regeringsuppdrag om körkort ur genusperspektiv

gundj

New member
Don efter person. Min 900SSie är precis lagom för mig.

När min yngsta grabb tog A så övningskörde vi en hel del.
Jag gav mig f¨n på att klara manöverprovet med min SSie, det var ett elände men till slut gick det hyfsat.

Han körde upp på den enda hoj (som vi hittade) som en under 26 och studerar i Sthlm har råd att försäkra och som uppfyllde kraven på cylindervolym och effekt.
Det blev en Suzuki DR800, jätteoffroad.
Snacka om orättvisa när de som körde i körskola kom på små plastraketer och susade genom konbanan och bromsade på några meter.
Men han klarade provet andra försöket, (duttade ikull en kon med foten i första försöket på högfartsbananoch fick höra att han var slarvig), fick bara öva lite mer och anstränga sig lite extra.

Nu ska dottern ta A, då får vi se om hon blir särbehandlad, kanske hinner ni som vill få till lättare prov för kvinnor hjälpa henne igenom provet.
Jag ser helst att provet är svårt, så att det som för sonen kräver att man skärper till sig lite.
Man blir säkert en bättre förare om man inte curlas igenom utbildning och prov.
 
Last edited:

Maru

New member
Det är tillåtet idag att köra upp på egen hoj, var är problemet?

Och så vill jag att det skall vara möjligt att köra upp för A på effektsvag hoj för fartblinda :)

Ingen dum idé. Jag tänker på inslaget från uppdrag granskning om bogesundsvägen där en sporthojsåkare motiverade att bomba förbi ridskolan med "det är ju enda raksträckan, så det borde man förstå. De får väl hålla ridskoleeleverna borta från vägen när jag leker...." Det är ett exempel på kraftig brist på sunt förnuft ;)
 

gundj

New member
Jag kan förstå att mitt svar till strikemaster kan uppfattas så. Det jag menar är att vid körkortsprovet så kan man underlätta med t ex sänkningsats. Men väl med kortet i handen bör man betänka sina begränsningar vid val av hoj. Det är där jag anser att män i större utsträckning väljer något vräkigare.

Om man är kort så kommer man ju enligt resonemanget ovan att välja att köpa en liten låg hoj.
Var är då problemet, man får ju köra upp på sin egna hoj.
Och om man inte har budgetbegränsningar så finns det ju rätt många OK hojar som godkända för uppkörning.
 

GittanB

New member
Vad bör ingå i uppkörningen? Inte dagens cirkuskonster. Att vingla omkring en längre sträcka i så långsamt tempo (5-6 km/h) att all normal stabilitet/gyroeffekt har upphört är idiotiskt. Det är uppvisning av balans, och inte motorcykelkörning.

Vad borde det varit i stället? Vad gav mig mest bekymmer när jag väl gav mig ut i trafiken på hoj med ett alldeles färskt hojkort i fickan?
Korsningar. Låg fart, uppsikt över övrig trafik, rätt växel, svänga alternativt stanna. Den typen av övningar borde man nött och nött och nött, tills det sätt i ryggmärgen. I stället för en orealistisk lågfartsbana. Även bromsövningarna fick för lite fokus jämfört med den fåniga banan.
 

gundj

New member
Vad bör ingå i uppkörningen? Inte dagens cirkuskonster. Att vingla omkring en längre sträcka i så långsamt tempo (5-6 km/h) att all normal stabilitet/gyroeffekt har upphört är idiotiskt. Det är uppvisning av balans, och inte motorcykelkörning.

Vad borde det varit i stället? Vad gav mig mest bekymmer när jag väl gav mig ut i trafiken på hoj med ett alldeles färskt hojkort i fickan?
Korsningar. Låg fart, uppsikt över övrig trafik, rätt växel, svänga alternativt stanna. Den typen av övningar borde man nött och nött och nött, tills det sätt i ryggmärgen. I stället för en orealistisk lågfartsbana. Även bromsövningarna fick för lite fokus jämfört med den fåniga banan.

Det du tycker du fick för lite av är ju faktiskt delar i det du kallar cirkuskonster. Krypkörning med överblick, bromsning i låg fart med styrutslag, växelval osv.
Och för lite kan man väl inte få, det är ju bara att öva mer innan man kör upp.
 

