyltar i varje skymd böj och över varje backkrön så lär det väl bara bli tillåtet att backa, långsamt.

I Sverige där hastighetsgränserna sätts allt mer klåfingrigt detaljerat utsätts trafikanter som inte håller minst hastighetsbegränsningen för mottrafikanternas missnöje. I länder med en mer generell landsvägsbegränsning ser jag betydligt mer acceptans för och faktiskt utövande av hastighetsanpassning.

Du skjuter bredvid OH.
Att man inte får överskrida skyltad hastighet begriper nog var och en. Inget i det jag skrev motsäger detta.
Jag påtalade att kritiken ekat på det sättet. D.v.s. från de som lagt skulden för sin oförmåga att hålla hastigheten laglig på att begräsningarna inte varit varierade m.h.t. bland annat vägstandard och väglag. Denna kritik borde minska, inte sant?

Sedan tycker jag du skenar iväg vad gäller bakgrunden till remissförslagen. Har du läst igenom den ordentligt?

Vilka länder har en sådan "generell landsvägsbegränsning" som du nämner? Är den mer generell än våra 50 i tätort, 70 på landsbygdsvägar och 110 på motorväg?
 

Katarina

Helt okej
Jag har skrivit det innan och jag skriver igen; är det inte dags att kolla på bilisternas körutbildning nu?
Håller med, man är inte klar bara för att man fått körkortet, övningarna fortsätter hela tiden. Själv har jag roat mig med att varje år sladda omkring med bilen vid första snön. Det är ett sätt för mig att avrosta mig inför vintern och jag är inte ett dugg rädd för lite snö och is på vägarna som tyvärr väldigt många andra är. Fler borde våga och prova, jag lovar att man är mer avslappnad och inte alls rädd för lite kast på bilen. ;)
 

Marie

Banned
Kan vi öka deltagandet på fortbildningskurserna på något sätt?

1) Hålla dem så att de icke kommer i konflikt med den av Herren påbjudna vilodagen
2) Sänka kostnaden
3) Anordna dem närmre
4) Hålla dem i augusti når man just haft det för året längsta uppehållet i mc-körningen. I april när man haft åtta månader av i stort sett daglig mc-körning känns det lindrigt sagt omotiverat.
 

adrian_vg

New member
Håller i stora drag med om att även bilister behöver bättre och inte minst kompletterande utbildning. (Det gäller dock inte mig som bilist.)

Förstår inte riktigt vad du menar där. Just du behöver inte vidareutveckla din bilkörning för att du kör bra nog? Låter lite som "alla andra måste öva mer än jag, för jag kan juh". :p

Om detta har något med hastighetsremissen vet inte jag men intressant är det. Kan vi öka deltagandet på fortbildningskurserna på något sätt?

En fri provapå-BKK-körning för alla som är med på avrostningen? Ge alla som går på avrostningen en "värdecheck" som funktionärerna prickar av utförda moment på. När man under avrostningsdagen genomgått alla moment, stämpla den med en SMC-stämpel som samtidigt "aktiverar" checken.

I trafiksäkerhetens tecken, borde inte en fri 200-300kr-körning för några hundra medlemmar vara mycket att hymla för SMC, då summan av de enskilda momenten är bra mycket större. Värdet man får tillbaka borde alltså vara enormt mycket större än vad utlägget kostar.

Borde inte utgöra speciellt mycket extra administration förutom uppkopieringen av "checkarna".

Har man fått in folket på BKK en gång, är chansen stor att de återkommer. Jag gjorde det iaf. :)

Vad säger statistiken SMC? Hur många förstagångs-BKK:are i år? Vilka summor totalt sett talar vi? Om det inte funkar med en helt fri provapå-körning, subventionera den kraftigt. Tro mig, ekonomiska styrmedel funkar. :D
 
Last edited:

janric

New member
Fritt resonemang

Förstår inte riktigt vad du menar där. Just du behöver inte vidareutveckla din bilkörning för att du kör bra nog? Låter lite som "alla andra måste öva mer än jag, för jag kan juh". :p



En fri provapå-BKK-körning för alla som är med på avrostningen? Ge alla som går på avrostningen en "värdecheck" som funktionärerna prickar av utförda moment på. När man under avrostningsdagen genomgått alla moment, stämpla den med en SMC-stämpel som samtidigt "aktiverar" checken.

I trafiksäkerhetens tecken, borde inte en fri 200-300kr-körning för några hundra medlemmar vara mycket att hymla för SMC, då summan av de enskilda momenten är bra mycket större. Värdet man får tillbaka borde alltså vara enormt mycket större än vad utlägget kostar.

Borde inte utgöra speciellt mycket extra administration förutom uppkopieringen av "checkarna".

Har man fått in folket på BKK en gång, är chansen stor att de återkommer. Jag gjorde det iaf. :)

Vad säger statistiken SMC? Hur många förstagångs-BKK:are i år? Vilka summor totalt sett talar vi? Om det inte funkar med en helt fri provapå-körning, subventionera den kraftigt. Tro mig, ekonomiska styrmedel funkar. :D

Ang mitt behov av bilförarutbildning: Trodde det framgick tydligt att det var bitter ironi. Ursäkta! Hur stor andel fordonsförare anser sig bättre än genomsnittet tro?:rolleyes:

Inget förslag är sämre än det andra så länge det inte är prövat.
Vad gäller kostnader för olika kurser gäller det nog i realiteten att få kostnadstäckning med avgifter oavsett värdet. Det är den ekonomiska värld vi lever i antar jag.
SMC regionalt som anordnar kurserna har ingen egen sedelpress utan lever på intäkter från medlemmar, bidrag, viss annonsförsäljning etc. Det är redan nu "jämt skägg" i budgeten som jag uppfattat saken. Kostnader för bankurser innefattar banhyror, instruktörsarvoden, materielkostnader m.m. Avrostningskurserna får du i princip gratis som medlem. Att subventionera bort avgiften för BKK på 200-300 kr för några hundra medlemmar förefaller orealistiskt. Men, kan intäkterna hämtas någon annanstans tror jag inte kassörn blir minst glad. Lägg en motion till årsmötet!
 