HkanB

New member
@HkanB Det är just på grund av det du beskriver som en genusanalys är viktig. Kvinnor och män är olika men ska ändå ha samma möjlighet att klara en uppkörning för A-kort. Det är just där en genusanalys är så bra.

Jag tänker inte spekulera i vad den här utredningen kan komma fram till, men det är ett problem att så många kvinnor underkänns i förhållande till männen.

Alltså...samma möjligheter kräver samma förutsättningar....
Om och bara nu hypotetiskt om det objektivt skulle visa sig vara så att inte samma förutsättningar finns, vilka de nu än skulle kunna vara! Hur skall man då kunna säkerställa samma möjligheter utan att förfördela några andra på vägen.

Jag trodde i min enfald att basket och bollsinne skulle vara tydligt nog.
Visst sjutton kan jag vara med och lira boll ändå och faktiskt ha rätt kul ibland t.o.m men inte sjutton har jag samma möjligheter till karriär som fotbollsproffs bara för det. Inte heller har jag samma möjligheter till en massa andra saker heller. Eftersom inte samma förutsättningar finns.

Var någonstans anmäler man att man känner sig kränkt och särbehandlad?
 

GittanB

New member
Det du tycker du fick för lite av är ju faktiskt delar i det du kallar cirkuskonster. Krypkörning med överblick, bromsning i låg fart med styrutslag, växelval osv.
Och för lite kan man väl inte få, det är ju bara att öva mer innan man kör upp.

NEJ, det är inte det som övas på lågfartsbana. Man ligger på EN växel, och duttar med koppling. Överblick över trafik? Du skämtar. Ta sikte på lämpligt fast föremål så att man kommer runt i svängen. Bromsa? Nej, då har du kört för fort. Börja om, dutta med kopplingen. Banan är inte så svår vid 8 km/h. Det är vid 5 som det blir jävligt.

Högfartsbanan däremot var relevant. Provet borde anpassas efter verkliga situationer som alla förare verkligen behöver kunna.
 

GittanB

New member
Genusperspektiv: Hur vanligt är det med kvinnliga inspektörer vid uppkörning? Har alla inspektörer lika stor andel underkända tjejer? Finns det statistik på sånt?

Edit: Hur vanligt är det med kvinnliga trafiklärare för mc?
 
Last edited:

Maru

New member
Om man är kort så kommer man ju enligt resonemanget ovan att välja att köpa en liten låg hoj.
Var är då problemet, man får ju köra upp på sin egna hoj.
Och om man inte har budgetbegränsningar så finns det ju rätt många OK hojar som godkända för uppkörning.

Jag tittade på inslaget från svt igen och där föreslår Maria att man ska kunna komma på sin egen hoj som man övningskört på. Har reglerna ändrats? För när jag körde upp så gällde det du skriver. Att man fick komma på egen hoj. Maria nämner något om standard mått.
 

SGM

Moderator
NEJ, det är inte det som övas på lågfartsbana. Man ligger på EN växel, och duttar med koppling. Överblick över trafik? Du skämtar. Ta sikte på lämpligt fast föremål så att man kommer runt i svängen. Bromsa? Nej, då har du kört för fort. Börja om, dutta med kopplingen. Banan är inte så svår vid 8 km/h. Det är vid 5 som det blir jävligt.

Högfartsbanan däremot var relevant. Provet borde anpassas efter verkliga situationer som alla förare verkligen behöver kunna.

Det kan möjligtvis inte vara så att lågfart/undanmanöver och bromsproven har att göra med det lilla problemet om DU skall bedömas vara redo att ge dig ut i trafiken?


De vill se att DU har kontroll över din mc...det här eviga gnället om cirkuskonster är lite höna av en fjäder.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Genusperspektiv: Hur vanligt är det med kvinnliga inspektörer vid uppkörning? Har alla inspektörer lika stor andel underkända tjejer? Finns det statistik på sånt?

Edit: Hur vanligt är det med kvinnliga trafiklärare för mc?
Vid den workshop som arrangerades av VTI i starten av deras uppdrag berättade Trafikverket att det finns kvinnliga inspektörer, dock ej antal. Kvinnliga inspektörer underkänner fler tjejer jämfört med de manliga inspektörerna.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag tittade på inslaget från svt igen och där föreslår Maria att man ska kunna komma på sin egen hoj som man övningskört på. Har reglerna ändrats? För när jag körde upp så gällde det du skriver. Att man fick komma på egen hoj. Maria nämner något om standard mått.

Vi var tre personer från SMC:s kansli med tillsammans bortåt 100 års MC-körning. Vi försökte alla tre att genomföra manöverproven på våra egna motorcyklar. Ingen lyckades. Måtten på rutan passar ett antal motorcyklar, dock inte alla. Därför har jag föreslagit ett flexiblare mått på rutan. När jag körde upp - på min egen 400 LTD eftersom jag inte nådde ner på trafikskolans 125:a - fick man leda runt motorcykeln i en ruta och sedan svänga inom det utrymmet (garagevändningen som jag aldrig gjort sedan 12 juni 1985).
Det är tillåtet att köra upp på sin egen MC. Men, funkar det inte alltid i rutan och om dessutom inte uppfyller EU:s krav på provfordon får den inte användas. Ett antal customhojar går bort som idag inte har 40kW. Du äger en hoj med 38 kW som därmed är en A-hoj. Men, du får inte köra upp på den, varken för A2 eller A. 2019 skärps kraven ytterligare till 50 kW + 175 kilo. Därför har SMC föreslagit att Sverige ska få bli testland för ett eget körkortssystem. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/SMCs-syn-pa-korkortsutbildning/
Jag avslutar detta inlägg med en bild jag fick av en tjej, 155 cm, det första år jag jobbade på SMC. Hon hade sökt en trafikskola som kunde ta emot henne som elev men ingen hade en MC som passade. Hon var den första av väldigt många som bett SMC driva frågan om att alla ska kunna ta MC-körkort i Sverige.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vad bör ingå i uppkörningen? Inte dagens cirkuskonster. Att vingla omkring en längre sträcka i så långsamt tempo (5-6 km/h) att all normal stabilitet/gyroeffekt har upphört är idiotiskt. Det är uppvisning av balans, och inte motorcykelkörning.

Vad borde det varit i stället? Vad gav mig mest bekymmer när jag väl gav mig ut i trafiken på hoj med ett alldeles färskt hojkort i fickan?
Korsningar. Låg fart, uppsikt över övrig trafik, rätt växel, svänga alternativt stanna. Den typen av övningar borde man nött och nött och nött, tills det sätt i ryggmärgen. I stället för en orealistisk lågfartsbana. Även bromsövningarna fick för lite fokus jämfört med den fåniga banan.

7 av 10 singelolyckor sker i kurva. Vanligaste orsaker är bristande körkunskaper i kombination med hög hastighet. Kurvteknik är ett moment som endast ingår i den obligatoriska riskutbildningen. Nästan hälften av alla MC-olyckor totalt sker i en kurva, en dryg fjärdedel i en korsning. Inte någon dödsolycka har skett i krypfart, endast 3 av 10 bedöms ha hållit hastigheten. Även detta är en anledning till att SMC påtalat behovet av en totalöversyn av körkortsutbildningen. I den enkät vi genomförde 2013 var det just detta man saknat i körkortsutbildningen - som speglar körprovet. Många efterlyste samarbete mellan trafikskolor och SMC för att inkludera innehållet i KNIX.http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-forarnas-syn-pa-MC-prov-och-utbildning/
Bifogar två bilder över var dödsolyckor på MC sker.
 