Efoo

New member
Förstår inte riktigt vad du menar där. Just du behöver inte vidareutveckla din bilkörning för att du kör bra nog? Låter lite som "alla andra måste öva mer än jag, för jag kan juh". :p



En fri provapå-BKK-körning för alla som är med på avrostningen? Ge alla som går på avrostningen en "värdecheck" som funktionärerna prickar av utförda moment på. När man under avrostningsdagen genomgått alla moment, stämpla den med en SMC-stämpel som samtidigt "aktiverar" checken.

I trafiksäkerhetens tecken, borde inte en fri 200-300kr-körning för några hundra medlemmar vara mycket att hymla för SMC, då summan av de enskilda momenten är bra mycket större. Värdet man får tillbaka borde alltså vara enormt mycket större än vad utlägget kostar.

Borde inte utgöra speciellt mycket extra administration förutom uppkopieringen av "checkarna".

Har man fått in folket på BKK en gång, är chansen stor att de återkommer. Jag gjorde det iaf. :)

Vad säger statistiken SMC? Hur många förstagångs-BKK:are i år? Vilka summor totalt sett talar vi? Om det inte funkar med en helt fri provapå-körning, subventionera den kraftigt. Tro mig, ekonomiska styrmedel funkar. :D

Hur ska man då kunna kompensera de SMC medlemmar som inte bor i närheten av en bana och kunna vara med på BKK-kurs?
Jag kan, men har ca 10 mil till närmsta bana.
Rimmligtvis i min ögon sett så borde man ändå ta ut en avgift.
 

adrian_vg

New member
Ang mitt behov av bilförarutbildning: Trodde det framgick tydligt att det var bitter ironi. Ursäkta! Hur stor andel fordonsförare anser sig bättre än genomsnittet tro?:rolleyes:

Lugnt, var inte helt säker på om det var ironi eller inte, tanken slog mig när jag läste ditt inlägg. :D

Angående din fråga är svaret 85%. Jag och svärmor (som kör en Yamaha Beluga) hade en diskussion om detta för nån jul sen efter skinkan och snapsen och efter att hon blivit påkörd av en yngling i epa-traktor som inte funnit det värt besväret att skrapa rutorna. :rolleyes:


Inget förslag är sämre än det andra så länge det inte är prövat.
Vad gäller kostnader för olika kurser gäller det nog i realiteten att få kostnadstäckning med avgifter oavsett värdet. Det är den ekonomiska värld vi lever i antar jag.
SMC regionalt som anordnar kurserna har ingen egen sedelpress utan lever på intäkter från medlemmar, bidrag, viss annonsförsäljning etc. Det är redan nu "jämt skägg" i budgeten som jag uppfattat saken. Kostnader för bankurser innefattar banhyror, instruktörsarvoden, materielkostnader m.m. Avrostningskurserna får du i princip gratis som medlem. Att subventionera bort avgiften för BKK på 200-300 kr för några hundra medlemmar förefaller orealistiskt. Men, kan intäkterna hämtas någon annanstans tror jag inte kassörn blir minst glad. Lägg en motion till årsmötet!

Hur gör man det då? Lägger motioner alltså.
 

adrian_vg

New member
Hur ska man då kunna kompensera de SMC medlemmar som inte bor i närheten av en bana och kunna vara med på BKK-kurs?
Jag kan, men har ca 10 mil till närmsta bana.
Rimmligtvis i min ögon sett så borde man ändå ta ut en avgift.

Hur menar du kompensera? Varför skulle SMC kompensera dig för att du bor långt bort från en bana? Hänger inte riktigt med här...

Iaf, det är inget tvång att vara med på en BKK-körning. Borde dock ligga i ens eget intresse att fortbilda sig. Mitt förslag vara bara ett potentiellt incentiv i trafiksäkerhetens tecken, att få fler att köra BKK. Det är ju inte som att Vägverket kommer att gulla med oss motorcyklister.

Förslaget behöver nog i vilket fall, slipas till en del, om det alls ska bli nåt av det. :rolleyes:
 

janric

New member
Utanför ämnet

Lugnt, var inte helt säker på om det var ironi eller inte, tanken slog mig när jag läste ditt inlägg. :D

Angående din fråga är svaret 85%. Jag och svärmor (som kör en Yamaha Beluga) hade en diskussion om detta för nån jul sen efter skinkan och snapsen och efter att hon blivit påkörd av en yngling i epa-traktor som inte funnit det värt besväret att skrapa rutorna. :rolleyes:




Hur gör man det då? Lägger motioner alltså.

Skriver på enklaste sätt vad man vill och skickar det till SMC Uppsala. Du bor väl där? Motionen skall vara inne senast ett datum som du säkert kan få reda på av styrelsen där.
Styrelsen skall kunna behandla motionen före årsmötet som är den 17 okt så vitt jag kan se på SMC Uppsalas hemsida.
 

adrian_vg

New member
Skriver på enklaste sätt vad man vill och skickar det till SMC Uppsala. Du bor väl där? Motionen skall vara inne senast ett datum som du säkert kan få reda på av styrelsen där.
Styrelsen skall kunna behandla motionen före årsmötet som är den 17 okt så vitt jag kan se på SMC Uppsalas hemsida.

Ska se om jag hinner. Nästa år annars. :)
 
Top