Maru

New member
Vi var tre personer från SMC:s kansli med tillsammans bortåt 100 års MC-körning. Vi försökte alla tre att genomföra manöverproven på våra egna motorcyklar. Ingen lyckades. Måtten på rutan passar ett antal motorcyklar, dock inte alla. Därför har jag föreslagit ett flexiblare mått på rutan. När jag körde upp - på min egen 400 LTD eftersom jag inte nådde ner på trafikskolans 125:a - fick man leda runt motorcykeln i en ruta och sedan svänga inom det utrymmet (garagevändningen som jag aldrig gjort sedan 12 juni 1985).
Det är tillåtet att köra upp på sin egen MC. Men, funkar det inte alltid i rutan och om dessutom inte uppfyller EU:s krav på provfordon får den inte användas. Ett antal customhojar går bort som idag inte har 40kW. Du äger en hoj med 38 kW som därmed är en A-hoj. Men, du får inte köra upp på den, varken för A2 eller A. 2019 skärps kraven ytterligare till 50 kW + 175 kilo. Därför har SMC föreslagit att Sverige ska få bli testland för ett eget körkortssystem. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/SMCs-syn-pa-korkortsutbildning/
Jag avslutar detta inlägg med en bild jag fick av en tjej, 155 cm, det första år jag jobbade på SMC. Hon hade sökt en trafikskola som kunde ta emot henne som elev men ingen hade en MC som passade. Hon var den första av väldigt många som bett SMC driva frågan om att alla ska kunna ta MC-körkort i Sverige.

Om nu inte någon körskola kan bistå med lämplig hoj eller du själv inte har råd att införskaffa/ låna en godkänd hoj. Då får man snällt vänta tills förutsättningarna är gynnsammare. Att förlita sig till att någon annan ska förse dig med ett godkänt fordon, det är över gräsen tycker jag. Och faktum är ju att syftet med att ta körkortet är att man ska köra hoj så då kan man ju lika gärna skaffa hojen man tänkt använda, någon månad tidigare. Man lär sig åka på den och är mer hemma på den när väl körkortet är säkrat.
Beträffande effektproblemet så är det väl en diskussion med ansvarig myndighet om möjligheten att anpassa kraven efter lämpliga hojtyper.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Om nu inte någon körskola kan bistå med lämplig hoj eller du själv inte har råd att införskaffa/ låna en godkänd hoj. Då får man snällt vänta tills förutsättningarna är gynnsammare. Att förlita sig till att någon annan ska förse dig med ett godkänt fordon, det är över gräsen tycker jag. Och faktum är ju att syftet med att ta körkortet är att man ska köra hoj så då kan man ju lika gärna skaffa hojen man tänkt använda, någon månad tidigare. Man lär sig åka på den och är mer hemma på den när väl körkortet är säkrat.
Beträffande effektproblemet så är det väl en diskussion med ansvarig myndighet om möjligheten att anpassa kraven efter lämpliga hojtyper.

Det är just för att få gynnsammare förutsättningar frågan aktualiserats. De flesta som tar körkort har redan en MC. Problemen är 1. att den hoj du köper inte nödvändigtvis går att vända i den standardiserade rutan som finns i Sverige. 2. Att den inte uppfyller de av EU ställda kraven på effekt och i framtiden vikt. EU vill inte kännas vid problemet utan hänvisar till det kommande direktivet. Det kanske inte blir verklighet förrän om 10-15 år! Det vi kan besluta om i Sverige är körprovets utformning samt innehåll i manöverprov och utformning av manövergård vilket jag tror att alla är medvetna om att SMC försöker påverka. Översynen av körprov ur ett genusperspektiv kan vara just den faktor som leder till en förändring.
 

Maru

New member
Det är just för att få gynnsammare förutsättningar frågan aktualiserats. De flesta som tar körkort har redan en MC. Problemen är 1. att den hoj du köper inte nödvändigtvis går att vända i den standardiserade rutan som finns i Sverige. 2. Att den inte uppfyller de av EU ställda kraven på effekt och i framtiden vikt. EU vill inte kännas vid problemet utan hänvisar till det kommande direktivet. Det kanske inte blir verklighet förrän om 10-15 år! Det vi kan besluta om i Sverige är körprovets utformning samt innehåll i manöverprov och utformning av manövergård vilket jag tror att alla är medvetna om att SMC försöker påverka. Översynen av körprov ur ett genusperspektiv kan vara just den faktor som leder till en förändring.

Detta EU...

Standardiserad ruta... ? Det var nytt. På min tid kollade man fullt styrutslag åt båda håll på aktuell hoj, tog det största och la till en decimeter. Sunt förnuft. Att ha en ruta som vissa hojar inte klarar... det är inte sunt förnuft...
 

HkanB

New member
Det är just för att få gynnsammare förutsättningar frågan aktualiserats. De flesta som tar körkort har redan en MC. Problemen är 1. att den hoj du köper inte nödvändigtvis går att vända i den standardiserade rutan som finns i Sverige. 2. Att den inte uppfyller de av EU ställda kraven på effekt och i framtiden vikt. EU vill inte kännas vid problemet utan hänvisar till det kommande direktivet. Det kanske inte blir verklighet förrän om 10-15 år! Det vi kan besluta om i Sverige är körprovets utformning samt innehåll i manöverprov och utformning av manövergård vilket jag tror att alla är medvetna om att SMC försöker påverka. Översynen av körprov ur ett genusperspektiv kan vara just den faktor som leder till en förändring.

Det är inte helt relaterat till detta men om jag inte missminner mig totalt så har både Trafikverket eller vad de nu hette 1998 och Finlands motsvarighet utfärdat föreskrifter som undantar bilar från heltypsgodkännande vad avser däcksdimensioner på vinterdäck. Det är fr.o.m. 1998 lagligt i Sverige att köra med samma vinterdäck som var lagliga innan EU-inträdet. D.v.s så smala vinterdäck man finner lämpligt så länge man innehåller korrekt rullningsomkrets och offset. D.v.s ett tillfälligt utbrott av sunt förnuft. Det visar på att det går att anpassa sig till verkligheten utan att komma i konflikt med gällande direktiv.

Det som diskuteras här i tråden är väl sannolikt en lämplig kandidat för en ny föreskrift som verklighetsanpassar kraven för uppkörning så att det blir möjligt att klara den med vilket gatlegalt fordon som helst. I vårt fall alltså oavsett om det är chopper, sporthoj eller vad man nu råkar äga.

Dagens system där det skapas formelhojar som snudd på bara trafikskolor äger, är "bisarrt". Det speglar ju inte alls hur världen faktiskt ser ut.
 

Skye

Kör Mycket!
Alltså dags att sätta press på tillverkare av hojar att sluta dumma sig med att göra A2 hojar, skippa den körkortsklassen helt och hållet och tillverka A i typen ER6.

Annars är den gamla klassiska "seven-fifty" både låg och smidig. Trafikverket får stå för hoj vid uppkörning. En hoj de förväntar sig att man skall kunna hantera för att få rätt behörighet. Lika som det används halkkörningsbilar.

Jag gjorde halkkörning i en framhjulsdriven bil. Körde bakhjulsdriven i hur många år som helst utan att jag egentligen haft utbildning. Sånt man fick lära sig själv...
 

Ove 60+

Active member
Manöver prov? Funderat lite på vad som krävs för att ta bilkörkort B. Nästan inget mer än att klara sig någorlunda i trafiken.

Jämförbart med proven för A skulle vara att man finge backa en bana, fickparkera med kärra bakom skåpbil, backa in husvagn i vinkel som på campingen. Inga orimliga krav alls för att kolla om man klarar att backa med släp med yttre speglar som enda hjälpmedel, dessutom är dom inte värre att klara av för en nybörjare än manöverproven för mc.
 

gundj

New member
Manöver prov? Funderat lite på vad som krävs för att ta bilkörkort B. Nästan inget mer än att klara sig någorlunda i trafiken.

Jämförbart med proven för A skulle vara att man finge backa en bana, fickparkera med kärra bakom skåpbil, backa in husvagn i vinkel som på campingen. Inga orimliga krav alls för att kolla om man klarar att backa med släp med yttre speglar som enda hjälpmedel, dessutom är dom inte värre att klara av för en nybörjare än manöverproven för mc.

Där träffar du en spik som är rejält OT men korrekt. Jag är förvånad över att man tillåts dra släp utan särskild utbildning.
Men nu när E96-kortet är infört så är säkert nästa steg att kräva det för att dra släp. Jag ser fram mot det kravet.

Jag tycks ju vara rätt ensam om att tycka att manöverprovet har sitt berättigande, det är skillnad på att hantera en bil och en MC i låg fart.
Och klarar man manöverprovet så har man övat ordentligt och då fixar man en del svåra situationer bättre.
Alltså bidrar manöverprovet till totalt sett mer övningskörning och det är en bra bieffekt.
 
Top